MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349459

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2021 kl 09:35 8467

Hehe kan du være snill og si litt om hvorfor? Tviler jeg på. Sett det før. Momentet er daua ut. Veldig kjipt såklart. Kan snu igjen. En ser det samme i Recsi også. Det er stadig selgere. Magnora. Seismikk. Holder ikke at ulike forum vil ha ha aksjene opp, det må noe mer til. Oljeprisen hjelper jo ikke seismikken, muligens ratene ikke vil hjelpe mpcc heller. "smeller nå, det smeller nå".. Ja muligens på en annen børs. Oslo børs er jeg snart ferdig med. Fornuften er blåst kort.

Frustrasjon, håper jeg tar helt feil også. Men føler det er litt sannhet i det også.
Ærligtalt
07.07.2021 kl 09:37 8450

Ja, men ethvert voldsofferer sliter jo med balansen i lang tid etterpå... Muligen også en liten depresjon pågang da gjerningsmannen ikke bare går fri... Men med loven i hånd nå også har flyttet inn i huset til nevnte offer?

De fleste av oss hadde nok vært litt ustø på beina etter et slikt traume- utvilsomt også MPCC...

Intet fundamentalt har endret seg annet enn positivt... Neste kursmål fra en seriøs aktør bør ligge i intervallet 33,- / 35,-

Glem heller ikke at meglerstanden nå i prinsipp beskylder hverandre for løgn- og dermed blir manipulering uunngåelig


Jan Banan
07.07.2021 kl 09:39 8527

BWIDL SELACO AS Ny på listen 34.000 0,1
GIGA SELACO AS Ut av listen
HAV SELACO AS Ny på listen 44.205 0,1

Svend Egil Larsen med 80k aksjer, det er jo ikke så mye.. Regner ikke han som en long investor akkurat
Ærligtalt
07.07.2021 kl 09:40 8608

MPCC har beviselige inntekter som pulveriserer dagens kurs, øker bare kvartal etter kvartal

REC er vel kun priset til Butte om det... Men der er det litt "make or break" på ML

Men artig at du sammenligner de to...
Slettet bruker
07.07.2021 kl 09:43 8625

Du sammenligner med Magnora og seismikk. Mpcc tjener penger som gress og vil gjøre det i flere år fremover. Blokksalg på 22 kr sier vel også at kursen skal opp. Blystad og Fredly handler , og det er bull.
Aksjen er manipulert ned, og på dette nivå handler jeg (punktum)👍
Redigert 07.07.2021 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2021 kl 09:53 8478

Sikkert bare litt frustrasjon, ja. Ikke helt sammenlignbare selskaper.
Men det er gode kjøpspriser i dag!
Lar aksjen roe seg litt først. Hadde den vært ferdig, så har DnB huset også ødelagt for seg selv. Jeg tror ikke de har tenkt å sitte med tap.
Vi har mye bra å se frem til.
Ærligtalt
07.07.2021 kl 10:27 8194

Det er lavt volum

Mange som tross alt lastet under dagens kurs... Lett å friste dem til å selge medmindre de kjenner selskapet godt

Frustrerende at den synker i et marked som eksploderer ratemessig... Men husk at at for 99 prosent av oss så er det frustrasjonen over mindre fortjeneste i sanntid som irriterer oss... Ikke nødvendigvis at hele aksjen en kort stund fremover er helt og holdent i hendene på svindlere
Akutt Bistand
07.07.2021 kl 10:42 8070

Forventes vel å ligge i sjiktet 19-22 frem til Q2-tallene presenteres, som vel forventes å være gode…?
PSI- Investor
07.07.2021 kl 10:47 8061

q2 i år blir veldig mye bedre enn i fjor, men det har tatt lang tid å få skipene over på de gode ratene så det blir ikke så veldig stort plussresultat.
Det er først neste år MPCC vil tjene de virkelig store pengene i forhold til kursen nå.

Fin artikkel her: https://www.hellenicshippingnews.com/extreme-spot-rates-heading-for-20000/
With the forthcoming peak season on the Asian routes, Drewry expects spot rates and underlying capacity shortages to become even more acute.

Redigert 07.07.2021 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
07.07.2021 kl 10:56 7999

Ja, dette er komplett galskap...

Glem nå i alle fall at markedet priser inn fortjeneste fremover i tid - for det stemmer altså IKKE
Slettet bruker
07.07.2021 kl 10:58 8080

Det mener jeg også (19-22 frem til Q2). Vi er i rute med en forbedring kvartal for kvartal og mye å glede seg til i 2022. Som kbkristi har formidlet, det er bedre å vinne lotto i slow motion. For raske stigninger kan være skumle og gi folk høydeskrekk.
PSI- Investor
07.07.2021 kl 11:08 7996

Hvis man ser på regnearkene nå så stipuleres det akkurat nå 9,44 i fortjeneste pr aksje i 2022. Alle de hvite feltene for rater pr skip pr mnd er allerede sluttet.
Det er jo fremdeles en god del grå også, men så er det jo også her potensialet ligger siden det nesten ikke finnes ledige skip og MPCC faktisk har en del som skal ut på nye avtaler.

For 2023 og 2024 er det veldig mange grå felt. Disse blir hvite som altså betyr at skipene er sluttet på raten som er oppgitt etter hvert som slutningene skjer selvsagt.
Man kan velge å se dette som usikkert, eller man kan velge å se på det som store muligheter.

En rekke aktører har interesse av å snakke markedet ned, ikke minst alle de som trenger fraktkapasiteten. Det er klart de gjør så godt de kan for at det skal skapes usikkerhet og ratene skal gå ned. Så har vi alle de som bare ønsker billige aksjer.

Siden jeg begynte å følge med på dette i slutten av november i fjor da denne tråden ble opprettet har tidspunktet for ratefall hele tiden blitt utsatt av de som spår om sånt. Først skulle alt være over innen februar og kinesisk nyttår. Så har tidspunktet gradvis blitt flyttet fremover.
For øyeblikket er det vel en enslig aktør som ser at toppen er nådd, blandt de øvrige snakker man om minst ut året, og mange snakker om årevis.
Det er klart at dette farges av 'hvilken side man er på'.
Men er det nesten ikke ledige skip å få tak i skal det mye til at ratene faller!

Selvsagt er det også forskjell på om man snakker om rater på selve containerne, eller om det er snakk om for skipene.
Ratene for containerne begynte å stige før ratene for de små skipene.
På den annen side kan de gode tidene for våre små skip vare veldig mye lenger enn ekstremratene pr container.
Når alle skipene til MPCC som blir ledige i løpet av det neste året etter hvert blir sluttet på nye avtaler har vi sikkert delvis sikret inntekter langt inn i 2025.
Struts
07.07.2021 kl 11:39 7826

Til orientering (og i den grad av interesse) er det allerede grunnlag for å justere opp verdiene for MPCC/Songa-flåten. Det dreier seg nok om ytterligere $ 100 mill (eller mer) opp fra forrige evaluering (og det er jo bare noen dager siden). Men jeg orker ikke akkurat nå, det blir for mye å ta inn over seg. Jeg trenger mer tid, men skjønner (innbiller jeg meg) nå hvorfor Songa går tungt inn videre i selskapet. Har også forståelse for hovedaksjonærer som ønsket å ta ut en gevinst.
PSI- Investor
07.07.2021 kl 11:44 7804

Så bra, takk, det er alltid så betryggende når du kommer med verdiene, de ligger tross alt der som en sikkerhet.
Ytterligere enda nesten to kr aksjen på få dager altså.
De som absolutt vil gi vekk aksjene sine på dette nivået får da endelig bare fortsette med det. Går vel tom en dag.
Ærligtalt
07.07.2021 kl 11:46 7777

Støtter deg fullt ut - gevinst er helt ok å ta

...Og det må de de gjerne gjøre en annen gang også - såfremt de holder seg langt unna de som lakk denne gangen
Kaga
07.07.2021 kl 11:51 7750

Tror det er best å bare nyte sommeren litt nå... Ikke sitte å glane på kursen. Tipper den kommer til å gå sidelengs en stund fremover etter forrige ukes hendelser.

Det var jo en ganske massiv positiv mediedekning om "container-eventyret" både i FA, E24 og DN etter Songa oppkjøpet for et par uker siden. Det fikk nok mange småsparere til å hive seg på, derav det voldsomme momentumet. Mange av disse fikk nok brent fingrene i forrige uke, og er kanskje ikke så ivrige på å gå inn igjen, så mye av det momentumet vi så før DNBs salgsanbefaling og Star Spike og Pilgrims nedsalg, er borte.

Vi var litt bortskjemt med hvor raskt aksjen steg i pris før forrige ukes hendelser :-)

Men som Pareto skrev forrige dagen - ingen ting er forandret - (det fundamentale ser vel bare enda bedre ut...) så her er det bare å ha litt tålmodighet, så blir det nok en fin reise videre. Jeg har samme aksjebeholdning som før turbulensen, og er fortsatt long.
Redigert 07.07.2021 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2021 kl 11:51 7767

Jo, men med all respekt til deg, så er det kanskje ok å legge diskusjoner om DnB aktøren tilsides og bak oss. De trenger ikke få mer oppmerksomhet og plass i våre hoder enn nødvendig. Det kommer ikke til å være den siste gangen og de har hatt aksjon mot flere aksjer den siste uken. Nå må vi fremover og fokusere på reelle tall og markedsnyheter. Mye snakk om bankens makt kan også skremme nye aksjonærer til å tro at noe er håpløst når det er ingen grunn utifra faktiske forhold.
Nei, nå skrur jeg av og går løs på maling av gjesterommet. Passende aktivitet når det regner på vestlandet. Ha en fin dag, alle sammen. :-)
Slettet bruker
07.07.2021 kl 11:55 7994

Tiltredes
Ærligtalt
07.07.2021 kl 11:56 8013

Tas til følge - jeg har dessverre litt tungt for å legge vekk slike saker :)

Men vi lar svindel være svindel - og nyter heller sommeren - lover å ikke forpeste tråden ytterligere


Vedlegger en litt hyggeligere link:
https://shippingwatch.com/carriers/Container/article13112226.ece

..."Container shipping could be closing in on a record net result of USD 100 billion in 2021, Drewry predicts. The gold rush could continue with a slight abatement in 2022, as the structural problems in the sector are unresolved"...
Redigert 07.07.2021 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2021 kl 12:13 7906


Fint innlegg, PSI-Investor! Det er godt å lese noen som gir en oversiktlig fremstilling når aksjekursen er som mest turbulent.

Dette er nok krevende for mange som enten er nye i markedet eller nye aksjonærer i MPC dersom kursen faller mye etter et kjøp. Da er det viktig å lytte til mange erfarne aksjonærer her inne som absolutt vet hva de snakker om. De har regnet og regnet hver dag på budsjettene for de neste fire årene, og mye har vist seg å stemme lenge før profesjonelle analytikere har kommet på banen med sine tall. Altså ligger "våre folk" langt fremme.

Samtidig har jeg vært trygg hele tiden under "fallet". Vi befinner oss fortsatt innenfor oppgangstrenden da det er god teknisk støtte på dette nivået. Og litt opp og ned skal det sikkert før det MÅ komme meldinger om nye kontrakter til betydelig høyere rater enn i fjor.

Dette vil skje parallelt som de grå feltene blir hvite i regnearket.

Minner for ente gang om at PE ved aksjekurs 2,15 er på 2,24! Ved PE på 7, som er et naturlig nivå, skal kursen ligge på kr. 66..... basert på 2022-budsjettet.

I say no more!

PSI- Investor
07.07.2021 kl 12:42 7752

Takk!

Så endelig i dag kan Ever Stuck seile videre og få tilbake sitt gamle navn:
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/GQG0RV/naa-slipper-ever-given-ut-av-suezkanalen
Lurer litt på om eierne er positive til å seile så store skip gjennom kanalen fremover
Slettet bruker
07.07.2021 kl 13:27 7531

Argus, har du fått sett mer på om det passer for deg å komme på treffet? Er hyggelig om du kan. 😊
AlanS
07.07.2021 kl 14:31 7217

Intermodal weekly report Secondhand Sales
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2021/07/Intermodal-Report-Week-26-2021.pdf
Size Name Teu Built Yard M/E SS due Gear Price Buyers Comments
FEEDER HARMONY N 2,824 2006 HYUNDAI MIPO, S. Korea MAN-B&W Aug-21 $ 29.1m undisclosed BWTS fitted
FEEDER NASIA 2,824 2005 HYUNDAI MIPO, S. Korea B&W Jan-25 $ 36.0m Swiss (MSC) BWTS fitted
FEEDER SEOUL TRADER 2,664 2009 STX, S. Korea MAN-B&W Sep-24 4 X 45t CRANES low-mid $ 19.0m Swiss (MSC) BWTS fitted
FEEDER NORDATLANTIC 2,478 2003 AKER MTW WERFT, Germany Sulzer May-23 3 X 45t CRANES $ 21.0m Swiss (MSC)
FEEDER MCC KYOTO 1,713 2008 CSBC CORP, Taiwan MAN-B&W Dec-23 2 X 40t CRANES $ 21.5m French (CMA CGM)

Newbuilding Orders
Units Type Yard Delivery Buyer Price Comments
2 Container 2,800 teu Hyundai Mipo, S. Korea 2023 Greek (Euroseas) $ 38.0m eco-design fuel-efficient

NB!
FEEDER NASIA (2006) er solgt til litt under nybyggpris!!!
Redigert 07.07.2021 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
banani
07.07.2021 kl 14:37 7205

Konstaterer at kjøpersiden kontra selgersiden har ligget på omtrent 3 til 1 siste 2 dager, uten at kursen har gått noe nevneverdig. Normalt har den steget jevnt når bildet er slik.
Dette skyldes kanskje mange "sving tradere" i aksjen, VWAP lå ca på 20 blank på fredagen og en del er nok fornøyd med å hente en krone eller to.
https://live.euronext.com/nb/product/equities/NO0010791353-XOSL
Redigert 07.07.2021 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
07.07.2021 kl 15:43 6958

Nei...

Aksjen er jo tross alt i sjokkfasen og benytter fremdeles krykker


Ærligtalt
07.07.2021 kl 16:06 6974

Dødfødt... Det blir LNG over hele linja

Forøvrig anslo han (Constantin) makskost på 50 000 dollar pr. skip hva gjelder å bygge inn farts-sperrer på eksisterende flåte. Dette kommer relativt snart, det blir tidenes skvis på rater :)
Redigert 07.07.2021 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2021 kl 16:35 6825

Velkommen etter Fredly. Denne gangen var vår nese for investering kjappere enn din. Det bruker jo å være motsatt.
velkjent
07.07.2021 kl 16:37 6862

Hvis vestlige redere tvinges over på dyrere drivstoff, vil vel Kina overta skipstrafikken også. Kina har ingen ambisjon om å kutte CO2 eller bruke dyrere drivstoff.
Slettet bruker
07.07.2021 kl 17:14 6708

Tusen takk for at du spør, dato, men jeg har lovet meg bort i konfirmasjon den 4. september og på hyttetur med gode venner den 11. september. Liker ikke å bryte avtaler.... Så dessverre, skulle gjerne ha truffet mange av dere her inne på HO. Det tror jeg hadde vært veldig artig - og veldig rart!!!
Redigert 07.07.2021 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
auxe
07.07.2021 kl 20:09 6057

Jeg har tjent godt med penger på MPCC og har fulgt med på den siden 5 kr og lest mye på denne tråden , dog har jeg vært litt inn og ut , men tjent godt med penger på MPCC, nu takker jeg for laget , vil sammenligne litt med BMA alt har en ende, eneste jeg beklager er att jeg ikke gikk ut tidligere, euforien tok meg.
Syns dere har hatt en svært god tone her på topic, dog her nu når det går ned så vises også personlighetene bedre.
Ærligtalt
07.07.2021 kl 20:14 5886

Takk for seilaset- og gratulerer med gevinst!

At vi er ved veis ende virker det jo ikke som... Husk at de med dype lommer maler ordrebildet etter hva som gavner dem best...

Euforisk? Neida- bare to måneder for tidlig ute :)
auxe
07.07.2021 kl 20:20 5873

Lykke til videre , er skeptisk til markedene generelt også
Hovedeierne har solgt, alltid en grunn til det
Ærligtalt
07.07.2021 kl 20:28 5890

Huff ja... De solgte 20 prosent av beholdningen... Da er det jo bare å skalke lukene :)
Redigert 07.07.2021 kl 20:29 Du må logge inn for å svare