MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2350678

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2021 kl 14:47 9227

Takk Alby, enerom høres bra ut! Lykke til med ditt! Bra med noe som fungerer som hyggelig distraksjon i vanskelige situasjoner!
Slettet bruker
28.06.2021 kl 14:59 9171

Takk for det, Jan Banan :-)
Jeg for øvrig helt enig i det du har skrevet tidligere idag ang å heve blikket for å få med seg det store bildet også. Når (og ikke hvis...) markedet generelt går på en smell, vil det påvirke kursen i MPCC også. Antagelig mindre enn i mange andre aksjer, men de som liker å presse og manipulere kurser, vil nok uansett kjenne sin besøkelsestid! Da gjelder det å rette blikket mot det fundamentale og huske det CB er referert på i E24 i dag, og som Argus allerede har henvist til;
"Markedet er ekstremt attraktivt, fordi du får lange perioder og høye rater. Du trenger ikke vente tre år for å se om det lønner seg. Det vil bli låst inn de neste månedene."
PSI- Investor
28.06.2021 kl 15:01 9194

18-20 det må jeg si er bra ja!
Takk!

Det slår meg at hvis det øker i takt med kursen så er vi kanskje en del flere innen dagen kommer...
Redigert 28.06.2021 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2021 kl 15:04 9180

Takk Pentad! Jeg har absolutt blitt bra behandlet, jeg må si jeg føler med sykepleiere som løper bena av seg og gjør så godt de kan på et sykehus under ombygging og med sprengt kapasitet! Ja, man lærer å sette pris på de små ting i livet, det er sikkert :-)
Slettet bruker
28.06.2021 kl 15:09 9291

Hehe, da må vi kanskje be hotellet utvide kapasiteten. :-)
Fra spøk til alvor, dersom en del flere melder interesse, skal jeg i alle fall be hotellet varsle meg om de får avbestillinger fra andre enn oss.
Null
28.06.2021 kl 16:44 8952

hvor mange aksjer bør man ha for åkomme på møtet på Tjøme?

Null
PSI- Investor
28.06.2021 kl 17:14 8844

Antall aksjer er ikker relevant. Kom om du så bare vurderer å kjøpe.
En viss interesse er vel likevel lurt sikkert da det sikkert blir mye containerprat
Alby
28.06.2021 kl 17:52 8694


Ja, så sitter jeg i solen og nyter en Tuborg og gleder meg over MPCC 😂😂
Slettet bruker
28.06.2021 kl 21:57 8062

Det sterke markedet kommer til å bli enda trangere ut over sommeren og høsten. Ein av verdens største huber, Singapore sliter i motvind.

https://container-news.com/hapag-lloyd-suspends-bangladesh-bookings/
Struts
29.06.2021 kl 07:02 7362

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 32’ aksjer, og har med det 76.29% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) minus 250’ (8,091’ totalt), Avanaza Bank ned 232’ (1,446’), Euroclear Bank ned 199’ (2,550’), J.P. Morgan Bank Luxembourg minus 109’ (797’), The Bank of NY Mellon ned 100’ (3,993’), Nordnet Bank og Goldman Sachs begge ned 67’ (til hhv 2,985’ og 5,211’ hver totalt). Ellers bare én liten endring.

På plussiden: Verdipapirfondet DNB SMB øker med 465’ (5,023’ totalt), Clearstream Banking pluss 242’ (4,067’), The Bank of NY Mellon øker i en annen beholdning med 162’ (2,172’) og Nordnet Livsforsikring + 108’ (4,504’ totalt). Ellers bare et par små endringer.

Forresten, hvordan går det med T-skjortene?
Redigert 29.06.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
29.06.2021 kl 07:34 7270

Ser Dnb øker med 465.000 aksjer. Der har vi vel forklaringen på Rekyl1 inntreden på fredag. Dnb er vel en så sleip bank, at de bruker sine ansatte til å spre frykt og usannheter for å stjele småsparernes aksjer.
Hadde det vært en seriøs bank, så skulle slik ukultur vært straffet med oppsigelse og opprensking i lederskiktet.
PSI- Investor
29.06.2021 kl 08:28 7063

I alle fall, hvis man ser generelt på dnb og deres oppførsel mot kunder så er det pussig at en bank som eies med 34% av staten opptrer som i særklasse værst. Folketrygdfondet eier i tillegg 6,1%
Er det største eier som er så sugen på profitt at de instruerer sin bank til å oppføre seg sånn? I så fall veldig rart.
Hvis ikke, hvorfor ryddes det ikke i rekkene?
Ja ja nok om det.
Ser frem mot en ny strålende dag!
Redigert 29.06.2021 kl 08:29 Du må logge inn for å svare
Hoasis
29.06.2021 kl 09:48 6816

For de av dere som hører på aksjesladder skriver Sven Egil (på XI) at han har shortet litt MPCC. Skrev ikke noe mer rundt det men lykke til, håper han kommer seg raskt ut hvis det kommer en dupp!
PSI- Investor
29.06.2021 kl 09:57 6759

Vet ikke helt om jeg gidder å ønske ham lykke til med det.
I dag kommer det nye rater, og dollarkursen er litt høyere enn sist vi så på EPS.
Gleder meg til å se summen for 2022, 2023 og 2024 i dag!
For 2021 har vi endelig bikket 2 kr/ aksje, men jeg så ikke i farta at det skipet som skulle få 100.000 dollar om dagen var tatt med. Det har jo vært litt travelt for regnearkspesialistene en stund.
KapteinKanon
29.06.2021 kl 10:11 6707

God dagen:)
Etter å ha hørt på aksjesladder over lang tid er jeg lite bekymret over den lille shorten han der, Svend Egil Larsen (selaco) skal ha satt.. Slik det høres ut som har de sjelden peiling på selskapene de kjøper seg inn i (hvis det ikke bare er bullshit såklart).. men de går stadig på smeller også - såvidt jeg kan se har både konteinersektor og mpcc det fundamentale på plass for å forsvare sin nåværende kurs. Tenker han ta en teknisk short på mpcc, så må han være kjapt ute med å få fjernet den... aksjen får jo knappe 10-minutters knøttsmå dipper... så det skal bli interessant å se hva slags erfaring han får :-)
Slettet bruker
29.06.2021 kl 10:26 6617

Det fundamentale tatt i betraktning, kan det være ein god kjøpsmulighet i dag. Aksjen skal videre opp til rundt kursmål 30 ganske raskt. EPS tallene er jo som alltid meget gode nyheter. Og som i går, kjekt og sjå at nokon aksjer skifter hender, sunt for aksjen.
Redigert 29.06.2021 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Struts
29.06.2021 kl 10:30 6601

Inntil det dukker opp på listen til Finanstilsynet, så anser jeg det som nettopp sladder. Foreløbig har ikke daytraderen meldt særlig:

https://ssr.finanstilsynet.no/

Slettet bruker
29.06.2021 kl 10:34 6559


Jeg er så hjertens enig i at DNB på mange måter ikke er en seriøs bank!

Og jeg har erfart på forskjellige tråder at mange er misfornøyde med banken. Det kan gå på service, på manglende oppfølging og nå på måten de behandler småsparere. Jeg har skrevet om det før her inne, men det kan ikke være tilfeldig at så mange stadig klager sin nød over den behandlingen man får mange steder i banken.

Jeg må fortsette å benytte banken av forretningsmessige årsaker, men har for lengst beholdt kort der, men flyttet alle sparepenger til andre banker. Jeg synes vi skal fortsette å følge med på hva meglerne i DNB Market på den ene siden og analytikerne i DNB på den andre siden foretar seg fremover. Det skal som kjent være vanntett skott mellom de to avdelingene, men alle ser at det ikke er tilfelle.
Slettet bruker
29.06.2021 kl 10:37 6666

Kan ein i det heile shorte MPC da? Iflg. info på Nordnet står det:

Kan shortes: Nei.

Har unasett ingenting å bety. Tidenes gullalder er under oppseiling. Berre å holde stø kurs i hvilket som helst farvann du måtte befinne deg i.
Struts
29.06.2021 kl 10:44 6615

Enig i det siste. Er stort sett på hjemme- eller bortepub, pussig nok virker det som det blir dypere og dypere farvann jo lenger man oppholder seg der. Men, jeg klamrer meg fast i ett av Ibsens beste (min mening da) sitater (fra hans eneste komedie, Kjærlighedens komedie): Jeg fører min skute på grunn, men så er det dog deiligt at fare!

Virker forresten som Larsen er mest opptatt av Axxis Geo Solutions, hvor han er på 36. plass over de største aksjonærene. For et par uker siden (+) stod vel aksjen i 0,4 kroner, nå er den i 0,15. Men sikkert fin trading-aksje! For de med gode nerver. Sukk.
Redigert 29.06.2021 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
29.06.2021 kl 10:58 6628

Folk... Følger jo ikke med:

https://jamaica-gleaner.com/article/shipping/20210629/companies-brace-increased-shipping-costs-expected-continue

I august ler vi av denne kursen - og i Desember... vel, da ler vi av kursen som var i august. USA melder tidenes oppgradering av infrastruktur, vi mangler båter, og Covid herjer påny verdensbildet... Selvfølgelig fortsetter denne videre


Edit: Nå stanses altså containertransport til et land...for å få bukt med transportproblemene. Blir dette trenden de nye årene... At enkelte land rett og slett blir kuttet på leveransesiden for å kunne serve de øvrige:

https://container-news.com/hapag-lloyd-suspends-bangladesh-bookings/?fbclid=IwAR2QTYesP0NADUZvQ1iaDKUNb-cLOf-jyyLVpK1acGV7QMenrSygD0PEmFk

...Og hva slags premium er eventuelt disse landene villige til å betale... for å få varene sine?

Lykke til, alle sammen!
Redigert 29.06.2021 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2021 kl 11:13 6594

Sjefen for containerselskapet MPC Container Ships, Constantin Baack, mener at markedet er «kokvarmt».

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/06/29/7697125/flere-av-varene-har-doblet-seg-i-pris

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/06/28/7696551/mpc-sjef-om-shippingmarkedet-kokvarmt
Redigert 29.06.2021 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Ikaros200
29.06.2021 kl 11:28 6574

I utgangspunktet kan vel alle aksjer shortes. Shorting består i prinsippet av at noen er villige til å låne ut aksjene sine til de som vil shorte. De låner aksjene og selger dem i markedet. Når utlåneren skal ha dem tilbake, kjøpes de tilbake (etter planen til en lavere kurs) og leveres tilbake til utlåneren. At det står nei på nordnet kan f.eks bety at det ikke er noen aksjeeiere der som har sagt seg villig til å låne ut aksjene sine. Dette i motsetning til såkalt "naked short" som er forbudt i Norge, hvor en da selger aksjer selv om man ikke har de / har lånt de. En short i Norge forutsetter altså at en har en aksje å selge (som man har lånt).

Bjørn kjos var vel en racer på å låne ut aksjene sine til shorting i norwegian i sin tid. Den som låner ut aksjer mottar en rente på noen %, slik at det også er noe å tjene på det for utlåneren.
Slettet bruker
29.06.2021 kl 11:45 6697

HJELP
Jeg har falt av lasset på flere områder de siste par+ ukene, og ber om litt hjelp til å få oppdatert New ConTex oversikten min.
Jeg mangler tall for 13.mai (en tidligere glipp), pluss 10. og 22. juni.

Om noen kan bidra, og finner det enklere å sende det på epost til meg, er adressen datompcc@gmail.com.
Kaga
29.06.2021 kl 12:26 6534

Kjent sak at det begynner å knipe litt på mye importerte varer, og at prisene går opp på importvarer.

Her en min egen lille beretning om hvordan dagens anstrengte frakt-situasjon påvirker oss som importerer varer til Norge:

Noen av mitt firmas største leverandører kommer fra - og produserer varene sine - på andre kontinenter enn i Europa, men de har europalager i Nederland, Tyskland, Polen osv.

En av mine leverandører er et amerikansk firma som produserer sine varer i Dallas, Texas. For det europeiske markedet skipes varene med kontainere fra USA til Rotterdam, hvor de har sitt europalager, som deretter forsyner alle deres europeiske importører. Herfra pleier jeg å få varer sendt fraktfritt på bestillinger over USD 20.000 (så i praksis alltid fraktfritt)

Nå for første gang, opplever jeg at de omtrent ikke har varer på europalageret lenger... Min kontaktperson formidler ikke så mye om hva som er årsaken utover disse to setningene; "I did get with the shipping clerk and they let me know that there has been a change in freight prices. Seems it is due to port congestion and cargo demands are exceeding available capacity".

Vel, jeg er vel ikke så overrasket, ventet nesten på den.

Så i denne omgang ender jeg opp med å få de mest kritiske varene flydd hit fra USA med DHL. Og pris per pall jeg fikk denne gangen på DHL flyfrakt var dobbelt så høy som for et par måneder siden. (hender jeg må ta noe direkte fra USA).

Så det blir nok tøffe tider for importører fremover... Og mye varer som blir en god del dyrere.

Flyfrakt selskapene utnytter nok situasjonen, noen av de vil sikkert også få en pen utvikling mht aksjepris i tiden fremover.
Redigert 29.06.2021 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
29.06.2021 kl 12:35 6624

Det er jo også sikkert temmelig begrenset hvilke volumer andre transportformer enn skip kan klare å ta unna.

Var innom en sportsbutikk en dag, området i butikken som pleier å ha sykler pleier å være nokså proppfullt av sykler alltid. Nå sto det bare en og annen sykkel der.

kassen
29.06.2021 kl 12:41 6594

11.mai ?
1100TEU $17929 - 1700TEU $25135 - 2500TEU $29779 - 2700TEU $32594 - 3500TEU $35605 - 4250TEU $45945 - Index $1350
10.jun
1100TEU $20296 - 1700TEU $28375 - 2500TEU $33008 - 2700TEU $36327 - 3500TEU $40960 - 4250TEU $50575 - Index $1516
22.jun
1100TEU $21867 - 1700TEU $31871 - 2500TEU $35073 - 2700TEU $38423 - 3500TEU $43345 - 4250TEU $52460 - Index $1620
Redigert 29.06.2021 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
29.06.2021 kl 12:49 6548

Driver du å jobber med regnearket i dag? Ser at EPS for 2021 som var 2,00 tidligere i dag nå er 2,22, mens tallene for 2022 og 2023 så vidt er bitte litt ned (noen øre) selv om dollaren er opp. Så litt på ratene ut fra New Contex som ble lagt ut over her nå, og det ser jo realistisk ut det som ligger inne. Hvertfall de jeg så på da.
Redigert 29.06.2021 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
JHoffa
29.06.2021 kl 12:53 6525

Huff, nå kjenner jeg på en uggen følelse. Skal sende en del M3 fra kina til Norge i sommer / høst. Kan bli / blir kostbart, om jeg i det heletatt rekker å få varene i tide. Har jo et lite håp om å dytte noe av kostnaden over på kunden. Blir moro det :(. Det hjelper jo å være med aksjonær / reder i to konteiner selskap da.
Det er billigere for oss nå, å dele opp forsendelsen i stykk gods en å leie en egen konteiner.
Struts
29.06.2021 kl 12:56 6627

Det som er litt (nei, veldig) fint med dette forumet, er ikke bare at mange bidrar med historier fra hverdagsrelaterte historier til frakt/containermarked, men også at de også bidrar med informasjon og annen "journalistisk" grave-informasjon (eksempelvis "kassen" sist) når det er påkrevd! Syntes nå jeg da.
Redigert 29.06.2021 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
29.06.2021 kl 12:56 6756

Til dere som ikke er vant med "Liner terms" på linjefrakt:
De vanlige justeringene for rederne er:
BAF (Bunker adustment of Freight) - dvs at oljeprisen justeres kraftig opp eller ned.
CAF (Currency Adjustment of Freight) - dvs at valutakursen justeres kraftig opp eller ned.

Men så har vi følgende (artige)
PCS (Port Congestion Surcharge) - denne må være skyhøy nå om dagen.
PSS (Peak Season Surcharge) - hvor lenge vil denne "peak season surcharge" vare?

Kilde: https://www.kkfreight.com/shipping-surcharges.html

@kaga: kanskje den Transsibirske jernbanen får en oppblomstring: https://www.dbgroup.net/en/rail-transport
Redigert 29.06.2021 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2021 kl 12:56 6788

Tusen takk kassen!
Da fikk jeg fylt en del huller. Tallene for 11. mai hadde jeg, men du manglet kanskje også for 13.mai :-)?
Du har ikke tallene for 12 mnd på 1100 og 1700 TEU også (står av en eller annen grunn helt til høyre i oppsettet), samt tall for 24 mnd på alle?
kassen
29.06.2021 kl 13:04 6775

Jeg har dessverre ikke tallene som er til høyre for index.. Skjedde noe rart rundt 11. mai til 18 mai hvor 11. mai stod oppført 2 ganger på rad.
Tror ikke det kom noen oppdatering 13. mai.
Redigert 29.06.2021 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
29.06.2021 kl 13:06 6770

-Og dyrere skal det bli... Ny infrastruktur i USA kommer til å smelle bra i fletta på containershipping, samtidig som Covid-19 fortsetter sine herjinger

I tillegg vil "alle" sikre seg varer før inflasjonen gjør dem betraktelig dyrere...Dermed blir det et regnestykke: betale premium nå -for å unngå høyere pris for både varer OG transport om ett år? Tror vi alle vet hvor dette bærer!


...The lengthy timeline for possible lower rates is shared by Smith, who also warned that pre-pandemic rates may not return at all.

He said, “My guess is that costs will go down, but not for one to two years. While the COVID pandemic remains, we could possibly see more outbreaks that lead to closing of manufacturing plants in China and other industrialised countries in the Far East. The backlog of orders that these shutdowns create leads to the high demand, which keeps freight rates at their peak. Once this backlog has been cleared, we will see a gradual return to normalcy, but I would not expect the 2019 rates to return until 2025, if ever.”...

https://jamaica-gleaner.com/article/shipping/20210629/companies-brace-increased-shipping-costs-expected-continue
Redigert 29.06.2021 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2021 kl 13:20 6682

Akkurat, det kan forklare hvorfor jeg mangler der også.
Når du sier du mangler tall til høyre for indeks, får det meg til å lure på om du henter tall fra Hellenic Shipping news. Der vet jeg i alle fall at bildet som ligger fremme ser slik ut. Klikker du på bildet får du opp for alle størrelser, men bare fra siste oppdatering. Alternativt kan du går direkte hit: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1.
Takk for hjelpen! :-)
PSI- Investor
29.06.2021 kl 13:41 6595

Ser at nye skip og nye aksjer er med i regnearket for 2021 nå.
Veldig bra, takk!!!
Redigert 29.06.2021 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2021 kl 14:49 6285

Har bare fått lagt inn skipene i arket med kvartals oppsett enn, får tatt resten etter hvert.
Slettet bruker
29.06.2021 kl 15:10 6175

For øvrig en herlig økning i New ConTex i dag også! :-)
Spesielt med tanke på at tallene antagelig er minst ett par uker gamle!

https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Redigert 29.06.2021 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
29.06.2021 kl 15:31 6151

Ja, og merk at dette IKKE ( i alle fall ikke fullt ut) er medregnet i skipsverdier eller inntjening på seneste vurderinger v/meglerhus

Noen som tenker det kommer oppdaterte kursmål relativt snart?

Ja -det må det jo nesten :)
Redigert 29.06.2021 kl 15:33 Du må logge inn for å svare