MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2350584

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2021 kl 09:32 9033

Mener vi er i starten av en langvarig høy syklus utover 2023 pga. årlig jevnt økende verdenshandel, en boost når man får kontroll på covid-19, etterslep på nybygg, treghet i overgang til miljøvennligere skip, annet. Skjær i sjøen er jo som alltid evt. internasjonale konflikter. Har tillit til at det ledelsen i MPCC gjør øker mine verdier over tid.
Skytta
09.04.2021 kl 09:49 9011

@Kbkristi - det var dagens regnestykke, og takk for att du deler :). Jeg synes det er ganske skremmende at personer som innehar så liten forståelse for praktisk matematikk også velger å poste/dele sin manglende kompetanse online. Nå er dette et diskusjonsforum så viktig med takhøyde for subjektive meninger osv, men dette her var ganske drøyt mtp investeringsstrategien til denne personen.

@Keefer - enig med dine refleksjoner, det ser ut til å være få skjær i sjøen for MPC. Subjektivt så tror jeg charter ratene i segment til MPC vil styrke seg ytterligere frem mot sommer, kanskje med så mye som 10-15 % (20+ mnd kontrakter)

Aksjespleis - dette er ett viktig grep for å få kontroll på aksjen. Etter emisjonene i fjor så ble aksjen ekstremt volatil og delvis pga lav aksjekurs i combo med ekstremt mange aksjer i omløp. Viktig grep også mtp notering i USA.

Ungarerne har jevnt og trutt solgt seg ut, og strategien ser ut til å være på NOK 5 / NOK 7,5 / NOK 10. Det kan jo stilles spørsmål rundt dette siden "alle" tror aksjen skal videre opp. En mulighet ligger i strategien til Ungarerne, en annen kan være inngangsprisen til Ungarerne som sannsynlig hvis er rundt NOK 1,50 per aksje.
Det kan se ut som om de ble ferdige med å selge NOK 10 intervallet i går, er neste NOK 12,50? eller velger de å beholde en post for å være med reisen videre oppover??
(Mine konklusjoner og subjektive mening)

Notering US - dette vil sannsynlig hvis gi ytterligere oppdrift på aksjekursen, container er veldig i vinden på børsen i USA men her tror jeg det er viktig for MPC å ha lagt bak seg minst 2 kvartaler med utbytte før de går for notering. Minuset, som jeg ser det - og om det er ett minus, er at MPC pt har lite tonnasje som er chartret ut på ruter i og rundt USA.

Masse morro og interessant som postes på MPC tråden, kudos til alle bidragsytere.
👌😊
Redigert 09.04.2021 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
Maduro
09.04.2021 kl 09:55 9018

Spleisen gjøres pga us listingen:

The minimum bid price requirement stems from Section 5550(a)(2) of the Nasdaq's Equity Rules guide. It clearly states: "(a) Continued Listing Requirements for Primary Equity Securities: (2) Minimum bid price of at least $1 per share."

How does it come into effect?
If a company closes below a $1/share bid price for 30 consecutive days, the Nasdaq sends the company a written notice. The notice states that the company is no longer in compliance with its continued listing requirements and has 180 days to regain compliance. Otherwise, the company will face delisting.

https://thebowserreport.com/blog/the-nasdaqs-minimum-bid-price-requirement/
Kbkristi
09.04.2021 kl 10:07 9000

Fint å se requirements på trykk, Maduro.
Min kommentar var ment som fleip, da noen mente at etter en spleis er kursen den samme.
Slettet bruker
09.04.2021 kl 10:19 9002

Takk, bra det gav mening :-)
Jeg jobber til daglig med å bistå folk som har "gått seg bort" når det gjelder sin egen økonomi, og opplever at det er en del som faktisk har en total mangel på forståelse for prosentregning. De aner f.eks ikke konsekvensen av at det er 25% rente på kredittkortet. Så kan man tenke at det er personer som fra naturens side har vært mindre heldige med ressursutdelingen..., men det er det nødvendigvis ikke. Jeg har holdt på med dette en del år, og kan fortsatt bli overrasket over at tilsynelatende godt oppegående folk faller igjennom ift forståelse for tall/prosenter/økonomistyring. Jeg råder naturligvis ingen av de til å kjøpe aksjer for å bedre på situasjonen...
Struts
09.04.2021 kl 10:22 9110

Hm, interessant. Idex (feks) ble nylig listet i USA, og kursen på den er jo under 3 NOK. Men kanskje var på en "underbørs" av en sort. En slags børsens undergrunn.
Redigert 09.04.2021 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2021 kl 10:27 9146

*Uten at jeg er sikker, men var det ikke noe spesielt med den IDEX, hvor 10 eller 100 norske aksjer tilsvarer 1 aksje i USA?
Struts
09.04.2021 kl 10:32 9188

For all del, svært usikker selv (jo forresten du har nok rett i det!), bortsett fra at jeg nylig kvittet meg med de aksjene jeg hadde - skjønte (som vanlig) ingen ting av hva som foregikk, og i bakhodet lå alltid Opticom-grunderne som et tåkete slør. Så satte heller litt i MPC, litt i 2020 Bulkers og AOW. Ingen peiling på sistnevnte heller, men Aker kan jeg sove godt med, og så får man håpe på at det blir vind i seilene. Akkurat som Norse Atlantic fra mandag. Skjønt først og fremst MPC så klart!
Redigert 09.04.2021 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Struts
09.04.2021 kl 10:38 9165

Ja, pussige greier - bankene "kaster" penger etter en til 1.5% renter, og så trår folk ned i sumpen og låner til 20-25%!! Lurer egentlig på hvordan det vil gå når renten stiger et prosentpoeng eller to. Minnes godt eget boliglån på midten/slutten av 80-tallet til 18% rente. Kredittkort er kanskje greit når man betaler innen forfall, da er det vel 0 rente? Sukk.
PSI- Investor
09.04.2021 kl 10:39 9183

Ja det var et godt innlegg!
Artig å høre hva du jobber med, for du nevnte for en stund siden at du daglig jobbet med budsjett, og så skjønte jeg det sånn at det ikke var bedriftsbudsjett, og har lurt litt på det siden.
Det kan mange ganger være overraskende hva folk ikke skjønner, men så er man jo plutselig i slike situasjoner selv, bare andre tema, noen ganger kan jeg bruke dagevis før jeg plutselig skjønner hva en person kan ha ment, og andre ganger skjønner jeg bare ikke i det hele tatt.

Folk har ulike forutsetninger. Mulig jeg har nevnt det før, men... på kjøreskolen har de ofte problemer med å få ungdommen (generasjon perfekt ikke sant) til å forstå at de må være observante også når de kjører på forkjørsvei. Veldig mange unge i dag er så flinke til å forholde seg til lover og regler at de ikke kan forstå at ikke alle andre også er det.
Så når de kjører på forkjørsvei så tenker det at nå kan det ikke skje noen ting, for jeg har jo forkjørsrett.
De sliter med å tenke at noen kan drite i sin vikeplikt og svinge ut rett foran dem.
Og siden det tross alt sjelden skjer under kjøreopplæringen så sliter lærerne med å få elevene til å skjønne sånt.

Ja ja nok utenomsnakk, tror nok at vi skal klare å komme til 11 også uten spleis...
Kbkristi
09.04.2021 kl 10:41 9310

Hvordan gjøres en listing i praksis? Er det f.eks en 25% aksjeutvidelse for å selge aksjer på Nasdaq da?
Kbkristi
09.04.2021 kl 10:47 9316

Husker godt det Struts. Hadde et Psv lån til 17,9% nom rente.
Men så fikk vi 66% fradrag for rentene den gangen. I dag er det vel bare 22%.
Slettet bruker
09.04.2021 kl 10:57 9320


Takk for fin redegjørelse, Dato!

Jeg ser det slik at endringer i antall aksjer, emisjoner, låneopptak o.l. har to sider, minst. Og det gjelder den kortsiktige og den langsiktige.

Rederiledelsen, så sant den ikke består av spekulative ledere, plikter å ivareta rederiets skip på lang sikt. Det innebærer at man må / bør fornye flåten etter hvert som den eldes. Samtidig stilles ledelsen overfor dillemaet med hvilke type skip man skal investere i av hensyn til stadig nye miljøvilkår. For å endre flåten behøves det kapital som innhentes ved emisjon, lån osv.

For den kortsiktige investor - kanskje deg og meg - vil slike tiltak kunne skape skurr på linjen. Markedet har en tendens til å reagere negativt ved emisjoner og store låneopptak. Det skaper ubalanse i investorenes tankegang fordi man stort sett kun er opptatt av rater og verdier i øyeblikket, eventuelt 6-12 måneder fremover, men ikke særlig lenger.

Selvom jeg vel kan definere meg som en mellomlangsiktig investor, skal jeg ikke legge skjul på at det er lett å selge seg ut av et selskap etter en viss gevinst (og forsåvidt også et visst tap) og ikke minst når det blir flere usikkerhetsfaktorer å forholde seg til.

Jeg har mottatt invitasjonen til GF i posten i dag. Og før jeg har lest detaljene blir nok min konklusjon at jeg vil følge forslagene fra ledelsen. Årsaken til dette er for det første at den allerede har vist å kunne øke aksjeverdiene betydelig på kort sikt. For det annet har den vist å satse på rett tidspunkt på rett måte. For det tredje ser jeg mellom linjene at man kan ha spesielle investeringer i kikkerten. Raske og gode kjøp har i svært mange tilfelle særtegnet mange norske redere gjennom tiden.

Så derfor: Jeg støtter forslagene, ikke minst fordi utsiktene er så gode som de er på kort og mellomlang sikt og at de derved ikke synes å hindre en videre kursoppgang.
Wasteland
09.04.2021 kl 11:42 9292

Om jeg sjønner dette rett så blir kursen i MPCC etter aksjespleis från 10 NOK til 100 NOK ca 11,7 dollar. Vis man ser på f.ek ZIM som har en kurs på 30 dollar, og Net income på 500musd siste år så må nok en av disse va feil prisa???
Ærligtalt
09.04.2021 kl 11:56 9195

:)

En av dem er veldig feilpriset ja... Men markedet trenger alltid tid på å prise inn både inntjening og potensiale - i tillegg er det sikkert mange som lar seg avspise med at selskapet allerede har gått mye fra bunn. Saken er jo bare den... At de opererer i et marked som nærmest skriker etter kapasitet de kommende årene

Så opp med ratene, inn med utbytte, og notering over dammen!
Keefer
09.04.2021 kl 12:06 9180

Du kan ikke se på aksjekursen for sammenligning uten å se på antall aksjer og markedsverdi. Hvis jeg har forstått det riktig så opererer også selskapene ulikt i bransjen da ZIM leier skip mens MPCC leier ut skip.
Wasteland
09.04.2021 kl 12:48 8997

Eg er klar over de dokk skriver, da jeg har følgt MPCC fra August - 20. Tenker bare att kursen til MPCC vil bli kapet ved knærna vis den noteres i U.S på 10 dollar. ZIM har ju både Rev og Net Rev på 10ggr mer en MPCC. Da går de ikke inn i mitt hode att ZIM skal prises til 30 dollar og den andre til 10 dollar.

Ærligtalt
09.04.2021 kl 12:52 8978

Hvem har sagt den skal noteres på 10 dollar?

Selskapet har selv sagt at utbytter kommer før notering - er det liksom slik å forstå at ingen her regner med at høyere rater på lange avtaler, samt utbytte og en sterk cash-posisjon, inklusive tilbakekjøp av egne aksjer...Ikke drastisk vil øke kursen de kommende kvartalene?

Notering i USA kan like gjerne skje på 15 eller 20 dollar - Igjen: Dere pirker i smådetaljer og diskuterer jo nesten ikke de store linjene (min mening, med all respekt å melde)
Redigert 09.04.2021 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
Wasteland
09.04.2021 kl 13:21 8858

Eg er ju frøktli enig med deg og deler din tro når de gjelder sellskapets fremtid, men er usikkert hva spleis, mer gjeld/emission vil ha før invirkan på kusen. Har dårlig erfaring fra KOA blant annet. (Vet att dem ikke kan sammenlignes) Så frem til en får guidning på dette så venter jeg på sidelinja.
bobleplast
09.04.2021 kl 13:50 8820

Hva aksjekursen står i ved en eventuell us notering har ikke noe å si i forhold til zim. Mpcc kan stå i 30 dollar den og likevel være billig. Du må se på totalt antall aksjer og da mcap og så ta med gjeld, cash osv. Aksjekursen i seg selv sier ingenting. Zim nå i 30 dollar er priset til 30mrd nok og mpcc 3.5mrd nok. Kursen er bare kursen og egentlig ikke av betydning i seg selv
Redigert 09.04.2021 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
09.04.2021 kl 14:05 8769

Ikke verst... Har ikke tilgang til hele, men antar det vil bidra til økt fokus på selskapet... som tross alt er det selskapet også selv ønsker nå

Sitter tungt, sitter godt :)
polakk
09.04.2021 kl 14:11 8788

Fra kriseemisjon til rekordrater på kort tid
Kø til havn for verdens containerskip er et godt bilde av det brennhete markedet for containershipping. MPC Container har gått fra kriseemisjon til rekordrater på kort tid.
Carsten Andenæs
13:33 - 9. april
I den etter hvert så politisk ukorrekte filmen «As Good as It Gets» er det en scene hvor Jack Nicholson henvender seg til en gruppe (trengende) pasienter på venterommet ved et psykiatrisk kontor og spør: «What if this is as good as it gets»?

Uten å sammenligne MPC Container-aksjonærene med den gjengen, er det grunn til å spørre om det noen gang kan bli bedre markedsforhold for containerrederiet de er medeiere i enn nå.

– Det er et perfekt marked for dem nå, ja. Men det har vi tenkt en stund og det vi trodde var mer midlertidig har vist seg å være mer sticky, sier analytiker Jørgen Lian i DNB Markets.

Bildene fra Suez-kanalen i påsken hvor skipet Ever Given holdt opp trafikken er ikke unikt for shippingbransjen om dagen. Ved flere av verdens store havner venter skip, særlig containerskip, på å komme til land med lasten sin.

Proppen startet med «stopp og start-effekten» da coronapandemien slo innover verdensøkonomien for et drøyt år siden. Så selv om året som helhet endte med en nedgang i containertrafikken til havs på en 1,1 prosent så har denne effekten ført til et kruttsterkt marked fra og med høsten 2020.

«Selv om de makroøkonomiske tallene bare viste en gradvis og stykkvis innhenting, så opplevde containermarkedet en uventet rask og sterk gjeninnhenting som overgikk alle forventninger», heter det i selskapets oppsummering av året i rapporten for fjerde kvartal.

Det henger også sammen med at når folk har blitt tvunget til å holde seg hjemme, så har forbruksmønsteret endret seg.

Fallet i forbruket av reiser, restaurantbesøk og andre tjenester har ført til en kraftig økning i forbruket av fysiske produkter, det være seg hvitevarer, treningsapparater, møbler eller andre varer som må skipes rundt på verdenshavene.

MPC CONTAINER SHIPS

Norskregistrert rederi opprettet i 2017 og notert på Merkur Market samme år.

Fokuserer på feedermarkedet for containerfrakt, som sørger for frakt av containere fra de store havnene og nærmere sluttkunden.

Har en flåte på 64 hel- og deleide skip med en kapasitet på mellom 1.000 - 3.500 containere, også kjent som TEU (Twenty foot equivalent unit).

Har en markedsverdi på rundt fire milliarder kroner.


SHIPPING-SJEF: Constantin Baack er konsernsjef i MPC Container Ships.
Daglige ratehopp

For MPC Container, som er verdens største aktør innen nisjemarkedet for feeder-shipping i container-fraktmarkedet, har denne utviklingen vært gull verdt.

Feeder-markedet består av mindre skip, med en kapasitet på 1.000-3.500 containere som tar over når de store containerskipene har fraktet varer fra eksempelvis Kina til Rotterdam. Til sammenligning hadde Ever Given-skipet som satte seg fast i Suez-kanalen en kapasitet på over 200.000 containere. Det er penger å spare ved å frakte varene på mindre feederskip som typisk går mellom de store havnene og til mindre havner, enten langs kysten eller via kanaler.

– For ikke lenge siden gikk disse skipene på rater som så vidt dekket driftsutgiftene på 6-8.000 dollar pr. dag. Nå om dagen slutter MPC de mindre skipene sine på 13-14.000 dollar om dagen mens de får over 20.0000 om dagen for de større skipene, sier analytiker Eirik Haavaldsen i Pareto Securities.

Kun et par dager etter at dette sitatet ble gitt kunne Haavaldsen oppdatere med at rederiet nå har sluttet en 18 måneders kontrakt for et av sine mindre skip AS Flora til 17.000 dollar pr. dag.

Så pilene peker fortsatt sterkt oppover.

Det vil ta litt tid før de sterke ratene slår ut for fullt i regnskapene til MPC Container da befrakterne, naturlig nok, har utnyttet alle opsjoner de har hatt på å forlenge tidligere inngåtte kontrakter.

REGNSKAPSTALL

(Mill. usd) 4.kv./20 4.kv./19 2020 2019
Driftsinntekter 46 44 172 185
Ebitda 5 5 16 25
Resultat før skatt -18 -14 -64 -40
Resultat etter skatt -18 -14 -64 -40
Så godt som hele rederiets flåte er imidlertid oppe til kontraktsfornyelse i løpet av 2021 og man har hittil gått for å tegne lengre kontrakter av varighet på rundt 18-24 måneder.

–Det er omtrent ikke ledige skip igjen i markedet og MPC får derfor inngått lange kontrakter om dagen. Hvis dette sterke markedet varer til over sommeren vil det være veldig positivt fordi de får rullert omtrent hele flåten sin, sier Lian i DNB Markets.

Analytiker Jo Ringheim i Arctic Securities anslår at selskapet vil kunne lande på et ebitda-resultat på rundt 120 millioner dollar i år og 150 millioner dollar til neste år dersom markedet holder seg og rederiet forfølger den samme strategien videre.

Han opplyser at både hans og konsensusestimatene fortsatt tilsier et resultatfall fra 2021 til 2022, fra rundt 120 millioner dollar i 2021 til henholdsvis 87 og 93 millioner til neste år. Sånn sett vil det fortsatt være betydelig oppside i estimatene dersom markedet holder seg på dagens nivåer tilstrekkelig lenge til at MPC får rullert hele flåten på dagens nivåer.

Børsvinner

Aksjemarkedet er imidlertid fremoverskuende og har selvsagt begynt å prise inn noe av oppturen. MPC Container er allerede årets nest sterkeste shippingaksje på Oslo Børs med en oppgang på drøyt 60 prosent. De som tegnet seg i kriseemisjonen i fjor sommer på én krone har gjort ti-gangeren.

Verre er det for de som kjøpte før corona-pandemien og særlig de som tegnet for 43 kroner pr aksje rett etter børsnoteringen i 2017.

STØRSTE AKSJONÆRER

Nr. Aksjonær Eierandel
1 Star Spike Ltd 23,2%
2 CSI Beteiligungsge 12,7%
3 Brwon Brothers 6,1%
4 Caceis Bank 3,2%
5 Spiralen Holding AS 2,8%
6 Clearstream Banking 2,4%
7 Euroclear Bank 2,3%
8 Deutsche Bank 2%
9 State Street Bank 1,8%
10 Songa Capital AS 1,4%
Blant flere av analytikerne som følger MPC er det overraskelse over hvor sterkt containermarkedet har vist seg å være og hvor lenge det har pågått. Det viser ingen tegn til svakhet ennå, tvert i mot, og jo lenger det pågår jo sterkere vil inntjeningen og balansen til MPC bli de neste årene.

Men som flere også påpeker vil forbruksmønstrene vende tilbake mer mot normalen etter hvert som pandemien mister grepet. Oppussing av kjøkken, bad og hjemmekontor vil bli erstattet av reiser og restaurantbesøk. Fra varer til tjenester.

Som en analytiker påpeker kan dagens rater heller ikke vare over særlig lang tid da det vil føre til et rush av kontraheringer hos rederne. Men MPC ser definitivt ut til å bruke denne etterlengtede oppgangen til å styrke rederiet på lenger sikt.

FRODE MØRKEDAL ANALYSESJEF CLARKSONS PLATOU SECURITIES

Vi estimerer verdijustert egenkapital (NAV) til 12 pr. aksje kroner basert på 16 millioner dollar for et standard 15 år gammelt containerskip med 2.750 TEU lastestørrelse. I dag kan et slikt skip bli leid ut på 2-års kontrakter til rundt 25.000 dollar per dag. Med driftskostnader på 5.000 dollar dagen, tjener et skip inn (ebitda) rundt syv millioner dollar i løpet av ett år, og dermed 14 millioner i løpet av kontrakten (ikke diskontert). Skrapverdi av stålet i skroget er verdsatt til 6 millioner. Skipet burde dermed kunne bli verdsatt til nærmere 20 millioner dollar og NAV’en økes til 15 kroner. Vi mener tonnasjeleverandører som MPCC er den delen av container-verdikjeden som det nå er best å være investert i. Det er en manko på skip blant annet fordi fire prosent av flåten til enhver tid er låst opp i ventetid i havner. Vi tror en normalisering vil drøye godt ut i andre halvår og ratene for å leie inn skip vil holde seg høye. Vi mener derfor MPCC er utmerket posisjonert til å kunne øke kontraktsdekningen ytterligere gjennom tredje kvartal og dermed kunne booke store deler av flåten gjennom i alle fall 2022. De bør dermed være posisjonert til å kunne redusere dagens nettogjeld til null i løpet av 2-3 år. Det er et veldig godt utgangspunkt til å kunne gjøre gode disposisjoner som øker verdiene videre.
Kjøp
ESPEN LANDMARK FJERMESTAD ANALYTIKER FEARNLEY SECURITIES
MPCC har gått 10-gangeren etter en litt trøblete emisjon i fjor sommer på 1 krone aksjen. Selv om det dessverre ikke har vært en like god historie for investorer som har vært med siden begynnelsen i 2017, er iallefall utsiktene fremover de beste vi har sett på 15 år i containermarkedet. Vi tror ikke dagens styringsfart på importveksten vil vedvare gjennom hele 2021. Vi tror derimot at markedet vil bli overrasket over hvor lang tid det vil ta å løse opp i alle de logistiske utfordringene linjeoperatørene har fått gjennom pandemiene og senest nå med nedstengingen av Suezkanalen. Dette gjelder ikke bare skip, men også containerboksene. Dette resulterer i at mange linjeoperatører (f.eks Maersk) vil tjene opp mot 50 prosent av markedsverdien sin ila. 2021. Charter-markedet er utsolgt, og skal MPCC slutte skip nå så krever de 2-3 års durasjon. Avkastningen på de siste slutningene har i visse tilfeller oversteget verdien på skipet med en faktor på 2-3. Vi ser oppside både på 2021-estimatene men kanskje spesielt 2022 da selskapet vil ha rullet hele flåten over på nye rater og samtidig sluttet 50-75 prosent av flåten på periode.
Kjøp (kursmål under vurdering)
Redigert 09.04.2021 kl 14:16 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
09.04.2021 kl 14:27 8714

De bør dermed være posisjonert til å kunne redusere dagens nettogjeld til null i løpet av 2-3 år. Det er et veldig godt utgangspunkt til å kunne gjøre gode disposisjoner som øker verdiene videre.

...Kursmål under vurdering...


Det er bare så bra det her :) - Og takker for at du limte inn!
Kbkristi
09.04.2021 kl 14:28 8723

Nav til 15 kroner, sier Mørkedal.
"Analytiker Jo Ringheim i Arctic Securities anslår at selskapet vil kunne lande på et ebitda-resultat på rundt 120 millioner dollar i år og 150 millioner dollar til neste år dersom markedet holder seg og rederiet forfølger den samme strategien videre."
Mitt regneark sier 136 MUS$ pr nå.
Redigert 09.04.2021 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Maduro
09.04.2021 kl 14:28 8708

Flott artikkel :-)

Vel og bra at de fokuserer på "ketsjup" effekten av vareleveranse, men syns de burde nevnt nybyggbestillinger. Halve poenget nå er at i løpet av de neste 6 kvartalene kommer til å bli levert veldig få nybygg, så hvis GDP vokser 4-5-6% det neste året, så er det mangel på tonnasje som kommer til å holde charterleien oppe frem til verftene "pøser" ut nybygg mot slutten av 2023 og fremover.

Referanse til nybygg:
https://seekingalpha.com/article/4398106-welcome-to-new-container-shipping-supercycle?_gl=1*cry5u7*_ga*YW1wLXVRWVpGWW1oUmluQ1JXNlNoY2NFNHc.
Redigert 09.04.2021 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
Struts
09.04.2021 kl 14:36 8618

Se her ja, en del arbeide bak dette innlegget. Ville jeg tro! Anal-ytikere derimot, er litt som kynikere, bortsett fra at vi alle vet at i børs-sammenheng har de glemt deg som kunde sekundet etter at anbefaling/eller det motsatte er publisert. Bortsett fra til haiene. Nuvel: En kyniker er en som kjenner prisen på alt, men verdien av intet.

Riktig god helg!
Ærligtalt
09.04.2021 kl 14:37 8616

Antar at de ikke kan være for optimistiske heller - men klart -at de skal kunne være gjeldfrie innen 2-3 år burde jo i seg selv føre til en massiv reaksjon oppover igjen

La oss nå si at markedet får absorbert litt utover helgen og at det følges opp med kursmål opp mot 17/20,- (De må jo det nå... se beregningene da - det er jo bull så det holder)... Vi bør jo da strengt tatt kunne ligge på 14,- - 15,- innen et par måneder


Lykke til alle sammen!
Redigert 09.04.2021 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Trøndersmolten
09.04.2021 kl 14:41 8635

Ligger an til å bli småtrangt på oppløpssiden i dag :-)
Ærligtalt
09.04.2021 kl 14:47 8681

I tilfelle helt fortjent... Hvorfor kan ikke folk stole på at ledelsen guider korrekt og ønsker det beste for aksjonærene?

Nei, jeg spammer ned tråden nå - beklager... og riktig god helg alle sammen :)
Ærligtalt
09.04.2021 kl 14:51 8673

Structural supply shortage of shipbuilding capacity and large containerships will lead to a long period of high rates and asset price appreciation.

💥💥💥💥
Maduro
09.04.2021 kl 15:00 8636

Mener å ha sett en annen oversikt som viser at det kommer noen i vårt segment, men finner ikke artikkelen...
Slettet bruker
09.04.2021 kl 15:14 8600

Bra artikkel, men jeg ble i stuss over uttalelsene til analytiker Jo Ringheim som synes å være motstridende. Kan noen hjelpe med til å forstå det at han anslår Ebitda-resultatet i 2022 til 150 millioner dollar, men at diverse estimater (inklusive hans og andres estimater) likevel tilsier at resultatet neste år vil ligge i størrelsesorden 87-93 millioner dollar???? For meg er dette forvirrende og lite logisk:

___________________________________________________________________________________________

"Analytiker Jo Ringheim i Arctic Securities anslår at selskapet vil kunne lande på et ebitda-resultat på rundt 120 millioner dollar i år og 150 millioner dollar til neste år dersom markedet holder seg og rederiet forfølger den samme strategien videre.

Han opplyser at både hans og konsensusestimatene fortsatt tilsier et resultatfall fra 2021 til 2022, fra rundt 120 millioner dollar i 2021 til henholdsvis 87 og 93 millioner til neste år. Sånn sett vil det fortsatt være betydelig oppside i estimatene dersom markedet holder seg på dagens nivåer tilstrekkelig lenge til at MPC får rullert hele flåten på dagens nivåer."
Redigert 09.04.2021 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.04.2021 kl 15:36 8585

Jeg regnet på et slikt estimat tidligere Argus, og fikk omtrenlig de samme tallene om jeg satte alle skip som ikke hadde kontrakt til 0.
Ergo, at straks de er ferdige med nåværende kontrakt, så går de rett i bøyene.
Slettet bruker
09.04.2021 kl 15:41 8793

Javel, takk K-bkristi!

Er det slik å forstå at Ringheim tror det blir et Ebitda-resultat i 2022 på 150 millioner dollar, men at han med et historisk perspektiv viser til at hans og andres tidligere estimater viste et mye lavere resultat?

Da skjønner jeg ikke hvorfor han ikke går ut med de nye tallene med en gang og ikke henger seg opp i noe som han åpenbart har forlatt? Det er ikke noen god måte å kommunisere på.

Da har vi i hvert all grunn til å forvente at det kommer nye analyser som viser en økning på 40-50% i Ebitda-resultatet for 2022.
Redigert 09.04.2021 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
09.04.2021 kl 15:51 8760

Takker for at du stiller de rette spørsmålene - og takk til K-bristi også

Noen ganger... Vet man jo ikke at man lurer på noe før man ser svaret...
Kbkristi
09.04.2021 kl 15:56 8850

Jeg fikk ihvertfall omtrent de samme tallene som deres estimat ved å sette null i regnearket på alt som var av ledig kapasitet. Og nå er det jo virkelig akkurat der gullet ligger.