MPCC Bull 2021


Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Operational update 04-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3323166/210412-mpcc---container-market-operational-update.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 16.04.2021 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
dato
08.04.2021 kl 10:57 5027

Hehe, rene "tungeknekkeren" den siste der. Å kjøpe ut partnerne i JV høres ut som en plan spør du meg, hvorfor gå over bekken etter vann :-). Der ville nok et delvis oppgjør i aksjer være høyaktuelt.
Kbkristi
08.04.2021 kl 11:14 4959

Etter nærmere ettertanke, så er vel nybygg lite trolig. De henter ikke inn store beløp nå, for å sitte på de i flere år i påvente av ferdigstillelse.
Kbkristi
08.04.2021 kl 11:18 4970

Stor tommel opp om det skjer :) Der har vi potensiale. Så er det så kjedelig å se disse skipa med halv inntekt i regnearket.
Redigert 08.04.2021 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Pilegrim
08.04.2021 kl 11:22 4937

Noen som vet om det foreligger noen opsjon med øvre pris på å kjøpe ut tyskerne i JV selskapet?
Pentad
08.04.2021 kl 11:43 4859

'Gjennom mulighet for opplåning og utstedelse av nye aksjer får selskapet en mulighet til å agere på muligheter som oppstår i markedet, og det vil etter min oppfatning være svært dumt å ikke ha den muligheten'

Den satt. Takk, dato
dato
08.04.2021 kl 12:02 4790

Det ble riktig mange "muligheter" så jeg nå, men det er jo bra det :-)
Så lenge ratene er der de er nå, og fortsatt stiger, klarer jeg ikke se annet enn nettopp.. muligheter..., for at selskapet skal ta valg som gir økt pluss på bunnlinjen pr aksje, tross evt opplåning og aksjeutvidelse. Jeg klarer heller ikke bli skremt av muligheten for notering på (vanlig) børs i US. Dersom det times riktig, tror jeg i alle fall det vil være bra så lenge denne oppturen pågår. Det er så langt jeg tenker, siden jeg ikke har planer om å ha "et forhold" med selskapet som varer lenger enn det. "Over there" vet de å verdsette selskap som tjener penger og deler de ut til aksjonærene, men de vet også å sende kursen ned når mørke skyer truer i horisonten.

Selv så evner jeg fremdeles ikke å se mørke skyer her...på lang tid

Nei, nyt det gode været - og tro nå ikke at verdenshandelen skal nedover!
Helg11
08.04.2021 kl 12:31 4682

Mye gode refleksjoner her. Er jo veldig bra at alle våre speidere får diskutert eventualiteter, så vi ikke opplever negative overraskelser. Må gjenta at MPCC oppleves som en indrefilet i et brennhett shippingmarked, ledelsen er ytterst transparent - tyskere har jo kontroll og Ordnung.

I paneldebatten med Investors Edge i januar var Constantin meget lunken til bestilling av ny tonnasje generelt, da måtte det være mot forhåndsavtalt TC. Eksempelvis at Maersk ønsker å drifte en flåte med 5 feedere til Intra-Asia handel, med MPCC som shipowner og en TC på eksempelvis 10 år så inntektene var garantert i lang tid. Å få med generalforsamlingen på støtte til gode businessmuligheter synes jeg som positivt.
toftos
08.04.2021 kl 13:02 4573

Er det ikke håp å bygge om båtene til å gå på hydrogen i første omgang ? Er vanskelig å ta en avgjørelse på å bygge nye båter som først kommer om 2-3 år. Hvilken teknologi blir det satset på ? Man er i en vanskelig tid med mye ny teknologi som er i utviklingsfasen. https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/04/08/7653002/skal-hjelpe-shippingselskap-med-a-bli-ledende-pa-nullutslipp

Ja, dette er jo kjempevanskelig...

Når selskapet er plassert midt i et marked der taket på ratene sprenges for hver dag som går, og det ikke er metning av markedet å spore på årevis... Kombinert med at fraktbehovet bare øker og øker

Så skal ikke jeg spamme tråden - men dere fokuserer jo deluxe på problemstillinger som ikke nødvendigvis er konstruerte -men det får da være måte på?

Hva gjør dere når melding om utbytte kommer - fokuserer på at det kommer en selloff slik at papiret går ned med tilsvarende i verdi så snart siste frist for å sitte på aksjene for å få utbetalt utbytte har passert?

Merk mine ord -her kommer det en oppdatert analyse fra et av husene, og kort tid senere står den i 14,-/ 15,-

Synes du dette er en negativ debatt? Det synes ikke jeg, den meldingen var muligens noe voldsom i går, og nå ser jo skribentene alle muligheter som kan nås når styret får litt frie tøyler, som likevel ikke er mye friere enn det som er helt vanlig.
At kursen er ned har ikke nødvendig vis med meldingen å gjøre, aksjen har jo gått på samme måte i månedsvis. Ett stykke opp, litt ned igjen, konsolidert, og så ny stigning etter en stund.

Mulig jeg ordla meg litt uvørent... Ser ikke på dette som en negativ tråd i det hele tatt

- Men at det fokuseres mye på eventualiteter... helt klart- og muligens er det bra?
Kbkristi
08.04.2021 kl 14:07 4487

Greit å få litt diskusjoner om hva som foregår. Ser ut som det har roet seg, og selskapet gikk ikke ad dundas likevel.
Men det var nok noen som mistet aksjene sine. Det viser jo hvor farlig det er med stop loss. Vi har jo hatt 2 slike angrep nå 14 dager, så ved å sette stopp loss på f.eks 10% under omsetningskurs, så risikerer du å ha tapt dine aksjer mens du var på do!
Oij nå skjer det ting her!!!!!

Ja, det gikk jo "rykter" om oppdaterte analyser for en liten stund siden... Og så fikk vi meldingen i går som tross alt ikke kan sies å være annet enn bull... Vil tro det er mange nok som har gitt bort billige aksjer nå (som er kjempetrist) - og dermed må vel algoene kjøpe seg oppover mot "ask" for å fylle ordreboken ut dagen (?)
Redigert 08.04.2021 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Struts
08.04.2021 kl 14:16 4490

Skjønner absolutt ikke en peruviansk fluelort av det som har skjedd i dag. Men opprettholder det jeg mente her forleden, at kursen burde vært mye nærmere 11 enn 10 alt sett i lys av alle de positive nyhetene som har og fortsetter å kretse rundt vårt segment. MPC er IKKE en ildflue eller Ikaros mot solen, MPC er en, vel, en aprilens nyttårsrakett, og så kan man og Bjørnstjerne ønske seg mai og hva som helst, men her kommer både gutta fra Calcutta og kara fra Sahara - det er oss! For noen invasjon i morgen, det blir det ei!

Det hele er et spill - og med stadig friere tøyler og null konsekvens fra diverse tilsyn... så er det alltids rom å presse kursen dit man ønsker... Gitt at man er en stor nok aktør da-selvfølgelig

Så skal man ikke bli helt paranoid heller - men godt å se at den gode oppdateringen fra i går begynner å synke inn - og dropp nå for all del å sette stop-loss i denne - medmindre man da tenker at alle båtene plutselig skulle kunne forlise eller lignende


Lykke til alle sammen
Redigert 08.04.2021 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
Argus
08.04.2021 kl 14:21 4523

Mer enn noen gang har MPCC vist sin styrke i dag. Først falt den cirka 10 %, hvorpå kursen steg og i øyeblikket viser positive prosenter!

Dersom jeg har monetas til overs, skal jeg heretter sørge for å legge inn kjøpsordre 5-8% under den til enhver gjeldende kurs.....

Og husk: MPCC har gitt et formidabelt, teknisk kjøpssignal. På lengre sikt er det ikke motstand før på cirka kr. 21. Det utgjør en dobling fra dagens kurs.
Redigert 08.04.2021 kl 14:21 Du må logge inn for å svare

Fantastisk kjøpsmulighet i dag - gratulerer til alle som har fått fylt på - kondolerer til de uheldige som røk på stop loss i morges!
Ser ut til at det går opp for stadig flere at meldingen fra selskapet ene og alene er bullish!
....gjentar oppfordringen fra flere her på denne glitrende tråden - hold pølsefingrene fra salgsknappen og glem stop loss i denne raketten :-)
dato
08.04.2021 kl 15:12 4410

Ikke for å gni det inn for de som solgte på 9 tallet i dag..., men NeW ConTex er altså opp 2,29% siden tirsdag, altså på to dager. 12 mnd/2700 TEU = $28 146 og 24 mnd samme = $24 640.

he he så bra! Da er det å ta en titt på regnearket da

Der er nå EPS for et tenkt år med dagens rater nå på 6,07 etter at regnestykket ble justert til å bli mer nøkternt for noen dager siden. Dagens rater er allerede med.
All kred til Helg11 for glimrende arbeider!
Redigert 08.04.2021 kl 15:31 Du må logge inn for å svare

Det lusker noen grådigslusker i sivet nå rett før stengetid... IKKE mat dem!
Helg11
08.04.2021 kl 17:10 4050

Takker PSI.
For meg som liker regneark og grafer så var denne fin:
https://maritime-executive.com/article/bimco-containership-orders-reach-high-with-focus-on-ulcs
Fin oversikt hvor vi ser at ordrene ligger på de store skipene, og at feeder-segmentet er fritatt for konkurranse fra nye skip fremover. Long Long.

The turnaround for the container shipping sector offers a glimpse of the level of confidence currently seen in the business on behalf of owners as well as investors says BIMCO. For all of 2020, a total of 995,000 TEU of container shipping capacity was ordered. Capacity ordered in the first quarter of 2021 has already reached 1,398,000 TEU, a six-year-high compared to previous full years.

💥💥💥💥
dato
08.04.2021 kl 18:20 3790

Bra den Helg11, gir fin oversikt! Tipper vi nesten måtte hatt lupe for å se de orange feltene og de hadde vist ordrer i området 0-3000...
For øvrig absolutt morsomt å se effekten på regnearket for hver oppdatering av New ConTex :-)

Jeg tok en titt på New ConTex bakover til starten av februar, når ratene begynte å løfte seg for alvor. Etter det er det kun en oppdatering som har vist mindre økning enn 1%, og det var torsdag 25.februar, hvor indeksen "kun" viste økning på 0,82% på to dager. Vi kan vente 12 oppdateringer til frem til 20.mai, dagen for Q1.
Hvis ratene øker bare ca 1% i snitt pr oppdatering, snakker vi altså en økning på 12%. Nå er det selvsagt et stort "hvis", som i alt annet som gjelder fremtiden..., men jeg tror ikke det ville gitt store odds å sette penger på at vi ender på minst 12% økning. Sannsynligheten er altså stor for at vi da har rater på 12 mnd/1700 TEU over 20k og 12 mnd/2700 TEU over 30k. Jeg gleder meg til Q1 presentasjonen og fremtidsutsiktene de vil forespeile der :-)
Helg11
08.04.2021 kl 19:58 3530

Bra fart på de amerikanske containeraksjene nå. ZIM er opp 20% siste uka.
Har hørt på live online presentasjon på Money Show i USA: Maritime Shipping: Riding the Global Economic Recovery (J Mintzmyer). Høyt fokus og containershipping er "top pick". :-)
Redigert 08.04.2021 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
Maduro
08.04.2021 kl 20:50 3366

Hørte på den jeg også, beste 30-40 min på lenge! Som Helg11 skriver så er han super bull på container. Zim er top pick. Innenfor drybulk: NMM , innen tank: INSW og LNG: FLNG.

Tipper guidingen blir temmelig positiv ja :)

Blir en spennende reise nå, selv er jeg mest sulten på at flere meglerhus kommer med oppdaterte kursmål (siden markedet ikke skjønte meldingen i går)

New fixture of the 803 teu Jork Ruler by Peel Ports-owned feeder operator BG Freight, at $9800 per day for 24 months
Struts
09.04.2021 kl 06:53 2616

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Caceis Bank Spain selger 100’ (5,023’ totalt), Euroclear Bank ned 45’ (9,018’), Verdipapirfondet DNB Norge Indeks ned 25’ (1,126’) og Morgan Stanley ned 24’ (905’). Ellers bare små endringer.

På plussiden: UBS Europe opp 229’ (3,103’ totalt), The Bank of NY Mellon øker i to kontoer med hhv 164’ og 73’ aksjer (til 837’ og 3,278’ resp), og Jan Heggelund (investor) pluss 50’ (1,297’). Ellers kun små endringer.
dato
09.04.2021 kl 08:33 2344

Selv om problemstillingene rundt sakslisten til generalforsamlingen oppleves utdebattert, har jeg lyst til å si litt rundt dette med begrepet utvanning.
Hva er det vi er redde for med dette ordet? Siden dette er et aksjeforum og ikke en whiskey klubb, regner jeg med at det er verdiene vi har i aksjer det er snakk. Jeg våknet alt for tidlig i dag, og begynte å tenke på hvordan begrepet brukes og forstås i denne sammenheng. Jeg velger å dele refleksjonene, i håp om at det er til glede for flere enn meg :-)

Det mest vanlige er å snakke om utvanning ifm en emisjon, men verdiene våre kan jo utvannes på flere måter. Ved en emisjon snakker vi om en utvanning fordi vi "plutselig" eier en lavere prosentdel av det aktuelle selskapet, men er verdiene da automatisk forringet? Selvsagt ikke, noe de fleste helt sikkert er fullt klar over.
Brukes pengene som hentes ved emisjonen til å øke verdiene tilsvarende summen som hentes i emisjonen, er ens eierandel like mye verdt.

Det kan også være snakk om en slags utvanning selv om ens prosentandel i selskapet ikke endres. Dersom et selskap svir av egenkapital eller tar opp lån for å holde liv i bedriften, og altså ikke kjøper verdier for pengene, blir jo selskapet gradvis mindre verdt ettersom pengene brukes opp. Sitter man som aksjonær i et slikt selskap er det (håper jeg) fordi man tror vinden skal snu snart, men så lenge selskapet bruker mer enn det tjener, vil verdiene utvannes.

I "vårt" tilfelle er det snakk om utvanning både gjennom mulig låneopptak og mulig forhøyelse av aksjekapital. MPCC trenger selvsagt ikke penger for å opprettholde drift..., så da må det være snakk om å kjøpe verdier for pengene. Så blir spørsmålet om man får "valuta" for pengene som brukes. Dersom selskapet betaler markedspris for skip, og frakt- og utleiemarkedet så snur på femøringen og går i dass, ja da snakker vi om utvanning. Inntjeningen vil kunne bli så dårlig at årlig avskrivning og renter på evt lån overstiger inntekten de kjøpte skipene gir, og markedsverdien synker i takt med markedet. Dersom kjøpet er gjort gjennom helt eller delvis oppgjør med "ny opptrykte" aksjer (forhøyelse av aksjekapital), vil en oppleve at ens prosentvise eierandel også synker.

Men er det der vi er? Neppe, spør du meg... Den som er redd for det, bør nok finne seg andre steder å plassere pengene. Slik det ser ut i øyeblikket er dette scenariet mer sannsynlig: Det kjøpes skip, som fortsatt vil stige i verdi en stund fremover, og ikke minst, de vil gi inntekt som langt overskrider avskrivning og renter på evt lån. Dersom det handles helt eller delvis med oppgjør i nye aksjer, vil en (som nevnt) oppleve at ens prosentvise eierandel synker, men at verdiene på aksjene likevel øker! Et eksempel: Du eier 1 prosent av et selskap verdt 100 mill, og har dermed aksjer verdt 1 mill. Så "utvannes" du ved at det trykkes nye aksjer, og du eier plutselig bare 0,8%. Dersom verdien på selskapet ikke øker, er verdien redusert til 800 000 kr. Om det derimot går slik jeg tenker at det fort kan gå for MPCC, at verdien på selskapet øker, i det tenkte tilfellet fra 100 mill til 150 mill, da er dine 0,8% verdt 1,2 mill. I MPCC sitt tilfelle vil en få tilsvarene verdiøkning av ens aksjer ved at kursen går fra 10 til 15 kr.

Spørsmålet om en skal gi sin støtte til aksjeutvidelse og/eller låneopptak blir da et spørsmål om en har tro på at selskapet evner å gjøre en "god deal" til rett tid, og om en tror at markedet vil være tilstrekkelig bra over tilstrekkelig tid, slik at det ender med verdiøkning og ikke verdiforringelse. Det må jo den enkelte vurdere. Jeg vet hva i alle fall hvor jeg står. Jeg tror at ledelsen har noe konkret i kikkerten, og at det allerede forhandles, eller kanskje til og med er forhandlet ferdig, og velger å å ha tillitt til at de vet hva de driver med. Så lenge ratene og skipsverdiene øker uke for uke, og utviklingen ser ut til å vare i mange måneder og kanskje til og med år, er dette en "no brainer" for meg. Jeg stemmer ja, men de få aksjene jeg har. Jeg eier ikke så stor andel, men i alle fall mer enn den andelen av et sekund som Bing Bang skal ha brukt fra "0-100". Der snakker vi brøkdelen av brøkdelen av et sekund, nærmere bestemt 0,(34 nuller!)1 sekunder. Tesla har fortsatt litt å strekke seg etter... :-)

Ble kanskje litt mye dette, men jeg synes denne tilsynelatende redselen for utvanning gjorde det verdt å belyse tema.
Kbkristi
09.04.2021 kl 08:53 2257

Det var en fin redegjørelse dato.
Jeg skjønner nå hvorfor folk er redd for aksjespeleis.
Sakset dette fra et annet forum:
"La oss beuke dette som eksempel! 10 000 aksjer, blir til 1000 aksjer. dersom kursen går fra 10kr til 11kr tjener h*n 1000kr istedet for 10 000kr."

Ja, da kan du lure på hvorfor de gjør aksjespeis???? :)

Godt oppsummert!

De vil i alle fall få min stemme, og det er som du egentlig sier: Det er ikke en minus om du tar opp et lite lån, pusser opp kjelleren og deretter tar inn leietagere


Også artig med hvem som kjøper og selger om dagen... Enkelte større aktører selger sikkert nå grunnet policy om "x" antall prosent opp... Mens andre heavy hitters kjøper seg opp av samme grunn :)

Lykke til alle sammen !
Redigert 09.04.2021 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
Keefer
09.04.2021 kl 09:13 2240

Ledelsen i selskapet som sitter og kjenner markedet på pulsen hver dag har vist seg min tillit verdig til å inneha en større post. Jeg stoler på at de gjør de rette avgjørelsene til det beste for selskapet og oss aksjonærer. Det betyr ikke at jeg ikke bruker mye tid til å sette meg inn i caset, men jeg har ikke klart å avdekke noen red-flags med dette - snarere tvert om tolker jeg det dit hen at de posisjonerer seg for å ha muligheten til å gjøre ulike grep og utnytte muligheter i det kokende markedet. Se gjerne også på tidligere års innkallinger fra selskapet og sammenlign, samt også hva som er vanlig i andre selskaper. Spleisen skiller seg ut, og der ønsker jeg en videre utredelse fra selskapet på hvorfor dette ønskes. Det tror jeg de vil si noe om, og jeg mistenker, som flere her, at det har med notering over dammen å gjøre. Dette vil jeg i så fall at de sier noe om tidsperspektivet på. De har vært transparente til nå, og det opplever jeg som svært positivt.
Redigert 09.04.2021 kl 09:15 Du må logge inn for å svare