MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2194076

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
kassen
01.06.2021 kl 15:09 9825

New ConTex opp 1,25% fra torsdag.
Helg11
01.06.2021 kl 15:12 9856

Jaaaaaaaaaa MdC81 - fantastisk kult!
Designere pleier å finne gode løsninger. Kanskje han kan lage litt forskjellige utkast også?
Siden jeg er utrolig kjedelig anlagt og en nøktern type, så trenger vi ikke raketter mot månen for min del (selv om det er det vi egentlig er en måneferd vi er med på). Uansett: Bra initiativ, og betaling i natura er jo smart så pengene kan beholdes til aksjekjøp.

New ConTex fortsetter måneferden siden vi er inne på temaet, bare grønne piler i dag også. 1100 og 3500 TEU er vinnerne siden torsdag, indexen totalt opp 1,25%

@Struts: Jeg har dessverre ikke tilgang til tekinvestor - kanskje vi bare må savne deg noe veldig mens du er i Grimstad? Siden sjefen er borte, kan vi jo danse litt på bordene.

Helt nydelig - markedet sover fremdeles :)

Men easy does it - har god tid :)
Alby
01.06.2021 kl 15:33 9814

Og en liten beskjeden mossekråkene som gjøsflagg 😁😁
Redigert 01.06.2021 kl 18:40 Du må logge inn for å svare
Pentad
01.06.2021 kl 17:19 9550

Så bra! Da må jeg bestille minst 10 til kollegagruppen siden alle er MPCC investert. :)
dato
01.06.2021 kl 17:48 9449

Helt supert MdC81!
Å ha en proff på jobben borger for kvalitet, og vi fortjener det beste :-), Nydelig at du kan ordne betaling i naturalia også!
Er ikke noe must med raketter for min del heller, men god idé med en bobil og en Struts :-). Hva med en Volvo P1800, evt en glorie, siden nicket Helg11 er en hentydning til Helgenen?

Jeg skal i så fall ha minst 4 stk.
dato
01.06.2021 kl 17:55 9450

Jeg har tilgang og kan prøve meg som vikar. Det blir nok i såfall ikke like tidlig, og heller ikke med personhenvisninger. Tallene skal jeg dog klare å formidle. Riktig god tur til Grimstad, Struts!
Struts
01.06.2021 kl 21:04 9173

Takk, klarer nok i morgen (hvis Tekinvestor oppdaterer tidlig), så tar du over. Men en forbasket struts på noen skjorte blir bare tull - mer enn nok med EN sær, gammel og gretten fuglegribb her inne på forumet! Kan dere ikke heller fikse et fyrverkeri med et ektepar og middelalderborg som eksempelvis Austrått i forgrunnen? Og så kan dere ha en haug med datostemplede figurer fra Muppet-show i bakgrunnen - muligens fornuftig å ikke ta med Miss Piggy. Damer er så sensitive. Sukk.
dato
01.06.2021 kl 23:16 8898

Hehe :-). Vi her inne har helt sikkert forskjellige meninger om mangt og meget, men er i alle fall enige om at MPCC er Bull. Ser for meg at både ektepar, middelalderborg, glorier og andre "kreativiteter", kan bli i overkant :-) Et "minste felles multiplum" kan kanskje være MPCC + en okse foran, og evt et bilde av et MPCC containerskip bak? En t-skjorte er i alle fall en god idé etter min oppfatning!

Jeg sjekker i morgen tidlig, og har du ikke lagt ut innen jeg er klar for arbeid rundt 08.00, gjør jeg det. Ellers fikser jeg i alle fall torsdag og fredag, og mandag?

Er enig i det du skriver om motiv, spent på å se hva kunstneren lager! Med alt for mange innspill blir det kanskje fort for vanskelig så bare for vedkommende å følge eget hode tenker jeg.
Kom på at hvis det først legges ut en fil så kan sikkert hver enkelt få trykket opp til seg selv. Hvis ingen gjerne vil gjøre jobben da.
Der vi kjøper arbeidstøy kan de lage er jeg temmelig sikker på, det er sikkert mange landet rundt som kan levere.
Jeg skal prøve å få spurt i morgen.
Struts
02.06.2021 kl 06:40 8602

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Deutsche Bank reduserer med 530’ (7,465’ totalt), Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) ned 475’ (11,585’), Caceis Bank ned 170’ (3,037’), Nordnet Livsforsikring minus 47’ (3,595’) og Siz Sis ned 25’ (1,923’ totalt). Ellers bare mindre endringer.

På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i to beholdninger med hhv 378’ og 53’ (til 1,582’ og 4,636’ resp. totalt), Euroclear Bank opp 170’ (4,432’), J.P. Morgan Securities pluss 92’ (977’), Avanza Bank + 54’ (1,784’), Credit Suisse + 49’ (1,094’), Goldman Sachs opp 36’ (5,261’) og State Street Bank + 23’ (7,541’). Ellers kun én mindre endring.

Grimstad kaller - dato overtar mht referat fra i morgen og frem til og med mandag ja! Og syntes du det er rasende festlig, kan du sikkert ta det lenger også. Hehe.
Redigert 02.06.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Pentad
02.06.2021 kl 08:27 8341

God tur, Struts! :)

Denne tulles fælt med om dagen... Noen samler godt med volum før det løsner oppover igjen

Skulle jo nesten tro... At analytikerstanden ikke hadde tilgang til chartet?
centrino
02.06.2021 kl 10:02 8056

MPCC: 2005-built vessel (1,300 TEU) fixed at USD 18,000/day for 24 months
 According to Alphaliner, the MPC owned vessel ‘AS Franziska’ (1,300 TEU)
built in 2005 has been fixed at USD 18,000/day for 24 months. The vessel is
trading in a pool where MPC has guided FY 2021 gross rates of USD
11,100/day, a figure which has been increased three times so far this year
(USD 9,700/day at the Q4 release in February)
 As the pool dynamics are a bit of a black box, we continue to model in line
with the company’s guidance but clearly see upside to those estimates if the
15x (of 64x) pool vessels continue to secure contracts like this
 This 2Y contract works out to an EBITDA of about USD ~10m. As has been the
case for the last couple of feeder fixtures; this is in line with our NAV quote
for the vessel and continues to de-risk 2022 earnings. There, we expect an
EBITDA of USD ~215m (up 50% y/y) while consensus is flat y/y at USD ~150m
(we are in line with consensus for 2021e). We estimate the NAV in MPC at
NOK 18.3 at YE’21, growing to NOK 20.9 at YE’22 with flat values
 These are however charter-free valuations, so not entirely relevant in the
current market. In our view, a conservative valuation of MPCC now would be
the DCF-value of cashflow through 2023, and a residual scrap value. With
current momentum, there is most likely further upside here

PAS

...Denne vil slå hull i taket, og når støvet legger seg så har vi en haug båter på høy rater i flere år fremover

DNB kan i dag melde at varer... har blitt dyrere

Tenk det, folkens!

Takk for info!
Pussig hvordan man hele tiden skal være så forsiktige med uttalelsene om oppside i aksjen, men det som sies er positivt i alle fall!
Helg11
02.06.2021 kl 10:14 8094

Takk centrino,
MPCC har guidet snitt på 11.100USD/day på 1300 TEU skipene i pool (20.mai), og i versjon 2 av 2021 arket har dato estimert 13200/day på slutten av året.
Harpex/New ConTex har ikke 1300 TEU, men omregnet fra 1100 TEU er vi på 18913/day for 12 mnd, og altså gitt en ørliten rabatt for å sikre 2 års kontrakt.
Enig med overskriften fra Pareto: "More feeder-frenzy". Er jo til tider vanskelig å være nøktern her.

Da har jeg fått pris på t- skjorter.
Med trykk 30x30 cm sånn ca og trykk på en side så kommer de på 249,- kr/ stk hvis man bestiller 10, og 349,- hvis man vil ha trykket på begge sider.
Sikkert pluss mva forresten siden dette er fra en arbeidstøyleverandør. Men da er det jo også arbeidstøy med fordelene det innebærer.
Sikkert noe rimeligere dersom man bare tar f eks selve logoen og en okse i litt lite format foran, og så hele bildet bak.
Leveringstid ca 14 dager så neppe med skip, men det får gå.
Redigert 02.06.2021 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Argus
02.06.2021 kl 11:56 7942

Struts: Du som er så glad i Ibsen: Før du reiser til Grimstad, bør du lese hva som står skrevet om Peer Gynt:

"Den ytre handlingen i Peer Gynt er kort fortalt slik: Peer er en storskryter og døgenikt som stikker til fjells med bruden fra et bryllup på gården Hægstad. Peer sender siden bruden tilbake til bygda. Selv blir han lyst fredløs for dette bruderovet og bonden på Hægstad overtar det som er tilbake av familiens gård."

Ta godt vare på kona di, Struts, og ikke skryt av MPCC til noen, ikke en gang din nærmeste familie, de vil ikke tro at det er sant det du sier om selskapet uansett!!

God reise!!!

Aldri så lurt å fortelle hvor godt man gjør det til venner uansett. Bedre å skryte her inne hvor alle er med.
Det er nesten helt umulig å gjøre det uten å virke blærete.
Og så er det noe begrenset hva en del unner andre i forhold til penger, og det finner man fort ikke ut før det er for sent.
Å få en lottogevinst sånn hver 14. dag omtrent det er nok i overkant, og like godt å holde for seg selv.
dato
02.06.2021 kl 12:48 7863

Så sant PSI! Jeg har heldigvis fått med ett par venner inn i MPCC, så jeg har noen å dele gleden.

Ellers veldig bra du har fått pris på t-skjorter! Jeg tror det blir behov for mer enn 10, var vel en som mente han trengte 10 til seg og sine kollegaer.
Spørsmålet blir jo, som du er inne på, om det skal organiseres under ett, eller om alle skal bestille for seg. Det første er selvsagt rimeligst, men det fordrer at en tar jobben med å organisere det. Tror du det f.eks ville være mulig at firmaet du har kontakt med sender ut til hver og en som skal ha, f.eks. mot forhåndsbetaling?
Da tenker jeg at det trykkes så mange som det er betalt for. Om ikke det firmaet gjør det, kan det kanskje finnes andre som tar et oppdrag på slike premisser.
Jeg kan sjekke med et jeg vet om.
MdC81
02.06.2021 kl 12:55 7853

Forslaget jeg sendte til designer at det skal være en konteinerskip med en bobil, en løpende struts på dekk/over konteinere, at enten skipet heter MPCC Bulls eller at teksten kommer over selve skipet og at det skal være oksehode foran skipet. Vi får se på første forslaget som kommer inn, gleder meg! 😁

Ps- skipet kan også hete Helg11 når jeg tenker på det
Redigert 02.06.2021 kl 12:57 Du må logge inn for å svare

Jeg tenker at dersom vi inngår en avtale med en leverandør og setter et vindu på at det må bestilles f eks senest 1. juli eller ett eller annet sånt (forutsetter at designer er ferdig med sin jobb da) så kan hver enkelt bare sende sin bestilling dit og så sender de direkte.
Det er ganske mye styr hvis en person skal bestille inn et par hundre og så drive og sende det ut igjen.
Så er det alltid noen som ikke gidder å betale likevel, og så er de ofte litt missnøye med størrelsen. Noen er store til å være medium, andre ganger er large ganske små, det er alt for mye styr om noen skal holde på med alt dette bare for at andre skal spare noen tiere, og plutselig sitter han igjen med 50 usolgte også. Porto er blitt dyrt også.
Det er klart at dersom det er en av deltagerne her som driver med slikt eller ønsker å gjøre det så gjerne for meg, vi må så absolutt ikke kjøpe der jeg spurte. Det var bare for å få en ide om prisnivå og leveringstid.

Veldig bra!
Hvis det går an å be om mer... da gjør man jo alltid det...
hvis dette blir til baksiden hadde det vært supert med bare en logo i fin font, MPPC- Bulls sammen med en okse til å ha på brystet foran.
Det er forresten også en greie, bestiller folk selv kan de jo selv bestemme om bildet skal være foran eller bak.
dato
02.06.2021 kl 13:10 7939

Du verden, her smis det :-) Det blir spennende å se hva han får til, og hvordan det faller i smak... :-)
havardno
02.06.2021 kl 13:25 7886

Hei folkens! Nok en "snylter" her, og helt sikkert en mikrosparer i forhold til dere! Vil bare si takk, det er deres fortjeneste at jeg fortsatt er med her, fersk og tilnærmet kunnskapsløs innen aksjer som jeg er. En ting er den fantastiske jobben som er gjort med excelark og forskjellig, men den tonen her inne er helt fabelaktig!! Ler omtrent like mye som jeg lærer! Takk! :)

Håvard

Redigert 02.06.2021 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
dato
02.06.2021 kl 13:27 7881

Fullstendig enig :-)

Jeg sjekket med en bedrift i Holmestrand, og logistikken er i alle fall null problem. Utfordringen ligger i å få satt et antall og dermed en pris ut fra det.

Jeg kan evt ta på meg å ta i mot en bekreftelse på e-post fra hver enkelt på hvor mange t-skjorter den enkelte bestiller, og formidle det til et firma vi faller ned på. Antallet det da ender med vil bestemme prisen, og jeg sender da den informasjonen tilbake til hver enkelt pr e-post med info om hva prisen blir inkl porto. Så kan selve bestillingen fullføres ved innbetaling til det aktuelle firma. Høres det ut som en farbar vei?

Ja det gjør jo absolutt det. Men som sagt hvis folk bestiller direkte innen en dato så vet jo leverandøren antallet når dagen har kommet, og om ikke folk vet nøyaktig pris så vet de jo makspris når de bestiller og eventuell kvantumsrabatt er det jo da bare å glede seg over. Da slipper du å gjøre noe mer enn du allerede gjør, for det er jo en god del.

Håper virkelig dette blir noe av!
Plutselig kan man møte noen på butikken med sånn t- skjorte, og da vet man at det er en fra 'laget'.
Ganske morsomt å 'spille på lag' sånn med en masse mennesker som man ikke aner hvem er.

Lurer litt på om noen her på børsforum har gjort noe lignende noen gang, bestilt noe for å feire lagseieren på en måte. Treff har det vært vet jeg, jeg har aldri deltatt selv.
Redigert 02.06.2021 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Argus
02.06.2021 kl 13:54 7808

Nemlig, PSI-Investor! Der traff du spikeren på hodet! (Igjen, si!)

Her inne kan vi jo skryte på oss all verden uten at det får noen konsekvenser. Da er det verre å si noe til tante Berta eller onkel Taggen: De vil jo ikke tro på det, og gjør de det, vil du bli strøket i testamentet!

Jeg har noen veldig nysgjerrige barn og svigerdøtre for tiden. Det eneste de får vite er at de får dekket noen utgifter eller betalt et hotelopphold i påsken- uten å skjønne hvorfor.... Det er en glede i seg selv! Og veldig spennende både for dem og meg!

Men, jeg ønsker jo ikke å selge skinnet før bjørnen er skutt! Det er først når aksjene er solgt, at man kan skryte på seg rikdom!

Jeg har fått vite fra den generasjonen som er gått bort at de virkelig velstående etter krigen parkerte sin Folkevogn på Gardermoen, tok 1. klasse med British Airways til London, hvor det stod en sjåfør og en Bentley klar til å kjøre vedkommende til hotellet eller leiligheten. På den måten flagget man ikke med rikdommen sin og tiltrakk seg lite oppmerksomhet.....

Velkommen skal du være, takk for hyggelig innlegg, fint å høre at du trives her!

Argus: Noen ganger er det vanskelig å la være skal jeg innrømme. Så jeg har en som jeg forteller til siden han kan skryte tilbake, og så er det jo nå moro å dele med familien siden alle er med.
Helg11
02.06.2021 kl 15:43 7871

Altså.... Hvis leietagerne har så god råd at de kan leie inn et 5000 TEU skip for 135kUSD/day for noen måneder, ja da har de fortsatt greie marginer på det som fraktes.
J Mintzmyer: Liner co recently caught short on tonnage and is paying $135,000/day for a 5k TEU vessel for 2-3 months. Another liner just leased a 4k TEU ship for 5yrs at $32,500/day, covering June 2021 to June *2026.* $DAC is already actively fixing ships from 2022-2026. Wake up! #shipping
Askoeik
02.06.2021 kl 15:57 7958

Hei,
Først og fremst vil jeg si at jeg har fulgt med MPCC og dette forumet siden starten av februar. Etter gradvise kjøp var jeg etter en måneds tid all inn, og hadde aldri trodd at jeg skulle tjent så mye penger på så kort tid på en aksje. Det har vært et eventyr, og jeg takker dere alle her inne, for gode analyser og tanker, som gjorde at jeg turte å gå inn mye så mye jeg hadde, og holde.

Jeg tror at mye av gevinsten vi alle har fått skyldes at vi (dere) har vært i forkant av markedet og i forkant av analytikerne som har fulgt MPC og conteinermarkedet. Vi har også hatt "litt flaks" med at verden har utviklet seg i rett retning for oss, og ratene har steget over de fleste sin forventning.

Jeg hører hva dere sier med videre høye kursmål på alt mellom 20 og 43kr. og jeg er enig i at det er helt supert at MPCC kommer til å tegne spinnville kontrakter på 3+ år ila sommeren og høsten. Der jeg begynner å tenke litt, er om dette er priset inn i dagens aksje eller ikke.
MPC har fått oppmerksomhet blant amatører, men også har conteinermarkedet og MPC fått større oppmerksomhet blant proffene som burde forstå markedet godt.

Dersom "alle" (i gåsetegn) nå vet, eller tror at disse kontraktene kommer, og at markedet ikke kommer til å roe seg i de neste årene, (med unntak av DNB tydeligvis), og at det ikke er forventet mye nybygg i feeder-markedet med det første, burde ikke dette være priset inn i aksjen per dags dato? Eventuelt hva er begrunnelsen på at dette ikke er priset inn? Er det fortsatt proffer som ikke tror på caset, og vil begynne å tro ila q3-4 2021?

@Argus viser til PE, og gjennom det fantastiske regnearket regner vi oss frem til en forventet markedsverdi på 42,kr i 2023 eller før, med et forventet fortsatt bullmarked. PE er for så vidt en fin multippel, men er det passende i et syklisk marked, med laange kontrakter? PE ville jeg i utgangspunktet vært tryggere på dersom vi sier at vi har forventede inntekter i all overskuelig fremtid. feks. industriselskaper, software, handel mm. Dersom vi er sikre på at det er rett, og at det faglige tilsier at det kan benyttes P/E på 7-10 på et selskap på MPC, så kan jeg jo ikke argumentere mot det, men jeg stusser litt.

Blir litt mye ord her, men spørsmålet er vel egentlig hvorfor vi benytter rett benchmark for prising, når vi klarer å rengene oss frem til en oppside på 50-100% fra nå ila 1-2 år, samtidig som vi (og alle andre) allerede kjenner inntjeningen 2-3 år frem i tid?
Tidligere ligger mye av begrunnelsen i at ratene var på vei opp, i et raskt tempo, og caset MPC tydeligvis har gått litt under radaren for de som burde ha vært i forkant (analytikere mm.) men inntrykket mitt er at det ikke er under radaren lenger.

Jeg vil jo ikke annet enn å ta helt feil i at det kan være noe vi ikke har tenkt helt gjennom, eller noe vi misser, så om noen har noen tanker til det jeg skriver så hadde det vært supert med tilbakemelding. Som noen har nevnt her før, så er det jo viktig å ha et litt kritisk blikk en gang i blant, så slipper vi å gå i den samme fella som ved invasjonen av grisebukta i 1961.
Struts
02.06.2021 kl 17:13 7819

Takker (og til dere andre)! Har knotete tastatur. PGynt utgitt 14.11.1867 var fra Ibsen ment som en parodi på selvgode nordmenn, noe selv den dag i dag Ola ikke har fått med seg. Men det er en fantastisk historie, og den ble jo ikke verre av at Edvard Grieg satte musikk til stykke til uroppføringen på scenen 1876.

Kona skal jeg IKKE ta vare på, for hun stakk (fornuftig nok antagelig) for nesten 20 år siden. Men jeg skal kose meg uansett!

Når det gjelder det med T-skjorte (artig tiltak!), tar jeg tre stykker (men det er det med størrelse da). Mht motiv spiller det ingen rolle for meg om det er en flodhest som løper for å penetrere et pinnsvin på dekk flankert av pygmeer på MC-sykler. Ok, kanskje ikke så populært hvis KbKristi skal ha en til kona. Uansett, jeg er åpen for det meste!
Redigert 02.06.2021 kl 17:35 Du må logge inn for å svare

FREIGHTWAVES artikkel :

In a sign of just how frenzied the container market has become, a freight forwarder is reportedly paying $135,000 per day for a short-term charter of the S Santiago, a container ship with a capacity of 5,060 twenty-foot equivalent units (TEUs).
“Charter rates for short employment … have gone out of control,” said Alphaliner in its new weekly report.
“Depending on the sources, the ship would have obtained anything between $100,000 and $145,000 per day, an absolute historic high. The name of the charterer has not been fully confirmed, although it is believed to be a forwarder.”
An industry source speaking to American Shipper on condition of anonymity said the rate was $135,000 per day, the duration was 45-90 days (one round voyage with an option for a second) and the charterer was Chinese freight forwarder 3 Seas.
The source said that there is “more and more enquiry every day” with “people panicking now” amid “unprecedented times.”
Alphaliner said that “this colossal rate is substantially higher than the already whopping $70,000-$90,000 per day — depending on the final duration — agreed recently by Hapag-Lloyd for a two- to three-month employment of the 4,308-TEU CMA CGM Opal.”

The industry source told American Shipper that the S Santiago deal was concluded last week and that he wouldn’t be surprised if a new record were reached this week.
According to U.K.-based valuation and data provider VesselsValue, the 2006-built S Santiago is owned by Cyprus Sea Lines and is currently valued at $38.48 million.
To put the enormity of the charter deal in perspective, the shipowner will earn back one-sixth of the ship’s value in a single voyage — and one-third of the vessel’s value if the charterer takes the option for the second voyage.
What this means for cargo shippers
The historic S Santiago transaction is yet another big red flag for cargo shippers. Charter rates like this only make sense if freight rates are high enough for the charterer to turn a profit.  
It also underscores just how tight vessel supply is.
Alphaliner reported that only 2.7% of the global container fleet was inactive as of May 24, totaling 660,662 TEUs. Of that, 70% (461,779 TEUs) was inactive due to ships being in the yards for repairs or maintenance.

And cargo shippers will not be getting any relief in the near or medium term from newbuild deliveries.
There has been a surge of orders recently, but those are for 2023-2024 deliveries. Clarksons Research Services estimates that fleet growth in 2022 will fall to 2.5% from 4.6% this year.
What this means for ship lessors
The S Santiago rate was so high because ship lessors, otherwise known as non-operating owners (NOOs), much prefer to put their tonnage on multiyear charters and lock in long-term profits.
“Those electing to accept short-term charters are likely doing so to capture fantasy rates near term,” said Fearnley Securities, referring to the “off the charts” S Santiago transaction.
According to Alphaliner, “The market has become one of long-term charters, with 43 of the 51 fixtures reported in the past two weeks concluded for durations of 24 months or over.” Of that total, three charters were for five years’ duration, nine were for four years, 10 for three years and the remainder for two years.
“The medium-term prospects remain bright for NOOs,” affirmed Alphaliner.

Listed NOOs include Costamare (NYSE: CMRE), Danaos Corp. (NYSE: DAC), Seaspan owner Atlas Corp. (NYSE: ATCO), Global Ship Lease (NYSE: GSL), Navios Partners (NYSE: NMM), Euroseas (NASDAQ: ESEA), Capital Product Partners (NASDAQ: CPLP) and MPC Containers (Oslo: MPCC).
What this means for liners
The record-setting charter market implies medium-term downside risk for liner companies.
Today’s unprecedented freight income more than offsets stratospheric charter costs, but NOOs are forcing liner operators to accept longer durations to get the ships. If freight rates were to fall significantly by 2023-24, charter rates negotiated in 2021 will be much more painful to liners’ bottom lines.
ZIM (NYSE: ZIM) offers the most extreme example, because unlike other liners, it charters its entire fleet and does not own vessels.
As of Sept. 30, 2020, 71% of its capacity was chartered for a year or less. The company touted the advantage in its IPO prospectus, stating, “Short-term charter arrangements allow us to adjust our capacity quickly in anticipation of, or in response to, changing market conditions.”
But as ZIM has rapidly increased its fleet size to capture freight-rate upside, charter durations have ballooned. Its fleet size nearly doubled from 59 vessels in mid-May 2020 to 110 as of mid-May 2021.

According to Alphaliner, charters by ZIM over the past month include the 6,648-TEU Kobe for 44-48 months at $45,000 per day; an extension of its charter of the 9,784-TEU Santa Linea for 40 months at $42,500 per day starting in Q1 2022; and an extension of its charter of the 3,534-TEU Bach for 36-38 months at $31,250 per day.
During the latest quarterly conference call, ZIM CFO Xavier Destriau conceded a shift to longer durations out of necessity.
“We will continue to bring in vessels in order to capture [revenue] from new lines we are opening and to renew existing charters,” said Destriau. “We are not changing our strategy, which is to continue to rely on the charter market. What is changing is the allocation of short-term charters versus long-term charters due to the current market conditions, obviously.”
VolumOpp
02.06.2021 kl 21:04 7535

Svært mange gode betraktninger, kritiske spørsmål og betraktninger er viktig. Personlig er undertegna av den oppfatning at høyere priser på skip vil kunne dra aksjekursen godt oppover det neste året. Ser vanskelig at dersom skipene i MPC verdisettes til f.eks 1500 mill $ om eit år - at markedsverdien på MPC ikkje vil øke, dagens markedsverdi tatt i betraktning. I tillegg kommer selvfølgelig rekord rater, på lange slutninger som igjen muliggjør gode utbytter på sikt.
Redigert 02.06.2021 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
dato
03.06.2021 kl 08:40 6569

Vikarens korte referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Top 50 reduserer totalt med ca 452' aksjer, eier nå ca 76,8%.

På salgssiden: Euroclear Bank, ned ca 420' ( 4,012'), Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) ned ca 290’ (11,295’), Clearstream Banking, ned 168' (6,964'), Spiralen Holding (har to konti - tidl Blix priv?) ned 165' (1,605'), Caceis Bank ned 100’ (2,937’). Ellers noen mindre endringer.

På plussiden: The Bank of NY Mellon opp ca 327’ (4,963’ totalt), LGT Bank opp 150' (1,215'), J.P. Morgan Securities opp 92’ (1 069'), UBS Switzerland opp 49' (1,274'), Nordnet Bank AB opp ca 35' (2,840'), Nordnet Livsforsikring AS opp ca 35' (3,631') Ellers noen mindre endringer.