MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2205321

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare

Dermed knuser de jo forventningene både på topp- og bunnlinje og guidingen kunne ikke vært bedre 👍
Njord
20.05.2021 kl 08:16 7623

EBITDA på 22.2 M$ er jo godt over konsensus her 👍🏻
Året under ett anslås nærmere 140 M$
Flere lange kontrakter inngått og gode muligheter for langsiktig inntjening på kontrakter som skal inngås og gode utsikter i ÅRENE som kommer !

Ingen kommentar rundt ev utbytter, noe som sikkert hadde fått kursen til å ta av, men burde jo uansett sige videre opp på dette 👌🏻

Njord

Ja, ser det her også- mange haier som lurer omkring nå, så i dag kan man nok oppleve alt fra stop loss raid og 5-10 prosent ned... eller 5-10 prosent rett opp

Lykke til, alle sammen
Helg11
20.05.2021 kl 08:23 7510

Q1: Lander litt nærmere bull enn bear scenarioet.
Guiding (som vi tenkte er det viktigste)= Bull. Det viktigste avsnittet: The current market is characterized by a chronic shortage of vessels. To change the current direction, the demand
side would need to slow down noticeably, but this is far from appearing realistic in the coming months. Consequently,
as long as there are requirements for vessels coming in, the negotiation power will be on the ship owners side, rates
will continue to rise and charter periods to lengthen.
Kbkristi
20.05.2021 kl 08:42 7181

Mye snacks i den fulle rapporten:

Mid-term demand forecasts for the Container Vessel Market are encouraging as well. Demand growth is currently estimated with an average annual growth rate of 5.1% until the end of 2024. Numbers are even more favorable for smaller and intermediate vessels as demand growth on intra-regional trades (the main deployment of vessels smaller 5,200 TEU) is relatively strong with an average annual growth rate of 5.7%.5 The rethinking of global sourcing patterns towards more regional diversification can be expected to have additional positive implications on intra- regional trades (especially in Asia) and to increase the need for small and flexible container vessels.
Eankee
20.05.2021 kl 08:43 7198

Gode tall, men viktigst er selskapets forventninger til markedet framover...... og de er skyhøye....
Redigert 20.05.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.05.2021 kl 08:52 7052

Dette er nok plassen å være framover:

Supply / Demand Balance
As the forecasted strong TEU demand will meet a moderate fleet growth in the coming years, an excess demand situation is expected. Demand growth is assumed to be 6.9% in 2021 for the total market, outperforming the expected supply growth of 3.4%. In 2022, the total container fleet is expected to grow only with 1.5%, compared to a strong 5.9% TEU demand growth. An even stronger excess demand is expected for vessels serving intra-regional trades. Demand growth on intra-regional trades is forecasted to be 7.8% in 2021 and vessels smaller than 5.2k TEU (which carry 93.4% of the intra-regional TEU tonnage) are expected to grow by only 0.5% in 2021. In 2022, the growth of vessels smaller than 5.2k TEU is even expected to be negative with -0.9%, intra-regional trade demand by contrast is forecasted with a strong growth of 6.2%.
Pilegrim
20.05.2021 kl 08:54 7026

Enig, atskillig bedre enn å sette penger på konto i f.eks. DNB.

The Bank of MPCC
Redigert 20.05.2021 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
20.05.2021 kl 08:54 7116

Det sterkeste container markedet noensinne er under oppseiling - oppsiden er fortsatt stor, noko rapporten i dag forteller.
dato
20.05.2021 kl 09:05 6959

Et overskudd på $3,5 mill er kjempebra!
Sjelden vært så deilig å bomme grovt :-), $22,3 mill i EBITDA var vesentlig over det jeg trodde. Jeg bommet først og fremst på "Vessel voyage expenditures", som bare ble på $1,3 mill, mot $5,7 mill i Q4 og $6,8 mill i Q1-20. Det skyldes sikkert høyere flåte utnyttelse, med andre ord færre døgn de måtte koste drift selv. Den faktoren glemte jeg rett og slett å ta høyde for. Ellers merker jeg meg at det var en overraskende høy post på "other income", på hele $2,2 mill, og en kraftig reduksjon i "other expences" fra forrige kvartal.

Veldig bra resultat, og ikke minst alt det som står om behovet for skipene fremover i forhold til flåtevekst. Egentlig burde de nå antagelig jobbe på ultrakorte kontrakter!

EBITDA på 22.2 M$
Så forventer de å nå øvre ende av forventet EBITDA på 120-140 for hele 2021. Dvs at det gjenstår 120M dollar på tre kvartaler som gir i snitt 40 mill dollar pr kvartal for de tre gjenværende kvartalene. Siden også q2 blir lavere enn q3 og q4 blir det veldig gode tall mot slutten av året!
Og så betaler de ned på gjeld slik at kostnadene etter EBITDA blir stadig lavere.
Alby
20.05.2021 kl 09:21 6832


Nå forstår jeg ingen ting god melding og aksjen ned, nå skulle den ha økt kraftig 😩😩
Helg11
20.05.2021 kl 09:22 6924

MPCC: Soft Q1 but expects to ‘reach the upper end’ of guidance
 MPC just delivered Q1 figures, below what we and consensus expected. EBITDA incl.
JV but adjusted for a non-recurring USD 2m settlement came in at USD 21m (PAS and
consensus at USD 24m and USD 23m) as utilization came in a tad lower than expected
and opex a bit higher. The rest of the P&L was in line and the company booked a small
USD 1.7m adj. net profit (PAS and consensus expecting USD ~6m)
 MPC took delivery of ‘AS Nadia’ (3,600 TEU) while ‘AS Frida’ (1,300 TEU) was delivered
to her new owners. 26 fixtures have been made YTD (at continuously higher levels for
longer periods), yielding a backlog of more than USD 400m.
 The company expects to make ~25 additional fixtures in 2021 and to ‘reach the upper
end’ of its guidance (EBITDA: USD 120-140m). This is in line with our estimates but
should MPC continue to fix vessels ~30% above our estimates it will obviously come
up (though with >80% of 2021 booked, most of the upside is in 2022-23).
Redigert 20.05.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
jess23
20.05.2021 kl 09:22 6908

Hvor er det du har din konsensus ifra? Dette resultatet var under DNB's forventninger både på EBITDA og Net profit. Og også under det DNB skriver er konsensus ifra andre....

Fint å se at det skrives at den største oppsiden er i 2022 og 2023! Innen vi kommer dit er nok den største oppsiden etter 2023!
Altså siden de skriver at det forventes større etterspørselsvekst enn flåtevekst i MPCC's segment i flere år.
Redigert 20.05.2021 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
Pilegrim
20.05.2021 kl 09:39 6733

Kurs ser ut til å ha stabilisert seg. Skulle bare mangle med slik suveren guiding. Alltid litt ulik oppfatning først på dagen. Utbytte (dividend) basert på 3,5 mill$ er selvsagt ikke aktuelt om noen trodde det.
Pentad
20.05.2021 kl 09:43 6689

Synes kursen holder sitt i dag, Alby.
Hadde nok tatt fart med melding om utbytte men vår tur kommer. Personlig liker jeg at de setter litt fokus på nedbetaling av gjeld akkurat nå og er villig til å vente på utbytte. Ellers er det lite skrevet om selskapet i finansaviser i dag. GOGL står i solskinnet med utbytte melding og tar plass og oppmerksomhet. Men til og med gogl får ikke kursfart som kan sees over dammen i enkelte selskaper etter så gode rapporteringer.
dato
20.05.2021 kl 09:47 6647

Det er for meg ubegripelig at "consensus" kunne være $6 mill i pluss! Revenue er jo rimelig gjennomsiktig, og de hadde neppe regnet med $2 mill i "non-recurring settlement" i sitt anslag. Da må de altså ha regnet med vesentlig lavere utgifter enn det ble, og hva de har tenkt der er vanskelig å skjønne for meg i alle fall...
VolumOpp
20.05.2021 kl 09:48 6721

Samme utvikling som f.eks ZIM i går ved framleggelse. Så kan ein sjølv sjekke kva som skjedde med ZIM ut over dagen, etter guiding ble kjent..
dato
20.05.2021 kl 10:15 6469

Det beste er helt klart i vente, og 2022 kommer til å bli eventyrlig bra, slik det tegner seg nå. Det kan godt være at det for feeder segmentet stiger videre inn i 2023 og videre, med forventet økt "scrapping" og økning i " intra-regional trade". Selskapet tar uansett høyde for usikkerhet for 2023 fordi det i løpet av året kommer en stor mengde nye (store) skip på sjøen. Det virker som de venter at det kan bli noe konkurranse fra skip over feeder størrelse i det intra-regionale markedet, men de sier også dette: ..."but there are still logistic and technical boundaries for larger vessels to expand widely into intra-regional trades".
VolumOpp
20.05.2021 kl 10:30 6361

For den som har litt horisont og litt tolmodighet, er det beste i vente - uten tvil. Dette indikerer også dagens rapport. Så legger aksjen nederst i kista og opner den igjen med det første. Rater, kontraktslengde og tilgjengelighet trumfer alt. Alle piler peiker i rett retning.

Slik dere har hausset denne aksjen trodde jeg skipene allerede var på skyhøye rater for flere kvartaler siden.....?!

Slik dere har hausset denne aksjen trodde jeg skipene allerede var på skyhøye rater for flere kvartaler siden.....?!
VolumOpp
20.05.2021 kl 10:37 6321

Her er det ingen hausing. Sjekk ut aksjekurser, rater og framtidige slutninger - så kan kvar enkelt gjøre sine tanker om tiden som kommer.

https://harpex.harperpetersen.com/harpexVP.do
Redigert 20.05.2021 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
Kaga
20.05.2021 kl 10:38 6327

Hvis du hadde fulgt med litt her så hadde du visst (ikke trodd...) at en stor andel av skipene begynner på skyhøye rater nå i år. At det er nå fremover som gjelder.
Redigert 20.05.2021 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
Pentad
20.05.2021 kl 10:40 6417

For flere kvartaler siden? Ikke for å være uhøflig, men var ikke du med på pandemien 2020?

Er det en ting denne tråden skal ha kreditt for, så er det vel mangel på hausing, har fulgt denne tråden i ca 6 måneder å mesteparten av tema har vært basert rundt rein skjær fakta. Noe halsring fra et fåtall personer har det vel kanskje vært, men sammenligner man med resten av forumet så vil jeg si vi har beina plantet ganske godt på jorda :)
icemanjb
20.05.2021 kl 10:45 6530

Dummeste kommentaren jeg har hørt på lenge. Følg med litt og gjør opp din egen mening

Sist jeg sjekket er det pandemien som faktisk drar container markedet opp.........
Hoasis
20.05.2021 kl 10:51 6542

er du forbanna fordi du har lest noen tråder her inne og fått inntrykk av at det kom mange 100 millioner i overskudd på Q1? Vil anbefale deg å sette deg inn i selskap før du kjøper aksjer, her er det åpenbart at du ikke skjønner hva MPCC driver med.
Helg11
20.05.2021 kl 11:01 6483

Nå er jeg litt svimmel, og trenger tydeligvis litt hjelp til å tenke.
Operating Revenue Q1 er $54.877, hva er det som er trukket ut fra TC kontraktene for å komme ned hit?
Har ellers regnet med alt av kostnader fra Operating Revenue Q1 og helt ned i bunn, for å finne total cost USD/vessel/day = $8.578,11, og lagt inn i et best guess regneark (work in progress 2021).
dato
20.05.2021 kl 11:14 6372

Dette er for MPCC alene, altså ikke inkludert JV skipene. Jeg hadde et estimat på ca $56 mill, og bommet dermed ikke så mye. Jeg hadde regnet med inntekt på Frida ut kvartalet. Hun ble jo levert til nye eiere 12.mars, så noe ligger nok der. Så kan det hende at tapt inntekt for tørrdokk har vært litt større enn beregnet. Dessuten regner jo vi med at nye rater er fra starten av en måned, noe det sikkert ikke er i alle tilfellene.
Pentad
20.05.2021 kl 11:23 6287

Heller mer gjenåpningen, Sonatrach.
Ta en titt tilbake på selskapet, juli - okt 2020, så vippet aksjen kr 2-3 (da er det å ta litt i når det skrives 'flere kvartaler siden')
7 mnd seinere, kr 13,90 (i skrivende stund). En god og temmelig rask recovery i gjenåpningen

Containermarkedet var i dass før covid. Markedet har blåst ut av alle proporsjoner under Covid fordi folk har sittet hjemme og bestilt varer som trenger skipning over en lav sko på internett. Oppussing, møbler, hjemmegym, fritidsbåter etc. Nedturen kan bli fryktelig brutal etter gjennåpning når folk begynner å allokere forbruket sitt mot reiser, restaurant og opplevelser igjen.
dato
20.05.2021 kl 11:36 6255

Jeg lurer for øvrig på hvordan du regnet deg frem til $8 578 i totalt cost pr skip. Tar man med avskrivning blir jo summen vesentlig høyere, og uten blir det lavere... Jeg kom til $8 123 pr skip, ved å ta totalt kost, uten avskrivning, $ 42,097 mill, og delte på 5182 ("Total ownership days of fully owned vessels"). Blir ikke det riktig da?
Pilegrim
20.05.2021 kl 11:39 6373

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/05/20/7676222/mpc-opp-122-pst.

Revidert artikkel i FA. MPCC opp 122 % (i 2021). Vi har fortsatt mer å gå på.
Redigert 20.05.2021 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Helg11
20.05.2021 kl 11:48 6213

Ah, stemmer. JV-skipene kommer inn på en senere linje, note 6. Takk! :-)
Tenker vi at vessel utilization (99,2%) er ex DD?
Finanskostnadene utgjør $1074/vessel/day, der vil refinansiering og nedbetaling hjelpe fremover.

Ellers litt spennende å følge med om skipsverftene nå kansellerer nybygg eller ønsker reforhandling av betingelser på bakgrunn av stålprisene (+70% siste halvår).
https://www.marketwatch.com/investing/index/steel
https://www.tradewindsnews.com/shipyards/newbuilding-talks-stall-as-spiralling-steel-plate-costs-hit-shipyards/2-1-1012350

Noen som har tilgang til Pareto og evt kan sjekke om det er noe info av interesse der?

Fant dette under analyser som var publisert i dag kl 10.18.
"Pareto Research10:18:10
Pareto High Yield Daily - 20 May 2021 – Austevoll Seafood / Pelagia, B2Holding, Beerenberg, BW Offshore,Mercell, MPCC,Seadrill"
Redigert 20.05.2021 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
dato
20.05.2021 kl 11:57 6172

Jeg er usikker, men har tenkt at 99,2% er inkludert DD. Det virker i alle fall for meg logisk å rapportere det slik. I mars var flåte utnyttelsen på "bare" 98,5%, og det var vel da AS Camelia etter planen skulle i dokk. Det kan jo også være noe påvirket av at AS Frida gikk til nye eiere 12.mars. Hun var neppe i arbeid helt frem til overtakelse.

Rettelse: Flåteutnyttelse for mars var 98,9%, ikke 98,5%.
Redigert 20.05.2021 kl 12:20 Du må logge inn for å svare