MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349738

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Struts
10.06.2021 kl 15:23 7968

Kan egentlig ikke så mye, bortsett fra litt om skipsverdier. Men grunnen til at det blir en haug med skip som skal gå gjennom SS (Special Survey) i år, er ganske enkelt fordi MPCC har usedvanlig mange skip bygget i år 2006. Men det der er vann under broen nå, MSC eksempelvis, har kjøpt 50 (eller er det 49?) skip siste halvåret, og de gir fullstendig blaffen om de kjøper basis SS passert eller "due". Siste eksempel (rapportert inneværende uke) er =OREGON TRADER= 2,490 TEU Blt 2006 HDW for $ 19 mill - skipet er due for nyklassing i november i år...
Helg11
10.06.2021 kl 15:27 7949

New ConTex er videre opp, og regnearket er som vanlig automatisk oppdatert. Opp 1,27% på to dager
Diskusjonspunkt: Skal vi fortsette å mase om New ConTex? Den har jo vært opp i 50 uker sammenhengende, og nye lesere får kanskje en følelse av at det er viktig å følge med på denne to ganger hver uke ala Baltix index på dry bulk. Mens gamle lesere (bruker Kbkristi og Jan Banan som eksempel) drar på bobilferie og nyter sommeren med blomsterkasser og har lave skuldre for dette er jo langsiktig bra i mange år. Vi behøver jo ikke å skremme bort nye investorer med indexer som vi har god kontroll på for flere år fremover? Bare en tanke. Mulig dumt.
PSI- Investor
10.06.2021 kl 16:33 7683

Jeg vil jo gjerne ha det, det er jo veldig fint å se på!
Njord
10.06.2021 kl 16:42 7667

Ja, kan vel ikke annet enn å klage i dag 😊
Børsen ned og MPCC opp 6,5% 💪🏻 dette smaker det ful av.
Med en så stor oppgang på flat børs er det fult mulig noen ønsker seg inn før en positiv analyse blir sluppet.
Her inne virker man å ha full kontroll på cashflow men mulig noen DNB kunder skal inn 😂

Njord
viggi87
10.06.2021 kl 17:32 7521

Hei,

Om folk er interesserte, gir jeg her et lite sammendrag av tema som ble toucha innpå under podcastpraten i dag. Den hadde preg av mer samtale enn presentasjon, så det var ikke mye konkrete tall relatert til MPCC som ble diskutert. Bar egentlig mer preg av å være en samtale om bransjen og fremtidsutsiktene, slik jeg oppfattet det. Tar med det som er nytt/ble nyansert i forhold til Q 1 den 20/5.

-Lyse utsikter. Baack er ikke en person som bruker store ord, og han mener ikke at ratene skal stige inn i himmelen, men mener han har god oversikt på trenden i ratebildet ut 22 og vel så det. Derfor de inngår en kortere avtale på 1700-skipet i 12-14 mnd til 33 000. av samme grunn som Helg nevnte. Den kortere avtalen gir ratemessig merverdi.Selv om han ikke sa det rett ut, tolker jeg det slik at han mener det vil være mulig å inngå lange, gode rater også et år frem i tid. Ble spurt på rabatten mellom 1-årsavtaler (de som står i Harpex og New Context).om en skal inngå multiårsavtaler. Han sa at standarden nå er at en nesten ikke diskuterer kortere enn to år selv på de minste skipene, og at indeksene derfor er misvisende. De ratene som står oppgitt der gjelder i praksis for flere år, og tar en kortere avtaler, får en ofte en premie i forhold til det som rateindeksene viser. Indeksene "lagger" dessuten litt. Da de avtalene de baserer seg på ofte er inngått 2-3 uker før de publiseres.
-Kjøp av nye skip: Ordreboka i MPCC sitt segment er ikke avskrekkende (dette sa han mye rundt på Q1-presentasjonen også). Skal du ha en feeder på under 4000 TEU som nybygg nå, ligger en i vannskorpa til å få den på vannet i 2024. Ikke helt lysten på nybygg da en ikke kan se så langt frem detaljert ang. ratebildet, men generelt sett blir det godt på lang sikt. Det er også IMO som kommer i 2023. Hva skal båtene gå på?
Mer positiv til å kjøpe brukte båter (også sagt på Q1). Bør kunne lønne seg å kjøpe båter som både er charterfrie og med charteravtaler dersom prisen er riktig. Kapitalfond da mest aktuelle som selgere. Både vanlig kjøp av en del av en flåte eller å kjøpe opp hele selskap gjennom en sammenslåing med oppgjør i MPCC aksjer kunne være aktuelt. Det han sa her er at selv om han ikke kunne være bastant, skal skipsverdiene opp, og det vil derfor kunne lønne seg å kjøpe annenhåndstonnasje.
-Notering i Statene. Dette har jo vært diskutert opp og ned i mente her inne. Mintzmyner er amerikaner, og spurte om dette. Grunnen til at jeg tar det med er at Baack etter mitt skjønn ikke var LIKE avvisende som han har vært tidligere. Sa blant annet at grunnen til at dette ikke har vært diskutert aktivt tidligere er at Market Cap-en på selskapet har vært for lav (merk at han sa markedsverdi og ikke aksjekurs). Nå begynte selskapet å nærme seg 1 mrd USD i børsverdi, og (20% opp dit), og da oppfylte han slik han så det dette selvpålagte kravet om robustitet som gjorde at det kunne være aktuelt. Rent triviamessig mener jeg at han omtrent "we will most likely get there in the not too distant future" om 1 mrd dollarsmålet, og det er jo positivt mtp ledelsens tanker om aksjekurs.. Og det er jo lovende Diskuterte litt fordeler/ulemper mellom Oslo og New York, og en tilleggslisting KUNNE bli aktuelt, men de var "happy in Oslo" visstnok.
-Utbytte. Dette er ikke diskutert eksplisitt med styret i seneste tid, og det er de som skal ta avgjørelsen. Men betale ned gjeld er førstepri. Ønsket også å få mer fullstendig oversikt over avtalene for 2023 (faktisk!) før en tok noen avgjørelse på dette. Ble også spurt om han så for seg en fast utbyttesum (ala DAC) eller om de kom til å variere. Det kunne han ikke si noe om. Sa at de mest sannsynlig ikke kom til å ta noen avgjørelse på dette før rundt fremleggelsen av Q3. Men nevnte i en bisetning at det er andre måter å føre tilbake verdier til aksjonærene. Når ting er billig, er det finansielt sett smartest å investere i seg selv. Usikker på om han eksplisitt sa ordet "share buy back". Skal gå tilbake og lytte til innspillingen når den blir lagt ut om et par dager.
Redigert 10.06.2021 kl 18:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2021 kl 17:59 7442

Tusen takk for at du delte. Helt topp!
Helg11
10.06.2021 kl 18:21 7414

Halloooooo. Selvfølgelig er vi interesserte, dette er jo big business og lovlig inside info! Forsåvidt ingen revolusjonerende nyheter, og det kan man jo ikke komme med som børsnotert selskap.
- Lyse utsikter 👓 ; kan aldri gjentas for ofte. Og det er ikke bare ord, det er også i handling=Selvsikkert å la AS Sophia gå på kort kontrakt og få inn masse cash, og ny forhandling til neste år.
- Kjøp av 🚢 : Gjentar at det er utfordrende med nye skip. De bør heller se på billige skip fra andre aktører (les annen tråd; Ernst Russ)
- Notering 🇺🇸 : smart svar, gjør de amerikanske investorene interesserte, og tenker at de kan gjøre et smart kjøp nå på Oslo børs.
Utbytte 💵 : Hmm. Tidligere har han vel sagt Q2 når de vet mer om 2022, så dette var kanskje litt nytt at de vil vite mer om 2023? Prioritert nedbetaling av gjeld er forsåvidt sagt før. Share buy back: Også sagt på capital link seminar i februar. Han tenker at selskapet fortsatt er billig og en god investering.

Skrevet i boblebadet, og la inn emojier så Struts blir imponert. 😊 👍 😎 ☀
Slettet bruker
10.06.2021 kl 20:29 7144

Tusen takk for at du dele, viggi87! Selv om det naturlig nok ikke er mye nytt, er det kjekt å få bekreftet at verden ser omtrent så lys ut som vi tror!
Jeg også likte godt den, relativt sett, korte kontrakten på AS Sophia! Betyr etter all sannsynlighet bare enda mer penger i kassa, også på lang sikt!

Interessant at indeksene nærmest er blitt for misvisende å regne. Tross det kommer fortsatt jeg også til å se frem til neste oppdatering. :-) Jeg trodde for øvrig at ikke ratene var så mye som 2-3 uker gamle. Det er jo på sett og vis bare enda mer positivt. Vi vet jo at det har dratt seg til enda mer siste 1-2 ukene, og det har vi da antagelig ikke sett resultatet av i indeksene ennå. Synes for øvrig det er rart at ikke New ConTex drar i gang en 3 års indeks, når kontrakter på under 2 år nærmest synes å være unntakene. Det har jo vært snakk om det, men er kanskje ikke gjort i en håndvending…
viggi87
10.06.2021 kl 21:19 7011

Kan jeg få spørre om noe som jeg egentlig bør kunne? Så lærer jeg noe i dag også:-). Jeg har sett både her inne og på andre sider at når rater på charteravtaler inngås står gjerne det faktiske TEU-tallet skipet kan frakte (TEUs). Til høyre for dette står også et annet tall som er veldig forskjellig fra antallet containere skipet kan frakte. Hva står/gjelder det tallet for?
Jan Banan
10.06.2021 kl 22:08 6844

Fantastisk Viggy87, tar av meg flåsehatten om jeg hadde hatt'n.

Når man går uten å høre fra sjefen sjølv i lengre tid kan man begynne å lure hvor kursen går. Da leser man gjerne litt på regnearket og lodder stemningen her inne... så er det ut i hagen igjen. Rododendronene blomstrer som aldri før, epletreet vi plantet ifjor fikk blomster i år, så da regner jeg med eple langt utpå høsten. Fersken og plommetrærne ser det ikke så bra ut for i år, kanskje neste år. Plommetreet ble spist på av et rådyr i fjor og måtte kappes rett over punktet lavt nede på stammen der det kom et nytt skudd ut - det vil bli det nye frukt bærene treet.

CB har ballene til å sette skip på 14 måneders avtale! Det betyr med andre ord at aksjen er verdt å sitte i minimum 14 måneder til.

Share buy back! Det er veldig gode nyheter. For de som er redd for spleis betyr jo dette at MPCC betaler ut og fjerner aksjer fra markedet. Dette gjør at prisen på aksjene blir drevet opp og gir oss på denne måten verdi istedenfor utbytte. Dette viser også at sjefen sjølv har stor tro på selskapet. Et mesterligt trekk om de velger denne retningen. De har lyst til å fjerne aksjer vet vi og de vil blidgjøre oss. Win-Win!
Redigert 10.06.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
viggi87
10.06.2021 kl 22:18 6821

Han hintet om at det KUNNE være en mulighet ja, men om det blir noe av er jo noe annet... Uansett synes jeg det er intressant. Mener å huske at han sa tidligere i år(husker ikke når, BEKLAGER. Lærerhodet er helt tomt nå) de var skeptiske til å kjøpe tilbake aksjer fordi aksjen utviklet seg fint på egenhånd. Uansett hinter det om hva de tenker om aksjekursen. Jeg foretrekker tilbakekjøp forran utbytte, men det er bare meg da.
Maduro
10.06.2021 kl 22:29 6818

Vil heller ha utbytte enn tilbakekjøp på disse nivåer. Virker kanskje som CB har tenkt å kjøpe eksisterende tonnasje ved å utstede aksjer. Virker fornuftig hvis prisen rundt 18 nok tilsier NAV p.t. Det virker som om GSL har gjort en bra deal på begge kjøpene sine i år. GSL startet med ,12 USD i utbytte og økte raskt til 0,25 USD, tenker dette er starten av utbytteøkninger etter at selskapene har gearet ned til nivået de er komfortable med. FYI Jefferies økte PT på ZIM til 60 USD.
PSI- Investor
10.06.2021 kl 23:48 6585

Takk for info, veldig bra at du la ut!
Jeg lurer på om det kanskje er meget smart med korte kontrakter når alle andre går for lange.
Hvis det en lang periode har vært vanlig med temmelig korte kontrakter så blir vel mesteparten av verdens flåte ledig i løpet av i år?
Og hvis da alle inngår to- års kontrakt eller mer da blir nærmest ingen skip ledige i løpet av neste år?
Og da, i så fall, blir det neppe vanskelig å få en meget god rate!
Struts
11.06.2021 kl 07:23 6417

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 57’ aksjer, og har med det 76.4% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Caceis Bank Spain ned 140’ (2,132’ totalt), , Avanza Bank minus 36’ (1,711’), The Bank of Ny Mellon ned 30’ 4,634’) og Jan Heggelund (investor) ned 20’ (1,236’ totalt). Ellers bare små endringer.

På plussiden: Euroclear Bank opp 139’ (4,731’ totalt), Citigroup Global Group opp 71’ (910’), State Stree Bank pluss 45’ (7,834’) og Nordnet Livsforsikring + 21’ (3,811’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.

Og takk til Viggi for podcast-referat! Det med to forskjellige container-tall har jeg alltid (rett eller feil) sett på som å vise: 1. Max antall containere skipet kan frakte. 2. Max antall containere basis 14 tonn homogeneous load (altså en slik vekt i hver container jevnt fordelt på skuta). Dette tallet vil alltid være mindre enn max kapasitet. La oss si skuta er beskrevet som 1100 TEU, da kan kapasitet basis 14 ts homogenous være i området rundt 850-900 TEU. Har som nevnt tidligere bare formidlet salg av et containerskip (da jeg mest drev med tank/bulk), og da fikk vi en liten overraskelse. Det var M/V =COLLEEN SIF= som det het da på begynnelsen av 2000-tallet (trur eg), og hun hadde vel kapasitet noe i overkant av 1100-1200 TEU. Forhandlingene gikk raskt, det var en tyrker som skulle erverve sitt første skip, og han var villig til å betale akkurat det selger ville ha (mener det var Maersk som eide SIF-flåten da, men det er irrelevant). Vanligvis er det jo en drakamp av dimensjoner mellom to parter som begge har mye penger, og som begge vil gi minst mulig ved dørene. Uansett, rett før depositum skulle innbetales (det vanlige "three banking days from signing of Contract") kom det spørsmål fra tyrkeren om hva som var inntaket/kapasiteten basis 14 ts homog. load. I containerbransjen er dette noe alle vet, og kjøperen hadde jo fått oppgitt alle relevante tall, fått både GA (General Arrangement), Capa- og Midshipsection-planer. Så både megler (moi) og selger trakk et lite lettelsens sukk da tyrkeren etter å få repetert tallene (som han allerede hadde fått via dokumentasjon) innbetalte både depositum og de gjenværende 90% ved overlevering.

En liten kuriositet. Levering (altså dokumentasjon og pekuniært) foregikk i hovedkontoret til AP. Møller nede ved havnen i København. Jeg tok taxi fra Kastrup og inn, og jeg glemmer aldri at på radioen sjåføren hadde satt på kunne man høre en reklame som det er bare dansker som kan få seg til å lage/gjengi. Med lystig musikk i bakgrunnen hørte man to blide (kvinnelige) stemmer kvitre: "De ringer og kaller, vi kommer og knaller"!! Har ledd mange ganger av den reklamesnutten fra et oppsøkende bordell! Øh, nuvel - vi får satse på at Fru Kbkristi ikke leser alt som står her...

PS. Min forklaring (mht homog. load) kan muligens være helt på jordet, i såfall får vi avvente en mer presis/korrekt versjon.
Redigert 11.06.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
11.06.2021 kl 07:32 6406

Tusen takk til Viggi87. Supert at vi har så mange speidere på tråden.
Du har et veldig godt poeng her Psi. Pr 1 januar 2022 har vi fortsatt 19 skip som skal ut i ny kontrakt, så vi har mye goodies foran oss.
Tar morgenkaffen nå ved Mjøsa i strålende solskinn og 22 grader. Herlig å være på tur, og hver gang man tar en pitstop, så er det gode nyheter.
Både AS Franziska og AS Sophia var velkomne bidrag i regnearket mitt.
Den snart 1 uke gamle Harpex ga jo $ 41.000 for 3.500 TEU, som er i sterk kontrast til startinnlegget, da jeg syntes 16k var en bra rate for de største.
Jeg får vel bare holde meg på landeveien, om det er det som skal til for å få opp kursen, ifølge Struts :)
Tror det blir en spennende dag i dag også, tvi, tvi.
aud590
11.06.2021 kl 07:38 6515

God tur videre Kbkristi. Mpc har vært, og er en god reise videre.
viggi87
11.06.2021 kl 08:08 6540

Tusen takk for god og morsom forklaring. Da har jeg lært noe trivia i dag også. Problemet er at det har en tendens til at containerspørsmål sjeldent dukker opp når undertegnede quizer. Forhåpentligvis kan laget samles til høsten igjen. Vi får se. Anyways... betyr dette at de som laster containerne må være ekstremt påpasselige mtp plass og vekt for å i det hele tatt kunne ta med seg like mange containere som det er plass til på båten?
Igjen, må takke for veldig mye nyttig informasjon her. Har tjent/tjener penger, men like viktig jeg LÆRER noe nytt så å si hver dag. Skikkelig morro. Og null overdreven hausing eller negativitet på tråden. Og ikke minst: null personangrep! Ikke selvsagt på FA-forum det. Elsker humoren i tillegg. Dog er det litt skuffende at Ibsen-anekdotene har dabba litt av. Har lest opp et par av dem til den dyktigste norsklæreren vår. Hun lo godt og sa at hun faktisk har brukt et av dem i timene sine.

Anyways... Glemte noe fra i går. Den siste traden til GSL som ble kunngjort på onsdag (?). ble diskutert. Constantin mente det var en attraktiv pris for kjøper, men ville ikke svare på om MPCC hadde blitt tilbudt avtalen. Snakket det bort. Handler vel om å vise andre parter i bransjen respekt.
På en trivia-note, kan jeg også nevne at han fikk et lytterspørsmål om dette tilbudet (se link underst) fra en greker om å kjøpe 20 av de minste båtene i sommer da de var under restrukturering. Jeg vil nødig virke flåsete eller overdrevent hyperbolisk i språket, men Constantin lo godt og sa (ikke ordrett, selvsagt) "trodde han at vi er idioter? Vi er profesjonelle, og kjenner bransjen. Det var et brannsalgsbud, og elendig. Vi kjenner bransjen, og det ble ikke seriøst diskutert"
http://contships-management.com/Media/PaterasonMPCC.pdf
Redigert 11.06.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Helg11
11.06.2021 kl 08:29 6490

Fra Pareto: Cash is king!
The container market is completely sold out, with recent contracts yielding
EV/EBITDA ~1x. While unsustainable, MPC is now locking in cash flow that
more than make up for this. The company is priced at a 2022e FCF yield of
~30% while booking vessels into 2024. Seeing months of positive newsflow
ahead and consensus upgrades coming (currently flat y/y in 2021-22), we
keep BUY – TP up to NOK 23 (18) equal to YE’23 NAV with values 20% lower
EV/EBITDA ~1x on contracts and markets show no signs of slowing down…
The container frenzy shows no signs of slowing down as we enter the summer
months. Most feeder contracts in recent weeks have yielded annual EBITDA
in line with current NAV quotes. Obviously, an unsustainable level – but for
the time being, box rates are at historic high levels and Liners are generating
unprecedented cashflow. We are going to see new all-time-high feeder-rates
over the coming weeks, and further positive vessel value momentum.
…as durations increase – de-risking estimates and ~30% FCF yield in 2022
As of 20 May, MPC guided 29 fixtures due for the rest of in 2021, and
87%/41%/9% of 2021/2022/2023 booked. As durations now are exceeding
two years for the smaller feeders and three years for the larger, we argue it
is time to look into 2022-23, as we will see a significant de-risking here over
the coming quarter. At current rates – which might already be out-dated –
MPC generates USD 230m in FCF (~30% yield) in 2022e (assuming pool vessel
on conservative guidance in 2021 and 10% discount to spot going forward).
Given the duration on today’s fixtures; 2023e could now be just as strong
despite lower fixture levels from Q4, explained by legacy contracts rolling off.
BUY / TP up to NOK 23 (18) equal to YE’23 NAV with values 20% lower
Into 2023, we model a 10% reduction in rates (though most of that will be
fixed soon). The massive cash generation from now to then means that even
when accounting for a 20% drop in asset values by YE’23 when the market
normalizes – we still reach a YE’23 NAV of NOK 23. We believe newsflow of
fleet inefficiencies and rising rates is set to continue over the summer and
that MPC’s cash flow is still not reflected (consensus is flat y/y from 2021 to
2022 and will obviously come up). The company will repay its bond with cash
on hand, and essentially be debt free before YE’22. While the market
certainly has an unsustainable feel to it, this train is still moving ahead with
full steam, and it is too early to descend. Maintain BUY, TP to NOK 23 (18).
hectorgonzales
11.06.2021 kl 08:51 6363

Skulle nesten tro de har brukt regnearket ditt Helg11! Veldig bra tråd dette her - det er det første jeg leser om morgenen og det siste jeg leser før jeg legger meg! Kudos til alle som bidrar!

Noen som har meninger om at produksjon vil flyttes til evt. USA og Europa når transportkostnaden spiser opp de komparative fordelene? Dvs at etterspørselen etter containere går ned.
Kbkristi
11.06.2021 kl 08:52 6389

Fin morgenlektyre, kjekt at de våkner 😊
Takk for oppdatering Helg11.
Slettet bruker
11.06.2021 kl 09:07 6314

Da ser det ut til at jeg får oppfylt min drøm om 500% avkastning er inne rekkevidde da, for en båttur dette ble 💰💰💰
Kbkristi
11.06.2021 kl 09:22 6366

Hmmm, lager Rolls Royce bobiler tru 😂😂😂
Helg11
11.06.2021 kl 09:23 6396

Pareto del 2:
Container: Have we ever seen this kind of rapid turn-around?
 The container markets continue to break records amidst a post-COVID restocking
boom that is pushing already fragile and disrupted value chains to the complete limits
 As our update on MPCC this morning shows, we are hearing of extreme fixtures in the
feeder segments, with new record to be set next week
 As an illustration of the madness, look at this one here: The panamax vessel ‘S
Santiago’ was built at Hanjin (Korea) in 2006. It worked for MSC for a long time after
delivery but has since 2015 been owned by ‘Cyprus Sea Lines’ after they bought it for
USD 17.8m. A year ago, the broker value was around USD 6m, basically in line with
scrap value. Now, it has been fixed for 90 days to an undisclosed Liner-operator at
USD 100,000/day, which thus means revenues of USD 9m for a ~3-month job. The
vessel is charter-free after that, and broker currently assess her around USD 40m…
 A similar, marginally smaller vessel, has been fixed for five years to CMA CGM at USD
32,000/day, so EBITDA of around USD 9m per year five years
 As we state in the MPC-note, this is clearly not unsustainable – however with box rates
at obscene levels it will continue through Q3 as congestion is showing few signs of
improvement. Tonnage-owners with available ships can almost demand whatever
rates they want, and need to balance the residual risk (which obviously is massive)
against prospects of unprecedented returns in the near term
Slettet bruker
11.06.2021 kl 09:23 6557

Hadde jeg ikke fylt på alle dippene siden jeg kjøpte MPCC så hadde jeg hatt nå over 300%, mens jeg har 140% nå. Men er fornøyd med det også :)
Tipper 20 kr blir vanskelig å knekke, men etter 20 kr så kommer 21 ganske fort.
Redigert 11.06.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2021 kl 09:32 6493

Ellers så klistrer jeg på ett Rolls Royse merke😂😂
Slettet bruker
11.06.2021 kl 09:37 6499

Positiv lesing på fredagen også. Klipper ut:

... As an illustration of the madness, look at this one here: The panamax vessel ‘S
Santiago’ was built at Hanjin (Korea) in 2006. It worked for MSC for a long time after
delivery but has since 2015 been owned by ‘Cyprus Sea Lines’ after they bought it for
USD 17.8m. A year ago, the broker value was around USD 6m, basically in line with
scrap value. Now, it has been fixed for 90 days to an undisclosed Liner-operator at
USD 100,000/day, which thus means revenues of USD 9m for a ~3-month job. The
vessel is charter-free after that, and broker currently assess her around USD 40m…

KJØP og HOLD!!
Struts
11.06.2021 kl 09:40 6536

Takker for Pareto-input! De er mer enn verdt å få med seg! Ser Ernst Russ også går en del i dag!

Flåteverdien for den kommer snart (da i separat tråd).
Redigert 11.06.2021 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2021 kl 09:54 6461

Blir nok ikke mer påfyll på meg dessverre, har flere andre kandidater som jeg har lyst å investere i. Føller med på MPCC Facebook gruppe, og der postes det båter raske biler.... Begynner å tenke om jeg skal gevinst sikre noe, dårlig tegn for meg det som skjer på facebook. Heldigvis så er det her på forumet jeg finner info som jeg stoler på, resten er bare å prøve å se hvordan de andre nye aksjonærer tenker på.
Redigert 11.06.2021 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
ruda
11.06.2021 kl 09:58 6480

Under gitte forutsetninger kan denne komme opp i 30 i løpet av 2021
velkjent
11.06.2021 kl 10:12 6490

Enig; og de forutsetningene er at analytikerne i meglerhusene følger med uten å ha en agenda om å la etternølerne sine få en mulighet til billig inngang. Med 6-måneders perspektiv i analysen er det ikke vanskelig å regne hjem 30.
Slettet bruker
11.06.2021 kl 10:13 6544

Her vil det ikkje bli solgt en eneste aksje.

Minner om denne, f.eks CMRE & ATCO steg i flere år etter at ratene gikk ned igjen - på kontrakter som var inngått i gode tider. Så her er det bare å låse bankboksen og åpne over jul igjen, etter at julegavene er fraktet verden rundt.

https://seekingalpha.com/article/4433864-time-to-load-the-wagons-with-containerships-again

God helg til alle! Fram med støvsugeren. 😅
Redigert 11.06.2021 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Alby
11.06.2021 kl 10:18 6676


Parento øker fra 18 til 23 pr. aksje er ikke det litt defensive ?
PSI- Investor
11.06.2021 kl 10:30 6805

Takk for nyttig og ekstremt positiv info i dag også!
Lottogevinsten fortsetter å tikke inn, ikke så ille slow den motionen heller...
Som tidligere nevnt, men likevel, en kr økning fra 5 til 6 var 20% opp.
En kr nå er bare drøye 5%. Men i kroneøkning på kontoen er det like mye.

Nå har vi jo hørt om stengte havner både her og der i det siste, og 40 omdirigerte skip fra Maersk.
Jeg antar at alt kaoset som dette fører med seg slett ikke har materialisert seg enda, det tar vel litt tid før alle konsekvenser kommer for en dag.

For en stund siden kom jeg jo til at hvis ett skip med plass til 20.000 containere skulle avlastes og frakten sendes med tog i stedet så ville det bli ca 20 mil med tog. Det kom til og med en kommentar fra togekspert, og så veldig feil hadde jeg ikke tatt selv om det ville måtte lastes over på tog på maks 750m (var det ikke det som var makslengde på tog)
Hvis vi sier nå da at 40 skip kommer til feil havn, og lasten må fraktes videre med tog, bare for moro skyld, altså jeg aner ikke hvor store disse skipene er men si et snitt på 6.000 containere da, så ville det bli 240.000 containere i feil havn. Da burde vi komme opp i toglengde på 120 mil, selvsagt oppdelt til 750metere da, med lok'et. Det blir en del togsett! Og sikkert et strålende kaos uansett hvilken måte man velger å bruke for å frakte containerne til rett havn på.
Dessuten skal de sikkert ha med returfrakt, etter all sannsynlighet er det jo ut fra østen varene skal.
Dette blir bra!

Noen som vet hvordan det går med Ever Stuck forresten, ligger den fremdeles i arrest i Egypt? Lurer på om den PC'n min kan ligge inni der et sted siden det nå ikke lenger er mulig å finne ut når den kommer.
Redigert 11.06.2021 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2021 kl 11:23 6672

I følge NRK Dagsnytt i morgentimene: Sportsforretninger kan i dag tilby kun en femtedel (cirka) av fjorårets sykler i antall. Grunnet forsinkelser. Det ble også nevnt at fraktprisene har økt. Men det er fortsatt få her i Norge som kobler forsinkelser og økte fraktpriser til rateøkninger på containerskip og kaos i containerbransjen. Det er ikke blitt almen lærdom i toneangivende media ennå. Når det går opp for flere bransjer og media, vil det kunne få innvirkning på importen til Norge. Flere og flere vil engasjere seg for å sikre seg varer og deler for de neste to årene. Og med det får vi igjen økte priser.

Et firma jeg hadde kontakt med på Vestlandet, hadde sikret seg med elektroniske komponenter for de neste månedene. Og syntes å være tilfreds med det. Da jeg skrev noen linjer om at situasjonen i containermarkedet kan vedvare over flere år, skulle de ta affære med en gang og sikre seg deler for hele 2022!!

Med de siste dagers kursøkning er dette i ferd med å bli ganske så surrealistisk for min del. Alle personlige mål er for lengst passert, ikke selve kursmålene, men den korte tiden det har tatt. Nå har heldigvis Pareto forstått sammenhengen i markedet, mens DNB henger etter - som vanlig. Norges største bank, og kanskje landets største meglerhus, følger ikke med. Da er det veldig godt å ha Kbkristi og Helg11 m.fl.

Legg merke til at Pareto har trukket inn år 2022 i sine regnestykker. Det var som bestilt idet børsen som sagt ligger minst seks måneder foran den faktiske utviklingen. Pareto snakker nå om 2022 under ett, altså resultatet for hele år 2022. Og der har vi jo verdens beste regnestykker her på HO som - igjen for nye lesere - viser en PE pr. i dag på 2,78 som igjen tilsier en kurs på kr. 46,5 ved en PE på 7. Det er fortsatt mer enn en dobling fra i dag. Og en dobling sammenlignet med Paretos kursmål.....
Redigert 11.06.2021 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
11.06.2021 kl 11:42 6651

Ja tittet akkurat på det, rakk ikke i går siden jeg var ute og lekte med bilen, men altså i dag står det EPS for 2022 på 7,01 og for 2023 8,89
Så aksjen er billig som bare det!