MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2426539

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2021 kl 11:47 5856

Fint at du la ut denne, Helg11! Kunne ikke være mer enig med Pareto denne gangen, ikke bare fordi jeg har aksjer i MPC, men for å få frem uhildede fakta om selskapets situasjon.

Ellers likte jeg godt uttrykket "washing process"! Heretter blir det hetende "aksjeutvaskingen sommeren 2021"! Den gangen da det var ekstremt billige aksjer å få kjøpt.
TheGambler
05.07.2021 kl 11:47 5907

Denne tråden har vært preget av god tone og god informasjonsdeling i form av rater, skipsverdier, deling av artikler etc. Det gjør at man har gode verktøy for å gjøre sine egne vurderinger. I det siste har det dukket opp mange nye “spåmenn” som sender aksjen i alle retninger. Fortsett å dele, og se opp for tradere som ønsker å spre usikkerhet,
Londonmannen
05.07.2021 kl 11:50 5869

Ja, nedturen synes å være arrangert for at noen skulle ta gevinst som de igjen kunne benytte til å kjøpe tilbake aksjen på et langt lavere nivå. Men må samtidig innrømme at jeg også utnyttet billigsalget som oppstod. HJar hatt denne i øyenkroken i flere uker, men den har bare steget og steget uten korreksjon. Før fredag. Kom meg inn på til en snittpris på 19.79 som jeg er rimelig godt fornøyd med.
Slettet bruker
05.07.2021 kl 11:50 6035

Som både du og jeg har vært inne på, så har vi antydet at DNB kanskje ikke ble foretrukket som meglerfirma i forbindelse med salget av større poster MPC-aksjer.

Det vil være usigelig interessant å vite om DNB ble kontaktet i forkant og om meglerhuset ble vraket. I så fall satt man inne med informasjon om et forestående salg. Da er det bare å legge sammen to og to....
Redigert 05.07.2021 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
gandhi-21
05.07.2021 kl 11:52 6081

The only way is up.

Noen har handlet for 350 millioner på tilbud!
Andersiverden
05.07.2021 kl 11:57 6249

21,70 nå....
velkjent
05.07.2021 kl 11:58 6296

Ja, jeg er en av dem og nå nesten i mål med antallet.
Slettet bruker
05.07.2021 kl 12:09 6339

Det lyder velkjent nå.....
Slettet bruker
05.07.2021 kl 12:09 6377

Jevn fin stigning. Opp ca. 16% siden bunn i dag tidlig. Kjøpsraid på gang, på store volum. Stor oppside til satte kursmål på 30 & 31 kr,-.
Som predikert av Pareto og fleire, det fundamentale er uforandret og står meget sterkt.
Redigert 05.07.2021 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Alby
05.07.2021 kl 12:24 6214

Ja, her skal man holde tunga rett i munnen, det snur fort 😂😂
Slettet bruker
05.07.2021 kl 12:27 6327

Slettet bruker skrev Jøss, der var Longs tilbake.
Solgte ikke longs seg ut på 5 kr?🤣 og disse småtrollene som var innom, de ble raskt stille.
Goldy
05.07.2021 kl 12:27 6428

Fikk fylt på 19.52, så det er jo hyggelig.

Stoler alltid på det fundamentale. Sikkert bra for aksjene at alle som har kjøpt pga naboen har kjøpt har solgt seg ut. Snitte på de som er inne er sikker en god del høyere enn før nedsalget så vi ikke får den panikk stemningen igjen.

Forundrer med ikke at vi går i fra dangens taper til dagens vinner før dagen er slutt.

Men det som forundrer meg er hvordan folk snur, fra å være den største hauseren i denne tråden til å blir den største baiseren på 2 dager. Enkelte eier bare ikke skam.
Redigert 05.07.2021 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2021 kl 12:31 6363

La stakkars mannen være i fred. Var overasket at han turte å vise seg her etter salget på 5 kr, mange 100% han tapte på veien til 28 kr. Men snur aksjen ned så er han fort tilbake, ikke tenk på det du ;)
Akutt Bistand
05.07.2021 kl 12:38 6287

Hva var årsaken til det voldsomme fallet?

Jeg er ikke inne selv, da jeg kan lite om aksjen. Denne skal nok raskt tilbake til 28kr aksjen, ser en på det fundamentale?
phantom1
05.07.2021 kl 12:46 6144

Ingenting, bare en som ble nervøs + container ratene er på all time high og ingen tegn det vil forandre seg.

er jo tidenes kjøpsmulight dette her.
jodelmann
05.07.2021 kl 12:49 6128

Det har du rett i. Har selv fulgt tråden fra januar og fått utrolig mye nyttig informasjon her fra innlegg og regneark. Denne informasjonen gjorde at jeg heller ikke ble veldig skremt når DNB begynte elendigheten her. Her skal det høstes mye fremover. Kan forstå at folk som har kjøpt seg inn på kanskje et stykke over 20 kr får alvorlige angstanfall når bevegelse som dette oppstår. Håper de mest lettskremte er borte for en stund. Det vil hjelpe på stabiliteten. Har aldri i mitt liv følt at jeg har vært investert i noe bedre selskap enn dette, men ikke jeg heller synes det er særlig trivelig når kursen raser.
Goldy
05.07.2021 kl 12:50 6110

Første salgsanbefaling fra DNB, så innsidesalg dagen etter.
Skapte enormt mye frykt når aksjen har gått non-stop i hele år. Mange som har kjøpt seg inn har ikke engang peiling hva de har kjøpt, men vet bare at den skal opp.

Nå som de fleste som "ikke engang vet hva de har kjøpt" har har solgt seg ut på bunn, så er det rom for videre stigning og følger den opprinnelig trenden.
Vil nok gå litt roligere denne gang mot 30 kr,
Slettet bruker
05.07.2021 kl 12:53 8790

RSI er 50 på dette nivået og kjennes markant mer behagelig ut. Stoler på det fundamentale men som flere av dere tok litt gevinster, kjøpte opp litt til og selv om snittet er økt er jeg klar for en ny dobling derfra til 30. Og ledig cash til en oppgradering av kjøkkenet (takk til MPC :-) Ikke så verst allikevel!
Slettet bruker
05.07.2021 kl 13:03 8708

Grattis med den, hectorgonzales! :-) I morgen er det igjen ny oppdatering fra NewContex, og det gir nok svært dårlige odds å tippe på at retningen fortsatt er opp... :-)

Ang tilbakekjøp av aksjer, jeg har et håp om at selskapet har benyttet disse siste dagene til å kjøpe noen aksjer. Har de ikke det, satser jeg på at det er fordi de har andre planer med pengene, og at disse evt planene ser det som mer lønnsomme på sikt.

Ellers takk til dere, Pentad, PSI med flere, som har bidratt til å "helle olje på opprørt vann" de siste dagene!

Jeg ser det er flere som etterlyser/håper at selskapet skal sende ut en melding som bidrar til å roe dårlige nerver.
Det tror jeg ikke kommer ikke til å skje. Selskapets siste presentasjon og uttalelse er bare knappe to uker gammel, og om noe har markedet bare styrket seg ytterligere etter 22.juni. Jeg forventer heller ikke at det kommer melding om nye slutninger før Q2. Alle som har brydd seg med å følge med vet at det vil gjøres flere gode slutninger før Q2, minimum 5-6 stk, antagelig flere. Jeg har et håp om at de har gjort flere gode korte slutninger av type noen få måneder, og gjerne til +/-sekssifret rate. Det ble vel antydet som en mulighet i alle fall ved siste presentasjon.

Jeg håper de som har hatt lyst til å "klore seg fast" har klart det, i de siste dagenes berg- og dalbane! De som har tatt gevinst, aldri feil det.
Slettet bruker
05.07.2021 kl 13:28 8774

Ser at trenden på denne er snudd. Fin 15% oppgang for de som kjøpte seg inn mot bunnen. Mye kjøpspress frem til 22kr, mens nå står det litt stille. Antar at først må noen presse den ned til rødt igjen - også kan oppgangen over 22kr begynne på nytt.

Tipper at denne er på vei til neste topp på 30kr igjen de nærmeste dagene. Selskapet ble jo slaktet av media og har falt ganske mye på kort tid. Panikksalg antar jeg.

Har ikke aksjer i denne, men følger med. Er en spennende case dette. Ønsker dere lykke til! Muligens jeg inntar en liten trader posisjon på 100-200k ettersom jeg tror muligheten for rekyl opp er store.
AlanS
05.07.2021 kl 13:42 8672

Secondhand container ship deals jump over 100% in H1 2021 (https://www.hellenicshippingnews.com/secondhand-container-ship-deals-jump-over-100-in-h1-2021/)
During the first half of 2021, a total 277 container ships have changed hands, a 103.7% jump from 136 ships bought and sold in the same period of 2020 (source: VesselsValue). The jump testifies to a red-hot container market that has fueled demand for tonnage, not only in the charter market, but also for secondhand ships. A total of 922,203 TEU found new owners, with an average ship size of 3,403 TEU. The average size of ships being traded has fallen compared with last year; while the number of deals has more than doubled, the capacity has only increased by 40.1%
Costlier around the board to get hold of space
The costs paid by shippers have skyrocketed, and similarly, so has the price facing charterers which are paying record amounts for chartering ships in. The high demand for tonnage is therefore reflected in the second-hand prices. Of the feeder ships which have disclosed prices, the average paid in June was USD 17.6 million. This is more than four times the USD 4 million average for deals going through in June 2020 (source: VesselsValue).
Slettet bruker
05.07.2021 kl 13:52 8583

Slettet bruker skrev Bra jobba, Pentad :-)
dato, med hjertet i halsen (stundevis). Puh! joda, har fortsatt troen. :-)
Slettet bruker
05.07.2021 kl 14:24 8572

Jeg tror de aller fleste som har investert i MPC det siste halvåret har vært klar over rateøkningen, men kanskje ikke også økningen i skipsverdier.

Da aksjekursen begynte å falle fra cirka kr. 28,00, var det mange som fikk for seg at "nå var ballet over"! Det er jo en vanlig reaksjon når en aksjekurs har steget og steget. Det kunne vi blant annet lese oss frem til både her på Hegnar og på Nordnets "Shareville".

Det mange ikke fikk med seg, kan det se ut som, er at de skyhøye ratene for mange rederiers del, ligger inne i de kontraktene som allerede er inngått for de neste 1-3 årene fremover. Det er dette som skiller en investering i MPC og Ernst Russ AG fra andre, mindre sikre investeringer.

Tenk deg at du satser alle sparepengene på et datafirma som går veldig bra. Plutselig oppdager markedet at produktene ikke lenger er like gode som konkurrentenes. Det er naturlig at aksjekursen faller ganske dramatisk i slike situasjoner.

I MPC kan man skilte med inngåtte kontrakter i år for årene 2021, 2022 og 2023. Det gjenstår å inngå noen flere, cirka syv i juli, og cirka 20 til (?) i resten av året, etter hvert som gamle kontrakter går ut. De nye kontraktene vil da bli inngått for flere år med rater som ligger himmelvidt over de ratene som de gjenværende kontraktene ble inngått på. Det må nødvendigvis bety høyere og høyere overskudd for hver uke ratene øker.

Jeg beklager dersom min fremstilling virker selvfølgelig, men jeg tror det er viktig for mange aksjonærer, både gamle og nye, å få presentert fakta slik at man forstår sammenhengen. Det er derfor flere av oss som har vært innen på HO en god stund hele tiden anbefaler aksjen; fordi vi allerede i dag vet sånn nogenlunde hva selskapet vil gi av overskudd i 2021, 2022 og 2023. Takket være noen svært oppegående personer som hele tiden oppdaterer regnearkene, men også tar i mot nye innspill når dette er nødvendig.

Til slutt: Min hjertesak har hele vært å vise til hva en slik aksje kan være verdt sammenlignet med andre selskaper. Da har jeg benyttet PE 7 hele tiden som jeg anser for å være et naturlig leie for en shippingaksje i sterk fremvekst. Jeg tror vi kan være enige om at denne PE-en ikke er satt for høyt. I andre bransjer (data) benytter man gjerne både 30 og 40 i PE som et naturlig nivå, forutsatt at selskapet er i vekst.

I ovenstående regneark er PE for 2022 beregnet til 2,45 ved en kurs på kr. 21,50. Benytter man en PE på 7, "skal" en naturlig aksjekurs være kr. 61,40. Det er ikke tatt hensyn til skatt og avskrivning her. Når man i tillegg vet at ratene vil være faste i flere år fremover, får man et stadig økende overskudd. Da blir PE-en lavere, med derav enda høyere aksjekurs. Det er nå under seks måneder til vi når år 2022, og snart vil markedet begynne å ta innover seg at man skal se på budsjettene for neste år. Da vil mange sperre opp øynene når man oppdager hvor lav aksjekursen var den 5. juli 2021. Mener jeg!
Ærligtalt
05.07.2021 kl 14:45 8439

Meget godt innlegg - men markedet er skremt nå... og algoene sitter med plenty av spread mellom 18,48 -22,10,- som de kan klinke "veggimellom" i lang tid fremover for å riste ut aksjer...

De som har satt seg inn i selskapet rister selvfølgelig på hodet... Men jeg forventer grusomme stop-loss raid på denne i lang tid fremover (mange skvetne, nye aksjonærer)

Lykke til, alle sammen :)
Slettet bruker
05.07.2021 kl 14:52 8371

Hyggelig å se deg her, Ærligtalt. Er du fremdeles inne i REC?

Når det gjelder MPCC - så tror jeg at det blir fin oppgang de neste dagene. Aksjen har stabilisert seg etter det drastiske fallet og bunnet på 18kr. Det blir vanskelig for aksjen å ende opp i 10% + - ettersom aksjen startet dagen av med - 12%. Tror i morgen kan bli veldig spennende.

Omsetningen er der og de som kommer inn til disse kursene vil nok ha et lengre tidsperspektiv og langt høyere snittpris. Er også stille mtp. omsetning nå, men dette trapper seg nok opp jo nærmere vi kommer kl 16.20. Tror denne har sjans for å overstige 22kr ila. dagen, men det er de neste dagene som blir spennende.

Hopper inn på denne ila. dagen. Vil nok kun ri MPCC ut til vi er på 28-30kr, men jeg tror oppgangen kan komme mye fortere enn det mange tror. Kun en liten posisjon med 10K aksjer / 200k, resten forblir i REC. Kan bli en saftig rekyl opp på denne de neste dagene. Bør uansett stabilisere seg over 22kr, ettersom dette er kursen de store solgte seg ut på. Media overdrev også salgene de gjorde, var bare en liten del av beholdningen som de hadde sittet på over flere år.
Kbkristi
05.07.2021 kl 14:55 8348

Vi som har studert Mpc, vet at vi kan ta det med ro, Argus. Burde sittet klistret foran skjermen og tradet vilt og hemningsløst de siste 3 dager, men det har det ikke vært tid til. Mitt yngste barnebarn ble døpt forrige helg, og hun fikk penger til aksjer. I dag ble hun medreder i Mpc, så dippen var ikke forgjeves for min del.
Vi sitter i et ilke godt selskap i dag, som det var for en uke siden. Ser ikke stor forskjellen, selv om noen store ville ta en velfortjent profit.
Som de fleste her inne sier, så vil dette bli bra både i 21, 22 og 23. Kanskje enda lenger.
Tvi, tvi.
AlanS
05.07.2021 kl 14:58 8300

Helt enig med deg. Det ser ut at noen med finansielle muskler prøver å komme seg inn før det er for sent. Ikke overaskende at angrepet startet samtid med fellesferien.
Slettet bruker
05.07.2021 kl 15:04 8206

Ho-ho, medreder på 1 år eller under!! Da må jo MPC bare døpe neste skip CS Baby!
Struts
05.07.2021 kl 15:06 8206

Vel, vel, vel - det får man si - gratulerer med dåpsbarnet!

Hvilket i et nostalgisk øyeblikk får meg til å tenke på et lite dikt av André Bjerke som kanskje får aksjehandel (og annet) til å fremstå "noe" mindre vesentlig:

To luker i himlen

Det største mysterium er ikke mer
enn det: at en ørliten kropp
er våknet til jorden. Den nyfødte ser.
To luker i himlen går opp.

Selv fem-trinns-raketter og kjernefysikk
blir puslingers puslespill
når det nyfødte barn med et eneste blikk
beviser at Gud er til.
Lyr
05.07.2021 kl 15:06 8246

https://www.hellenicshippingnews.com/tight-capacity-on-shipping-lines-brings-record-rates-delays/
"Hopes among cargo owners for relief from record ocean-freight rates are fading fast as growing demand for China-made goods ahead of the holiday shopping season threatens to overwhelm container-shipping operations....
“Covid has been the biggest boost ever for container ships, with a supercycle which is set to continue,” said Jonathan Roach, a container analyst at London-based Braemar ACM Shipbroking. “The rates have gone ballistic and it doesn’t look like it will change until next year.”
Ærligtalt
05.07.2021 kl 15:07 8257

Takk samme - hyggelig å se deg også!

Er ute av REC for tiden - da jeg rett og slett ikke skjønner meg på den lengre... Litt likt MPCC egentlig -for det er så sinnsykt høye underliggende verdier! Men alt i alt var REC god med meg -og jeg har ikke et vondt ord å si om hverken ledelse eller guiding

MPCC har også vært en hyggelig opplevelse... Samtidig som jeg ikke legger skjul på at jeg fikk knust noen tenner pluss nesa i går... Men tilliten til spesielt CEO er jo der -og igjen, i likhet med REC... så snakker vi faktisk en slags megatrend innen containershipping der inntjeneingen vil være oversiktlig og lett å regne ut for hver nye båt som er tegnet på nye, gode rater... over lengre tid

Lykke til skal du ha - tror i alle fall ikke du bommer særlig med en inngang her nå
Slettet bruker
05.07.2021 kl 15:25 8092

Haha. Satser på at tennene gror tilbake i gull når denne går opp for deg! :)

Jeg kjenner ikke for mye til fundamentet til MPCC, så jeg skal sette meg ned og undersøke mer i kveld. Med det sagt så fanget de siste dagers nedgang min interesse. Overreaksjon, mener nå jeg. En god del bidragsytere som er flinke til å skrive om fundamentet til MPCC, må bare dobbeltsjekke selv.

Har kun kjøpt for 200k, så er en liten leke-posisjon for meg, men jeg ser ikke vekk fra at dette kan gå fra trading til long posisjon. Selskaper som er underpriset er alltid intr, men hjertet er fremdeles i REC da. Tror dessverre at REC kommer til å bli herjet med tradere en stund fra 14-24kr, så sitter bare stille i båten der.

Tror MPCC virkelig kan overraske i morgen og stikke av som dagens vinner. Blir nok i denne til vi er på ca. 30kr - og innser jeg at fundamentet er gull, så lar jeg det bare stå. Aksjonærene solgte sine aksjer til 22kr, dette burde sette et fint bunn, tenker nå jeg. Tror også at aksjen kan gå over 22kr i dag mot slutt auksjonen. Ingen omsetning her akkurat nå - selgerne er ikke villig til å gå under, uansett hvor lenge kjøpere venter, mens i morgen tror jeg moment starter positivt og at det bare fortsetter oppover.

Får vi nå se da hva som ender opp med å skje :)
Struts
05.07.2021 kl 15:31 8031

Man kan undres. Er det anal-ytikerne i DNB, Nordea, eller slike enkle (?) individer som oss på forumet der har størst kunnskap mht Containerskip? Pr i dag, ser det ut som bankene strides om det samme. I det minste har det ført til en viss aktivitet i omsetningen!

Tradewinds (?) har visstnok skrevet en liten artikkel (ført i pennen av Ian Lewis) i dag (?) som starter med oppløftende nyheter (riktignok godt kjent for oss her på forumet):

Mediterranean Shipping Co (MSC) has set a fresh benchmark price for a 19-year-old traditional panamax containership.
The liner operator is handing over $50.5m for the 4,992-teu Mexico (built 2002) from Israel’s XT Shipping.
It is paying the astronomical price as an alternative to taking vessels from a market where five-year charters are costing operators up to $70m.
The Mexico is one of several vessels acquired by MSC in the past fortnight.
These have added to more than 60 vessels that the Italian-Swiss line has bought over several months in what amounts to the largest secondhand containership spending spree ever seen.
The price of the Mexico marks a sharp rise on the most recent comparable deals, although Udi Angel-headed XT will install ballast water treatment systems, market sources said.
MSC is taking a bullish view on the market as the Mexico will not be delivered until April 2022.
It has also agreed to pay $42m to take the 5,100-teu panamax Cornelia I (built 2010) from Greek shipowner Dynacom, brokers said.
That is up from about $35m the carrier paid earlier in June for the 4,250-teu Alabama (built 2010), as well as buying the 4,644-teu Schubert (built 2010), which was acquired from Oslo-listed Borealis Finance for an undisclosed sum.

Visstnok en del mer der i artikkelen, men siden vi allerede er vel kjent med det i forkant, så kan man jo undres over både det ene og det andre...
Redigert 05.07.2021 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
05.07.2021 kl 15:37 7999

Da må jeg få anbefale at du går rett til seneste guiding fra 20.5.2021 v/ CEO og hører på hele presentasjonen:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/

-Glem ALT ANNET... for det er egentlig kun støy... annet enn at ratene har eksplodert siden dengang...samt at selskapet etter presentasjonen sikret seg en rekke nye båter (Songa) til gi-bort pris

Deretter er det bare å bite negler... for jeg mener det er 6 eller 7 nye kontrakter som skal sluttes innen måneden er omme... Og enten blir disse relativt korte på sinnsykt høye rater... eller så blir de 3-5 år på høye rater

Lave rater? Glem det!

Redigert 05.07.2021 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Lyr
05.07.2021 kl 16:45 7458

Nei, kjedelig er det ikke...
SuperSeven
05.07.2021 kl 17:18 7353

Denne tråden var fra opprettelsen meget interessant å følge. Mange gode innlegg med gjennomtenkte betraktninger om kontainerfrakt og mulighetene i MPCC.

Etter at Facebook har egen MPCC-gruppe og Ola, Kari og Ali-drosjesjåfør har kjøpt aksjer i selskapet har nivået på innleggene falt i kvalitet.

Det er tydelig at flere her inne har null kunnskap om selskapet og bruker forumet til egen underholdning. Trist for oss som har hatt mye gleder av denne tråden.

SuperSeven
05.07.2021 kl 17:18 7380

Denne tråden var fra opprettelsen meget interessant å følge. Mange gode innlegg med gjennomtenkte betraktninger om kontainerfrakt og mulighetene i MPCC.

Etter at Facebook har egen MPCC-gruppe og Ola, Kari og Ali-drosjesjåfør har kjøpt aksjer i selskapet har nivået på innleggene falt i kvalitet.

Det er tydelig at flere her inne har null kunnskap om selskapet og bruker forumet til egen underholdning. Trist for oss som har hatt mye gleder av denne tråden.

Ærligtalt
05.07.2021 kl 18:16 7054

I kjølvannet av tidenes ran @ 18,84... så hjelper det muligens med artikler som denne?

https://www.hellenicshippingnews.com/tight-capacity-on-shipping-lines-brings-record-rates-delays/

...Hopes among cargo owners for relief from record ocean-freight rates are fading fast as growing demand for China-made goods ahead of the holiday shopping season threatens to overwhelm container-shipping operations....

...“Covid has been the biggest boost ever for container ships, with a supercycle which is set to continue,” said Jonathan Roach, a container analyst at London-based Braemar ACM Shipbroking. “The rates have gone ballistic and it doesn’t look like it will change until next year.”...

...But the bulk of the new ships won’t be delivered until 2023. Mr. Roach estimates that container-shipping demand will rise 8% this year, almost double the rate of new capacity growth...

...“With tight capacity there will be more pressure on freight rates,” said Nils Haupt, a spokesman for Germany-based Hapag-Lloyd. “The pressure is immense with the start of the peak season. It has not let up since the third quarter of last year and we see retailers ordering year-end holiday merchandise earlier this year.”...
Jan Banan
05.07.2021 kl 18:37 6976

Nå er jeg blitt moderator på facebook gruppen. Det positive med facebook er at jeg nå kan la folk som bare er der for trøbbel "gå planken", det kan man ikke her. Uansett jeg har et øye med i alle leire. Så får man holde ut med de følelsene, 'giffene' og meningsløse innlegg som dukker opp og heller fòre folket med litt kvalitet innimellom.

Fint innlegg tidligere her Argus!
Struts
05.07.2021 kl 18:42 6941

Jo, det er mulig noen bruker forumet som underholdning. I den grad det er ensbetydende med å "skinne" i eget velvære når noe går andre i mot. Det er noe med det Øverland en gang skrev, riktignok i en annen tidsalder enn den vi befinner oss i nå: Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.

Men man skal kanskje heller ikke kimse av verken Ola, Kari eller Ali. Kjenner jo ikke deg, men jeg er i hvert fall ikke så super. Vi får bare prøve så godt vi kan. Kan vi ikke være enig om det i det minste?

Uansett, fortsatt god sommer! Den er så kort. Den også!
Slettet bruker
05.07.2021 kl 19:14 6924

Kan dele perspektiv fra noen som er helt ny til MPCC forumet på Hegnar:

Fantastisk tråd. Mye bra her. Flere av dere virker til å vite hva dere snakker om. Jeg har undersøkt litt, men det virker som om selskapet er underpriset basert på fundamentet, markedspriser og kontrakter over de neste tre årene. Jeg må sette meg mye mer inn i dette, men;

Det er også obvious at flere av dere bruker denne tråden til å hausse / baisse basert på egen posisjon. Hvordan noen kan gå fra "Verdens beste aksje" - til "denne skal langt ned" - til "verdens beste aksje" igjen. Som jeg pleier å si på RECsi avdelingen til Hegnar; noter ned navn og ignorer alt de sier fremover. Slanger som prøver å påvirke aksjekurs bare.

Alt i alt synes jeg at dette er en spennende sub-forum. Jeg kan i allefall for første gang kalle meg en MPCC aksjonær (litt over 10k aksjer, så kun 200k totalt). Om dette kun blir en trading posisjon til vi er på 30kr - eller om jeg lar disse pengene forbli vil være avhengig av egen research jeg gjør. Men en ting er sikkert; stoler ikke et sekund på DnB eller de andre store som sprer FUD. Synes forøvrig at det er mye mer positivt enn negativt på denne tråden. Man ser fort hvem det er som skriver for egen interesse og hvem som faktisk mener det de sier - men viktigste av alt - til alle nye aksjonærer;

Ikke hør på noen andre enn deg selv. Kjempeviktig at du alltid gjør research selv før du investerer penger. Lær deg å fiske fremfor kun å spise en fisk.
Slettet bruker
05.07.2021 kl 19:57 6646

Godt sagt.
Gastromat
05.07.2021 kl 20:23 6474

Nå har jeg vært med på denne tråden fra desember en gang, å jeg må si at det er utrolig enkelt å sile ut de som bidrar negativt, en av grunnen er nettopp fordi det har vært svært få! Negative folk dukker som regel opp det blir litt action i aksjen. Så det du opplever nå Uchihabrah er det faktisk svært lite av ellers heldigvis. For min egen del er denne tråden den eneste jeg følger aktivt, nettopp pga folka og det jeg lærer her inne. Velkommen til trådenskal du være, en tråd som har hjulpet meg å få veldig god avkastning på min investering, en tråd som hjelper meg å holde beina på jorda når det går litt hett for seg, som siste dagene.