MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.04.2021 kl 22:07
10158
Jo, det var en fin artikkel. Den var litt vanskelig å lese pga $$$-tegnene i øynene :)
Hjertelig takk, Hammers!
Struts
14.04.2021 kl 06:47
9730
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag. Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
På salgssiden: Citibank selger 3,953’ (bare svada selvfølgelig, for i forhold til tall anført i går ville de da endt opp med et negativt antall aksjer, men det virker som det er dette med oppgjør osv som gjør at tallene endrer seg utover dagen, men iht tall nå på morgenen ender de altså opp med totalt 1,459’, som pussig nok er nøyaktig samme tall som ble anført i går på samme tid). Videre Clearstream Banking ned 116’ (9,344’), Euroclear Bank ned det samme (8,902’ totalt) og Six Sis minus 33’ (3,272’). Ellers bare et par mindre endringer.
På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i to beholdninger med hhv 344’ og 34’ aksjer (til 1,129’ og 3,289’), UBS Europe opp 241’ (797’ totalt), Eng Invest AS (ved Rune Eng, eiendomsinvestor/utleier i Oslo) + 170’ (1,935’), Nordnet Livsforsikring pluss 129’ (3,388’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) opp 50’ (1,210’) og Merrill Lynch + 20’ (1,243’ totalt). Ellers kun to små endringer.
Har registrert et salg på skip størrelsen rundt 2500 TEU som gjør at vi muligens kan justere opp verdiene noe i den størrelsen hos MPC, kommer i så fall tilbake på det utover dagen ("trur eg").
PS. Kbkristi, din innledende kommentar, der har vel MPC oppdatert sin flåteoversikt/side siden februar?
På salgssiden: Citibank selger 3,953’ (bare svada selvfølgelig, for i forhold til tall anført i går ville de da endt opp med et negativt antall aksjer, men det virker som det er dette med oppgjør osv som gjør at tallene endrer seg utover dagen, men iht tall nå på morgenen ender de altså opp med totalt 1,459’, som pussig nok er nøyaktig samme tall som ble anført i går på samme tid). Videre Clearstream Banking ned 116’ (9,344’), Euroclear Bank ned det samme (8,902’ totalt) og Six Sis minus 33’ (3,272’). Ellers bare et par mindre endringer.
På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i to beholdninger med hhv 344’ og 34’ aksjer (til 1,129’ og 3,289’), UBS Europe opp 241’ (797’ totalt), Eng Invest AS (ved Rune Eng, eiendomsinvestor/utleier i Oslo) + 170’ (1,935’), Nordnet Livsforsikring pluss 129’ (3,388’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) opp 50’ (1,210’) og Merrill Lynch + 20’ (1,243’ totalt). Ellers kun to små endringer.
Har registrert et salg på skip størrelsen rundt 2500 TEU som gjør at vi muligens kan justere opp verdiene noe i den størrelsen hos MPC, kommer i så fall tilbake på det utover dagen ("trur eg").
PS. Kbkristi, din innledende kommentar, der har vel MPC oppdatert sin flåteoversikt/side siden februar?
Redigert 14.04.2021 kl 07:11
Du må logge inn for å svare
Struts
14.04.2021 kl 07:01
9923
Det er rapportert en haug med periodeslutninger. Jeg følger ikke det så nøye som K+S, men nevner de allikevel. Når "sub" er nevnt innebærer det (for de som ikke vet det da) at slutningen er gjort på forbehold. En av våre "damer" er også nevnt, og slik jeg forstår det er =AS CARINTHIA= i MPC's egen oversikt sluttet til april neste år, men under er det snakk om 2 år (på forbehold). Det kan bety at MPC holder på å forlenge eksisterende T/C med ett år, det kan bety at den rapporten jeg har fått er bare tull, og det kan sikkert bety noe annet også. Men altså, her er slutningene (tar bare med de i vår størrelse):
=TRF Partici= Pmax 3534 Shanghai Shipyard 2010 - ZIM - 28 mths USD 27500
=Newark= Pmax 3398 Hanjin HI 2006 - Maersk Line Ltd - 30 mths USD 27500
=Express Argentina= Pmax 3398 Hanjin HI 2010 - Maersk Line Ltd - 2 yrs USD 25500
=AS Carinthia= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2003 - RCL - 2 yrs USD 24750
=Etoile= Sub P 2556 Hyundai HI 2005 - Westwood Shipping Lines - 2 yrs USD 19000
=Helle Ritscher= Handy 1853 Sietas 2006 - Seaboard Marine - 3 yrs USD 15500
=Macao Strait= Handy 1795 Taizhou Kouan 2008 - Maersk Line Ltd - 2 yrs USD 15250
=ANL Emora= Handy 1794 Taizhou Kouan 2007 - KMTC - 18 mths USD 16900
=Hansa Offenburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2011 - CMA CGM - 1 yr USD 16850
=Hansa Magdeburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2003 - Sealand - 1 yr USD 16950
=Kalliroe= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2011 - COSCO Shipping Lines Co - 15 mths USD 17500
=Mount Kellett= Handy 1730 Zhejiang Ouhua 2017 - CMA CGM - 1 yr USD 21000
=Hansa Lanka= Handy 1706 Nordic Yards Warnemunde 2008 - Sealand - 21 mths USD 18000
=Saturn= Handy 1347 Jiangsu Yangzijiang 2008 - Maersk Line Ltd - 2 yrs USD 14000
=Tiger Sagar= Feedermax 750 Volharding 2003 - MSC - 30 mths USD 9500
=TRF Partici= Pmax 3534 Shanghai Shipyard 2010 - ZIM - 28 mths USD 27500
=Newark= Pmax 3398 Hanjin HI 2006 - Maersk Line Ltd - 30 mths USD 27500
=Express Argentina= Pmax 3398 Hanjin HI 2010 - Maersk Line Ltd - 2 yrs USD 25500
=AS Carinthia= Sub P 2824 Hyundai Mipo 2003 - RCL - 2 yrs USD 24750
=Etoile= Sub P 2556 Hyundai HI 2005 - Westwood Shipping Lines - 2 yrs USD 19000
=Helle Ritscher= Handy 1853 Sietas 2006 - Seaboard Marine - 3 yrs USD 15500
=Macao Strait= Handy 1795 Taizhou Kouan 2008 - Maersk Line Ltd - 2 yrs USD 15250
=ANL Emora= Handy 1794 Taizhou Kouan 2007 - KMTC - 18 mths USD 16900
=Hansa Offenburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2011 - CMA CGM - 1 yr USD 16850
=Hansa Magdeburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2003 - Sealand - 1 yr USD 16950
=Kalliroe= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2011 - COSCO Shipping Lines Co - 15 mths USD 17500
=Mount Kellett= Handy 1730 Zhejiang Ouhua 2017 - CMA CGM - 1 yr USD 21000
=Hansa Lanka= Handy 1706 Nordic Yards Warnemunde 2008 - Sealand - 21 mths USD 18000
=Saturn= Handy 1347 Jiangsu Yangzijiang 2008 - Maersk Line Ltd - 2 yrs USD 14000
=Tiger Sagar= Feedermax 750 Volharding 2003 - MSC - 30 mths USD 9500
bobleplast
14.04.2021 kl 08:26
9766
Dette stod på desember updaten: Pool manager projected Net Pool Rate 2021 annual avg. ~USD 8,000 for 1,300 TEU grd vessels, ~USD 8,800 for 1,500 TEU gls vessels and ~USD 7,700 for 1,300 TEU gls.
Maximum secured pool coverage for FY 2021 is 25% of available pool days. Open positions considered with a blended gross rate of ~USD 9,500
Dette stod nå: Expected FY 2021 gross pool rates (1) for the various TEU clusters are:
USD ~10,570/day (1,300 TEU grd)
USD ~11,750/day (1,300 TEU gls)
USD ~12,050/day (1,500 TEU gls)
De slet med backlog fra 2020 så 2022 burde bli betydelig bedre her tenker jeg (som alt annet)
Maximum secured pool coverage for FY 2021 is 25% of available pool days. Open positions considered with a blended gross rate of ~USD 9,500
Dette stod nå: Expected FY 2021 gross pool rates (1) for the various TEU clusters are:
USD ~10,570/day (1,300 TEU grd)
USD ~11,750/day (1,300 TEU gls)
USD ~12,050/day (1,500 TEU gls)
De slet med backlog fra 2020 så 2022 burde bli betydelig bedre her tenker jeg (som alt annet)
Redigert 14.04.2021 kl 08:29
Du må logge inn for å svare
Struts
14.04.2021 kl 08:40
9691
Oppjusterer verdiene noe for skipene med kapasitet rundt 1700-1800 TEU (Samt =AS ANGELINA=). Tall i parentes forrige estimat.
1. =AS LAETITIA= 966 TEU Blt 2007 USD 7 M
2. =AS FREYA= 1223 TEU Blt 2004 USD 6.4 M
3. =AS FENJA= 1223 TEU Blt 2005 USD 6.9 M
4. =AS FLORA= 1223 TEU Blt 2005 USD 6.9 M
5. =AS FABRIZIA= 1284 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
6. =AS FAUSTINA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
7. =AS FLORETTA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
8. =AS FATIMA= 1284 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
9. =AS FEDERICA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
10. =AS FIORELLA= 1296 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
11. =AS FABIANA= 1296 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
12. =AS FELICIA= 1296 TEU Blt 2006 USD 7.4 M
13. =AS FLORIANA= 1296 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
14. =AS FILIPPA= 1345 TEU Blt 2008 USD 9.6 M
15. =AS FRANZISKA=1345 TEU Blt 2005 USD 7.8 M
16. =AS ROBERTA= 1440 TEU Blt 2006 USD 9.3 M
17. =AS RAFAELA= 1440 TEU Blt 2007 USD 10 M
18. =AS RICCARDA= 1496 TEU Blt 2012 USD 14 M
19. =AS RAGNA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
20. =AS ROMINA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
21. =AS ROSALIA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
22. =AS SOPHIA= 1713 TEU Blt 2007 USD 12 M (USD 11.4 M)
23. =AS SERENA= 1713 TEU Blt 2007 USD 12 M (USD 11.4 M)
24. =AS SAVANNA= 1713 TEU Blt 2009 USD 14 M (USD 12.6 M)
25. =AS SERAFINA= 1713 TEU Blt 2010 USD 15 M (USD 13.3 M)
26. =AS SAMANTA= 1713 TEU Blt 2009 USD 14 M (USD 12.6 M)
27. =AS SVENJA= 1713 TEU Blt 2010 USD 15 M (USD 13.3 M)
28. =AS SARA= 1713 TEU Blt 2010 USD 15 M (USD 13.3 M)
29. =AS SABRINA= 1713 TEU Blt 2009 USD 14 M (USD 12.6 M)
30. =AS SUSANNA= 1713 TEU Blt 2010 USD 15 M (USD 13.3 M)
31. =AS SELINA= 1740 TEU Blt 2012 USD 17.2 M (USD 14.9 M)
32. =AS SICILIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 13.1 M (USD 12.1 M)
33. =AS SEVILLIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 13.1 M (USD 12.1 M)
34. =AS ANGELINA= 2127 TEU Blt 2007 USD 13.15 M (USD 12.15 M)
35. =AS PAOLA= 2478 TEU Blt 2005 USD 14 M
36. =AS PATRICIA=* 2496 TEU Blt 2006 USD 15 M
37. =AS PETRA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
38. =AS PALINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
39. =AS PETRONIA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
40. =AS PAULINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
41. =AS PETULIA=* 2564 TEU Blt 2008 USD 17.7 M
42. =AS PAULINE= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
43. =AS PENELOPE= 2572 TEU Blt 2005 USD 14.25 M
44. =AS PALATIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
45. =AS PATRIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
46. =AS CONSTANTINA= 2742 TEU Blt 2005 USD 15.6 M
47. =AS CLARA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
48. =AS COLUMBIA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
49. =AS CLEOPATRA=* 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
50. =AS CHRISTIANA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
51. =AS CARLOTTA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
52. =AS CALIFORNIA= 2824 TEU Blt 2008 USD 19.7 M
53. =AS CLEMENTINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
54. =AS CAROLINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
55. =AS CAMELLIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
56. =AS CARINTHIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
57. =CARDONIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
58. =CARPATHIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
59. =CIMBRIA=* 2824 TEU Blt 2002 USD 12.95 M
60. =CORDELIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
61. =AS CYPRIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
62. =AS CARELIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
63. =AS CLARITA= 2846 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
64. =AS NADIA= 3586 TEU Blt 2007 USD 17.5 M
Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering. For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier. Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn. Men med en så stor flåte vil i det minste gjennomsnittet komme ut noenlunde greit. Føler jeg. Som kjent går skip gjennom hovedklasse hvert 5. år, mao. vil eksempelvis skip bygget 2006 og 2011 normalt gå gjennom samme i år.
*J/V skip er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CORDELIA=, =AS PATRICIA=, =CARPATHIA=, CARDONIA=, =CIMBRIA= og =AS PETULIA=
** Iht MPC selv (som refererer til VslValue) er flåteverdi USD 553 mill pr 12/3-2021 og excl J/V Vessels. Som allerede virker helt utdatert for meg.
1. =AS LAETITIA= 966 TEU Blt 2007 USD 7 M
2. =AS FREYA= 1223 TEU Blt 2004 USD 6.4 M
3. =AS FENJA= 1223 TEU Blt 2005 USD 6.9 M
4. =AS FLORA= 1223 TEU Blt 2005 USD 6.9 M
5. =AS FABRIZIA= 1284 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
6. =AS FAUSTINA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
7. =AS FLORETTA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
8. =AS FATIMA= 1284 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
9. =AS FEDERICA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
10. =AS FIORELLA= 1296 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
11. =AS FABIANA= 1296 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
12. =AS FELICIA= 1296 TEU Blt 2006 USD 7.4 M
13. =AS FLORIANA= 1296 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
14. =AS FILIPPA= 1345 TEU Blt 2008 USD 9.6 M
15. =AS FRANZISKA=1345 TEU Blt 2005 USD 7.8 M
16. =AS ROBERTA= 1440 TEU Blt 2006 USD 9.3 M
17. =AS RAFAELA= 1440 TEU Blt 2007 USD 10 M
18. =AS RICCARDA= 1496 TEU Blt 2012 USD 14 M
19. =AS RAGNA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
20. =AS ROMINA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
21. =AS ROSALIA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
22. =AS SOPHIA= 1713 TEU Blt 2007 USD 12 M (USD 11.4 M)
23. =AS SERENA= 1713 TEU Blt 2007 USD 12 M (USD 11.4 M)
24. =AS SAVANNA= 1713 TEU Blt 2009 USD 14 M (USD 12.6 M)
25. =AS SERAFINA= 1713 TEU Blt 2010 USD 15 M (USD 13.3 M)
26. =AS SAMANTA= 1713 TEU Blt 2009 USD 14 M (USD 12.6 M)
27. =AS SVENJA= 1713 TEU Blt 2010 USD 15 M (USD 13.3 M)
28. =AS SARA= 1713 TEU Blt 2010 USD 15 M (USD 13.3 M)
29. =AS SABRINA= 1713 TEU Blt 2009 USD 14 M (USD 12.6 M)
30. =AS SUSANNA= 1713 TEU Blt 2010 USD 15 M (USD 13.3 M)
31. =AS SELINA= 1740 TEU Blt 2012 USD 17.2 M (USD 14.9 M)
32. =AS SICILIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 13.1 M (USD 12.1 M)
33. =AS SEVILLIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 13.1 M (USD 12.1 M)
34. =AS ANGELINA= 2127 TEU Blt 2007 USD 13.15 M (USD 12.15 M)
35. =AS PAOLA= 2478 TEU Blt 2005 USD 14 M
36. =AS PATRICIA=* 2496 TEU Blt 2006 USD 15 M
37. =AS PETRA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
38. =AS PALINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
39. =AS PETRONIA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
40. =AS PAULINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
41. =AS PETULIA=* 2564 TEU Blt 2008 USD 17.7 M
42. =AS PAULINE= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
43. =AS PENELOPE= 2572 TEU Blt 2005 USD 14.25 M
44. =AS PALATIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
45. =AS PATRIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
46. =AS CONSTANTINA= 2742 TEU Blt 2005 USD 15.6 M
47. =AS CLARA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
48. =AS COLUMBIA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
49. =AS CLEOPATRA=* 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
50. =AS CHRISTIANA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
51. =AS CARLOTTA= 2742 TEU Blt 2006 USD 16.7 M
52. =AS CALIFORNIA= 2824 TEU Blt 2008 USD 19.7 M
53. =AS CLEMENTINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
54. =AS CAROLINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
55. =AS CAMELLIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
56. =AS CARINTHIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
57. =CARDONIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
58. =CARPATHIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
59. =CIMBRIA=* 2824 TEU Blt 2002 USD 12.95 M
60. =CORDELIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 13.9 M
61. =AS CYPRIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
62. =AS CARELIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
63. =AS CLARITA= 2846 TEU Blt 2006 USD 17.2 M
64. =AS NADIA= 3586 TEU Blt 2007 USD 17.5 M
Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering. For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier. Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn. Men med en så stor flåte vil i det minste gjennomsnittet komme ut noenlunde greit. Føler jeg. Som kjent går skip gjennom hovedklasse hvert 5. år, mao. vil eksempelvis skip bygget 2006 og 2011 normalt gå gjennom samme i år.
*J/V skip er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CORDELIA=, =AS PATRICIA=, =CARPATHIA=, CARDONIA=, =CIMBRIA= og =AS PETULIA=
** Iht MPC selv (som refererer til VslValue) er flåteverdi USD 553 mill pr 12/3-2021 og excl J/V Vessels. Som allerede virker helt utdatert for meg.
PSI- Investor
14.04.2021 kl 08:47
9733
Veldig bra jobba, takk!
Du har dette sikkert i excel, det hadde vært helt supert om det hadde vært en linje med sum i bånn!
Teoretisk åpning 12,12 står det i dag, blir nok en fin dag i dag også!
Er det noen som får lest den her artikkelen på E24?
Antar at den er positiv, får bare lest at den handler om MPCC
https://e24.no/boers-og-finans/i/eKr8dM/kan-pengemaskinen-levere-paa-dette-nivaaet
Kjøpte noen få til nå, helt sikkert et godt kjøp, men irriterende at snittet går oppover...
Du har dette sikkert i excel, det hadde vært helt supert om det hadde vært en linje med sum i bånn!
Teoretisk åpning 12,12 står det i dag, blir nok en fin dag i dag også!
Er det noen som får lest den her artikkelen på E24?
Antar at den er positiv, får bare lest at den handler om MPCC
https://e24.no/boers-og-finans/i/eKr8dM/kan-pengemaskinen-levere-paa-dette-nivaaet
Kjøpte noen få til nå, helt sikkert et godt kjøp, men irriterende at snittet går oppover...
Redigert 14.04.2021 kl 09:07
Du må logge inn for å svare
Enig bobleplast, ratene de har oppgitt for poolen har blitt gradvis bedre for hver gang de har informert, men henger godt etter dagens rater av grunnen du nevner. Skipene i poolen vil gradvis også bidra mer og mer til gode resultater. Selv om skipene er små og inntektene dermed er lavere fra disse enn fra de som nå sluttes på +/- 25k, snakker vi totalt 15 skip, så inntektene fra disse vil etter hvert også bli betydelige (gitt at ratene holder seg høye lenge nok selvsagt).
Knallbra Struts, takk :-).
Keefer
14.04.2021 kl 09:10
9793
Sakset inn fra e24 - Børskommentar av Sindre Heyersdahl - Kan pengemaskinen levere på dette nivået?
"Oslo Børs’ eneste containeraksje er i vinden. Oppgangen kommer etter at MPC Container Ships mandag sendte ut en oppdatert målsetting for året, med markant forbedrede utsikter for både inntekter og driftsresultat (EBITDA).
MPC selv begrunner oppjusteringen med et «vedvarende sterkt containermarked» – og viser til at de nå har dekket 80 prosent av tilgjengelige dager for 2021. Det alene vil gi rundt 193 millioner dollar i charterinntekter.
Oppdateringen har også fått analytikerne til å oppjustere sine regneark, og investorene til å kjøpe med begge hender. Aksjen er opp over 10 prosent denne uken alene.
At det skulle gå denne veien, bør likevel ikke være overvettes overraskende. For aksjen var for lenge priset lavere enn utsiktene tilsa. Da vi i februar skrev kommentaren «En aksje under manges radar – enn så lenge», var aksjen ned 30 prosent det siste året.
Det fremsto pussig, da en så hvordan markedet og konkurrenter var priset. Og hvordan inntjeningen til dette rederiet var. At kontrakter alt da ble skrevet for to år, viste også at oppdragsgiverne hadde tro på at ratene ikke dypdykket. Det fremsto ikke veldig dristig å vente at aksjen skulle klatre vesentlig, på en ellers dyr børs.
Men omsider har altså investorene «oppdaget» aksjen, og det så det monner. Siden 16. februar er oppgangen på godt over 60 prosent. MPC er omsider kommet på radaren til investorer flest. Hittil i år er også 25 skip hyret ut på stadig lengre kontrakter og stadig sterkere rater.
Særlig dersom rederiet faller noe tilbake etter oppmerksomheten denne uken, kan aksjen likevel fremdeles være et interessant case også for småsparerne. Og ikke bare fordi den er den eneste norske inngangsbilletten til det brennhete containermarkedet.
For som det fremgår av siste markeds- og flåteoppdatering, så er det fremdeles oppside. Fortsatt kan 37 skip få fornyede kontrakter innen årsslutt. MPC venter at 14 signeringer gjøres i dette kvartalet. For tredje og fjerde kvartal er tallene 13 og 10.
Det er også all grunn til å tro at MPC vil klare å dekke inn en god skjerv av tilgjengelig kapasitet for neste år allerede dette kvartalet, mens ratene fremdeles er svært gode. Gjennomsnittlig charter-rate siden årsskiftet har ligget på 16.650 dollar døgnet – nivåer en må tilbake til før finanskrisen for å finne maken til.
Så er naturligvis også ratene notorisk volatile. Men akkurat nå er skipene pengemaskiner, når vi vet at hvert skip i snitt ikke trenger stort høyere enn om lag 8.000 dollar døgnet for å gå i null (break-even).
Det store spørsmålet fremover er om ratene vil holde seg utover sommeren og høsten, når verdensøkonomien ventelig for alvor normaliserer seg.
Og der skal en ikke si noe altfor sikkert, selv om det er grunn til å vente at logistiske flaskehalser ved havnene tar tid å nøste opp. Samtidig som lave renter og krisestimuli ikke forsvinner over natten.
Ikke minst vet vi jo også alt en god del om de mindre containerskipene MPC holder seg med. I dette segmentet har det vært begrenset med nye skipsbestillinger. Antagelig vil det ta minst et par år å få opp skipstilbudet vesentlig. Og i tillegg blir utviklingen i skipenes skrapeverdier viktig å følge.
Ganske så sikkert synes det iallfall å være at mye fremdeles vil jobbe for inntjeningen til MPC de neste månedene – og at mange kontrakter også langt inn i neste år kan være gjort før markedet eventuelt skulle snu vesentlig.
Så gjenstår det å se om neste flåte- og markedsoppdatering overrasker investorene like mye som denne gjorde det."
"Oslo Børs’ eneste containeraksje er i vinden. Oppgangen kommer etter at MPC Container Ships mandag sendte ut en oppdatert målsetting for året, med markant forbedrede utsikter for både inntekter og driftsresultat (EBITDA).
MPC selv begrunner oppjusteringen med et «vedvarende sterkt containermarked» – og viser til at de nå har dekket 80 prosent av tilgjengelige dager for 2021. Det alene vil gi rundt 193 millioner dollar i charterinntekter.
Oppdateringen har også fått analytikerne til å oppjustere sine regneark, og investorene til å kjøpe med begge hender. Aksjen er opp over 10 prosent denne uken alene.
At det skulle gå denne veien, bør likevel ikke være overvettes overraskende. For aksjen var for lenge priset lavere enn utsiktene tilsa. Da vi i februar skrev kommentaren «En aksje under manges radar – enn så lenge», var aksjen ned 30 prosent det siste året.
Det fremsto pussig, da en så hvordan markedet og konkurrenter var priset. Og hvordan inntjeningen til dette rederiet var. At kontrakter alt da ble skrevet for to år, viste også at oppdragsgiverne hadde tro på at ratene ikke dypdykket. Det fremsto ikke veldig dristig å vente at aksjen skulle klatre vesentlig, på en ellers dyr børs.
Men omsider har altså investorene «oppdaget» aksjen, og det så det monner. Siden 16. februar er oppgangen på godt over 60 prosent. MPC er omsider kommet på radaren til investorer flest. Hittil i år er også 25 skip hyret ut på stadig lengre kontrakter og stadig sterkere rater.
Særlig dersom rederiet faller noe tilbake etter oppmerksomheten denne uken, kan aksjen likevel fremdeles være et interessant case også for småsparerne. Og ikke bare fordi den er den eneste norske inngangsbilletten til det brennhete containermarkedet.
For som det fremgår av siste markeds- og flåteoppdatering, så er det fremdeles oppside. Fortsatt kan 37 skip få fornyede kontrakter innen årsslutt. MPC venter at 14 signeringer gjøres i dette kvartalet. For tredje og fjerde kvartal er tallene 13 og 10.
Det er også all grunn til å tro at MPC vil klare å dekke inn en god skjerv av tilgjengelig kapasitet for neste år allerede dette kvartalet, mens ratene fremdeles er svært gode. Gjennomsnittlig charter-rate siden årsskiftet har ligget på 16.650 dollar døgnet – nivåer en må tilbake til før finanskrisen for å finne maken til.
Så er naturligvis også ratene notorisk volatile. Men akkurat nå er skipene pengemaskiner, når vi vet at hvert skip i snitt ikke trenger stort høyere enn om lag 8.000 dollar døgnet for å gå i null (break-even).
Det store spørsmålet fremover er om ratene vil holde seg utover sommeren og høsten, når verdensøkonomien ventelig for alvor normaliserer seg.
Og der skal en ikke si noe altfor sikkert, selv om det er grunn til å vente at logistiske flaskehalser ved havnene tar tid å nøste opp. Samtidig som lave renter og krisestimuli ikke forsvinner over natten.
Ikke minst vet vi jo også alt en god del om de mindre containerskipene MPC holder seg med. I dette segmentet har det vært begrenset med nye skipsbestillinger. Antagelig vil det ta minst et par år å få opp skipstilbudet vesentlig. Og i tillegg blir utviklingen i skipenes skrapeverdier viktig å følge.
Ganske så sikkert synes det iallfall å være at mye fremdeles vil jobbe for inntjeningen til MPC de neste månedene – og at mange kontrakter også langt inn i neste år kan være gjort før markedet eventuelt skulle snu vesentlig.
Så gjenstår det å se om neste flåte- og markedsoppdatering overrasker investorene like mye som denne gjorde det."
PSI- Investor
14.04.2021 kl 09:18
9795
Takk skal du ha!
Synes det går igjen at de norske som skriver om MPCC og markedssegmentet er veldig forsiktige med å tro på fremtiden, mens når man leser på utenlandske sider ser de gode tider mye lenger frem. Som tidligere nevnt, om en stund kan det være at det blir å se til 2023 som enda bedre enn 2022 som igjen bedre enn 2021, det håper nå jeg i alle fall.
Synes det går igjen at de norske som skriver om MPCC og markedssegmentet er veldig forsiktige med å tro på fremtiden, mens når man leser på utenlandske sider ser de gode tider mye lenger frem. Som tidligere nevnt, om en stund kan det være at det blir å se til 2023 som enda bedre enn 2022 som igjen bedre enn 2021, det håper nå jeg i alle fall.
Takk Keefer, veldig bra den! De er forståelig nok også moderate i fremtidsutsiktene, alt tatt i betraktning. Likte godt den siste setningen. Ble vi overrasket? :-)
Keefer
14.04.2021 kl 09:36
9743
De skal prøve å balansere det hele, men for oss som følger med her inne og setter seg inn i regnearket til Helg11, ble vel kanskje ikke det ;) Alle bidragene til flere her inne er gull verdt for å redusere overraskelsene
Helg11
14.04.2021 kl 09:37
9794
I dagens nyhetsbrev Shipping Daily fra Pareto har Erik Haavaldsen et avsnitt med tittel "Container: No end to feeder-positivity". Han går inn på nylig publiserte TC, og at Vesselsvalue henger bakpå ifht. inntjening de neste år + scrapvalue. Et par sitater: "...we can clearly see that these values can move up another 30-50%" og "We expect continued momentum here, and note how our MPC-NAV of NOK 12 would increase to NOK 14 if we raise values by 10%". Sammenstilles disse to sitatene, så tenker han en target stock price på 18-22kr.
Enig PSI, det peker i øyeblikket mot at 2023 faktisk kan bli enda bedre enn 2022, men mye kan selvsagt skje som kan endre det bildet. Dog, E24 er i overkant forsiktige når de sier dette: "Ganske så sikkert synes det iallfall å være at mye fremdeles vil jobbe for inntjeningen til MPC de neste månedene – og at mange kontrakter også langt inn i neste år kan være gjort før markedet eventuelt skulle snu vesentlig." Jeg antar her at de mener kontrakter som STREKKER seg inn i neste år, og ikke GJØRES eller gjelder FRA neste år..., men jeg kan jo tolke feil.
Kbkristi
14.04.2021 kl 09:46
9722
Da er siste Fleet employment list oppdatert, og la til Hammers sin tekniske analyse, Struts.
Hehe, Haavaldsen får sagt det uten å "love" for mye. "...we can clearly see..." sier jo sitt.
AlanS
14.04.2021 kl 09:53
9706
"Oslo Børs’ eneste containeraksje er i vinden" - påstandet er nok ikke helt korrekt. MPCC er vel den eneste 100% container. OCY har også 10 container båter som er større enn MPCCs sine. 4 stk - 3,800 TEU og 6 stk - 19,500 TEU (OCYs andel 49.9%).
Bare for å sammenligne disse to
MPCCs total kapasitet - 132 663 TEU (MPCC hjemmeside)
OCYs total kapasitet - 132 200 TEU
Kapasitetsmessig gir disse samme eksponering, men mot ulike segmenter: MPCC mot feeders og OCY mot ULCV.
Bare for å sammenligne disse to
MPCCs total kapasitet - 132 663 TEU (MPCC hjemmeside)
OCYs total kapasitet - 132 200 TEU
Kapasitetsmessig gir disse samme eksponering, men mot ulike segmenter: MPCC mot feeders og OCY mot ULCV.
Redigert 14.04.2021 kl 11:13
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
14.04.2021 kl 09:59
9666
Takk, likte det der!
Og igrunnen alt det andre dere skriver alle sammen også!
Lurer litt på hvor positive ulike parter vil være til Suez- kanalen på litt sikt etter blokkeringen.
Her står det nå at også de som eier varene ombord på skipet kan bli krevet for erstatning, 10% av varens verdi.
Og siden skipet fremdeles ligger der blir jo også varene stadig mer forsinket.
I alle fall så ser det ikke ut som det er lett å få til en smidig løsning, og da bør man kanskje være skeptisk?
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/OQOpAk/ever-given-kan-gi-kjemperegning-for-selskaper-med-varer-om-bord
Og igrunnen alt det andre dere skriver alle sammen også!
Lurer litt på hvor positive ulike parter vil være til Suez- kanalen på litt sikt etter blokkeringen.
Her står det nå at også de som eier varene ombord på skipet kan bli krevet for erstatning, 10% av varens verdi.
Og siden skipet fremdeles ligger der blir jo også varene stadig mer forsinket.
I alle fall så ser det ikke ut som det er lett å få til en smidig løsning, og da bør man kanskje være skeptisk?
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/OQOpAk/ever-given-kan-gi-kjemperegning-for-selskaper-med-varer-om-bord
Redigert 14.04.2021 kl 10:14
Du må logge inn for å svare
Det bør jo rulle inn en del penger til OCY også nå da, i hvert fra disse skipene, men det er verdt å merke seg at de eier bare 49,9% av de 6 største.
Mye bra her på morgenkvisten!
Jeg har fulgt med sånn passe på skipsverdiene, det må jeg innrømme, Struts, bare med det ene glassøyet...., men har notert meg såpass at verdiene har steget noe så aldeles kolossalt bare de siste ukene.
Men selvom du til stadighet justerer verdiene, observerer jeg i dag at verdiene på flere av skipene nå er blitt oppjustert med opptil 15%. Det er jo bare så herlig og må jo få videre konsekvenser for både den kortsiktige og langsiktige kursutviklingen.
Når du ser på chartet til Hammers, som forøvrig ikke er noen novise i markedet...., så ser det ut til å gå strake vegen til kr. 18 først og kanskje til kr. 21. Selvfølgelig med en "hakkete" utvikling underveis, men uten tvil i en oppadgående trend.
Snart er det mange som blir satt på en prøve; skal eller skal ikke selge. Til dem kan jeg si: Om du fristes til å gå ut av MPCC, gjør det først med halvparten. Faller kursen, kjøper du tibake en halvpart. Stiger kursen; vel da er det et signal om at du tok feil og kanskje bør gå inn igjen. Når vi ser hvordan enkelte her inne har gitt analyser som stemmer meget godt med selskapets, men har ligget i forkant av både selskapet og de profesjonelle analytikerne, synes risikoen for dype fall fortsatt ganske liten.
Jeg har fulgt med sånn passe på skipsverdiene, det må jeg innrømme, Struts, bare med det ene glassøyet...., men har notert meg såpass at verdiene har steget noe så aldeles kolossalt bare de siste ukene.
Men selvom du til stadighet justerer verdiene, observerer jeg i dag at verdiene på flere av skipene nå er blitt oppjustert med opptil 15%. Det er jo bare så herlig og må jo få videre konsekvenser for både den kortsiktige og langsiktige kursutviklingen.
Når du ser på chartet til Hammers, som forøvrig ikke er noen novise i markedet...., så ser det ut til å gå strake vegen til kr. 18 først og kanskje til kr. 21. Selvfølgelig med en "hakkete" utvikling underveis, men uten tvil i en oppadgående trend.
Snart er det mange som blir satt på en prøve; skal eller skal ikke selge. Til dem kan jeg si: Om du fristes til å gå ut av MPCC, gjør det først med halvparten. Faller kursen, kjøper du tibake en halvpart. Stiger kursen; vel da er det et signal om at du tok feil og kanskje bør gå inn igjen. Når vi ser hvordan enkelte her inne har gitt analyser som stemmer meget godt med selskapets, men har ligget i forkant av både selskapet og de profesjonelle analytikerne, synes risikoen for dype fall fortsatt ganske liten.
Redigert 14.04.2021 kl 11:00
Du må logge inn for å svare
AlanS
14.04.2021 kl 11:05
9430
Takk for presiseringen, dato.
Poenget var at MPCC ikke er den eneste aksjen med eksponering mot det kokkende markedet.
Poenget var at MPCC ikke er den eneste aksjen med eksponering mot det kokkende markedet.
Maduro
14.04.2021 kl 11:25
9357
Nei, men du skal ikke lengre enn til over "dammen" så kan du få eksponering i:
NMM (både Container og Dry Bulk),
ZIM (eier ikke skip, men Mintzmyrs favoritt i tillegg til NMM og DAC)
DAC
GSL
ESEA
CPLP
PS: I am very long MPCC, NMM, ZIM og GSL :-)
NMM (både Container og Dry Bulk),
ZIM (eier ikke skip, men Mintzmyrs favoritt i tillegg til NMM og DAC)
DAC
GSL
ESEA
CPLP
PS: I am very long MPCC, NMM, ZIM og GSL :-)
Redigert 14.04.2021 kl 11:27
Du må logge inn for å svare
OCY har vært tynget av FPSO’en sin i flere år nå, selve melkekuen som mistet kontrakten sin og som har hjemsøkt regnskapene over flere år. Nå er FSPO’en så og si nedskrevet helt og man kan «endelig» levere sammenlignbare tall. Har hatt OCY-aksjer siden børsnoteringen, og det har ikke vært en fest de siste to-tre årene, før det var det veldig bra.
For aksjonærer interessert i containerfrakt er OCY absolutt interessant, men man må huske at de er langt mer spredt over flere shippingsegmenter, og har først og fremst posisjonert seg som et utbytteselskap. Forhåpentligvis vil det gode shippingmarkedet, i sær container, kunne gi en positiv effekt på utbytte, som OCY er avhengig av for å dra kursen nordover igjen.
Sannsynligvis kommer ikke FPSO’en i arbeid igjen, men «her og der» settes faktisk eldre båter i drift igjen, så det kan jo komme en overraskende melding, selv om jeg ikke ville gamblet på det.
At OCY har vekstpotensial fremover i shipping når man ser hva som skjer med MPCC er opplagt, kursen har ligget brakk lenge. Men en kortsiktig dobling a la MPCC tviles det på. OCY kan man ha i porteføljen i lang tid så lenge utbyttene er ok.
For aksjonærer interessert i containerfrakt er OCY absolutt interessant, men man må huske at de er langt mer spredt over flere shippingsegmenter, og har først og fremst posisjonert seg som et utbytteselskap. Forhåpentligvis vil det gode shippingmarkedet, i sær container, kunne gi en positiv effekt på utbytte, som OCY er avhengig av for å dra kursen nordover igjen.
Sannsynligvis kommer ikke FPSO’en i arbeid igjen, men «her og der» settes faktisk eldre båter i drift igjen, så det kan jo komme en overraskende melding, selv om jeg ikke ville gamblet på det.
At OCY har vekstpotensial fremover i shipping når man ser hva som skjer med MPCC er opplagt, kursen har ligget brakk lenge. Men en kortsiktig dobling a la MPCC tviles det på. OCY kan man ha i porteføljen i lang tid så lenge utbyttene er ok.
PSI- Investor
14.04.2021 kl 11:34
9416
Nok en artikkel om vanvittig økning i volum og kaos i havner, ikke egentlig noe nytt men i alle fall et vakkert bilde ved artikkelen...:
https://www.hellenicshippingnews.com/north-americas-february-container-imports-jump-100-from-far-east/
Og en egentlig jævlig kjedelig sak om corona, men for de som mener at rushet i container begynner å gli over når man kan begynne å bruke penger på andre ting enn netthandel så kan de jo nå vurdere å være positive til container i tre måneder lenger enn de hadde tenkt...:
https://e24.no/naeringsliv/i/zgK77b/nho-bekymret-for-vaksine-utsettelse-aatte-til-tolv-uker-er-kritisk
https://www.hellenicshippingnews.com/north-americas-february-container-imports-jump-100-from-far-east/
Og en egentlig jævlig kjedelig sak om corona, men for de som mener at rushet i container begynner å gli over når man kan begynne å bruke penger på andre ting enn netthandel så kan de jo nå vurdere å være positive til container i tre måneder lenger enn de hadde tenkt...:
https://e24.no/naeringsliv/i/zgK77b/nho-bekymret-for-vaksine-utsettelse-aatte-til-tolv-uker-er-kritisk
Redigert 14.04.2021 kl 12:07
Du må logge inn for å svare
Ser den, de var litt unøyaktige der. :-)
Herlig, den første altså..., helt drøy den økningen på frakt til North America!
Den andre, selvsagt ikke bra fra et "corona perspektiv", men som du sier kan det antyde at netthandelen kan komme til å holde seg (ekstra) sterk lenger enn noen tror/frykter.
Den andre, selvsagt ikke bra fra et "corona perspektiv", men som du sier kan det antyde at netthandelen kan komme til å holde seg (ekstra) sterk lenger enn noen tror/frykter.
Maduro
14.04.2021 kl 12:50
9163
Madre Mia.....
Truck drivers strike at Ports of Los Angeles and Long Beach
https://splash247.com/truck-drivers-strike-at-ports-of-los-angeles-and-long-beach/
Truck drivers strike at Ports of Los Angeles and Long Beach
https://splash247.com/truck-drivers-strike-at-ports-of-los-angeles-and-long-beach/
Helg11
14.04.2021 kl 13:05
9100
J Mintzmyer:
Just when we thought #shipping rates were max bullish for #containerships: if this escalates, the union move could further spike rates with months of lasting disruption. Maximum #bullish on all key players: $ATCO $CMRE $DAC $GSL $MPCC $NMM $ZIM. #markets
Just when we thought #shipping rates were max bullish for #containerships: if this escalates, the union move could further spike rates with months of lasting disruption. Maximum #bullish on all key players: $ATCO $CMRE $DAC $GSL $MPCC $NMM $ZIM. #markets
PSI- Investor
14.04.2021 kl 14:32
8865
Streik i den havna ja, he he, hmm, pleier ikke like streiker men...
Var forresten på et industriområde her en dag, og så en svær plass med massevis av containere. Det slo meg at det tok utrolig mye plass. Og så var det ikke i nærheten av 100 engang... ikke rart det blir kaos når (ikke bare) en minste lille ting går galt når man skal handle 200.000 containere bare fra ett skip, og så har du 30 skip i kø...
og streikende truckførere...
Var forresten på et industriområde her en dag, og så en svær plass med massevis av containere. Det slo meg at det tok utrolig mye plass. Og så var det ikke i nærheten av 100 engang... ikke rart det blir kaos når (ikke bare) en minste lille ting går galt når man skal handle 200.000 containere bare fra ett skip, og så har du 30 skip i kø...
og streikende truckførere...
PSI- Investor
14.04.2021 kl 15:14
8697
Kbkristi skrev Det var et stort skip Psi :)
en null fra eller til he he...
Kbkristi
14.04.2021 kl 15:16
8677
Neida, det gjør ingenting. Snart skal vi føye til et null foran komma til kursen også :)
Struts
14.04.2021 kl 15:21
8478
Haha, og når det skjer er det fordi Spetalen glipper litt på ordrebestillingen eller endelig har forstått at VI er bjellesauene (mest sannsynlig). Og med en gang han er inne, DA selger vi på rundt 122,40!
Redigert 14.04.2021 kl 15:23
Du må logge inn for å svare
Kaga
14.04.2021 kl 15:53
8401
Ha ha ha... Den er jeg med på :-) Til den kursen der hadde det nok blitt amerikansk RV som kan skytes ut sidelengs også, ikke en vanlig norsk bobil...
Denne kanskje :-)
https://i.pinimg.com/originals/c6/b0/3a/c6b03a85d1330e556ab62c1c24e46ad7.jpg
Denne kanskje :-)
https://i.pinimg.com/originals/c6/b0/3a/c6b03a85d1330e556ab62c1c24e46ad7.jpg
Redigert 14.04.2021 kl 15:59
Du må logge inn for å svare