MPCC Bull 2021


Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Operational update 04-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3323166/210412-mpcc---container-market-operational-update.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 16.04.2021 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.04.2021 kl 22:27 3924

Jeg sitter long, Nani. Men det betyr ikke at jeg har plassert kapitalen min hos Mpc for aldri å få se noe annet en bilder av flotte grønne skuter som seiler langs land hvor jeg aldri kommer til å sette min fot.
Personlig har jeg investert i Mpc nettopp fordi jeg forventer både kursoppgang og utbytte. Og jeg er ikke mer long enn at om det dukker opp et annet selskap med lysere utsikter, så går jeg, som katta, til et bedre hjem.
Jeg mener vi sitter nå på den grønneste gren vi finner i børs-skogen. Vi har rater som er himmelske, og det ser ut som om de varer en stund.
Men vi har en aldrende flåte, som må fornyes. Det blir som å eie ei taxi. Selv om Mercedesen kan vare i 25 år, så bytter du den før.
Vi vet ikke hva de har planlagt med sin roadtrip, men det ligger vel i korta at de ønsker å promotere seg selv og tilby sine tjenester til kunder.
De har nok en plan både bak økt aksjekapital, opptak av lån og aksjespleis.
En stor del av ledelsen vår sitter med egne aksjer, så jeg regner med at de ser for seg et oppsett for verdiøkning.
Om vi mister noen daytradere som er inn og ut flere ganger pr dag, tar jeg ikke så tungt.
Det er bedre med et stabilt forløp, enn å se kursen stige 10% en dag for så å falle 8% neste dag.
Det blir spennende å se hva som skjer i morgen, etter at våre flyktige aksjonærer har fått tenk seg om :)
De åpner også for kjøp av egne aksjer, noe som er svært positivt, om de f.eks vet at verdien bak aksjen egentlig er verdt 30 kroner, mens de uvitende er villig til å selge for kr 9 !
Redigert 07.04.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
Pentad
07.04.2021 kl 23:06 3780

Det var mine tanker også, Molo, og at kursen får da lite bevegelse fremover.
Samtidig så er det ting på gang som jeg helt sikkert ikke forstår.

Jeg ser ikke helt at kursen skal stå stille når de melder såpass bull utsikter som i dag

Men tiden får vise; utrolig spennende med raten på 17000 som ble meldt på forumet i dag også
Pentad
07.04.2021 kl 23:40 3696

Da satser jeg på at det går fint. 👍 Er kanskje bare de minste aksjonærene som er mer kjøpsvillige på 10 enn 100 (nå tenker jeg ikke dagtradere) uten at det er av vesentlig betydning. Men de vil kanskje synes at veien til bra avkastning, dobling for eks., er lang fra 100.
Ja, det er en veldig spennende tid og som du sier, tiden får vise. Absolutt ingen grunn til haste beslutninger.
Helg11
07.04.2021 kl 23:56 3658

MPCC bull 2022; https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-03-02/global-cargo-traffic-jam-could-last-into-2022-freight-ceo-warns?
“The demand is pent up and it continues to remain strong.”

Siden det ble snakk om long og long long, så har jeg gått og nynnet på sangen "A La La La La Long Long li Long Long long". God stemning.
Hammers
08.04.2021 kl 00:54 3583

For en drøy ukes tid siden (se dato i chart; 30.3) moret jeg med å ta ut dette chartet over MPCC;
https://www.tradingview.com/x/cm2dleC8/

Merk; Etter ca kr 11 er det minimal teknisk motstand før man kommer til litt over 20. Der finnes noe.
Man snakker om nok en dobling ila en relativt kort tidsperiode. Selvsagt med forbehold om uventede negative hendelser.

Fundamentalt; Hvis ulike samfunn over hele kloden igjen åpner utover sommeren vil det være et behov for en FLOM av nye varer for transport.
Logisk sett er det absolutt rom for at kursen i MPCC kan gå i den banen chartet helt klart viser. Til uante høyder!

Syntes det var fair å vise dette - siden tråden er lang og interessen synes å være stor.
Det beste av alt; HER trenger dere ikke å betale for å se det totale og objektive bildet!

I det kortere bildet ser bildet slik ut; https://www.tradingview.com/x/ZIUUepG4/

Noter den eksponentielle verdiskalaens utvikling i høyre marg!
Kronebeløpene kommer raskt mot en - dess høyere i chartet kursen går.

Hilsen Hammers
Struts
08.04.2021 kl 07:08 3372

Enig, kurver som går vår vei er FINFIN lesing! Hammers får meg til å tenke tilbake mange år, jeg hadde en kamerat med navn Trond, og han kalte jeg alltid for Trond med Hammer'n (det er jo ikke så langt unna Tor). Av og til gikk vi til innkjøp av en flaske vodka av merket Hammer, så satt vi da ute på trammen, nøt sommeren, noen "on the rocks" og jodlet i kor: Hammer in the morning, hammer in the evening! Heldigvis var det et stykke til naboen, bare en og annen fiskemåke som hørte oss.

Nok om det. Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Clearstream Banking ned 213’ (9,520’ totalt), The Bank of Ny Mellon ned 95’ (737’), Nordnet Livsforsikring minus 64’ (3,334’). Ellers bare mindre endringer.

På plussiden: The Bank of Ny Mellons andre konto opp 141’ til totalt 3,204’ aksjer. Ellers faktisk bare et par små endringer.

PS. Eh, Hammers; du skulle ikke tilfeldigvis hete Trond?
Redigert 08.04.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare

Da jeg begynte å se på container etter å ha oppdaget denne tråden så ble det spådd at fraktmarkedet skulle være i balanse i midten av februar slik jeg oppfattet det. Siden har det kommet spådommer om perioder ca 3 mnd frem hele tiden. Godt å se nå at det spås til inn i 2022, altså at man nå tør å se lenger frem.
Klippet dette fra artikkelen:
“There’s no fast way to recover there,” Biesterfeld said. “There are no extra ships sitting around waiting to be deployed.” Customers that normally could book a container days before shipping now have to act weeks in advance.

En annen ting, jeg kan være enig i at veien fra 10 til 20 kan sees som lettere for oss småsparere enn veien fra 100 til 200.
Men vi kan jo håpe at aksjen rekker å komme til 15 før spleisen gjennomføres, det tar sikkert litt tid.
I mitt hode, uten spleis som bakteppe, så bør stigningstakten i kroner øke på fremover. Jeg tror ikke lenger det tar ut året å nå 16-20. Det er alt for mange positive nyheter til det, og alt for høye rater og skipspriser. Mr Marked ser et stykke frem i tid når han først oppdager selskapet.

Uansett, blir sikkert en fin dag, pent vær til og med her hvor jeg er.
Dado83
08.04.2021 kl 08:40 3104

Pretrade nå på 10 kr, ser ut som mange tar denne meldingen som negativt. Skjønner ikke hvorfor folk skal stresse med å selge nå, ser ikke noe negativt i meldingen, eller må jeg kanskje lese den nøye igjen.
Maduro
08.04.2021 kl 08:43 3083

Jeg er veldig positiv til at de ønsker å kjøpe tilbake egne aksjer. Så lenge MPCC relativt sett er "billig" i forhold til NAV, er det beste selskapet kan gjøre å kjøpe tilbake egne aksjer. Beste måten å "kjøpe" brukte skip på til en god pris og skape aksjonærverdier.

Det er ikke noe negativt her- det er kort og godt algoer og kamp om aksjene

Lykke til alle sammen !

Ja ser det ligger an til 10 blank men det bekymrer ikke i det hele tatt.
Det med rett til å utstede nye aksjer er jo vanlig, det har vel de fleste selskaper fra år til år åpent som en mulighet som bare benyttes hvis gode muligheter åpner seg?

ADS hadde en god ide syntes jeg, gamle skip, utnyttet en periode med gode rater og så solgte de skipene til gode priser før markedet stupte.
MPCC har jo også eldre skip som man nå kan få gode priser for.
Er ikke helt sikker på om jeg mener det er lurt å bytte dem ut med nye, det kansje det er, men det er jo ikke sikkert det er planen heller.

Enig med Ærligtalt, det er nok bare kampen om aksjer!

Og ja kjøpe tilbake når aksjen er billig er en bra taktikk tror jeg.
Likevel litt synd med emisjon på 1 og tilbakekjøp på 10 på en måte da, men historien får man ikke gjort noe med
Redigert 08.04.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.04.2021 kl 08:48 3072

Det er jo tydelig at selskapet føler de bugner over av cash :)
Kbkristi
08.04.2021 kl 08:55 3017

Det er også en mulighet at noen ser at nybestillinger av skip har tatt skikkelig av og tror toppen er nådd.
Men dette gjelder svært store skip, og de trenger feederskip. I feederflåten er ordreboken fortsatt tynn, og ratene stigende.

A Record 45 Ultra-large Containerships Were Ordered in March.
https://www.marinelink.com/news/a-record-ultralarge-containerships-486660

Tja, blir jo trolig en utrolig en utvanning på 25 % da I løpet av året, det står jo svart på hvitt.
Dado83
08.04.2021 kl 09:01 2967

Lol nå røk en del stop lose garantert.
Kbkristi
08.04.2021 kl 09:02 2966

Mange som røk på stopp loss igjen.
Utvanning, de vil jo kjøpe skip som øker inntektene.
Maduro
08.04.2021 kl 09:06 2887

Oii, fikk nettopp 5000 aksjer til 9,5 :-)
Dado83
08.04.2021 kl 09:07 2910

Fortsatt ikke over det her, kan fort gå under 9,50 kr i løpet av dagen

Tror ikke du finner et selskap som ikke ber om retten til å gjennomføre emi eller lån. Gå og les innkallinger til ulike generalforsamlinger så står det overalt. Det betyr ikke at det skjer.
Kbkristi
08.04.2021 kl 09:14 2886

Det vil jo være helt forferdelig, om de ikke får verdier for tilsvarende beløp da?
Regner med at de ikke har tenkt å ta seg en fest for pengene.
Redigert 08.04.2021 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
Kaga
08.04.2021 kl 09:22 2832

Ifm at styret ber om fullmakt til å kunne ta opp konvertibelt lån, forhøye selskapets aksjekapital, erverve egne aksjer også osv.

Det er vel rimelig standard på generalforsamlinger at styrer ber om fullmakter slik at de har spillerom - dersom hvisom de skulle få bruk for det. Ikke dermed sagt at disse fullmaktene vil bli brukt.

Edit: Ser nå at Bobleplast over er inne på det samme...
Redigert 08.04.2021 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Struts
08.04.2021 kl 09:22 2843

Livet er et evig sirkus!
AlanS
08.04.2021 kl 09:40 2722

MPCC har cr 2 mlrd i gjeld som forfaller i 2022.
Det er helt OK å refinansiere gjelden nå dersom MPCC får mer en langsiktig lån med lavere rente.
MPCC byrde vært tydelig hva kapitalen skulle brykkes til og hvorfor velges det et konvertibelt lån. Det siste er helt unødvendig.

Har fulgt denne tråden her fra starten og setter stor pris på innsatsen til bidragsyterne her. Ryddig og seriøs tråd, i motsetning til mye annet her inne. Kudos!

Virker som dette er rimelig vanlige punkt på en generalforsamling. Har gått gjennom diverse innkallinger til generalforsamlinger på VPS kontoen min som bekrefter dette.
Det at selskapet ønsker fullmakt, betyr ikke det samme som at det må gjennomføres - bare at de har muligheten.

Er dog skeptisk til spleisen på 1/10 og notering på NYSE. Tidligere norske noteringer har vel vist at dette nødvendigvis er positivt for kursen. Dette må jo også stemmes over på generalforsamlingen, hva er sannsynligheten for at dette blir vedtatt?

MPCC har en aldrende flåte som alle vet og det vil være behov for nye skip og det er trolig derfor de vil ha muligheten for å hente penger ved en emisjon. Etter hva jeg har skjønt, så tar det flere år før skipene kan leveres og er vi da fortsatt inne i en supersyklus?

Må innrømme jeg ble litt skeptisk etter å ha lest innkallingen, men har valgt å sitte (og fylt på i dag). Det er jo ingen tvil om at MPCC tjener penger i markedet vi er i nå og det er ingenting fundamentalt som er forandret bortsett fra punktene på innkallingen.
Redigert 08.04.2021 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
dato
08.04.2021 kl 09:52 2766

AlanS, lånet forfaller vel ikke før mars 2023.
Enig i at refinansiering er en god idé, hvis de får bedre betingelser.
Hvorfor mener du konvertibelt lån er unødvendig? Slike lån er gjerne billigere og gir samtidig en fleksibilitet.

Ja, dette ble huskestue...

De ønsker å kunne låne opptil 1 milliard

De har skiltet utbytter før notering i USA

Nylig rate på ei lita jolle ble 17000 dollar...17000! Og markedet er forventet å stramme seg til ytterligere

Splitten som foreslås er en naturlig del av forberedelser til notering i USA... Som plutselig blir tolket negativt?

Og så er det denne forferdelige ledelsen da...som ønsker å kjøpe tilbake egne aksjer over børs...Da kan de jo umulig ha trua?

Og hva om de nå kunne reforhandlet seg frem til bedre betingelser på lånene- DET er jo heller ikke bra
Redigert 08.04.2021 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
Pentad
08.04.2021 kl 09:57 2879

Dado, Om det er negativitet så er det sikkert folk som meg som fikk litt uventet sjokk m/ alle spørsmål i topplokket som, når? hva til? hvorfor? og 'Er dette så nødvendig når vi nå seiler fra 10 til 20?' 😅 (lineært uten forstyrrelser, takk!).
Trengte å sove på det, noen av oss, og lese igjen, lar det synke inn og forstår det kaga sier. At det er fullmakt for hva fremtiden måtte bringe og som PSI sier at mye kan skje kursen innen da. Noen av oss er tunglærte og ikke alle sov greit på den kanskje.
icemanjb
08.04.2021 kl 10:01 2986

F.... her prøvde man å fylle på ekstra billig men fikk ikke kjøpt🤪

Igjen, helt enig med deg Ærlighet. En melding som tolkes ihjel av alle og enhver - og frykter sprer seg.....

Ta opp kaffekoppen og len dere tilbake. Pust med magen :)
Har vi plutselig glemt det ekstremt gode fundamentet som ligger til grunn i dette caset.

Enig, selger ingenting, lener meg tilbake (ikke med kaffekoppen men med AmigOH saft med passionfruit og guava smak.

*Spleis selvfølgelig, jeg snublet litt på tastaturet :)
dato
08.04.2021 kl 10:41 2928

Det er lurt å være årvåken ift hva et selskaps ledelse foretar seg. Jeg liker å tro at de vet best, men har svidd meg på den "godtroenheten" før.
Gjennom mulighet for opplåning og utstedelse av nye aksjer får selskapet en mulighet til å agere på muligheter som oppstår i markedet, og det vil etter min oppfatning være svært dumt å ikke ha den muligheten. Jeg vil tippe at det allerede foreligger planer om hva disse mulighetene skal brukes til.

Det har vært snakket om kjøp av nye vs gamle skip. Jeg tenker at de må ha to tanker i hodet samtidig. Dersom de nå melder at de bestiller nye skip for "alle penga", og dermed må vente i flere år før de får de får glede av de, vil jeg bli svært skuffet. Selv om det gode markedet ser ut til å vare i flere år (selskapet selv tegner et positivt bilde frem til 2025), er det selvsagt ingen som vet sikkert og i mine øyne dermed dumt å satse alt på at de får rett. I tillegg virker det nærmest som litt "lotto" å treffe riktig med tanke på nye krav som kommer ift utslipp. Samtidig er det en kjensgjerning at selskapet har en aldrene flåte, og dersom selskapet har tenkt å eksistere i lang tid må de snarere før enn siden tenke på fornyelse.

Måten dette er utformet på gjør at jeg ser for meg oppkjøp av enten et mindre selskap, eller bare flere skip (forhåpentligvis med en lavere snittalder enn flåten har i dag), med delvis oppgjør i aksjer og kontanter. I JM/CB intervjuet på Seeking Alpha, som jeg stadig refererer til..., ble det snakket om muligheter for oppkjøp fra "German financing vehicles that aren't necessarily particularly natural vessel owners", og CB sa da følgende: "No, that's definitely not impossible, let's put it that way. And there is some I would call it kind of limited lifetime capital that has bought fleets of 10 to 20 vessels, that could be a good match with kind of our fleet profile."
Dersom det er snakk om kjøp fra "financing vehicles", tyske eller andre, anser jeg mulighet for delvis oppgjør i aksjer som ganske aktuell. Jeg håper i alle fall det er det dette ender opp med! Flere aksjer, ja vel, men du verden for noe økte inntektsmuligheter det kan gi!
Redigert 08.04.2021 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
Struts
08.04.2021 kl 10:47 2886

Håper endelig de ikke bruker pengene på nybygg, som det skulle bety noe hva jeg mener. Men, dersom de i stedet kjøper ut tyskerne i det J/V (med 8 skip) de allerede har basis 50/50, det hadde vært litt artig. Syntes altså denne presenile andalusiske steppestrutsen.

Selskapet presenterte 7 retters meny til eksisterende aksjonærer...

...Aksjonærene fokuserer umiddelbart på om serviset er lånt på huset eller kjøpt... I tillegg ble det munnhuggeri i det ene hjørnet da kokken hadde våget å insinuere at dersom noen ble til frokost så kunne det hende at han måtte få en femtilapp av hver gjest :)