MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2351297

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Redcloud
21.05.2021 kl 16:50 11236

Enig, drit i Dnb, denne kan fortsatt doble seg +++
Slettet bruker
21.05.2021 kl 17:29 11377

Anbefaler alle å ta ein kikk på denne presentasjonen fra Q1, som allerede nevnt.

https://edge.media-server.com/mmc/p/58hxhzue

Alle piler peker i rett retning, med tidenes TC-rates som inngås på lange kontrakter. Inntjeningen vil skyte fart i årene som kommer. Ta ein kikk sjølv. Denne aksjen vil ikkje stoppe med det første. KJØP!
Redigert 21.05.2021 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2021 kl 17:33 11503

Skal ikke se bort fra at vi snart er en av børsens tungvektere. Sikkert ikke negativt for kursen det heller!
Slettet bruker
21.05.2021 kl 18:24 11482

Litt morsomt
Om så det ikke var nok med container mangel, så har vi enda en ny krise. Mangel på paller til shipping!
God helg og god Pinse. Feirer ukens resultater med en IPA i kveld ( 'P' står nok for Pinse og P i MPCC, har jeg funnet ut)

https://theloadstar.com/us-produce-shippers-face-new-export-crisis-now-pallets-are-in-short-supply/
Redigert 21.05.2021 kl 18:34 Du må logge inn for å svare
Helg11
21.05.2021 kl 20:11 11298

@dato: Clara og Carinthia er bekreftet et ekstra år. Ser på Twitter at Mintzmyer har fått oppdatering fra Danaos container ships om at de har avtalt TC for to skip i 4+ år som starter Q1 2022 (!!!), 2022-2026, så dette er nok den nye normalen. Men du: Kan jeg gi deg tilgang til google sheetet, du som finner frem i faner og kontraktslengder? Struts er nektet tilgang... hehe. Er jo mye å passe på, jeg føler på at jeg henger litt bak på de tingene som burde vært oppdatert....

Ellers får vi vel være godt fornøyd med uken. Vi kan fortsette å sove godt med et smil om munnen og drømme frem til enda høyere kurser.

God Helg!!
Rockepelle
21.05.2021 kl 20:40 11243

Startet med dette for litt siden og relativt fersk i dette gamet. Heldigvis kan det virke som at dere har ganske stålkontroll. Har fått overført noe mer til nordnet. Ville dere bare ha smelt alt inn fra start tirsdag, eller tror dere det er stor sjanse for en korreksjon før det går videre oppover?
StevenG
21.05.2021 kl 20:48 11334

Jeg ville avventet for en bedre inngang.. Q1 ferdig, oppdaterte kursmål på plass og snart sommer som betyr lavere volum. Denne går ikke til månen som folk tror... Men du som må avgjøre, er du long 1-2år har det ingenting å si.
Rockepelle
21.05.2021 kl 21:09 11302

Høres fornuftig ut. Synd jeg ikke fikk de inn på nordnet i tide før oppgangen. Var jo godt nede på 13 før den fikk fart
Slettet bruker
21.05.2021 kl 21:41 11282

@Helg11 (adopterer herved tiltaleformen :-) : Flott å få det bekreftet ang Clara og Carinthia! Altså ingen "trykkleif" der :-) Jeg hadde så smått ventet at det kunne være snakk om forlengelser for MPCC også, i og med at vi har sett det på en del andre. Det er interessant det du sier om Danaos, men kontrakter som ikke starter før Q1 neste år. Jeg vil tro MPCC også har fått forespørsler om kontrakter på skip noe frem i tid, og det blir spennende å se om de har is i magen og venter i det lengste.

Jeg bidrar gjerne med google sheetet, med å legge inn info i alle fall. Hyggelig at du spør! På det tekniske er det heller så som så med kompetansen, så jeg skal i alle fall ikke røre ved dine formler. :-)

Jeg har for øvrig tenkt på konsekvensen av at kontraktsperiodene stadig blir lengre. Vi vil antagelig knapt se en 12 mnd kontrakt på 2000+ TEU skip fremover, så ratene vi får fra New ConTex og Harpex på 12 mnd kontrakter føles ikke så relevante lenger. I og med at opp mot 3 år synes å bli en ny "standard" på særlig 2500 og 2700 TEU, velger jeg i mitt skjema å legge inn nåværende toårsrater som estimat for slutninger litt frem i tid.

Uken har vært super, og jeg kommer utvilsomt til å drømme søtt i pinsehelgen :-)

God helg! (blir liksom ikke samme svung over den med dato som nick... :-)
Redigert 21.05.2021 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Helg11
21.05.2021 kl 23:52 10984

Supert dato!
Tror du må be om tilgang i Google sheetet, evt legg inn en kommentar med din epost så legger jeg deg til.

Nytt rykte på pool skip (3 års kontrakt er tydeligvis malen nå, selv på disse små skipene):
AS Floretta Handysize 1,284 Zhejiang Ouhua 2007 14,250 King Ocean 3 Years

Rapport fra ConTex:
For close to a year we have seen a market moving only upwards, where only the sky seems to be the limit. we've seen a surge of
The New ConTex moving up another 3,9% this week, higher than the previous week of 2,3%. On a monthly basis up 16%, while at
1402 points the Year-to Year increase is at a staggering 317,3%. The increase was seen throughout the segments, ranging from the
lower end of 3,1%, while the largest increase was seen on the 1700's on 12 months seeing 4,5% increase. Compared to previous
months the upward trend seems to have stablized with an overall increase throughtout the segments of between 2-5%. With the
lack of prompt tonnage, operators are moving to secure forward tonnage in all size segments on a more regular basis, thus there
seems to be no sign of any softening for the rest of the year.
Redigert 21.05.2021 kl 23:57 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
22.05.2021 kl 00:43 10902

Takk!

seems to be no sign of any softening for the rest of the year.
Høres ekstra bra ut når det kommer fra dem!

Dollar’n har blitt litt mere verdt. Slår godt ut på EPS i regnearket! Nå 7,08 for 2022...
Redigert 22.05.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Struts
22.05.2021 kl 02:24 10852

Jepp, Floretta er blant de rapporterte slutningene denne uke:

=Bach= Pmax 3534 Shanghai Shipyard 2009 - ZIM - 3 yrs USD 31250
=Santa Marta Express= Sub P 2592 Hyundai HI 2010 - Hapag Lloyd - 3 yrs USD 24500
=Hansa Siegburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2008 - Sealand - 2 yrs USD 22000
=Szczecin Trader= Handy 1730 Stocznia Szczecin 1998 - United Africa Feeder Line - 30 mths USD 17650
=Rijnborg= Handy 1712 IHC Merwede 2007 - COSCO Shipping Lines Co - 3 mths USD 21000
=St John= Handy 1704 Guangzhou Wenchong 2014 - Sinokor - 2 yrs USD 23400
=Contship Run= Handy 1574 Jiangsu Yangzijiang 2007 - COSCO Shipping Lines Co - 2 yrs USD 15500
=Contship Sea= Handy 1432 Jiangsu Yangzijiang 2007 - COSCO Shipping Lines Co - 2 yrs USD 15500
=Jamila= Handy 1338 Jiangsu Yangzijiang 2010 - MSC - 1 yr USD 21000
=AS Floretta= Handy 1284 Zhejiang Ouhua 2007 - King Ocean - 3 yrs USD 14250
=Harrison= Feedermax 1216 Hanjin HI 2002 - ZIM - 2 yrs USD 15250
=Asiatic Bay= Feedermax 1110 Sedef 2007 - Wan Hai Lines - 2 yrs USD 18500
=Contship Pro= Feedermax 1096 Mutzelfeldtwerft Nord 2003 - CMA CGM - 2 yrs USD 15500
Slettet bruker
22.05.2021 kl 16:08 10132

Fin den rapporten fra New ConTex! Særlig siste setning, som PSI påpekte :-).

Morsomt med en ny 3 års kontrakt, selv om jeg må innrømme at raten var litt lavere enn jeg ville håpet på. Skjønner jeg har blitt skikkelig "bortskjemt" i det siste... :-)

Jeg kan be om redigeringstilgang i sheetet, men jeg vil ikke begynne å gjøre noe før vi har snakket litt om hva du tenker jeg spesifikt skal bidra med.
Det er jo ditt, og du har dine tanker om hvordan det skal være, og jeg tenker at du må legge "listen" for hva jeg kan gjøre.

Du kan kontakte med på e-post adresse: datompcc@gmail.com
Det kan selvsagt andre også, om det skulle være behov/ønske om det. :-)
Redigert 22.05.2021 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
Helg11
23.05.2021 kl 11:41 9284

Ja, her er da hva jeg tenker (mulig dette blir en for lang post...men dere får prøve å bære over med meg) :-)

Vi aksjonærer sitter på gull i MPCC. Og som vår o store leder Kbkristi har sagt:
- Vinner én, vinner alle
- Vi er en gjeng med gode speidere - bedre enn det beste analytiker-korps
- Dette er som å vinne i lotto - bare i slow motion.

Alle her inne ønsker god avkastning - tjene masse penger. Mitt personlige mål er langsiktig sparing (typ pensjon). Jobben jeg har gjør at jeg har meget god oversikt over markedet for containershipping (importør), men jobben har også Norges dårligste pensjon (2% OTP som er det laveste som er lovlig i Norge). Noe positivt og negativt er det vel overalt. :-)

MPCC er lav risiko (vi begynner å få oversikt over kontrakter og cash flow frem til 2024, som ikke er mulig å avbryte for våre leietagere, MPCC er gjeldfrie til neste år), og høy reward (kontraktene som sluttes nå og fremover er All Time High, nybyggingen er på et minimum og vil ikke øke betraktelig pga. bl.a. EEXI, full kapasitet på skipsverftene med større skip, og skyhøye stålpriser). Dette høres kanskje i overkant sosialdemokratisk ut, men jeg ønsker jo at flere som meg med personlige sparingsmål kan få glede av denne lottogevinsten. Min kongstanke er kanskje at mer av gevinsten går til Kari og Ola Nordmann og mindre til rike banker/kækser som allerede har mer enn nok og som i utgangspunktet har et dårligere analytikerkorps å støtte seg på enn Kbkristis tropp. For gevinsten kommer til å komme, om enn i Slow Motion. Og det er vel egentlig helt ok for meg, jeg sitter long i MPCC, men ja: Jeg syns det er hyggeligere å dele med likemenn/damer.

Jeg er imponert over Constantin, det er jo en grunn til at han har vært så tilgjengelig til Capital Link, J.Mintzmyer, Roadshow med DnB, Pareto, Clarksons, Fearnley etc., når han sitter på et gullegg. Til neste uke kommer intervjuet med Nordnet - garantert bra. En ting er at privatinvestorer får med seg dette, men også større investorer og Fondstilbydere følger nok med. 2021 blir en stor opptur for shipping generelt, i det minste container og bulk, og jeg vil tro at det kan bli et kappløp om å lansere det første shipping-fondet ala mengden av grønne fond som ble startet når disse selskapene eksploderte i de siste årene. Her blir nok MPCC garantert med som det eneste rene container-shipping selskapet på Oslo Børs. Og folk vil føle seg trygge nok på DnBs Shippingfond / Nordnet Container&bulk shippingfond, men det vil også bankene og storinvestorene.

Så: Grunnen til å dele tilgang så flere kan bidra til regnearket er at jeg håper at dette kan bidra til enda bedre kvalitet som Ola og Kari Nordmann kan stole på. Vinner en vinner alle, og shipping har vært farlig for mange (meg inkludert) i mange år. Vi trenger å utvide til 2024, og jeg tenker at et ark med teknisk analyse kunne vært bra. PSI-investor vet jeg kan mye om P/E, kanskje vi kunne gjort mer ut av det? Jan Banan er en god kommunikator har jeg sett, og en ganske bra nerd, kanskje du også vil bidra? (Be evt om tilgang de som føler for det og kan bidra, så tar vi en prat). Jeg kjenner dere jo ikke personlig, så jeg stoler ikke blindt på dere. Finner noen på noe kødd med regnearket er det rett ut, og jeg kommer til å ta jevnlige backups sånn at grunnlaget kan gjenopprettes (har tatt i dag). Samtidig er jeg såpass ydmyk at jeg tror at vi sammen er bedre enn en, og jeg tror at vi sammen kan få til noe bra som kan gjøre MPCC til en folkeaksje for Ola og Kari Millionær. :-)
Slettet bruker
23.05.2021 kl 12:39 9152

Bra innlegg Helg11! God tanke å ville bidra til at Ola og Kari skal kunne få et (bedre) grunnlag for å vurdere MPCC som en potensiell aksje å investere i! Støtter den!
Jeg er som deg en vanlig lønnsmottaker med utsikt til en begrenset pensjon, og tenker dermed som deg ift langsiktig sparing og bidrag til pensjon.
Jeg har noen tanker ang regnearket, men siden det fort kan blir detaljer utover det som har interesse for alle, tar jeg det i alle fall i første omgang direkte med deg på mail. :-)
Alby
23.05.2021 kl 13:01 9136

Mange takk for gode innlegg . Det som gleder meg er at alle er positive og ikke noen som hele tiden vinkler alt negativt.
Jeg vet at jeg ikke bidrar med særlig viten og det har jeg heller ikke. Men er blandt som server på en optimismen der viser.
Blir spennende å se hvor vi er ved årsskifte 😎😎
Redigert 23.05.2021 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
23.05.2021 kl 13:40 9133

Takk for gode innlegg!’
Hyggelig å bli nevnt Helg11!
Jeg ønsker ikke tilgang til regnearket, det er ikke mye jeg kan gjøre der.
Hvis du vil legge inn noen nye linjer med PE og ‘kursmål’ så er det en engangsjobb.
Du har jo allerede EPS med, og da er det bare å trekke fra 22% skatt og så gange med faktoren PE som velges.
Hvis du vil legge inn to linjer for PE basert kursmål vil jeg foreslå 6 og 10.
6 fordi det er shipping tross alt, 10 fordi selv om det er shipping så er det nå lave renter og utsikter til mange gode år.
Jeg liker jo å regerere til EPS- tallene her hver gang det kommer nye rater fordi det ser så utrolig bra ut.
Men jeg har vært noe mer forsiktig med å samtidig komme med de PE baserte kursmålene fordi jeg synes nok at ratene i regnearkene virker litt for høye sett mot slutningene som rapporteres.
Jeg vet jo egentlig ikke, men jeg TROR at dato ev ville vært noe mer nøktern, så hvis han får egne faner i regnearket vil jeg sette stor pris på det. Også.
Regnestykkene er altså enkle. Hvis EPS er f eks 7 som regneark for 2022 nå viser, så gange med 0,78 for skatt = 5,46 og anser man at det er riktig å regne med en PE på 6 kan et kursmål da være 32. Hvis PE 10 kan forsvares blir jo kursmål 54. Og man burde i det minste kunne oppnå noe i mellom der.

Men altså EPS 7 er vel noe i overkant kanskje
Redigert 23.05.2021 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
Actum
23.05.2021 kl 13:44 9172

Jeg er også ny her og setter umåtelig stor pris på all informasjon noen få gir og deler her. Det må være vanvittig med dager og timer med arbeid som ligger bak og det virker seriøst og velbegrunnet infoen som gis. Hørte litt på kvartalsrapporten, men det blir noe vanskelig å følge når en ikke har grunnleggende kunnskap. Men skjønner vi er inne i en supersyklus. Blir spennende måneder fremover. Supersyklus i shipping generelt hvor jeg har fulgt gogl spesielt. Lykke til alle og igjen tusen takk til de store informantene her.
sjakknøtt
23.05.2021 kl 14:09 9116

PSI investor nevner skatt på 22%.
MPCC har jo ifølge regnskapet for Q1, et fremførbart underskudd på 104 millioner dollar. Så det vil gå en stund til selskapet betaler skatt. Med dagens sterke inntjening vil jo gjelden også bli borte iløpet av rundt to år, forutsatt at der ikke betales utbytte eller bestiller nye skip. Dermed vil finanskostnadene gradvis bli redusert mot null.
I den sterke finansielle stillingen selskapet nå vil få, vil de kunne reforhandle gjelden (lånerenten) til gunstigere betingelser.
Tror vi får en fin reise her, fram til minimum 2023.
velkjent
23.05.2021 kl 14:35 9095

Med en EBITDA i 2021 på nærmere 140 mill $ forsvinner vel det fremførbare underskuddet, men skatten bør vel likevel bli lav. Et annet aspekt er verdien av flåten, som er nedskrevet i stor grad og med gjelden i mente kan det ikke bli store formuen å skatte av, om dette overhodet gjelder skip. På den annen side vil økte overskudd bety høyere verdi av flåten, og om noe blir solgt til langt over bokført verdi, vil differansen ende på bunnlinjen og øke utbyttepotensialet. Mest trolig vil endel av overskuddet gå til fornyelse av flåten og nedbetaling av gjeld, slik at rederiet blir bedre rustet for magre år.
Alby
23.05.2021 kl 14:43 9352


Jeg tror det vil være noe av planene til selskapet og ble. fornye flåten. Man bør nok ikke bygge nytt, men handle på brukt markedet. De trenger kanskje noe større båter.
sjakknøtt
23.05.2021 kl 14:53 9465

Velkjent
Det framførbare underskuddet på 104 millioner dollar, er det ikke EBITDA du skal trekke det fremførbare underskuddet fra, - men netto resultat før skatt. Så dette er ikke et ubetydelig beløp for MPCC.
PSI- Investor
23.05.2021 kl 15:02 9570

Jeg synes det er riktig å bruke tall etter skatt uansett, men er åpen for at man kan tenke forskjellig.
Siden en PE på 6 inne ærer å tjene inn hele dagens kurs på 6 år tenker jeg at det blir feil å ta med at man slipper skatt for det er bare det første året ( eller altså til fremførbart underskudd er brukt opp da) så da lurer man seg selv til å sette for høyt kursmål.
Kursen kan selvsagt gå høyere likevel, og selskapet sitte igjen med mer penger.
Poenget er jo bare å gjøre en beregning til eget bruk for å begrunne sitt eget kursmål.
velkjent
23.05.2021 kl 15:07 9592

Differansen mellom EBITDA og fortj.f.s. er ca. $20 mill./kvartal. Med nedbetaling av gjeld (lavere fin. kost.)og muligens reduserte avskrivninger, minker diff., slik at underskuddet sannsynligvis er utnyttet i 1Q/22, Jeg har beregnet et overskudd f.s. i 2021 på ca. $70mill. og EBITDA på $ 80m i 1Q/22, men er kanskje for optimistisk.
Redigert 23.05.2021 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Struts
23.05.2021 kl 15:18 9601

Kan ikke så mye om regnskap, men verdi på skip kan jeg noe om. I shipping-verden kalles det nå i regnskapet tydeligvis for "Non-current assets". Pussig, siden jeg syntes at skip i et rederi er alt annet enn "Non-current". Men for all del. Uansett, i presentasjonen datert 20.05, er dette anført som $ 615 mill. Da for q1, og alle vet at den har steget betraktelig siden. Vi anslo (29. april) den reelle verdien til $ 911 mill, eller $ 849 fratrukket 50% for de 8 i J/V'et. Siden den gang har ratene gått opp, og verdiene med det. Jeg kommer ikke til å konkretisere før jeg har reelle salg å vise til, men at vi (snart) runder $ 1 milliard er mer sannsynlig enn at verdiene vender sørover.

Men mitt håp er at overskuddet går til alt annet enn fornyelse av flåten (i den grad det er kontrahering). Håper faktisk de kjører flåten frem til skraphandlere (solgt mange skip for skrap, egen industri) tar i mot om en del år, med dette markedet (som de nå kan sikre seg 3 år frem i tid) blir bunnlinjen bare bedre og bedre. Når de magre år kommer, håper jeg for min del at jeg har for lengst forduftet. Og det er også noe med shipping, det er haienes verden, men i år blir det paradis. I hvert fall for MPCC (og tørrlast). Etter siste pene oppgang er det vel ikke helt uventet om en reaksjon nedad kommer, men tar jeg feil er jeg den første til å begeistres!
Rockepelle
23.05.2021 kl 16:09 9556

Gitt den åpenbare positive veksten som har skjedd i MPCC har dette gjort at du er vektet 100% i MPCC, eller har du valgt å investere i flere forskjellige fortsatt?
Virker som mange av dere har greit med erfaring, og det å forstå hvordan andre tenker kan bidra til at jeg selv tar til meg mer kunnskap :)
velkjent
23.05.2021 kl 16:42 9499

Jeg er vanligvis eksponert i 10-20 forskjellige selskap, men følger Paretos lov (80-20-regelen) og har 2-3- selskap som dominerer verdien i porteføljen. Disse skal være solide og gi avkastning. I tillegg kommer behovet for diversifisering (ulike bransjer), risiko-taking/aversjon og interesse for å prøve nye "prosjekt". Av og til går det galt, men det medfører litt spenning og interesse for økonomi og næringsliv. Mitt hovedproblem har vært at jeg "hopper av" det enkelte selskap for sent.(Typisk Seadrill og Rec. eller for tidlig, Hex og Nel).
Rockepelle
23.05.2021 kl 17:05 9785

Takk for bra svar. Nei jeg startet med litt flere forskjellige og kvittet meg med det underveis før det da har gått litt ned i ettertid, eks AFgruppen. Jeg er nesten utelukkende selv i MPCC (Har vel 30% av kapitalen i Nordnet uinvestert da jeg ikke rakk det før vi var oppe på 16 på fredagen). Vært litt innom Nordic Semi/nano og gjorde tabben av å gå ut av semiconductor når den fikk en dupp (altså jeg solgte fordi jeg ville kjøpe meg inn når den hadde falt litt, men så var jeg opptatt og den var oppe igjen og så havnet pengene i MPCC istedenfor.
Struts
24.05.2021 kl 08:52 8766

Noen kontraheringer rapportert i vårt segment:

Containers – four CVs of 1,868 TEU have been ordered by Vega Reederei, Hamburg at
Yangfan, price about US$ 23 million each. Deliveries of the first two 3Q 2022 with the last
two due 12/2023. Elsewhere, Cosmoship, Greece has declared options for two 1,500
TEU CVs at Huangpu Wenchong for delivery 2023, bringing the total order to four.
Helg11
24.05.2021 kl 09:05 8738

"We are now starting to see tonnage fixed as early as for Q1 2022 delivery with periods of four to five years. If containership stocks catch back up to fundamentals, we see 50-100% upside across these names,” Mintzmyer told Splash

https://splash247.com/liners-fixing-ships-from-2022-to-2026-at-record-rates/

Stemmer ganske bra med target price mellom 22 og 33,- som nå ligger i ny "startside for MPCC investorer" i regnearket.
PSI- Investor
24.05.2021 kl 10:43 8526

Helt til 2026 ja, så bra!
Hvis det blir mange så lange slutninger også for MPCC blir det jo nesten ikke noe usikkerhet igjen å skulle ta hensyn til, dollarkurs selvsagt da men
Jan Banan
24.05.2021 kl 11:20 8441

Ship O'hoi Helg11 og alle andre godtfolk her inne.
Det er takket være dere(vet hvem dere er) at jeg er opp over 100% siste 6mnd og selv gikk jeg all-in anno Mars(første kjøp 7.12.2020). Denne brøken kommer til å endre seg litt da jeg er interessert i å prøve trade Amerikanske containerselskaper via IKZ konto en periode. Men i MPCC er jeg Long og sitter trygt (føler jeg) i det minste ut 2022 og det er takket være denne tråden. Selv er jeg en 2 barns far i de ymse 40 åra med lav lønn, mye tid og en dårlig pensjon i sikte. Som dere også sier er dette min pensjonssparing - rentersrente håper jeg med tiden vil gi meg et godt grunnlag for liv.

Jeg har vært delvis investert i aksjer de siste 12 år med ymse dog positivt resultat på bunnlinjen, denne perioden har lært meg å ta tap og å distansere meg fra midlertidige følelser som aksjemarkedet er en mester i å manipulere. Siste året har jeg trykket på aksjegassen og gjort det ekstremt bra - 200% opp - men man må alltid ha i bakhodet at det er midlertidig og ingenting er tjent før man har realisert og tatt pengene ut av markedet. Med det siste gode året er også tanken om å gjøre investeringer til en annen deltidsjobb i bakhodet, jeg har allerede tjent inn en grei årslønn på MPC og ser at det er mye oppside igjen på sikt - tålmodighet er en dyd i denne aksjen.
MPCC er en spesiell aksje, i en meget spesiell tid hvor jeg aldri har sett maken til forutsigbarhet for selskapets inntjening. Aldri før har jeg sittet så tilbakelent med så positive utsikter i sikte i en aksje. At vi treffer 30 ila 2022(mot slutten) tror jeg er banket stein og det er nesten 100% opp fra dagens kurs + utbytte på veien. Jeg har rekruttert venner inn i aksjen som nå sitter med 60% fortjeneste (det tok litt tid før jeg turte anbefale en aksje da jeg vet hvordan markedet svinger).

Det er hyggelig å være tenkt på i slike stunder Helg11 og jeg prøver bidra på min måte. Nå er det kommet såpass mye bra folk inn her at jeg har lent meg litt tilbake og føler at det meste blir sagt. Når det er sagt har jeg tittet litt på regnearket og gjort noen tanker (igjen) om det. Jeg er helt blåst av banen når det kommer til dine Excel ferdigheter og når deg ikke opp til knærne en gang, så at jeg skal begynne fikle med det tror jeg bare blir tullball. Men mine tanker skal du få:

For Q1 ser jeg Bear estimatet ditt kommer nærmest MPC's rapporterte avg. $10500 pr skip Regneark Bear; $11100(+600) Bull; $12625 (+2100)
- Så ser jeg ditt nye best guess case(BgC) ligger Q1 på $11700(+1200), men jeg antar at du ikke har lagt all verdens jobb i å endre på Q1. (Jeg Autosummerte Jan-Mars og dividerte på antal skip i radene under månedene)

Konklusjon: Enn så lenge treffer ditt Bear estimat best og det mest pga vi har mange ukjente tall å forholde oss til.
Mtp på at vi har mange slutninger igjen og at forrige runde traff Bear over estimatet - Q2 vil også preges mye av usikre tall. Men jeg tror vi kan tenke oss til at gj.snitt skip vil seile på et tall nærmere Bear estimat Q2: $12550 - til fx $13000 enn Vs BgC $14300 og Bull $14700. Blir gjerne positivt overrasket på Q2 men jeg liker bedre å være litt under enn litt over.

i Best guess Case 2021 har du senket mange av de gråmerkede til $35k og det er nok meget edrueligt gjort sett at avtalene blir lengre og ratene da lavere enn forventet. I mine tanker ville jeg fx justert de 2800 TEU til $30000 mtp det sikkert blir 3 års kontrakter og at vi heller vil ligge med litt lavere forventninger enn for høye. \ $30k over 3 år fremdeles er et realistisk tall sett i ryktet om "=Santa Marta Express= Sub P 2592 Hyundai HI 2010 - Hapag Lloyd - 3 yrs USD 24500". Jeg tror Bull scenarioet forespeilet med $40k vil raskt komme 30% over resultatene.

Min tanke til deg/oss er at du operer med et ark, Best guess Case - for å ikke "jobbe deg ihjel", dette må jo være et hyggelig seilas for alle parter :)
Jeg forstår du har sortert "poolen ut i slutten av arket", men det virket for meg som CB nå skulle ha poolen (som fungerte bra i 2020) ut på avtaler. Derfor ville jeg sortert arket på Navn for å enkelt finne frem til skipene - men det er ditt ark og din mentale oversikt er bedre enn at jeg har mitt hodes orden i på papiret.
Jeg ser du farget tallet grønt på de vi har bekreftet? Jeg tenkte meg mer hele rubrikken grønn ut kontraktens levetid, slik de grå og røde. Og da kan vi strekke dem igjennom 2022-23 om det er tilfellet med god oversikt på at kontrakten er spikret. Og halleluja for bekreftelsen om at avtalene ikke kan fratredes! Hahaha :) Det er for godt til å være sant.
Så kunne vi fulgt "ryktebørsen" med gule rubrikker (intil de kan bekreftes og bli grønne)
Hvite vil ellers være "best guess"/ubekreftet etc..

Ovenforstående forslag er ting som ville brakt orden i mitt hode og ikke nødvendigvis i ditt. Jeg tror det er best at det er EN som gjør endringer i arket for da blir i det minste regnearket konsist og vi andre vet etterhvert hvordan hodet ditt fungerer (til en hvis grad ;))

Avslutningshvis legger jeg ut mine anslag for avg. inntjening pr.skip med utgangpkt i Bear skjemaet for Q2 og Best guess Case med egne "guesses" for Q3 og Q4.
2021 Q2: $12550 (+$2k fra Q1)
Q3: $15500 (+3k)
Q4: $17500 (+2k med mulig stor oppside mtp poolskipenene og andre som er regnet meget lavt i BcG arket)

Beklager, dette ble alt for langt. Takk for reisen så langt!
Keefer
24.05.2021 kl 12:09 8373

Selv er jeg tungt lastet i MPCC i tillegg til ALNG (P/E = 2 i marked på vei oppover), SOFF (Usikkerhet minimert og marked på vei oppover), samt ZIM som har en annen del av verdikjeden i samme marked som MPCC. Jeg liker veldig godt at det er lite overraskelser her, og stadig lengre slutninger fjerner mer usikkerhet om markedet skulle vise seg å falle. Personlig tror det fortsatt kan være 100% oppside her fra dagens nivå med ett års horisont og med edruelige tall. Takk til Helg11 for opprettelse og oppdatering av regnearket og alle bidragsytere. Det er til stor hjelp for meg.
Alby
24.05.2021 kl 12:10 8425


Jeg blir helt svett over å se hvor sterke dere er i utregninger og tanker fremover , jeg får fortsette å sitte tilbakelent og nyte synet av innlegg.

Er det noen som vil våge seg på et kursnivå ved årets utgang ?
Slettet bruker
24.05.2021 kl 13:24 8224

Som deg, Keefer, tror jeg også på en dobling i løpet av siste halvåret 2022. Jeg er 70% lastet i MPCC, har også beholdning i RANA (skal bytte den til MPCC etter neste utbytte utbetaling). Mitt risiko lodd er PGS (liker å følge ledelsen der) og som deg, tok et lodd over dammen men i GSL.
Det er spennende tider og blir en god tilleggs pensjonssparing (og kanskje drømmekjøkkenet mitt langs veien. :-))
Alby
24.05.2021 kl 13:40 8171


Ser at Mpcc er blandt nordnets 10 mest populære aksjer. 😂😂
Struts
24.05.2021 kl 13:51 8079

Enig i det første, ekstremt bra! Tippe kursnivå i morgen er for meg lotto, men ved årets utgang? Beklager, blir for meg helt feil.
Redigert 24.05.2021 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
Alby
24.05.2021 kl 14:41 7962


Jeg forstår. Sikkert et noe dumt spørsmål, men en ting kan sies , opp går vi 😂