MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2350344

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
22.03.2021 kl 19:34 10367

Da må vi slutte å telle pengene og tenke litt på (stuck at sea) mannskaps situasjonen som råder + manglende vaksinasjon hos mannskapet. Hinter til 2 artikler som bør leses.
https://gcaptain.com/fight-between-commodities-giants-and-shippers-leaves-seafarers-stuck-at-sea/
https://gcaptain.com/unvaccinated-seafarers-puts-shipping-in-legal-minefield-says-ics/

Noen som vet hvordan MPCC håndterer dette?
Jeg sendte dem en email nå så får vi se om de plaprer..
Slettet bruker
22.03.2021 kl 21:22 10150

Håper ikke at dette kommer til å bli et stort problem men har tenkt litt på det

https://gcaptain.com/unvaccinated-seafarers-puts-shipping-in-legal-minefield-says-ics/

Redigert: ser nå at noen andre også har postet artikkelen.
Redigert 22.03.2021 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
Struts
23.03.2021 kl 06:51 9719

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Clearstream Banking ned 576’ (12,938’ totalt), J.P. Morgan Lux minus 442’ (1,643’) Six Sis minus 150’ (4,195’), Altea Property Dev. (Trond Sigurd Storbråten) minus 126’ (982’), The Bank of NY Mellon ned 99’ (809’), Avanza Bank minus 48’ (1,785’), J.P. Morgan Securities ned 25’ (1,425’ totalt). Ellers bare små endringer.

På plussiden: The Bank of Ny Mellons andre konto + 994’ (4,664’ totalt), Skihus AS (kontrollert av Torger Brække) + 200’ (1,500’), UBS Switzerland pluss 100’ (3,059’), Barclays Capital kjøper 91’ (938’), Nordnet Bank opp 77’ (1,834’) og Deutsche Bank pluss 38’ (til 8,016’ totalt). Ellers kun små endringer.
Kbkristi
23.03.2021 kl 07:08 9701

Det stopper ikke opp med det første.

Jump in US containerized imports from Asia to extend port congestion: Demand for Chinese imports likely to put pressure on container rates
in Port News 23/03/2021

Containerized imports to the US from Asia jumped by 28.6 percent year over year in February 2021 according to the latest data from PIERS by IHS Markit. This is the seventh consecutive monthly double-digit rise with over 1,347000 TEU (twenty-foot equivalent unit) arriving in the US from Asia

“The unprecedented growth in containerized imports looks set to continue with early March data showed a strongly rebound as Chinese factories re-opened following the Lunar New Year break. We expect the US imports from Asia to continue on this growth path into the summer as lockdowns ease across America and shipments show no sign of slowing down.” said Brendan Neary associate director PIERS by IHS Markit
https://www.hellenicshippingnews.com/jump-in-us-containerized-imports-from-asia-to-extend-port-congestion-demand-for-chinese-imports-likely-to-put-pressure-on-container-rates/
Struts
23.03.2021 kl 07:28 9783

Ja? Ikke vet jeg, men hadde ikke vært meg i mot. Og drister meg ikke til å tippe, som regel går det helt motsatt av det jeg finner ut av etter en lang tenkepause med huet i sanden.
Gastromat
23.03.2021 kl 08:02 9816

Over 10? Dvs nærmere 50 :) ?
Kbkristi
23.03.2021 kl 08:54 9704

Våre kolleger i Nmci gjorde 7,01% i NY og den steg ytterligere i etterhandelen.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 09:00 9778

Update - 23 Mar 2021
MPC Container Ships - Asset values are continuing higher...
…and we raise our TP to NOK 12 (9) in line with NAV The container market has picked up exactly where it left off before Lunar New Year; on fire. Asset values are being marked up seemingly by the day as charterers scramble to get a hold of tonnage. This is especially benefitting levered vessels in the 10 – 15-year sweet spot – exactly in MPC’s age bracket. The company continues to fix vessels in line with our estimates and we see double-digit FCF yield p.a. in 2021-22 – of which nearly 50% is fixed. We believe the market will remain strong long enough for MPC to lock-in more fixtures at decade highs (17x guided for Q2). We see a current and YE’21 NAV of NOK 12 – 13 per share, and raise our TP to NOK 12 (9) – BUY reiterated

Pareto Securities
Redigert 23.03.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
23.03.2021 kl 09:01 9865

Hvorfor skulle dette få noe invirkning for MPCC. De eier og LEIER ut skipet til container liner shipping selskaper som for eks ZIM, MSC, osv. Disse nevnte selskapene drifter båtene, håndterer mannskap, forsinkelser osv. Det at et skip blir stuck i en havn pga covid utfordringer er shipper liner sitt problem. MPCC låner ut skipet til faste dagsrater uansett hva som skjer hos shipping lineren. Risikoen her er at shipping liner ikke kan gjøre opp for seg i henhold til kontrakt, går konkurs, osv., men det er det lav risiko for.
Redigert 23.03.2021 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
23.03.2021 kl 09:08 9863

Nani.. Hvor sikker er du på at det ikke er MPCC som crewer skipene sine? Raskt titt på mpcc sin web ser du 1000 seafarers engaged..
- Tonnage providers, such as MPC Container Ships, own and charter-out container vessels to liner companies. Most vessel charters involve the ship owner providing a vessel to the carrier for a fixed period of time, with the ship owner also providing the ship’s crew, insurance and maintenance on the vessel.
Nani Alvez
23.03.2021 kl 09:13 9881

Mulig du har rett. Du får stille de et saklig spørsmål som de kan besvare på presentasjonen av årsrapporten 26.03.2021.
Kbkristi
23.03.2021 kl 09:16 9917

Fin analyse, de må ta det i små steg. Men hvem skrev den?
Kbkristi
23.03.2021 kl 09:22 10184

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Toppers, og da har vi smakt på kr 10, og slutt på 2 ører. Da er minste hopp 5 øre.
Redigert 23.03.2021 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
Struts
23.03.2021 kl 09:50 10146

Er Ahrenkiel/Wilhelmsen som tar seg av driften. Såvidt jeg forstår. Og de er jo proffere enn proff.
Krosta
23.03.2021 kl 12:18 9893

Slik ser mitt chart over MPCC nå Argus
https://www.tradingview.com/x/cYu9VgJs/

Target på 9,66 har blitt oppnådd - blir spennende å se hva som skjer videre.
Redigert 23.03.2021 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2021 kl 12:28 9890

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/03/23/7646510/skyver-kursmal-videre-opp

Kursmål 12 kroner
Redigert 23.03.2021 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Helg11
23.03.2021 kl 13:56 9704

"Seismic shift": Ut fra kvartalsrapporten til ZIM i går og dagens oppdatering fra Maersk, lager befrakterne nå langtidsavtaler med sine kunder på mange år på et nytt høyt nivå. https://www.freightwaves.com/news/zim-us-importers-buckle-sign-contracts-early-pay-50-more og https://www.freightwaves.com/news/seismic-shift-maersk-commits-to-long-term-relationships-with-shippers

Hva betyr dette:
Når alt nå bindes på lengre kontrakter, blir kontantstrømmene for flere år fremover oversiktelige -> mindre usikkerhet for investorer. Maersk / ZIM har trygghet hos sine kunder (importørene), som gjør at de er villige til å låse kontrakter med shipowners (MPCC etc). Tyder godt for 2021-2023, til nytt miljøregelverk skaper nye bølger med spekulative kjøp hos verft?
Jan Banan
23.03.2021 kl 14:04 9696

Da har jeg fått svar fra MPCC:
MPCC vil etter planen publisere selskapets andre årlige bærekraftsrapport ifm. revidert årsrapport 2020 førstkommende fredag, hvori vi bl.a. redegjør for utfordringene tilknyttet crew change.
Merk for øvrig at MPCC i januar i år var blant de første +300 selskapene/organisasjonene som signerte Global Maritime Forums Neptune Declaration on Seafarer Wellbeing and Crew Change ( https://www.linkedin.com/posts/mpccontainer_gmf-neptune-declaration-video-activity-6759770162624311297-DQJ3 ). Per medio mars har initiativet samlet mer enn 750 signaturer fra toneangivende interessenter fra hele den maritime verdikjeden, hvilket har skapt en høyst nødvendig oppmerksomhet rundt problemstillingen du beskriver i nedenstående e-post. Les gjerne mer om Neptune Declaration på GMFs hjemmesider ( https://www.globalmaritimeforum.org/neptune-declaration/ ).

Struts: Prøvde finne sammenhengen mellom Ahrenkiel/Wilhelmsen og MPCC til ingen nytte. Fant bare at de var tilknyttet MPC Capital. Er MPC Capital forbunnet med MPCC?

Blir spennende å se hvordan de forholder seg til det 26.3. Jeg liker veldig godt at de har gått inn i Neptune Declaration for å sette lys på situasjonen og bedre forholdene til mannskapet.
Kbkristi
23.03.2021 kl 14:05 9733

Last month, Costamare revealed that MSC had taken all four ships on 10-year charters at $33,000 per day. The quartet is being redelivered by ZIM from this month through October.

Jesus Christ !!!!
Struts
23.03.2021 kl 14:10 9759

Jeg kjøper bunnlinjen, i år og neste ser veldig bra ut (for vårt hjertebarn). Syntes nå jeg da. Det er allerede en haug med kontraheringer på gang, da av større enheter for levering 2023 og fremover. For hvem gidder kontrahere smått lenger? Det kan faktisk være en fordel for MPCC, i deres segment(er), for "feedere" vil det også være behov for i fremtiden, og når det er behov (og mangel på skuter) da blir befrakterne ikke så nøye på alder heller. Og husk, ikke så mange havner kan (eller vil) bli bygget ut til å ta i mot enheter med kapasitet på 10-20,000 TEUs; tvert i mot, svært FÅ vil pga lenge/dybde og bredde-restriksjoner (mm.) kunne det.

I mellomtiden, en fin dag for trading, og i morgen får vi fra VPS-loggen (forhåpentligvis) vite hvem som i sluttauksjonen på mandag ervervet rundt 1,689 mill aksjer.
Redigert 23.03.2021 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
Struts
23.03.2021 kl 14:24 9786

Se q4 rapport for 2020, side 15, note 9. Er det beste jeg kan prøve å forklare det med:

sitat
Wilhelmsen Ahrenkiel Ship Man. GmbH & Co. KG / B.V. Technical
sitat slutt
Slettet bruker
23.03.2021 kl 14:30 9840

New Contex opp 2,87% siden torsdag, til 1038. TEU 2700/12 mnd opp 3,83% til 26 321$. Samme på 24 mnd opp 2,7% til 23 860$. New ConTex var 15 min forsinket i dag, de sliter kanskje med å håndtere de store tallene :-)
Struts
23.03.2021 kl 14:32 9897

Hehe, ja er det ett sted Jesus kanskje blir reinkarnert så bør det vel være i en lossehavn (for all del, er vel både appelsiner og annet som går ut...) ved navn Haifa!
Redigert 23.03.2021 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2021 kl 14:35 9934

Tusen hjertelig takk, Krosta! Det her er jo helt nydelig - at du holder oss ajour med det tekniske chartet og med rykende ferske tall og analyser!

Da har jeg et, etter min mening, viktig, men kanskje umulig spørsmål til deg. Forsøker likevel:

Hvilke muligheter vil du si det er for at kursen bryter gjennom 10-tallet og kr. 10,26 igjen uten en reaksjon ned?

Og dersom kursen reagerer ned igjen; skal vi da ned igjen til 8-tallet, men innenfor den oppadgående kanalen?

Jeg må si det er vanskelig å se at kursen bare skal gå og gå uten noen reaksjon, men det har vist seg at det er dette som skjer gang på gang.....

Redigert 23.03.2021 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2021 kl 14:43 9883

Så bra, Jan Banan. Takk for det og godt å vite at de er på saken.
Jan Banan
23.03.2021 kl 14:57 9849

Hvis ratene vokser i samme fart gjennom sommeren kan vi 10.august se Rater på 1100 $18.100 og 2700 $37,900... og da har jeg regnet med 2% stigning i uken (kun fra dagens rater.. ikke 2% av nye rater uke for uke) Mye som tyder på det kan gå denne veien.
PSI- Investor
23.03.2021 kl 15:12 9847

Veldig bra!
Og endelig analyse med tosiffret kursmål. Det er klart at fortsetter ratene å stige såpass i prosent tar det ikke lange tiden før enda et bedre kursmål kommer.
Å beregne skipspriser under slike forhold er vel nærmest et evighetsarbeide Struts, de øker vel på dag for dag de også sikkert?
Slettet bruker
23.03.2021 kl 15:38 9801

Nydelig Jan B.. krysser fingrene for gode oppdateringer kommer med årsrapporten 26
Struts
23.03.2021 kl 15:52 9757

Mht sistnevnte så er det nok korrekt. Jeg tar det ikke som noe evighetsarbeide, det var det (bla) jeg drev med i alle år, så jeg ser mer på det som en hobby nå. Men, som jeg har sagt før, jeg vil ikke gi nye verdianslag før jeg kan melde noe konkret. Men jeg forsøker etter fattig evne å følge med, og har registrert en god del salg siste dagene. MEN, ikke innen segmenter jeg venter på (for resterende flåte), og/eller salg som rokker nevneverdig ved de anslagene jeg har gitt hittil. Men mine er omtrentlige, det innbiller jeg meg å ha presisert før, og jeg vet at fra skute til skute så kan verdien variere (selv for samme byggeår, avhengig av SS/DD posisjon, rigging vs. uten, verft, Europeisk bygget vs Kinesisk eksempelvis). Jeg må bare formidle det jeg føler for, og som en gammel "skurk" i bransjen, så er jeg ganske konservativ.

Men, jeg føler verdimessig som været; Nå ser det bra ut - det går nok mot vår både her og der - holdt nesten på å "kollidere" med en lavtflyvende spurveflokk i dag morges!
Redigert 23.03.2021 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
Wasteland
23.03.2021 kl 15:57 9767

https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2021/03/23/7646705/morten-astrup-finner-roverkjop-i-skadeskutte-sektorer

Noen som har tilgang på denne artikeln og kan dele ett referat, misstenker att Mpcc er omtalt der.
StevenG
23.03.2021 kl 16:27 9653

Sjekk Facebook siden. Får sett der
viggi87
23.03.2021 kl 16:29 9625

@Struts Bare et triviviaspørsmål som ikke har noe med aksjekurs ol. å gjøre... Skip med kraner vs. uten kraner, har det noe innvirkning for ratene som skipene chartres ut på og skipsprisene? En skulle jo tro det, siden rederne da trolig ikke ville ta seg bryet med å inkludere kraner, MEN jeg får blandet info på charterinntektene som MPCC rapporterer og i flåteverdsettelsen din.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 16:34 9659

Wasteland...
fra artikkelen:

Astrup mener containerfrakt er «den store coronavinneren» og liker særlig MPC Container-aksjen.

Selskapet er ledende innenfor «feeder container»-segmentet, der flåten er aldrende og ordreboken lav.

– Taksonomien har gjort det vanskeligere å finansiere nybygg, ettersom nullutslippsteknologi fremdeles ikke er regningssvarende på de fleste strekninger, forteller investoren.

– Skip som bestilles i dag vil typisk ikke leveres før om to år, så det ligger an til at rateoppgangen denne gang kan vare noe lenger enn i 2005-2007. To tredeler av flåten går av kontrakt i år, og legges spotratene til grunn for hele dagens flåte, ville EBITDA bli cirka tre ganger over ledelsens guiding for 2021.
Kbkristi
23.03.2021 kl 16:37 9704


MED KONTRÆRE INVESTERINGER: Investor og arbeidende styreleder Morten Astrup i Storm Bond Fund.
...det skal mye til om ikke disse segmentene vil gjøre det veldig bra de neste 24 månedene
Morten Astrup, Storm Bond Fund
Containerfrakt i medvind
Astrup mener containerfrakt er «den store coronavinneren» og liker særlig MPC Container-aksjen.
Selskapet er ledende innenfor «feeder container»-segmentet, der flåten er aldrende og ordreboken lav.
– Taksonomien har gjort det vanskeligere å finansiere nybygg, ettersom nullutslippsteknologi fremdeles ikke er regningssvarende på de fleste strekninger, forteller investoren.
– Skip som bestilles i dag vil typisk ikke leveres før om to år, så det ligger an til at rateoppgangen denne gang kan vare noe lenger enn i 2005-2007. To tredeler av flåten går av kontrakt i år, og legges spotratene til grunn for hele dagens flåte, ville EBITDA bli cirka tre ganger over ledelsens guiding for 2021.

https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2021/03/23/7646705/morten-astrup-finner-roverkjop-i-skadeskutte-sektorer
Helg11
23.03.2021 kl 16:55 9634

Nå er det mer Jesus Christ her!!! Gåtta banen: Ny vesselvalue oppdatering utgitt for noen minutter siden.
15 år Handy size opp (hold dere fast) +17,9%. På en uke...(!!!)
20 år Handy size opp (hold dere enda bedre fast) 28,2%. Det er så ville tall dette.
Google sheet oppdatert.

Og NB NB: Det er disse indexene som øker mest! Av alt av shipping (container, bulk, tank), og mest av alt innen container (feeder segmentet). Altså er MPCC flåten den som i størst grad har fått økning.

Jeg så at Pareto brukte NAV som grunnlag for å gi kursmål, og siden vesselvalue-indexen brukes for å justere NAV, så bør den opp fra kursmål 12 til 14,4 neste uke.

Struts: Kan dette salget være nyttig for deg: Sub Panamax St Island (2,553 TEU, Nov 2010, Naikai Setoda) sold to South Korean buyers for USD 20.50 mil, VV value USD 19.85 mil.
Struts
23.03.2021 kl 17:02 9208

Sistnevnte, takk men har tatt det med i betraktningene - godt kjent og rapportert av både Allied og Compass i inneværende måned. Hvilket får meg til å mimre, for har formidlet salg av skip med begge meglerfirmaene - det er kvalitetsfirmaer! Vi hadde mang en latter, og både ouzo og - - ja, mange fine treff!
Slettet bruker
23.03.2021 kl 17:24 9271

Helt drøyt!! Hvor skal dette ende? Fortsetter dette kan du snart bruke ditt bullskjema som bearskjema for 2022...

Jeg mener jeg så et eller annet sted nylig hvor høyt containerskip har vært priset på det høyeste, men jeg jeg husker ikke hvor.
Noen som har sett noe sånt?