MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2348770

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Struts
22.06.2021 kl 21:23 6932

Det får man si ja - virker som jeg ikke blir arbeidsledig med tanke på verdiansettelser fremover...

Det hele er ganske eksepsjonelt - her er det flere av oss som må slå på kalkulatorer, hjerneceller som vekkes (for meg intet problem, kun to igjen), og kassa-apparater som må kalibreres. Signe Ibsen, signe Blystad, signe Baack, signe Münchhauser, signe skattefuten! Nei, stryk det siste!
Slettet bruker
22.06.2021 kl 21:24 6960

Takk for svært gode nyheter, Jan Banan! :-)
Lyr
22.06.2021 kl 21:27 6975

11 skip med gjennomsnittsstørrelse på 2250 TEU, og gjennomsnittsalder 12 år, for 210 millioner dollars. Altså 19 mill pr stykk. Hvordan er dette i forhold til markedspris? Hvor er du Struts?
Ja, der er du allerede ja!
Redigert 22.06.2021 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
22.06.2021 kl 21:28 6968

Flåten til Songa: https://www.songacontainer.no/fleet
snitt på 19,1 mill pr.skip på avg. 2250 TEU skip...

Struts?
Slettet bruker
22.06.2021 kl 21:29 6968

Helt klart Struts, her blir det alle mann til … kalkulatorene :-). Liker at såpass mye blir gjort opp i cash!
Slettet bruker
22.06.2021 kl 21:36 6828

Som jeg postet om før i dag ift estimat økt verdenshandel i mange å fremover så var MPCC caset enten flere nybygg eller oppkjøp av flere skip. Det ser ut til at de har regnet seg lett fram til beste løsningen? Stoler litt på Baack her, eller hva Struts?
https://ihsmarkit.com/research-analysis/new-global-trade-forecast-by-ihs-markit-gta-forecasting.html?fbclid=IwAR0bKyhH5PhKXMpvwGdMwt0vm08L79nBafAUTpunvorvg9xUerbmdWz1BXE
Redigert 22.06.2021 kl 21:40 Du må logge inn for å svare
Njord
22.06.2021 kl 21:44 6677

Om avtalen ble laget når kursen var 17-18 så har vel også verdsettelsen av skipene øket med nærmere 20% 🤔🤔
Blir spennende i morgen dette 👍🏻
Njord
Slettet bruker
22.06.2021 kl 21:45 6697

«»»
On a proforma basis MPCC currently
expects revenues for the combined fleet in the range of USD 290-315 million and
an EBITDA in the range of USD 170-180 million for FY 2021»»»

Dette kan jo bli spennende med 50 mill. nye aksjer inn i systemet.
snoken
22.06.2021 kl 21:48 6648

Vi er glade for å bidra til konsolidering i containermarkedet og bygge en leder i det regionale containersegmentet. Før transaksjonen var vi allerede aksjonær i MPCC og vi blir nå en mer betydelig en etter denne transaksjonen, uttaler Blystad i meldingen.
Hoasis
22.06.2021 kl 21:50 6614

kan dette være grunnen til at kursen har gått så voldsomt de siste to ukene? Innsidehandel vet vi foregår og dette gir mening basert på kursutviklingen i juni!
Slettet bruker
22.06.2021 kl 21:55 6571

Ein milepæltransaksjon. Dette kan bli meget bra.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/06/22/7693692/mpc-container-ships-kjoper-songa-container
Redigert 22.06.2021 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
Maduro
22.06.2021 kl 21:56 6597

CB har nå MCAP på nivået han ville ha før en evt US listing også.
Kbkristi
22.06.2021 kl 22:10 6395

Det var friske nyheter, og jeg som nettopp kom hjem etter et bedre hvalbiffmåltid.
Det blir en uhyre spennende åpning i morgen.
nima
22.06.2021 kl 22:15 6267

Å fy f..... det var en stor nyhet. Blir spennende dag i morgen.
Gastromat
22.06.2021 kl 22:16 6292

Nå blir det veldig spennende å se hva analytikerne sier (da det styrer kursen mye), ser at clarksons og fearnley har vært med som rådgivere i prosessen, så de har vel kanskje noe klart allerede. Jeg sitter klistret til skjermen imorra tidlig hvertfall :)
Struts
22.06.2021 kl 22:22 6161

Hvalbiff er konge! Aaass er keiser Nero! Eller kanskje Iulianus Apostata, han var jo hovedperson i Ibsens "Kejser og Galilæer"!

Nok om det:

Mine verdiestimater med utgangspunkt i Songas flåteliste på deres websider, tall i $ mill:

VESSEL TEU DWT BUILT YARD REEFER PLUGS GEAR FLAG

MV ANNE SIBUM 1,036 13,172 2007 SSW SCHICAU SEEBECK, GERMANY 250 GEARLESS CYPRUS $ 11.2
MV GRETE SIBUM 1,036 13,172 2008 SSW SCHICAU SEEBECK, GERMANY 250 GEARLESS CYPRUS $ 12
MV STEFAN SIBUM 1,036 13,172 2008 SSW SCHICAU SEEBECK, GERMANY 251 GEARLESS CYPRUS $ 12
MV FS IPANEMA 1,794 25,902 2009 TAIZHOU KOUAN, CHINA 319 GEARLESS LIBERIA $ 12.6
MV SONGA BONN 1,970 28,632 2009 HYUNDAI MIPO, SOUTH KOREA 442 GEARLESS LIBERIA $ 18.5
MV SONGA IRIDIUM 2,015 27,209 2008 ZHEJIANG SHIPYARD, CHINA 506 GEARED LIBERIA $ 17
MV SONGA NÜRNBERG 1,970 28,627 2010 HYUNDAI MIPO, SOUTH KOREA 442 $ 20
MV CITY OF BEIJING 2,564 34,333 2009 XIAMEN SHIPBUILDING, CHINA 342 GEARED ANTIGUA AND BARBUDA $ 23.5
MV CITY OF HONGKONG 2,564 34,295 2009 XIAMEN SHIPBUILDING, CHINA 342 GEARED ANTIGUA AND BARBUDA $ 23.5
MV CITY OF SHANGHAI 2,564 34,269 2009 XIAMEN SHIPBUILDING, CHINA 342 GEARED ANTIGUA AND BARBUDA $ 23.5
MV SONGA ANTOFAGASTA 2,851 35,534 2008 ZHEIJANG YANGFAN, CHINA 638 GEARLESS LIBERIA $ 26.7
MV STRALSUND 3,421 46,000 2014 RONGCHENG SHENFEI, CHINA 538 GEARED MARSHALL ISLAND $ 51
MV SONGA HAYDN 3,534 41,989 2010 SHANGHAI & CHENGXI, CHINA 595 GEARLESS LIBERIA $ 39
MV SONGA CALABRIA 4,256 50,353 2010 JIANGSU NEW YANZIJANG, CHINA 698 GEARLESS LIBERIA $ 48

Det er viktig (for meg) å nevne at 2 av skipene ovenfor (=SONGA HAYDN= + =CITY OF HONG KONG=) ble rapportert solgt så sent som i slutten av mai/begynnelsen av denne måned for $ 58 M e/b (av meg da estimert til $ 36.75+21.25 respektive). Så med flåteoversikten på 13 enheter, antar jeg disse (nevnt over) er ekskludert, noe som vel passer med børsmeldingen om 11 enheter…?

PS. Og eks =IS IPANEMA= ja. Sorry, var 14 enheter (kan ikke telle lenger), leste ikke børsmeldingen godt nok selvfølgelig.

Videre: Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering. Nå særlig pga mer enn lett omtåkelse og nærmest som Lazarus oppstanden. Og det med «reefer plugs» ser jeg ganske enkelt bort fra (i denne omgang), ikke det store utslaget uansett.

Jeg sender en beskjeden nota på $ 1000 pr enhet til - til hvem egentlig? Sukk.

Og så får vi (som vanlig) belage oss på at dette (børsmessig) kan slå både den ene og den andre veien i morgen (anal-ytikere er ikke alltid trygge å ha med å gjøre). Men håper at ikke Lasarus blir begravd for andre gang, råtten mann er som kjent både vond å vende og lukter ille...
Redigert 22.06.2021 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
22.06.2021 kl 22:24 6152

Ja, dette blir ekstremt innvannende- og glem heller ikke at vår CEO mener at vesselvalue p.t er 30 prosent underpriset... I tillegg til at han nå nylig uttalte at det var nærmest umulig å få tak i skip

Så murres det om at nye aksjer trykkes... Hvem bryr seg? De neste 3-5 årene blir helt eventyrlige hva gjelder rater innen MPCCs segment

Det eneste kvalme nå blir nylig stop-loss raid... Noen har visst noe...og samlet aksjer

Redigert 22.06.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Keefer
22.06.2021 kl 22:34 6012

Kan også se dette i sammenheng med det Baack sa i forhold til størrelse og en eventuell listing over dammen også, dette.
Gastromat
22.06.2021 kl 22:35 6071

Mintzmeyer har panel imorra, Constantin er med

https://twitter.com/mintzmyer/status/1407436036297396227?s=19
himself
22.06.2021 kl 22:35 6180

Tweet fra Mintzmyer:
Nice merger by $MPCC as they roll up the Songa fleet of 11 ships. 10 of these vessels are eligible for new charters by early/mid-2022. Excited to chat about this more on the containership panel tomorrow
@MarineMoney
#shipping.
Redigert 22.06.2021 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
Helg11
22.06.2021 kl 22:37 6155

Da er skipsverdier fra Songa lagt inn i regnearket under NAV fanen. Ikke så pent satt opp enda, men pytt pytt. Skip til en verdi av 263,4 mUSD, kjøpt for 210 mUSD. 20% rabatt. Og i tillegg kort tid igjen av kontraktene, så nye kan sluttes på høye nivåer rundt chinese New year.
Redigert 22.06.2021 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
22.06.2021 kl 22:37 6140

Blir nok mange fra Facebookgruppen som mister mye aksjer i morgen...Det konkluderes helt kokkelimonke av enkelte der inne... jaja- de om det :)
Lyr
22.06.2021 kl 22:39 6165

«under the assumption of Songa having completed the sale of its vessels Songa Haydn, City of Hong Kong and FS Ipanema « Din vurdering av de 11 resterende skipene gir en totalsum på 263,4 mill dollars. Og MPC betaler 210,25 mill. «with an average charter length of about 9 months « Får de disse baljene ut på rater som er i nærheten av dagens, så bør dette bli bra.
Helg11
22.06.2021 kl 22:42 6153

Da er det rettet, 20% rabatt.
Redigert 22.06.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
Njord
22.06.2021 kl 22:45 6102

Ja han ville nå 1 milliard $ i MCAP før listing på NYSE ble aktuelt og vi er vel der hvert øyeblikk nå 👍🏻

Njord
Struts
22.06.2021 kl 22:46 6084

Jepp, var det tallet jeg også kom frem til (etter hvert). Litt sent på kvelden for en gammel fluesopp som meg.
Njord
22.06.2021 kl 22:47 6117

Ja han ville nå 1 milliard $ i MCAP før listing på NYSE ble aktuelt og vi er vel der hvert øyeblikk nå 👍🏻

Njord
Slettet bruker
22.06.2021 kl 22:50 6069

Skremmende mange der inne som mangler totalt grunnleggende forståelse/kunnskap.... Kjøper og selger på lykke og fromme virker det som:)
Ærligtalt
22.06.2021 kl 22:57 5948

Ja... Mye feilstaving, feil bruk av "og" & "å"... Og morsomst av alt... En der inne snakker om "Stop los"

Stop los...Er det noe skipene våre bruker når de legger til havn?

Kbb
22.06.2021 kl 22:58 5927

Dette blir nokre fine sommeruker med mange nye kontrakter på høgre nivåer :) og oppgang i morgen med slike utsikter
Struts
22.06.2021 kl 23:00 5875

Vi får kanskje være litt forsiktige med å hovere (intet vondt ment), vi har vel alle forskjellige kunnskaper om forskjellige ting. Skulle selv ønske jeg kunne noe annet enn bare Aass Pilsner og litt om skipsverdier.
Redigert 22.06.2021 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
22.06.2021 kl 23:02 5883

Synes dette høres meget bra ut!
Hvis det stemmer at vi får en merverdi på ca 50 mill dollar og hvis det blir 50 mill nye aksjer så finansierer de nye aksjene på et vis seg selv med ca 8,50 nok. I tillegg kommer jo så også resten av verdien på skipene.

Hvordan aksjemarkedet reagerer vet man jo aldri. Da gogl- sjefen i går gikk ut og uttalte at selskapet nok ville tjene nesten halvparten av sin børsverdi neste år så ble jo det til nedgang i gogl- kursen i dag.

Men på sikt, lottogevinsten kommer til å fortsette å tikke inn!
Null
22.06.2021 kl 23:03 5858

hva vil dere si om kursutviklingen på kort sikt etter meldingen om oppkjøp i kveld???

ser vi 18 kr eller 25 i morgen?
Null
22.06.2021 kl 23:04 5898

dagens dobbel så sletter den
Redigert 22.06.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
MdC81
22.06.2021 kl 23:11 5759

Griske meg ønsker 18 i morgen 🤣
Liten input med tanke på fb gruppen, alle må starte et sted og noen vil bli flinke andre aldri men jeg husker selv hvor småredd jeg var i starten så kan forstå tvilen
Teps
22.06.2021 kl 23:17 5647

Webcast i morgen 10:00 CEST - presentasjonen ligger ute
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/press-releases/2021/mpc-container-ships-asa-signs-agreement-to-acquire-songa-container-as-and-operational-update/

«<3 years payback period on purchase price»
Redigert 22.06.2021 kl 23:23 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
22.06.2021 kl 23:18 5740

Nok en gang super innsats fra deg, takk!!!

Nok et forenklet regnestykke: de gamle skipene skulle hver i snitt tjene inntekt til drøye 6,5 mill aksjer hver (394 mill aksjer og 60 skip, egentlig 64 men 8 eid med 50%).

Hvis det blir 50 mill nye aksjer og man ser isolert på det så skal de nye 11 skipene da bare betjene 4,5 mill aksjer hver.

Redigert 22.06.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
22.06.2021 kl 23:20 5698

https://www.dn.no/bors/arne-blystad/mpc-container-ships-kjoper-arne-blystad-rederiet-songa-container-for-18-mrd-kroner/2-1-1029117

MPC Container Ships kjøper Arne Blystad-rederiet Songa Container for 1,8 mrd. kroner
Rekordhøye fraktrater har sendt MPC-aksjen til værs så langt i år. Nå kjøper børsraketten opp Songa Containers, der investor Arne Blystad er en av storeierne.
Publisert: 22.06.21 — 21.27
Oppdatert: 30 minutter siden
Investor Arne Blystad er én av tre storeiere i Songa Container. Nå selges rederiet til børsnoterte MPC Container Ships. (Foto: Ida von Hanno Bast)
Jonas Solgård
Det børsnoterte rederiet MPC Container Ships skriver i en børsmelding tirsdag kveld at det har inngått en avtale om å kjøpe rederiet Songa Container as for en samlet pris på 210,25 millioner dollar.
Det tilsvarer om lag 1,8 milliarder norske kroner etter dagens kurs.
Investor Arne Blystad er én av tre storeiere i Songa Container gjennom sitt Songa Investments. Han er også styreleder i rederiet.
– MPCC har blitt et godt bilde på den underliggende styrken i container-markedet. Vi er glade for å bidra til konsolideringen i markedet, og bygge et ledende selskap i det regionale container-segmentet, sier Blystad i meldingen.
Blystads investeringsselskap Songa Capital er fra før aksjonær i MPC Container Ships, med en eierandel på 1,4 prosent.
Kontanter og nye aksjer
115 millioner dollar av kjøpesummen gjøres opp i kontanter, mens den gjenværende andelen blir gjort opp i form av nye aksjer som skal utstedes i MPC Container Ships, går det frem av meldingen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skal altså utstedes mellom 48 og 50 millioner nye aksjer, basert på en aksjekurs på 17,34 kroner. Tirsdag stengte MPC-aksjen til sluttkurs 21,9 kroner.
Etter transaksjonen vil MPC Container Ships ha 75 skip i sin flåte.
– Vi er fornøyde med å kunne ønske velrennomerte investorer som Arne Blystad, Canomaro og Klaveness velkommen til MPCC. Dette er en milepæl for selskapet, og vi er spesielt begeistret over utsiktene til den kontantstrømmen som det sammenslåtte selskapet vil dra nytte av, sier MPC-sjef Constantin Baack i børsmeldingen.
Ved årsskiftet eide Blystads Songa Investments 37,5 prosent av Songa Container, lik eierandel som Fredrikstad-investor Geir Brynildsens Canomaro Shipping as. Klaveness-familiens Klaveness Invest eide rett i overkant av 19 prosent.
Transaksjonen er ventet å ferdigstilles innen slutten av juli.
Børsrakett
MPC-aksjen har vært en av årets store kursvinnere på Børsen, og har steget 246 prosent siden nyttår. Som mange andre ble selskapet rammet da koronaviruset slo til i fjor vår, men har hentet seg kraftig inn siden.
Selskapet har blant annet dratt nytte av rekordhøye fraktrater på verdenshavene, og for én måned siden kostet det for første gang i historien over 10.000 dollar å sende en standard 40 fot lang container fra Shanghai i Kina til Rotterdam i Nederland.
Dette er blant de største og viktigste havnene i verden og en økning på 485 prosent på ett år, ifølge Drewry.
Treborh
22.06.2021 kl 23:24 5599

Synes lite om å hovere ovenfra og ned når det kommer til dine felles medeiere, mange av disse har vært med på å skyve kursen oppover og gitt deg høyere avkastning (uavhengig av det fundamentale). Jeg kan litt om mye og mindre av mer, og dette tror jeg gjelder mangfoldet av oss mennesker, om noen er redd for sparepengene sine eller er dårlig i norsk synes jeg man skal respektere det.