MPCC Bull 2021


Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Operational update 04-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3323166/210412-mpcc---container-market-operational-update.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 16.04.2021 kl 13:40 Du må logge inn for å svare

Nei, definitivt ikke over dette nei :)

Men helt naturlig og fullt ut forståelig at enkelte tar gevinst etter 100% økning av verdi -vel forunt!

...Så kommer stadig nye aksjonærer inn etterhvert som de blir klar over caset; Som etter sigende bør kunne rettferdiggjøre et sted mellom 25,- & 30,- innen et års tid



Skal de likevel tømme Ever Stuck for last da?
https://maritime-executive.com/article/report-evergreen-may-offload-ever-given-s-cargo
Det vil jo binde opp en god del kapasitet det også sikkert, i tillegg til at skipet fremdeles blir liggende.

Ja - markedet blir bare mer og mer presset... Og bedre skal det ikke bli heller

Kbkristi
20.04.2021 kl 11:28 4192

Det var jo nettopp en stor aksjon med et nederlandsk skip utenfor Mørekysten. Den aksjonen involverte flere taubåter, kystvaktskip og flere helikopter i et fryktelig uvær. Regninga kom på NOK 3 millioner.
Noen slepebåter og gravemaskiner i en stille Suezkanal, genererer 1 milliard US$ !
Da er kanskje samfunnet villig til å betale litt ekstra for å unngå Egypt.
dato
20.04.2021 kl 11:31 4282

Bra jobba Struts, ser da ut til at du holder tunga rett i munnen :-)

Jeg skjønner at du tar en rekke forutsetninger i verdivurderingene dine, det er åpenbart MANGE faktorer som spiller inn. På meg virker det som du er forsiktig når du skal lage dine anslag, er svært nøye på at du ikke tar noe "ut av lufta", og heller holder igjen enn å ta i. Med det som bakgrunn vil jeg tro du i alle fall ikke skyter langt over mål med dine vurderinger.

Ut fra dine vurderinger skal altså verdien på skipene totalt være omtrent $800 mill, inkl 50% av JV. Med ca $200 mill i gjeld verdsettes med andre ord selskapet akkurat nå til godt under krona over NAV. Da har jeg ikke tatt høyde for gjelden i JV, men den kan ikke være stor siden den i følge CB var forventet ferdig nedbetalt i Q3 i år. Da er det ikke rare forventningene til fremtidige inntekter innbakt i kursen i øyeblikket...
Redigert 20.04.2021 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Struts
20.04.2021 kl 12:04 4170

Jo takk, det var vennlig sagt. Og ja, det er en del forutsetninger. Særlig når det er snakk om flåte-evaluering vs enkelt-skip. Kunne eksempelvis satt verdien av 2824 TEU-enhetene til USD 19 (i stedet for 18.5), men da måtte jeg ta hensyn til de som IKKE har gått gjennom klasse og redusert de noe tilsvarende. Men opprettholder det jeg skriver i etterkant av verdianslagene; gjennomsnittet (og det totale bildet) burde stemme ganske greit. Kunne også, teoretisk, justert opp verdiene for enhetene med 2500 TEU kapasitet. Men, det er (i inneværende måned) registrert salg som er på status quo ift mars. Så vil heller ha noe til gode, enn å trå feil - og ja, jeg farer ellers med mye tant og fjas, men mht skipsverdier forsøker jeg å være konservativ (og forsiktig).

Mht ditt siste avsnitt, har jeg selv ikke regnet på det, men har absolutt INGEN grunn til noe annet enn å ta det for fast fisk - tvert i mot - og veldig bra! USD 800 mill lar seg høre, og snart burde vel kanskje også gjelden bli reforhandlet til bedre betingelser for MPC - eller?
dato
20.04.2021 kl 12:27 4094

Det var det jeg trodde Struts :-), da regner jeg som sagt med at det i alle fall ikke er UNDER 800 mill nå. Gleder meg allerede til neste verdi oppdatering :-).

Ang reforhandling av betingelser er jeg helt enig, det burde skje noe der snart. De oppgav i Q4 at renter utgjorde $767 pr skip pr dag, og ut fra tall i regnskapet gikk hele 13,76% av bruttoinntektene i kvartalet til å betale renter. Det bør altså være mye å spare om de kan refinansiere til bedre betingelser, noe som burde være veldig mulig i dagens marked, og det viser også at nedbetaling av gjeld i seg selv bør gi merkbare utslag på nettoinntektene.

Ja veldig bra jobba Struts!
Og hvis det er bare 200 mill dollar i gjeld så er det altså mulig å betale ned alt sammen bare med neste års overskudd!
Nå sa de vel tidligere at det skulle betales ned slik at gjeld tilsvarende skrapverdi kunne gjenstå, hvor mye det er vet jeg ikke, men da blir det vel også noe til utbytte.
Dessuten er det jo overskudd også i år da.
Det er jo på en måte nesten bra hvis de har hatt dårlige lånebetingelser, for da kan det bli mye bedre, og lav gjeld som ikke skal betales ytterligere ned gir selvsagt mye bedre cashflow.
Helg11
20.04.2021 kl 12:37 4088

Meget bra Struts!
Jeg har lagt inn oppdatert verdsettelse i regnearket i fliken "NAV / Tracking", og trukket ut JV-delen så det blir så riktig som mulig.
dato
20.04.2021 kl 14:36 3732

Ingen hvileskjær for New ConTex denne gangen heller, opp med 2,63% siden tirsdag. Beste oppgang er på 6 mnd/1100 TEU, som er opp 4,5%, til $ 15 498, og har siden forrige tirsdag steget ca 8,8%! 6 mnd 1700 TEU er opp 3,93% til $ 21 537. 12 mnd/2700 TEU opp 2,71%, til $ 27 188.
12 mnd/2700 TEU mangler for øvrig nå bare $71 på å runde 30k!
Redigert 20.04.2021 kl 14:38 Du må logge inn for å svare

Veldig bra, takk!!!
Da er det bare å glede seg til regnearket blir oppdatert om en liten stund da, så får vi se hvordan dette vil slå ut på et tenkt år med disse ratene.

Markedet følger ikke med i dag...

Men godt med en stopp slik at nye aksjonærer kan kjøpe billett også... Sannsynligvis større aktører som holder kursen mens det lastes... Over 14,- neste uke ;)
Redigert 20.04.2021 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
Helg11
20.04.2021 kl 14:54 4049

Storinvestor PSI - alltid ivrig! Veldig bra!!! Tar som oftest i underkant av 20 minutter, så oppdatert nå.
Er besnærende (brukes dette ordet fortsatt mon tro?) at det fortsatt er de små feederstørrelsene som vokser mest prosentvis. Hyggelig for MPCC!

...dagen er ikke over enda ÆT 😉
Uansett helt ok med et lite hvileskjær i oppturen - bare sunt det 😎

Da var tallet på plass ja, veldig glad i det regnearket ditt Helg11!
Nå viser det EPS for et tenkt år med dagens rater på 6,96!

Det er en ting jeg lurer litt på forresten, de ulike flikene for '2023', 2022 og de to for 2021 det er veldig forskjell på kostnader for et år på noen av dem?

Og Storinvestor, sorry, det var ikke meningen å skryte da jeg påpekte at lista over 50 aksjonærer måtte være feil på slutten, jeg antar at de fleste av dere her inne har mange flere enn meg. Men det spiller ingen rolle hvor mange hver enkelt har heller, alle investerer vel etter egen økonomi.
Jeg burde holdt meg til å påpeke at det var rart at det ikke var noen som eide mellom 230.000,- og 700.000,- aksjer. Det så sikkert ut som jeg har mange flere enn jeg har.

Ikke få det... Tenk langsiktig og at selskapet nå låser inn sinnsykt god fortjeneste på båtene sine fremover

Kursen skal vesentlig opp
Struts
20.04.2021 kl 15:13 4358

Her er (muligens) relaterte periodeslutninger:

Vessel Name Built TEUs TEU@14 Gear Fixture Period Rates

Northern Democrat 2009 3534 2431 no fixed to Hapag Lloyd 36 m $26,000/d
Trf Kaya 2007 2814 2029 no extended to Btl 27-29 m $26,000/d
Fitz Roy 2011 1740 1295 yes fixed to Hmm 12 m $23,500/d
Tokyo Trader 2014 1102 705 yes extended to Cosco 30 m $16,500/d
Contship Zim 2007 925 639 no fixed to Zim 34-36 m $11,500/d

Opptil flere kontrakter på 2,5-3 år tydelig vis, veldig kult, det skal nok videre det her!
Redigert 20.04.2021 kl 15:16 Du må logge inn for å svare

Selvfølgelig, selskapet blir gjeldsfritt på denne trenden og har guidet utbytter... Markedet subber etter med føttene... Det er en glede å leke seg med chartet :)
dato
20.04.2021 kl 15:25 4455

Denne tråden er jammen godt for mye rart, nå bidrar den også til å holde (muligens) utdøende ord... i hevd :-)
Det svinger skikkelig av rateøkningen på de mindre skipene nå ja! Da er det greit å huske (mistenker IKKE deg for å ha glemt det, Helg11... :-) at vi faktisk har hele 15 mindre skip i pool, som i øyeblikket har ganske lave snittrater på grunn av etterslep med gamle avtaler, og som etter hvert vil bidra vesentlig mer til bunnlinjen enn de gjør nå.

Hysj! De store laster...
Struts
20.04.2021 kl 15:42 4532

Øh, noen små må vel også få lov?
Redigert 20.04.2021 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
Argus
20.04.2021 kl 15:49 4671


Ingen fare, Ærligtalt, jeg kjøper bittelittegrann mer i dag, fant ut at jeg hadde stående litt igjen på investorkontoen min. Her skal det lastes helt opp til ripa!
Helg11
20.04.2021 kl 16:04 4628

Ja, daily cost/ship ligger i celle G11, og er avhengig av scenario.
Bear 2021: $8900 - hvis vi er max negative.
Bull 2021: $6194 - som MPCC har lagt til grunn som daglig cash break even - er urealistisk positivt at vi ender her.
2022 og 2023: Her har jeg lagt inn $8000, som bør være i den konservative delen av skalaen etter at de får nedbetalt+refinansiert gjeld 2021, samt kuttet non-recurring bunker costs (ref 2020 regnskap).

Og jeg håper alle her er storinvestorer - i sin egen personlige skala. Jeg tror det var Kjetil Andre Aamodt som sa at hvis man kjører utfor, og føler man har full kontroll - ja da går det for sakte. Og dette er vel litt av meningen med denne gruppa - vi har hivd oss utfor kanten i det skumle shippingsirkuset, uten å ha helt kontroll, men hjelper hverandre. Vi får fortsette å støtte de som har høydeskrekk og de som syns det går litt for fort nedover, men jeg tenker at vi har ok oversikt på de elementene vi kan ha kontroll på til å kunne vinne litt gull til kistebunnen for alle som fortsetter å være med. Med dagens NAV/share, PE, EPS, etc så ser dette lyst ut.
Redigert 20.04.2021 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
Helg11
20.04.2021 kl 16:11 4599

Skipene i pool er ikke glemt nei. :-) Disse ble bl.a. nevnt i analytiker-presentasjonen, da det var direkte spørsmål i Q&A delen. Her har nok MPCC en ikke-offentliggjort oppside, tipper de vil utdype mer detaljer i Q1 presentasjonen.

Blir spennende å høre mer rundt dette

Ellers så skinner det også gjennom at algoene ikke leser denne tråden... De setter jo kursen alt for lavt!


Lykke til alle sammen

I teorien kan vel disse skipene selges? Sier ikke at det er spesielt lurt- men markedet koker jo... Og selskapet kunne nedbetalt gjeld i rekordfart

Dermed kunne utbytter bli utbetalt pronto, og notering i USA kunne bli gjort snarlig


Kun en tanke- samtidig som det også hadde vært stas å få låst dem på høye rater i lang tid fremover

Helg11
20.04.2021 kl 16:45 4490

Mer NAV-prat i dag:
J Mintzmyer @mintzmyer
The #containership asset prices and relevant company NAV levels are still far too low. $CPLP just sold two 9K TEU ships at $97.5M apiece. This compares to under $80M apiece per the latest @VesselsValue levels. Another huge NAV upgrade coming! #shipping $CMRE $DAC $GSL $MPCC $NMM

Noen som har kjennskap til hvorfor NMM, ZIM og DAC faller så mye idag?

Navios presenterer q4 i morgen... muligens lekkasjer, stop-loss raid eller gevinstsikring?

Har ikke sett noe spesielt som skal tilsi fall, men når børs surner har selskaper som har prestert best siste perioden en tendens til å få det litt ekstra, men day-to-day utviklingen endrer ikke det fundamentale på mellomlang og langsikt
Helg11
20.04.2021 kl 18:19 4214

Splitte mine bramseil!
Der kom oppdatering fra VesselsValue, alle verdier for containerskip øker (selvsagt). Har tydeligvis vært solgt noen Panamax siste uke, for her er verdien på skip 15 år +20,4%, 20 år +31,1% og 25 år +43,8%. Så ja, jobben med verdivurdering er ikke sluttført Struts.
icemanjb
20.04.2021 kl 18:23 4206

Uten at jeg vet med sikkerhet tror jeg det har noe å gjøre med at det er tiden for resultat fremleggelser Q1 USA generelt. Mange i USA sitter ikke på long posisjoner når det fremlegges og selger seg ut i forkant og avventer resultater.

He he jobben med å lære ungdommen eldre uttrykk er antagelig heller ikke i nærheten av ferdig...

Utrolig bra verdiøkning! Blir ikke så lenge til kursen skal videre opp sikkert.
Pilegrim
20.04.2021 kl 19:15 4241

Mener jeg leste at skipsverdiene pr. aksje var 14 kroner så hva er de nå? 17 kroner?