MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2348898

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Newfarmie
02.07.2021 kl 22:21 7617

Er klar over alt det du skriver, Ærligtalt. Men jeg får ikke svar på det jeg spør om.
Ærligtalt
02.07.2021 kl 22:29 7601

Ok :)

MPCC er ikke Kiwi og vi vil bli nær gjeldfrie og gi massive utbytter i flere år fremover. Dette slår momsfri frukt på lørdager
Newfarmie
02.07.2021 kl 22:37 7595

Helt enig med deg, det jeg spør om er når 2023-2024 er priset inn. Intet annet. Vi kan jo ikke regne normale P/E multipler på dette når vi vet at ting skal kjøle seg ned igjen. Eller tar jeg feil?

Jan Banan
02.07.2021 kl 22:58 7491

Jeg sitter her og gjesper over røde tall og rister på hodet over folk som overanstrenger seg for å prøve å snakke ned selskapet eller spre dommedagsprofetier. Og dere tror dere lykkes, det er kanskje det værste. Store tanker om ens påvirkningskraft på børsens nest mest handlede aksje. Dere vet nå hvem dere er... *gjesp*.
Ifølge slusa bør vi i det minste ha dekt inn gapet omkring Q2 i august.. Ikke meg imot at det går tregere.
Ærligtalt
03.07.2021 kl 00:08 7173

Vrient spørsmål...

Det er jo ikke slik at de ikke tjener penger når markedet roer seg... spør du meg...så blir dette et kappløp om å få flest mulig nye; "miljøvennlige" båter på plass innen den tid

Bygge om båter? Hva slags drivkraft/ drivstoff/ teknologi blir påkrevet? Man tør ikke bestille så mange båter ennå...rett og slett fordi man ikke vet hva som blir påkrevet.

Hydrogen , elektrifisering, grønn teknologi... nei...tror det heller blir krav til add-ons som renser utslipp bedre enn hva vi får til i dag- og selv om flåten ikke er ny...er den heller ikke for gammel

Men er tiden frem til disse investeringene priset inn? Jeg synes ikke det- og lener meg hardt på excel-arket på denne eminente tråden...

Hva med etter 2024? Vel... Da kan vi være nesten gjeldfrie og på gunstige betingelser eventuelt låne (påny) til å supplere "renseteknologi"... Vi vil selvfølgelig da ikke få like høye rater (gitt at markedet er mettet med feedere...svært få feedere i bestilling, ikke sikkert kapasiteten er stor nok i 2024 heller)...Men samtidig vil jo også gjeldsgraden være betydelig lavere- alternativt til vesentlig bedre forpliktelser hva gjelder renter

Om ikke annet så stiger jernprisene godt om dagen :)


En aldri så liten edit: USA flørter for tiden med å pålegge befraktere å prioritere amerikansk last/ interesser. Noe slik vil sette fyr på ratene... de vil rett og slett brenne opp i atmosfæren på vei oppover ( Det er helg...lov å smøre på litt)
Redigert 03.07.2021 kl 00:25 Du må logge inn for å svare
Maduro
03.07.2021 kl 00:12 7189

Du kan beregne P/NAV, EV/GAV eller god gammel dags DCF hvor du legger inn charterleiene fremover - kostnader + antatt skrapeverdi etter charterutlløpet avhengig av skipets alder, evt anta ny charter etter utløp av eksisterende etc. Ikke bruk P/B.

Neddiskonteringsrenten = selskapets WACC

DAC kjøpte i går 51% av et JV de har. Kanskje neste MPCc melding fra selskapet blir det samme? Hvem vet…

DAC link
https://www.benzinga.com/analyst-ratings/analyst-color/21/07/21829807/why-a-5-ship-deal-is-reinforcing-this-danaos-analysts-bull-case
Redigert 03.07.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Struts
03.07.2021 kl 06:21 6824

Da mener jeg å ha grunnlag for å justere opp flåteverdien. Riktignok vil jeg la verdiene for de minste enhetene forbli som ved forrige korsvei, men utslagene for de større (da tenker jeg på de i størrelsen 2700-2900 TEU) er ganske betydelig. Jeg snakker i størrelsesorden OPP med $ 5 mill PR ENHET. Det er blitt noe mer komplisert enn forrige gang, ikke bare fordi flåten har økt (75 nå vs 64 skip før), men fordi en annen diskonteringsfaktor må benyttes, ettersom verdiene selv for 15 år gamle enheter begynner å nærme seg nybygningspriser! Et typisk eksempel fra verdiene jeg tenker på er M/V =AS CAROLINA= 2,824 TEU bgt 2006. Den satte jeg til $ 23.3 mill for under en måned siden (mener jeg). Nå er verdien $ 29 mill. Som alltid, uten garanti og basis forholdsvis prompt T/C-fri levering. Det med "prompt" er forresten nå også et tøyelig begrep, kjøpere er nå tvunget til også leve med betingelser som innbefatter en "forward" levering

Uansett, jeg må bruke litt tid i helgen på det, men håper å komme med en total oversikt i løpet av dagen eller morgendagen. I den grad av interesse da.

PS. Etter å ha sett nærmere det på anslås MPCCs flåteverdi nå til $ 1280.5 mill (mot $ 1132,5 forrige gang) og til $ 1201,775 mill ex J/V reduksjon (8 skip). Videre anslås flåten (igjen minus J/V) inklusive Songa-enhetene til totalt $ 1485,225 mill (mot $ 1317.375 mill forrige gang). En ganske pen oppgang, om jeg må lov til å påstå det, og da har jeg altså ikke tatt høyde for at de minste enhetene også på et eller annet tidspunkt også vil bli oppjustert (når tallmateriale for det foreligger).
Redigert 03.07.2021 kl 07:15 Du må logge inn for å svare
Struts
03.07.2021 kl 06:26 6849

Konge, så får du også slipe kalkulatorkniven, for flåteverdien skal OPP i høyden (den også)!
Helg11
03.07.2021 kl 07:35 6792

Ukeskommentar New ConTex:
Compared to last week the pace of increases even accelerated further with a strong week-on-week gain of 7.5%.
The continued interest from freight forwarders and cargo owners for direct vessel charters and the resulting
extremely high rates for round voyages is driving more shipowners to go for short periods in order to cash in
now. The ever shrinking vessel availability leads most to assume that the market high will remain for the next
few months and a long term charter at the end of the year is still possible.
The sale and purchase market is also having an ever larger effect on the charter market as many operators would
nowadays rather buy than charter, in turn further heating up asset values and charter rates.
Apart from ever higher rates, durations are also getting longer with some 2500 TEU now fixing 5 year periods.
Additionally ships are getting fixed earlier; even some 1100 TEU vessels with periods until the end of the year or
early 2022 are being extended now.
Due to the positive rate difference for 1100 TEU vessels in Asia compared to Europe, several owners are currently looking either for long term charters or positioning cargoes to Asia.
Helg11
03.07.2021 kl 07:37 6815

Ja, er litt å ta igjen på regnearket, gleder meg til å dukke inn i det igjen...
Struts
03.07.2021 kl 07:45 6797

Jeg justerer opp verdier for de største enhetene i MPCC & Songa-flåten, nærmere bestemt de rundt 2000 TEU og over. Må pga plasshensyn ta det over to innlegg, først MPCC-flåten, deretter Songa:

NR NAVN TEU BUILT $ PRICE Former value in $

1 AS LAETITIA 966 2007 $ 11,2 Mill
2 AS FREYA 1223 2004 $ 9,8 Mill
3 AS FENJA 1223 2005 $ 10,6 Mill
4 AS FLORA 1223 2005 $ 10,6 Mill
5 AS FABRIZIA 1284 2008 $ 13,6 Mill
6 AS FAUSTINA 1284 2007 $ 12,7 Mill
7 AS FLORETTA 1284 2007 $ 12,7 Mill
8 AS FATIMA 1284 2008 $ 13,6 Mill
9 AS FEDERICA 1284 2007 $ 12,7 Mill
10 AS FIORELLA 1296 2007 $ 12,7 Mill
11 AS FABIANA 1296 2007 $ 12,7 Mill
12 AS FELICIA 1296 2006 $ 11,8 Mill
13 AS FLORIANA 1296 2008 $ 13,6 Mill
14 AS FILIPPA 1345 2008 $ 14,1 Mill
15 AS FRANZISKA 1345 2005 $ 11,4 Mill
16 AS ROBERTA 1440 2006 $ 13,2 Mill
17 AS RAFAELA 1440 2007 $ 14,2 Mill
18 AS RICCARDA 1496 2012 $ 19,9 Mill
19 AS RAGNA 1496 2009 $ 16,3 Mill
20 AS ROMINA 1496 2009 $ 16,3 Mill
21 AS ROSALIA 1496 2009 $ 16,3 Mill
22 AS SOPHIA 1713 2007 $ 15,25 Mill
23 AS SERENA 1713 2007 $ 15,25 Mill
24 AS SAVANNA 1713 2009 $ 17,25 Mill
25 AS SERAFINA 1713 2010 $ 18,25 Mill
26 AS SAMANTA 1713 2009 $ 17,25 Mill
27 AS SVENJA 1713 2010 $ 18,25 Mill
28 AS SARA 1713 2010 $ 18,25 Mill
29 AS SABRINA 1713 2009 $ 17,25 Mill
30 AS SUSANNA 1713 2010 $ 18,25 Mill
31 AS SELINA 1740 2012 $ 20,45 Mill
32 AS SICILIA 1794 2008 $ 16,35 Mill
33 AS SEVILLIA 1794 2008 $ 16,35 Mill
34 AS ANGELINA 2127 2007 $ 20,5 Mill 16,4
35 AS PAOLA 2478 2005 $ 22 Mill 17,7
36 AS PATRICIA* 2496 2006 $ 23 Mill 19
37 AS PETRA 2556 2004 $ 21,25 Mill 16,65
38 AS PALINA 2556 2004 $ 21,25 Mill 16,65
39 AS PETRONIA 2556 2004 $ 21,25 Mill 16,65
40 AS PAULINA 2556 2004 $ 21,25 Mill 16,65
41 AS PETULIA* 2564 2008 $ 25,25 Mill 22,05
42 AS PAULINE 2572 2006 $ 23,25 Mill 19,25
43 AS PENELOPE 2572 2005 $ 22,25 Mill 17,95
44 AS PALATIA 2572 2006 $ 23,25 Mill 19,25
45 AS PATRIA 2572 2006 $ 23,25 Mill 19,25
46 AS CONSTANTINA 2742 2005 $ 26,5 Mill 21,2
47 AS CLARA 2742 2006 $ 28,5 Mill 22,8
48 AS COLUMBIA 2742 2006 $ 28,5 Mill 22,8
49 AS CLEOPATRA 2742 2006 $ 28,5 Mill 22,8
50 AS CHRISTIANA 2742 2006 $ 28,5 Mill 22,8
51 AS CARLOTTA 2742 2006 $ 28,5 Mill 22,8
52 AS CALIFOR 2824 2008 $ 31 Mill 26,7
53 AS CLEMENTINA 2824 2006 $ 29 Mill 23,3
54 AS CAROLINA 2824 2006 $ 29 Mill 23,3
55 AS CAMELLIA 2824 2006 $ 29 Mill 23,3
56 AS CARINTHIA* 2824 2003 $ 23,3 Mill 18,8
57 CARDONIA* 2824 2003 $ 23,3 Mill 18,8
58 CARPATHIA* 2824 2003 $ 23,3 Mill 18,8
59 CIMBRIA* 2824 2002 $ 21,7 Mill 17,5
60 CORDELIA* 2824 2003 $ 23,3 Mill 18,8
61 AS CYPRIA 2824 2006 $ 29 Mill 23,3
62 AS CARELIA 2824 2006 $ 29 Mill 23,3
63 AS CLARITA 2846 2006 $ 29 Mill 23,3
64 AS NADIA 3586 2007 $ 35 Mill 32

Flåteverdi MPCC $ 1280,05 Mill 1132,25 Mill
Flåteverdi minus 50% J/V $ 1201,775 Mill

Disclaimer som angitt for neste innlegg gjelder også her.

PS. Asteriks (*) er fjernet for =AS CALIFORNIA= og lagt til for =AS CLEOPATRA=. Det skal ikke (tror jeg) endre sluttsummen for MPCC-flåten, da det i selve regnearket var korrekt skute.
Redigert 05.07.2021 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
Struts
03.07.2021 kl 07:46 6825

Og så var det ex Songa-flåten:

SONGA
NR NAVN TEU BUILT $ PRICE Former value in $
65 ANNE SIBUM 1036 2007 $ 11,2
66 GRETE SIBUM 1036 2008 $ 12
67 STEFAN SIBUM 1036 2008 $ 12
68 SONGA BONN 1970 2009 $ 22,5 18,5
69 SONGA NÜRNBERG 1970 2010 $ 23,5 20
70 SONGA IRIDIUM 2015 2008 $ 21,5 17
71 CITY OF BEIJING 2564 2009 $ 26,25 23,5
72 CITY OF SHANGHAI 2564 2009 $ 26,25 23,5
73 SONGA ANTOFAGASTA 2851 2008 $ 31 26,7
74 STRALSUND 3421 2014 $ 53 51
75 SONGA CALABRIA 4256 2010 $ 50 48

Flåteverdi SONGA $ 289.2 Mill

Flåteverdi MPCC+SONGA minus J/V $ 1490.975 Mill

Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering. For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier. Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn. Men med en så stor flåte vil i det minste gjennomsnittet komme ut noenlunde greit. Føler jeg. Som kjent går skip gjennom hovedklasse hvert 5. år, mao. vil eksempelvis skip bygget 2006 og 2011 normalt gå gjennom samme i år.

*J/V skip i MPCC er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CORDELIA=, =AS PATRICIA=, =CARPATHIA=, =CARDONIA=, =CIMBRIA= og =AS PETULIA=.

PS. Som påpekt av Helg var verdianslag for =SONGA ANTOFAGASTA= ført inn feil, det (og flåteverdier) skal nå (forhåpentligvis) fremstå noenlunde korrekt.
Redigert 05.07.2021 kl 00:42 Du må logge inn for å svare
jadden
03.07.2021 kl 09:03 6605

Det som skjedde torsdag/fredag tør være godt kjent for de fleste. Her er FA sin versjon, det må være tillatt å ta gevinst når høydeskrekken blir for stor og investeringen har gått 22-gangen:

"De London-baserte investeringsselskapene Star Spike Limited og Pilgrim Global ICAV, begynner å få høydeskrekk.

Etter børsslutt torsdag bestemte de to, som til sammen satt på rett i underkant av 30 prosent av MPCC, seg for å måke ut 25 millioner aksjer i en akselerert bokbyggingsprosess. Med bistand fra Clarksons Platou, ABG Sundal Collier og Fearnley fikk de solgt aksjene til en kurs på 22 kroner før børsen åpnet fredag.

Samlet ble det solgt aksjer for 550 millioner kroner, noe som resulterte i en gevinst på 420 millioner kroner for Star Spike og 105 millioner kroner for Pilgrim Global, dersom en legger emisjonskursen fra juli i fjor til grunn.

Omtrent på denne tiden i fjor gjennomførte MPCC en kriseemisjon til en kurs på én krone, noe som tilsvarte en rabatt på over 80 prosent sett i forhold til aksjekursen den gang. Den gang ble Star Spike tildelt 72,7 millioner aksjer, mens Pilgrim Global fikk 15,4 millioner aksjer.

Etter nedsalget sitter de to investeringsselskapene, som begge er representert i MPCC-styret, igjen med eierposter på henholdsvis 18,22 og 4,80 prosent i rederiet."
himself
03.07.2021 kl 09:56 6458

Flott! Tusen takk for nok et godt arbeid, Struts. En fryd for øyet. Nå, ut i solen og ta deg en velfortjent Aas.
Slettet bruker
03.07.2021 kl 09:57 6555

Jeg ble gjort oppmerksom på at disse også eide aksjer før kursraset i 2020. Hvor mye de har betalt for sin aksjebeholdning før 2020 må også hensyntas.
Jan Banan
03.07.2021 kl 10:14 7189

Det ser også ut som poenget jeg hadde i Juli brevet hvor jeg kom frem til en oppside i flåteverdi på >60% (kanskje mer også pga harpex'n er høyere denne gang). Da anslo jeg verdien til å bli over NOK 19mrd.

Takk for update Struts!
Ærligtalt
03.07.2021 kl 10:14 7321

Selvfølgelig er sikring av gevinst vel forunt, men følgende er litt knotete:

Lekkasje ((høyst sannsynligvis) i forkant og ned til 25,7,-

Rabatt fra kurs etter lekkasje...ned til 22,-

Algoer vel forberedt som kjører ytterligere ned...

Og et selskap (tror de kaller seg bank?) Som skriker "selg"- mens de selv kjøper


Tar fint en korreksjon jeg - men omstendighetene rundt akkurat denne? Ja...

Ellers flott å se at skipsverdiene tar seg opp- vil nok etterhvert overstige prisen på nybygg, supply & demand...


velkjent
03.07.2021 kl 10:17 7325

Takk for den, og så er da verdien av flåten langt høyere enn selskapets børsverdi, ca. NOK 28/aksje, dvs. den siste kursen jeg kjøpte til og uten at andre selskapsverdier og inntjeningspotensialet, verken kortsiktig eller langsiktig er hensyntatt. Kursen til Jul vil nok ligge nærmere 50 enn 30 NOK. Ufattelig at "storeierne" ga vekk så store verdier når kjøperne nærmest "sloss" om aksjene. Får håpe slike kapitalister nøyer seg med å telle egne penger når ratene skal reforhandles.
Redigert 03.07.2021 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
TraderMom
03.07.2021 kl 10:21 7327

100% enig i den oppsummeringen @Ærligtalt. Vi må tåle at folk selger, uten å begynne med "name calling". Det er lite elegant. Og som du sier, omstendighetene rundt dette lukter ikke helt godt ... Uansett, jeg har tjent en slant på MPCC og håper det blir lukrativt også for alle andre MPCC-investorer. Uansett når de velger å kjøpe seg inn og selge seg ut.
Ærligtalt
03.07.2021 kl 10:54 7221


Vi får se... Ryktebørsen skal ha det til at det nå tegnes 5 års kontrakter på 2500 TEU båter...Dersom det er tilfelle; ja da tror jeg teorien min om nylig oppkjøpsforsøk er rett rundt pølsekiosken

Som sagt... Mange kalkulatorer går varme i helgen

- Samtidig som antallet falske profeter øker... og ber aksjonærene avslutte reisen...ikke mer rikdom å finne rundt hjørnet...


Redigert 03.07.2021 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
jodelmann
03.07.2021 kl 11:00 7238

Tiltredes. Helt tydelig at de såkalte vanntette skott ikke er der. Noen hadde interesse av å kjøre kursen ned før salget fra de store aksjonærene. Også jeg har full forståelse for at de ønsker å ta en gevinst, men "tipset" til DNB har kostet dem mange millioner. Ellers takk til alle bidrag med oppdaterte flåteverdier og rater/inntjening. Her er det mye penger som skal inn til MPC over de neste årene. Selv har jeg sittet helt i ro, men skulle selvsagt gjerne ha solgt på 28 og kjøpt inn igjen på 22. Jeg er dessverre ikke synsk, men har planer om å konsultere Mysil Bergsprekken som jobber i DNB. Denne kommer tilbake så jeg er fortsatt rolig med min beholdning. Ønsker dere alle en strålende helg.
Ærligtalt
03.07.2021 kl 11:19 7161

Enhver som tar ut lønn fra et slikt system...Har også en automatisk forsvarsfunksjon av denne grunnet avhengighet og frykt for represalier. Dette være seg de er mekaniker i Flåklypa eller arbeider i bank...


Jeg har selv snakket med "dem", og enten drukner de deg i diffuse snikksnakkerier, eller så så finner du ut at organisasjonen er så innviklet at det er umulig å få stedfestet ansvar på annet enn roller...og ikke personer

Den seneste dommen på 400 millioner kroner for manglende forebygging av hvitvasking er mer enn nok dokumentasjon... problemet er bare at ingen i Norge bryr seg... før det kommer frem at svarte penger fra en ringekortbutikk på Tøyen har betalt for AK'n til en 13 åring i Sør-Sudan...

Så Bergsprekk eller ei...Du vil bli møtt med et unisont ekko av uskyldighet og en irriterende, overdreven akt av å være sjokkert over slike beskyldninger

Kaprerbrev fra staten?
-Helt klart
Redigert 03.07.2021 kl 11:59 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
03.07.2021 kl 11:29 7097

Litt fra selskapets hjemmesider: 64 Fartøy, USD10,502 per dag Time Charter Equivalent *, 132,663 TEU Total bæreevne, 99.2% Prosent sysselsetting *. Hvor lenge vil dette vare? Noen med info om inngåtte framtidige rater?
Slettet bruker
03.07.2021 kl 11:47 7061

Her har du ein matroslærling som nettopp har fått mønstringsboka i hånda og står på kaien og venter spent på sitt første skip. Han har inngått ein avtale om seilas, uten noko som helst forkunnskap.
Ærligtalt
03.07.2021 kl 11:57 7008

Det er nettopp tegnet 5 årsavtale på 2500 TEU (i markedet, ikke med MPCC)...Kalkulator har du på mobilen... og riktig god helg :)

Og flott link her... Fra FB gruppen av alle ting:
https://www.zerohedge.com/economics/its-too-late-save-christmas-retailers-brace-unprecedented-shortages-everything?fbclid=IwAR28Z7cxB-DSqFF7CKtNwd2vqwcfUlRmI7cyyhIHhBR7q8sh9imXTXLGzrA
Redigert 03.07.2021 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
03.07.2021 kl 12:01 7009

Takk for den. Har tapt noen lapper og er spent på rekylen på mandag. Riktig god helg til deg også.
Redigert 03.07.2021 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
AlanS
03.07.2021 kl 12:28 6894

Bare for ordensskyld vil nevne at beslutningsprosesser i organisasjoner tar tid. Dette betyr at beslutningen om salget kunne bli tatt før aksjer rykket opp etter Songas oppkjøp og prisen ble låst på 22 etter avtale med en større kjøper. Søm følge kan det være en uheldig kombinasjon av flere ting som medførte nedsalget. Ellers virker dette som en mulighet til å fylle på.
Dersom omsetningen holder seg høy kan MPCC finne veien til OBX.
Slettet bruker
03.07.2021 kl 12:47 6828

Har prøvd å finne tilbake til stolpediagrammet som viser tilgang til ledige feedere, som nå nærmer seg null. Noen som har den lett tilgjengelig?

Ærligtalt
03.07.2021 kl 13:40 6706

Dette kan neppe ha vært en særlig tung prosess... Åpenbare lekkasjer, folk fra aksjepodcaster som ble oppringt og ble med , dump på 22 -...

Vet dere hva? De hadde lukket denne høyere og ryddigere via dette forumet og en eller annen sparebank i Sogn og Fjordane
AlanS
03.07.2021 kl 14:27 6515

Ingen grunn til å bruke tid på noe som er utenfor vår kontroll selv om dette virker urettferdig eller mistenksomt.
Slettet bruker
03.07.2021 kl 14:40 6487

Godt beskrevet, Ærligtalt! Før eller siden blir noen der tatt på fersken for innsidehandel eller svindel!

E-24 har en artikkel på nettet i 2008 som beskriver meglerne Nick Leeson og Phillipe Heckers bravader i børsverdenen. Sistnevnte var aksjemegler i DNC. Siden dette skjedde for mange år siden kan man sikkert gange tapene med 3:

Budrunder om Nick Leeson
Stjernemegleren Nick Leeson er nå bare den nest største banksvindleren i moderne tid. Trøsten er at pressen i går innledet budkamp om intervjuer med ham.

PAUL MCERLANE
Roar ROAR ØSTGÅRDSGJELTEN
Publisert:
Oppdatert 25. januar 2008

Jordskjelvet i Kobe i Japan i januar 1995 satte en brå stopper for de stadig mer halsbrekkende aksje- og valutaspekulasjonene til den da 27 år gamle sjefen for Barings Banks valutatransaksjoner i Asia.

Nicholas (Nick) Leeson var bankens gullgutt. Én av historiene om ham er han på et tidspunkt alene sto for 10 prosent av overskuddet i den tradisjonsrike banken.

Les også: Store tap

Men etter perioden med suksess, begynte Leeson å tape penger. For å dekke tapene, satset han enda større beløp, og gikk etterhvert langt utover sine fullmakter. På slutten av 1994 hadde tapene hans vokst til 208 millioner pund (2,3 mrd. kr).
I et siste desperat forsøk på å hente inn tapene plasserte Leeson sine investeringer slik at han i praksis gjorde et gigantisk veddemål på at det japanske aksjemarkedet ikke ville bevege seg stort.

Samme natt - natt til 17. januar 1995 - ble den japanske millionbyen Kobe rammet av et jordskjelv og Tokyo-børsen stupte. Det var også slutten for valutamegler Leeson - og Barings Bank. Da sluttregningen ble gjort opp, beløp tapene seg til 827 millioner pund (ca. 9 milliarder kroner i dagens pengeverdi).

Leeson ble dømt til en fengselsstraff på seks år.

Budkamp

Mens hans satt i fengsel skrev han selvbiografien "Rouge Trader" ("Kjeltringmegleren") som også er filmet. Han har flyttet til Irland der han i dag har livnærer seg som daglig leder i fotballklubben Galway United. Gårsdagens skandale har utløst en budkamp om intervjuer med ham.
Leesons agent sier ifølge Reuters at det vil bli gitt noen få eksklusive intervjuer, men vil ikke nevne summer. Leeson tjener også penger på å holde middagstaler, til en pris på rundt 60 000 kroner.

Norgeshistoriens største aksjesvindler er aksjemegleren og franskmannen Philippe Hecker som i 1988 ble dømt til tre års fengsel for grov utroskap av DnC (i dag en del av DnB NOR). Han handlet aksjer utover sine fullmakter og påførte banken et tap på 80 millioner kroner.
Redigert 03.07.2021 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
himself
03.07.2021 kl 14:41 6765

Nei, jeg har alt beveget meg til bauen, ikke noe vits å stå akter og se på forrige ukers krusninger. Det er stoler og øl her fremme!
Slettet bruker
03.07.2021 kl 14:45 6761

Et smart trekk nå kunne være å skrike så høyt at DNB til slutt må svare på våre anførsler. Da kan vi kreve at myndighetene nedsetter en UAVHENGIG komité som skal granske bankens og meglerhusets bevegelser i dagene før salget av MPC-aksjene.

Det er veldig mye som tilsier at DNB har visst om salget, f.eks. ved en henvendelse fra selgerne om tilbud for bistand. I stedet for å bistå med transaksjonene, f.eks. fordi tilbudet var for dyrt for selgerne, benytter man seg av informasjonen, f.eks. Jeg vet jo selvsagt ikke det konkret, men mistanken ligger der og ulmer rett under overflaten, At salgsanbefalingen kom på samme tid eller dagen før var rett og slett litt for tilfeldig da begrunnelsen for salgsanbefalingen var særdeles tynn!
Redigert 03.07.2021 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
gandhi-21
03.07.2021 kl 15:14 6665

Kan jeg få minne om at vi opplevde det samme i 2020Bulkers når de to største eierne solgte store poster i begynnelsen av mai med påfølgende kursras på10%. Gjesp, hvis du ikke tåler bevegelse så kjøp rentefond, konspirasjonsteoriene her inne begynner å kjede meg. Det uheldige her var sammenfall av oppkjøp og et stort salg, Songa-kjøpet utløste en unormal stor kursbevegelse opp.
Redigert 03.07.2021 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
03.07.2021 kl 15:36 6505

Joda, jeg skal legge DNB greia død (too big to fail?)

Men folkens: Hold dere langt unna dem !
Alby
03.07.2021 kl 15:37 6534


Glem nå DNB og ta helg, håper vi starter på nytt på mandag. God helg til dere alle om dere er i bobilen eller hjemme.
Slettet bruker
03.07.2021 kl 15:43 6691


gandhi-21: Av oversikten fremgår det at du er nybegynner på MPC-tråden og har vel egentlig ikke noen særlig grunn til å ta en gjesp etter noen timers innlegg....

Her inne har vi hatt en god tone i åtte måneder, og din holdning bærer bud om noe nytt. Det er pussig at det du kaller for konspirasjonsteori for DNB alltid faller sammen med uheldige transaksjoner og tilfeldigheter til ugunst for andre enn elitekundene i meglerhuset....

Jeg tar meg den frihet å mene akkurat hva jeg vil om DNB, da jeg har benyttet meglere der for over tretti år siden. Min erfaring den gangen var svært så ymse, og jeg byttet til andre meglerhus. Men jeg har en meget god kontaktperson der fortsatt som over årene har fortalt meg sjokkerende saker om hva som egentlig skjer i DNB. Vedkommendes identitet må jeg selvsagt beskytte, og han er for meg en god "Deep Throat".