MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349482

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
MdC81
15.06.2021 kl 14:27 8816

Hva står det om mpcc TheGambler? Takk for deling av lenke
Helg11
15.06.2021 kl 14:47 8867

New ConTex videre opp 2,4%. Grønne piler på alle størrelser. Med problemene i havnene i Kina og at vi fortsatt er i lavsesong, skal dette videre opp i uoverskuelig fremtid.
TheGambler
15.06.2021 kl 14:52 8888

Kun at tidligere kjøpsanbefaling og kursmål opprettholdes.
Kursmål fortsatt 23,28, som jeg personlig mener er et konservativt mål.
Redigert 15.06.2021 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
Struts
15.06.2021 kl 14:53 8884

Æh, ok. Men noen som forteller meg at det ikke er mye endring - nærmere bestemt to øre fra 23,26 til 23,28? Skjønt, alle monner drar sa musa...
Uansett, mange takk for info!
Redigert 15.06.2021 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
15.06.2021 kl 15:02 8967

Til de som kvier seg litt for MPCC treff i September.

Jeg var helt bleik på conteinershipping før jeg leste og lærte av ringrevene her inne og jeg har fulgt med siden Jan/Feb. Med tiden har jeg da utviklet en viss fortståelse for hvordan bransjen henger sammen og tjener kroner. Lærdom som gjør at investeringen føles trygg (så trygg som en aksje kan bli). Denne kunnskapen vil jeg ha utrolig mye igjen for i markedet i alle kommende år da jeg bare er i begynnelsen 40 åra.. (Ja, ikke bare 60+ som møter opp med andre ord)

Jeg ser på treffet som en mulighet til å lære mer og å treffe disse karakterene som har brukt enormt mye av sin tid på å lære bort,sette opp regneark og forsikret alle og enhver om styrken i dette selskapet. Og ikke minst en slags uformell feiring av nå 200% stigning. Ja, ikke alle var inne på 5 i snitt. Men det blir penger av 200% også.

Jeg har verken bobil eller særlig interesse av Ibsen(beklager) men han er min kones store gud om det er til hjelp. Jeg tror nå det blir et fint treff på en fin plass likevel. Gleder meg til å møte alle som kommer!
Slettet bruker
15.06.2021 kl 15:05 8964

Sterk ny stigning. Tester 20,- kr og det går jo som ein drøm det.. 👍
Saxen86
15.06.2021 kl 15:06 8965

Hei godtfolk! Enda en "snylter" her som høster godt av kunnskapen og oppdateringene her inne.
Vært innom forumet daglig en stund nå, har til gode å skrive noe selv, men koser meg med faglige oppdateringer, et godt gjennomarbeidet regneark, Ibsen-sitater og andre anekdoter fra menigheten :)
Kunne i utgangspunktet tenkt meg å være med i Vestfold, men har andre planer den helgen. Synd, for jeg tror det kunne blitt ordentlig artig. Og selv om jeg ikke kan mye om shipping kunne jeg vertfall bidratt med å dra ned snittalder og jevne ut kjønnsbalansen ;) Next time!
Redigert 15.06.2021 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
polakk
15.06.2021 kl 15:45 8808

Ser at Navios har inngått TC på 5 av sine skip for en periode på 35 - 36 mnd, 41723 dollar i snitt per per dag
http://navios-mlp.irwebpage.com/files/nmm061521.pdf
Ærligtalt
15.06.2021 kl 18:40 8374

Høyere TEU enn vi er vant med - men like fullt en god indikator på både økning i rater, og ikke minst; gode lengder på avtalene -som igjen gir god forutsigbarhet


Lykke til, alle sammen :)
Slettet bruker
15.06.2021 kl 19:52 8180

Jeg trodde TEU var standard 😊
PSI- Investor
15.06.2021 kl 23:52 7687

Endelig fikk jeg litt tid så jeg fikk åpnet dagens utgave av regnearket.
Nokså travelt når det er så fint vær igrunnen.
Først skal man bruke timesvis på å late som man jobber.
Så må man jo bruke båten litt og leke litt med bilen, og plutselig er det kvelden.
Men den som venter på noe godt osv, altså tallene i regnearkene er jo bare helt strålende!
2022- arket viser nå EPS på 7,21. Arket for 2023 viser hele 9,28!
Aksjene virker egentlig like rimelige nå som de gjorde i november!
Dette sammen med vissheten om at kaoset i havnene og ventetidene for skipene bare øker gjør at man kan gå fremtiden trygt i møte og bare fortsette å nyte sommeren!
Mestærn
15.06.2021 kl 23:56 7837

Har vært litt inn og ut av MPCC pga. Frykt og litt små baller men MPCC og gjengen her inne har redda mitt elendige første år på børs! Takk for alle bidrag.
Kan ekstremt lite om både shipping og børs, er desto bedre på fest. Kan man komme kun for fest og morro ? :)
PSI- Investor
16.06.2021 kl 00:15 7788

Selvsagt kan man det!
Kbkristi
16.06.2021 kl 05:58 7641

Tror du har et meget godt poeng der Psi:)
Vi kan vel bare ta det med ro, leke seg litt med bil og båt. Og plutselig er det blitt høst, og vi ser helt andre tall.
Det vil ikke bli tilført nevneverdig ny flåtekapasitet, og varer som skal flyttes vil ikke forsvinne.
Så vi kan vel bare fortsette å nyte sommeren.
Struts
16.06.2021 kl 06:16 7630

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 326’ aksjer, og har med det 76.2% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) minus 750’ (10,217’ totalt), Euroclear Bank ned 577’ (3,799’), Clearstream Banking ned 137’ (4,675’), Nordnet Bank minus 70’ (2,960’), Six Sis ned 25’ (1,868’) og Jan Heggelund (investor) ned 20’ (1,186’ totalt). Ellers kun én mindre endring.

På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i to beholdninger med hhv 438’ og 280’ aksjer (til resp. 1,763’ og 4,623’ totalt), J.P. Morgan Securities pluss 289’ (2,045’), Nordnet Livsforsikring + 105’ (3,986’), UBS Europe opp 92’ (6,964’), State Street Bank + 66’ (7,989’) og Skandinaviska Enskilda opp 41’ (1,191’ totalt). Ellers ingen endringer, i det minste ikke så tidlig på morgenen.
Ærligtalt
16.06.2021 kl 08:35 7339

...Når julegaver blir til juligaver:
https://www.dn.no/utenriks/kina/handel/shipping/kaos-ved-kinesiske-havner-venter-enorme-forstyrrelser-i-verdenshandelen/2-1-1025802

...Forvent at alt asiatiske av produkter er utsolgt og det blir mangel på varer, sier utviklingsdirektør JP Wiggins hos 3GTMS, som har spesialisert seg på programvareløsninger til shippingsindustrien....

Selv sitter jeg godt- men har også satt et støtteben i Belships (Belco)

Lykke til, alle sammen!

Redigert 16.06.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.06.2021 kl 08:51 7332

ANGÅENDE TREFF FOR AKSJONÆRER

Jeg har akkurat sendt en mail til alle som har kontaktet meg ang treffet. Dersom noen ikke har fått den, send meg en ny mail. Om du ikke har meldt din interesse ennå, er det ikke for sent. Det er plass til flere!

datompcc@gmail.com
Slettet bruker
16.06.2021 kl 09:03 7242

Mestærn, treffet arrangeres primært for felles feiring av den oppturen vi nå opplever sammen, og i den grad det blir et samlet faglig fokus på treffet, blir det ikke mye. Det vil garantert snakkes mye MPCC og annet «aksjestoff», men sikkert minst like mye om bobiler, ornitologi og MYE annet ut i de små timer :-). Alle aksjonærer i MPCC, som har lyst til å treffe «kollegaer» og delta i en liten feiring, er med andre ord velkomne :-).
Jan Banan
16.06.2021 kl 09:50 7096

Kjære Medredere,
I dag tok jeg en titt på den andre siden av dammen. Jeg gir ordet til J Mintzmeyr.
"Hmmm… This isn’t likely to turn out the way they think it will. If this sort of bill passes, expect freight rates to skyrocket to unforeseen records and for more inflation across all retail goods. As an investor: I love it. As a US citizen: please, no!"
Og la meg tilføye som en Norsk reder "Hell yeah!"

https://www.freightwaves.com/news/congress-drafting-law-barring-ocean-carriers-from-refusing-u-s-exports
Slettet bruker
16.06.2021 kl 10:48 6875

Meir fin lesing. Kan med hånda på hjertet seie at eg aldri har følt meg tryggare på ein aksje på mellomlang sikt som eg gjere i denne. Alt det fundamentale peiker i rett retning og ser lite så kan endre på dette med det første. Klar anbefaling; Kjøp & Hold.
Slettet bruker
16.06.2021 kl 11:44 6667

Ja, vi sitter godt i MPCC og Belships, Ærligtalt. :-)
Det har rett og slett blitt et magisk eventyr. Helt utrolig!
Helg11
16.06.2021 kl 11:50 6689

MPCC: Two vessels fixed in line with our estimates as congestion worsens
 According to Alpahliner, MPC has fixed another two vessels in a container market that
just does not quit. The 2,500 TEU ‘AS Paola’ (2005) has been fixed at USD 29,000/day
for 36 months. This is ~3x the rate the vessel is currently on (option to Aug’21) and in
line with our estimates
 The 1,500 TEU ‘AS Romina’ (2009) has been fixed for 24 months at USD 22,000/day, a
tad above our 2022-23 estimate. The vessel is trading in a pool where MPC at the Q1
release guided a FY’21 gross rate of USD 12,400/day (which is also our estimate for
2021), obviously set for an increase in 2022 as legacy contracts roll off
 The container market has been on a frenzy unlike any other since the summer of 2020,
driven by consumer spending on goods rather than services and heavy fleet
inefficiencies and port congestions caused by Covid-19. The latter is not looking to
subdue anytime soon, with the Delta variant now spreading in the Guangdong
province in China (home to major cities like Shenzhen and Guangzhou) – which is
responsible for a quarter of the country’s exports
 The port of Yantian is now only operating at 40-45% of capacity and waiting times
have shot up to 16 days according to Maersk. The port handles ~13m TEU annually
(Port of Los Angeles is at ~9m TEU) and will cause ripple effects as vessels are diverted
from the port and sent elsewhere. This comes as we enter H2, the high season leading
up to the holiday period
Piemonte
16.06.2021 kl 12:13 6587

Fantastisk med nye slutninger i disse dager :) takker samtidig for jobber dere ringrever gjør her inne, har følgt med her siden nov-des i fjor og gledes.
Hadde det vært en ide og hatt en farge i regngearket når det kommer en ny rate, feks mørk blå tekst i den mnd den starter?
Struts
16.06.2021 kl 12:54 6440

Konge! Nei, kongen av Universet!

Vi bør innføre ny mantra: Når det nærmer seg helg, kommer Helg inn som en elg i solnedgangen iført drakt merket MPCC & Helgenen!
Øh, nuvel.
Redigert 16.06.2021 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.06.2021 kl 12:57 6468

Takk, takk og supert. Helg11.
Vi vekkes ikke fra drømmeverden med det første :)
Alby
16.06.2021 kl 13:59 6238


Hadde passet med en melding fra selskapet, nå 😂
atdnshinc
16.06.2021 kl 15:07 6164

Artikkel fra Tradewinds i dag 16/6 - hyggelig lesning mht kjøp & salg av skip samt steaming hot T/C marked:

MSC shells out up to $44m for 17-year-old panamax containership

Charter market continues to defy gravity, with round-voyage rates hitting $125,000 per day
16 June 2021 12:45 GMT UPDATED 16 June 2021 12:45 GMT
By Ian Lewis
Mediterranean Shipping Co (MSC) has snapped up a 17-year-old vessel for the price it was ordered for two decades ago.
The Swiss liner operator is paying between $42.5m and $44m to acquire the 4,992-teu Kowloon Bay (built 2004) from Singapore’s Eastern Pacific Shipping, according to broking sources.
That is only slightly less than it cost when it was contracted at Hyundai Heavy Industries in 2002.
The price reflects the stunning rise in values for classic panamaxes, with similar tonnage going for even greater values.
Compagnie Mari¬time Belge (CMB) is selling the 4,255-teu Hawk Hunter (built 2009) for $45m to a German buyer with a charter to a major line.
That is about twice what it obtained for the 4,563-teu sistership Hobby Hunter (built 2009) ¬earlier in the year.
CMB has sold five classic panamax boxships since last December at gradually escalating rates.
The sales come at a time when the charter market continues to defy gravity.
BAL Container Line is reported to have fixed the 4,578-teu CO Osaka (built 2008) for two months at an astonishing $125,000 per day.

The Hong Kong-based liner arm of Shandong Lcang International Logistics was already linked to the short-term fixture of the 5,060-teu S Santiago (built 2006) at more than $100,000 per day.
Some observers suggested that rates as high as $150,000 per day are being contemplated.
Period charters for traditional panamax boxships of around 4,250 teu stretch to four years at about $40,000 per day.
Slightly larger vessels such as the Technomar-controlled, 5,551-teu Tonsberg (built 2001) have secured charters for five years with CMA CGM at $45,000 per day
MSC remains the most active player in the containership sale-and-purchase market, where it has been buying dozens of ships since September 2020.
It is understood to have been behind last week’s purchase of the 4,250-teu Alabama (built 2010) for $35m, one of three vessels acquired from Norway’s Awilco Container since April.
In the smaller sizes, MSC is said to have paid about $19m for the 2,490-teu Oregon Trader (built 2006) and $24m for the 2,702-teu X-Press Khyber (built 2007).
That has helped lift its capacity to beyond the 4m-teu mark for the first time, with more than 604 ships, according to Alphaliner, which estimates the company has bought more than 60 secondhand containerships in 10 months.
“The extraordinary expansion of MSC’s owned fleet in the past months is unprecedented in the history of container shipping, with no carriers having ever tapped the secondhand market on such a scale,” the analyst said.
MSC faces competition in the secondhand market from other liner operators, including its 2M partner Maersk, which is said to have taken over three sub-¬panamax boxships for $67.5m en bloc from Germany’s Hartmann Schiffahrts. They are the 2,824-teu Frisia Goteborg (built 2006), Frisia Oslo and Frisia Amsterdam (both built 2007).
Maersk is also said to have picked up the 3,646-teu Hansa America (built 2014) from Ger¬many’s Leonhardt & Blumberg for about $30m.
“End users continue to compete for the very few vessels giving prompt charter-free delivery, -leaving owners in the enviable position of deciding between ever healthier prices from the S&P -market and very attractive rates from the charter market,” said shipbroker Clarksons
Ærligtalt
16.06.2021 kl 15:15 6153

Ja... Det koker virkelig her nå - og jeg sliter selv med å hele tiden stanse meg selv fra å tro at "dette er toppen"

Toppen er langt unna - og med nye restriksjoner i Kina som følge av pandemioppbluss så kan vi fort sprette mange prosenter pr. dag...over lengre tid

Bare se hva "The Guardian" rapporterer i dag:

...An outbreak of Covid-19 in southern China has combined with the rapid reopening of the world economy and a shortage of shipping containers to cause a surge in transport costs that could fuel inflation and cause shortages of goods across the globe.

China reported 21 new coronavirus cases in the mainland on Wednesday with 15 of them in the vital industrial province of Guangdong where restrictions have been in place for several weeks to contain an outbreak linked to the Delta variant first detected in India.

There are now 150 cases of the variant, mostly in Guangzhou city, and the lockdown has caused the city’s massive port to be severely disrupted. A separate outbreak in neighbouring Shenzhen – not believed to be the Delta variant – has also added to the problem. The ports are the third and fifth largest in the world and shipping costs have spiked as a result...


https://www.theguardian.com/world/2021/jun/16/covid-outbreaks-in-chinese-ports-could-cause-global-goods-shortages

https://www.cnbc.com/2021/06/15/china-covid-cases-causing-higher-shipping-costs-delayed-goods.html


*Edit: Jeg har tidligere fablet om oppkjøp av selskapet... Risikoen for dette øker nå drastisk - I det senere har blant annet et større amerikansk selskap kjøpt sin egen båt (!) for å sikre transport av varer... og et påbud i USA er på trappene som skal sikre transport av varer for amerikanerne. Tidenes skvis dette her - hold dere fast




Lykke til, alle sammen
Redigert 16.06.2021 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.06.2021 kl 17:38 5697

Jeg leste det, jeg også. Home Depot har sikret seg eget skip. Da ble jeg imponert av dem, gitt. 😅 De sliter virkelig for tiden med å holde lagrene 'stocked', råvareprisene og amerikanere med penger som brenner i lommene med oppussing prosjekter hjemme. Litt Texas hos dem for tiden. Tviler på at et skip er nok og hjelper lite med covid utbrudd i Kina og forsinkelser det har skapt. Tyder heller på panikk beslutninger i et hot marked. 😉
Ærligtalt
16.06.2021 kl 18:17 5666

Ja... Men det drøyeste nå er helt klart denne...og retningen det peker mot

Ratene kan faktisk eskalere betraktelig høyere dersom (og oddsen for at det skjer er stor) USA nå setter ned foten og forfordeler seg selv. Verden trenger mer båter NÅ -og prisen kan kun gå 'en vei i lang , lang tid fremover:

https://www.freightwaves.com/news/congress-drafting-law-barring-ocean-carriers-from-refusing-u-s-exports
Maduro
16.06.2021 kl 21:23 5255

Ganske sikker på at de leide og ikke kjøpte skuta, men uansett et veldig sterkt signal på hva de mener om fremtiden i container!
Slettet bruker
16.06.2021 kl 21:31 5262

Det stemmer. De sikret seg en eksklusiv leiekontrakt.
Slettet bruker
16.06.2021 kl 22:14 5290

All slik statlig innblanding forsinker trafikken, men greit for meg at ratefesten forlenges.
Maduro
16.06.2021 kl 22:24 5400

GSL.US er på ny handletur, kjøper 4 containerskip til:

"LONDON, June 16, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Global Ship Lease, Inc. (NYSE: GSL) (the “Company” or “Global Ship Lease”) announced today that it has agreed to purchase four 5,470 TEU Panamax containerships with an average age of approximately 11 years for an aggregate purchase price of $148 million. On delivery, the ships will be chartered to a leading liner operator for a firm period of three years each, with a charterer’s option for a period of an additional three years. During the three-year firm period, the vessels are expected to generate aggregate Adjusted EBITDA of approximately $124.4 million, implying a strongly accretive average Purchase Price / Annual Adjusted EBITDA multiple of approximately 3.6x. If the options are exercised, the vessels are expected to generate approximately $42.2 million of additional Adjusted EBITDA. With these additions, the Company’s fleet will comprise 66 vessels with a total capacity of 344,650 TEU.

The ships are scheduled for delivery during the third quarter of 2021. The Company expects to fund the purchase price with cash on hand and senior secured debt..."

http://newsfile.refinitiv.com/getnewsfile/v1/story?guid=urn:newsml:reuters.com:20210616:nGNX3C0YHW&default-theme=true
Redigert 16.06.2021 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
16.06.2021 kl 23:21 5265

Dollar’n styrker seg i kveld, så måtte sjekke regnearkene selv om det ikke er nye rater i dag.
Nå viser de EPS for henholdsvis 2022 og 2023 på 7,35 og 9,46! Fantastisk!