MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2348755

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2021 kl 17:16 8893

Jeg håpet også det kom nye tall i dag, men Kristi Himmelfart er offentlig fridag i Tyskland også. Kan håpe at de slipper tallene i morgen, men tipper nok vi må vente til tirsdag igjen. Harpex kommer forhåpentligvis i morgen i alle fall.
PSI- Investor
13.05.2021 kl 20:20 9044

Ok, takk, ja får vel klare oss uten rateøkninger på helligdager
Maduro
13.05.2021 kl 20:39 9534

Hvis de kjøper, så kjøper de sikkert med oppgjør i aksjer. Håper de ikke gjør det, dumt å handle skip i en syklisk bransje som kanskje nærmer seg toppen......

Les DAC.US kvartalsrapporten som kom ut denne uken, de venter med å kjøpe skip. Bygger krigskasse!

https://www.danaos.com/news-and-media/press-release-details/2021/Danaos-Corporation-Reports-First-Quarter-Results-for-the-Period-Ended-March-31-2021/default.aspx
Helg11
13.05.2021 kl 21:43 9421

Ny kommentar fra New ConTex idag (uten tall), anbefalt positiv lesing:
Since the beginning of the first Q 2021 there has been an unprecedented increase of the charter rates in all segments (even the
ones that are not covered by the NEW CONTEX namely the vessels below 1000 teu). Now we are in the middle of the second Q
and this widespread euphoria is very difficult to be contained or limited and evidently so. Our earlier estimation that 12-24
months business will prevail gave way to our more recent and firm belief that periods in excess of 24 months up to 36 months
(and even beyond for 4500 teu+ vessels) will be the norm. One could notice that in the past the 24 months results were based
upon mere guesses or approximations developed by good feelings and optimism. Now we fill in the 24 mos results having actual
and real data in our hands as 24 mos is the minimum period that owners ask these days (regardless of vessel size or even age). On
the other side of the table we have the charterers who take in tonnage based on long term planning because the demand for
goods (which greatly exceeds demand for services) seems to be quite strong. Moreover, if we take into consideration the hickups
created recently in Suez, we can safely say that the situation has not become easier from a logistics point of view. There have
been disruptions which forced many charterers to do fleet reshuffling in the various trades and even fix further ships and for
longer. Needless to say that this fuels the appetite of many owners for even higher rates and longer periods. We have no reason
to believe that this situation will end any time soon. Of course we have the summer in front of us and the world is timidly opening
up thanks to the millions already vaccinated against COVID-19 but as long as the demand for goods is there and is strong then the
classical differentiation between slow summer and fast spring (in terms of rate) does not apply anymore. There is a paradigm shift
and perhaps in the coming couple of years we may be inserting 36 month figures in Contex for some sizes. Whether this is wishful
thinking or not remains to be seen.
Ærligtalt
13.05.2021 kl 22:09 9356

💥💥💥💥
Inspektøren
13.05.2021 kl 22:46 9241

Takk for deling. Bet mer merke i følgende:
«24 mos is the minimum period that owners ask these days«
Basert på dette kan vi forvente at betydelig økning i kontraktslengde på det er sluttet siden forrige rapport.
Eller tolker jeg feil evt. at det i like stor grad ikke gjelder for feeder segmentet??!
Helg11
13.05.2021 kl 23:18 9221

New ConTex er drevne eksperter som har vært lenge i gamet og sett mye. Det de skriver nå er en bekreftelse på paradigmeskiftet for container-shipping.

Sitat : even higher rates and longer periods. We have no reason
to believe that this situation will end any time soon.
Dette er altså diametralt motsatt av utsagn fra DnB.

Lengde på kontrakt: gjelder alle våre størrelser, hvor 24-36 mnd er den nye malen for lengde på kontrakt. For skip over 4500 TEU vil det være over 3 års lengde.

Inflasjonsfrykt: I en situasjon med høy inflasjon tenker jeg at cash=trash, penger mister egenverdi. Da bør rotasjon fra vekstaksjer til verdiaksjer (og edelmetaller) øke, der sikker kontantstrøm trumfer luftige regneark.

Luftige regneark: Jeg tenker at bullarket er for positivt både på kostnader og inntekter (spesielt pool, da jeg fortsatt kan skimte 40k i horisonten på juli-skip). Bear er for defensivt, så noe i mellom er nok riktig som mange påpeker, og fortsatt meget solid. Blir spennende å få mer info om en uke...
PSI- Investor
13.05.2021 kl 23:18 9257

Takk for veldig positiv info!
Morsomt at de vurderer å måtte ta inn 36- måneders slutninger!
Slettet bruker
13.05.2021 kl 23:20 9364

Maersk CEO sees no real sign of inflation risk.

https://gcaptain.com/maersk-ceo-sees-no-real-sign-of-inflation-risk-in-world-economy/
viggi87
14.05.2021 kl 00:03 9415

Det var vel litt derfor du brukte betegnelsen BULL og BEAR på arkene også? For å illustrere hva som kan komme til å skje i hver sin ende av skalaen:-). Baack sa jo at de "flørtet" (mitt uttrykk) med chartere om opptil treårskontrakter for de større av skipene under 2000 TEU. Om det blir/ble en realitet er jo en annen sak.. Spørsmålet er jo om en når 40 000 i juli for de større båtene i klassen under "Nadia" for en ettårskontrakt. Jeg ANER ikke, men stigningstakten på ratene tilsier at det absolutt er mulig om vi fortsetter samme utvikling. Så er dilemmaet hva en skal gå for. Gitt at en får 36-40 måneders kontrakter på de større skipene, hvor mye rabatt må selskapet gi kontra en ettårskontrakt for tilsvarende skip? 10%?
Struts
14.05.2021 kl 06:10 9263

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Citibank ned 3,669’ (1,291’ totalt), Caceis Bank minus 125’ (4,465’) og Avanza Bank minus 30’ (1,637’). Ellers bare mindre endringer.

På plussiden: UBS Europe opp 205’ (5,704’’ totalt), Verdipapirfondet Storebrand opp 64’ (1,558’ totalt), Barclays Capital pluss 55’ (1,089’), Nordnet Livsforsikring + 54’ (3,717’), Morgan Stanley opp 40’ (878’) og UBS Switzerland opp 25’ (1,454’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer, bortsett fra at Brutus Invest (Atle Solum, aksje- og eiendomsinvestor i Asker) har kommet inn (igjen) på listen med 704’ aksjer.
Slettet bruker
14.05.2021 kl 06:43 9333

Det er en fryd å tråle rundt etter nyheter ang. container segmentet fortida. Alle piler peker i riktig retning, uten tvil. Dette blir et flott halvår alle sammen!
Redigert 14.05.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
14.05.2021 kl 08:37 9014

...According to one broker, shipowners are dismissing enquiries for periods of less than three years...

Det er mulig trenden ble for sterk for markedet rett og slett? Avtaler på høye rater i 2-3 år er i alle fall IKKE priset inn


Lykke til, alle sammen
Elpge
14.05.2021 kl 09:04 8909

Har ikke noe tro på at Mpcc skal noe særlig ned, selv om børsen korrigerer noe ned.
Aksjen er i en stigende trend, og så langt er det vel bare positivt det som er kommet av info ifm containerfrakt.
Har ikke noen store forventninger til Q1 som blir presentert snart, men vi vet at inntjening vil øke en god del fremover etterhvert som de får fornyet kontrakter på helt andre rater.
Det er hva som kommer av guiding fremover som er intresant.
For mitt vedkommende er det helt uaktuelt å selge en eneste aksje her med det aller første.
Slettet bruker
14.05.2021 kl 09:11 9008

13 - 14 er bare en hvilepause, og den har vi hatt flere av siste 6 måneder, så jeg kjenner igjen "lusa på gangen".
Regner med at samme tid neste er kursen det dobbelte.
Ærligtalt
14.05.2021 kl 09:18 8984

Lite som tilsier pause nå, som markedet formelig eksploderer med lange avtaler på høye rater

At den i skrivende stund er ned blir jo bare helt tullete
Slettet bruker
14.05.2021 kl 09:55 8836

Det jeg ikke skjønner er at Oslo er den eneste rød børs i dag.
Ærligtalt
14.05.2021 kl 10:25 8692

Hele børsen kan rade for min del- men her er altså MPCC en av få selskaper som beviselig har høy, forutsigbar inntjening fe neste årene...i tillegg til at verdien på skipene stiger voldsomt om dagen

Så kan man predikere om høy RSI og DNB kan forsøke seg med sine mafiastunt... Men dette er altså galskap
Slettet bruker
14.05.2021 kl 10:32 8777

*sukk* Jaja...
(sidenote; DnB hausset Rana Gruber i morges og den stupte nå. Sell-off like før et bra utbytte. Det er ikke til å bli klok av)
Ærligtalt
14.05.2021 kl 10:39 8928

Hallo...De er ilagt forelegg på 400 millioner kroner for å bevisst unnlate gode rutiner på å avdekke hvitvasking- så akkurat DNB trenger man ikke tenke mer på o denne sammenhengen :) - De er jo hva de er!
Struts
14.05.2021 kl 10:43 8925

Ja, det er korrekt. Periodene blir lengre og lengre, hvilket innebærer at befrakterne regner med at markedet vil forbli sterkt lenge. Men på mandag (tror jeg) var det en artikkel i Tradewinds hvor en fra Hansa Bereederung advarte mot at prisene kan falle like raskt som de har steget, når markedet først snur. Kanskje noen tar det som en dommedagsprofeti. Jeg syntes det er ganske innlysende at prisene vil falle når markedet snur. Kan bare ikke se at det vil finne sted i forutsigbar fremtid. Men, dersom det skjer snart betyr det vel at alle de store har tatt feil i alt de har gjort siste året. Og kan ikke se det heller. Tror mer på "takeoff" videre før vi detter ned i søppelbøtta, men den som lever osv. Og det er vel ikke lenger enn til 20/5 før vi (forhåpentligvis) får noen signaler om fremtiden, sett fra MPCC's side.
Alby
14.05.2021 kl 11:03 8999


Hvis jeg ikke busker feil var det en som antydet mulig 40,- pr. aksje i løpe5 av juli, da tror jeg det er på tide at den starter oppgangen?
PSI- Investor
14.05.2021 kl 11:07 9034

Det er vel veldig rart dersom hele den gjengen som tross alt driver i bransjen nå sikrer seg å betale skyhøye rater for 3 år og mer dersom det er finnes reelle tegn på et svekket marked innen 3 år. Så jeg som amatør kan ikke annet enn tro på minst tre gode år herfra.
For litt større skip leste vi senest i går om avtaler som strekker seg enda lenger frem i tid.
Litt urolig aksjemarked generelt skremmer ikke meg, de her aksjene skal jeg ha i minst ett år til, sikkert lenger.
Struts
14.05.2021 kl 11:09 9199

Nemlig!
Slettet bruker
14.05.2021 kl 11:47 9071


Er enig i det samme. Mindre reaksjoner ned hører med i bildet i en større oppgangsperiode. Vi er midt inne i den perioden.

jodelmann
14.05.2021 kl 12:03 9016

Veldig enig. Kan ikke skjønne annet enn at det må dryppe på klokkeren etterhvert.
Når skipene er ønsket for så lang periode må det bety at det er gode utsikter.
Hvis ikke er det meg som skjønner ingenting-:)
Alby
14.05.2021 kl 14:29 8719


God 17 Mai til dere alle 🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴
Slettet bruker
14.05.2021 kl 15:26 8585


Svalestup!!!! Neida: Nada! Ingenting!
Slettet bruker
14.05.2021 kl 18:14 8247

Skipene sluttes på lange avtaler til klondyke rater. Kjøp!

Sett «Level Chart» på 5Y og tenk over kva slike rater vil generer av penger de neste årene til selskapene som drifter container skip. Pengene vil renne inn bokstavlig talt, som igjen vil tilfalle aksjekurser og aksjonærer. Kjøp - kjøp - kjøp!

https://ycharts.com/indicators/container_shipping_rate_for_1700_teu_vessels
Redigert 14.05.2021 kl 18:18 Du må logge inn for å svare
Inspektøren
14.05.2021 kl 19:44 8154

Rart at kursen holder seg på 13-14. Shipping er vel rett og slett ikke sexy nok? Jeg øker, har også kjøpt DAC, ZIM og NMM.
Maduro
14.05.2021 kl 19:55 8228

Lønner seg å høre på Mintzmyer 😉
Struts
14.05.2021 kl 20:14 8194

Jaha, hva er kurtasjen for å handle i de aksjene? Av ren nysgjerrighet selvfølgelig. Ellers syntes jeg personlig at det er bra kursen holder seg der den er en liten stund. En eksponentiell vedvarende økning er usunt. Bedre å gå under radaren en stund av og til, heller det enn disse berg-og-dalbane-aksjene. 10% oppgang eller så hver måned er ikke noe jeg kimser av, i banken får jeg 1 - - - i året.

Uansett, til deg og alle andre som følger MPCC, en riktig god helg og 17.mai-feiring!
Redigert 14.05.2021 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2021 kl 20:45 7975

Nei, ble ikke så ille allikevel. Trodde at den skulle mye mer ned men avsluttet greit nok.
Inspektøren
14.05.2021 kl 21:00 7933

Bruker Nordnet.
Pris utenfor Norden: 0,1% minstekurtasje kr99.
I Norden: 0,05% minstekurtaske kr 79.
Aksjene derover er mye mer volatile, 10% ned en dag og opp tilsvarende neste dag. Eksempel ZIM.
Redigert 14.05.2021 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
Struts
14.05.2021 kl 21:09 7951

Ok, takk - ikke så ille! Volatiliteten er jeg klar over, og Zim er kanskje fremdeles Israel-kontrollert, så ikke så rart...