MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349203

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2021 kl 00:40 10670

Struts: Bobestyrer i boet etter Henrik Ibsen AS er i følge Konkursregisteret advokat Scheibler på Fagernes. Hans adresse osv. står oppført i K.reg.

Lykke til!
Redigert 25.04.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2021 kl 00:47 10699

Jeg har skrevet tidligere her at en PE i MPCC bør ligge på minst 8.

Samtidig vet vi at PE på Helgs regneark for 2023 er beregnet til 1,86 ved kurs kr. 34.

PE på 8 tilsvarer da en kurs på kr. 57,8. Det er jo voldsomt, men illustrer vel ganske godt hvor rimelig aksjekursen fortsatt er i MPCC!
Redigert 25.04.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
25.04.2021 kl 01:44 10709

Hei,hei,hei!
Ikke hauss...

🤣
StevenG
25.04.2021 kl 08:53 10444

Hvordan får man P/E på under 2? Noen som har regnestykket? Jeg kommer til 4.4 ish.
Slettet bruker
25.04.2021 kl 16:54 9832

Dersom du går inn på starttråden øverst på denne siden og slår opp på Helgs regneark, finner du PE på 1,86 for år 2023!

Jeg beklager at det kan se ut som haussing, men jeg bringer altså klare fakta basert på andres utregninger. Har forøvrig også på denne tråden formidlet hva som kan endre kursen i negativ retning underveis, for å bringe inn litt balanse i fremstillingen.

Håper det ikke er faglig uenighet om at PE på 8 ikke er for mye for en aksje som MPCC? Og at det heller ikke er faglig uenighet om at korrekt PE 8 tilsvarer en kurs på kr. 57,3? (13,34:1,86 x 8 = kr. 57,3).
Redigert 25.04.2021 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
Newfarmie
25.04.2021 kl 17:40 9593

Ser unektelig meget bra ut! Det jeg fortsatt lurer på er om den P/E'n i regnearket til Helg11 forespeiler driftsresultat per aksje eller nettoresultat per aksje?

EDIT: Er det noen som vet hvilke kostnader som ligger i celle G11 på bear og bull arkene i regnearket?
Redigert 25.04.2021 kl 17:41 Du må logge inn for å svare
Hoasis
25.04.2021 kl 18:46 9289

Har jeg forstått det riktig er dette kun løpende driftskostnader på skipene og inkluderer ikke avskrivninger, nedskrivninger, renter og skatt, korriger meg gjerne hvis jeg tar feil. Det er vel cash flow som er regnet ut her (E11)?
PSI- Investor
25.04.2021 kl 19:06 9222

Det er hvertfall ikke med skatt.
Men det er egentlig ikke for 2023 heller, det er mer for et tenkt år dersom alle skip kunne gått på rater slik ratene er akkurat nå det er sånn jeg har oppfattet det hvertfall.
StevenG
25.04.2021 kl 19:15 9193

Takk for det! Nei enig om mye muligheter mot 2023, men om vi kun ser inntjeningen i 2021 som er guidet, så vil en fornuftig kursutvikling være mot slutten av året rundt 17-18kr, men markedet som styrer :).
NMM og dac i statene har kursmål blitt regnet ut med P/E på 4-7. Utbytte plan vil nok også gi en større P/E
Newfarmie
25.04.2021 kl 19:38 9179

Vi får vel gode indikasjoner på hva slags inntjening per aksje vi kan forvente fremover når Q1 fremkommer. Jeg er veldig spent på å se alle kostnadene «sør for driftsresultatet», altså finans, impairments, avskrivninger osv. Da kan vi finne nettores. per aksje.

Skatt blir det ikke så mye av uansett vil jeg tro. De har vel 108 mill usd i fremførbart underskudd (retained losses)?
Redigert 25.04.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
25.04.2021 kl 21:04 9053

Såpass?

Det var jeg slettes ikke klar over :)
Newfarmie
25.04.2021 kl 21:09 9172

Står hvertfall i årsrapporten for 2020 på side 32, men vet ikke om det fungerer helt på samme måte som i normale AS'er.. De har jo aldri tjent penger før, så det er jo akkumulert en del underskudd.

EDIT: Ser nå at de hadde overskudd i 2017.
Redigert 25.04.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Helg11
25.04.2021 kl 21:36 9188

Hu hei, her har det jo vært mange spennende diskusjoner om regneark mens jeg har holdt på med andre ting. Nu vel, det ser ut som om de fleste spørsmålene har fått gode svar?
Noen merknader:
Gjennomsnittlig OPEX i 2020 var 4918$/day/vessel, og operating cash break even 6194$/day/vessel. Dvs at driften i bunn er god, men MPCC kan tjene godt på en refinansiering og nedbetaling av gjeld, som de har uttalt er fokus i 2021. Totale kostnader i 2020 var ca 8400$/day/vessel, inkl non recurring bunker costs. I regnearket for 2022&2023 har jeg derfor "målsatt" en nedgang til $8000. Dette bør være oppnåelig, litt avhengig av DD og evt installasjoner av scrubbers.
viggi87
25.04.2021 kl 22:00 9163

Kan jeg spørre om dette med scrubbere? Mener å huske at MPCC har en gjennomsnittlig alder på flåta på 13,6 år (ved forrige kvartalsrapport, arrester meg gjerne). Det er jo slik at det er et spørsmål om utgift kontra fortjeneste her. At alder og forbruk vil avgjøre om det er "matnyttig" å innstallere scrubbere. Hva tenker de som har mer peiling på dette enn meg? Jeg tenker at båtene bør være under en viss alder for at dette skal være tjenelig. Gjerne over en viss størrelse også, da forbruksdifferansen kanskje er vesentlig mindre på de mindre båtene?
Struts
26.04.2021 kl 06:34 8635

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Surfside Holding (ved Arve Bakke, investor) reduserer med 370’ (1,129’ totalt), The Bank of NY Mellon ned 319’ (1,311’), Clearstream Banking minus 116’ (7,690’), Morgan Stanley minus 53’ (821’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) minus 46’ (1,194’), Saxo Bank ned 21’ (1,127’) og Nordnet Livsforsikring minus 20’ (3,953’). Ellers bare små endringer.

På plussiden: UBS Europe øker med 244’ (2,801’ totalt), Spiralen Holding (Sverre Morten Blix som nylig solgte sin personlige beholdning, i det minste ut av listen) pluss 200’ (11,310’), Skihus AS (kontrollert av Torger Brække) + 100’ (2,000’), Verdipapirfondet Storebrand + 55’ (1,153’) og Intec International AS (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) + 40’ (2,490’). Ellers bare små endringer involverende de to nederst på listen som kommer inn (og som av og til går motsatt vei).
Ærligtalt
26.04.2021 kl 09:20 8086

Denne må deles... Traderen "tok meg" og jeg solgte 10K på 13,70,-

Nei- vent litt... Jeg KJØPTE 10K på 13,70 :)


Jaja - den som stresser synder ikke :)
Helg11
26.04.2021 kl 09:38 7986

Den ene etter andre rekorden blir slått:
Shanghai indexen på all time high:https://splash247.com/scfi-hits-new-record-high/
“Port congestion and delays at both origins and destinations are expected to make the container shortage in Asia worse over the next few weeks". Ja, den har vi jo hørt i hele år.
Ærligtalt
26.04.2021 kl 09:41 7983

Ja...Det er duket for spinnville rater fremover nå

Lykke til alle sammen
PSI- Investor
26.04.2021 kl 09:48 8177

Ikke alle køer og prisstigninger en blir like glad for å høre om, men det her er jo ikke like ille...
Fin start på dagen!
Ærligtalt
26.04.2021 kl 09:52 8200

Geopolitisk, Med Putin som rasler med sablene... Så skal man heller ikke se bort fra at det plutselig blir både fortettinger og økt behov for transport av varer

Den enes død, den andres brød... Tragisk, egentlig
Kbkristi
26.04.2021 kl 09:56 8183

Køen skulle jo ordne seg etter kinesisk nyttår,
men nå sier de 8 måneder til :)

High freight rate, container shortage to linger for 8 more months.
https://www.hellenicshippingnews.com/high-freight-rate-container-shortage-to-linger-for-8-more-months/
Ærligtalt
26.04.2021 kl 10:04 8145

Jeg har jo fått streng beskjed om å slutte å hausse... Men ærlig talt, folkens: Kontrakter som fornyes / reforhandles det neste halvåret kommer jo til å sprenge hull i taket både hva gjelder varighet og rater... Vi er vel enige om det?

Fremeles spent på utbyttene...
PSI- Investor
26.04.2021 kl 10:05 8242

Jeg synes det beste med spådommen om 8 mnd er at det stadig er lenger frem til slutten på en måte.
Altså i november så de løsningen 3 mnd frem (kinesisk nyttår i februar).
Så har det flere ganger blitt sett 3 mnd lenger frem til en løsning.
Nå har jo også andre snakket om ut året, fint å få enda et utsagn som strekker seg langt frem i tid.
Og så får man jo bare håpe at horisonten når vi kommer til nyttår er neste nyttår...

Siden det kommer en del svære skip på vannet om 2-3 år blir det sikkert mer enn nok å gjøre for MPCC også da, liker ordet feeder...
Slettet bruker
26.04.2021 kl 10:28 8193

Hvis det ikke kommer et eller annet uforutsett og "spenner ben" på denne oppturen, kommer antagelig ratene til å fortsette å stige, eller i det minste ikke gå nevneverdig ned (jeg har pt ingen tro på ned, så er det sagt...:-). Hvis vi anser "taket" for å være tidligere topper på ratene, 32k/35k/37k på 1700/2500/2700 TEU, gir det neppe høye odds å tippe på at disse toppene blir slått. Konsekvensene av det får man en idé om ved å se på regnearket til Helg11...
Jeg understreker "hvis det ikke kommer et eller annet uforutsett og "spenner ben" på denne oppturen", for det vet man aldri, uansett hvor lyst det ser ut.
Slettet bruker
26.04.2021 kl 10:34 8160


Og med fare for å bli kalt hausser,.... tar jeg sjansen på å vise til to tekniske chart øverst på siden.

De viser at intervallet kr.13-15 møter liten motstand. Med andre ord så kan det bære videre oppover rent teknisk vurdert.

Og dersom aksjekursen bryter gjennom kr. 15, er nivået rundt kr. 21 neste. Om det tar tre, fire eller seks måneder, vites ikke.
Helg11
26.04.2021 kl 12:29 7748

Da høyner jeg fra 8 til 24 måneder... :-)
"vessel fundamentals and demand indications favor the supply side for at least the next 24 months"
https://www.hellenicshippingnews.com/container-ship-charter-rates-continue-upward-momentum-as-tonnage-markets-run-dry/

Og for å balansere litt, så er det vel en betydelig svakere dollar som jeg ser som en mulig trussel for oss:
https://www.hellenicshippingnews.com/dollar-slumps-to-8-week-low-on-bets-u-s-tapering-remains-distant/
Redigert 26.04.2021 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
JHoffa
26.04.2021 kl 12:40 7746

Er det noen som har 100% oversikt på hvor mange båter som skal over på nye kontrakter i 2021? Antallet som jeg leser her på forum varierer fra 20-37 nye kontrakter. Ser det er en dame som skal på ny kontrakt i mai og bare den kontrakten utgjør jo en del kroner.
Ærligtalt
26.04.2021 kl 12:41 7760

💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣🔥
(Ment som haussing)
Redigert 26.04.2021 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
26.04.2021 kl 12:42 7751

Ingen høyere... veldig bra, takk for link, tenkte på å lime inn siste setning men ser at det har du gjort alt.
Det står jo faktisk til og med 'at least' 24 måneder
Helg11
26.04.2021 kl 12:56 7684

Det er allerede mange av skipene som har gått over til nye kontrakter i 2021 - og pt er det 18 kontrakter som gjenstår å forhandle på. Disse har MPCC sagt at de mest sannsynlig har oversikt på i juni. Hvis du kikke i google sheetet er hvite felter bekreftete kontrakter, de grå er "best guess".
Struts
26.04.2021 kl 12:59 7728

Vi har tidligere i måneden referert til salg av M/V =ODYSSEUS= 2,824 TEU Bgt 2006 for USD 19 mill basis nyklasset levering. Jeg hører nå at salget faktisk også inkluderer overføring av et T/C som starter i inneværende måned (da naturlig nok konkludert for, la oss si en måned siden eller mer) på USD 17000 pr måned i 2 år til Hapag Lloyd med ett opsjonsår på USD 23000. Det gjør i mine øyne, som riktignok ligner på en kombinasjon av Mysil Bergsprekken og Henrik Ibsens (sistnevnte og hans søster Hedvig hadde, som kjent, en misdannelse i det ene øyet, som gjorde at det fremstod større enn det andre), prisen enda bedre.
Redigert 26.04.2021 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2021 kl 13:01 7729


Mysil Bergsprekken? Jeg har hele tiden ment at det er du som er Peer Gynt!
Struts
26.04.2021 kl 13:21 7662

Ja, på riktig gode dager. Men blir som regel avslørt av min mor Åse!
Slettet bruker
26.04.2021 kl 13:55 7563


Ha-ha! Kjapp i replikken er han også!
sjakknøtt
26.04.2021 kl 14:20 7481

Fra dagens Splash
Containerratene fortsetter sin sterke utvikling. Her et lite utdrag fra artikkelen:
The red-hot markets have seen secondhand boxship prices soar, while charter rates are also in record territory.
The going charter rate for an 8,500 teu ship stood at $54,000 a day as of last Friday, with 4,250 teu ships commanding $42,000 a day and 2,500 teu vessels able to bag $28,000 a day. Her er linken: https://splash247.com/scfi-hits-new-record-high/
MPCC har vært og ser ut til å bli en hyggelig reise....
Struts
26.04.2021 kl 15:22 7395

Jeg må mer enn ydmykt innrømme at dine spørsmål er bedre enn noe jeg kan gi konkrete svar på. Men "matnyttighet" er nok et godt begrep i den forstand. Og dette vet hvert enkelt rederi best å vurdere mht scrubbere. Men slik som markedet er nå, vil antagelig MPCC vurdere om de bør/vil (eller ei) installere samtidig som enhetene etter hvert går gjennom hovedklasse (mao hvert 5. år). Og jeg tror også at de har foretatt det for noen av skutene.

Og så håper jeg at vi kan se fremover. Et skip "overage" er definert teoretisk som etter fylte 15 år. Men i shipping slår akkurat det begrepet inn dersom markedet er noenlunde nær fysisk "meltdown", da er leietager uhyre skeptisk. En nær Fukushima/Nagasaki-Hiroshima kombinasjon. Og motsatt, dersom vi befinner oss i Klondyke rundt 1860-årene, eller i vårt tilfelle container-markedet anno 2021 - da "driter" absolutt alle befraktere i om skipet er bygget før Metusalem, vel i det minste om de er 25 år (og litt til). De vil nærmest omfavne rederen av skuta som om hun var Mor Teresa - signe henne og Åse!
Ærligtalt
26.04.2021 kl 15:29 7369

Containerindustrien kan forvente et glohedt marked i mindst to år endnu, spår MPC Container Ships. Selskabet er gået fra en faretruende konkurs til en mulighed for at blive gældfri inden 2023. Det giver mulighed for at udvide flåden med flere skibe, siger CEO til ShippingWatch.

Den stærke udvikling, som containermarkedet på nuværende tidspunkt oplever, kommer til at vare et godt stykke tid endnu.


-Slike intervjuer skulle nesten vært børsmeldt :)

Lykke til, alle sammen
Redigert 26.04.2021 kl 15:31 Du må logge inn for å svare