MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2348774

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2021 kl 20:43 10901

Nå er det cirka en måneds tid siden Krosta og Hammers aller hyggeligst delte sine charts med oss.

Er det noen mulighet for at vi kan oppleve den samme gleden igjen, med oppdaterte charts?




Ærligtalt
16.05.2021 kl 17:12 10139

Vi trenger ikke charts eller flere analyser nå... Taiwan er i ny lockdown og flere land følger snart...Handelen øker enda mer. Tragisk hele greia- samtidig som det sikrer MPCC i flere år fremover

Bud kommer...
Struts
16.05.2021 kl 17:58 10096

Jaha, og hva vet De om det om man tør spørre?
Ærligtalt
16.05.2021 kl 18:15 10246

Det er eneste naturlige måte for store aktører å sikre vareflyten... kort og godt
Struts
16.05.2021 kl 18:23 10458

Sukk, så ut fra assumpsjonen om at 2 er 2, så vil de automatisk inngå ekteskap og bli 5?

PS. Skjønt gir deg det; Ibsen svarte en gang på et spørsmål om 2+2 ikke ble fire: "Vel, men på planeten Neptun kan det jo bli fem".

In short, I rest my case. Som det så fint heter på angelsaksisk, eller noe tilsvarende. Ha en fin 17. mai!
Redigert 16.05.2021 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2021 kl 19:00 10494

Du må gjerne leve i den tro at alt går til himmels, Ærlig talt!

Her inne på HO er det mange optimister, og jeg er én av dem, men jeg har aldri trodd at det ikke vil bli bulkete underveis. Og der vet jeg har med meg mange andre. Det er bare å lese seg bakover, så ser du det.

Derfor støtter jeg meg ofte til charts, ikke minst nå som jeg håper at lånesøknaden min kan innvilges snart slik at jeg får kjøpt meg opp ytterligere, til "en 140 % portefølje". Da er det greit å benytte chart som støtteverktøy ved kjøpet.

Jeg har liten tro på at noe rederi vil kjøpe MPC nå, etter at kursen har økt med vel 1.000%. Og selv om kursen øker enda 200-300 %, noe jeg tror på, skal det mye til at noen ønsker å pøse inn mange milliarder på oppløpssiden. Men man skal aldri si aldri.

For min del har aksjekursen økt betydelig mer enn forventet, det er bare å gå tilbake og se på mine kursmål på gitte datoer i 2021. Vi er vel forbi disse målene. For meg er det mer enn nok. Jeg tror nå på en jevn og god oppgang etter hvert, det er det sunneste og beste på lang sikt for selskapet, for aksjonærene og for kursutviklingen på lang sikt.
Redigert 16.05.2021 kl 19:02 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
16.05.2021 kl 20:10 10433

Jeg tror dessverre ikke at dette går til himmels- men mer at det kommer et bud på 18-20,- som får gjennomslag

Mangel på båter de neste 2-3 ,årene... hallo... det er nå av nasjoners interesse å sikre flyt av varer- og selskapet må kjøpes opp før mange av kontraktene reforhandles

Helg11
16.05.2021 kl 20:49 10351

Tro kan flytte fjell, sies det. Jeg meldte meg ut av statskirken for noen år tilbake, men har jo fortsatt veldig god tro på MPCC caset (best risk /reward på Oslo børs).

Men tilbake til tro, er jeg jo da nysgjerrig på hva du bygger denne troen din på Ærligtalt:
- Hvorfor tenker du at det kommer et bud, og som aksjonærene (inkl oss) kommer til å godta?
- Hva bygges 18-20,- kr/aksje på?
- Nasjonale interesser - kan du utbrodere denne litt? Tenker du at en nasjon kjøper opp MPCC?
- Hvilke motargumenter har du vurdert, som taler mot det scenariet du ser som mest sannsynlig?
Ærligtalt
16.05.2021 kl 22:44 10106

...Dere er skeptiske til et bud på 18-20,-... Samtidig som jeg skal argumentere for at en fair pris er 18-20,- ?

Alle kan vel lese om et stadig mer presset marked, samt at selskapet i teorien kan være gjeldfrie om 2-3 år...Holder lenge for meg

Lykke til, alle sammen
Slettet bruker
17.05.2021 kl 01:26 9925

Det må 90 prosents tilslutning fra aksjonærene før man kan tvangsoverta selskapet. Det skal altså kun 10;1 prosents motstand fra aksjonærene for å hindre en overtagelse.

Hvorfor selge aksjene til kr. 18-19 når man kan vente noen måneder og oppnå en kurs på kr.25-30?
Redigert 17.05.2021 kl 01:27 Du må logge inn for å svare
jadden
17.05.2021 kl 08:37 9715

Kepler Chevreux hevder at deler av containermarkedet vil bli overtatt av bilskip når containerskipene er utsolgt, de ser stor oppside i bilskip og da spesielt i WAWI som de mener har 70 % oppside. MPCC virker å flate ut, kan det være fristende å flytte over til WAWI for å strekke containerbølgen enda et hakk?
PSI- Investor
17.05.2021 kl 09:42 9586

Nei, uaktuelt for meg i alle fall
Det er jo flere bilfabrikker som må dempe produksjonen pga mangel på visse metaller.
Kanskje kan bilskip ha flaks å få frakte andre varer, men er det gitt at de vil tjene bedre på det?
Slik overgang fra bilfrakt til andre ting er sikkert ikke å gjennomføre uten videre heller.
I MPCC trenger vi ikke håpe så mye, her vet vi allerede at det er god inntjening og at kursen er lav.

God 17. mai alle!
Redigert 17.05.2021 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
OeJo
17.05.2021 kl 11:58 9382

Jeg har problemer med å se at dette kan påvirke de generelle ratene noe særlig - de vil ikke på noen måte kunne konkurrere med spesialbygde containerskip når det gjelder effektivitet. Det som står på flatbeds har bestandig gått med ro-ro og ferger og plutselig å skulle anskaffe et stort antall hengere for å få rullet containere ombord i en bilbåt ser jeg ikke for meg vil skje. Å kjøre dem inn med truck er antagelig mulig, men ikke praktisk og det er begrenset til ett dekk. Jeg ser også for meg et stabilitetsproblem. En bilbåt frakter hovedsakelig luft - biler er lette. Men, i nøden spiser fanden fluer, så det er jo en mulghet for at man får lastet et dekk eller to med tomcontainere for returreise til østen.
Ærligtalt
17.05.2021 kl 12:09 9339

Disse kommer til å stikke så dypt og bruke så mye fuel at totalkost blir skyhøy... og hvem betaler for tilbakekonvertering av båtene om 3 år?
Struts
17.05.2021 kl 12:29 9304

Sitter og ser litt på flåteverdien. Og selv om jeg ennå ikke har funnet noen salg verdt å referere til (pga en haug omstendigheter som nevnt tidligere), så antar jeg det ikke vil være lenge før det blir på tide. Forrige anslag vi hadde var vel rundt 29/4, og da kom det ut til en total verdi på $ 911,150,000. Og fratrukket halvparten av verdien for de 8 skipene i J/V'et blir det $ 849,100,000.

Og selv om det er litt tåkete det hele for meg (siden reelle/ferske salg ikke foreligger på T/C-fri basis), tipper jeg at en oppjustering bare for de største skipene (over 2700 TEU) vil ligge i området mellom $ 55-60 mill. Så kommer det vel en oppjustering for de minste også (kanskje den kommer først), og da tipper jeg vi muligens tangerer $ 1 milliard (som alltid basis T/C-fri levering) totalt...

Dere får ha en trivelig 17. mai-feiring!
Alby
17.05.2021 kl 12:56 9258


Jeg tror mye av tvilen kan bli bort etter den 20 mai. Et delvis godt resultat samt en god guiding kan bli gull. Når det gjelder salg tror jeg det fort kan bli nærmer 30,- når vi ser på markedet og tidligere info.
God 17 mai 🇳🇴🇳🇴
Ærligtalt
17.05.2021 kl 16:39 8940

Prisene kan settes opp så lenge det er betalingsevne og villighet hos forbrukerne

Kan vi se 30 prosent høyere rater nærmere jul? Jeg tror det

Lykke til, alle sammen
Alby
17.05.2021 kl 17:07 8875


Hvis jeg ikke har misforstått var det noen som mente vi kunne nå 40,- i løpet av juli, vel vi får se.
PSI- Investor
17.05.2021 kl 17:09 8878

Var nok om et års tid det
Alby
17.05.2021 kl 19:47 8740


Jeg tror det var helg11 som uttalte dette og nevnte ikke neste år ? Men sikkert urealistisk .
Inspektøren
17.05.2021 kl 22:19 8446

containerselskap i USA har steget bra idag (ZIM, NMM, og DAC) tiltross for en rød dag generelt. Lover godt for MPCC i morgen som ligger et godt stykke etter.
Helg11
17.05.2021 kl 22:47 8352

Nei, jeg har prøvd å ha fokus på regneark og gode beregninger, og har ikke satt kursmål. Det er jeg for fersk og amatørmessig til foreløpig. Men om noen tar utgangspunkt i regnearket og ser på beregnet inntjening vs aksjekurs (P/E) og sammenligner dette videre med andre selskaper i shipping, så har nok tall mellom 20-40 kr blitt nevnt.

Blir en spennende uke!
Ærligtalt
18.05.2021 kl 07:33 7910

Ja, guidingen denne uken vil sikkert tegne et dystert bilde...

Nei- tulleprising nå- og utbytter fra Q3?
PSI- Investor
18.05.2021 kl 09:23 7577

En artikkel hvor jeg likte en setning fra konklusjonen:
https://www.hellenicshippingnews.com/ports-terminals-vs-shipping-lines-do-investors-favour-the-latter/

In our view, investors with higher risk tolerance will be better off staying invested in container shipping despite high valuation given the backdrop of strong growth, low interest rates and at least a two-year high growth potential

Disse ser altså minst to år med ytterligere vekst. Og det er jo glimrende!
Struts
18.05.2021 kl 09:34 7732

Føler meg som en krengende fregatt etter i går, så må, nesten ærlig talt, innrømme at i dag hadde jeg tatt i mot et bud på NOK 18-20 med åpne blekksprutarmer. På den annen side er det kanskje greit å vente til 20/5 eller deromkring.

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Nordnet Livsforsikring minus 97’ (3,620’ totalt), Morgan Stanley ned 45’ (833’), Euroclear ned 42’ (5,121’), Skandinaviska Enskilda ned 40’ (1,211’), UBS Switzerland minus 30’ (1,424’), Clearstream Banking minus 28’ (6,886’) og Nordnet Bank minus 20’ (2,631’). Ellers bare et par små endringer.

På plussiden: UBS Europe opp 306’ (6,010’ totalt), Spiralen Holding (S. Morten Blix) pluss 116’ (12,621’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) pluss 50’ (1,363’) og The Bank of NY Mellon + 33’ (3,655’). Ellers bare en liten endring, bortsett fra at Sverre Morten Blix er tilbake på listen igjen med sin personlige beholdning med 724’ aksjer. Må innrømme at Blix ser jeg på som en «bjellesau» verdt å følge med, han er i motsetning til Maling-lakk-og Spray Spetalen en langsiktig kar.

Redigert 18.05.2021 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2021 kl 09:55 7694

Viktig å holde roen framover. Container ratene går opp og lengre slutninger av skip globalt vil føre til ein god cash flow i årene som kommer. Dersom det legges fram eit «midt på treet» resultat den 20. - hold roen. De knallsterke ratene som vil generere penger i kassen er det fundamentale for tida som kommer. Kjøp & hold.
Redigert 18.05.2021 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2021 kl 10:35 7513

Two outbreaks- Vietnam and Norway.
Ikke kjekt med en slik nyhet men viktig å holde øyet på helheten utover kontrakter, (in my humble opinion). Covid utbrudd blant seafarers har jeg vært lenge opptatt av og er litt nysgjerrig på effekten på driften eller om de har nok mange å rullere mellom.
De snakket en del om vaksineringsplaner på ISF, om arbeidsgivere skal bidra eller om nasjonene seafarers er statsborgere av skal ha hovedansvar , men har ikke sett mange artikler siden.

https://www.tradewindsnews.com/casualties/seafarer-dies-on-nisshin-bulker-as-master-evacuated-from-synergy-boxship/2-1-1011414
Helg11
18.05.2021 kl 10:56 7470

Noen speidere som har lyst til å delta her?
Join Fearnley Securities for a truly global container virtual event. The container market is boiling hot. Industry profitability is at a 15-year high, and charter-rates are setting new records on a weekly basis. To attend, request access here: https://lnkd.in/gRrMyVG
Slettet bruker
18.05.2021 kl 10:59 7559

Tragisk med dødsfall selvsagt, og jeg er enig i at det er viktig å holde øye med helheten, altså se etter alt som kan påvirke markedet generelt og MPCC spesielt.
Selskapet har jo sterkt fokus på sjøfarernes velferd, og jeg håper at de både har situasjonen under kontroll på sine skip, og at rullering av mannskap går som det skal (eller i alle fall med så lite ekstra belastning på ansatte og selskap som mulig). Vi kan håpe at det sies noen om dette på torsdag.
Slettet bruker
18.05.2021 kl 11:07 7561

Ja, jeg håper at de sier noen ord om det på torsdag og om de er et reellt issue, økende eller ikke.
Slettet bruker
18.05.2021 kl 11:09 7662

Spennende Helg11! Vet du noe mer om eventet? Hvem som deltar osv? Det ser ut til å være åpent for alle, slik jeg forstår det, og kostnadsfritt (?).
Helg11
18.05.2021 kl 12:07 7435

Ja, dette virket spennende. Likheter med Mintzmyer og investors edge: Our team of internationally ranked analysts provide a steady stream of value added research products and actionable investment ideas. Espen Landmark Fjermestad

Ellers dårlig timing at det er samtidig som earnings call Q1 MPCC, men håper noen kan delta fra gruppa og gi referat.
Alby
18.05.2021 kl 13:38 7220


Ingen fart i handelen i dag ? Man avventer kanskje resultat og guiding ?
Helg11
18.05.2021 kl 14:02 7280

Fra artikkel i Tradewinds. Veldig spennende rykter ifht. kontraktslengde og beløp + negativ flåtevekst i 2023 pga. EEXI:
Some of the biggest weekly rises taking place in the past month. The increase is led by the classic panamax sector where 6-12-month charter rate for a 4,400 teu vessel stand at $50,000/day, on a par with peak levels seen in 2005, according to assessment by shipbroker Clarkson. The speed with which the market is rising means even this level may already be surpassed. The 5,060-teu Heng Hui 6 (built 2004) is reported fixed for 60-80 days at $58,000/day with France’s CMA CGM. There are also rumours of a 4,300-teu vessel taken $70,000 for a short period. In the smaller sizes new records are begin broken as vessels are take for longer periods. Israeli liner operator $ZIM has booked the 3,534 teu Bach (built 2009) controlled by UK-based Borealis Maritime. The vessel is reported fixed for three years at $31,250 per day, say brokers. That is the first three-year fixture to break the $30,000 threshold for this size. It is that is more than four times the rate of around $7,500 per day that the vessel has earned for the past 12 months.

Tonnage providers are increasingly confident that the capacity crunch and high earnings are set to continue for some time yet. $GSL executive chairman George Youroukos pointed to expectations that the smaller and mid-sized containerships receive a disproportionately higher boost from decarbonisation measures. Speaking at a recent conference call on 10 May, Youroukos said that the container fleet would shrink as ships are forced to slow down. He said the non-eco fleet would need to slow to meet IMO’s rules on Energy Efficiency Existing Ship Index, or EEXI, which enters in force in 2023. That would effectively shrink the boxship fleet by six to 10% and would result in negative fleet growth.

“Today’s surging rates, expanding periods, desperate demand for ships (with little respite until at least 2023), along with high freights, bumper liner profits and a supply chain creaking at the seams, suggests anything but a change in direction for the time being.”

https://www.tradewindsnews.com/containerships/boxship-charter-rates-soar-to-all-time-high-amid-paradigm-shift-to-longer-periods/2-1-1011709
Struts
18.05.2021 kl 14:08 7457

Takk for at du følger med og gjengir! Og ikke minst; deler med oss!
Redigert 18.05.2021 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
18.05.2021 kl 14:15 7454

Takk!
Høres jo strålende ut!

Nye tall har dukket opp i regnearket. EPS for 2022 sto tidligere i dag på 6,63, nå viser det 6,83.
Arket merket med 2023 viste en EPS på 8,30 tidligere i dag, nå viser det 8,58

Hvis vi går ut fra at PE på 10 er riktig så bør denne økningen alene øke kursmålet med 2,- kr aksjen
Redigert 18.05.2021 kl 14:20 Du må logge inn for å svare