MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2410233

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 15:06 9386

Det er fint for tråden Struts sine tall, men tallene er ikke revidert. De reviderte tallen går markedet ut fra. Hvis Struts sine tall er riktig og det er mange indisier som tilsier de er gode. Så må vi på tråden utnytte det. Kjøpe lavt og selge høyere.

For å være på den sikre siden kan vi foreløpig sette P/E på 8 så en dobling i kurs vil gi en god markeds pris P/E 16
Slettet bruker
14.03.2021 kl 16:07 9345

Utfra de budsjettene som foreligger og de kontraktene som er inngått og vil bli inngått, er det mye som tyder på at fortjenesten i 2021 vil bli cirka kr. 2 pr. aksje. Altså vil fortjenesten pr.. aksje utffra denne forutsetningen ligge på cirka kr. 800 millioner i 2021. Det gir en forventet PE pr i dag på 4. Det er for lavt. Dersom vi sier at PE bør ligge på 8, vil korrekt kurs være kr. 16 med kr. 2 i fortjeneste pr. aksje.

Siden markedet ikke har tatt inn over seg at selskapet vil tjene så mye i inneværende år, vil det ta noe tid før vi når denne kursen. La oss si at det vil ta fire måneder til, så er vi nok ikke så langt unna. Innen den tid vil selskapet ha oppgitt så mange inngåtte kontrakter at vårt utmerkede analytikerkorps (Mpcc Analytika) vil ha tallene klare.
Redigert 14.03.2021 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 16:17 9370

Hei igjen! Her går det unna... Leste nettopp gjennom trådstarter, Kbkristis, åpningsinnlegg øverst i tråden, den som vi alle blar forbi hver dag. Les den om igjen, der står det faktisk at DNB allerede før innlegget den 26.11.20 spådde en kurs på kr. 16,40 pr. november 2021. Det er lite som tilsier at tallknuserne i DNB overdrev i sin bullanalyse for fire måneder siden. Jeg tror egentlig svært lite har endret seg i negativ retning siden da. Snarere tvert i mot.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 16:49 9494

Det kan være men vi bør gå ut fra revidert regnskap. Det kommer forhåpentlig noe da årsrapporten kommer om 2 uker, inntil den tid er alt på egen risiko.
Gastromat
14.03.2021 kl 19:39 9306

Av ren nysgjerrighet, hvor lenge mener dere at MPC er et attraktivt kjøp mtp kursen og nåværende situasjon til bedriften, som åpenlyst er veldig positiv. Gjennomsnittkursen min er ca 5,7 å vil jo helst ikke øke den, men sitter på endel kontanter å vurderer å kjøpe mer. Noen som har noen tanker?
Slettet bruker
14.03.2021 kl 22:36 9030

Om Mpcc/container har mye å gå på? Du bør stille deg noen spørsmål:

1) Vil ødelagt markedsflyt(oppsamlet kø i havnene, container-mangler, trailersjåfører, crew utfordringer) osv pga covid fortsette over lengre tid, eller vil dette løse seg nå som disse menneskene er prioritert i vaksineringen (f.eks i usa er havnearbeidere ferdigvaksinert)?
2) vil vaksineringen i verden gå tregere enn antatt? Vaksinenyhetene sist uke viser sårbarheten rundt dette. Da vil man fortsette å kjøpe ting til hjemmet og være kaos for container.
3) Dersom du tror verdensøkonomien tar seg opp etter covid, tror du den økonomiske aktiviteten(målt i BNP) vil være så stor at den vil overgå skipstilbudet som eksisterer i markedet?
4) Hvor stor er back-logen på varer man ikke har fått pga lange ventetider - er varelagrene rundt om i verden er tomme- vil det være behov å fylle på med varer så snart de får tak i billigere skipskostnader og ledige containere?
5) Tror du at 1.900 mrd dollar i kontantutbetaling for amerikanere vil føre til økt økonomisk aktivitet for container på kort sikt?
6) Når livet går mot normalt - vil man stoppe å kjøpe treningsutstyr, tv, sofa osv med plasskrevende objekter, og kun bruke penger på reise, opplevelser, mat osv, eller tror du det kan komme en overraskende boom i form av sko, hansker, klær eller andre ting som mange ikke har brukt penger på i det siste?
7) Vil handlemønsteret online hos forbrukere være forandret for godt vs det å kjøpe fysisk i lokalbutikkene?
8) Vil tollen på kinesiske importvarer som trump satte, opprettholdes i usa? Vil EU/USA senke toll for å øke handel?
9) Vil Kina, Japan og India ha høy vekst fremover så det er billigere å importere varer enn å produsere?

Og ikke minst; Er mpcc posisjonert godt for å utnytte denne situasjonen?

osv, osv, osv......
Redigert 14.03.2021 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Struts
15.03.2021 kl 06:40 8796

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Interactive Brokers selger 471’ (har 1,224’ totalt), Clearstream Banking minus 406’ (14,538’), Euroclear Bank ned 210’ (12,912’), Six Sis minus 77’ (4,862’), The Bank of Ny Mellon reduserer i to kontoer med hhv 50’ og 36’ (til 1,178’ og 1,392’ aksjer resp.), J.P. Morgan Securities ned 44’ (1,069’) og Saxo Bank ned 31’ (1,346’ totalt). Ellers ingen endringer.

På plussiden: Trapesa AS (ved Snorre Erik Øverland, investor) og Skihus AS (et selskap kontrollert av Torger Brække, som naturlig nok holder til i Ski) er inne på listen (førstnevnte var der også så sent som i forrige uke) med hhv 741’ og 780’ aksjer. Nordnet Livsforsikring kjøper 123’ (2,578’ totalt), Nordnet Bank 38’ (1,683’) og Avanza Bank + 21’ (1,815’ totalt). Ellers kun én mindre endring.
Redigert 15.03.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2021 kl 08:24 8556

Handelsbalanse februar. Importen endte i februar på 25,1 milliarder kroner, opp 63,7 prosent fra samme periode i fjor og en økning på 11,8 prosent fra januar.

Antagelig vil USA også få høy import fremover..
Slettet bruker
15.03.2021 kl 08:29 8618

Jeg er enig i at dette er gode spørsmål i stille seg. Det later i alle fall til at de som er i behov av skip ennå tror/frykter at etterspørsel etter skip vil være økende, siden kontrakter på 6mnd til 2 år+ fortsetter å øke, og det ganske kraftig i det siste. Det er flere som har snakket om en ny supercycle (bl.a.) for utleie av containerskip, og da mener jeg ikke oss her på forumet, men folk i bransjen. Jeg aner selvsagt ikke om det kommer, men det kan i alle fall være verdt å merke seg at forrige gang det inntraff for containerskip utleie, i 2004-2005, toppet f.eks 2700 TEU ut på ca 37 000$.

Jeg har forsøkt å regne litt på hvordan 2022 kan komme til å se ut, dersom vi sånn ca beholder det ratebildet vi har akkurat nå. Da tar jeg altså på ingen måte høyde for at ratene kan stige mot tidligere supercycle høyder, og heller ikke at de kan synke igjen, bare bli der de er nå. Det gjør de selvsagt ikke..., men altså ...., HVIS ratene flater ut på det nivået vi er nå, og holder seg der ut 2022, KAN det etter mine beregninger gå mot en EPS for MPC i 2022 på over 0,43$ / 3,6 kr (med dagens dollarkurs). (Hva dette kan forsvare i kurs får evt noen andre tas seg av.)

Det er, i alle fall for meg, også noe å ta med i en risikovurdering av egne investeringer.
Wasteland
15.03.2021 kl 08:57 8488

Veldi gode spørsmål som jeg selv har stillt meg mange av de siste måneder.

Jeg trur vi sakte men sikkert er i ett skifte hos forbrukern, den generasjonen som ikke bruker smartphone er på tur ut. Inn kommer den yngre generationen som påvirkes av reklame 24/7 fra forskjellige sociale medier der de følger sine idoler som kun er der pg.a reklamepeng. Her er du bare ett par tastetrykk fra å eie de siste, nyeste, fete solbriller som akkurat din og resten av verlden idol har. Sociale medier mater reptilhjernen din med beløning, på samme gang som du føler deg feit, fattig, en nobody. Men vis du kjøper den her tingen så vill du føle deg kuul og populær. Vis du ikke kjøper, blir den der tingen å følge deg via coockies tills att du kjøper den. Har du ikke råd, så klikker du deg bare frem till ett forbrukslån.
Når du har skrollet 15min på Facebook så har du ju samtidigt besøkt 15 forskjellige butikker med minst 30 ulike produkter.
Denne type påvirking av reklame er relativt ny, og den gjeneration som har tatt mest skade av den er det også.

Dette vill bare gå en vei, så jeg tenker att supersyklusen er her for å stanne.
PSI- Investor
15.03.2021 kl 09:32 8338

Veldig bra!
Med PE 6 blir det kursmål drøyt 21 da hvis man ser bort fra skatt. Og det kan vi jo egentlig ikke.
Men så er også PE 6 lavt. Med 22% skatt og PE 10 kursmål 28.
I alle fall burde kursen fosse videre riktig vei en god stund!
Slettet bruker
15.03.2021 kl 09:45 8292

Sitter inne selv i MPCC siden november. Men jeg tror dere overdriver med kursmål 28 kr, jeg tenker mer 16-19 kr
Slettet bruker
15.03.2021 kl 10:01 8256

Hva som er riktig PE å bruke aner jeg ikke, men i den volatile shippingbransjen er vel PE gjerne lavere enn i bransjer med mer stabil omsetning?
Uansett, slik det ser ut nå burde ikke kursen stopp riktig ennå nei :-). Mulig den får en dipp etter kraftig oppgang på kort tid, men hvis ratene smeller opp på samme måte denne uken som forrige uke, kan det vel hende oppturen bare fortsetter. Jeg holder meg i alle fall fast inntil videre :-)
PSI- Investor
15.03.2021 kl 10:08 8246

Ja regner med å bli med minst ett år til.
Nordea skrev vel i helgen om snittPE på børsen til å være 20, så 10 burde ikke være så galt selv for shipping nå mens rentene er så lave.
Men det har jo alt å si om det nye ratenivået blir varlig eller ikke. Siden 2 års kontrakter er så bra må det jo tyde på at aktørene tror på langvarig oppgang.
Og jeg er enig med han over her som skrev om de yngres måte å handle på.
Å gå i butikker virker helt uaktuelt for mine og nærmest hele deres generasjon.
En av de ansatte bestilte på nett fra en butikk i samme bygg som kontoret. Det førte til at han måtte gå mye lenger for å hente varen på posten...å kjøpe i butikken hadde han ikke tenkt på i det hele tatt.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 10:23 8182


Veldig artig metafor eller fortelling fra virkeligheten, PSI-Investor! Den historien sier jo alt om hvilket handlemønster vi er inne i.

Det er synd for nærbutikkene, men kanskje trenden vil snu etter hvert. Hvem vet?
SuperSeven
15.03.2021 kl 10:25 8220

Den store forskjellen er at dagens voksne generasjon strekker seg til å handle fra komplett.no, mens dagens ungdom like gjerne får varene direkte fra Kina, Taiwan osv. Og da min venn, da trenger man kontainerfrakt. :)
Kbkristi
15.03.2021 kl 10:31 8193

Det går jo så det griner om dagen.
Kanskje det viktigste triggeren for Mpc er handelsavtalen som ble undertegnet i november. Det er lite fokus på den, men den ligger der like fullt.
I disse landene er det få motorveier, så det meste av frakten skal i containere.

Verdens største frihandelsavtale kan være en enorm seier for Kina
Kinas allerede gigantiske økonomi kan øke med 85 milliarder dollar etter at 15 land i Sørøst-Asia og Stillehavet skrev under verdens største frihandelsavtale.
https://finansavisen.no/nyheter/handel/2020/11/15/7588483/verdens-storste-frihandelsavtale-kan-vaere-en-enorm-seier-for-kina
Slettet bruker
15.03.2021 kl 10:31 8162


Det har nok vært utviklingen så langt. Men ikke gjør som meg: Jeg så en fin kjole på nettet, attpåtil til 50% rabatt, bestilte den, men pga. fraktkostnadene utgjorde rabatten den samme som frakten.... Jeg syntes kjolen var fin, men har ikke sett datteren min med den etterpå.

Hva om jeg hadde kjøpt den i en butikk her jeg bor? Jo, dersom kjolen ikke falt i smak, ville jeg kunne bytte den!

Vi aksjonærer i MPCC vil nok nyte godt av nåtidens globale befraktning, men det er ikke sikkert denne trenden vil vedvare de neste ti årene. Trender snur raskt for tiden, og mange er blitt mer tro mot eget land og eget næringsliv for tiden.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 10:34 8143

Her kan dere se hvordan livet på shipene er,
https://youtu.be/LKon0l5hq7s
StevenG
15.03.2021 kl 10:36 8067

Denne trenden ikke vil vedvare ? Er noe som vil bare øke så er det netthandel og logistikk. Innen 5-10år kommer Amasone til å levere deg en chips pose med drone..

Det vil si at retur av varer vil bli helt annerledes... Er det en ting som ikke vil minske er det netthandel:)
Slettet bruker
15.03.2021 kl 11:02 7941

Ja, pr. idag og i morgen! Men det er ingen garanti for at denne trenden vil vedvare.

Dersom - eller heller når - en nett-pandemi slår til, vil flere og flere gå tilbake til manuelle metoder, tror jeg.

Se bare på hva som skjedde i Estland da fiendtlige hackere slo til for noen år siden og stengte nettet i tre uker. Det gikk direkte ut over økonomien, og resultatet ble katastrofalt for nasjonen. I dag skal landet ha det best beskyttede nettet som finnes. Men jeg spør: Hvem blir neste? Det er tilstrekkelig med et voldsomt angrep på hovedstrøm-leverandører, så er samfunnet satt ut.

Stortinget ble utsatt for et nytt hacker-angrep for bare noen dager siden. Det viste seg at administrasjonen ikke hadde iverksatt dobbelt-pålogging for alle ansatte, hvilket satte opp flere dører til datasystemet. dette skjedde på tross av et tidligere dataangrep samme sted. Og på tross av bruk av profesjonelle dataingeniører.

Jeg liker ikke å være gammeldags og pessimist, men realist. Det såkalte Willoch-utvalget som tok for seg sikkerhetshull, påpekte disse tingene allerede i år 2000......
Redigert 15.03.2021 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Struts
15.03.2021 kl 11:08 7936

Skipsverdier. Føyer til ett skip (=AS ANGELINA=) på listen over skip jeg føler noenlunde komfortabel å evaluere. Jeg tenkte å oppdatere/endre fortløpende (anslagene blir mao gitt iht dags dato/uke/måned), men det kan ta noe tid, da jeg må bygge opp empiri før jeg eventuelt lander på en fullstendig flåteverdi. Dere får nesten ta det for hva det er verdt.

Uansett:

=AS LAETITIA= 966 TEU Blt 2007 USD 7 M
=AS SOPHIA= 1713 TEU Blt 2007 USD 8.4 M
=AS SERENA= 1713 TEU Blt 2007 USD 8,4 M
=AS SAVANNA= 1713 TEU Blt 2009 USD 9.6 M
=AS SERAFINA= 1713 TEU Blt 2010 USD 10.3 M
=AS SAMANTA= 1713 TEU Blt 2009 USD 9.6 M
=AS SVENJA= 1713 TEU Blt 2010 USD 10.3 M
=AS SARA= 1713 TEU Blt 2010 USD 10.3 M
=AS SABRINA= 1713 TEU Blt 2009 USD 9.6 M
=AS SUSANNA= 1713 TEU Blt 2010 USD 10.3 M
=AS SELINA= 1740 TEU Blt 2012 USD 11.9 M
=AS SICILIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
=AS SEVILLIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
=AS ANGELINA= 2127 TEU Blt 2007 USD 9.15 M
=AS NADIA= 3586 TEU Blt 2007 USD 14.5 M

Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering.
Redigert 15.03.2021 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
Helg11
15.03.2021 kl 11:17 7883

Enig i at frihandelsavtalen er viktig for MPCC. Jeg har tracket litt skipene som går i Asia-området, og det er samme situasjon der som ved kysten av LA. Køer av containerskip som venter for anker i dagesvis.
Et eksempel er Nordwinter (søsterskipet til Nordspring/AS Nadia), som nå har ligget 2 dager utenfor Singapore.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:124262/mmsi:255806459/imo:9323041/vessel:NORDWINTER

Det kan jo selvfølgelig være at dette skal inn til Keppel docken for å gjøre litt arbeid, og overføres til MPCC som AS NAOMI? ;-)
Struts
15.03.2021 kl 11:46 7802

Det er lov å håpe! AS Naomi?? Vet du noe, eller drømmer du om modeller (høhø)?
Kbkristi
15.03.2021 kl 11:58 7770

Det hadde jo vært skikkelig artig.
Vi har jo denne fra uke 50-2020 Hellenic shipping:

Panamax Nordspring 3.586 2007
Stx, Korea 07/2022 MAN-B&W -
Panamax Nordwinter 3.586 2008 $ 11m each
Norwegian (MPC)
Helg11
15.03.2021 kl 13:04 7591

Vi har jo ikke fått bekreftet noe fra MPCC enda, men vi har flere kilder som har oppgitt Nordspring+Nordwinter salg. Er for meg høy sannsynlighet for at dette skipet blir en del av MPCC, og derfor jeg følger med på AIS-bevegelsene.

AS Naomi er mitt tips på nytt navn på Nordwinter. Bør være et jentenavn på 5 bokstaver og begynne med NA så da er det jo begrenset med valg.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 13:19 7547


Veldig fint driv i dag. Ser nå at kursen butter rundt kr. 8,88, og det skal bli spennende å se om kursen ender på kr. 8,70 eller vil fortsette til kr. 9,66 i løpet av et par uker.

Grunnen til det er at Investtech opererer med motstand på kr. 8,70, mens vi har fått presentert et chart her på HO som viser at neste betydelige motstand er kr. 9,66.
Struts
15.03.2021 kl 13:41 7177

Jada, de rapporterte salg (av begge) har til og med jeg fått med meg. Navnehentydningen var ikke så voldsomt seriøst ment.
Redigert 15.03.2021 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2021 kl 14:23 7040


Optimera. Bygge varer

Prisvarsel 1. april 2021

Grunnet prisøkning fra våre hovedleverandører, hovedsakelig grunnet råvarepriser, valutautvikling og generelt «økende fraktkostnader,» ser vi oss nødt til å øke våre priser, se varegruppene listet opp nedenfor.
Helg11
15.03.2021 kl 14:25 9717

Er ikke så lett å få med seg sinnsstemninger når man skriver, men var fra min side også ment som delvis useriøs spekulasjon med navnevalg. :-) Nancy er også en mulighet, men jeg får bare dårlige vibber til Nancy Reagan/Pelosi. Naomi Campbell og Noomi Rapace (trodde hun også het Naomi) er vesentlig bedre.
Nordwinter ligger ellers fortsatt på svai i Singapore-bukta, sammen med en haug andre skip. 28 grader i lufta og en nydelig svak bris på dekk.
Struts
15.03.2021 kl 14:32 9800

Det var nok det jeg trodde (ikke så voldsomt seriøs jeg heller) - Singapore er alltid bra, skjønt det er en god del år siden jeg var der. Minnes vagt Krabbegryte og Singapore Sling med kolleger. Er ikke det samme "online" kan man si... Jaja og sukk, vi får håpe fandenskapen man ikke en gang kan se, går mot sin slutt!
Ikaros200
15.03.2021 kl 15:00 9864

Jeg vet ikke om de spørsmålene er de rette å stille seg. Det vil si det kan godt være at det er gode spørsmål, men det er i stor grad spørsmål som det er vanskelig å svare konkret på og således blir de det vi kan kalle for spekulative.

Etter min mening er det bedre å vurdere andre, og mer konkrete spørsmål, som en kan finne svar på ved å gjette mindre og benytte mer dokumentasjon.
De vurderinger jeg har gjort / de spørsmål som jeg har er allerede besvart, og det er disse spørsmålene du bør stille deg ved kjøp av en "verdiaksje".
Det er ganske enkelt;
- Tjener selskapet penger? (ifølge Q4 - tja...ja på driften)
- Kommer de til å tjene penger fremover? (Her er det gullet ligger i dette selskapet, de har allerede guidet og de har sikret en stor andel av kontraktene, slik at dette ikke er noe de dikter opp)
- Hvordan blir inntjeningen ift dagens verdi på aksjen? (For 2021 har selskapet guidet i NOK mellom 800 mill og 1,05 mrd EBIDTA - Det tilsvarer mellom ca 2 kr og 2,65 kroner pr aksje, på et selskap som nå prises til ca 8,7 pr aksje. Etter skatt og nedskrivning litt mer usikkert, ettersom dette blir for det første blir et spørsmål om hvor mye som nedskrives og deretter om dette er "reellt" eller regnskapsmessig. Dersom det handles skip i perioden kan også det få betydning for resultatet, f.eks salg med gevinst. Imidlertid er det rimelig å anta at resultatet for kan havne i området større enn NOK 1,50 etter skatt. Dette innebærer en tilnærmet dokumentert direkteavkastning på rundt 17% (med mindre prosentregningen har sviktet meg helt her nå)).
- Videre utsikter; for 2022 ser det foreløpig også lyst ut, tatt i betraktning allerede inngått kontrakter og de som nå løpende skal inngås, på perioder som selskapet oppgir vanligvis vil ligge mellom 12-18 mnd.
- (edit) og selvfølgelig aktiva/passiva - det vil si verdier i selskapet og gjeld...

Det er de svarene jeg har lagt til grunn da jeg har vurdert denne aksjen som billig og bestemte meg for å kjøpe den og sitte på den. Nå ser jeg frem til det som kommer fra selskapet ved presentasjon Q1, som jeg mener å huske var rundt 25. mai 2021. Jeg antar da at de ganske presist kan si noe om inntjening for året. Jeg setter også stor pris på selskapets åpenhet om slutningene, pris og varighet. Dette medfører at markedet får tydelig og lik info.

De andre spørsmålene, i ovennevnte innlegg, blir mer spørsmål for tiden etter 2022 slik jeg ser det, og da også antagelig på andre kurser enn dagens.


Redigert 15.03.2021 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
Keefer
15.03.2021 kl 16:09 9831

Må jo sies å være en svært positiv start på containerselskapet NMCI over dammen i dag
Slettet bruker
15.03.2021 kl 16:39 9800


Vel, vel, det ble innertier.... Vi endte på kr. 8,70. Da er neste spørsmål: Fortsetter kursoppgangen eller får vi nå en teknisk korreksjon igjen, etter en ganske formidabel oppgang de siste par ukene?

Det vil uansett ikke endre på min oppfatning om at kursen vil være i nærheten av kr. 16 i løpet av året. Den 15.12.20 tippet jeg kurs kr. 16,43 den 30.12.21 og kr. 7,85 den 16.04.21. Jeg holder meg til de kursene, enn så lenge!

toftos
15.03.2021 kl 17:10 9744

Over 40 mill i omsetning i dag,ser ut som mange har fått med seg denne aksjen no og det lover bra fremover. Men fortsatt store salgsposter ute, så ikke alle som vil være med på festen, skjønner ikke hvorfor de dumper så mange aksjer når de ser at kursen øker dag for dag.
Kbkristi
15.03.2021 kl 18:55 9518

NMCI går jo helt ape´ over dammen. 10% opp nå :)
polakk
15.03.2021 kl 19:27 9403

Euroseas opp 17 % nå
Helg11
15.03.2021 kl 20:11 9318

Kanskje korreksjonen for MPCC blir oppover og ikke nedover i morgen...? Kan jo være amerikanerne som ikke bruker Biden-pakka til å kjøpe varer fra Kina, bruker noe på gode aksjeposter isteden. :-)
Kbkristi
15.03.2021 kl 21:05 9149

Jeg har også sett på 2022 dato. Vi begge ligger jo godt i pluss, men jeg får ikke like høye tall som deg. Mitt overskudd viser $ 0,337 eller kr 2,85 for 2022. Kurs kr 8,46 / USD. Jeg har beholdt de rater som sist er blitt offentlige, så der er nok potensialet på oppsiden, for slutninger som er forventet snart. På nedsiden har jeg ikke tatt med noen Dry docking. De blir det vel noen av. Av skip i JV har jeg regnet halv inntekt og halv B/E.
Nye slutninger vil jo kvalitetssikre det herrens år 2022 etterhvert.
Det forteller ihvertfall meg selv at en eventuell utgang fra Mpc ligger minst ett år fram i tid.
Tvi tvi :)
Redigert 15.03.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
15.03.2021 kl 21:20 9108

Du holder på kursmålene fra 15/12.
Jeg kan ikke noe om TA.
Men er ikke ratene blitt enda bedre enn man trodde den gang?
Vil ikke det påvirke positivt slik at en ny analyse bør lages?
Kjenner at jeg ikke har så spesielt lyst til å havne nede på 7 tallet igjen. Ikke har jeg noe lyst til å selge for å tjene penger på et slikt fall heller.
Så jeg håper du ikke får rett i ditt kursmål for april!
Slettet bruker
15.03.2021 kl 21:52 8985

Ja, jeg tok rett og slett tak i de siste ratene fra torsdag og fredag, og satte f.eks 24k på 2700 TEU på de som går over på nye kontrakter tidlig i 2.halvår. Jeg brukte 98,5 % utnyttelse og ingen DD, samt tok med 50% av både revenue og B/E jeg også. Uansett om det blir "sånn eller slik", ser 2022 ut til å kunne bli svært bra :-).

Kbkristi
15.03.2021 kl 22:06 8900

Ja, vi er medeiere i en aksje som kan gi et overskudd i sjiktet kr 4,80 i løpet av 2 år. Noen kan sikkert synse hva en slik aksje vil / bør være verdt.
Det er ikke oppsiden som bekymrer meg. Tjener vi mer penger, så er det bare å glise.
Begynner fortjenesten å skrumpe inn derimot, så må man følge nøyere med.
Men altså ingen faresignal i ratene så langt vi kan se inn i framtiden pr nå.
Redigert 15.03.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
alex70
16.03.2021 kl 02:19 8534

Kan noen oppdatere ratene her pr. i dag ? Eventuelt når kommer neste opdatering her?
Redigert 16.03.2021 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
Struts
16.03.2021 kl 06:39 8405

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: THK Equity AS (et Oslobasert investeringsselskap med Martin Prokosch som daglig leder, og Trond Halvor Klaveness som styreleder) selger 624’ (1,445’ totalt), Interactive Brokers ned 396’ (828’), Trapesa AS (ved Snorre Erik Øverland, investor) minus 51’ (690’) og The bank of Ny Mellon ned 27’ (1,150 totalt). Ellers bare én mindre endring.

På plussiden: J.P. Morgan Securities pluss 391’ (1,461’ totalt), Jan Heggelund (investor) + 125’ (1,297’), Nordnet Livsforsikring + 70’ (2,648’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) + 46' (1 mill aksjer totalt) og Morgan Stanley pluss 24’ (959’). Ellers bare en del mindre endringer.
Kbkristi
16.03.2021 kl 07:10 8348

Jeg la inn link til Operational update og fleet employment list i startinnlegget øverst på siden. Der finner du alle rater skipene går på.
Helg11 har gjort jobben for deg og summert alle tallene i regnearket. Link fra ham finner du også i øverste innlegg.
Redigert 16.03.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.03.2021 kl 08:12 8168

Litt påfyll om skipspriser. Nord....

TS Lines has bought another pair of 1,730TEU ships from German tonnage provider Reederei Nord Klaus E Oldendorff.
The Taiwanese intra-Asia carrier was identified by brokers as the buyer of 2015-built Nordviolet and 2016-built Nordlily, paying US$18.9 million and US$19.6 million, respectively.
https://container-news.com/ts-lines-acquires-more-ships-and-exercises-newbuilding-options/
Kbkristi
16.03.2021 kl 08:16 8143

Industry expectations are that the surge in volumes from Asia to Europe will continue into the third quarter with delays in the US and European ports continuing to form the major bottlenecks in supply chains.
https://container-news.com/surge-in-volumes-set-to-continue-says-nrf/
china
16.03.2021 kl 09:22 7938

Hva er realistisk kursmål i 2021?
Kbkristi
16.03.2021 kl 09:26 7923

Hvorfor vil du selge i 2021, når alt ser ut som det blir enda bedre i 2022?