MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2350355

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2021 kl 09:18 6941

Bruker også Nordea og testet nå forsøk på uttak fra konto, fikk samme feilmelding. Aksjehandel hos Nordea fungerer imidlertid normalt.
Hoasis
04.05.2021 kl 09:22 6919

Fikk svar fra kundeservice om at de måtte aktivere betaling fra nettbank så må vente til i morgen, så satser på at det blir en rød dag i dag;)
Alby
04.05.2021 kl 09:23 6920


Faller tilbake ?
Null
04.05.2021 kl 09:25 6919

Ja jeg vet det er mulig å komme til siste side.
Har vel brukt forumet i noen år kanskje 15
PSI- Investor
04.05.2021 kl 09:29 6916

Jeg hadde nok trodd kursen skulle flydd enda mer i været i dag.
Jeg tittet litt på åpningsinnlegget her fra 26/11. Der håpes det på 11.000 dollar dagen for små skip og 16.000 for de større.
Men snittkostnad på 8.000 så er det altså overskudd på 3.000 på de små og 8.000 på de store.
Med rater på 14.000 for de små og 24.000 for de store skulle det da bli dobbelt så stort overskudd, og nå er vi jo godt forbi der.
Likevel er altså kursen fremdeles under de skisserte 16,40 som den gang var et delmål.
Keefer
04.05.2021 kl 09:41 6855

Den store oppgangen i dag ble nok bremset av dnb som kom med en hold anbefaling og kursmål 14,9. De legger inn forventet revenue i 2021 på 283, 2022 på 253 og forventet revenue i 2023 på 217. Ganske stor differanse fra regnearket her, men kan jo være greit å ha litt oppside på guiding, samt prøve å unngå stor volatilitet.
Redigert 04.05.2021 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
04.05.2021 kl 09:44 6863

Jøss, kan det være mulig, når de selv hadde 16,40 tidligere og alt har gått ekstremt mye bedre siden.
De skal vel hamstre selv da, slik de tydelig vis hadde gjort i GOGL da de skrev ett sted at de hadde begynt å handle gogl i februar og så oppdaterte de kursmål i går.

Bra det ikke er så lenge til neste presentasjon fra selskapet selv da, DNB må vel endre sine prognoser for 2022 når selskapet selv kommer med helt andre tall om 16 dager
Redigert 04.05.2021 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
banani
04.05.2021 kl 10:05 6778

Litt fra DNB sin analyse
MPC CONTAINER SHIPS
HOLD as peak cycle nears
Ahead of the Q1 report, we have raised our 2021–2022e
EBITDA by an average of 34% following MPCC’s recent
fleet employment guidance and higher TCE freight rate
estimates (results due prior to market open on 20 May).
In our view, converging asset values and timecharter
rates should set up asset values for near-term
appreciation. However, we find it prudent to include a
discount as we see peak valuation nearing and thus
have downgraded to HOLD (BUY) but have raised our
target price to NOK14.9 (8.2).
2021–2022e EBITDA raised by 34%. Ahead of the Q1 report, we have updated our
estimates to reflect MPCC’s fleet employment guidance while adjusting our TCE freight
rate estimates for 2021–2022 to better reflect the current supply shortage and MPCC’s
future contractual coverage as legacy charters are replaced with charters more in line
with market fundamentals. We have thus raised our 2021–2022e EBITDA by an
average of 34%, to USD145m (above MPCC’s upper end of guidance) and USD117m,
respectively.
Nearing peak valuation. With timecharter rates well above 2011, we find it plausible
that asset values could eclipse or even transcend peak valuation post the financial crisis
when asset values rose to USD19m for an average 10-year-old feeder vessel.
Furthermore, since the start of 2021, MPCC has achieved average durations of 16
months, which would further extend the current upcycle, illustrated by our strong 2022e
EBITDA, and would on our estimates see the company’s NIBD declining from USD238m
in Q4 2020 to USD70m in Q4 2022e when excluding the effect of dividends. However,
as we forecast dividends from Q4 2021, we expect NIBD to decline to USD135m by
end-2022 and further expect MPCC’s Q4 2021 dividends to equal a run-rate annualised
dividend yield of 15%.
Downgraded to HOLD but target price raised to NOK14.9, based on a c10% (25%)
discount to our one-year forward NAV of NOK16.6, as we believe asset values are set
to appreciate but find it prudent to include a discount as we near peak valuation. Our
target price is slightly below our one-year forward NAV at unchanged vessel values.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 10:06 6799

Revenue på 283 mill for 2021 stemmer på en prikk med det jeg har i mitt skjema, men det er bare for heleide skip. Revenue fra JV kommer jo ikke frem på MPCC sitt regnskap som revenue, i stedet blir deres del av overskuddet på EBITDA. MPCC sin andel bør bli minst $10 mill for 2021. I mangel av noe annet har jeg brukt MPCC tall på utgiftssiden, men det bør være noe lavere for JV i og med at belåningen (også prosentvis) er vesentlig lavere.

Når det gjelder 2022 og 2023 er DNB helt ute og sykler, i alle fall for 2022. De mener tydeligvis at ratene nå skal ned, og det såpass raskt og mye at MPCC ikke rekker å sikre revenue på det samme som 2021 en gang. Forklaringen bak den vurderingen skulle jeg likt å høre... Her feies det åpenbart for egen/større kunders dør ja!
Slettet bruker
04.05.2021 kl 10:14 6762

DNB SMB fondsforvalter sa de holder på å omstrukturere til bl.a. shipping, så da er det jo fint for fondet å kjøpe billig så lenge som mulig.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 10:14 6799

Burde kanskje forventet det av DnB etter en positiv forside artikkel i går. Jeg ignorerer dem og venter på 20.mai. TA fra Hammers og Krosta er samkjørt om lite motstand på disse nivåer og det er Helg sitt regneark jeg følger nå. En til god artikkel som vi fikk i går i FA og DnB sin brems går nok i glemmeboken. PSI har nok rett i at de prøver seg på en GOGL triks.
(På tide å skifte bank til Nordea)
PSI- Investor
04.05.2021 kl 10:27 6757

Takk for at du la ut!
Når bransjen snakker om 2-4 gode år så ser altså DNB en topp nå og rask nedgang, ja ja, det var fint å se hva de skrev så man vet hva man gir blaffen i he he.

Ikke la dem få aksjene deres!
Redigert 04.05.2021 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
Keefer
04.05.2021 kl 10:27 6844

Jeg tenker det også kan være greit å få inn kritiske røster, slik at vi får en god debatt på det korte og lange bildet. Jeg mener at revenue fra dnb for 2022 og 2023 er alt for lavt når vi nå lander flere og flere lange kontrakter med rekordrater. Det er dog fint å få litt kursmessig ro inn mot Q1 slipp da jeg tror MPCC fortsatt hefter med dårligere legacy-avtaler i Q1, og i den forbindelse kanskje unngå de store kursmessig bevegelsene, tror jeg er bra. Mine øyne er rettet mot guiding fremover fra selskapet. Det blir svært viktig, og det tror jeg blir positivt. Stabil, sakte positiv kurs liker jeg.
Kbkristi
04.05.2021 kl 10:30 6873

Hehee, dato. Det er nesten merkelig at de kommer fram til den revenue som vi allerede har i arket.
Det at de sier vi nærmer oss peak value, kommer nok av de setter åpne slotter til $ 0. Og det er jo der gullet vårt ligger.
Så de som ikke vil miste lottokupongen, som vinner i slow motion, må ikke høre på Dnb.
PSI- Investor
04.05.2021 kl 10:31 6949

Ja det er noe i det du skriver, q1 inntektene blir jo ikke i nærheten av slik det ser ut når man bare leser ratebildet, så selve tallene kan skuffe noen, hadde vi gått til 20 nå i forkant kunne det blitt nedgang kanskje. Jeg liker jo også, som sagt mange ganger før, en rolig oppgang fremfor store sprang opp og ned. Det blir man jo helt stressa av.

Ja ja, da er det bare å glede seg til rateoppdatering i ettermiddag!
Redigert 04.05.2021 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2021 kl 10:35 6942

Et godt poeng det Keefer. Det ligger vel an til enten et ørlite overskudd eller i værste fall et ditto underskudd for Q1, og det kan være mange som har større forventninger enn det. Det gir jo også mulighet for å kjøpe litt mer for de som venter penger inn i kassa :-)
Redigert 04.05.2021 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2021 kl 10:38 7063

Enig Kbkristi :-), og det viser jo at det ikke er regneferdighetene deres det er noe i veien med :-), bare viljen til å formidle "det riktige bildet" til massene.
Kbkristi
04.05.2021 kl 10:52 6987

Riktig. De lurer folk til å selge ved å rope "Nå er det på topp".
Det er bra vi har oversikten her inne, så kan massene følge ledersauen. For fugler er de ikke. En sau liker vel ikke vann (og skip) heller :)
Det viile jo vært en katastrofe for vår investering om en skulle måtte stole på analyser fra Dnb. De sier jo rett ut av vi nærmer oss toppen, og inntjening i 2022 vil stupe.
Takker meg til Excel !
Redigert 04.05.2021 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2021 kl 11:15 6907

Katastrofe er kanskje å ta i, men det snittet vi som har vært med "lenge" har :-), men vi måtte jo snudd på femøringen vi også da, slik markedsforhold og rater åpenbart "plutselig" står i fare for å gjøre, om en skal tro på DNB....
Kbkristi
04.05.2021 kl 11:33 6832

Jeg har aldri turt å være med så lenge om jeg ikke har hatt mitt excel ark. Da har man måttet stole på det man har snappet opp i media. Jeg føler meg brennsikker både på 2021 og 2022. Så at vi er på en valuation top nå, er ikke i mine estimater.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 11:43 6960

Nei, ikke på noen måte mine heller, og det DNB sier stemmer jo så til de grader ikke med det bildet MANGE andre kilder gir av markedet og dets fremtidsutsikter.
PSI- Investor
04.05.2021 kl 11:47 7302

Som her f eks, artikkel fra i dag, handler riktig nok om selve containerne, men også om situasjonen rundt dem:
https://www.hellenicshippingnews.com/no-relief-global-container-shortage-likely-to-last-until-2022/

Our general view is it likely continues until trade slows. And who knows exactly when that’s going to be. But I think the betting is probably sometime at the end of this year or early next year when maybe the trade world starts to get back to normal.”
Slettet bruker
04.05.2021 kl 11:48 7331

https://e24.no/boers-og-finans/i/0K8meG/tre-eksperter-disse-shippingaksjene-er-mest-attraktive-naa

En vegg av nybyggleveranser
– Containersegmentet har fått seg et heftig løft de siste seks til ni månedene, og her lever man litt på lånt tid før markedet bør normaliseres igjen, påpeker DNB analytiker Lian.

– Imidlertid stopper ikke dette rederne fra å kontrahere ganske ekstreme mengder skip de siste månedene, som legger seg som en vegg av nybyggleveranser fra 2023.

Analytikeren mener at dette kan se skummelt ut for selskaper som Maersk, som er eksponert mot boksratene i container.

– For tonnasjetilbydere som MPCC nyter de fortsatt godt av stramme markeder og mulighet til å fikse skipene på lengre kontrakter og attraktive nivåer, sier han. Så lenge markedet står seg, vil dette kunne fortsette.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 11:51 7378

Jeg synes at kursutviklingen har vært stabil med sakte klatring og har hittil ikke sett på det som volatil, egentlig. Jeg synes heller at aksjen har vært i en naturlig recovery fra et nesten konkurs nivå for 1 år siden. Og når ratene og langtidskontrakter fremover tar av på disse nivåer (noe som har gjort en recovery mulig), så har aksjen hentet seg inn noe med en fremdeles 'ridiculously' lav P/E. Jeg tar absolutt poenget ditt om å være nøktern i Q1 , Keefer. Det blir vel konkretisering av 2021 og guidingen fremover som blir interessant. Men at DnB setter 'Hold' på dette nivået er uforståelig for meg. Det blir nesten å negere 'current global events' og fremtidig inntjening og inngåtte slutninger. Men som du skriver, antatt 2022 og 2023 revenue fra DnB er altfor lavt og dermed klarer de å begrunne anbefalingen. Men i mitt hode, så er det kun et svar på hold anbefalingen og det er DnB sin egen fonds posisjon. Potensialet i MPCC sin recovery og vekst i et marked som er tilrettelagt på alle mulige fronter er ikke et 'Hold' i min verden. Men jeg er ikke en fan av DnB sine anbefalinger, så meningen min er jo biased i det, jeg inrømmer det. Jeg ble ærlig irritert.
Struts
04.05.2021 kl 11:57 7359

2023 er et stykke unna, og i "vårt" segment er det omtrent ikke-eksisterende (noen fåtalls kontraheringer). Og befrakterne tar inn skip på opptil 5 års T/C nå, hvilket i seg selv er et tegn på at de forventer et stramt marked langt utover 2023. Men, den som lever osv...
Kbkristi
04.05.2021 kl 11:58 7363

Det er ikke tvil om at storskipa får ekstra tonnasje. Mye trengs nok også, men akkurat hvor mye vet ikke jeg. Men også her vil "den lånte tida" vare 1 år ++.
Feeder derimot er langt unna samme situasjon. Der er vi i startgropa for en god periode.
Kbkristi
04.05.2021 kl 12:04 7508

Saueflokken vet ikke forskjell på feeder og Ever Given. Container er container. Derfor kan slike upresise analyser og artikler skape tvil.
Men dem om det. Utbytte blir akkurat det samme om aksjen står i 10 eller 30.
Ærligtalt
04.05.2021 kl 12:12 7597

...Ser folk fremdeles lar seg lure og selger aksjene sine billig... At DNB så til de grader knoter til kursmålet hjelper nok heller ikke :)

Men greit nok - 0,5-1 prosent i snitt opp hver dag er ikke å forakte det heller?
Keefer
04.05.2021 kl 12:18 7582

Jeg er enig med deg, men aksjen kunne fort ha utviklet seg til å bli volatil med henvisninger til fortsatt kokende marked - og det tenker jeg er fint å begrense. Når det er sagt, har jeg ikke klart å finne tegn i medier som følger pulsen på markedet som støtter at toppen er/snart er nådd nå, snarere tvert om. Videre støtter også nylige uttalelser fra CEO i MPCC oppunder at den gode situasjonen vil vedvare.
Kbkristi
04.05.2021 kl 12:19 7583

Ja, de klarte å knote det til. Men de får sloss om å selge unna billigst mulig. Jeg stenger av, på tide å gjøre noe fornuftig :)
banani
04.05.2021 kl 12:29 7517

fra shipping watch
Oppturen på containermarkedet kan vare ved helt til 2024
Markedet for containertransport er på vej ind i et "new normal," vel at mærke med høje fragtrater i en cyklisk optur, der kan vare flere år, lyder vurderingen fra analytiker Lars Jensen. Både afskibere og logistikselskaber kan få det svært, lyder det.

Afskibere og logistikselskaber står over for en række svære år, hvor en cyklisk optur frem til 2024 vil komme containerrederierne til gode med et stabilt, højt rateniveau.

Det vurderede analytiker Lars Jensen fra Vespucci Maritime på et webinar afholdt af DSV Panalpina tirsdag for at gøre status på det kaotiske containermarked, der har gjort 2021 til et rekordår for rederierne - og som koster dyrt for afskiberne.

Struts
04.05.2021 kl 12:32 7483

Gjør sjelden noe fornuftig, men fikk solgt 4000 på 14,74, og kjøpt dem tilbake nå. Så vil tiden vise, men DNB-analysen var bare for dum. Stol aldri på en anal-ytiker!
Ærligtalt
04.05.2021 kl 12:38 7460

Nei... DNB analysen ble litt dum ja - men det fungerte jo? Folk slapp jo mange aksjer?

Stygt spill dette her, veldig stygt spill...



Lykke til, alle sammen
PSI- Investor
04.05.2021 kl 12:41 7485

Høres jo mye riktigere ut det der.
DNB sitter sikkert og gotter seg for alle de fikk lurt i dag, skal bli spennende å se om de kommer inn på listene til Struts med store kjøp om noen dager
Det har vel vært opptil flere rettssaker hvor DNB har vært tiltalt for å svindle kundene sine?
Ut fra det vet en hva slags holdning de har.
Og som sagt det er veldig pussig når staten er så stor deleier.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 13:00 7308

https://www.dn.no/havbruk/dnb-markets-spar-atlantic-sapphire-til-himmels-samtidig-selger-dnb-fond-aksjer-med-begge-hender/2-1-1003792

Ja, skikkelig sleipe er de. Og mens vi er ned på en positiv børs er DnB solid opp i dag. På tross av avsløringer om deres dobbeltkommunikasjon og hvitvaskingsskandale.
Ærligtalt
04.05.2021 kl 13:17 7259

Null stress - kun en midlertidig setback som nok retter seg inn allerede i løpet av denne handelsdagen :)
MdC81
04.05.2021 kl 13:22 7258

Jeg er ikke bekymret med tanke på at vi akkurat nå ble frarøvet en grei oppgang av DNB, det er kjekt med grønt når det meste sitter i et selskap men når jeg leser det om atlantic sapphire så blir jeg kvalm, vi småfisker kan bare kjøres over når det passer. Heldigvis kan ikke de gjøre noe med tallene som vil komme i rapportene fremover. Takk for så mye bra som blir skrevet her, for en gjeng 😁