MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2348811

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
10.03.2021 kl 14:31 9612

Og i tillegg flere millioner amerikanere som skal sette i snitt halve Biden- krisepakke- pengene i aksjemarkedet, det kan bli riktig så bra det her!
Slettet bruker
10.03.2021 kl 14:36 9619

Du beviser igjen at du er god med... regnestykker, Helg11 :-)
Kbkristi
10.03.2021 kl 15:02 9566

Avkastning siden trådstart er nå ca 54%.
Dagens anbefaling: Føttene på bordet og bare kikk på skjermen :)
Struts
10.03.2021 kl 15:15 9527

Det skal vi vel alle (ok, har selv som ny investor bare fått med meg noen skarve prosenter) glede oss over! Forstår bare ikke hvorfor flåteverdien i selskapets regnskaper har gått ned under siste år (på tross av at de nylig har solgt unna tre små enheter - Fiona, Laguna og Frida) - for små beløp (USD 12.7m totalt).
Helg11
10.03.2021 kl 15:18 9526

Enig, det var poenget mitt. Det fundamentale som jeg ser mest på er godt på plass.
Kbkristi
10.03.2021 kl 15:32 9513

Struts, du var jo den første som svarte på tråden, så du har nå vel fulgt Mpcc en god stund?
Struts
10.03.2021 kl 15:43 9480

Haha, ja alt er relativt - men joda, jeg har fulgt det en periode. Og klager heller ikke på min avkasting (den man har realisert er ganske viktig), jeg bare undrer litt rundt det mikroskopiske feltet jeg kunne litt om i sin tid (skipsverdier). Undrer faktisk over at ikke andre også lurer. Men intet å bekymre seg over (tar jeg for gitt). Fremtiden ser fremdeles lys ut (selv om det virker som vinteren er på vei tilbake der jeg bor)!
Slettet bruker
10.03.2021 kl 15:44 9499

I tillegg for jo de fleste Amerikanere 1 gangs beløp på 1400,- usd og forlengelse av arbeidsledighets trygd. Kanskje om 6 mnd 1 ny hjelpepakke igjen.

Siden jeg kom inn i tråden mpcc er avkastning nå 17% men har gevinst sikret 1 gang.
Redigert 10.03.2021 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
10.03.2021 kl 15:54 9483

Det er vel ingen vits i å skrive skipene ned til under skrapverdi. Alt er vel endel av hvor mye skattbar inntekt man må legge fram. Cash i selskapet forandres vel ikke. Så jeg ser ikke noe problem i det. Du tar vel ikke fram Ferrarien når du skal i møte med skattekontoret :) Ikke det at jeg har en , hehee.
Struts
10.03.2021 kl 16:11 9480

Jo, tenkte dog ikke på nedskrevne men reelle/markedsverdier. Når det gjelder Ferrari, så tror jeg deg på det - men i bilsammenheng må jeg pussig nok innrømme at jeg har skissert et skuespill (sannsynligvis verdens korteste i en akt) som omhandler familien Kbkristi (med viv og datter pluss en sportsbil). Så med din tillatelse/tilgivelse viderebringer jeg det i helgen? Står intet negativt deri, man kan kanskje kalle det en komedie...
Kbkristi
10.03.2021 kl 16:58 9386

Hehee, det må du gjerne gjøre :)
Forsto det slik at også Psi har utvidet til familiegesjeft :)
Redigert 10.03.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
10.03.2021 kl 17:49 9279

Ja kona er for en gangs skyld involvert og et par av ungene. Så mesteparten av flokken er med.
Veldig fornøyd med at den sluttet så nær dagens høy i dag, det lover bra for morgendagen
Kbkristi
10.03.2021 kl 19:30 9061

Ja, det er kjekt ungdommen også får en smak av shipping.
Ellers går jo container meget bra over dammen i kveld. Bra omsetning i Mpc i dag.
Det har jo blitt så mye blæst i FA om container, at diverse fond umulig kan overse Mpc.
En av farene nå, er at man skal prøve å bli lurere enn markedet, og mister aksjer ved en dårlig trade.
Det har skjedd meg flere ganger i andre aksjer ihvertfall.
Vi kan plutselig få et skikkelig hopp. 3 mnd forhold Mpcc / Nmci er nå 55 / 151 %. Så vi har mye å ta igjen. Tvi tvi :)
Redigert 10.03.2021 kl 19:32 Du må logge inn for å svare
jess23
10.03.2021 kl 20:03 8961

Joda jeg hadde noe innlegg om dette, fordi jeg ble ultraskuffet på Q4 rapporten. Tenk etter en sånn oppgang så må de skrive NED verdiene. Og samtidig påpeker de også i rapporten hvor mye bruktverdien har faktisk har økt, med eksempler!!
Men ga meg når jeg fikk til svar at det var svært få som så på NAV i shipping.....
Slettet bruker
10.03.2021 kl 21:25 8791

Med en nettofortjeneste på 2,5 per aksje burde P/E bli muligens 4-6 tror jeg kanskje. Her dere sett noe på det?
Kbkristi
10.03.2021 kl 22:21 8682

Ikke mitt tall det der.
Kbkristi
11.03.2021 kl 07:06 8280

Travelt, og travlere vil det bli.

Retail container imports ‘expected to grow dramatically’
TEUs to jump 23% in the 2021 first half, says NRF
Record retail sales and continued inventory restocking provide the backdrop for the National Retail Federation’s increased expectations for inbound containers. On Monday, the group raised its forecast for first-half 2021 twenty-foot equivalent units (TEUs) landing at major container ports in the U.S. to 23.3% year-over-year.

Final January numbers showed TEUs came in 13% higher year-over-year at 2.06 million, the busiest January in the dataset’s nearly 20-year history.
“NRF is forecasting what could turn out to be record retail sales growth in 2021, and retailers are importing huge amounts of merchandise to meet the demand,” said Jonathan Gold, NRF’s VP of supply chain and customs policy. “The supply chain slowdown we usually see after the holiday season never really happened this winter, and imports are already starting to grow again.”
https://www.freightwaves.com/news/retail-container-imports-expected-to-grow-dramatically
Struts
11.03.2021 kl 07:06 8290

Vel, vi har vel alle forskjellige vinklinger. Men jeg syntes NAV er et nyttig begrep i det minste å være klar over.

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Euroclear Bank minus 344’ (13,273’ totalt), The Bank of Ny Mellon ned 56’ (1,250’), Clearstream Banking også ned 56’ (14,985’), Citibank minus 51’ (1,751’). Ellers bare mindre endringer.

På plussiden: Caceis Bank kjøper 140’ (4,870’ totalt), Jan Heggelund (investor) pluss 82’ (1,171’), Intec International + 31’ (2,350’). Ellers kun endringer under 20’ aksjer.
Redigert 11.03.2021 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2021 kl 07:27 8230

Det var ledelsen som sa de anslo 80 til 120 musd blir ca mellom 2,25 og 1,90,- i netto fortjeneste før skatt og avskrivinger selv med 1,- i eps blir jo P/E 7 Det burde være mulig med en slik omsetning. Nedskrivinger på rundt 1,- per aksje reinvestere i skip muligens.
Kbkristi
11.03.2021 kl 07:53 8156

Mitt ark sier kr 1,98 i overskudd pr nå. Det ligger nok litt lavt, da jeg ikke har oppdatert de 2 siste slutninger. Vi vet enda ikke hvilke skip det gjelder.
Regnskapsmessig akrobatikk må andre ta seg av. Jeg regner på potensialet.
Vi må heller ikke se oss blind på ører her. Poenget er at det går meget bra, så om vi bommer på noen tiører pluss minus, så er ikke det noen katastrofe.
Det er nok værre om vi balanserer rundt nullpunktet. Ikke kjekt å gå i minus. Men vi er milevis over nullpunktet og vil være det ihvertfall de neste 2 år :)
Kbkristi
11.03.2021 kl 08:14 8063

Ha også i mente at det nå begynner å bli viden kjent at vårt selskap håver inn penger. Derfor vil nok både fond og flere investorer tiltrekkes.
Penger er som flua og lorten :) Det jeg prøver å si, er at man bør være forsiktig med dårlige trader. Tidligere handlemønster kan plutselig forandres.
I et par måneder nå kunne man ha solgt på åpning, og kjøpt tilbake 8 minutter senere, 20 øre billigere.
Nmci gikk opp 6,5% i går kveld.
Slettet bruker
11.03.2021 kl 08:21 8103

👍
Kbkristi
11.03.2021 kl 09:50 7938

Det er moro å se at når folk ikke hiver ut aksjene sine, så stiger kursen.
Jeg tror at vi som er inne her på tråden besitter nokså mange av de aksjene som trades.
Det er mange fluer som suser i lufta, så forholder vi oss i ro, så er fluene nødt til å betale mer og mer.
Slettet bruker
11.03.2021 kl 10:22 7856

Ser noen misfortår litt måten et selskap er pliktig til å regnskapsføre. Ordet nedskrivning brukes egentlig feil her. Mpcc avskriver verdier som alle andre bedrifter, og har valgt å sette dette lineært over 20 år for sin virksomhet.

Det å oppskrive verdier i en balanse er regnskapsmessig stengt tatt ikke lov å gjøre, og skal unngås. Derfor vil man fortsette å se avskrivninger(ikke nedskrivning av verdier, de tar ikke et tap som det skrives om her) frem til skipene selges. Om skipene brukes i mer enn deres antatte levetid(over 20 år), så vil man da feks bruke en del penger på feks IMO og docking, og det er denne utgiften man vil fortsette å nedskrive de siste årene dersom bedriften bestemmer seg for å bruke skipene lengre enn deres levetid. I intervjuet med baack på capital ink forrige uke som ligger ute på YouTube, snakkes det nettopp om dette. Om å bruke skipene lengre fordi containerskip ikke får påkjenning på samme måte som feks bulk eller olje.

Så hvordan skal man se i balansen at skipsverdiene er for lave? det er ikke alltid sånn at balansen reflekterer faktiske verdier. Da måtte man justert opp og ned hele tiden, og hva er faktiske verdier, og kan man virkelig si at et asset er verdt noe før det faktisk solgt? Dette er tanken bak.

dersom et skip selges i morgen, vil dette skipet bli solgt med gevinst i forhold til bokførte verdier. Da vil dette endelig komme frem som en regnskapsmessig finansiell gevinst(financial income) og man vil få gevinst på salg av asset som reflekterende i p&l det kvartalet som blir profitt.
Kbkristi
11.03.2021 kl 10:28 7826

Flott og greit forklart havana12 :)
Kaga
11.03.2021 kl 11:06 7784

Blir akkurat på samme måte som med egeneide lokaler i firmaet mitt.

Firmaet kjøpte egne lokaler noen år siden. Og under anleggsmidler i balansen synker regnskapsført verdi på lokalene hvert år pga avskrivning, lineært med ca samme sum - mens lokalene i realiteten er blitt mer verdt på de årene firmaet har eid de. Så balansen reflekterer ikke faktisk verdi på lokalene.

Mindre og mindre vært "på papiret", mens de faktiske verdiene blir større å større, til det en dag blir realisert.
Redigert 11.03.2021 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Keefer
11.03.2021 kl 11:24 7744

Hvis jeg har forstått dette rett så er det NAV som legges til grunn for verdisettelse av et shippingselskap og aksjekurs. Da bør vel NAV øke etter hvert som båtene blir mer verdt i 2.hånds marked som det beviselig er, ref. nylig solgte båter? Hvorfor kom dette så dårlig frem på 4. kvartalsrapport?
PSI- Investor
11.03.2021 kl 11:24 7762

Skulle akkurat til å skrive om det samme. Jeg leier ut noen boliger via selskap, og de øker jo i verdi, men ikke i balansen i regnskapet.

Når det snakkes om NAV for å se på kursmål så er det beregnet NAV 'fra sidelinjen' (analytikere eller dere med regnearkene), og ikke NAV i regnskapet.

Enig i at det kan se ut som om handlemønsteret er endret. Enten er det noen som har vinterferie, eller så har det skjedd noe annet.

Jeg vet ikke hvordan det er med fondene som er eiere her, men jeg har lest tidligere at i alle fall enkelte fond har en policy på at ingen investering skal utgjøre mer enn en viss prosentandel av fondets samlede verdi. Kanskje er nedsalgene kun en følge av for stor verdiøkning, slik at MPCC- aksjene plutselig har utgjort en for stor andel av fondet? Så det kan ha vært en slik årsak til nedsalg, og ikke en sviktende tro på selskapet som har ført til salg.

Uansett, er klar for videre oppgang, det er ikke noe tvil om at det er mest moro de dagene det går oppover, uansett hvor lite det måtte være.

En annen ting som jeg liker er at etter hvert som kursen stiger så blir hver krone i økning mindre i prosent. Da kursen var 4 var det 25% opp til 5.
Når kursen når 10 er det bare 10% opp til 11, og jeg innbiller meg at kronene kommer lettere etter hvert som de ikke lenger betyr like mye (altså regnet i prosentvis økning). Men for meg med samme antall aksjer blir jo posten like mye mer verdt i kroner for hver i økning.


Skikkelig mye snø i dag, synd det skal regne vekk så fort når det først har kommet, kunne godt ligge en uke eller to for min del.
Redigert 11.03.2021 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Struts
11.03.2021 kl 11:28 7729

Takker! Jeg undrer fremdeles (mulig naivt), da det vel i regnskapet blir skilt mellom faktiske verdier (altså markedpris) og bokførte verdier. I MPC's regnskap for hhv q3 og q4 er disse (dvs "Vessels" og Book values, altså "Non-current assets") estimert til USD 596.8 mill og 588,8 mill (samt 628.7m og 621.1 mill). Mao høyere bokførte verdier enn markedsverdier. Eller? I min tid som megler hadde vi blant annet porteføljer med skip som skulle verdiansettes for banker. Typisk en gang i kvartalet. Dette var muligens/sannsynligvis for at bankene skulle se i hvilken grad man kunne belåne mer/evt kreve innbetalt dersom verdiene falt under nivå stipulert i lånekontrakter. Mulig omtrent det samme som boliglån. Stiger verdien serverer banken kanapéer, stuper den (vet det ikke har skjedd siste 20-30 år eller så) er bankene kjapt ute og forlanger mer sikkerhet osv.

Men (og beklager min ignoranse) mener du at det som står i regnskapene under "Vessels" ikke er selskapets innhentede verdivurderinger/men nedskrevne? Og hvor foreligger de første i så fall, for det er vel selskapet tjent med å opplyse om? Når det gjelder levealder pleide vi å operere med 25 år (bulk og tank), men det har kanskje endre seg siste tiår. Jaja, bare undrer.
Redigert 11.03.2021 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
11.03.2021 kl 11:46 7716

Ikke alle er like dyktige til å drive fond. Derfor klør det nok i fingrene for å få en del av kaka i Mpc.
Skal et fond gå bra, små man ha vinneraksjer i porteføljen. Det er det ikke alle analytikere helt bevist på.

Short-konger gir opp etter dobbel smell
Kent Torbjørnsen og Ole Christian Presterud fikk stjernesmell da de shortet USA-børsen i fjor, og måtte starte nytt fond. Nå legger de ned også dette, avvikler selskapet og gir opp.
– Pengene er tapt på lovlig vis. Det foreligger ingen brudd på lovverket. Vi har et bra forhold til Finanstilsynet. Avviklingen er styrt ansvarlig, sier Torbjørnsen.
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/03/10/7640044/short-konger-gir-opp-etter-dobbelt-smell

Investoren tapte alt, Pytt pytt, men det var et lovlig tap.
Her på tråden har vi mange speidere, så jeg er ikke bekymret for nedsiden :)
Redigert 11.03.2021 kl 11:59 Du må logge inn for å svare
Helg11
11.03.2021 kl 13:17 7574

En måte å verdsette MPCC på er altså NAV. Ifht hva flåten er verdt tenker jeg at vesselsvalue må være en god indikator for analytikere å beregne markedsverdi. Vesselsvalue samler inn alle salg for alle skipsklasser og indeksregulerer ifht. størrelse og alder på skip (bulk, tank, container). Her tenker jeg at verdsettelse NAV av MPCC flåten henger noe bak indeksen. (edit: skulle aksjekursen fulgt vesselsvalue slavisk siste år, så ville aksjekurs i dag vært kr 24,8) Overordnet kan det for meg se ut som om Harpex korrelerer med Vesselsvalue (med en forsinkelse), og at Vesselsvalue korrelerer med MPCC (med en ytterligere forsinkelse). Jeg skal se på om jeg kan kjøre en regresjonsanalyse på det i google sheetet - men ut fra grafene ser det slik ut.

En annen måte er inntjening vs. aksjekurs. P/E. I bull-scenarioet i regnearket så er P/E på 2.1, men ut fra konsensus i gruppa er nok p/e på 3,8 det mest sannsynlige å forvente med dagens kjente tall. Jeg er kun investert i MPCC av shipping, så jeg er usikker på hva en fair P/E ligger på for shipping? Vi regner jo med at Q1 presentasjonen vil vise at MPCC har låst kontrakter ut 2021 på nær sagt hele flåten, slik at alle analytikere kan regne seg frem til 2021 P/E og en god indikasjon på 2022. Mitt poeng er at en tydelig og sikker guiding på en P/E som oppfattes som lav i shippingverden må få et større publikum til å kaste øynene på MPCC?

Ellers fun fact: Vi passerer straks 300.000 visninger på denne tråden, så interessen er jo allerede høy. :-)
Redigert 11.03.2021 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2021 kl 13:26 7602

2021-03-26 Årsrapport
2021-04-28 Ordinær generalforsamling
2021-05-21 Kvartalsrapport - Q1
2021-08-20 Halvårsrapport
2021-11-19 Kvartalsrapport - Q3

Ja det blir en p/e på surialistisk nivå. Hvis vi trekker i fra skatt og nedskrivinger. Tror jeg vi havner på en p/e på 7

Når det gjelder utbytte så kan vi få muligens få informasjon om det 1/2 års rapporten i august.
Slettet bruker
11.03.2021 kl 14:13 7523

Bare et spørsmål: Siden MPCC gikk med underskudd i 2020, kan vel det trekkes fra i år, slik at skatten blir redusert?

Når det gjelder PE, har jeg forstått det slik at denne betegnelsen benyttes mindre innen shipping enn innenfor andre grener, men PE er fortsatt en god indikator på hvor dyr og billig en aksje er. En fornuftig og ikke for høy PE vil gjerne være 8-10.

Med en netto fortjeneste på kr. 2 skal kursen med PE 8-10 ligge på kr. 16-20. Det stemmer også godt med at aksjekursen teknisk har potensial til kr. 21 i løpet av året.

Minner forøvrig om mine kurstips som var at kursen skulle til kr. 6,23 den 31.12.2020 og kr. 7,85 den 16. april 2021. Kursen nådde kr. 6,32 den 31.12, og i dag er kursen nådd kr. 7,85 alt, altså 35 dager for tidlig, men den kursen kan fortsatt oppnås fordi aksjekursen etter min mening skal videre opp til kr. 8,70-9,70. Deretter vil det måtte komme en reaksjon nedover, og kanskje til kr. 7,85 den 16. april..... Det var i hvert fall slik jeg tenkte da jeg satte opp en estimert tabell den 15.12.2020. Dette var basert dels på å vurdere et chart, dels på magefølelsen. Det lå ikke noe matematikk bak, slik som enkelte TA-programmer bedriver.
Redigert 11.03.2021 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
11.03.2021 kl 14:16 7532

Alltid hyggelig å regne konservativt Argus. For det blir du lett tilgitt :)
PSI- Investor
11.03.2021 kl 14:19 7592

Muligens har ratesituasjonen bedret seg mye mer enn man kunne ane midt i desember slik at det ikke nødvendig vis er noe problem at kursen går opp for tidlig...
Slettet bruker
11.03.2021 kl 14:19 7603

New ConTex opp nye 3,72%, siden tirsdag... Indeksen er dermed opp nær 9% på en uke. 2 års kontrakt på 2700 TEU opp 4,17% (siden tirsdag), til 22 075 $.
PSI- Investor
11.03.2021 kl 14:23 7590

Jøss der nådde vi 8- tallet!

Det må ha vært den rateoppdaterinen din som gjorde utslaget dato, omsatt 5 mill kr på et blunk!
Redigert 11.03.2021 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2021 kl 14:29 7597

Hehe, det tror jeg også :-) :-)
Kbkristi
11.03.2021 kl 14:32 7575

Da skal vi bare få sementert et gulv på kr 8 :)