MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349248

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Keefer
13.03.2021 kl 11:40 9820

Er det noen som har gjort seg noen tanker om hvordan ratene kan påvirkes av pengesjekkene i Bidens redningspakke? Jeg vil jo anta at salg over nett tiltar, og dertil økt behov for frakt? Sikkert vanskelig å kvantifisere
Helg11
13.03.2021 kl 11:43 9842

Mine 50 cents:
Før euforien tar oss helt, er det viktig å ha i bakhodet at finansielle verdipapirer kan både øke og minke i verdi. Det er en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert. Generelt er rådet å ikke belåne investeringer, og spre risikoen på flere verdipapirer.

På den andre siden er investeringsrådet til høyrehånda til Warren Buffet i Berkshire Hathaway å velge seg ut noen få aksjer men har tro på og forstår dynamikken bak. For min egen del er 90% av aksjer investert i MPCC, og har økt huslånet vårt for å gå tungt inn. Har forståelse for at mange kan synes det er galskap, og jeg vil ikke pushe andre til å gjøre tilsvarende - dette er et personlig valg. Jeg setter av betydelig tid til å følge med, men aksjer har per definisjon høy risiko - så jeg kan tape alt og må være forberedt på det.

Kjenner ikke til belåning hos nordnet.
StevenG
13.03.2021 kl 12:28 9827

The red-hot container market needs more new vessels if the market growth of approximately 3 percent a year is to be handled. The orderbook for new vessels is far too low, says Hapag-Lloyd's chief executive. Analyst agrees. But Maersk will not order newbuilds.
StevenG
13.03.2021 kl 12:33 9886

Keefer:

“Let’s say, optimistically, that Long Beach gets better and they clear the backlog, and carriers are able to reposition all these empties from the US, should the second Covid stimulus be passed and cheques are sent out to consumers, they are likely to spend it on goods similar to their spending patterns in the first package.

“Additionally, all signs point to the fact that inventory levels have still not recovered to pre-covid levels, and thus it doesn’t seem like the retail restocking programme is complete.”

He said carriers were bringing new equipment to the market, although that extra capacity was likely to be used pretty quickly.

“I estimate there’s about 100,000-150,000 teu coming between March/April and July, but if demand remains consistent this will be used up pretty quickly – therein lies this almost systemic scarcity of boxes,” Mr Nair explained.
PSI- Investor
13.03.2021 kl 12:40 9882

Utrolig bra rate det lille skipet hadde fått!
Det må jo bare tyde på at det forventes ytterligere rateoppgang over lang tid
Slettet bruker
13.03.2021 kl 12:42 9925

Jeg vurderte det samme for 2 uker siden. Tror jeg så at MPCC får en 40% belåning i DnB. Er fremdeles i tenkeboksen men bør ikke vente for lenge, tenker jeg.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 07:25 9515

Nordea Robert Ness, markedsutsikter fremover.

https://kapital.no/investor/investeringsanbefalinger/2021/03/12/7634165/dette-er-borsekspertenes-aksjerad?mobile=1

Når jeg legger sammen analytikerestimatene på selskapene, kommer jeg frem til en forventet inntjeningsvekst på drøye 60 prosent i år. Det er svært mye.
Robert Næss, Nordea Investment Management
Hva så med verdsettelsen? Den er krevende, mener Nordea-forvalteren:

– Selv om vi legger til grunn den formidable inntjeningsveksten på 60 prosent, så handles Oslo Børs på 20 ganger estimert inntjening i år. Med en sånn prising får vi en earningsyield på fem prosent – for hvis du kjøper en aksje som koster 100 kroner der inntjeningen er på fem kroner, så vil jo P/E være 20, og earningsyield vil da være fem, altså inntjeningen delt på aksjekursen, som er fem prosent, sier Næss. 

Han tilføyer:  
– Vi liker jo aller helst at aksjer har en risikopremie på fem prosent, og nå ser vi at risikofri rente må være null i all tid fremover for at regnestykket skal gå opp. Vi kan legge til grunn at inntjeningen vokser med prisstigningen, og da er det en realrente på null som vi trenger på lang sikt. Det vil nok neppe skje. 
– Men dyre aksjer kan bli dyrere, så at børsen er høy er ikke ensbetydende med svak avkastning fremover. Derfor kan en krevende verdsettelse medføre at børsen faller på nyheter som er litt skuffende, understreker Næss.
Struts
14.03.2021 kl 07:43 9573

Har sett på noen flere verdier. De jeg har funnet det noenlunde greit å gi anslag på er MPC’s ene skip på rundt 1000 TEU, de på rundt 1700 TEUs, og som tidligere nevnt «Nordspring» (AS Nadia). Her er anslagene:

=AS LAETITIA= 966 TEU Blt 2007 USD 7 M
=AS SOPHIA= 1713 TEU Blt 2007 USD 8.4 M
=AS SERENA= 1713 TEU Blt 2007 USD 8,4 M
=AS SAVANNA= 1713 TEU Blt 2009 USD 9.6 M
=AS SERAFINA= 1713 TEU Blt 2010 USD 10.3 M
=AS SAMANTA= 1713 TEU Blt 2009 USD 9.6 M
=AS SVENJA= 1713 TEU Blt 2010 USD 10.3 M
=AS SARA= 1713 TEU Blt 2010 USD 10.3 M
=AS SABRINA= 1713 TEU Blt 2009 USD 9.6 M
=AS SUSANNA= 1713 TEU Blt 2010 USD 10.3 M
=AS SELINA= 1740 TEU Blt 2012 USD 11.9 M
=AS SICILIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
=AS SEVILLIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
=AS NADIA= 3586 TEU Blt 2007 USD 14.5 M

Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 11:06 9414

Verdi på Langt over 1 milliard kroner i disse små båtene.

Tilbake til P/E som jeg tidligere har sagt er P//E 100 kroner der inntjeningen er på fem kroner, så vil jo P/E være 20, og earningsyield vil da være fem, altså inntjeningen delt på aksjekursen, som er fem prosent,

Siste ratene mpcc oppgir snitt er 8115 usd break Even på 7000 usd overskudd på 1115 usd x 364 x 65 = 26 453 375 usd år minus skatt ? Eps på ca 20 000 000 usd / antall aksjer 394 300 000. Er 0,050722799898554 usd x norsk kroner kurs 8,5 = 0,431143799137712 nkr

Vi ligger helt perfekt kurs messing i forhold til oppgitt inntekter 2020 4q fra mpcc

Oppdatering fra selskapet mpcc vil kommer 26.03.21 om 12 dager kommer muligens oppdatering i ratene kanskje. Det er bare 2 uker til

03/26/2021 Årsrapport
04/28/2021 Ordinær generalforsamling
05/21/2021 Kvartalsrapport - Q1
Redigert 14.03.2021 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
Helg11
14.03.2021 kl 12:02 9399

Ja, det går fort mellom oppdateringene fra MPCC nå, og kanskje får vi noen uanmeldte fleet employment så vi får verifisert nye kontrakter. Spennende tider.

Ifht utregningene dine så tror jeg det er greiest å henvise til Google regnearket i headingen. Her ligger det meste av tall, vurderer å utvide med beregning av skipsverdi fra Struts.

P/E er forkortelse for Price per share/Earnings per share og ligger i celle G13 i bull og bear arket. Hvis vi ender opp på en P/E på 4 så kan nok dette virke som et fluepapir på våryre analytikere.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 15:06 9188

Det er fint for tråden Struts sine tall, men tallene er ikke revidert. De reviderte tallen går markedet ut fra. Hvis Struts sine tall er riktig og det er mange indisier som tilsier de er gode. Så må vi på tråden utnytte det. Kjøpe lavt og selge høyere.

For å være på den sikre siden kan vi foreløpig sette P/E på 8 så en dobling i kurs vil gi en god markeds pris P/E 16
Slettet bruker
14.03.2021 kl 16:07 9147

Utfra de budsjettene som foreligger og de kontraktene som er inngått og vil bli inngått, er det mye som tyder på at fortjenesten i 2021 vil bli cirka kr. 2 pr. aksje. Altså vil fortjenesten pr.. aksje utffra denne forutsetningen ligge på cirka kr. 800 millioner i 2021. Det gir en forventet PE pr i dag på 4. Det er for lavt. Dersom vi sier at PE bør ligge på 8, vil korrekt kurs være kr. 16 med kr. 2 i fortjeneste pr. aksje.

Siden markedet ikke har tatt inn over seg at selskapet vil tjene så mye i inneværende år, vil det ta noe tid før vi når denne kursen. La oss si at det vil ta fire måneder til, så er vi nok ikke så langt unna. Innen den tid vil selskapet ha oppgitt så mange inngåtte kontrakter at vårt utmerkede analytikerkorps (Mpcc Analytika) vil ha tallene klare.
Redigert 14.03.2021 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 16:17 9172

Hei igjen! Her går det unna... Leste nettopp gjennom trådstarter, Kbkristis, åpningsinnlegg øverst i tråden, den som vi alle blar forbi hver dag. Les den om igjen, der står det faktisk at DNB allerede før innlegget den 26.11.20 spådde en kurs på kr. 16,40 pr. november 2021. Det er lite som tilsier at tallknuserne i DNB overdrev i sin bullanalyse for fire måneder siden. Jeg tror egentlig svært lite har endret seg i negativ retning siden da. Snarere tvert i mot.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 16:49 9296

Det kan være men vi bør gå ut fra revidert regnskap. Det kommer forhåpentlig noe da årsrapporten kommer om 2 uker, inntil den tid er alt på egen risiko.
Gastromat
14.03.2021 kl 19:39 9108

Av ren nysgjerrighet, hvor lenge mener dere at MPC er et attraktivt kjøp mtp kursen og nåværende situasjon til bedriften, som åpenlyst er veldig positiv. Gjennomsnittkursen min er ca 5,7 å vil jo helst ikke øke den, men sitter på endel kontanter å vurderer å kjøpe mer. Noen som har noen tanker?
Slettet bruker
14.03.2021 kl 22:36 8832

Om Mpcc/container har mye å gå på? Du bør stille deg noen spørsmål:

1) Vil ødelagt markedsflyt(oppsamlet kø i havnene, container-mangler, trailersjåfører, crew utfordringer) osv pga covid fortsette over lengre tid, eller vil dette løse seg nå som disse menneskene er prioritert i vaksineringen (f.eks i usa er havnearbeidere ferdigvaksinert)?
2) vil vaksineringen i verden gå tregere enn antatt? Vaksinenyhetene sist uke viser sårbarheten rundt dette. Da vil man fortsette å kjøpe ting til hjemmet og være kaos for container.
3) Dersom du tror verdensøkonomien tar seg opp etter covid, tror du den økonomiske aktiviteten(målt i BNP) vil være så stor at den vil overgå skipstilbudet som eksisterer i markedet?
4) Hvor stor er back-logen på varer man ikke har fått pga lange ventetider - er varelagrene rundt om i verden er tomme- vil det være behov å fylle på med varer så snart de får tak i billigere skipskostnader og ledige containere?
5) Tror du at 1.900 mrd dollar i kontantutbetaling for amerikanere vil føre til økt økonomisk aktivitet for container på kort sikt?
6) Når livet går mot normalt - vil man stoppe å kjøpe treningsutstyr, tv, sofa osv med plasskrevende objekter, og kun bruke penger på reise, opplevelser, mat osv, eller tror du det kan komme en overraskende boom i form av sko, hansker, klær eller andre ting som mange ikke har brukt penger på i det siste?
7) Vil handlemønsteret online hos forbrukere være forandret for godt vs det å kjøpe fysisk i lokalbutikkene?
8) Vil tollen på kinesiske importvarer som trump satte, opprettholdes i usa? Vil EU/USA senke toll for å øke handel?
9) Vil Kina, Japan og India ha høy vekst fremover så det er billigere å importere varer enn å produsere?

Og ikke minst; Er mpcc posisjonert godt for å utnytte denne situasjonen?

osv, osv, osv......
Redigert 14.03.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Struts
15.03.2021 kl 06:40 8598

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Interactive Brokers selger 471’ (har 1,224’ totalt), Clearstream Banking minus 406’ (14,538’), Euroclear Bank ned 210’ (12,912’), Six Sis minus 77’ (4,862’), The Bank of Ny Mellon reduserer i to kontoer med hhv 50’ og 36’ (til 1,178’ og 1,392’ aksjer resp.), J.P. Morgan Securities ned 44’ (1,069’) og Saxo Bank ned 31’ (1,346’ totalt). Ellers ingen endringer.

På plussiden: Trapesa AS (ved Snorre Erik Øverland, investor) og Skihus AS (et selskap kontrollert av Torger Brække, som naturlig nok holder til i Ski) er inne på listen (førstnevnte var der også så sent som i forrige uke) med hhv 741’ og 780’ aksjer. Nordnet Livsforsikring kjøper 123’ (2,578’ totalt), Nordnet Bank 38’ (1,683’) og Avanza Bank + 21’ (1,815’ totalt). Ellers kun én mindre endring.
Redigert 15.03.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2021 kl 08:24 8358

Handelsbalanse februar. Importen endte i februar på 25,1 milliarder kroner, opp 63,7 prosent fra samme periode i fjor og en økning på 11,8 prosent fra januar.

Antagelig vil USA også få høy import fremover..
Slettet bruker
15.03.2021 kl 08:29 8420

Jeg er enig i at dette er gode spørsmål i stille seg. Det later i alle fall til at de som er i behov av skip ennå tror/frykter at etterspørsel etter skip vil være økende, siden kontrakter på 6mnd til 2 år+ fortsetter å øke, og det ganske kraftig i det siste. Det er flere som har snakket om en ny supercycle (bl.a.) for utleie av containerskip, og da mener jeg ikke oss her på forumet, men folk i bransjen. Jeg aner selvsagt ikke om det kommer, men det kan i alle fall være verdt å merke seg at forrige gang det inntraff for containerskip utleie, i 2004-2005, toppet f.eks 2700 TEU ut på ca 37 000$.

Jeg har forsøkt å regne litt på hvordan 2022 kan komme til å se ut, dersom vi sånn ca beholder det ratebildet vi har akkurat nå. Da tar jeg altså på ingen måte høyde for at ratene kan stige mot tidligere supercycle høyder, og heller ikke at de kan synke igjen, bare bli der de er nå. Det gjør de selvsagt ikke..., men altså ...., HVIS ratene flater ut på det nivået vi er nå, og holder seg der ut 2022, KAN det etter mine beregninger gå mot en EPS for MPC i 2022 på over 0,43$ / 3,6 kr (med dagens dollarkurs). (Hva dette kan forsvare i kurs får evt noen andre tas seg av.)

Det er, i alle fall for meg, også noe å ta med i en risikovurdering av egne investeringer.
Wasteland
15.03.2021 kl 08:57 8290

Veldi gode spørsmål som jeg selv har stillt meg mange av de siste måneder.

Jeg trur vi sakte men sikkert er i ett skifte hos forbrukern, den generasjonen som ikke bruker smartphone er på tur ut. Inn kommer den yngre generationen som påvirkes av reklame 24/7 fra forskjellige sociale medier der de følger sine idoler som kun er der pg.a reklamepeng. Her er du bare ett par tastetrykk fra å eie de siste, nyeste, fete solbriller som akkurat din og resten av verlden idol har. Sociale medier mater reptilhjernen din med beløning, på samme gang som du føler deg feit, fattig, en nobody. Men vis du kjøper den her tingen så vill du føle deg kuul og populær. Vis du ikke kjøper, blir den der tingen å følge deg via coockies tills att du kjøper den. Har du ikke råd, så klikker du deg bare frem till ett forbrukslån.
Når du har skrollet 15min på Facebook så har du ju samtidigt besøkt 15 forskjellige butikker med minst 30 ulike produkter.
Denne type påvirking av reklame er relativt ny, og den gjeneration som har tatt mest skade av den er det også.

Dette vill bare gå en vei, så jeg tenker att supersyklusen er her for å stanne.
PSI- Investor
15.03.2021 kl 09:32 8140

Veldig bra!
Med PE 6 blir det kursmål drøyt 21 da hvis man ser bort fra skatt. Og det kan vi jo egentlig ikke.
Men så er også PE 6 lavt. Med 22% skatt og PE 10 kursmål 28.
I alle fall burde kursen fosse videre riktig vei en god stund!
Dado83
15.03.2021 kl 09:45 8094

Sitter inne selv i MPCC siden november. Men jeg tror dere overdriver med kursmål 28 kr, jeg tenker mer 16-19 kr
Slettet bruker
15.03.2021 kl 10:01 8058

Hva som er riktig PE å bruke aner jeg ikke, men i den volatile shippingbransjen er vel PE gjerne lavere enn i bransjer med mer stabil omsetning?
Uansett, slik det ser ut nå burde ikke kursen stopp riktig ennå nei :-). Mulig den får en dipp etter kraftig oppgang på kort tid, men hvis ratene smeller opp på samme måte denne uken som forrige uke, kan det vel hende oppturen bare fortsetter. Jeg holder meg i alle fall fast inntil videre :-)
PSI- Investor
15.03.2021 kl 10:08 8048

Ja regner med å bli med minst ett år til.
Nordea skrev vel i helgen om snittPE på børsen til å være 20, så 10 burde ikke være så galt selv for shipping nå mens rentene er så lave.
Men det har jo alt å si om det nye ratenivået blir varlig eller ikke. Siden 2 års kontrakter er så bra må det jo tyde på at aktørene tror på langvarig oppgang.
Og jeg er enig med han over her som skrev om de yngres måte å handle på.
Å gå i butikker virker helt uaktuelt for mine og nærmest hele deres generasjon.
En av de ansatte bestilte på nett fra en butikk i samme bygg som kontoret. Det førte til at han måtte gå mye lenger for å hente varen på posten...å kjøpe i butikken hadde han ikke tenkt på i det hele tatt.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 10:23 7984


Veldig artig metafor eller fortelling fra virkeligheten, PSI-Investor! Den historien sier jo alt om hvilket handlemønster vi er inne i.

Det er synd for nærbutikkene, men kanskje trenden vil snu etter hvert. Hvem vet?
SuperSeven
15.03.2021 kl 10:25 8022

Den store forskjellen er at dagens voksne generasjon strekker seg til å handle fra komplett.no, mens dagens ungdom like gjerne får varene direkte fra Kina, Taiwan osv. Og da min venn, da trenger man kontainerfrakt. :)
Kbkristi
15.03.2021 kl 10:31 7995

Det går jo så det griner om dagen.
Kanskje det viktigste triggeren for Mpc er handelsavtalen som ble undertegnet i november. Det er lite fokus på den, men den ligger der like fullt.
I disse landene er det få motorveier, så det meste av frakten skal i containere.

Verdens største frihandelsavtale kan være en enorm seier for Kina
Kinas allerede gigantiske økonomi kan øke med 85 milliarder dollar etter at 15 land i Sørøst-Asia og Stillehavet skrev under verdens største frihandelsavtale.
https://finansavisen.no/nyheter/handel/2020/11/15/7588483/verdens-storste-frihandelsavtale-kan-vaere-en-enorm-seier-for-kina
Slettet bruker
15.03.2021 kl 10:31 7964


Det har nok vært utviklingen så langt. Men ikke gjør som meg: Jeg så en fin kjole på nettet, attpåtil til 50% rabatt, bestilte den, men pga. fraktkostnadene utgjorde rabatten den samme som frakten.... Jeg syntes kjolen var fin, men har ikke sett datteren min med den etterpå.

Hva om jeg hadde kjøpt den i en butikk her jeg bor? Jo, dersom kjolen ikke falt i smak, ville jeg kunne bytte den!

Vi aksjonærer i MPCC vil nok nyte godt av nåtidens globale befraktning, men det er ikke sikkert denne trenden vil vedvare de neste ti årene. Trender snur raskt for tiden, og mange er blitt mer tro mot eget land og eget næringsliv for tiden.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 10:34 7945

Her kan dere se hvordan livet på shipene er,
https://youtu.be/LKon0l5hq7s
StevenG
15.03.2021 kl 10:36 7869

Denne trenden ikke vil vedvare ? Er noe som vil bare øke så er det netthandel og logistikk. Innen 5-10år kommer Amasone til å levere deg en chips pose med drone..

Det vil si at retur av varer vil bli helt annerledes... Er det en ting som ikke vil minske er det netthandel:)
Slettet bruker
15.03.2021 kl 11:02 7743

Ja, pr. idag og i morgen! Men det er ingen garanti for at denne trenden vil vedvare.

Dersom - eller heller når - en nett-pandemi slår til, vil flere og flere gå tilbake til manuelle metoder, tror jeg.

Se bare på hva som skjedde i Estland da fiendtlige hackere slo til for noen år siden og stengte nettet i tre uker. Det gikk direkte ut over økonomien, og resultatet ble katastrofalt for nasjonen. I dag skal landet ha det best beskyttede nettet som finnes. Men jeg spør: Hvem blir neste? Det er tilstrekkelig med et voldsomt angrep på hovedstrøm-leverandører, så er samfunnet satt ut.

Stortinget ble utsatt for et nytt hacker-angrep for bare noen dager siden. Det viste seg at administrasjonen ikke hadde iverksatt dobbelt-pålogging for alle ansatte, hvilket satte opp flere dører til datasystemet. dette skjedde på tross av et tidligere dataangrep samme sted. Og på tross av bruk av profesjonelle dataingeniører.

Jeg liker ikke å være gammeldags og pessimist, men realist. Det såkalte Willoch-utvalget som tok for seg sikkerhetshull, påpekte disse tingene allerede i år 2000......
Redigert 15.03.2021 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Struts
15.03.2021 kl 11:08 7738

Skipsverdier. Føyer til ett skip (=AS ANGELINA=) på listen over skip jeg føler noenlunde komfortabel å evaluere. Jeg tenkte å oppdatere/endre fortløpende (anslagene blir mao gitt iht dags dato/uke/måned), men det kan ta noe tid, da jeg må bygge opp empiri før jeg eventuelt lander på en fullstendig flåteverdi. Dere får nesten ta det for hva det er verdt.

Uansett:

=AS LAETITIA= 966 TEU Blt 2007 USD 7 M
=AS SOPHIA= 1713 TEU Blt 2007 USD 8.4 M
=AS SERENA= 1713 TEU Blt 2007 USD 8,4 M
=AS SAVANNA= 1713 TEU Blt 2009 USD 9.6 M
=AS SERAFINA= 1713 TEU Blt 2010 USD 10.3 M
=AS SAMANTA= 1713 TEU Blt 2009 USD 9.6 M
=AS SVENJA= 1713 TEU Blt 2010 USD 10.3 M
=AS SARA= 1713 TEU Blt 2010 USD 10.3 M
=AS SABRINA= 1713 TEU Blt 2009 USD 9.6 M
=AS SUSANNA= 1713 TEU Blt 2010 USD 10.3 M
=AS SELINA= 1740 TEU Blt 2012 USD 11.9 M
=AS SICILIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
=AS SEVILLIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
=AS ANGELINA= 2127 TEU Blt 2007 USD 9.15 M
=AS NADIA= 3586 TEU Blt 2007 USD 14.5 M

Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering.
Redigert 15.03.2021 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
Helg11
15.03.2021 kl 11:17 7685

Enig i at frihandelsavtalen er viktig for MPCC. Jeg har tracket litt skipene som går i Asia-området, og det er samme situasjon der som ved kysten av LA. Køer av containerskip som venter for anker i dagesvis.
Et eksempel er Nordwinter (søsterskipet til Nordspring/AS Nadia), som nå har ligget 2 dager utenfor Singapore.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:124262/mmsi:255806459/imo:9323041/vessel:NORDWINTER

Det kan jo selvfølgelig være at dette skal inn til Keppel docken for å gjøre litt arbeid, og overføres til MPCC som AS NAOMI? ;-)
Struts
15.03.2021 kl 11:46 7604

Det er lov å håpe! AS Naomi?? Vet du noe, eller drømmer du om modeller (høhø)?
Kbkristi
15.03.2021 kl 11:58 7572

Det hadde jo vært skikkelig artig.
Vi har jo denne fra uke 50-2020 Hellenic shipping:

Panamax Nordspring 3.586 2007
Stx, Korea 07/2022 MAN-B&W -
Panamax Nordwinter 3.586 2008 $ 11m each
Norwegian (MPC)
Helg11
15.03.2021 kl 13:04 7393

Vi har jo ikke fått bekreftet noe fra MPCC enda, men vi har flere kilder som har oppgitt Nordspring+Nordwinter salg. Er for meg høy sannsynlighet for at dette skipet blir en del av MPCC, og derfor jeg følger med på AIS-bevegelsene.

AS Naomi er mitt tips på nytt navn på Nordwinter. Bør være et jentenavn på 5 bokstaver og begynne med NA så da er det jo begrenset med valg.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 13:19 7349


Veldig fint driv i dag. Ser nå at kursen butter rundt kr. 8,88, og det skal bli spennende å se om kursen ender på kr. 8,70 eller vil fortsette til kr. 9,66 i løpet av et par uker.

Grunnen til det er at Investtech opererer med motstand på kr. 8,70, mens vi har fått presentert et chart her på HO som viser at neste betydelige motstand er kr. 9,66.
Struts
15.03.2021 kl 13:41 6990

Jada, de rapporterte salg (av begge) har til og med jeg fått med meg. Navnehentydningen var ikke så voldsomt seriøst ment.
Redigert 15.03.2021 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2021 kl 14:23 6853


Optimera. Bygge varer

Prisvarsel 1. april 2021

Grunnet prisøkning fra våre hovedleverandører, hovedsakelig grunnet råvarepriser, valutautvikling og generelt «økende fraktkostnader,» ser vi oss nødt til å øke våre priser, se varegruppene listet opp nedenfor.