MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2346443

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Helg11
16.03.2021 kl 16:38 9619

"OOCL and Hapag-Lloyd are preparing to raise rates from North Europe to the US by $1,000 per 40ft from 1 April, on a traditionally stable tradelane that would usually see adjustments of less than $100 over the course of a year.
...shippers may have to get used to the higher rates for months, if not for years, to come, overturning the cyclical pattern of the liner industry over the past 10 years. Indeed, NYSHEX executives Bryan Most, ex-Walmart, and Don Davis, ex-Hapag-Lloyd, believe the rate changes seen across multiple tradelanes could be “here to stay”.

https://theloadstar.com/shippers-brace-for-new-price-hikes-in-the-new-normal-for-ocean-freight/
Kbkristi
16.03.2021 kl 19:17 9343

Rederiene har vel lært. De gidder ikke gå konk på å frakte varer jorda rundt.
Slettet bruker
16.03.2021 kl 22:23 8990

Oversatte litt på Google; Spotrater på tilbaketrekningen, fra Nord-Europa til Asia, har nesten doblet seg til rundt $ 1600 per 40 fot siden oktober, noe som øker eksportørens ulykker med å skrote med transportører som er motvillige til å frigjøre utstyr. En UK-basert speditør fortalte The Loadstar denne uken at han ble informert om renteøkninger på alle sine eksporthandler.

"Hver eneste av våre eksportruter er dyrere enn for seks måneder siden, og noen er enormt oppe," sa han.


Og transportører må kanskje venne seg til de høyere prisene i flere måneder, om ikke i mange år, for å vende det sykliske mønsteret i linjebransjen de siste 10 årene. Faktisk mener NYSHEX-ledere Bryan Most, tidligere Walmart, og Don Davis, tidligere Hapag-Lloyd, at rateendringene sett på flere handelsbaner kan være "her for å bli".
Struts
17.03.2021 kl 06:16 8665

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Euroclear Bank minus 346’ (12,575’ totalt), The Bank of Ny Mellon ned 116’ (1,034’), Six Sis ned 75’ (4,771’) og Morgan Stanley ned 23’ (935’ totalt). Ellers bare små endringer.

På plussiden: Surfside Holding (ved Arve Bakke, investor) pluss 443’ (1,443’ totalt), Barlays Capital inn med en konto med 727’ totalt, Skihus AS (kontrollert av Torger Brække) + 210’ (990), Bank of NY Mellons andre konto pluss 166’ (4,373’), J.P. Morgan + 135’ (1,596’), Caceis Bank opp 85’ (4,956’) og Nordnet Livsforsikring pluss 22’ (2,670’ totalt). Ellers bare mindre endringer.
Kbkristi
17.03.2021 kl 07:24 8586

Trykket i LA letter litt.

Shipping Congestion at Los Angeles Ports Starts Easing
Shipping congestion outside the biggest U.S. gateway for imports from Asia showed signs of easing over the past week as dockworkers made progress reducing by almost half a backlog that peaked at 40 vessels six weeks ago.
Twenty-two container ships were waiting to offload at the adjacent ports of Long Beach and Los Angeles as of Sunday, compared with 29 a week earlier, according to officials who monitor marine traffic in Southern California’s San Pedro Bay. Thirteen more are scheduled to arrive over the next three days, with nine of those set to drop anchor.
The average wait for berth space was 7.6 days, little changed from 7.5 days a week ago, according to the L.A. port.
By Brendan Murray, Copyright 2021 Bloomberg
Slettet bruker
17.03.2021 kl 08:29 8436

Trolig vil dette forverre seg igjen, nå deler president ut 1400 usd til de fleste amerikanere. Tar ikke lang tid før butikkene er tomme for varer. Kanskje så mange som 250 000 000 mottar engangs beløpet 350 000 000 000 milliarder dollar. Arbeidsledighets trygden er forlenget også.
Slettet bruker
17.03.2021 kl 08:32 8425

I norske kroner blir det 2 975 000 000 000. Det er mye kinesiske varer som koster veldig lite.
Kbkristi
17.03.2021 kl 08:35 8623

Vi får legge på litt i frakt vi da :)
PSI- Investor
17.03.2021 kl 09:47 8517

Får du fremdeles sving på tradingen av MPCC Struts? Jeg har fremdeles ikke turd å prøve. Men det er klart rett til himmelen uten en eneste dag med nedgang det er vel ikke så realistisk
Struts
17.03.2021 kl 10:11 8455

Næh, den er vanskelig nå. Har forsøkt litt, men ender bare opp med å kjøpe de samme aksjene tilbake til en høyere pris - og det var jo ikke meningen. Men nærmer meg i det minste mitt mål om 150' aksjer før påske. Jeg konsentrerer meg på å se på verdier (av skipene da), men det er heller ikke lett. Vi befinner oss i et marked som er omtrent det samme som i bulk: Det er veldig lett å selge skip, men nesten umulig å få kjøpt noe, for verdiene stiger om ikke dag for dag, så uke for uke. Og noen relevante salg har det ikke vært i det siste. Så litt på M/V =SELENITE=, men det ble rapportert i februar og da hadde skipet allerede skiftet navn. Noe som i praksis innebærer at salget fant sted en gang før nyttår. Og det er nå ganske irrelevant. Så venter til jeg får noen "ferske" salg å relatere til. Kan selvfølgelig begi meg ut på en gjettelek, men det ligger ikke for meg.

Og du er fremdeles lastet i Strongpoint? Selv konsentrerer jeg meg om MPC, 2020 Bulkers, ADS Maritime (fikk utrolig nok over 600' i utbytte der i fjor, og 1.4 mill utbetalt nå). Sistnevnte er det jo bare skallet igjen av, men ... Ja, og noen få andre da.
Slettet bruker
17.03.2021 kl 10:21 8546

Har tvinnet tommeltotter siden mandag. Siste penger som skal inn, ordre på vent og ingen dupp i sikte. Da må man bare lukke igjen øyene og ikke se at snittet øker. *sukk*
PSI- Investor
17.03.2021 kl 10:57 8488

Bra det er flere som synes det er vanskelig da! Altså jeg prøver ikke i det hele tatt heller jeg, men det hadde jo vært moro å fått til å utnytte svingningene.
TYdelig vis hadde det vært en fin mulighet i dag!

Fint at du prøver deg på verdsettelse, det har jo ofte nærmest alt å si innen shipping, men er jo likevel ofte en konsekvens av ratenivået.

Jeg har Strong- aksjene ja, de skal jeg ha noen år til og ikke selge for mindre enn 100. Håper jeg...
Tenker å da investere mer i eiendom på sikt. Kanskje.
Har noe gogl, drøye 1100 bare, hadde ADS men solgte før siste utbytte midt på 20 tallet et sted tror jeg.
Jeg leser på ADS- tråden, må jo følge med, begynner å lure litt på om de kan være noe for sent ute til å få gjort noen ekstremt gode skipskjøp nå?
Hvis de ikke har kjøpt MPCC- aksjer rett og slett da, det hadde jo vært det beste...
Har fremdeles noe Hunter og SDSD også, håper de finansgutta som styrer de to kan finne på noe spennende som kan øke verdien voldsomt. F eks ved å skifte navn til ESG grønn eller noe sånt, og så bare uttale at man skal satse på noe som vil redde verden, og som det er litt uklart hva er og hvordan det skal virke. Slikt vil jo folk ha.
Redigert 17.03.2021 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Helg11
17.03.2021 kl 11:04 8583

Ny dag = ny rekord. Tre 4600 TEU skip låst i over to år på 35kUSD/dag av Maersk. "Og man vet at man kan få en mer penger neste uke", det har jo vært sagt i månedsvis nå...
https://splash247.com/maersk-sets-new-charter-highs/

Jeg syns det også er paradoksalt at disse kostbare skipene går for full maskin fra A til B og så ligger de for anker der i dages/ukesvis. Er jo ineffektivitet så det holder... Kunne jo vært kjørt på slow steaming (ifht. miljø) eller optimalisert rute (ifht. økonomi) hvis systemene hadde vært bedre. "AS Naomi" ligger for eksempel fortsatt for anker i Singapore-bukta på 4. dagen. Er jo bra for oss aksjonærer midlertidig, men en forbedring av effektiviteten i verdikjeden (bedre IT) er noe som kan bidra til at man trenger færre skip? Alle vet jo dog at implementering av nye datasystemer gjør vondt verre en periode, så usikker på om timingen er bra akkurat nå.
Struts
17.03.2021 kl 11:35 8482

Ok, Gogl er bra - har jo gått relativt mye, litt som MPC. Nå fikk jo MPC pussig nok en reaksjon ned nå, så benyttet anledningen til å komme vel over mitt mål. Var inne i HUNT og SDSD selv, men det turte jeg ikke mer. Det med grønt er litt pussig; nå heter det grønn luft, det er grønn karbon (!!), grønn møkk også (!). Eneste som snart ikke er grønt, er vel grønnsåpe! Men du har rett, tror jeg skal spørre i morgen i nærbutikken hvorfor de ikke har grønne doruller (for logoen til Kiwi er jo ellers også ganske grønn)!
Kbkristi
17.03.2021 kl 11:37 8520

Det er jo bedre enn New ConTex som kom i går, så det er jo knall.
Og Psi, det gikk troll i ord. Vi trenger vel litt skrell :)
Kaga
17.03.2021 kl 12:11 8386

Hva skjer? Handelen stoppet etter fall til 8,10 ? Automatiske stopp-loss som ble utløst sannsynligvis. Kjøpsmulighet... :-)

Redigert 17.03.2021 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Struts
17.03.2021 kl 12:12 8401

Ja, det var voldsomt!
Keefer
17.03.2021 kl 12:12 8421

Stop loss?
Struts
17.03.2021 kl 12:16 8345

Men NÅ var det tradingmuligheter!
Nani Alvez
17.03.2021 kl 12:18 8327

Var et/flere større salg/aktører som trigga en haug med stop losses tenker jeg. Raste derfor ned når det blir autosalg hos mange. Tipper det er et vindo for å kjøpe billig nå, kommer til å hoppe rett opp igjen! Skal du ha, kjøp nå.
PSI- Investor
17.03.2021 kl 12:19 8349

Ja det var ikke måte på heller det, jeg får holde kjeft skjønner jeg! Fikk ikke utnyttet muligheten, og håper den ikke kommer tilbake
Slettet bruker
17.03.2021 kl 12:21 8334

Keefer skrev Stop loss?
Kan godt ha skjedd. Etter at kursen falt under kr. 8,66, ble det utløst et betydelig salg av aksjer. Dersom det skjedde til markedskurs og ikke med limit, kan det ha blitt utløst ved et stop losssignal.

Jeg viser forøvrig til et par kommentarer jeg hadde for et par dager siden. Kr. 8,70 var et opplagt motstandsnivå teknisk sett. Selv om kursen gikk litt videre, måtte det før eller siden komme en reaksjon ned igjen. Det kan godt vare en stund, og jeg fastholder derfor mitt kursmål pr. 16. april på kr. 7,85, inntil videre.

Det betyr ikke at tiden for kursoppgang ikke er til stede. Vi kaller det bare en hvilepause. Som de fleste er klar over, gjør det godt for kroppen med en hvil etter en større påkjenning!
Redigert 17.03.2021 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.03.2021 kl 12:34 8237

Å sette stop loss er en lettvint måte å tape sparepengene sine i løpet av noen sekunder av vill panikk på børsen.
PSI- Investor
17.03.2021 kl 12:43 8155

OK får vel motvillig høre på deg da, og avvente eventuelle ytterligere kjøp en måneds tid.
Men selv om det skulle være mye å hente på å selge nå så gjør jeg ikke det, det tør jeg ikke.
Slettet bruker
17.03.2021 kl 12:53 8026


Mine kommentarer er ikke akkurat noen buddasvar, men helt personlige oppfatninger basert på egne erfaringer. Så det er viktig at du danner deg egne oppfatninger av hva du bør gjøre.

Men hadde jeg vært deg, ville jeg ha ventet noen dager med å kjøpe.

Det er sjelden man finner bunnene og toppene, og om du kjøper på kr. 8 eller kr. 7,80 er ikke så viktig, så lenge du som meg har tro på at kursen skal videre opp i løpet av noen uker.

PSI- Investor
17.03.2021 kl 13:10 7927

Ja det tror jeg så absolutt, altså at det skal videre opp. Er vel bare litt irritert på at jeg 'følte på meg' at det kunne komme en mulighet for å tjene litt på å trade, og så gjorde jeg det ikke. Det er jo alltid sånn, det stiger aldri hver eneste dag. Nå var vi vel litt på overtid.
Selv om det kan være mulig å få kjøpt igjen på rundt 8 og derved tjene 40 øre på å selge nå så gjør jeg ikke det, da hadde jeg nok stressa på meg alvorlig sykdom hvis den hadde steget bare bitte litt... Og så har jeg ikke lyst til å håpe på at den skal videre nedom en tur heller...
Vi kunne trengt noen analytikere som kom med drøye tosifrede kursmål nå. Det vil jeg heller håpe på...!
Ja ja, blir nok bra i løpet av et års tid!
Trøndersmolten
17.03.2021 kl 13:44 7789

Kan bli en svært kortvarig korreksjon folkens - magefølelsen og det fundamentale sier meg at dette er en sjelden kjøpsanledning - går container aksjene over dammen i grønt ender vi fort opp mot 9,- igjen.
Slettet bruker
17.03.2021 kl 13:47 7771

I går kom det en doji Pinbar var veldig usikker, men det viser at man skal ta slike signaler mere alvorlig når rsi er så høy.. det ble en liten pulback
Urealisert
17.03.2021 kl 14:06 7717

Blir vel minus til Fed har sagt sitt kl. 19:00 i kveld, så er det opp igjen i morgen.
Gastromat
17.03.2021 kl 14:23 7647

Litt rødt bekymrer meg på ingen måte
PSI- Investor
17.03.2021 kl 14:34 7689

Det sa sekretæren min på 80- tallet også. en fin tid
polakk
17.03.2021 kl 15:32 7514

Euroseas har fikset 2 av sine skip på lange kontrakter, litt dårligere rater men lange avtaler.
Avtalen for Synergy Busan gjelder fra august.

36 mnd for M/V “Synergy Busan”, a 4,253 TEU vessel built in 2009 for 25000 $ per dag , fra august 2021 - august 2024
25 mnd M/V “EM Kea”, a 3,091 TEU vessel built in 2007 for 22000 $ per dag, fra april 2021
Kbkristi
17.03.2021 kl 15:43 7515

Det er jo også veldig gode rater. Vi må huske hvor vi kommer fra. Vi har AS Clarita (2846 TEU) som går siste mnd på $ 8.500. Ledig nå fra April, om jeg ikke har oversett en oppdatering fra Helg11.
Ellers tror jeg vi skal være fornøyd med dagens korreksjon. Vi rykket tilbake der vi var mandag morgen for 2 dager siden. Vi må ha noen sånne inniblant for å rense luften.
Helg11
17.03.2021 kl 16:36 7368

Mye bra rater nå. Frykten for å legge igjen penger på bordet er jo stor når man kan få mer for skipene om man venter en uke eller to.
Jeg har kun snust frem AS Fenja og AS Floriana, så jeg håper at MPCC har holdt hodet kaldt på 2800 TEU clusteret (AS Clarita, Camellia, Carinthia og Clara). AS Clarita ligger for øvrig for anker i Singapore-bukta sammen med AS Naomi - så mulig de har firmafest for å ønske nye medarbeidere velkommen på laget.
Maduro
17.03.2021 kl 16:48 7338

Takk for tipset med NMCI/NMM! Tok en posisjon i ZIM i dag også, da de skal levere tall førstkommende mandag. Mintzmeyer mener at 2021 guidingen kommer til å overgå analytikernes forventninger! Vi får se....
Trøndersmolten
17.03.2021 kl 16:49 7341

Euroseas opp over 10% på den meldinga. Bare å glede seg til nye knallsterke slutninger i MPC regi de neste ukene..månedene...årene 👏
Jan Banan
17.03.2021 kl 18:43 7185

https://www.hellenicshippingnews.com/the-supply-chain-will-never-disrespect-the-shipping-container-ever-again/
- Kort fortalt; Covid-19 situasjonen har ødelagt flyten i konteiner logistikken og de befinner seg nå på feil sted til feil tid.
+ The domino effective of the container shortage is also complicated by the extensive delays caused by congestion at ports. Offshore wait times for loaded container ships go weeks beyond scheduled unloading due to the overwhelming huge capacity of containers being off-loaded. Add to this, the on-going shortage of qualified over-the-road truck drivers and the moving of goods closer to consumers only gets more complicated, costly, and even more delayed.
Helg11
17.03.2021 kl 18:55 7180

https://www.tradewindsnews.com/containerships/panamax-boxship-rates-hit-16-year-high-at-35-000-per-day/
Og denne : The 4,563-teu CPO Norfolk (built 2009) is said to have been sold for $27m.

Kbkristi: Du har ordene i behold i forhold til headingen : Det kommer jo flere og flere positive analyser her.

Men kan vurdere å justere på setningen om 16k på de største skipene, vi nærmer oss jo det dobbelte nå... Er jo det første som potensielle investorer leser, så må ha en selgende tekst. ;-)