MPCC Bull 2021

Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 1808059

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Nottet
02.07.2021 kl 09:32 5253

Ikke bare har de redusert verdien men de har gjort "Lock Up"-avtale på 3 måneder for de resterende aksjene!

sammendrag :
01.07. åpner opp og går mot 28,20
Ny analyse fra DNB blir sluppet. Samtidig.
begynner det å sive ut nyheter om at en stor eier skal selge deler av beholdningen. Om analysen til DNB er kastet ut i hui og hast etter at de har hørt rykter er usikkert men ikke usannsynlig.
Kursen begynner å rase fra kl. 0900. Her er det mange med inside info som skal ut farlig fort.
Småsparerne uten samme info ser dette som en mulighet til påfyll, plutselig 10% rabatt på aksjen.
Det er to spørsmål som nå er av interesse og som vil angi kursen videre; hvem har kjøpt aksjene og skal selgerne investere gevinsten videre i annen container-virksomhet.

Ja, men gruer meg til den.., for markedet ser jo helt ræva ut:
https://www.marineinsight.com/shipping-news/growing-demand-of-cargo-leading-to-long-delays-record-high-rates/

Hopes among cargo owners for relief from record ocean-freight rates have started fading as the demand for China-made goods is exponentially rising, threatening to overwhelm operations of container ships.

...Shipowners, who have been used to decades of overcapacity, did not order new vessels in 2020 as the pandemic had upended supply chains. Strict measures like enforcement of complete lockdown to curb the spread of the deadly virus caused trade to tumble early in 2020. However, a rebound in consumer demand had started last summer and gained momentum this year...


Nei, godtfolk: vi var nettopp vitne til et ran - og jeg fikk ikke med meg now som helst :)
De som eventuelt solgte i panikk: Jeg er reellt lei meg på deres vegne -dette er et stygt spill, med mange uærlige aktører
Veim
02.07.2021 kl 09:35 5290

Vi får se. Skal en følge logikk så skal aksjen da rimelig kjapt opp til 28 kr. Av erfaring så er ikke alltid logikken tilstede i markedet. Men siden jeg er all inn her selv, så håper jeg det går raskt opp.
unikum
02.07.2021 kl 09:36 5373

Hallo !vi snakker om å realisere vanvittig gevinst. Penger faktisk, mye penger. Aksjer får man ikke kjøpt noe med. Og det vil komme flere nedsalg etter den spinnvill oppgangen. Over 400 % under 1 år. Tror ikke folk faktisk forstår noe !

Tja, de som solgte i går kan jo kjøpe i dag, og den har da ikke akkurat tatt av i forhold til åpningen i dag enda, så det er da ikke for sent å gjøre et godt kjøp nå.

Alle reelle nyheter fra containermarkedet er positive, alt annet er støy.
Struts
02.07.2021 kl 09:38 5372

Ok, men takk uansett - hadde mer info enn jeg satt på!
Veim
02.07.2021 kl 09:41 5288

Med slike nedslag som du spår, så vil det vel være rimelig lang tid opp til over 30 kr i denne her? Mange som har gevinst på 15 kr og sikkert.
Patron72
02.07.2021 kl 09:44 5309

Årets mest overraskende overskrift i Finansavisen

Containeraksje raser
Seadrill fyker opp!!!

Hva var oddsen på dette?
unikum
02.07.2021 kl 09:49 5294

22.6 lå kursen på 21,90 ! Små investorer har hausset denne opp noe vanvittig. Fremtidsrettet ja i år 22-23 men mye kan ha forandret seg til da. Ingen sier nei takk til penger på gata. Å skal de dele ut utbytter så snakker vi om max 2 kroner, å kurs vil automatisk falle det samme.
Veim
02.07.2021 kl 09:51 5332

Har vært mye haussing ja men samtidig har jo rater gått opp, så noe substans har det jo vært. Husk, under 20 kr varsellamper går
Bsci
02.07.2021 kl 09:53 5327

Joda, vi forstår noe.
Skjønner at de uansett vil få inn kr 550 mill på konto.
Men poenget er at de etter transaksjonen selv sitter med 23 % av selskapet og i den kontekst har de også radikalt senket verdien på restbeholdning.
Teoretisk har de solgt for kr 4,87 pr aksje hvis du ser differensen i verdier på salg og rest opp mot sluttkurs i går. Alle forstår vel også at de nødvendigvis må ha hatt en inngangskurs også.
Så spørs om de egentlig har tjent noe overhodet. (men de ville de selvfølgelig ha gjort om de hadde solgt hele beholdningen, men rest er nå låst i 90dager)

De største eierne deltok jo med mye penger i emisjonen i fjor sommer, og nå tar de dette ut med god gevinst.
Det er ikke sikkert at de skal ut med resten.
velkjent
02.07.2021 kl 10:13 5035

Dyslektikere kan være de smarteste, så ta deg en bolle!

...For å forvirre enda mer:
Om 90 dager vet vi etter all sannsynlighet mer om utbytter; i tillegg til at rater og skipsverdier sannsynligvis har fortsatt å øke (verden stenger ned igjen nå - om ingen har fått med seg det). I tillegg fører frykt for inflasjon til hamstring... og butikker verden over skal fylle hyllene før jul)

Midt oppi alt dette... sitter altså de som solgte i går... og skal liksom være fornøyde med 22,- pr. aksje i tillegg til alle de fremtidige utbyttene de går glipp av på den posten de solgte? Hallo... Inntjeningen pr. aksje frem til og med 2024 er SINNSYK!

Dermed: Hvorfor solgte de så lavt - selv til blokksalg å være?


Regner ikke med å bli så mye klokere av dette -og som mange sier; sitter man "long" så er dette krusninger frem til fete utbytter uansett... Men merkverdig? Helt klart!


Dyslektikere sliter da ikke med "og" & "å" så mye meg bekjent... Det er vel mer med uttrykk som:
"Invistor"
"Stopplos" (min favoritt, spesielt innen shippingaksjer)
"Bannan"
... og "hvalfansgt"

-At de med dysleksi uthever seg?
Redigert 02.07.2021 kl 10:19 Du må logge inn for å svare

Spørs hvor mye du forstår selv. Ettersom lengden på kontraktene nå begynner å nærme seg 2 år i feeder-segmentet vil de fleste kontrakter som er inngått de siste månedene vare mot 2023. Selskapet har allerede god dekning for båtene i 2022, tatt i betraktning datoen. Ratene har bare de siste månedene steget betraktelig. Ettersom tilbudssiden (skip) er omtrent fraværende og vil være det frem til evt nye båter kommer inn i markedet i 23,24++ (og da ikke først og fremst i feedermarkedet) betyr dette at det er betydelig sannsynlighetsovervekt for at kontrakter som inngås det neste året vil være gode og lange. Det vil igjen medføre gode inntekter til antagelig minst 2024. Du kan selvfølgelig tro på kollaps i markedet, men realitetene er at de som kjøper varer fra utlandet får mail fra leverandørene om stadig høyere fraktkostnader og det er ikke mye lys i tunnelen med det første sett fra deres ståsted.

Spørs hvor mye du forstår selv. Ettersom lengden på kontraktene nå begynner å nærme seg 2 år i feeder-segmentet vil de fleste kontrakter som er inngått de siste månedene vare mot 2023. Selskapet har allerede god dekning for båtene i 2022, tatt i betraktning datoen. Ratene har bare de siste månedene steget betraktelig. Ettersom tilbudssiden (skip) er omtrent fraværende og vil være det frem til evt nye båter kommer inn i markedet i 23,24++ (og da ikke først og fremst i feedermarkedet) betyr dette at det er betydelig sannsynlighetsovervekt for at kontrakter som inngås det neste året vil være gode og lange. Det vil igjen medføre gode inntekter til antagelig minst 2024. Du kan selvfølgelig tro på kollaps i markedet, men realitetene er at de som kjøper varer fra utlandet får mail fra leverandørene om stadig høyere fraktkostnader og det er ikke mye lys i tunnelen med det første sett fra deres ståsted.
himself
02.07.2021 kl 10:26 4893

Det er i hvertfall ingenting som er normalisert for meg i jobben min. Driver med import og får ikke tak i varer. Jeg blir bedt om å forecaste hele 2022 nå, i motsetning til normalen hvor vi bestiller én gang i måneden. Og dette er et stort, kjent merke med egne fabrikker og solid logistikknettverk mellom Asia og Europa.

Stol på excel-arket. Og her inne har det faktisk ikke vært mye hausing. Det har vært saklig og ryddig.

Som Ærligtalt skriver; lykke til alle sammen☺️
polakk
02.07.2021 kl 10:36 4790

Tenker det er normalt å ta penger av bordet etter en slik oppgang, jeg har gjort det samme.
Samtidig stiger inntektene til uke for uke, umulig å si hvor lenge dette skal pågå.
Det som jeg tenker er at MPCC er relativt høyt priset i forhold til sine peers, samtidig har dei veldig mange skip som skal på nye kontrakter i nærmeste fremtid noe som rettferdiggjør litt av denne prisingen.
Jeg personlig foretrekker å ha aksjer i noen av selskapene som lavere priset fordi jeg da anser at risikoen er mindre og oppsiden som større.
Alby
02.07.2021 kl 10:40 4772


Nå kunnedet vært fint med en beroende uttalelse fra selskapet ?
Keefer
02.07.2021 kl 10:51 4648

Jeg tror ikke datoen var tilfeldig for DNB sin analyse. Første halvår er ferdig, og det er naturlig at selskapet kommer med en uttalelse/guiding i løpet av en uke eller to. Jeg tror kanskje ikke de hadde regnet med gevinstsikringen til største eiere som kom samtidig. At det er mange uerfarne aksjonærer gjør det lett å utnytte til sin fordel. Uansett anser jeg dette som et godt nivå å kjøpe seg inn på da det fundamentale tilsier at den skal oppover igjen. Kommer det en guiding fra Mr. Baack nå snart når de ser hvordan første halvår havnet, tror jeg på videre oppgang mot de andre kursmålene som er kommet etter kjøpet av Songa.

Intet er endret... Her fra 22.6:

...Constantin Baack, Chief Executive Officer of MPC Container Ships ASA commented: “This transaction is backed by our strong belief in the sustainable container market fundamentals and the desire to take advantage of the significant lag between asset values and rates. The structure of the transaction creates an immediate and accretive impact to our earnings in a container market that continues to strengthen by the day.”...

https://www.mpc-container.com/investors-and-media/press-releases/2021/mpc-container-ships-asa-signs-agreement-to-acquire-songa-container-as-and-operational-update/

Jeg stusset veldig over at DnB sin oppdaterte analyse kom samme dag som nedsalg ble annonsert. Jeg undrer meg over hvor hemmelig tilretteleggerne og eller andre har klart å holde dette. Man kan jo selvfølgelig også tro på at det finnes tilfeldigheter. På den annen side undrer jeg meg også over hvor lenge siden det er at storeiere tok kontakt med tilretteleggerne for å forhøre seg om muligheter for nedsalg, pris etc. Man kan jo også spørre seg om det skjedde før de 2 analysene på over 30 kr kom.

Min konklusjon er vel at man skal være forsiktig med å ha for mye tillit til meglerfirmaer. Den gode nyhetene er at ildsjelene på dette forumet, kombinert med MPCC sin svært investorvennlige kommunikasjon, transparens og likebehandling, har gjort at de som har fulgt med på MPCC sine sider og på dette forumet faktisk har gruset meglerfirmaene sine vurderinger. De som har vært med her det siste halve året har vært i forkant av markedet. Informasjonen her har vært bedre og nøyaktigere. Hva er annerledes nå ift tidligere? Ift det fundementale: ingenting. "Etterretningsorganisasjonen" på denne siden, bestående av en rekke ulike aktører og kompetanser gruser fortsatt meglerne. Vi er fortsatt i forkant. Det kan være at flere meglerfirmaer (og deres beste kunder) har hatt en edge de siste dagene som følge av at de har visst om innsideinfo (nedsalget). Om de har handlet på dette er ikke godt å si. Men når denne fartshumpen er passert er vi tilbake til det normale, og det fundamentale - markedsforholdene. CEO MPCC sier det selv - det finnes knapt båter. Markedsforholdene er strålende. Jeg gleder meg til mer info om nye slutninger. Jeg vurderer også å øke beholdningen (og da desverre mitt vakre, ensifrede snitt (før desimalen)). Juks kan ikke konkurrere med kunnskap i lengden ;-).
jadden
02.07.2021 kl 11:03 4514

To store eventer i selskapet innenfor kort tid, først kjøpes Songa med betaling i kontanter og aksjer. Da var kursen ca 17. Deretter går kursen som en rakett til 28. I neste nu selger de største eierne en del av sine aksjer til kr 22, dette til tross for siste omsatt før salg kr 25,70.
Gikk kursen for fort oppover? Er der noen sammenheng mellom disse to eventene? Selgerne av Songa vil etter salget sitte med relativ stor aksjepost i MPCC, de skal vel også inn i styret.
Redigert 02.07.2021 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Veim
02.07.2021 kl 11:08 4521

Gode spørsmål. Det lukter ikke bra for å si det slik. Men stakkars alle de som kjøpte på kurs 27kr og over. Våkne til en slik dag. Uff må vise medfølelse.
Rekyl1
02.07.2021 kl 11:12 4513

Jadden: Tror ikke de eventene har en direkte sammenheng, annet enn at songa kjøpet ga en boost i kursen da det ble vurdert som et godt kjøp. Tipper star og pilgrim har predefinerte salgstriggere og ønsker å ta ned eksponeringen. Betyr ikke at de har mistet troen. Aldri lett med store poster, flagging etc. Og shippingaksjer kan tidvis ha lav likviditet, benytter nå anledningen.
Veim
02.07.2021 kl 11:14 4500

Jensen!! Hvorfor kunne du ikke vært litt i forkant med dine analyser. Eneste kritiske journalist.
Keefer
02.07.2021 kl 11:15 4500

Det er jo selvsagt ikke utenkelig. Kursmål ble satt til 23, og salgspris ble satt til 22. Om de visste om gevinstsikringskursen, så visste de jo også at kursen mest sannsynlig kom til å komme seg ned mot dette nivået.
Redigert 02.07.2021 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
Struts
02.07.2021 kl 11:23 4402

Nesten vel så interessant om hvem (utenom en sladder-Lars?) som plukket opp aksjer i går ettermiddag/kveld, er muligens hvem som da har kjøpt de 35 millioner aksjene som er formidlet så langt i dag. Kjøperne på 22 NOK har sikkert bidratt med salg i dag, kjapp gevinst er lov! Uansett, vi går nok interessante dager (og uker) i møte!
Redigert 02.07.2021 kl 11:23 Du må logge inn for å svare

I dette tilfellet tenkte jeg mest på Platou og Fearnley - som altså hadde analysene med kursmål på over 30, og som samtidig (eller deromkring) var hyret inn av største eier for å foreta et nedslag. (Dersom denne informasjonen også tilfløt DnB før de publiserte sin analyse så var det vel ikke i deres interesse å beskytte største eier, det gikk vel noen milloner tapt for de takket være DnB)

Ja, han Jensen er en luring ser du... Her finner han altså ut... Helt på egen hånd -og ETTER at salget ble foretatt... at MPCC er for høyt priset :)

Si meg... Er Oslo børs nå blitt helt tullerusk? Er det slutt på å prise inn reelle verdier og i det minste en anselig del av fremtidig inntjening?


Huffamegen
Keefer
02.07.2021 kl 11:29 4421

Jeg ser poenget ditt. Ikke utenkelig, men hva da med analysen fra Pareto? Den kan vel sees på som tilsynelatende uavhengig i denne sammenhengen
Redigert 02.07.2021 kl 11:38 Du må logge inn for å svare