MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2350509

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
18.06.2021 kl 18:58 9405

Nyeste intervjuet MPCC
https://youtu.be/S6vdkC0DhII

Husk å gi mintz en tommel og kanskje en subscribe :)
Helg11
19.06.2021 kl 01:15 8844

Ukeslutt-kommentar fra New ConTex :
Since the start of 2021 there has been an unparalleled surge of charter rates in all ship sizes (including vessels below 1000 teu),
and now we are at the end of the second quarter this escalating market is very difficult to contain or even predict.
Demand for Charter tonnage still exceeds available positions and this trend is forecast to remain for the foreseeable future.
Indeed, in the past week, we estimate that there has only been around 30 containerships circulated in the market open June-
August worldwide. Week-on-week we see another stable increase of 4,0%, slightly higher than the rate of increase last week.
Moreover, month-on-month we see a change of 13.8%. 1700s were the biggest mover in percentage terms increasing 5.7% week-
on-week for 12 months period, although in reality some owners are asking for a few thousand dollars above last done. Every other
size increased between 3% and 5%, with 6500s seeing the largest nominal increase of USD 2689pd. As we all begin to enjoy the
sunshine, cocktails and European Championships we expect a distinct lack of fixing activity, but expect owners ideas and the New
ConTex to continue soaring to historically high levels
PSI- Investor
19.06.2021 kl 01:38 8846

Som vanlig oppløftende det der, takk skal du ha!!!
God helg alle!
Struts
19.06.2021 kl 07:14 8739

Fra ukens periode-slutninger:

=Tonsberg= Post P 5551 Hyundai HI 2001 - CMA CGM - 5 yrs USD 45000
=Aitolikos= Pmax 4360 Hanjin Subic 2009 - CMA CGM - 5 yrs USD 34000
=Lyme Bay= Post P 3674 Sungdong 2013 - Maersk Line Ltd - 3 yrs USD 42500
=Xin Bin Zhou= Sub P 2732 Stocznia Gdynia 1999 - Maersk Line Ltd - 2 yrs USD 20750
=Nordic Anna= Sub P 2015 Zhejiang Shipbuilding 2007 - MSC - 30 mths USD 22000
=Mount Butler= Handy 1730 Zhejiang Ouhua 2016 - CMA CGM - 2 yrs USD 27000
=AS Sophia= Handy 1713 CSBC Kaohsiung 2007 - Maersk Line Ltd - 1 yr USD 33000
=Guangzhou Trader= Handy 1707 Guangzhou Wenchong 2016 - CMA CGM - 2 yrs USD 27000
=San Pedro= Handy 1704 Guangzhou Wenchong 2014 - OOCL - 2 yrs USD 27000
Alby
19.06.2021 kl 09:56 8475


Det er greit å mene, men det er ingen som har sagt at aksjen skal til 70. Det er her snakk om utregninger og antakelser.

Men hvis jeg nå sier at den skal til 30 i første omgang henger dette sammen med dagens situasjon, når det gjelder inngått avtaler og presset som ligger i segmentet. Disse antakelsene endrer ikke på kvaliteten på tråden, som jeg opplever som meget god. God helg.
Ærligtalt
19.06.2021 kl 11:23 8322

Bifalles

Selv har jeg lenge fryktet oppkjøp- men er litt roligere nå, da jeg antar at premium nå vil være vesentlig høyere enn for bare noen måneder siden
Struts
19.06.2021 kl 11:24 8344

Kan ikke dy meg, og håper jeg blir tilgitt. Lørdag og ikke mest som skjer… Følgende er fakta; og altså ingen anekdote. Men kanskje det kan ha en viss interesse allikevel? Det er velkjent at Henrik Ibsen ikke var særlig høy under hatten, bokstavelig talt. Men en av de mest kjente Ibsen-biografer, Michael Meyer, begår en feil når han i sin biografi sammenligner Ibsen og Fjodor Mikhailovitsj Dostojevskijs kroppshøyder, sistnevnte heller ikke en helt ukjent forfatter. Det er allment kjent at Ibsen befant seg i Dresden i perioden fra oktober 1868 til april 1875. Dostojevskij (1821-1881) var også (fra august 1869 til juli 1871) i Dresden, men det er ikke funnet belegg for at de to ble kjent, selv om begge gikk på kafé på Brühlsche Terrasse. Der Meyer trår feil, er når han gjør et poeng av at Dostojevskij var lavere av vekst enn HI (1,68 mot 1,71m), noe som ikke stemmer; Ibsen var 161 cm høy.

Man vet også at Ibsens skostørrelse var 36, det er kanskje derfor ikke så underlig at han - ettersom han fikk bedre råd etter nasjonalt gjennombrudd «Brand» (1866) og senere internasjonalt med «Et dukkehjem» (1879) - bar flosshatt på topplokket og skred frem med platåsko under fotsålene.

En annen kortvokst kar var Edvard Grieg (1843-1907), like velkjent komponist som Ibsen er dramatiker. Grieg var bare 152 på stømpelesten, hans kusine og kone Nina Hagerup Grieg et par centimeter høyere. Komponisten og Ibsen traff hverandre første gang rundt julen 1865 i Roma i Den Skandinaviske Forening. Ikke helt faktarelatert er min påstand om at Ibsen fant tonen med den da 22-årige Grieg på grunn av at han endelig fikk lære en kar som var mindre enn seg selv å kjenne. Sikkert er det at Ibsen ble mer og mer forfengelig med årene, og like sikkert er det at Grieg den 25.12.1865 noterer i sin dagbok etter «restefest» uten kvinner og barn: «Ibsen sprøitefuld»!

Med til historien kan nevnes at etter at «Peer Gynt» ble utgitt 14.11.1867, mente Ibsen at stykket ikke hadde noe å gjøre på scenen, det fikk da heller ikke sin urpremiere før mer enn åtte år senere; 24.02.1876. Og Grieg stod, som kjent, for musikken. Han brukte nesten to år på det, og klaget sin nød til Bjørnstjerne Bjørnson om hvor vanskelig det hadde vært.. Det var det sikkert - men resultatet, som vi alle har glede av den dag i dag - desto vakrere!

Konklusjon: Aass & Peer Gynt er som hånd i hanske. Og små mennesker kan være store!
Redigert 19.06.2021 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Alby
19.06.2021 kl 11:35 8317


Det er dette som krydrer tråden 😂😂
Struts
19.06.2021 kl 11:42 8343

Vet ikke det, men det var nå vennlig sagt!
jadden
19.06.2021 kl 11:55 8327

Ja hvor langt skal den? I dagens FA sitter en gjeng sjefsstrateger og synser om markedet, ser seg både bakover og fremover. Stein Hansen kommer med følgende innen shipping og Golden Ocean spesielt:

"HANSEN: Og for den som søker avkastning utenfor ESG: Golden Ocean har gått mye, men er det én ting som er sikkert i shipping, så er det at markedet alltid overshooter. Golden Ocean skal videre. Til 120 kroner, i denne runden."

Han sier er det er én ting som er sikkert i shipping, så er det at markedet overshooter. Golden Ocean som er eksempelet ligger på kurs 87,8 og skal til 120 "i denne runden". Legger vi inn samme prosentvise regnestykket for MPCC så skal vi til kurs 30 i denne runden.

velkjent
19.06.2021 kl 12:08 8350

Godt mulig du får rett, og mulighetene burde styrkes etter det siste opptrinnet til Equinor, for der ser det dårlig ut med fremtidige utbytter. Omsetningen i MPCC kan vel også tyde på en viss rotasjon bort fra de såkalte aksjene, som misvisende er blitt kalt "vekstaksjer" og over i lønnsomt farvann.
Kbkristi
19.06.2021 kl 15:40 7958

Likte veldig godt det siste du skrev, velkjent. "Lønnsomt farvann" beskriver vel vår posisjon nå. God helg, medredere :)
velkjent
19.06.2021 kl 16:07 7908

Takk,det samme! Kom i stemning av å oppdatere egne beregninger etter dine siste revisjoner i regnearkene. Så nå teller jeg "på fingrene" om jeg skal selge meg ned i Aker til fordel for MPCC. Jeg ser det blir mye til "futen", men før eller siden må skrittet tas. Aker kom inn i portisen( med Røkke) i 2003 og kursstigningen har vært eventyrlig.
Jan Banan
19.06.2021 kl 21:15 7423

Noen av skipsmeglerne, skipsoperatørene eller kapteinene her inne som har gitt noen tanker til kostnadene CB nevner i intervjuet ang. IMO, Hastighetsreduksjon, scrubbere etc.? Kan man trekke frem en prislapp av tryllekunstnerens hatt?
Jan Banan
19.06.2021 kl 21:16 7457

Noen av skipsmeglerne, skipsoperatørene eller kapteinene her inne som har gitt noen tanker til kostnadene CB nevner i intervjuet ang. IMO, Hastighetsreduksjon, scrubbere etc.? Kan man trekke frem en prislapp av tryllekunstnerens hatt?
Helg11
20.06.2021 kl 00:00 7196

Slik jeg forsto CB så hadde de ikke gått all-in på scrubbere da dette ikke var et lønnsomt regnestykke (de har kun profit sharing med operatøren).
Når det gjelder IMO/EEXI og slow steaming så gikk samtalen (slik jeg forsto det) på at nytt miljøregelverk vil føre til at enkelte skip må senke farten -> ikke like raske til å levere varer -> trenger flere skip -> høyere etterspørsel etter dagens skip -> høyere rater.
Men for MPCC så går ikke våre for full maskin uansett, så begrenset innvirkning.
Ikaros200
20.06.2021 kl 10:06 6743

Mulig jeg misforstår deg - men det blir vel en feiltolkning. Det er«Markedets/bransjen» sin samlede seilingsfart som får betydning for ratene - dersom snittfarten for summen av båter synker vil den samlede transportkapasiteten synke - alt annet likt. Det vil igjen si lavere «tilbud» ift etterspørsel - som vil bidra til at gode rater fortsetter. Så Mpcc kan tjene penger på at andre senker farten selv om de seiler m samme hastighet.
Redigert 20.06.2021 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
20.06.2021 kl 12:47 6464

Noe sier meg at denne "galskapen" ikke vil ende på årevis... Bare se på dagens:


...Liner congestion spreads across the planet, 304 ships queuing for berth space...


...Hind Chitty, principal consultant at Drewry’s supply chains advisory practice, told Splash: “Carriers are skipping Yantian port in their rotation, creating massive rollovers and multiple side effects, as an additional shortage of empty equipment in the region and an unprecedented surge in the east-west ocean freight rates, which may spread to the other trades lanes."...

https://splash247.com/liner-congestion-spreads-across-the-planet-304-ships-queuing-for-berth-space/
Redigert 20.06.2021 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
20.06.2021 kl 21:23 5718

Ut fra dette nettstedet så er det 20 dager til installasjon av scrubbere. I tillegg får man seiling til/fra installasjonsverft. Så her tenker jeg at redere utsetter det inntil det blir f.eks.et krav å levere til enkelte havner. Så dersom ratene holder seg til ut 2025 så vil sannsynligvis ikke rederne ta denne kosten nå som inntjeningen er så bra. Sannsynligvis vil også teknologien og installasjonshastigheten bli bedre om 5 år.

https://www.vdlaecmaritime.com/scrubbers/return-on-investment?gclid=CjwKCAjwzruGBhBAEiwAUqMR8EVAL9-eFuAXHF0IIXixuo1mJ3fcOQUH-ZzTWZ3omkQA-Hm972w23RoCCDcQAvD_BwE
Ærligtalt
21.06.2021 kl 00:36 5230

💥💥💥💥💥💥💥💥

https://youtu.be/giD893VwhkQ

Struts
21.06.2021 kl 06:27 5067

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 126’ aksjer, og har med det 75.93% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) minus 200 (9,793’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg ned 85’ (883’) og Verdipapirfondet DNB Norge Indeks ned 21’ (1,573’). Ellers bare én liten endring.

På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i to beholdninger med hhv. 134’ og 86’ aksjer (til resp. 1,475’ og 4,869’ totalt) og Nordnet Livsforsikring pluss 84’ (3,996’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
Slettet bruker
21.06.2021 kl 08:59 4678

Ineffektiviteten i USA forklares med bl.a. statlige reguleringer/organisasjonsstruktur, jernbanen, bøter etc. og det fører til at forholdet container import/container eksport er hele 4,9/1.
Dvs. at det fortsatt hoper seg opp med tomme containere i USA.
Redigert 21.06.2021 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2021 kl 09:11 4616

Turbostart på veka. Sjekket tallene og det fundamentale, sitter godt i sofaen og ser fram mot sommar og sol! 👍😁😎
Ærligtalt
21.06.2021 kl 09:12 4625

Hehe- sjekk realtid!

Det får man virkelig si... Får håpe at ingen fikk panikk, markedet strammer seg jo bare til mer og mer... Det er allerede snakk om at julehandelen blir trist i år, antar det nå utnyttes høy RSI i kombinasjon med en sadistisk algorobot...

Jaja... Fylte på bittelitt til, men så er kassen skrapet igjen....
Ærligtalt
21.06.2021 kl 09:16 4626

Ja, alt dette kommer jo i tillegg til ting vi er kjent med fra før- litt surt å ikke få storhandlet på dippen!
Slettet bruker
21.06.2021 kl 09:17 4625

Jeg rakk å fylle på 19,90kr. Mulig det blir flere dager med nedgang, men kunne ikke la den gå fra meg
Ærligtalt
21.06.2021 kl 09:18 4634

Bare pittelitt på 20,- her...

Jaja- Blir penger av det også :)
Slettet bruker
21.06.2021 kl 09:21 4638

Håper det. Jeg fylte på mye, gikk fra 140% i pluss til 60% i pluss. Håper jeg ikke bommet nå :)
Ærligtalt
21.06.2021 kl 09:24 4638

Gratulerer! Det var nok en bra deal.

Selv ser jeg denne i 25,- ++ i august/september... Så kan ikke la meg stagge av "å gå glipp av" enda mer fortjeneste på dager hvor kursen dipper slik

Men igjen... Dette peker på viktigheten av å ha tørt krutt på bakrommet...
PSI- Investor
21.06.2021 kl 09:25 4656

Det kan jo sikkert komme flere dipper i dag, men det er sikkert like greit å bare logge ut nå og så heller tenke på hva kursen er til høsten
Slettet bruker
21.06.2021 kl 09:33 4586

Ærlig så forventet jeg at det skulle komme en dipp, men ikke på 8% på 1 dag, tenkte mer utover flere dager. Men i lengden er det sunt at vi går ned noe også. Så håper bare den ikke skal ned til 17.50 hvor den har sterk støtte ;)
Ærligtalt
21.06.2021 kl 09:38 4619

Om den går ned mer nå i en så sterk trend...Så vil aktøren som pusher sannsynligvis tape mye penger

Ned 8 prosent samme uka som vi vet at ren verdi på båtene er opp 20-30 prosent... Samt at ratene på lange avtaler går i taket

Huffamegen :)

Slettet bruker
21.06.2021 kl 09:53 4588

Tenker det var en del stop loss som ble utløst i dag også, den hentet seg tilbake fort.
Redigert 21.06.2021 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
Alby
21.06.2021 kl 09:56 4670


Det ser da greit ut nå 😂
Ærligtalt
21.06.2021 kl 09:57 4742

Skulle bare mangle:


https://inf.news/en/economy/924862a5b61b3be6cef0f8a62a41d401.html

...China's Yantian Port is heavily congested, experts: the impact on global trade is greater than the congestion on the Suez Canal...

...Steve Kranig, director of logistics at IM-EX Global Inc., said that some retailers in the United States have begun to notify customers who want to buy new furniture made in China. Even if they place an order now, the delivery time may be as long as ten months. He said port congestion in Guangzhou and Shenzhen has also affected assemblers in Southeast Asia, who import raw materials to make armchairs and tables, and then export them to the United States....

Muligens større aktører som melder sin ankomst i dag...Kommer budet jeg har fablet om snart?
Redigert 21.06.2021 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
Alby
21.06.2021 kl 10:13 4637


Kommer det et bud bør det være på minst 35,- med de avtaler og god fremtid bør dette være innen rekkevidde,
Ærligtalt
21.06.2021 kl 10:16 4887

Vi får se... Jeg har lenge fryktet skambud

Alby
21.06.2021 kl 10:25 4862

Skambud ? Vi må vel kunne regne med ar styret og vi har gangsyn ? 🥸
Redigert 21.06.2021 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
21.06.2021 kl 10:26 4991

Høres bra ut at det påvirker mer enn stengingen av Suez, og det er vel slett ikke over enda heller.
Og forresten, den Ever Stuck, den er vel fremdeles i Egypt?

Det er vel ikke noe vits i å bekymre seg over et eventuelt skambud, skulle det komme et slikt da ender det jo bare med at kursen fort går opp til budsummen og de får likevel ikke kjøpt selskapet.