MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2048663

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Struts
08.07.2021 kl 11:18 6673

Artig å bivåne fra Grimstad at "Long-i-ikkenoe-og-short-i-alt" er i randsonen av manesjen. Beste er dog at man slipper å lese hva vedkommende lirer av seg - en god grunn til å nyte livet og Arendals Pilsner - signe I-knappen!
Hoasis
08.07.2021 kl 11:42 6429

Takket være den fenomenale innsatsen du, Struts, dato og eventuelt andre har lagt ned i regnearket er grunnen til at jeg og andre som har satt seg inn i caset kan sitte helt rolig. Markedet ser som regel ikke mer enn 6 - 12 måneder frem i tid. Samtidig går vi snart inn i den ordinære høytiden for containermarkedet, så liten sannsynlighet for at ratene går ned frem mot jul. Tror vi kommer til å se helt spinnville rater på slutten av året, da er det ikke mange skip igjen å chartre! Regnearket viser nå EPS på 9,84 for 2022 og 13,17 for 2023(!) Her er det bare å slappe helt av:)
AlanS
08.07.2021 kl 11:48 6396

mye tyder på at vi ser 40+ før sommeren er over.
Alby
08.07.2021 kl 11:51 6354


Dette er hard kost for en eldre herre 🤨🤨

Ser ikke sånn ut.
Fredly var inne i papiret i 3 dager før han måkte aksjene ut, med tap? Eller en luring for å lure noen før en short ble satt?
Dan123
08.07.2021 kl 11:56 6673

Håper du har rett, men det ser dårlig ut nå 😅

Litt usikker om august er en sommermåned, men vi ka ta den med, da snakker vi om 100 prosent på ca. 8 uker. Er det realistisk ?
Redigert 08.07.2021 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
dato
08.07.2021 kl 12:15 6521

Jo da, kan gjerne reklamere for regnearket også :-). Det er bare viktig at folk forstår at dette er estimater, og at vi altså ikke mener å sitte med noen form for glasskule.
Det fremkommer tydelignok i regnearket, men sier det likevel. Dog er info fra selskapet hva angå slutninger og fremtidsutsikter, samt en stor mengde info fra markedet for øvrig, så entydig positiv, at vi absolutt kan stå inne for det, som estimat :-) Jeg lener meg også i høy grad på tallene vi får frem her! :-)
AlanS
08.07.2021 kl 12:15 6599

Han kjøpte noe for å shorte og kjøpe mer. Når han er ferdig med kjøp, kommer pumping.

Ja, stopp 22 kr

klar hode skulder i aksjen, første støtte 17 kr deretter 14
Helg11
08.07.2021 kl 12:59 6734

En interessant artikkel fra Alphaliner om fremtiden:
Is the charter market gradually changing face?
The container charter market continues to rise with charter rates
smashing new records across the board with nearly every new fixture.
The supply of tonnage remains meanwhile critically tight, especially
for prompt positions. Carriers in need of ships have to look at forward
positions in the later part of 2021 or into 2022, even for smaller
units.
Although the market has been very busy in the past months, the last
few weeks have seen a gradually declining volume of fixing. This lower activity, principally caused by a shortage of ships, could well be
here to stay. In fact, two simultaneous developments observed in the
past months might durably restrict tonnage availability, changing the
face of the charter market going forward.
Firstly, the majority of the fixtures concluded in the past six months
have been for multi-year charters, meaning that a significant portion
of the NOO fleet will not be available again in the charter market for
years to come.
Secondly, the large number of small & medium sized NOO vessels
purchased by carriers in the last year (around 230 units according to
Alphaliner data) is causing the NOO fleet to shrink, with, naturally,
fewer charter market ships available to liner operators in the future.
The shrinking NOO fleet is certainly not good news for carriers, who
traditionally rely heavily on the charter market to adjust their network, according to cargo demand.
The solution to this problem could be found on the newbuilding front.
Although some NOOs have gone back to the newbuilding scene recently, ordering small series of charter market ships of 1,800-1,900,
2800, and 6-7,000 teu, most of the new orders have been placed by
the carriers themselves. The handful of orders placed by NOOs is
therefore clearly insufficient to ensure the renewal and expansion of
the current NOO fleet, particularly in the medium and small sizes.
This raises questions on how carriers will address their chartering
needs of smaller tonnage in the long run, especially in periods of
strong demand.

Hvordan kan dere regne dere frem til EPS for 2022 og 2023 om fremtidig inntjening ikke kan regnes med i aksjekursen?
AlanS
08.07.2021 kl 13:25 6559

aksjekurs inngår ikke i beregning av EPS.

EPS beregnes ut fra hvilke inntekter selskapet har, minus kostnadene, dividert på antall aksjer.
I et rederi som MPCC der selskapets inntekter er basert på hvilke dagsrater hvert enkelt skip seiler på, er dette rimelig greit å få oversikt på, gitt at man har tilgang til hvilke dagsrater skipene har samt hvilke driftskostnader hvert skip har. Her trenger man nødvendigvis ikke nøyaktige tall på kroenen for å få egt rimelig godt anslag. Dette er tall som du finner i Helg11 sitt regneark.(link til regnearket finner du i første innmlegg i denne strengen).

Spesielt interessant er det når skipene når går på langtidskonttrakter som strekker seg over flere år. Det gir en rimelig god forutsigbarhet.

Når du da har en beregnet EPS så kan du benytte en PE (Price pr earning) faktor til å vurdere hvilke aksjekurs inntjeningen forsvarer. Slik jeg forsrtår det er en PE på 6 normalt å benytte, men ettersom man i tilfellet MPCC har oversikt to til tre år frem i tid, så kan man forsvare å benytte en PE på 7. I vekstselskaper innen teknolig og farmasi kan denne faktporen være 20. I trauste industriselskaper benytter man gjerne en PE på 10.

Når man samtidig vet at ledelsen har intensjon om å dele ut 75% av overskuddskapital i utbytte kan man benytte EPS for å anslå hvor mye som vil bli utbetalt i utbytte pr aksje pr år. Men her må det sies at ledelsen kan velge å utbetale utbytte hvert kvartal istedet for årlig. Da må man nødvendigvis dele EPS på 4 for å finne ut anslagsvis størrelse på kvartalsvis utbytte. Er EPS NOK 12,- og du sitter på 5000 aksjer så vil ditt kvartalsvise utbytte bli anslagsvis: (12x75%)x5000/4=11250. Og på samme vis kan du beregne anslagsvis aksjekurs: 12 x 7 = NOK 84,-.

På den måten kan du få et visst inntrykk av hvordan rateoppgangen vil påvirke aksjekursen og utbyttet. I tilfellet MPCC så vil man raskt kunne finne ut at selskapet er betydelig underpriset på beregnet EPS for 2022. Men det kommer så snart vi har lagt bak oss denne stille sommerperioden.
Struts
08.07.2021 kl 14:09 6213

Takk skal du ha, men takken bør du egentlig rette mot Helg(enen), Dato og Kbriksti (m familie) i første rekke - de er promotere! Og flerfoldige andre!
Granatmannen
08.07.2021 kl 14:22 6116

Ska sei😀 Ikke bare har du tilsynelatende peiling, men forklarer godt også. Takkk!
Argus
08.07.2021 kl 14:26 6099


Vennligst legg ut chartet slik at vi andre kan lese og tyde det. Ellers har vi ingen mulighet til å vite om det du skriver holder mål!
Teps
08.07.2021 kl 14:34 6044

https://www.vhbs.de/index.php?id=5

Hmmm….ferske rater fra new contex….og sannelig går den fortsatt opp. Har de ikke lest “analysen” til DNB? 🤭
Redigert 08.07.2021 kl 14:54 Du må logge inn for å svare

Bruk hvilket som helst chart,
Venstre skulder rundt 18 juni, stort megler hausset hode 28 juni, brudd ned lavere Høyre skulder 5 juni, short og stort innside salg.

Støtte 17 kr juni, 14 kroner april
Redigert 08.07.2021 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
Teps
08.07.2021 kl 14:39 6090

Flere måter å lese dette på. Det er kraftig støtte ved ca 18,40. Jeg tror at det er akkumulasjon og at vi er i en trading range mellom 18 og 22.
Redigert 08.07.2021 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
LPGfan
08.07.2021 kl 15:02 5947

Skuff at markedet ikke vektlegger det fundamentale her, men kun psykologi og finasakrobatikk som styrer kursen for øyeblikket. Det skjer vel desverre ikke så mye på oppsiden før den fremtidige superprofitten faktisk blir presentert som kvartalsresultat. En råtten generell børs dag hjelper jo ikke heller..selvsagt :p

Da er dagens rater på plass i regnearkene.
Stipulert EPS for 2022 har nå passert 10 med god margin, 10,20 ligger det an til pr nå.
For 2023 estimeres det hele 13,77, altså totalt 23,97 for disse to årene. Tar vi med 2024 så kan vi legge til enda 14,76 og havner på totale inntekter pr aksje på 38,73!!!
Og aksjen handles på halvparten av dette. ja ja

Ja -det kan du si...

En kombinasjon av massiv manipulasjon og alt for mange små aksje-eiere som ikke vet hvorfor de kjøpte denne...

En helt utrolig utvikling - som nok en gang illustrerer ikke bare den totale mangelen på tilsyn med markedet... Men også en gang for alle viser oss at fundamentale forhold ikke har noen verdens ting å si på verdsettelsen av et selskap


ConTex opp over 4 prosent - absurd... er vel rette ordet?

Redigert 08.07.2021 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
Goldy
08.07.2021 kl 15:32 5760

Tallene ser knallbra ut, så før eller siden må jo det gjenspeiles med høyere kurs.

Men hvor langt frem i tid er det normal å prise aksjen i denne bransjen? P/E på rundt 7 i 2021 og under 2kr for 2022 med dagenskurs.

Er det fortidlig å pris inn 2022 nå?

Generelt sett så er det normalt at markedet ser 6-12 måneder frem i tid, så det burde la seg gjøre å handle på 2022- tall nå.
En annen ting er at q1 og q2 i 2021 er de to som trekker ned, q3 som vi jo faktisk er i nå er en god del bedre. Det er i alle fall ingen grunn til å se bakover i tid.
q3 ligger vel så vidt jeg skjønner an til å bli nesten dobbelt så bra som q1?
Men jeg må innrømme at selv har jeg veldig lenge forholdt meg mest til 2022 og 2023- arkene, så jeg er ikke så god på 2021.
Kanskje Helg11 eller dato kan komme med bedre opplysninger angående utviklingen utover i 2021?

Edit: Ser at snittraten for egne skip i q1 var kun 10.613 dollar dagen.Økte i q2 til 12.679 dollar dagen, og stipuleres i q3 til 17.078 dollar dagen, mens i q4 skal man klare 18.635.
Siden de faste kostnadene ikke øker så er jo økningen i rate rent overskudd slik at q3 da bør få et overskudd på drøye 4 ganger overskuddet i q1 skulle man tro

Så hvis du ser på PE for siste halvår 2021 og første halvår 2022 så blir det jo ikke i nærheten av 7.
Redigert 08.07.2021 kl 16:03 Du må logge inn for å svare

Det vi ser nå er intet annet enn at de skvetne lar seg skremme ut. Oss andre: Hold dere fast og ikke la dere lure!

Applaus for et fantastisk godt svar!
Tusen takk for at du tok deg tid til å forklare så godt!

Bare hyggelig! Lykke til i markedet!
Kbkristi
08.07.2021 kl 16:20 5619

Hyggelig å få deg med på laget også Londonmannen.
Vi som har studert Mpc over lenger tid, vet vi kan ta det med ro.
I år er ikke tiden for å selge Mpc, om ikke for en moro trade da :)
Sånn som kursen har gått i det siste, så ligger det jo uhorvelige verdier i å trade, om man gjør det riktig.
Men det er jo stort sett kun de siste 10-12 dager det har vært lønnsomt å selge.
De som sitter stille vil nok også få sin reale skjerv etterhvert.
Redigert 08.07.2021 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
NetromK
08.07.2021 kl 16:21 5644

Eit lite bilete her på dei lengste kontraktene til MPCC, og kor gode dei er.
Nettopp dette at (solid) inntekt er sikra for stadig fleire skip over 3 år gjer meg meir og meir trygg på denne investeringa.
Om kursen forblir slik som den er i dag også etter at endå 5-10 skip kjem inn på nye kontrakter vurderar eg å gå all inn,
noko eg aldri har vurdert tidlegare i mi sparing.
2024-25 tala tar eg endå med ein del klype salt, men om dette vert ein supersyklus over år vert MPCC ei seddelpresse.
Realiteten er at rater kan halde fram å stige endå ei stund og auke inntekter ytterlegare.
Contex (dagsrate) for skipa i storleik (1700-3500 TEU) er opp 13-20% på ei veke (i dag).

https://www.dropbox.com/s/0l1hansq8dwbg7p/MPCC_rateogkontrakt.jpg?dl=0

Over til noe helt annet... som ALLE fullstendig overser:

https://www.joc.com/maritime-news/biden-executive-order-taking-aim-container-shipping-wsj_20210708.html

The Biden administration later this week will roll out an executive order asking the US Federal Maritime Commission (FMC) and Surface Transportation Board (STB) to step up in the face of rapid of what it sees as monopolistic behavior.


Ratene vil eksplodere av dette - for selvfølgelig kan USA få gjennomført sin satsning på infrastruktur... Såfremt de blar opp et minnelig beløp og sikrer seg container frakt for de neste... tja... 5 årene? Noen som huskr min fabling om at snart vil landene "krige" seg mellom om disse befrakterne... Muligens kjøpe opp det de trenger i en overgangsperiode, erklære force majeure og bryte resterende avtaletid på de skipene som allerede har forpliktelser annetsteds?

Folkens: Ikke la "de" lure fra dere flere aksjer... Det er bra... nå?
Redigert 08.07.2021 kl 16:46 Du må logge inn for å svare

Nei, her selges ikke en eneste MPCC aksje. Kjøpte meg derimot ytterligere opp i dag. Snittpris på kr 19,36 er helt utrolig bra! Tusen takk til dem som forærte meg disse aksjene. De vil bli tatt godt vare på de kommende tre fire årene, og når den perioden er over har jeg trolig mottatt mer i utbytte enn det jeg ga fir dem i dag.

Ja, dere som har vært med på dette i lang tid har jo gjort det fantastisk. Gratulerer med en særdeles god investering. Selv ble jeg ikke klar over denne før kursen var kommet rimelig høyt. Fulgte med den og håpet den skulle få en korreksjon, men da kursen passerte 20 og bare fottsatte opp, gav jeg opp håper om å komme meg inn. Men så skjer altså dette merkelige kursfallet og da kunne jeg ikke dy meg. Spreadsheet til Helg11 var en vesentlig årsak til at jeg kastet meg på den. Men fra dagens nivå og opp igjen til 28 nivået, så snakker vi om mange og 40% stigning. Og den stanser ikke der. I tillegg anser jeg dette som en rimelig sikker case. Gleder meg til fortsettelsen!
Argus
08.07.2021 kl 17:23 5283


Du har mange bra innlegg i dag, Londonmannen!

Det er viktig å få saklige og gode fremstillinger av situasjonen, uten at det blir haussing.
Argus
08.07.2021 kl 17:25 5310

Det sier meg lite å få servert hvor venstre og høyre skulder er, uten å se chartet. Det er mange tolkingsmuligheter, og jeg foretrekker å se chartene en fasse.

Finner ikke igjen Hammers chart forleden dag, så er det noen som kan henvise til siden?
Redigert 08.07.2021 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
faustri
08.07.2021 kl 17:33 5269

Uffda, ikke mye positivt med denne aksjekursen for tiden, men fortsatt innenfor trendkanalen fra feb/mars, dagens gulv for den hos meg er 19.41 ...
Argus
08.07.2021 kl 17:47 5201


Ja, i tråd med de stadig fallende aksjekursene blir jo aksjene billigere og billigere, det sier seg jo egentlig selv.

Men, det som er særdeles interessant nå, er hva rederiet er priset til i dag og hva det burde vært priset til i lys av 2022-budsjettet ove. Det var jo du innom i ditt nest siste innlegg, Londonmannen.

Til en aksjekurs på 19,54, som var dagens sluttkurs, evar PE for 2022 priset til magre 1,92. Merk at det er særdeles lavt og helt usannsynlig for et selskap som vil gå med dyktig overskudd i 2022. Det vet vi at det vil fordi ratene er skyhøye, vi vet ratene for mange av kontraktene og vi vet at de siste kontraktene vil inngås til meget høye rater de neste ukene og dagene.

Priser man aksjekursen med utgangspunkt i en PE på 7 (som du også foreslo), bør aksjekursen være kr. 71 !!!

Det heter seg at markedet alltid har rett og aldri tar feil. Det stemmer ikke her. Selvom jeg/vi her skulle få bare halveis rett, burde aksjekursen være kr. 35,50 nå, mens den i øyeblikket er kr. 19,54!

Altså er det ekstremt mye å gå på, og det er bare å ta seg en liten ferie og lene seg bakover og - ja, Struts, nyte sommeren med f.eks. Ibsen!