MPCC Bull 2021


Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Operational update 04-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3323166/210412-mpcc---container-market-operational-update.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 16.04.2021 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
Struts
19.04.2021 kl 06:32 6894

Nei, den er ikke HELT riktig fra tid til annen. Men en imponerende beholdning du har! Og håper du har rett, at det er flere blant oss med tilsvarende. Selv kan jeg dessverre ikke si at jeg kvalifiserer til å komme på listen. Og nå på morgenkvisten er de to nederste (49 og 50) borte fra listen, så da er plutselig "kravet" økt til 707,000 aksjer (Credit Suisse som nr 48).

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Euroclear Bank minus 566’ (6,396’ totalt), Clearstream Banking ned 449’ (8,177’), The Bank of NY Mellon reduserer i to kontoer med hhv 320’ og 111’ (til resp. 2,345’ og 1,386’ totalt), Caceis Bank Spain minus 83’ (4,940’) Sverre Morten Blix reduserer i sin personlige beholdning med 65’ (1,363’), Six Sis ned 63’ (3,129’), Nordnet Livsforsikring ned 45’ (3,741’) og UBS Switzerland minus 27’ (2,452’). Ellers bare én minimal endring.

På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i to andre beholdninger med 695’ og 233’ aksjer (til resp. 6,041’ og 3,522’ totalt), UBS Europe pluss 293’ (1,491’) og Nordnet Bank + 29’ (2,391’). Ellers bare noen små endringer.

Sorry, har slettet det nå.
Er nok riktigere med rundt 700.000 for å få være på listen ja!
Fin start i dag også!

Ikke at det har noen som helst påvirkning på containermarkedet sikkert, men jeg tenkte litt på hvor lite som skal til før ting skjer:
I Moss har de flyttet deler av containerlageret fra havna og opp 'i skauen' øst for Moss. Sikkert pga naboer til havna.
I det daglige ikke så lange biten, det er rett utenfor byen de nå lagrer containerne sine.
Men nå har ei bru blitt stengt like før det nye lageret.
Da må bilene kjøre rundt. Og det er langt til å være såpass sentralt på Østlandet. Har ikke målt opp, men det må da være minst et par mil og det delvis på en bitteliten vei som egner seg bedre til MX5- kjøring enn containertransport.
Når jeg tenker meg om så tror jeg ikke det går an med store biler på den veien i det hele tatt pga en drøyt 90 graders sving tett inntil tomta rundt Såner Kirke, så da blir det enda en god del lenger. Fort gjort at et skip sikkert blir noen timer forsinket hvis de skal ha med seg containere som står der oppe på industrifeltet.
https://viken.no/aktuelt/stenger-deler-av-valerveien-fylkesvei-120-i-moss.96571.aspx

Dårlige sveiser avdekket ved skipsverft i Singapore. Forsinkelser fra verft er neppe dårlig nytt for shipping generelt, om de skal lage containerskip aner jeg ikke men
https://e24.no/olje-og-energi/i/mBl3ll/intern-equinor-gransking-av-johan-castberg-skipet-burde-ha-avdekket-omfanget-av-sveisefeil-tidligere
Redigert 19.04.2021 kl 10:25 Du må logge inn for å svare

En flott start ja - muligens begynner markedet å skjønne at de ser på et selskap som straks begynner med utbytter og kan være gjeldfrie innen 2-3 år?

Utrolig spennende å se hvilke rater det sluttes langsiktige kontrakter på etterhvert - er titt og stadig innom regnearket og "tester ut" forskjellige scenario



Lykke til alle sammen :)
Helg11
19.04.2021 kl 10:22 6082

Til våre assets-eksperter (Pareto):
MPCC: S&P activity suggests upside to NAV
 Conbulk Shipping has reportedly sold the 2,800 TEU ‘Odysseus’ (2006-built) for USD
19m. The vessel has just passed her special survey, but still went way above our
generic quote in MPC’s NAV for similar tonnage at USD 16.2m
 MPC has 18x 2,800 TEU vessels (six 50-50 owned), eleven of which are in fact built in
2006. Assuming ‘Odysseus’ special survey is worth USD ~1m would mean 10% upside
to steel values for MPC, which yields a YE’21 NAV of NOK 17.0/sh. Our current NAV of
NOK 14.3/sh grows to NOK 15.2/sh by YE’21 with no value uplift

Edit: Slettet kommentar, falt på sin egen dumhet...
Redigert 19.04.2021 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
dato
19.04.2021 kl 10:53 5982

Dette vil vi nok se mer av fremover tipper jeg, jfr det CB sa i forrige uke om at verdiutviklingen lagger rateutviklingen. Det skulle vel totalt gi en oppgradering av verdi på ca 134,5 mill kr, ut fra tallene i Helg11 sitt innlegg, gitt økning på $0,9 mill og at 6 skip er eid 50/50 med JV. Penger det også :-).

Edit: Ærligtalt, så ikke du hadde slettet før jeg postet:-)
Redigert 19.04.2021 kl 10:55 Du må logge inn for å svare

Helt fint - jeg var "in the ballpark" - men hadde ikke regnet med at 6 av skipene var eiet 50/50 slik du har gjort

Uansett - merkelig at ikke mer prises inn her nå, muligens venter markedet på flere analyser slik at det kan lastes rundt 15,- istedet for rundt 13,5 ?
Struts
19.04.2021 kl 11:10 5943

Trodde det var 8 skip i J/V'et? Ser også =ROBIN 1= 2797 TEU blt 2009 som nevnt forrige uke igjen rapportert til USD 15 mill (til Songaship), men ville ikke legge noe vekt på det, antar enten gammelt salg eller inklusive T/C til langt under markedet. Mer relevant er det nevnt over, samt =BOMAR CAEN= 2556 TEU 34,289/04 Hyundai 4/40 ts cranes og =ROSSINI= 2478 TEU 33,900/05 Aker gless som rapporteres solgt for USD 30 m enbloc.

PS. Vil justere flåteverdi når får sjekket ut rapportene om =ODYSSEUS= litt nøyere. Men enig, selv basis nyklasset levering en fantastisk pris!

Æh, er 8 i J/V'et, men to av dem er på rundt 2500 TEU...
Redigert 19.04.2021 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
Helg11
19.04.2021 kl 11:15 5912

JV skip=6 stk 2800, 2 stk 2500 TEU(Petulia+Patricia)
Struts
19.04.2021 kl 11:19 6090

Jepp, jeg snakket rundt meg selv - som vanlig!

Må som sagt kontrollere og finregne på det, men ved å jekke opp verdiene på de med 2800 TEU-kapasitet, vil det være naturlig å også gjøre noe tilsvarende for de på 2500 TEU. Men bare for de 18 skipene vil det indikativt (uten garanti osv) innebære en økning på mer enn USD 20 mill (uten å ta hensyn til J/V-fradrag)...
Redigert 19.04.2021 kl 11:26 Du må logge inn for å svare

Det er pent !

Sitter musestille og venter på 15,- i første omgang jeg nå - Lykke til alle sammen!
Helg11
19.04.2021 kl 11:59 5952

Er mye detaljer, så til tider kan det være vanskelig å holde tunga i rett munn. :-)
Her var en artikkel som gikk rett på dagens diskusjon, feeder-containere er vinneren:
https://splash247.com/surging-secondhand-prices-see-value-of-the-world-fleet-surpass-1trn/
Redigert 19.04.2021 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
Struts
19.04.2021 kl 12:32 5784

Ja, har sjelden klart det - den er så fuktig! Mht de 11 skipene rundt 2500 TEU som MPC har (hvorav da 2 i J/V), regner jeg med å lande på en oppjustering rundt/overkant USD 1 mill pr enhet for dem. Men som sagt før, tar en del forbehold, først må rapportene om Odysseus bli substansiert (ikke at jeg tviler på det men...) osv. Men, hvis at og om at ... Så lander vi (konservativt) på en verdiøkning på USD 31 mill (+/-) for flåten (dvs de 18+11) i løpet av en uke - det må vel kalles signifikant (selv om jeg ikke regner inn reduksjon for de 8 totalt i J/V-et)?

Og Kbkristi - ute og handler diamanter til fruen?
Redigert 19.04.2021 kl 12:34 Du må logge inn for å svare

Så pluss 150% på skipsverdien siden juni 20 på 2750 TEU altså, det er jo glimrende!
Bare å glede seg til nye rater og oppdatert regneark i morgen tenker jeg!

Må nesten le litt også da... Da jeg selv var en av dem som tok gevinst med noen få tiøringer rundt 6-tallet fordi jeg ikke hadde satt meg godt nok inn i caset...

Men gjør ikke samme feilen igjen... Her blir jeg til vi ser både utbytter og laaaangt over 20-kroningen


Lykke til alle sammen!
Redigert 19.04.2021 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
dato
19.04.2021 kl 12:46 5711

Det er, ref CB igjen, allerede et gap, i forhold til historisk utvikling, mellom verdier og rater. Hvis ratene nå stagnerer på dette nivået, kan likevel skip selges for stadig høyere summer en tid fremover, for å tette noe av dette gapet. Hvis ratene fortsetter å øke, da kan det bli skikkelig hot i second hand markedet! Med tanke på at slutningene som gjøres blir for lengre og lengre perioder, blir det etter hvert stadig færre skip tilgjengelig for leie, og jeg har dermed vanskelig for å se at ratene har nådd toppen nå.

Jeg tror det var en av dere her (PSI?) som nevnte at kontrakter inngått av MPCC i Q4 var (sett fra nåtid) relativt korte (+/- 7 mnd i snitt?). Det er grunn til å tro at MPCC ikke var alene om det, noe som betyr at det relativt sett er en del skip som går av kontrakt nå og noen måneder fremover. Tross det så koker det som bare det, og ratene har bare i løpet av de siste to ukene økt med over 10%! Hva skjer da til høsten, når det skal fylles opp i butikkhyller m.m. til jul, og det er sannsynligvis enda færre skip ledig??

Nå kan jo alt dette snu på en femøring ved at det skjer noe i verden som påvirker dette bildet negativt, men jeg tror faktisk at det er hendelser utenfor container
og ditto shipping marked som må inntreffe for at denne helt usannsynlig fine trenden skal snu med det første!

En liten digresjon til deg Struts:
"Fly me to the moon" ble for alvor kjent gjennom Frank Sinatra sin innspilling fra 1964, men den ble skrevet allerede i 1954. Mye bra som ble til i mellomtiden :-)
I mitt utdrikningslag fikk jeg bidra til å gjøre den "udødelig", når jeg var i platestudioet til en kamerat og sang den inn, akkompagnert av fullt orkester (som riktignok ikke var til stede...:-) Morsom opplevelse , selv om resultatet på ingen måte egner seg for allmenheten. :-)
Argus
19.04.2021 kl 12:56 5650

Kanskje et unyttig innslag, men jeg må bare få uttrykke min glede over denne eventyrlige utviklingen.

Som noen her inne allerede vet, hadde jeg satt opp noen kursestimater for perioden 15.12.2020-31.12.2021:

Kr. 6.,23 pr. 30.12.2020 osv. og så kr. 13,92 pr. 30.11.2021..... Nå er vi på kr. 13,74 allerede, godt og vel er halvt år før tiden!

Men så har det vært vært noen rate- og verdiøkninger underveis som er helt fantastiske.

Da er det lett å bli fartsblind og tro at dette skal fortsette i samme takten. Ja, kanskje til kr. 15, men vi må regne med noen bulker i veien etter det.

Det som opptar meg mer og mer, er at Oslo Børs synes å gå og gå og gå uten stopp. Det har kommet noen advarsler i det siste, både internasjonalt og nasjonalt, om at OSEBX og andre børser er overkjøpt og at vi snart vil få en skikkelig reaksjon ned. Det store spørsmålet blir om MPCC vil være med på et slik nedgang?

Ja, nesten alltid dras alle aksjer ned ved en generell nedgang, men jeg mener bestemt at et kursfall i akkurat MPCC vil være rimelig moderat sammenlignet med en del aksjer på Oslo Børs som ikke lyser bare rødt, men knallrødt!

Det enda større spørsmålet er om verdens børser vil falle nå som det åpnes opp mer og mer i samfunnet og derved for en fortgang i økonomien? Den som har det rette svaret her, vil gjenstå som den store vinneren.

Slik jeg ser det, vil det uansett strategi fremstå som mest lønnsomt på mellomlang sikt å sitte stille med de aksjene man måtte ha i MPCC gjennom hele 2021. Og, om man har noen grunker igjen, kjøpe flere aksjer dersom kursen i MPCC faller.
Redigert 19.04.2021 kl 13:01 Du må logge inn for å svare

Ja, men eneste som skal kunne ødelegge for videre oppgang her må jo være en plutselig endring i folks forbruksmønster; alternativt at en stornasjon plutselig melder at de har bygget X-antall nye skip bokstavelig talt "over helga"?

Så skal vi jo heller ikke glemme at båtene låses på stadig høyere rater til lengre tid, slikt sett så vi jo profitten til selskapet bestå i lang, lang tid selv dersom markedet av en eller annen merkelig grunn skulle kollapse over natten


Jeg velger i alle fall å bli sittende, da kursen skal videre opp og utbytter skal fordeles samtidig med at gjelden minsker
Redigert 19.04.2021 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
Argus
19.04.2021 kl 13:38 5423


Ja, vi snakker om en eventuell midlertidig kursnedgang, f.eks. i mai måned, som skyldes utenforliggende forhold, og som har en egen evne til å påvirke alle investorer.

Og det vil jo være ganske naturlig etter den voldsomme oppgangen som har vært generelt siden i fjor vår. Markedet har en egen tendens til å finne negative årsaker til at kurser skal falle. Noen ganger starter det med bagateller og ender opp i voldsomme påvirkninger.

Men derfor er det ekstra gode grunner til at man ikke må la seg påvirke for mye av slikt nettopp fordi MPCC representerer et rederi som kan forvente bunnsolid inntjening og en gedigen verdiøkning på skipene, 64 i alt.
Njord
19.04.2021 kl 13:38 5430

Absolutt ikke noe unyttig innlegg Argus, ikke lett å forutsi resten av året, børsene er høyt priset men inntjening i flere markeder er gode .
Solgte meg ut i noe i selskap i dag men hele beholdningen i MPCC er inntakt.
Jobber i eksport industrien og eksporterer globalt og har sett ratene gå til himmels så jeg tok noen lodd på 7,- tallet.
Så kom jeg over denne utmerkede tråden først nå, skulle ha sett den før... og nå har jeg rotet meg til å fremskaffe mitt gamle passord fra Hegnar siden.

Handelsaktiviteten og det globale forbruket vil neppe gå ned i år. Et utemmet behov og privat kapital har bygget seg opp. Og når man ser hvor sårbare (ref suezproppen) så ligger det jo til rette for høye rater, men frykter en korreksjon vil komme men det blir litt som med boligmarkedet siste 10-20 år; gjør ikke noe med en korreksjon på 20% når boligen har steget 50-100% 🥴

Lykke til videre 💪🏻
Njord
Argus
19.04.2021 kl 13:41 5412


Takk for kloke ord, Njord! Det var godt at du fant ditt gamle passord!

Siden du jobber i eksportindustrien, er det absolutt bruk for din kunnskap og erfaring her på tråden. Det er særdeles viktig med informasjon fra en som sitter tett opp til markedet.
Struts
19.04.2021 kl 13:42 5411

Jøss! Derav nicket, for Sinatra går vel aldri ut på dato? Syntes du burde laste opp din innspilling og så viser du stillbilder av MPC'-charts produsert av Krosta, Hammers, Helg11 og alle du kan finne frem! Og så kanskje, aldri så diskret selvfølgelig, kanskje med noen Samba-takter fra fruen i bakgrunnen? Nei, beklager det ble helt feil - i forgrunnen selvfølgelig.

Var det jeg ante, er på forum at talenter kommer frem!
dato
19.04.2021 kl 14:27 5231

He he, tror jeg skal spare verden for det gitt :-) Ja sangen altså, ikke noe galt å si om konas sambatakter, puuuh :-)

Ser det er intelligent spill om aksjene nå... Men samtidig ikke så voldsomt den kjøres ned heller før algoen akkumulerer volum mellom 13,5 & 13,6,-

Spennende dette her - slår Derrick anytime :)
Struts
19.04.2021 kl 14:57 5129

Ja, enda bedre intro for dato - musikk og "Aus der Reihe Derrick" mit Horst Tappert usw. Eh, nei og nei - nå ble jeg satt i vanlig prehistorisk modus igjen. Sukk.

Harry Klein fikser biffen :)

Jeg beklager også på forhånd dette sidesporet på en flott tråd- men les denne; Mange funfacts:

https://www.dagbladet.no/kjendis/norgesvenner-og-krimlegender-slik-gikk-det-med-derrick-stjernene/60307285
Njord
19.04.2021 kl 15:13 5078

Vi eksporterer 100% hvorav 40% ut av EU.
Aktiviteten i markedet er høyt og problemetet er ikke bare skip men tilgangen på containere . Leste en plass at kineserne lager 300 000 pr Mnd til en pris litt over 2000$/container. USA er netto importør og der borte hoper det seg opp i store berg .
Det er også firma som har auksjoner på laster og prisene her er mangedoblet . Så for mitt firma og mine norske arbeidsplasser håper jeg ratene roer seg litt 🥴

Så er jo spørsmålet hvorfor dette skjer og i starten(Q4) trodde vi det var på grunn av lagerbygging og etterslep etter nedstengningen i Q2, men etterspørselen bare øker både til emballasje , stålindustrien og byggebransjen, ser en liten utflating til bilindustrien nå men ryktene sier det ikke er ordremengden men mangel på elektronikk som gjør at denne bremser litt, og det kan være like bra; vi jobber for fullt med investeringer i folk og utstyr for å øke kapasiteten så får vi se 💪🏻 Men hele verdikjeden sliter med mangel på kapasitet og råvarer.
Problemet og kostnaden ved transport har også satt fokus på lokal produksjon da importen fra Kina er sårbar, noe vi nok også vurderer grunnen er til øket etterspørsel.


Njord

Du peker jo på selve årsaken til ratehoppene i lang tid fremover: Stimulansepakker, kontinuerlig produksjon av containere og absolutt null sjangse på lang, lang tid hva gjelder å få dekket verdens behov for transport av varer

Vi legger alle merke til det... sykler er mangelvare og markant dyrere enn sist år...enkelte deler er ikke forventet inn på lange tider... Du finner et produkt du liker godt i dag, legger inn kjøpet og får deretter melding om at dette er estimert å være på lager sent i julimåned...

Poenget er at dette ikke vil bedres på lenge - og så lenge folk har penger mellom hendene... Så er det alltid noen som med glede betaler noen hundrelapper eller tusenlapper ekstra for varen sin... Uten engang å tenke over at dette skyldes økte fraktpriser

Derfor smiler jeg litt ekstra samtidig med at jeg klager på økte priser... For jeg sitter fullastet med MPCC aksjer og tjener gode penger på dette i andre enden...Sannsynligvis i flere år fremover

https://www.freightwaves.com/news/container-shipping-is-about-to-report-blockbuster-q1-earnings
Redigert 19.04.2021 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
Struts
20.04.2021 kl 06:34 3801

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: UBS Switzerland ned 666’ (1,786’ totalt), Sverre Morten Blix fortsetter nedsalget i sin personlige beholdning, nå med 449’ (914’ totalt), Six Sis ned 309’ (2,819’), The Bank of NY Mellon reduserer i to kontoer med hhv 300’ og 29’ (til resp. 2,045’ og 3,492’ totalt), Clearstream Banking ned 223’ (7,953’), Caceis Bank Spain minus 100’ (4,840’), Euroclear Banking ned 58’ (6,338’) og Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) ned 50’ (1,155’). Ellers bare små endringer.

På plussiden: The Bank of NY Mellons tredje konto øker med 477’ (1,863’ totalt), UBS Europe pluss 241’ (1,732’), Nordnet Livsforsikring + 161’ (3,903’), Nordnet Bank opp 110’ (2,501’), Credit Suisse + 65’ (772’). Ellers bare et par mindre endringer.

Reviderte skipsverdier følger i separat melding (mest pga plasshensyn)
Struts
20.04.2021 kl 06:40 3841

Oppjusterer verdiene noe for skipene med kapasitet rundt 2800 TEU (samt =AS NADIA=). Skip på rundt 2500 TEU har jeg valgt å la være som før inntil videre. Tall i parentes forrige estimat.

1. =AS LAETITIA= 966 TEU Blt 2007 USD 7 M
2. =AS FREYA= 1223 TEU Blt 2004 USD 6.4 M
3. =AS FENJA= 1223 TEU Blt 2005 USD 6.9 M
4. =AS FLORA= 1223 TEU Blt 2005 USD 6.9 M
5. =AS FABRIZIA= 1284 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
6. =AS FAUSTINA=1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
7. =AS FLORETTA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
8. =AS FATIMA= 1284 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
9. =AS FEDERICA= 1284 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
10. =AS FIORELLA= 1296 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
11. =AS FABIANA= 1296 TEU Blt 2007 USD 8.5 M
12. =AS FELICIA= 1296 TEU Blt 2006 USD 7.4 M
13. =AS FLORIANA= 1296 TEU Blt 2008 USD 9.1 M
14. =AS FILIPPA= 1345 TEU Blt 2008 USD 9.6 M
15. =AS FRANZISKA=1345 TEU Blt 2005 USD 7.8 M
16. =AS ROBERTA= 1440 TEU Blt 2006 USD 9.3 M
17. =AS RAFAELA= 1440 TEU Blt 2007 USD 10 M
18. =AS RICCARDA= 1496 TEU Blt 2012 USD 14 M
19. =AS RAGNA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
20. =AS ROMINA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
21. =AS ROSALIA= 1496 TEU Blt 2009 USD 11.4 M
22. =AS SOPHIA= 1713 TEU Blt 2007 USD 12 M
23. =AS SERENA= 1713 TEU Blt 2007 USD 12 M
24. =AS SAVANNA= 1713 TEU Blt 2009 USD 14 M
25. =AS SERAFINA= 1713 TEU Blt 2010 USD 15 M
26. =AS SAMANTA= 1713 TEU Blt 2009 USD 14 M
27. =AS SVENJA= 1713 TEU Blt 2010 USD 15 M
28. =AS SARA= 1713 TEU Blt 2010 USD 15 M
29. =AS SABRINA= 1713 TEU Blt 2009 USD 14 M
30. =AS SUSANNA= 1713 TEU Blt 2010 USD 15 M
31. =AS SELINA= 1740 TEU Blt 2012 USD 17.2 M
32. =AS SICILIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 13.1 M
33. =AS SEVILLIA= 1794 TEU Blt 2008 USD 13.1 M
34. =AS ANGELINA= 2127 TEU Blt 2007 USD 13.15 M
35. =AS PAOLA= 2478 TEU Blt 2005 USD 14 M
36. =AS PATRICIA=* 2496 TEU Blt 2006 USD 15 M
37. =AS PETRA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
38. =AS PALINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
39. =AS PETRONIA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
40. =AS PAULINA= 2556 TEU Blt 2004 USD 13.25 M
41. =AS PETULIA=* 2564 TEU Blt 2008 USD 17.7 M
42. =AS PAULINE= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
43. =AS PENELOPE= 2572 TEU Blt 2005 USD 14.25 M
44. =AS PALATIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
45. =AS PATRIA= 2572 TEU Blt 2006 USD 15.3 M
46. =AS CONSTANTINA= 2742 TEU Blt 2005 USD 16.7 M (USD 15.6 M)
47. =AS CLARA= 2742 TEU Blt 2006 USD 18.0 M (USD 16.7 M)
48. =AS COLUMBIA= 2742 TEU Blt 2006 USD 18.0 M (USD 16.7 M)
49. =AS CLEOPATRA=* 2742 TEU Blt 2006 USD 18.0 M (USD 16.7 M)
50. =AS CHRISTIANA= 2742 TEU Blt 2006 USD 18.0 M (USD 16.7 M)
51. =AS CARLOTTA= 2742 TEU Blt 2006 USD 18.0 M (USD 16.7 M)
52. =AS CALIFORNIA= 2824 TEU Blt 2008 USD 21.2 M (USD 19.7 M)
53. =AS CLEMENTINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 18.5 M (USD 17.2 M)
54. =AS CAROLINA= 2824 TEU Blt 2006 USD 18.5 M (USD 17.2 M)
55. =AS CAMELLIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 18.5 M (USD 17.2 M)
56. =AS CARINTHIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 14.9 M (USD 13.9 M)
57. =CARDONIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 14.9 M (USD 13.9 M)
58. =CARPATHIA =* 2824 TEU Blt 2003 USD 14.9 M (USD 13.9 M)
59. =CIMBRIA=* 2824 TEU Blt 2002 USD 13.8 M (USD 12.95 M)
60. =CORDELIA=* 2824 TEU Blt 2003 USD 14.9 M (USD 13.9 M)
61. =AS CYPRIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 18.5 M (USD 17.2 M)
62. =AS CARELIA= 2824 TEU Blt 2006 USD 18.5 M (USD 17.2 M)
63. =AS CLARITA= 2846 TEU Blt 2006 USD 18.5 M (USD 17.2 M)
64. =AS NADIA= 3586 TEU Blt 2007 USD 18.8 M (USD 17.5 M)

Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering. For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier. Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn. Men med en så stor flåte vil i det minste gjennomsnittet komme ut noenlunde greit. Føler jeg. Som kjent går skip gjennom hovedklasse hvert 5. år, mao. vil eksempelvis skip bygget 2006 og 2011 normalt gå gjennom samme i år.

*J/V skip er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CORDELIA=, =AS PATRICIA=, =CARPATHIA=, CARDONIA=, =CIMBRIA= og =AS PETULIA=
** Iht MPC selv (som refererer til VslValue) er flåteverdi USD 553 mill pr 12/3-2021 og excl J/V Vessels.
Redigert 20.04.2021 kl 06:40 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.04.2021 kl 08:39 3535

Opptil 60% av de tomme containere befinner seg i Usa.
North America responsible for the world’s container shortages.
Before the pandemic North America was structurally responsible for 40-45% of the empty imbalance needed in Asia, according to analysis from Sea-Intelligence. Following the early pandemic volatility this changed sharply, so that North America is now structurally responsible for 55-60% of the imbalance in Asia.
https://splash247.com/north-america-responsible-for-the-worlds-container-shortages/

Ja, den komplette galskap- men uansett: Blir ikke roligere tider i vårt segment med det første...
Kbkristi
20.04.2021 kl 08:56 3420

Nå er det snakk om stratosfæren :)

Transpac rates hit US$17k as Ever Given effect plays out
Evergreen offers US$17,000 freight rate for China to US East Cost box as rates set to hit higher heights in months ahead.
Transpacific rates are once again flying high with eastbound volumes hitting the stratosphere with a US$17,000/FEU rate hitting the top rate for this week.
https://container-news.com/transpac-rates-hit-us17k-as-ever-given-effect-plays-out/

Ja, og at de nå fremover vil låse inn lange avtaler på høye rater gjør jo dette til en enda mer attraktiv aksje!

Gleder meg til utbytte avklares :)

...Lykke til alle sammen
Redigert 20.04.2021 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Dado83
20.04.2021 kl 09:20 3285

Jeg valgte å selge 50% i dag. hadde en plan om å gjøre det når den traff 100% gevinst, så utsatt jeg det til i dag med 130% i gevinst. Resten lar jeg ligge ut året. Må ha kapital til andre investeringer som jeg er i minus:(

Gratulerer så mye, gevinst er aldri feil- og du har beholdt en god slump av porteføljen

Vil dog anta at vi har en liten pustepause nå mens større haier laster, selv holder jeg på alt jeg har og regner med minimum 1,- som første utbytte (av mange)
Kbkristi
20.04.2021 kl 10:58 2726

Sikkert lett å glemme de gode ratene vi har samt at disse strekker seg et par år fram i tid.
Ingenting går bare rett opp, og noen krusninger vil vi få på vår vei.
Etter en formidabel opptur er det jo også helt naturlig at noen tar gevinst.
Men eventyret Mpc er ikke over i dag :)