MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
21.04.2021 kl 17:49
10044
Dere må se forbi algoene... Det er lovlig svindel dere bevitner her
jodelmann
21.04.2021 kl 18:08
9993
Ser den, men er litt voldsomt med den farten det går i begge veier:)
Ærligtalt
21.04.2021 kl 18:48
9852
Ja, det går fort opp og ned når de skal sikre seg maks med aksjer... Bare å sitte stille i båten
PSI- Investor
21.04.2021 kl 19:03
9843
Jeg vil ikke ha stop- loss, ikke så lenge jeg har ståltro på at vi skal videre opp.
Hadde det vært f eks bitcoin eller noe slikt som kun er dreve på spekulasjon uten underliggende inntjening så er det noe annet.
Men her i MPCC ville jeg i så fall satt stopploss så lavt at hadde den slått inn hadde det nok blitt krise siden aksjen sikkert hadde gått opp igjen senere. Da er det bedre å ikke ha.
I MPCC kan det godt hende at enkelte blir veldig skuffet over q1 resultatet.
Men det er ikke noe krise om det skulle butte litt på kursen for resultatene vet vi jo vil bli bedre og bedre i minst ett år fremover, og antagelig i to.
Hadde det vært f eks bitcoin eller noe slikt som kun er dreve på spekulasjon uten underliggende inntjening så er det noe annet.
Men her i MPCC ville jeg i så fall satt stopploss så lavt at hadde den slått inn hadde det nok blitt krise siden aksjen sikkert hadde gått opp igjen senere. Da er det bedre å ikke ha.
I MPCC kan det godt hende at enkelte blir veldig skuffet over q1 resultatet.
Men det er ikke noe krise om det skulle butte litt på kursen for resultatene vet vi jo vil bli bedre og bedre i minst ett år fremover, og antagelig i to.
hectorgonzales
21.04.2021 kl 19:37
9772
Jeg har samme oppfatning som deg PSI. Det fundamentale er ekstremt bra i MPCC caset så det er egentlig bare å plukke. En ser også mye nybygg i segmentet over der MPCC opererer men ikke i feeder markedet.
Jeg er svært spent på neste uke når GF skal foregå. Burde vel ikke være spent men heller få en bekreftelse på daglige nyheter.
Jeg er svært spent på neste uke når GF skal foregå. Burde vel ikke være spent men heller få en bekreftelse på daglige nyheter.
Ærligtalt
21.04.2021 kl 22:28
9325
Om folk blir skuffet over q1 så kan de jo umulig ha satt seg inn i caset? Men tviler ikke- OSE er tross alt et galehus :)
"Artig" børsdag i dag, day of the robots...
"Artig" børsdag i dag, day of the robots...
viggi87
22.04.2021 kl 00:23
9044
Jeg har igjen et spørsmål av mer triviell art, som jeg frykter er ganske dumt. Likevel er det mange kunnskapsrike og tålmodige folk her, så jeg prøver.
En bruker på Shareville spurte om en rateøkning på 1000 USD dagen per skip ville generere mye på bunnlinja. Topplinjeøkinga er ikke vanskelig å finne selvsagt, men det jeg lurer på er om shippingselskaper har utgifter som øker i takt med at inntektene stiger? Vi tar utgangspunkt i at alle operasjonelle- og finansielle utgifter til skipene er dekt inn allerede, og at denne tusenlappen kommer oppå allerede positivt resultat. Skatten vil jo øke, antar jeg. Ledelsen har kanskje bonuser, og det kan ligge profit share-avtaler inne i kontraktene (det siste er vel ikke aktuelt i MPCC sitt tilfelle). Men er det andre ting også? Meglere får visstnok en prosentandel av salgssummen ved skipssalg (har jeg lest), men gjelder dette ved inngåelse av TC- og spotkontrakter også? Da vil jo i såfall meglerhonoraret øke proposjonalt med kontraktens verdi, og en blir på en måte "straffet" for å inngå gode avtaler ved å betale mer til en tredjepart.
En bruker på Shareville spurte om en rateøkning på 1000 USD dagen per skip ville generere mye på bunnlinja. Topplinjeøkinga er ikke vanskelig å finne selvsagt, men det jeg lurer på er om shippingselskaper har utgifter som øker i takt med at inntektene stiger? Vi tar utgangspunkt i at alle operasjonelle- og finansielle utgifter til skipene er dekt inn allerede, og at denne tusenlappen kommer oppå allerede positivt resultat. Skatten vil jo øke, antar jeg. Ledelsen har kanskje bonuser, og det kan ligge profit share-avtaler inne i kontraktene (det siste er vel ikke aktuelt i MPCC sitt tilfelle). Men er det andre ting også? Meglere får visstnok en prosentandel av salgssummen ved skipssalg (har jeg lest), men gjelder dette ved inngåelse av TC- og spotkontrakter også? Da vil jo i såfall meglerhonoraret øke proposjonalt med kontraktens verdi, og en blir på en måte "straffet" for å inngå gode avtaler ved å betale mer til en tredjepart.
Jeg tviler ikke et øyeblikk på at en del kan bli skuffet over Q1. Det er åpenbart ganske mange som leser denne tråden, og det er jo ikke til å stikke under en stol at vi er svært positive til fremtiden til MPCC! Med rette selvsagt, når en ser litt lenger fremover. Q1 vil imidlertid ikke bli så mye å skrive hjem om, hvis man bare vurderer bunnlinjen alene, noe jeg tror mange gjør. Da mener jeg selvsagt sammenlignet med hva det vil bli fremover. Ser man mot Q4 eller Q1 i fjor, som hadde tilnærmet lik omsetning ($45,5 mill/$46 mill), blir det selvsagt vesentlig bedre.
Jeg tror selskapet ender på $60-62 mill i omsetning for Q1. Videre tror jeg de vil ende med et positivt bidrag til EBITDA, etter overføring av overskudd fra JV, på $0,8-1,2 mill. I Q4 endte det med et tap på bunnlinjen på $18,1 mill, tross en EBITDA på + $ 4,5 mill. Mye av dette skyldes selvsagt avskrivninger og nedskrivninger på totalt $17,5 mill (ca 12,8 + 4,7). Det er vel grunn til å tro at avskrivningene vil kunne bli nogenlunde det samme, tross litt endring i flåten, men nedskrivninger bør det selvsagt ikke bli nå som verdiene tilsynelatende bare går rett til værs. Nedskrivningene fra Q4 stammer for øvrig fra bokført tap på AS Laguna og AS Frida, og ikke en generell nedskrivning av flåteverdien.
Det er i mine øyne grunn til å tro at administrative kostnader også forblir omtrent de samme, men jeg er usikker på hva som lå i "andre utgifter" på ca $ 2 mill, som var mer en tredoblet fra Q3. Summa summarum ender jeg med en antatt pluss på bunnlinjen på $2-5 mill, altså maks ca 10 øre pr aksje. Cashflowen blir selvsagt vesentlig bedre, men hvis det stemmer som jeg tror at en god del bare ser rett på bunnlinjen, ja da tror jeg de kan bli skuffet.
Når det gjelder Q2 skal vi huske at det er planlagt 8 dokkinger (hovedklassinger alle sammen tro jeg), hvor av 2 i JV (så en annen her nylig også har vært inne på det). Det er etter hva jeg skjønner dyre greier, og vil følgelig dra ned resultatet en del i det kvartalet, også på grunn av tapt omsetning. I Q3 og Q4 er det planlagt bare henholdsvis 5 og 2 tilsvarende dokkinger, og omsetningen ligger an til å øke radikalt fra særlig Q1 i de kvartalene, men også bra fra Q2. Så at dette bør blir bra på sikt, er vel ingen som har satt seg godt in i caset i tvil om! Det gjelder bare å være tålmodig, og satse på at ikke en feil plassert stop-loss, eller hendelser vi ikke har kontroll på, spenner ben på MPCC og oss. :-)
Edit: Jeg bør vel legge til at jeg, som mange her tro jeg, bare har lekt meg med tall lagt inn i Helg11 sitt eminente skjema, samt lest rapporter, presentasjoner og holdt mer orientert om markedet så godt det lar seg gjøre for en amatør på sidelinjen. Jeg har utover det null grunnlag for å komme med mine estimater og fremtidsutsikter.
Jeg tror selskapet ender på $60-62 mill i omsetning for Q1. Videre tror jeg de vil ende med et positivt bidrag til EBITDA, etter overføring av overskudd fra JV, på $0,8-1,2 mill. I Q4 endte det med et tap på bunnlinjen på $18,1 mill, tross en EBITDA på + $ 4,5 mill. Mye av dette skyldes selvsagt avskrivninger og nedskrivninger på totalt $17,5 mill (ca 12,8 + 4,7). Det er vel grunn til å tro at avskrivningene vil kunne bli nogenlunde det samme, tross litt endring i flåten, men nedskrivninger bør det selvsagt ikke bli nå som verdiene tilsynelatende bare går rett til værs. Nedskrivningene fra Q4 stammer for øvrig fra bokført tap på AS Laguna og AS Frida, og ikke en generell nedskrivning av flåteverdien.
Det er i mine øyne grunn til å tro at administrative kostnader også forblir omtrent de samme, men jeg er usikker på hva som lå i "andre utgifter" på ca $ 2 mill, som var mer en tredoblet fra Q3. Summa summarum ender jeg med en antatt pluss på bunnlinjen på $2-5 mill, altså maks ca 10 øre pr aksje. Cashflowen blir selvsagt vesentlig bedre, men hvis det stemmer som jeg tror at en god del bare ser rett på bunnlinjen, ja da tror jeg de kan bli skuffet.
Når det gjelder Q2 skal vi huske at det er planlagt 8 dokkinger (hovedklassinger alle sammen tro jeg), hvor av 2 i JV (så en annen her nylig også har vært inne på det). Det er etter hva jeg skjønner dyre greier, og vil følgelig dra ned resultatet en del i det kvartalet, også på grunn av tapt omsetning. I Q3 og Q4 er det planlagt bare henholdsvis 5 og 2 tilsvarende dokkinger, og omsetningen ligger an til å øke radikalt fra særlig Q1 i de kvartalene, men også bra fra Q2. Så at dette bør blir bra på sikt, er vel ingen som har satt seg godt in i caset i tvil om! Det gjelder bare å være tålmodig, og satse på at ikke en feil plassert stop-loss, eller hendelser vi ikke har kontroll på, spenner ben på MPCC og oss. :-)
Edit: Jeg bør vel legge til at jeg, som mange her tro jeg, bare har lekt meg med tall lagt inn i Helg11 sitt eminente skjema, samt lest rapporter, presentasjoner og holdt mer orientert om markedet så godt det lar seg gjøre for en amatør på sidelinjen. Jeg har utover det null grunnlag for å komme med mine estimater og fremtidsutsikter.
Redigert 22.04.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Struts
22.04.2021 kl 06:33
9419
Finnes ikke så mange dumme spørsmål. Kan ikke svare på alle, men det angående honorar ved slag/kjøp burde jeg kunne klare. Det er ikke noen entydig fasit der heller, men megleren tar vanligvis 1% av salgssummen. USD 10 mill innebærer følgelig USD 100,000. Men så er det ikke uvanlig med to meglere involvert, en som kjenner selger godt, og en som gjør det tilsvarende med kjøper. Og så er det noe som heter adressekommisjon, det er noe kjøperen vanligvis (ofte) tar (av forskjellige årsaker som jeg ikke har tenkt å gå inn på). Adressekommisjonen er vanligvis 1%, men jeg har formidlet salg hvor kjøperen har tatt 2%. Selger er vanligvis opptatt av sitt netto proveny, så er den totale kommisjonen høy, vil rederen øke sitt prisforlangende. Men for å gjøre en lang historie kort, total kommisjon vil typisk utgjøre 3% av salgssum, som er noe alle (nær sagt) redere vil være klar over.
Når det gjelder inngåelse av T/C (periodeslutninger) skal jeg være litt mer forsiktig, men det blir noe av det samme der. Bortsett fra at meglerkommisjonen gjerne er 1.25%. Og med samme struktur som over, vil kurtasjen ved inngåelse av et C/P (Charter party) typisk ligge på 3.75%. Det er mulig at strukturen er noe annerledes innen containertraden, det jeg refererer til er (var) imidlertid kutymen innen tank og bulk. Burde kanskje nevne at ved kjøp/salg fakturerer megler rederiet etter at skipet er overlevert, mens ved T/C mener jeg megler gjør det samme etter hver hyreinnbetaling (vanligvis pr måned).
Uansett tror jeg ikke rederen vil føle seg som straffet for hver tusenlapp ekstra han/hun får inn på bunnlinjen (minus da kommisjon som nevnt over). Straff får de nok av når markedet stuper, da er ikke befrakterne sene om å sette på tommeskruene...
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
På salgssiden: Bank Julius Bär ned 446’ (2,809’ totalt), Euroclear bank minus 330’ (5,127’), Clearstream Banking ned 185’ (7,827’), Caceis Bank Spain ned 100’ (4,740’), The Bank of NY Mellon ned 50’ (1,815’), Jan Heggelund (investor) ned 30’ (1,162’) og Avanza Bank ned 29’ (1,685’ totalt). Ellers bare små endringer.
På plussiden: Goldman Sachs øker med 3,400’ (8,566’ totalt), UBS Europe opp 243’ (2,267’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) pluss 100’ (1,255’), Verdipapirfondet Storebrand + 76’ (1,063’), Nordnet Livsforsikring + 68’ (3,979’) og Nordnet Bank opp 40’ (2,549’). Ellers bare små endringer, men Brutus Invest AS (Atle Solum) er inne igjen på listen som nr 48 med 654’ aksjer (nøyaktig det samme antall som var tilfelle den 17.02.2021).
Når det gjelder inngåelse av T/C (periodeslutninger) skal jeg være litt mer forsiktig, men det blir noe av det samme der. Bortsett fra at meglerkommisjonen gjerne er 1.25%. Og med samme struktur som over, vil kurtasjen ved inngåelse av et C/P (Charter party) typisk ligge på 3.75%. Det er mulig at strukturen er noe annerledes innen containertraden, det jeg refererer til er (var) imidlertid kutymen innen tank og bulk. Burde kanskje nevne at ved kjøp/salg fakturerer megler rederiet etter at skipet er overlevert, mens ved T/C mener jeg megler gjør det samme etter hver hyreinnbetaling (vanligvis pr måned).
Uansett tror jeg ikke rederen vil føle seg som straffet for hver tusenlapp ekstra han/hun får inn på bunnlinjen (minus da kommisjon som nevnt over). Straff får de nok av når markedet stuper, da er ikke befrakterne sene om å sette på tommeskruene...
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
På salgssiden: Bank Julius Bär ned 446’ (2,809’ totalt), Euroclear bank minus 330’ (5,127’), Clearstream Banking ned 185’ (7,827’), Caceis Bank Spain ned 100’ (4,740’), The Bank of NY Mellon ned 50’ (1,815’), Jan Heggelund (investor) ned 30’ (1,162’) og Avanza Bank ned 29’ (1,685’ totalt). Ellers bare små endringer.
På plussiden: Goldman Sachs øker med 3,400’ (8,566’ totalt), UBS Europe opp 243’ (2,267’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) pluss 100’ (1,255’), Verdipapirfondet Storebrand + 76’ (1,063’), Nordnet Livsforsikring + 68’ (3,979’) og Nordnet Bank opp 40’ (2,549’). Ellers bare små endringer, men Brutus Invest AS (Atle Solum) er inne igjen på listen som nr 48 med 654’ aksjer (nøyaktig det samme antall som var tilfelle den 17.02.2021).
Redigert 22.04.2021 kl 06:39
Du må logge inn for å svare
Helg11
22.04.2021 kl 06:43
9435
Bra spørsmål viggi87.
I regnearket vil en forbedring av dagsrate på et skip gi den samme forbedringen på topp- som på bunnlinjen. Capex / opex er den samme, og EBIT som man oftest ser på (earnings before interest and tax) er før skatt. Mulig det er noen små bonuser til ledelsen, men i hovedsak skal pengene til oss. Jobben til selskapet er (kynisk sagt) å skape verdier for oss aksjonærer.
Ifht inntektsiden ser den stadig lysere ut : https://www.freightwaves.com/news/skys-the-limit-for-already-lofty-container-ship-charter-rates
I dette bildet er det jo særs positivt at MPCC har mange skip som skal fornye kontrakt i tiden fremover...
I regnearket vil en forbedring av dagsrate på et skip gi den samme forbedringen på topp- som på bunnlinjen. Capex / opex er den samme, og EBIT som man oftest ser på (earnings before interest and tax) er før skatt. Mulig det er noen små bonuser til ledelsen, men i hovedsak skal pengene til oss. Jobben til selskapet er (kynisk sagt) å skape verdier for oss aksjonærer.
Ifht inntektsiden ser den stadig lysere ut : https://www.freightwaves.com/news/skys-the-limit-for-already-lofty-container-ship-charter-rates
I dette bildet er det jo særs positivt at MPCC har mange skip som skal fornye kontrakt i tiden fremover...
Ærligtalt
22.04.2021 kl 07:29
9343
Ser unektelig lyst ut ja- blir spennende å se om markedet ser lengre enn nesetippen i dag !
Fra linken din:
...The “sky’s the limit for charter rates,” said Alphaliner in its new weekly outlook. “There is no end in sight to the current strong market, with the squeeze of [vessel] supply showing no sign of easing in the medium term, while demand remains robust across all ship sizes. New significant milestones have been achieved on the rate front...
...there are two positives. First, the much longer charter durations being booked by the liners confirm their confidence — or, at least, their calculated bet — that today’s freight-rate boom is not a fleeting event.
Second, freight rates are so high — at least, for now — that liners can increase profitability by adding ships even as charter rates soar...
💥💥💥💥💥💥💥💥
Fra linken din:
...The “sky’s the limit for charter rates,” said Alphaliner in its new weekly outlook. “There is no end in sight to the current strong market, with the squeeze of [vessel] supply showing no sign of easing in the medium term, while demand remains robust across all ship sizes. New significant milestones have been achieved on the rate front...
...there are two positives. First, the much longer charter durations being booked by the liners confirm their confidence — or, at least, their calculated bet — that today’s freight-rate boom is not a fleeting event.
Second, freight rates are so high — at least, for now — that liners can increase profitability by adding ships even as charter rates soar...
💥💥💥💥💥💥💥💥
Redigert 22.04.2021 kl 07:36
Du må logge inn for å svare
viggi87
22.04.2021 kl 07:43
9418
Tusen takk til Struts og Helg. Da har jeg lært noe i dag også, og det er aldri feil. I en normal verden er jeg veldig glad i å quize. Synd at det så langt ikke har dukket opp spørsmål om meglerproveny innen shipping. Nu vel. En kan ikke få alt her i verden. Nevner det igjen... super tråd. En lærer faktisk mye om mangt. For en filolog er Ibsenreferansene kostelige. Viktigst av alt dog: null personangrep!
Kbkristi
22.04.2021 kl 07:45
9450
Jo, ikke en sky på himmelen, unntatt for de som selger til roboter.
Boxship charter market smashing records across the board.
Red-hot container charter deals are in unknown territory – sealing record high rates for unheard of lengths of time as operators pay top dollar to take any available tonnage.
Ships fixed this month are creating new milestones – as well as potential millstones if the markets turn sour anytime soon.
“There is no end in sight to the current strong market, with the squeeze of supply showing no sign of easing in the medium term, while demand remains robust across all ship sizes,” Alphaliner noted in its most recent report, adding: “Charterers will, at least until the summer, continue to struggle to find the tonnage they need to cover their requirements, having no other choice but to accept the terms offered by owners to fix the few ships that become available for charter.”
US carrier Matson has fixed the 4,380 teu Dioryx for up to 30 months at $41,000 per day, also a new high for this ship size.
In the Atlantic, a geared 3,600 teu unit, the Chopin, secured a five-year charter extension, something Alphaliner noted was an unusually long duration for a ship of this size.
https://splash247.com/boxship-charter-market-smashing-records-across-the-board/
Boxship charter market smashing records across the board.
Red-hot container charter deals are in unknown territory – sealing record high rates for unheard of lengths of time as operators pay top dollar to take any available tonnage.
Ships fixed this month are creating new milestones – as well as potential millstones if the markets turn sour anytime soon.
“There is no end in sight to the current strong market, with the squeeze of supply showing no sign of easing in the medium term, while demand remains robust across all ship sizes,” Alphaliner noted in its most recent report, adding: “Charterers will, at least until the summer, continue to struggle to find the tonnage they need to cover their requirements, having no other choice but to accept the terms offered by owners to fix the few ships that become available for charter.”
US carrier Matson has fixed the 4,380 teu Dioryx for up to 30 months at $41,000 per day, also a new high for this ship size.
In the Atlantic, a geared 3,600 teu unit, the Chopin, secured a five-year charter extension, something Alphaliner noted was an unusually long duration for a ship of this size.
https://splash247.com/boxship-charter-market-smashing-records-across-the-board/
Kbkristi
22.04.2021 kl 07:57
9407
Gikk gjennom lista di Struts, og sammenliknet med ei for et par mnd siden.
Artig å se at de fleste norske bare øker beholdningen, samt at flere fond og pensjonskasser er kommet til.
Artig å se at de fleste norske bare øker beholdningen, samt at flere fond og pensjonskasser er kommet til.
Ærligtalt
22.04.2021 kl 08:08
9389
Femårskontrakt... Tenk om MPCC nå låser inn båter... ikke på 2 årsavtaler sm vi drodler med nå... Men 3-4-5 års avtaler?
Er det mange nok ruter på chartet da?
Hmmm...Skjønner mer og mer hvorfor algoene kriger i denne nå 😉
Er det mange nok ruter på chartet da?
Hmmm...Skjønner mer og mer hvorfor algoene kriger i denne nå 😉
Ærligtalt
22.04.2021 kl 10:00
8826
Slik det ser ut nå... Så begynner de å låse avtaler på høye rater i vesentlig lengre tid
Her må kursmål justeres opp igjen folkens... IKKE la dere lure av ordrebildet som algoene lager!
MPCC vil gi stor avkastning i lang tid, vi snakker om flere år fremover...
Her må kursmål justeres opp igjen folkens... IKKE la dere lure av ordrebildet som algoene lager!
MPCC vil gi stor avkastning i lang tid, vi snakker om flere år fremover...
Redigert 22.04.2021 kl 10:06
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
22.04.2021 kl 10:24
8720
Kom over en artikkel om sterk prisøkning på trelast, og klippet litt:
Prisen på trelast har gått opp med over 20 prosent. I juni er det varslet at prisen vil stige ytterligere.
– Årsaken er at USA og Canada støvsuger det europeiske markedet. Det er noen tresykdommer i Canada, og dermed blir det manko på trelast på verdensbasis, sier regionsjef for Obs Bygg Øst, Ole Johan Utklev.
Krever sikkert litt skipskapasitet det også, på toppen av alt annet.
https://www.moss-avis.no/enorm-prisokning-forrige-gang-det-var-noe-tilsvarende-var-under-finanskrisen/s/5-67-1285404
Prisen på trelast har gått opp med over 20 prosent. I juni er det varslet at prisen vil stige ytterligere.
– Årsaken er at USA og Canada støvsuger det europeiske markedet. Det er noen tresykdommer i Canada, og dermed blir det manko på trelast på verdensbasis, sier regionsjef for Obs Bygg Øst, Ole Johan Utklev.
Krever sikkert litt skipskapasitet det også, på toppen av alt annet.
https://www.moss-avis.no/enorm-prisokning-forrige-gang-det-var-noe-tilsvarende-var-under-finanskrisen/s/5-67-1285404
Ærligtalt
22.04.2021 kl 10:34
8715
Ja, og ironien i det hele... Det er for få containere i verden... Kina sprengproduserer containere nå til 2000 dollar stykket- dermed øker transportbehovet bare enda mer
💥💥💥💥
💥💥💥💥
Ærligtalt
22.04.2021 kl 10:52
8646
Ja 🤣
Man lærer jo aldri av historien heller :
https://www.mhlnews.com/global-supply-chain/article/21126535/there-arent-enough-containers-to-keep-world-trade-flowing
https://www.dw.com/en/coronavirus-pandemic-triggers-shipping-container-crisis/a-57162384
Man lærer jo aldri av historien heller :
https://www.mhlnews.com/global-supply-chain/article/21126535/there-arent-enough-containers-to-keep-world-trade-flowing
https://www.dw.com/en/coronavirus-pandemic-triggers-shipping-container-crisis/a-57162384
Redigert 22.04.2021 kl 10:58
Du må logge inn for å svare
Helg11, jeg fikk svar fra IR ang dette med gjelden. Det er du (og årsrapporten) som har rett, selvsagt :-). Det dreier seg om at gjelden er fordelt på flere selskap under MPCC paraplyen. Det veldig rare er, at når jeg nå sjekker Q4 rapporten på nytt, finner jeg ikke tallet $200,318 igjen i det hele tatt. Begynner nesten å lure på meg selv her.... Er fristet til å tro at det har blitt endret i rapporten, men er vel mer sannsynlig at det er jeg som ikke har tunga rett i munnen...
Jfr linken og info der, er det bare å glede seg til neste rateoppdatering, særlig fra Harpex hvor det er "hele" 6 dager siden forrige. I artikkelen står det at 12mnd/1700 TEU er på 23,5k pr 20 april og 1000 TEU på 15,5...!
Ærligtalt
22.04.2021 kl 11:46
8433
Ja... Når jeg ser svingningene nå så må jeg si jeg undres: Er det noe som helst fysisk handel (som i at mennesker står bak handelen i direkte forstand) - igjen i denne aksjen?
Jeg tror alt vi ser er algoer som bytter penger, og så faller en og annen inn i dragsuget dersom de nistirrer på kursen. Slik det er nå så anser folk seg snart å være heldige dersom de får lempet ut volum over 13... AKKURAT der algoene vil ha oss!
Nei,ta godt tak i ripa og hold dere fast...
Jeg tror alt vi ser er algoer som bytter penger, og så faller en og annen inn i dragsuget dersom de nistirrer på kursen. Slik det er nå så anser folk seg snart å være heldige dersom de får lempet ut volum over 13... AKKURAT der algoene vil ha oss!
Nei,ta godt tak i ripa og hold dere fast...
Redigert 22.04.2021 kl 12:00
Du må logge inn for å svare
Helt enig, og her skal det ikke lempes ut noe som helst. :-) Nå er det selvsagt enkelt å si når en sitter med et svært behagelig snitt. Hadde jeg kjøpt mine første på 13,8 kr, innser jeg at jeg kanskje ikke ville vært like "kjepphøy". Men igjen, har man satt seg inn i hva dette dreier seg om, og hvordan utviklingen (mer enn) ligger an til å bli, burde det være mulig å heve blikket fra her og nå og ligge unna salgsknappen. Nå er det selvsagt noen som uansett ser rødt av å se rødt..., så algoene vil alltid finne sine ofre er jeg redd.
Ja, er så hjertens enig. Det her ser helt greit ut. Når kursen faller, skjer det på fallende volum. Jeg fastholder at aksjekursen har tatt en pust i bakken. Det må en nedtur til før markedet igjen tar fart og setter i gang neste oppgangsbølge. Det kan skje i ettermiddag, i morgen eller om en uke. Har mest tro på det siste! Når man er i MPCC, må man etter min mening tenke stort. Det gjorde jeg fra starten av, og det har aldri før skjedd at jeg har deltatt i et slik rotterace som dette og samtidig følt meg 100% trygg på at dette er rett investeringsobjekt.
Ofte har jeg hatt korte tidshorisonter i andre investeringer og gått ut med en grei gevinst, (foruten tap også, selvsagt!) Og deretter sett at kursen har både doblet seg og tredoblet seg etterpå. I Biotec, senere Arctic ... steg kursen 700% etter at jeg solgte meg ut. Men først falt den 50% etter at jeg solgte før den startet den voldsomme oppgangen.
I MPCC er fremtidsutsiktene av en slik karakter at man bør ha en god tidshorisont for å satse videre. Legg merke til at mange av analytikerne, kanskje unntatt DNB, har måttet endre sine kursmål flere ganger. DNB gav et kursmål den 26. november 2020 på kr. 16,40 i november 2021. (Se åpningstråden til KbKristi over!) Det er jo absolutt oppnåelig. Og ligger kr. 3,64 over dagens kurs. Det utgjør en økning på cirka 28%. Flere av oss andre opererer med et kursmål på kr. 21-30. Det utgjør et prosentvis kursmål på fra 64 til 134 %, Det spenner altså mellom en kursoppgang på 28% og 134 % avhengig av om det er en profesjonell analytiker eller en hjemmesnekret analytiker her inne..... Hvor er faren for å bli sittende med aksjene?
Ofte har jeg hatt korte tidshorisonter i andre investeringer og gått ut med en grei gevinst, (foruten tap også, selvsagt!) Og deretter sett at kursen har både doblet seg og tredoblet seg etterpå. I Biotec, senere Arctic ... steg kursen 700% etter at jeg solgte meg ut. Men først falt den 50% etter at jeg solgte før den startet den voldsomme oppgangen.
I MPCC er fremtidsutsiktene av en slik karakter at man bør ha en god tidshorisont for å satse videre. Legg merke til at mange av analytikerne, kanskje unntatt DNB, har måttet endre sine kursmål flere ganger. DNB gav et kursmål den 26. november 2020 på kr. 16,40 i november 2021. (Se åpningstråden til KbKristi over!) Det er jo absolutt oppnåelig. Og ligger kr. 3,64 over dagens kurs. Det utgjør en økning på cirka 28%. Flere av oss andre opererer med et kursmål på kr. 21-30. Det utgjør et prosentvis kursmål på fra 64 til 134 %, Det spenner altså mellom en kursoppgang på 28% og 134 % avhengig av om det er en profesjonell analytiker eller en hjemmesnekret analytiker her inne..... Hvor er faren for å bli sittende med aksjene?
Redigert 22.04.2021 kl 12:37
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
22.04.2021 kl 12:34
8204
Slettet brukerskrev Hmm, når lagret du den?
Det var 25.2.21. Men når jeg ser nærmere etter, så var det presentasjonen -MPCC-Q4-2020-Earnings-call.
Ok, da kan jeg enn så lenge leve videre i troen på at jeg ikke har sett syner...:-)
Kbkristi
22.04.2021 kl 13:03
8071
Dyktig mye selgere fortsatt. Bladde meg tilbake og sjekket gamle logger.
Vi sliter med de samme selgere som vi gjorde på 5 tallet. Det er muligens disse herrer ( for damer er vel ikke så dumme ) som herjer.
I fjor satt EUROCLEAR BANK S.A./N.V med 40 millioner aksjer. Masse ble lempet ut på kr 5. Vi holdt vel på i 7 uker før de sa seg fornøyd med 5 tallet.
24.2.21 hadde Euroclear 14.944.031 aksjer. 18.4.21 var beholdningen 6.963.181 og i dag rapporterer Struts at de har 5.127.000 igjen.
Mye av det samme gjelder CLEARSTREAM BANKING S.A. De satt med 24 mill aksjer i fjor. 24.2.21 var de nede i 15.286.193. 18.4.21 var beholdningen 8.626.381. I følge dagens rapport fra Struts er de nå nede i 7.827.000.
Disse to selskaper alene har i løpet av 3 børsdager solgt 2.635.562 aksjer.
Resten av 10 på topp lista er uforandret eller har økt sin beholdning.
Men det er klart at Euroclear og Clearstream legger en klam hånd om oppgangen. Som sagt plaget de oss lenge på 5 tallet, men det gjorde faktisk at jeg hadde tid til å få akkumulert før kursen tok av. Og det gir nye aksjonærer tid til å komme seg fortsatt billig inn i Mpc.
Vi sliter med de samme selgere som vi gjorde på 5 tallet. Det er muligens disse herrer ( for damer er vel ikke så dumme ) som herjer.
I fjor satt EUROCLEAR BANK S.A./N.V med 40 millioner aksjer. Masse ble lempet ut på kr 5. Vi holdt vel på i 7 uker før de sa seg fornøyd med 5 tallet.
24.2.21 hadde Euroclear 14.944.031 aksjer. 18.4.21 var beholdningen 6.963.181 og i dag rapporterer Struts at de har 5.127.000 igjen.
Mye av det samme gjelder CLEARSTREAM BANKING S.A. De satt med 24 mill aksjer i fjor. 24.2.21 var de nede i 15.286.193. 18.4.21 var beholdningen 8.626.381. I følge dagens rapport fra Struts er de nå nede i 7.827.000.
Disse to selskaper alene har i løpet av 3 børsdager solgt 2.635.562 aksjer.
Resten av 10 på topp lista er uforandret eller har økt sin beholdning.
Men det er klart at Euroclear og Clearstream legger en klam hånd om oppgangen. Som sagt plaget de oss lenge på 5 tallet, men det gjorde faktisk at jeg hadde tid til å få akkumulert før kursen tok av. Og det gir nye aksjonærer tid til å komme seg fortsatt billig inn i Mpc.
Redigert 22.04.2021 kl 14:27
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
22.04.2021 kl 13:11
8033
Disse selgerne bruker nok roboter til å utføre salget, men det er nok reelle salg og ikke bytte av aksjer. Trøsten er at de ikke tømmer seg helt hver gang.
Helg11
22.04.2021 kl 13:45
7905
Næmmen, harru sett?
New ConTex øker, og feeder-containere øker mest? Jøsjameien.
New ConTex øker, og feeder-containere øker mest? Jøsjameien.
PSI- Investor
22.04.2021 kl 13:49
7920
He he så bra, gleder meg til å sjekke regnearket om en stund da!
New ConTex i dag, opp 2,07%, til 1234 poeng.
12 mnd/1700 TEU bryter 20k, opp 2,52%, til $20 331.
12mnd/2500 TEU opp 2,1% til $27 758, og 24 mnd samme opp 1,63% til $24 629.
12 mnd/2700 TEU bryter 30k, opp 1,71% til $30 442, og 24 mnd samme opp 2,18% til $26 721.
Jeg må jeg si jeg fortsatt liker å se at 24 mnd 2700/TEU stiger mer enn 12 mnd!
Vi begynner for øvrig å bli litt blaserte(?), jeg (i alle fall) leer ikke mye på øyelokka av at 12mnd/2700 TEU nå passerte 30k.
Hadde noen sagt til meg i starten av januar at det ville skje før 1.mai, da tror jeg øyelokka hadde gått opp i hårrøttene..., og dit er det langt!
12 mnd/1700 TEU bryter 20k, opp 2,52%, til $20 331.
12mnd/2500 TEU opp 2,1% til $27 758, og 24 mnd samme opp 1,63% til $24 629.
12 mnd/2700 TEU bryter 30k, opp 1,71% til $30 442, og 24 mnd samme opp 2,18% til $26 721.
Jeg må jeg si jeg fortsatt liker å se at 24 mnd 2700/TEU stiger mer enn 12 mnd!
Vi begynner for øvrig å bli litt blaserte(?), jeg (i alle fall) leer ikke mye på øyelokka av at 12mnd/2700 TEU nå passerte 30k.
Hadde noen sagt til meg i starten av januar at det ville skje før 1.mai, da tror jeg øyelokka hadde gått opp i hårrøttene..., og dit er det langt!
Redigert 22.04.2021 kl 14:01
Du må logge inn for å svare
Helg11
22.04.2021 kl 14:03
7956
Alphaliner skriver at det kun er noen få feederskip igjen å krangle om for linerne, og dette viser jo tallene - det er selgers marked. Med frykt for å virke for positiv kan jo veksten faktisk finne på å akselerere. Denne veksten på et par prosent er på to dager (siden tirsdag). Hvis vi skal drømme litt så kan vi jo faktisk få rater for våre skip over 40k/dag...
Nei huff, dette må balanseres. Hvis vi får stagflasjon blir jo pengene mindre verdt, og de har smitterekorder i India. Oslo Børs vokser til uante høyder, Hermanrud sier "sell in May and walk away", kan jo bli et krakk som også går utover MPCC. Litt hvertfall. :-)
Nei huff, dette må balanseres. Hvis vi får stagflasjon blir jo pengene mindre verdt, og de har smitterekorder i India. Oslo Børs vokser til uante høyder, Hermanrud sier "sell in May and walk away", kan jo bli et krakk som også går utover MPCC. Litt hvertfall. :-)
Hehe, Helg11, fint du prøver å helle litt kaldt vann i årene våre. :-)
Nå har jeg vel knapt turt å tenke 40k, men det fremstår jo faktisk ikke helt utopisk slik det ser ut nå.
Da kan vi gjerne snakke 3-års kontrakter :-)
Så så vidt jeg kan se var det pr 12.april 18 skip igjen som skal over på nye rater før årsskiftet (utenom poolen).
13 av disse er altså på 2500 eller 2700 TEU! Får vi landet de på rater vi ser nå, eller bedre..., ja da tror jeg faktisk 2022 og 2023 kan bli riktig så innbringende. :-)
Nå har jeg vel knapt turt å tenke 40k, men det fremstår jo faktisk ikke helt utopisk slik det ser ut nå.
Da kan vi gjerne snakke 3-års kontrakter :-)
Så så vidt jeg kan se var det pr 12.april 18 skip igjen som skal over på nye rater før årsskiftet (utenom poolen).
13 av disse er altså på 2500 eller 2700 TEU! Får vi landet de på rater vi ser nå, eller bedre..., ja da tror jeg faktisk 2022 og 2023 kan bli riktig så innbringende. :-)
Redigert 22.04.2021 kl 14:24
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
22.04.2021 kl 14:23
7492
..Men er ikke det hva vi nå ser konturene av med høye rater og 3-4 års varighet på avtaler som signeres?
Båtene som ligger i opplag... Hvorfor reagerer ikke markedet engang på at disse øker i verdi, alternativt... Kan det være at en del av disse er rene gullegg som først reintroduseres om et års tid til "helt sinnsyke" rater? Eller selges de snart til høye summer?
Dette er en thriller av de skjeldne - men mer en der man er 94 prosent sikker på utfallet -men likevel nyter filmen
Lykke til... Absolutt alle sammen
Båtene som ligger i opplag... Hvorfor reagerer ikke markedet engang på at disse øker i verdi, alternativt... Kan det være at en del av disse er rene gullegg som først reintroduseres om et års tid til "helt sinnsyke" rater? Eller selges de snart til høye summer?
Dette er en thriller av de skjeldne - men mer en der man er 94 prosent sikker på utfallet -men likevel nyter filmen
Lykke til... Absolutt alle sammen
Redigert 22.04.2021 kl 14:23
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
22.04.2021 kl 14:32
7454
Det med båter i opplag, det kan vel ikke stemme, og i alle fall ikke for MPCC, for de har jo ca 99% utnyttelse av flåten og 64 skip så hvert skip er jo ca halvannen prosent
EPS for et tenkt år med dagens rater er nå på 7,20 finner jeg i regnearket!
Det er vel så vidt jeg husker 10 øre mer enn vi var oppe i for en stund siden da Helg11 fant ut at han skulle gjøre det mer realistisk ved å legge inn høyere kostnader.
Fint å høre at det er få skip å by på mhp kontrakter og rater, det blir spennende neste gang vi får oppdatering, siste melding var vel at nærmere 40 skip skulle sluttes på nytt i løpet av 2021? Så vi har mye å hente tenker jeg.
EPS for et tenkt år med dagens rater er nå på 7,20 finner jeg i regnearket!
Det er vel så vidt jeg husker 10 øre mer enn vi var oppe i for en stund siden da Helg11 fant ut at han skulle gjøre det mer realistisk ved å legge inn høyere kostnader.
Fint å høre at det er få skip å by på mhp kontrakter og rater, det blir spennende neste gang vi får oppdatering, siste melding var vel at nærmere 40 skip skulle sluttes på nytt i løpet av 2021? Så vi har mye å hente tenker jeg.