MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349684

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2021 kl 14:38 10214

Telenor har P/E på 15. kursen er 150,- og utbytte utbetaling blir muligens 9,- Det gir en P/E 16,6 i forhold til kurs.

P/E regnes utbytte utbetalt f eks kurs på 7 og utbetaling på 1,- 7/1 = P/E 7. 7/1,5 =P/E 4,6. mulig vi havner på et utbytte mellom 1,- og 1,5,- P/E på 15 er helt ok det
Feks utbytte på 1,5. vil gi 5% avkastning på en kurs på 30,-kr



De får skattefradrag for avskriving og tapet fra i fjor. Tapet øket de med avskriving.

PSI- Investor
11.03.2021 kl 14:43 10174

PE regnes jo ikke på utbytte men på overskudd etter skatt. Hvis overskuddet er 2 og utbyttet blir 1 så blir er PE 4 på kurs 8
Kbkristi
11.03.2021 kl 14:47 10173

Da har 3 mnd avkastning passert 60%. Er det noen med hånden på hjertet som kan si de gjør det bedre på å trade enn å sitte rolig i båten og akkumulere?
PSI- Investor
11.03.2021 kl 14:52 10187

Har ikke turt å prøve, selv om det har fristet.
Det så jo nokså likt ut fra dag til dag veldig lenge, håper det er over nå.
Liker best en rolig og jevn økning uten for sstore krumspring

Har 'bare' 30% avkastning selv, men veldig fornøyd så langt! Så er det jo forresten ikke på 3 mnd heller, men på litt over to da jeg kjøpte det aller meste litt for tidlig i januar.
Redigert 11.03.2021 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2021 kl 15:02 10173

Jeg har alltid regnet på P/E på utbetalt.. det blir i så fall veldig lav P/E etter skatt. Mye tyder på at vi ligger mitt i skattekisten.

Var litt usikker på første inngang i mpcc så jeg gikk først inn på 5,06,-
Redigert 11.03.2021 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
11.03.2021 kl 15:06 10214

Da kan du i alle fall regne et høyere tall for PE som grunnlag for kursberegning, det er jo få som utbetaler alt som utbytte.
Tror nok det er bedre å bruke overskuddet da utbyttet kan være et tilfeldig tall, lettere å gjøre som de fleste når man skal vurdere hva kursen kan komme opp i tenker jeg hvertfall.
Slettet bruker
11.03.2021 kl 15:24 10149

Dagens kurs gjorde meg på ingen måte mindre tilfreds, deprimert eller surmult, snarere tvert i mot..... Det er jo en flott utvikling vi er vitne til for tiden. Selv har jeg nå en teoretisk avkastning på 64% - i gjennomsnitt. Det var de siste par investeringene som trakk snittet oppover. Men dersom kursen fortsetter enda mer oppover nå, blir det betydelig velstand, det er sikkert.

Har gjort meg noen tanker om å selge meg ut helt eller delvis på 8-tallet, men er kommet til at det rett og slett blir et sjansespill. Har konkludert med at jeg vil sitte dørgende stille og bare avvente den videre utviklingen. For med de PE-tallene som vi har skrevet om under, vil jo selv kr. 8,00 være superbillig om få måneder.
Redigert 11.03.2021 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
11.03.2021 kl 15:36 10106

Ja jeg kjøpte bare 10.000 først og økte til 50.000 før jul med snitt under fem, men så økte snittet til nåværende 6.11 senere og selv om avkastningen er best på de første kjøpene så synes jeg det blir riktigst å regne med alt. Og brorparten har da avkastningen i løpet av bare to mnd. Hadde jeg ventet et par uker etter nyttår hadde nok snittet vært betydelig lavere, da ville jeg hatt større avkastning på enda kortere tid, men sånn er det alltid, mye lettere etterpå å se hva man burde gjort.
Uansett har jo dette vært gøy og enda bedre blir det nok!
Slettet bruker
11.03.2021 kl 15:55 10047

Ja synes 8,- er for tidlig og vurdere utgang, ev gevinst sikring over kan man ta kjangsen på.
Hvorfor ? kontraktene båtene skriver er langsiktige og overskudd er alt skrevet kontrakter på. Ev markedet i 2023 er alt for tidlig og ta stilling til.

Overskudd er er høyt P/E ratio er veldig attraktivt på dagens kurs. Hold!! Er nok det klokeste nå.
Kbkristi
11.03.2021 kl 16:15 10020

Selv skal jeg ikke selge før langt utpå neste år, kanskje ikke da heller. Vi får se hvordan markedet blir da. Hadde håpet på utbytte fra Q1. Jeg må ut med litt pga nytt husprosjekt, men får selge minimalt i så fall. Ellers så blir det å sitte musestille :)
Slettet bruker
11.03.2021 kl 16:20 10013


Du har jo muligheten til å sette kona di pant.... Hun er sikkert såre fornøyd nå som kursen stiger!
Struts
11.03.2021 kl 16:24 10028

Haha! Bare vent til lørdag!
Kbkristi
11.03.2021 kl 16:30 9985

Hun får lønn i morgen, og fryseren er det mat oppi igjen. Så håper på salgsvilje blandt venner her inne i morgen :)
rolas
11.03.2021 kl 17:17 9818

Å kaste ut denne nå som utbytte og mulig notering i Usa kommer ville vært meget dumt. Har selv sittet fra 5,20 å aldri følt meg tryggere i en aksje. Alt ligger til rette for pen stigning mot både 10-12 og 15 om man har ett langsiktig perspektiv.
Kbkristi
11.03.2021 kl 17:49 9775

Av og til lønner det seg. Jeg var med Sinvest og Bjarne Skeie fra 2002 på kr 8,00 i 2003 til kr 125,50 i 2006. Det tok sin tid.
Men de som nå mener toppen er nådd i container, må selvfølgelig selge.
Motto: Stopp vinn :)
Skytta
11.03.2021 kl 18:03 9718

Hvis du har investert i container rederi (MSK/MSC/HPL/osv) så er ratetoppen passert for dette tiåret, og tipper vi ila April får en halvering av container fraktratene fra Asia til Europa, og videre ned utover våren. Merk: selv en halvering av dagens container fraktrater er gull for linje rederiene, og vil opprettholde rederienes kjøpekraft (og vilje) som igjen vil bidra til høye charter rater i lang tid fremover. (Sammen med andre faktorer, som tilgjengelig tonnasje ++)

Så, for MPCC si del så er det ett helt annet scenario som gjelder, her er tipset at charter ratene først peaker ett sted uti 2022, tidligst....
Redigert 11.03.2021 kl 18:49 Du må logge inn for å svare
Gastromat
11.03.2021 kl 18:13 9705

Det må føles som en god seier å være så tålmodig og cashe inn en slik avkastning kbkristi, men kan også se for meg at det må føles litt vemodig? Selv er jeg veldig fersk i aksjemarkedet, å ville vanligvis solgt meg ut for lenge siden mtp avkastningen jeg har så langt i mpc, men jeg blir værende og håper resten av gjengen her inne også blir det, tror vi er et stykke unna toppen. Det som er fint med denne gruppa er at hvis du noen gang tviler på aksjen, så er det bare å lese tråden her inne, mye kunnskap fra mange hoder, ikke bare vissvass som det kryr av på de fleste forum og grupper. God kveld folkens, å ikke glem gastromat i suppa ;)
Slettet bruker
11.03.2021 kl 18:14 9727

Kjempe bra!
Noen skal frakte disse containerne der de anslår en vekst til nesten 100 milliarder norske kroner i 2025

Mpcc har omsetning på bare 2 milliarder 2% av markedet. Kan være muligheter her. Tror først ut i 2023 så kan retningen bli sett bedre.

In 2016, the global shipping containers market was worth about 4.6 billion U.S. dollars, and its size is expected to reach 11 billion U.S. dollars by 2025. Between 2017 and 2025, the market size of this sector was forecasted to grow at a compound growth rate of 8.3 percent.
Skytta
11.03.2021 kl 19:21 9586

@Silverstar
Er det en liten missforståelse her, mellom omsetning/revenue og anslått markedsverdi av container shipping sektoren?
Til sammeligning så var omsetningen i Maersk i 2020 ca USD 40B.

😊
Redigert 11.03.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2021 kl 20:20 9492

Ja det var rart ble litt forvirret jeg nå.
Redigert 11.03.2021 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
viggi87
11.03.2021 kl 20:27 9497

MPC har vært/er en fantastisk opplevelse for meg, Selv om jeg sikkert har få aksjer sammenlignet med mange av dere, er en god prosentvisavkastning så langt ikke noe å kimse av. Jeg ser at en av temaene som det skrives om er NAV; blant annet i de veldig informative regnearkene som er publisert her. NAV vil jo øke/synke etter hva markedet priser skipsverdiene til, og dermed også aksjekursen. Og at NAV kan øke fremover om annenhåndsmarkedet fortsatt øker. Så til spørsmålet mitt. Mitzenmeyer (beklager på forhånd for feil stavemåte) hos Seeking Alpha sa i intervjuet fra tidlig i februar at han hadde et NAV på MPCC på 10,- aksjen. Det jeg lurer på er om det stort sett er slik at skippingselskaper stort sett handles til en rabatt ift NAV? I tillegg har jeg et mer trivielt spørsmål kun for min egen kunnskaps skyld. I flåtelista til selskapet står det GLS og GRD bak skipsstørrelsen. Jeg har fått googlet meg frem til et halvveis svar på at disse betegnelsene angir hvilke typer varer containerne skipet frakter tar. Er det noen som kan fortelle om dette stemmer eller om jeg er HELT på viddene her jeg sitter nede ved fjorden i Romsdalen?
Skytta
11.03.2021 kl 20:32 9483

@viggi87
GLS = Gearless, dvs båten er uten egen kran, og er avhengig av land/gantry kran for å laste/losse containere.
GRD = Geared, dvs at båten har egen lastekran ombord.
Slettet bruker
11.03.2021 kl 20:40 9487

De må bruke billion fra Europa 11000 milliarder usd må bli riktig. Ratene har også tillegg doblet seg så nå burde markedet være rundt 10 000 milliarder.

Da er mpcc sin del bare promille.
Wasteland
11.03.2021 kl 20:57 9429

Bidens krisepakke på 1900 miljarder dollar signert, no blir de marked på steroider. No skal amerikanerne få mulighet å konsumere enda mer. Hvordan skal dette gå med den allrede sprengte Container skipps markedet.
Vi blir nok å se høye rater laang tid fremover.
Slettet bruker
11.03.2021 kl 21:01 9396

Nye skip, kunne søke enova om støtte til seilskip. Ser på artikkelen seilene kan trekkes sammen og dermed tar de liten plass, markedet er enormt og for oke konkurranse evnen tror jeg mpcc gjør lurt og prøve og gjøre skipene grønne. https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/02/17/7627769
Skytta
11.03.2021 kl 21:02 9521

Ja og nei, det er viktig å nevne at MPCC er en ren ship owner og opererer i segmentet for container båter mellom 1000 og 3500 TEU.

Det du refererer til (tror jeg) er den totale verdien i container frakt markedet for linje rederiene, og å blande inn MPCC her blir litt som å sammenligne bananer og epler.

I sitt segment så har MPCC en betydelig høyere markedsandel 😊

Skytta
11.03.2021 kl 21:38 9644



Market value er vell direkte oversatt antatt salgsverdi, og har i denne sammenligningen ingen direkte relevans til MPCC revenue, ei heller til nivået på container fraktratene. 😄
Slettet bruker
11.03.2021 kl 22:38 9491

Marked verdi hele container markedet. (ikke salgsverdi)
Mpcc opererer i et segment sier du, har du noe markeds verdi på det segmentet ?

Mpcc er en del av hele container markeds verdi. Økning i rater har nesten doblet omsetningen til mpcc, disse økninger øker også hele container markeds verdi.

Dette er statistikk på alle selskaper samlet omsetning.. totale markeds verdi.
Redigert 11.03.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2021 kl 23:28 9416

Takk for hyggelige tilbakemeldinger på tidligere innlegg! Settes pris på.

Verdt å bite seg merke til bevegelsene over dammen:

Alle container aksjer i usa er opp mellom +4-8% i dag. Danaos er nå opp + 127% i år og ekstreme +26% siden mandag. MPCC er opp 24% i hele år. Dette er helt forståelig for de som lurer på hvorfor mpcc ikke går så mye.

Hvorfor disse selskapene går så voldsomt er fordi de store skipene tjener så vilt mye penger nå på de økte ratene at det er nesten til å bli svimmel av. Mye, mye mer enn de små skipene, mens kostnaden å drifte skip ikke er så mye høyere i forhold til den enorme inntektsøkningen. Så inntekten er mer progressiv ift kostnaden ved skip på 3000+ teu.

For mpcc sin del er sitasjonen litt annerledes. De sliter nå med å benytte seg av de helt sinnsyke ratene som har blitt siste par ukene. De inngikk veldig lange kontrakter på 41 av 65 skip i q4-q1 og i verden av etterpåklokskap som man ikke kan være, så vil det være surt å ikke slutte disse skipene nå. I hele mars er det "kun" 5 skip som skal inngå nye kontrakter. Dvs 7% av flåten dersom ratene holder seg i hele mars. Men. For hver dag ratene holdes på dette nivået vil skipsverdiene øke, og man vil signere kontrakter sakte, sakte, men sikkert. Så mpcc vil også tikke oppover, men ikke i samme tempo. Det er også helt naturlig. Dette er et annet segment og for de som ikke helt har skjønt det enda så er mpcc et bet på mindre skip. Det er et annerledes case enn resten det snakkes om.

Danaos opp +7% over dammen
Navios container +6%
PSI- Investor
11.03.2021 kl 23:54 9346

Takk for godt innlegg!
Har også tenkt at MPCC kanskje var litt tidlig ute med å tegne kontrakter. Men mange er jo på ett år og nå ser det jo ut til at disse kan tegnes på enda bedre kontrakter neste gang.
MPCC har jo dessuten sikret god inntekt i forhold til kursen og bør ha mye mer å gå på kursmessig uansett.
Og selv om deres segment ikke gir like vannvittig inntjening så kan ratene holde seg lenger siden det tross alt er mindre konkurranse og det ikke bestilles så mange skip i deres størrelse.
Håper på en findag i morgen også. 10-15 øre dagen er helt fint, kan gjerne slutte på 8 i morgen for min del...
Struts
12.03.2021 kl 07:02 9147

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Citibank selger 4,777’ (og har nå muligens totalt 1,751’ aksjer igjen), Euroclear minus 151’ (13,122’), Nordnet Livsforsikring ned 102’ (2,454’), Clearstream minus 39’ (14,945’), to av Bank of NY Mellons kontoer reduseres med hhv 23’ og 21’ (til 4,190’ og 1,229’ resp). Ellers kun små endringer.

På Plussiden: UBS Europe pluss 447’ (1,744’ totalt), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) + 100’ (953’), J.P. Morgan + 89 (1,114’), Intec International (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) pluss 50’ (2,400’), Goldman Sachs pluss 32’ (4,561’) og Interactive Brokers + 23’ (1,695’ totalt). Ellers bare små endringer.
Slettet bruker
12.03.2021 kl 07:39 9062

Ja viktig poeng PSI investor, selv om ratene forsetter opp for mpcc bare skrevet kontrakter på de skipene som ikke har alt skrevet kontrakter.. kontrakter er snitt avtalt på rundt 11000,- usd for lange perioder. Er ikke sikker på hvor mange av skipene som for skrevet kontrakter på dagens rater. Men som du sier kontraktene som er skrevet er veldig gode og gir en veldig attraktiv P/E i mpcc
Skytta
12.03.2021 kl 08:52 8975

@Silverstar
Jeg har dessverre ingen oversikt eller tall på estimert markedsverdien på skips størrelsen som MPCC opererer.

Veldig kort, jeg tror fortsatt det mikses litt her angående omsetning og container fraktrater og market value, uansett - inntjeningen til MPCC ser veldig positivt ut fremover 😊
Struts
12.03.2021 kl 09:41 8866

Vanskelig å være annet enn fornøyd med kursutvikling i dag...
Goldy
12.03.2021 kl 09:46 8863

Det eneste man kan være missfornøyd med er at man ikke har kjøpt mer, tidligere. nå kjører vi! :)