MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2411058

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
11.05.2021 kl 15:27 9747

Ser rett og slett veldig bra ut!
Nå kom endelig pengene, sikret meg det jeg skulle ha på 13,74, det er så billig at jeg ikke tør vente på enda lavere kurs!
Ærligtalt
11.05.2021 kl 15:31 9879

Gratulerer med pen inngang - fremdeles tom for tørt krutt her...
Jan Banan
11.05.2021 kl 16:29 9731

Da faller jeg ned på mine knær og ber O’Store Excel Nerd om tilgivelse!

Du har selvsagt rett ang. Paulina, jeg har sikkert blitt så svimmel av alle tallene at jeg forvekslet den med kursen til Penelope da jeg sorterte listene dine basert på navn. Jeg antok at Sara skulle på ny kontrakt fom. Januar slik jeg forstod skjemaet og lot kommentar ligge.

Er det noe måte som du markerer inn at skip er på bekreftet kontrakt? (kunne jo brukt en flott grønn farge!) Da blir det litt enklere å skille disse fra f.eks Samanta og co. og andre(gult?) som driver rundt på halveis uforståelig vis.
Jeg ser jo dette vakre arket og tror hvite felt er kjente og bekreftede kontrakter. Nå skal du ikke endre noe for min del jeg bare nevner at det kan virke forvirrende for nye øyne som tar seg en titt.

Da forstår jeg også at du har en tanke bak de andre kommenterte skipene og at 2022 er mer uforutsigbart enn hva det kan virke som mtp bull/bear scenario intil kontrakter er avtalt og tilrettelagt selvsagt. Dette gjør at jeg forstår regnearket ditt bedre.

Tusen takk for oppklaringen! Q1 her kommer vi :)
Alby
11.05.2021 kl 17:15 9645

Hva slags forventninger har man til 1. q
Helg11
11.05.2021 kl 17:24 9644

Ja, ting som er opplagt for meg, er jo ikke det for nye sjåarar. Så er system med farger eller i det minste en forklaring er jo et meget fornuftig innspill! Tar det med i neste oppdatering! 👍
Ærligtalt
11.05.2021 kl 18:09 9586

Veldig reserverte forventninger for Q1

Guiding for kommende kvartaler... Forventes dog å bli eksplosiv
Gastromat
11.05.2021 kl 20:00 9319

Hvis man sammenligner med q1 2020 (som veldig mange gjør) så burde det vel se bra ut mtp inntjening?
Slettet bruker
11.05.2021 kl 20:43 9220

Forventningene til Q1 er svært moderate hva inntjening og overskudd angår. Vi har jo rimelig god kontroll på inntektene, men inntekt fra poolen er et usikkerhetsmoment. Vi vet hva som er sagt om forventet snitt for året, men vet lite om hva ratene faktisk er for Q1. Jeg regner med at de er lavere enn forventet snitt for året.

Sammenligning med Q1 20 ble nevnt her, og det vil jo definitivt bli bedre enn det. Da var det 46 mill i revenue og 10,7 mill i tap. Jeg regner med +/- 10 mill bedre i revenue for Q1 21, og at det blir en liten minus eller en liten pluss på bunnlinjen. Andel av overskudd fra JV vil kanskje gjøre at det ender på den positive siden.

Presentasjonen forventer jeg, ikke særlig overraskende..., vil gi svært positive signaler for veien videre. Jeg forventer også at de kommer med signaler om refinansiering av gjeld. Med såpass stor sikret inntekt for resten av 2021 og 2022, og bedre sikkerhet i form av adskillig bedring i skipsverdier, burde det være mulig å få bedre lånebetingelser!
Inspektøren
11.05.2021 kl 22:33 8947

Forventer noen konkret rundt utbetaling av utbytte, det har han mr. Constantin signalisert tidligere at de har ambisjoner om.
Det store spm er hvordan Q1 påvirker kursen. Noen som forventer en dipp i etterkant siden markedet kanskje forventer bedre resultat? det er jo hauset en del i media...Eller vil den sterke guidingen overskygge og gi en økning? Jeg tror det siste, men mange selskaper siste tiden som har presentert et godt Q1 - allilevel faller kursen.
Ærligtalt
11.05.2021 kl 22:36 8948

https://www.maritime-executive.com/article/delays-and-capacity-constraints-are-new-normal-in-container-shipping

New data shows that the strains on global container shipping are continuing with shippers and carriers faced with ongoing delays, congestion, and capacity shortages. With shippers entering their second year of pandemic-induced volatility, project44, a tracking and analysis platform for shippers and logistics service providers, predicts that volatility and under capacity are becoming the new normal for the container shipping industry.

https://theloadstar.com/another-new-normal-as-container-rollover-rates-continue-to-increase/
Redigert 11.05.2021 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
11.05.2021 kl 23:39 8786

Så fint når man endelig har litt ledig tid å sette seg ned og lese på MPCC bull- tråden!
Underkapasitet den nye normalen, kan det bli bedre?
Akkurat hva man trenger etter å ha vært med kona og sett på gardiner!
Altså det gikk jo helt fint det, i sikkert minst 30 sekunder, og det synes jo ikke så godt når man gjesper for tiden.
I den fjerde butikken kom det ei ganske pen dame og lurte på om vi trengte hjelp.
Og det var det jo ikke noe tvil om at vi trengte, særlig jeg da, til nærmest hva som helst, men kona takket selvsagt nei.
Så gikk jeg der da og ropte hjelp hjelp så høyt jeg torde der bak munnbindet mitt.
Siden det hadde vært litt krise hvis kona hadde hørt det så ble det ikke til at ho andre hørte noe heller.
Da jeg helt desperat trodde det endelig nærmet seg stengetid og tusla mot utgangen så fikk jeg opplyst at i dag har vi utvidet åpningstid så dere har goood tid... såå fint!
Endelig hjemme skulle alle kandidater selvsagt henges opp og bedømmes.
Da er det jo sikkert lurt å skryte såpass av de fleste at man slipper flere turer i butikken. Men samtidig har jeg i bakhodet at ho pleier å like det jeg ikke liker så denne delen er nesten umulig.
Men nå endelig altså. MPCC-tråden, en venn i nøden!
Takk for alle de gode nyhetene hele tiden!
Redigert 12.05.2021 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
Struts
12.05.2021 kl 06:10 8392

Shopping skulle være forbudt ved lov! Alternativt påbudt for gubben å sitte på pub mens handlingen foregår. "Steikje fine gardiner" ble det forhåpentligvis!

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Citibank selger 3,496’ (1,291’ totalt), Ulf Jarl Rødsand (Kristiansund basert?) ned 40’ (732’) og Nordnet Bank minus 31’ (2,645’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.

På plussiden: UBS Europe opp 297’ (5,498’ totalt), The Bank of NY Mellon pluss 224’ (3,605’), Barclays Capital + 67’ (1,034’), Spiralen Holding (S. Morten Blix) pluss 65’ (12,505’) og Goldman Sachs + 26’ (5,192’ totalt). Ellers bare små endringer.
Slettet bruker
12.05.2021 kl 08:07 8198

Mangelen på containerskip og økende frakt av varer ifm. utrulling av vaksiner og COVID på retur, vil genererer høye skipsrater, samt store inntekter og økende aksjekurs for container segmentet. Skal ikkje sjå bort i fra at denne skal opp mot gamle høyder, hva gjelder kurs. Kjøp og Hold!
Ærligtalt
12.05.2021 kl 08:33 8142

...At ikke investorer ser sin besøkelsestid og går inn i et selskap som etter sigende kan være gjeldfritt om 2 år er meg en gåte

At ikke fler går inn basert på kommende utbytter alene...er helt tragisk:)

Lykke til, alle sammen
Kaga
12.05.2021 kl 08:47 8126

Herlig gardinbutikk historie PSI :) Kjente meg igjen i mye der...
Jan Banan
12.05.2021 kl 09:31 7936

Lagde et lite skriv til FB og Shareville i dag, folk mister så fort motivasjonen hvis man ikke ser stigning hver uke :D

Den Perfekte Stormen ----> 2024+
Hoveddriverene for høye conteinerfrakt rater er
- Logistikk problemer
- Mangel på containere
- Mangel på skip (under skriver jeg om skipsmangelen)

Logistikk og Containere lar seg løse gitt tid inn i H1 2022 iflg ryktene men skipene som må bygges tar omkring 2-2,5år. I en artikkel (Freightwaves) fra 12. Mai med Danaos' CEO John Coustas nevner han at de venter med nybygg og bygger en War chest for fremtidige investeringer. Og dette pga følgende utfordring
- “We have two fronts. One is the IMO [International Maritime Organization] with the EEXI [ship efficiency regulations] discussion. The other is the European Community, which wants to impose the ETS [emissions trading system] on shipping. We have no clue what that is going to look like.”

Pga dette vil derfor de store vente enda lenger med å bygge skip i større grad. (Ja, det er bestillinger på TEU >10k med levering i H2 2023 - men lite i MPCC's feeder segment). Etter hva Danaos sier under vil vi antagelig(kanskje) se mer bestillinger i Q1 2022 og da med levering i 2024+.
“We are going to have much more clarity on the actual environmental direction of shipping towards the end of this year, and this is really going to drive the investment. When there is no clarity, the best strategy is to make a war chest and be ready to fight and face whatever situation arises.

Hva er MPCC's fordeler fremover?
- Logistikk og conteinermangel driver prisene opp inn i 2022.
- Lite bestillinger av nybygg i MPCC segmentet <3500 TEU så langt i år. Iflg artikkel over forstår vi at dette antagelig ikke kommer før tidligst i H1 2022 med levering i 2024-2025.
Høye rater slik artikler skriver om inn i 2024 er ikke urealistisk. MPCC står i en posisjon til å slutte lange avtaler på 12-36mnd både 2 og 3 ganger på høye rater før mange nok skip kommer ut å seile.

Som LONG aksjonær i MPCC har vi da følgende fordeler
- Et ganske klart bilde av markedet de neste 2 år med god fortjeneste
- Et selskap som var på felgen i midt 2020 og som har MYE vekst de neste årene med mulighet for å bli gjeldsfri
- Gode utbytter og relativt sikker kursstigning i flere år

Hvilke andre selskaper i andre sektorer er i super sykluser som dette med samme grad av gjennomsiktighet i fremtidig inntjening?
Mitt kursmål ila 2022 ligger på 30-50kr og for 2023 i sjiktet 50-75kr.
(Basert på egne og andres estimater husker ikke hvem herfra som regnet seg frem til 75kr i 2023... dato?)

Folk her på FA er stort sett inneforstått med bullcasen MPCC, så det er lite vits å hausse her inne ;)

https://www.freightwaves.com/news/why-wall-streets-best-performing-shipowner-is-building-a-war-chest
PSI- Investor
12.05.2021 kl 09:41 7898

Veldig bra, takk for godt innlegg!
Takk til Kaga også! Begynner å komme til meg selv nå...
Og forresten, selvsagt takk til Struts som trofast hver morgen sender rapport om kjøp og salg!
Man blir bortskjemt og begynner å ta ting for gitt merker jeg, det er ikke bra
Shoppingforbud høres ut som en god ide, men på den annen side mhp containerfrakten, og den veier vel enda tyngre, bør man nok holde ut
Redigert 12.05.2021 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
12.05.2021 kl 09:52 7876

Fin oppsummering Jan Banan. Det er nok sant at om folk ikke fores med stadig positive rapporter, så mister de motivasjonen.
Mai er jo også alltid en volatil måned.
Selv får jeg ikke deltatt så mye nå. Veldig travle dager med andre ting, samt i dag får jeg overlevert bobilen :)
Men jeg tror ikke det har noe å si om man ikke sitter limt foran skjermen. Mpc-aksjen vil gjøre det knallgodt framover, selv om vi ikke skal forvente kun grønne dager.
Det var noen kjekke kursmål du hadde, ikke meg imot :)
Klumsen
12.05.2021 kl 09:55 7926

Klavenæss skal selge seg ned på container?
Er dette båter i MPCC sitt format?
Vil MPCC kjøpe noen av de?
Gitt gjeldssituasjon, og pris på båtene nå, hadde det vært lurt?
Ærligtalt
12.05.2021 kl 10:01 7957

Det lure nå hadde vel vært om Maersk la inn på på 25,- pr. aksje for MPCC...

Men tiden får vise; lykke til alle sammen!
Alby
12.05.2021 kl 10:06 7943

Er ikke 25,- billigsalg ?
Ærligtalt
12.05.2021 kl 10:08 7940

Det er definitivt billigsalg ja... Men Maersk har mye penger nå og god oversikt over fremtidig inntjening... Derfor slett ikke ulogisk at de ser sitt snitt til å spise et av verdens største selskaper innenfor sitt segment
Jan Banan
12.05.2021 kl 10:11 7903

Flåten til Klavenæss er definitivt innenfor:
MV Baro 2004/1 740 TEU
MV Barry 2004/ 3 091 TEU
MV Balao 2013/2 500 TEU
MV Ballenita 2013/ 2 500 TEU
MV Balsa 2013/2 500 TEU
MV Banak 2014/2 500 TEU

Noen kommer til å kjøpe skipene og da får Struts noe å gjøre :)
Slettet bruker
12.05.2021 kl 10:21 7867

Morsomt med litt "hverdagsrealisme" PSI :-).
Jeg antar du er trygg på at din kone ikke leser denne tråden... :-)
Keefer
12.05.2021 kl 10:52 7767

Med erfaring fra tidligere case så tror jeg de da evt. ville fylt opp med aksjer til markedspris frem til budplikt og lagt inn bud på 30% over dagens nivå for resterende. Det vil si bud på ca. 18,- pr.aksje - så - håper det evt. drøyer, ja. Forresten en ekstremt rimelig utvei for å skaffe seg over 60 containerskip på i dagens marked.
Redigert 12.05.2021 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2021 kl 10:59 7766

Først en hyggelig takk for et artig innlegg om gardinkjøp, PSI_Investor! Ja, du har det stritt i hverdagen, tenk deg hvordan det hadde vært dersom MPC i tillegg hadde falt 50%? Uutholdelig! Hils kona di og si at hun kan gjerne søke ly hos meg så kan vi se på gardinstoffer sammen.......

Ellers takk til Jan Banan for et oversiktlig og godt sammendrag av fremtidsutsiktene for TEU-er. Du er vel optimistisk i dine 2023-kursprognoser, men det er jo lov. Går kursen til kr. 75, blir vi i hvert fall steinrike alle sammen. Men selv en kurs på kr. 35 vil gi meg muligheten til å kjøpe et par eneboliger.....

Dersom vi flytter blikket tilbake til dagens situasjon, er kursen fortsatt i en oppegående trend. Vi beveget oss på grensen i går, men hver gang ser det ut til at kursen tar seg inn igjen akkurat innenfor trenden. Nå er det 20. mai som er i fokus, og uten altfor stor usikkerhet, vil det være duket for en jevn og god oppgang.

Mitt meglerfirma har brukt uforholdsmessig lang tid på å godkjenne lånet, enda jeg får beskjed om at søknaden er prioritert. Det er en behandlingstid på to uker....
Og kursen har allerede gått noe fra meg, men jeg kjøper for hele lånebeløpet tvert når aksepten kommer. Uten å hausse, viser det at jeg har 100% tillit til selskapet.
Redigert 12.05.2021 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2021 kl 11:03 7689

Ser grønn tall nå i skrivende stund +0,72%
Det var en kjedelig bred børs korreksjon i går. Huff :(

Har endelig funnet kokosmelk igjen i butikken :) men hadde befaring for en time siden for en varmepumpe. Jeg trodde nesten at han skulle ta til tårene da han fortalte om container prisen han må betale HVIS de klarer å finne en til han. Jeg følte jeg nesten burde beklage på at jeg tjener penger på dette men han gikk ut med aksjetips. Han fikk hjelp til å opprette ASK på vei ut døren. :)
Jeg hadde et impulskjøp på Klaveness i går (og et lite kjøp i Rana Gruber). Var ikke så dumt, gitt. +3,77% i dag.

Dette skal gå bra. Lykke til!
Redigert 12.05.2021 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Struts
12.05.2021 kl 11:04 7716

Kun det (eller andre salg) jeg venter på. Ett bekreftet T/C-fri salg av et skip i øvre størrelse av vårt segment (og ikke noen svada/gamle rapporter). =AS NADIA= har jeg mentalt (i den grad det er noen hjerneceller igjen) allerede oppjustert til $ 23 mill, men trenger i det minste noe konkret i størrelsen rundt 2700-2840 TEU for å verifisere, samt oppjustere de andre damene...

Er noen få kontraheringer i vårt segment rapportert denne uken:

2+2 NB 2,700 TEU del 2023 Huangpu Wenchong $ 32 m each Green World Cyprus
2+2 NB 1,900 TEU for dely 2023 Huangpu $ 26 m each Green World Cyprus
Redigert 12.05.2021 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2021 kl 11:11 7691

Fint innlegg Jan Banan, og spesielt bra å få belyst og forklart dette med mangel på kontrahering i vårt segment!
I tillegg til de positive faktorene du nevner, har vi også etterspørsel vs flåtevekst.
MPCC forventer at det for skip aktuelle i intra-regionalt marked, < 5200 TEU, blir en "supply growth" på 0,3% i 2021 (kanskje da enda mindre på <3500 TEU), og en "demand growth" på hele 7,8%. For 2022 er de forventende tallene -0,6/6,8, altså omtrent lik differanse.

Det er for øvrig ikke meg som har nevnt 75 kr i 2023.
Jeg har ikke på langt nær så høye forventninger, men du verden, ser gjerne at vedkommende får rett! :-)
Jeg tenker på følgende måte; Vi har nå en stund ligget på +/- 14 kr, som ut fra mine estimater for året gir en PE på i underkant av 6. Dette er en PE beregnet uten å ta hensyn til avskrivninger, som både jeg og kanskje andre er i tvil om er "riktig" måte å beregne på. Uansett gir det en "plattform" for hvordan jeg har tenkt.
Mange mener nok at dagens kurs er for lav, men det er uansett en kurs/PE markedet aksepterer nå. Tenker jeg på samme måte for 2022 og 2023, får jeg et kursmål på henholdsvis 30 og 40 kr, med de inntektene jeg da har lagt til grunn.

Det må dog sies at jeg, ut fra hva vi vet pr i dag, har hvert ganske så konservativ i mine estimater. Jeg har f.eks ikke høyere rate enn 31k på 2700 TEU for hverken 2022 eller 2023. Da har jeg tenkt 2-3 års kontrakter, og dermed relativt liten stigning fra dagens rate på 2 års kontrakter. Det er ingen grunn til at ratene skal stagnere der de er nå, som jeg vet om i alle fall, men ut fra en erfaring om at ingen trær vokser til himmelen (i alle fall ikke de jeg har "klatret" i...:-), velger jeg å være så forsiktig.

Skulle f.eks Helg11 få rett i sine "bull estimater", da snakker vi 50+ ja, og jeg vil smile desto bredere :-)
Redigert 12.05.2021 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
12.05.2021 kl 11:12 9834

Denne kommer til å slå som ei slegge i bakhodet på de som venter på lavere inngang... Så snart skipsveridene oppdateres over hele fjøla

Ratene vet vi jo låses på høyere og høyere nivåer - så slikt sett er jo de som sitter long her litt bortskjemte

18,-/20,- før jul dersom vi unngår oppkjøp? Fullt mulig

Gode utbytter fra Q3 og de neste par-tre årene? Fullt mulig

Lykke til, alle sammen
Jan Banan
12.05.2021 kl 12:01 9881

En litt morsom sak fra våre venner i Sverige
https://splash247.com/swedens-first-inland-shipping-shuttle-service-gets-underway/
Regner meg frem til 72 TEU, men det er slett ikke så lite å skimse av når en tenker på trailere som stort sett tar 1 eller 2.
Ærligtalt
12.05.2021 kl 12:08 9897

Ja, snakker om å ligge i en oppadstigende trend :)

Vil anta det etterhvert kommer krav til elektrifisering - men det kommer vel først når markedet er mettet med befraktere... Og sluttregningen blir jo uansett servert videre til forbrukeren

Føles helt greit å sitte lastet til ripa i disse dager :)
Kaga
12.05.2021 kl 12:27 9898

Skal ikke kimse av 72 TEU

Noen steder driver de med 1 TEU båter med mannskap på 7, som på bildet på linken :)

https://pbs.twimg.com/media/BX-CLrlCYAA4gPV?format=jpg&name=small
Redigert 12.05.2021 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2021 kl 12:32 9926

Jeg rettet en henvendelse til vårt utmerkede rederi forleden dag om behovet for at den administrative ledelse og styret deltar som aksjonærer. Manager for Capital Market sendte meg dette svaret som jeg gjengir uendret da det ikke er noen fortrolige opplysninger her:

"Takk for din email og din interesse og engasjement i selskapet og i aksjen.

Du har rett i at primærinnsidere ikke har anledning til å kjøpe aksjen 30 dager før publisering av kvartalsrapporter ihht Market Abuse Regulation (MAR) som ble innført 1.mars 2021, innsiderlisten kan du blant annet finne på DN.no. Etter MAR inntrer offentliggjøringsplikten først der verdien i løpet av et kalenderår utgjør 5000 EUR, i motsetning til tidligere hvor alle primærinnsiders handler skal meldes.

Innsidehandel kan være generelt sett et godt tegn, la meg forsikre at deg at både styret og ledelsen har sterke insentiver til å skape verdier for aksjonærene. Styret representerer mer enn 40% av aksjene og har støttet selskapet hele veien, inkludert gjennom rettede emisjoner. Se gjerne til årsrapporten 2020 på side 53 som viser til økningen av deres beholdning fra 2019 til 2020. I tillegg er bonusordninger fastsatt av utvalget for godtgjørelse for ledende ansatte knyttet til å skape verdier for selskapet og våre aksjonærer."
Alby
12.05.2021 kl 14:35 9690

Anslagene hvor vi vil ligge med aksjen i løpet av året , er ganske sprikende. Hvis dette skal nåes kan vi ikke ligge å vake på 13 - 14 tallet 😂😂
Redigert 12.05.2021 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
12.05.2021 kl 14:49 9655

Det er jo nettopp det vi kan.. så meglere fra DNB med venners venner rekker å laste i ro og fred!

...Trodde det var enighet her inne om at så var tilfellet?
PSI- Investor
12.05.2021 kl 15:01 9623

Så Egypt vil kanskje at Ever Stuck skal dekke kostnadene ved utbygging av kanalen hehe...:

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/Qm1zpW/vil-utvide-suezkanalen

Eller, takk for enda flere fine tilbakemeldinger og innlegg, samt tilbud om hjelp he he

Skjønner ikke hvorfor det er så nødvendig å selge så billig (jeg mener nå har jeg jo kjøpt mer...), men det gjør meg ikke det minste urolig.
Mulig det regnearket regner noe optimistisk, men uansett, for 2022 viser det nå EPS 6,68 og for '2023' 8,36, og om det så skulle bli bare halvparten er aksjen likevel billig
Jan Banan
12.05.2021 kl 17:32 9208

De gutta må ha noen ferdigheter da de har klart å lempe den containeren oppi balja! :D
PSI- Investor
13.05.2021 kl 00:08 8432

Ikke før man er ferdig med gardiner så er det snakk om å male sprosser. Igjen.
Driver virkelig redere med slikt?
Det hadde jeg ikke trodd. Egentlig
Jeg trodde vi hadde folk til sånt jeg.
Åpenbart så dukker de ikke opp helt av seg selv tydelig vis dessverre.
Mulig man må eie en viss prosentandel før de kommer og begynner å fikse ting
Ja ja
En får vel bite det i seg og håpe på regnvær.

Hvordan var bobilen, svarer den til forventningene?
Kbkristi
13.05.2021 kl 07:15 8216

Mai er jo ofte en voldsom måned. Jeg er glad jeg sitter i en aksje som det ligger virkelige verdier bak hver aksje. Og de vil komme bedre til syne etter hvert Q som Mpc legger fram ut over året. Må si jeg er glad vi ikke er notert på Nasdaq. Der er det jo virkelig berg og dalbane. Tror vi vil være best tjent med å være et "lite" rederi notert på Oslo børs. Jeg liker heller ikke stor svingninger.

Bobilen er jo helt fantastisk. Men den er jo så full av utstyr, at det vil ta ukesvis å bli klok på. Fulgte heldigvis bl.a med en "bibel" på 244 sider hvor bodelutstyret er beskrevet med masse bilder. Det var så mye dokumentasjon at jeg veide bøkene. Vekta viste 3,2 kg.
Jeg får besøke en venn som kan forklare meg. Hvis ikke får jeg jo ikke tid til å lese forumet i mai :)
Struts
13.05.2021 kl 07:34 8273

Grattis med ny doning! VPS er ikke oppdatert i dag heller (hos Tekinvestor), så får heller komme tilbake i så henseende.

Hm, det siste er kanskje ikke så rart iom Kristi Himmelfartsdag. Vel, får forsøke å unnskylde meg med det gamle ordtaket: Alle dager er like, de har bare forskjellig navn!
Redigert 13.05.2021 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Alby
13.05.2021 kl 09:22 8190

Dette gir vel et godt signal for oss også ?
Kbkristi
13.05.2021 kl 10:11 8129

Takk for det Struts.
Det er ikke bare Blystad som er med på containerfest. Også vi i Mpc sitter midt i smørøyet:)

Ellevill containerfest for Blystad
Selv med ett skip mindre, har verdien av flåten til Arne Blystads Songa Container økt med nesten 900 millioner kroner bare siden nyttår.
TRE STORE EIERE: Skipsreder og investor Arne Blystad er styreleder og storeier i Songa Container med en eierandel på 37,6 prosent. Magnus Leonard Roth eier like mye som Blystad, mens Klaveness Invest er tredje størst med 19,4 prosent av aksjene.
Are Strandli
08:38 - 13. mai

Ved årsskiftet estimerte VesselsValue verdien av flåten til Songa Container, som da besto av 15 skip, til 187 millioner dollar. Siden da har prisene på containerskip gått gjennom taket.
I februar solgte Songa sitt største fartøy – «Songa Toscana» – for 42,3 millioner dollar, eller om lag 19 millioner mer enn det ble kjøpt for i 2017.
Men selv med et skip mindre, estimeres verdien av flåten nå til 295 millioner dollar.
På drøyt fire måneder har flåteverdien økt med formidable 108 millioner dollar, eller nær 900 millioner kroner, ifølge VesselsValue.
– Verdiene du refererer til synes noe høye, men at det har vært en positiv utvikling siden nyttår er utvilsomt, sier storaksjonær og styreleder Arne Blystad til Finansavisen.
Han påpeker at verdien av et skip i dag hovedsakelig knyttes til dets faktiske eller mulige kontantstrøm, og at det derfor er litt forskjell på VesselValues verdier og de verdiene man kan oppnå i markedet ved et eventuelt salg.
Meglere opererer til sammenligning med en brutto flåteverdi på om lag 260 millioner dollar.
Foretrekker kontrakter
Songa Containers 14 skip er bygget mellom 2007 og 2014 og har en kapasitet på 1.036 til 4.256 standard 20-fots containere (TEU). 12 av dem er utstyrt med scrubbere.
Rederiets styre har vært krystallklart på at det ikke skal utvide flåten ytterligere. Skipssalget i februar startet derfor spekulasjoner om at et massivt nedsalg var på trappene.
– Vi vil muligens selge et par skip selektivt for å redusere gjelden noe, men foretrekker å bruke det sterke markedet til å skaffe oss gode, lange kontrakter med solide motparter, sier Blystad.
– Men dere har fått noen henvendelser fra potensielle kjøpere?
– Omsetningen av containerskip i annenhåndsmarkedet er hittil i år opp nesten 150 prosent, så det er mange aktører på banen, er alt Blystad vil si om det.
Solide rater
I oktober i fjor var containerindeksen SCFI på drøyt 1.400 poeng – det høyeste på ti år. For en drøy uke siden passerte den 3.100 poeng – det høyeste noensinne.
«Gitt de høyere ratene og stadig lengre kontraktene, venter vi at skipsverdiene vil fortsette å løfte seg og gi en betydelig økning i rederienes NAV», het det i en rapport fra Clarksons Platou nylig.
Om ratene skal videre opp, ønsker ikke Songa Container-styrelederen å spå noe om.
– Vi lever godt med dagens nivå, fastslår han.
At rederiet lever godt med dagens ultrasterke ratenivåer, er det ingen tvil om. Nylig sluttet det ut et av sine minste skip, «FS Ipanema», i tre år til 17.250 dollar pr. dag.
Kontrakten gjør at skipet betales ned i løpet av perioden. Det neste halvåret er det ytterligere seks–syv skip som skal fornyes eller forlenges.

FIKK SOLID KONTRAKT: 2009-bygde «FS Ipanema», som har plass til 1.794 containere.
Redningsoperasjon
Mesteparten av midlene fra skipssalget i februar har Songa benyttet til å betale ned på obligasjonslånet det utstedte i desember 2018.
Totalt utestående er redusert fra vel 130 millioner dollar til rundt 90 millioner dollar. Lånet forfalt egentlig i år, men i fjor sommer ble løpetiden forlenget med 18 måneder til juni 2023.
Det var en del av en redningspakke som ble sydd sammen da coronaviruset slo til for fullt.
– Pandemien var lenge en enorm utfordring for oss som aksjonærer og ikke minst våre obligasjonseiere som hadde vist oss sin tillit, sier Blystad.
I tre omganger mellom mars og september i fjor gikk han og de andre storaksjonærene inn med totalt 12 millioner dollar i ny egenkapital. I tillegg ble det innvilget lånelettelser. Lite ante de da hvordan containermarkedet snart skulle snu fra en historisk krise til en like historisk fest.
– I fjor sommer var vår eneste oppgave å sørge for at våre obligasjonseiere skulle få tilbake pengene sine. Vi lyktes med få på plass en akseptabel løsning for dem og en opsjon på egenkapitalen hvis markedet skulle snu.
Slik markedet i aller høyeste grad har snudd, viser det seg å være en veldig god løsning.
– Vi tror alle involverte parter nå er fornøyde med utfallet. Alt er mulig med godt samarbeid, konstaterer skipsrederen.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/05/13/7671671/enorm-verdiokning-for-arne-blystads-songa-container
Redigert 13.05.2021 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2021 kl 10:13 8172

Gratulerer med bobilen, Kbkristi! 3,2 kg med dokumentasjon, du verden! Da hadde jeg også valgt «ring en venn» ja. :-)
Slettet bruker
13.05.2021 kl 10:18 8141

«The Bank of MPCC» har holdt stand på 13-14 i 4 uker nå. Kontantstrøm inn og NAV øker. Regner med nye kursmål ifm. Q1 20. mai.
Kbkristi
13.05.2021 kl 10:22 8138

Hehee, det blir nok til det. Fruen er i full gang med sengeoppredning og vask, så jeg må også ut og ordne mine ting :)
Artig at det blir fokusert på container i FA. Det slår positivt ut for oss også :)
Slettet bruker
13.05.2021 kl 10:31 8173

Med 4 ganger flere skip enn Songa kan MPCC flåten ha økt verdien med +/- 3,5 milliarder da..., det gjenspeiles ikke i kursen i alle fall...
Spent på hva MPCC sier om dette neste torsdag!