MPCC Bull 2021

Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 1807914

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare

Hammers var ute i går og knuste den påståtte HS formasjonen. Synes synd på de småinvestorer som er blitt lurt til å selge seg ned/ut. Vet av erfaring hvor vanskelig det er å bryte gjennom den psykologiske barrieren som sier nei til å kjøpe tilbake aksjer, dyrere enn det man solgte for.
Lyr
09.07.2021 kl 11:25 8115

Kina, Sør-Korea og Japan er de tre største skipsbyggerne. Er det en sjanse for at "Kung Flu" vil skape forsinkelser for de mange skipsbestillinger som er på beddingen?
https://www.dn.no/utenriks/koronaviruset/indonesia/thailand/nye-smittebolger-truer-okonomisk-vekst-borsene-faller-i-asia/2-1-1037798
"Tokyo innfører unntakstilstand under sommer-OL. I den sørkoreanske hovedstaden Seoul innføres de strengeste restriksjonene siden pandemien startet fra førstkommende mandag. Kun tre personer kan møtes privat."
Redigert 09.07.2021 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.07.2021 kl 11:40 8013

Korreksjoner, helt klart. Jeg begynte å kjøpte Sinvest på 8 øre. Det ble vel en spleis, men ut på 120+.
Der også lønte det seg å ha troen på det du investerte i.
Mpc har mye de samme egenskapene.
Helg11
09.07.2021 kl 11:53 7942

Jeg har lagt inn Hode Skulder Kne og Tå analyse fra Struts i celle I32-34 på startsiden i regnearket. Episk.

Ja, det blir sagt så. Men dersom man skulle priset MPCC på inntjening for 2022, så sier spreadsheet til Helg11 en EPS på kr 10,11. Det er altså før det blir lagt inn oppdaterte dagsrater for 26 av skipene, altrså 33% av flåten. Det er rimelig sikkert at de oppdaterte dagsratene vil ligge betydelig høyere enn det som i dag ligger i spreadsheeten. En EPS på kr 10.11 og dersom vi benytter en PE-verdi på 7, så burde aksjekursen nå lagt på vel kr 70,-, priset på 2022 inntekter. Da virker et kursmål på kr 31,- svært konservativt.

Tar vi innover oss at EPS på kr 10,11 høyst sannsynlig vil ligge en del høyere med oppdaterte dagsrater og at verdien av assets vil bli høyere inn mot 2022, så blir jeg ikke overrasket om Pareto vil høyne dette kursmålet betydelig før et nytt år ringes inn.

Men det er i dag du kan handle aksjen til kr 21,-. Allerede mandag kan det fortone seg som et røverkjøp.

Jeg er helt enig i at aksjen ser særs spennende ut. Jeg prøver bare å lese meg opp det jeg kan før jeg tar en vurdering. Aksjen har gått 1100% på et år, noe som er virkelig voldsomt. Er det i det hele tatt noen risiko ved MPCC per dags dato? Mangel på skip og høy etterspørsel er jo positivt for selskapet, og mangel på skip er ikke noe som endres over natten.

Edit: Forøvrig en enorm jobb du (og flere andre) gjør her inne. Tusen takk
Redigert 09.07.2021 kl 13:42 Du må logge inn for å svare

Takk for en rekke gode innlegg!
Bare sånn for ordens skyld, ja det er de grå feltene i regnearket som viser de stipulerte ratene som øker hver gang New Contex øker, og det er her oppsiden ligger. De øvrige skipene, hvite felt, er altså allerede er sluttet. Noen slutninger frem i tid som er på veldig lange perioder kan også havne på noe lavere nivå.

Når det gjelder EPS i regnsarkene så er det før skatt, og dette er jo ikke et Bermudaselskap slik som f eks GOGL og FRO så man må trekke ut skatt før man bruker PE og regner ut kursmål. Det er derfor 'mitt' kursmål på første side i regnearket, som baserer seg på PE7 for 2022 viser lavere kursmål enn de 70,- som du kommer til her. Nøyaktig hva skatten blir vet vi jo ikke pga avskrivninger og slikt, så det er brukt 22 prosent flatt slik at det sikkert er noe å gå på.
Uansett en formidabel oppside for aksjen.
Redigert 09.07.2021 kl 13:53 Du må logge inn for å svare

Takk for oppklaringen. Burde tatt den selv. Men likefullt så er det som du sier en særdeles hyggelig oppside. Samtidig ser det ikke ut til at rateoppgangen har flatet ut enda. Når man nå har begynt å chartre skip på 5-års kontrakter så sier jo det litt om desperasjonen som herjer his kundene nå. Og MPCC har, etter det jeg forstår, ikke mindre enn 26 skip som de skal sluttes på nye kontrakter frem til nyttår. Dette kan jo fort bli en mix på gode langtidskontrakter og ekstremt gode kortidskontrakter. Så inntjeningen på disse kan bli eventyrlig, både på kort og lang sikt. Noen som vil kunne gjøre underverk på tallene i spreadsheet. ;-))
Argus
09.07.2021 kl 15:02 7491


Det var fint at du oppklarte dette, PSI-Investor da jeg ikke helt har forstått hvorfor din PE har vært lavere enn ordinær utregning tilsier.

Uansett er PE-verdien av 2022-budsjettet så lav etter fradrag for skatt og avskrivninger at dagens aksjekurs fremstår som svært rimelig! Håper at man forstår at jeg terper på dette, ikke fordi jeg ønsker å hausse aksjen, men for å fremheve de reelle verdiene.

DNB har f.eks. oppdatert sitt kursmål til kr. 23. Basert på regnearkene til "våre egne" regnemestre og uttalelser fra selskapet selv, fremstår DNBs analysekorps som rene amatører. Hvorfor er det f.eks. et sprik på 35,5% mellom Paretos og DNBs kursmål? Vi har jo sett at DNB har gjort noen krumspring og anbefalt salg samtidig som DNB-fondene kjøper seg opp i MPC. Det må bety én av to ting: Enten så er det gjort bevisst for å få rimeligere tilgang til mange aksjer på kr. 20 i stedet for på kr. 28 eller så er også DNB-fondene dyktigere enn det øvrige analytikerkorpset i samme hus. Det fremstår som noe spesielt da det meg bekjent ikke er noe krav om tette skott blant analytikerne innen det samme meglerhuset.
dato
09.07.2021 kl 15:10 7469

Bare legge til at det neppe er så mange som 26 skip som skal over på ny kontrakt, men at de pr 22. juni forventet å gjøre 26 nye slutninger. AS Columbia vil jo stå for minst to slutninger alene, i og med 65-80 dagers kontrakt. Det vi har oversikt over av skip som skal over på ny kontrakt, er hentet ut fra siste MPCC presentasjon. Det viser rundt 20 skip, utenom poolen som vi ikke vet annet om enn at 92% av dagene for 2021 var dekket pr 22 juni. Det kan selvsagt hende at det er flere skip i poolen som får ny kontrakt på tampen av året, slik at det gir stort utslag på antall slutninger og lite utslag på dekning av ledige dager. Det kan også hende at det forventes å gjøre slutninger som har startdato over nyttår (er et par kandidater fra Songa der), og ikke minst at de satser på at de skal få flere korte kontrakter, type den på AS Columbia. Jeg har i dag spurt IR om dette og fikk et litt ullent svar. Da jeg jeg antydet at/spurte om han ikke kunne si mer, fikk jeg «takk for forståelsen» tilbake.

Takk for oppklaringen, dato. Synes du gjorde et sprekt forsøk på å få info ut av IR. Men jeg skjønner de er påholdne med den salgs info i dagens klima. Meglerne har tydeligvis svært gode til å gjøre fantastiske slutninger og ønsker nok m,inst mulig støy som kan ødelegge for dem i forhandlingene. Men at vi kommer til å se noen eventyrlige slutninger utover høsten, det er jeg ikke i tvil om. Nå beveger man seg i fullstendig nytt terreng og ingen vet hvor dette ender. Panikkhandlinger fra kundene kan bli svært så hyggelig for oss aksjonærer.

Nei, dette kan bli en fantastisk høst. Gleder meg som et barn til Q2 presentasjonen.
dato
09.07.2021 kl 15:38 7305

Hehe, ja tenkte det var verdt et forsøk, men hadde ikke de helt store forventningene :-). Q2 ja, bare litt over en måned til det 👍. IR sa for øvrig at det ikke kommer egen flåteoppdatering etter at det juridiske med overtakelsen av Songa er på plass, den kommer først ved Q2.
velkjent
09.07.2021 kl 15:40 7330

Jeg forstår at det er 2022, som interesserer mest, men er usikker på i hvilken grad analytikerne med kursantydning over 30 eller DNB med 23 har lagt vekt på 2022.
Om 2021 er basis for beregningene er det mer plausibelt. Regnskapet for 2020 viste et underskudd på $ 65M og det er et fremførbart underskudd på $104M, som skulle tilsi at det neppe blir mye skatt å betale for 2021. Avskrivningene/år for IPCC er ca $ 50M, men kjøpet av skip fra Songa til langt høyere priser enn de som var anskaffet av IPCC ($585M) betyr nok at Songa-skipene får endel høyere avskrivninger/skip og at nettooverskuddet etter skatt vil ligge i overkant av $100M, en pen stigning fra 2020 altså, men likevel bare en tredjepart av hva 2022 bærer bud om. Men om analytikerne tall er basert på 2021, er 30 kanskje ikke så verst. På den annen side kan en lure på om skipsverdiene er regnet inn i kursantydningene, for med utgangspunkt i Songa-kjøpet, var det vel fifty-fifty skipsverdi og inntjening, som var utgangspunktet for de $210M og da blir kursverdien 30 for det nye selskapet med 75 skip temmelig lavt.
AlanS
09.07.2021 kl 16:37 7186

https://harpex.harperpetersen.com/harpexRH.csv
HARPEX Vessel Size in TEU - Rates in US$
Index 700 1100 1700 2500 2700 3500 4250 6500 8500
09.07.21 2,696 15,000 22,000 34,000 45,000 51,000 55,000 63,000 78,000 89,000
02.07.21 2,406 12,000 20,500 34,000 39,000 43,000 48,000 58,000 69,000 80,000

MPCC burde egentlig gått fra 28 til 30+ denne uken.
Teps
09.07.2021 kl 16:52 7226

Hvis du lurer, så hør på Aksjesladder fra fredag sist uke. Det er basert på litt feelings og tro. Av og til 12 mnd frem i tid, men av til noe helt annet. En analyse er derfor ikke lenger basert på tallmateriale, men litt hvilken bias analytiker/meglerhus har.
Teknisk ser det ut til at aksjen på ny vil teste øvre del av rangen på 18-23 i tidlig neste uke. Regner med sterk motstand på rundt nedsalget (22).
Redigert 09.07.2021 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
velkjent
09.07.2021 kl 17:00 7171

Det du altså mener er at analytikerne ikke har peiling! Feelings eller tro kan enhver idiot ha. Ikke rart analytikerne har bommet så grovt på de nye "grønne" aksjene på "growth",for der må det ligge mye kjærlighet bak anbefalingene. (Eller kanskje det er godtgjørelsene?)
dato
09.07.2021 kl 17:00 7204

Ganske drøy oppgang, indeksen opp ca 12%, 2500 TEU ca 15% og 2700 TEU ca 18,6%.
Kbkristi
09.07.2021 kl 17:07 7334

30+, helt klart. Harpex steg 12,05% i dag, og har steget 32% siste måned.
Så det er bare å nyte sommeren, og kjøpe aksjer for feriepenger man ikke trenger :)
Fikk en liten slant på kr 19,46 like etter åpning i dag. Har nok mat i frysern :)

Ja, tror ikke det er verste plassen å plassere feriepengene, for å si det mildt. Får håpe ikke for mange av småsinvestorene har latt seg lure til å selge seg ut siste uken. Redd dem som har gjort det vil lide av bonanger utover høsten når det går opp for dem at siste ukes dipp ikke hadde noe å gjøre med det fundamentale. Oppdateringen av indexene i går og i dag viser med all tydelighet hvor dette bærer.
Redigert 09.07.2021 kl 17:39 Du må logge inn for å svare
Teps
09.07.2021 kl 18:08 7013

Ikke min mening…det er bare å høre på dem. Han ene har bakgrunn som analytiker. De setter selvfølgelig ting litt på spissen.

Det er helt naturlig at noen aksjonærer faller for svindel... for hva annet kan man kalle det DNB bedriver? Dømme ned samtidig som de handler...Hva faen?

Selv har jeg mye papirtap fra topp, men har tradet inn ca.5000 aksjer på dette kaoset slik at jeg har fler nå enn da denne galskapen begynte... Alt i alt flere hundre K i gevinst på totalen- som er mye til lille meg å være

Frustrerende å mangle tørt krutt i en fase som dette? Utvilsomt!

Alle de som nå har solgt og ikke benyttet sjansen til inn igjen i dag... Jeg tror dere får volum igjen mellom 21,- og 22,- før den reiser videre

Når dere så er inne igjen- ikke slipp den;men innse at det er en utbyttemaskin i mange år framover !

toftos
09.07.2021 kl 18:15 7352

Mye av grunnen til at analytikere og andre henger etter excel arket her, er at de ikke kan komme med kursmål og inntekt basert på hvilke rater de 20 + skipene som skal på nye kontrakter ut året får. De kommer med nye oppdateringer etterhvert som nye kontrakter er inngått. Mange her snakker om hvor mye Mpcc vil tjene i 2022, og det stemmer nok, men dumt visst ratene av en eller annen grunn skulle kollapse fullstendig. Så eg tror nok kursmålet vil øke etter både en og to ganger ila året. Når alle kontrakter er inngått, så vet man hva Mpcc vil tjene i 2022 og forhåpentlig vil de legge frem planen sin om hvor mye man forventer i utbytte og hvor mye de skal betale ned av gjeld. Uansett har vi noen spennende mnd foran oss

Sant nok, men verdien av skipene kan de jo lett oppdatere...
velkjent
09.07.2021 kl 18:33 7307

Der er jeg uenig med deg. Analytikerne har i tilfellet MPCC bedre oversikt over fremtidig inntekt enn de vel har i noe annet selskap de analyserer. Ratene for resten av av 2021 og tildels 2022 er stort sett spikret på nedsiden; det er oppsiden det kan spekuleres i. Det samme gjelder skipsverdiene. Så spørsmålet for de som kan kunsten å regne hjem kurser, er hvilket avkastningskrav en skal legge seg på.
NetromK
09.07.2021 kl 18:40 7314

Eit lite ynskje her fyrst. Kan formlane i F8F9/G8G9 i arket for 2022 vidareførast i åra 23-25 også?

Så eit spørsmål om CBE. Ser beløpet er på 9500 i "best case"
I versjon 2 er det 7128/8200 (JV)
Frå -22 til -25 står beløpet på 8000.
I finansiell rapport Q1 -21 var cash break even før capex 7000. (inkl renter og avskriving)
Er det lagt inn litt margin på i reknearket som forklarar disse forskjellane, eller var Q1-21 ekstraordinært?
Viss ikkje kan det ligge ekstra gevinst blant anna i capex på hundre og ein del millionar kroner per år i verdistigning for selskapet om pengane vert nytta fornuftig,
eller er disse verdiane lagt inn ein annen plass igjen i reknearket?.

Struts
09.07.2021 kl 22:01 6877

Periodeslutninger denne uken som sakset fra rapporter:

=Sydney Trader= Pmax 5047 Hyundai HI 2005 - OOCL - 3 yrs USD 52000
=Qingdao Tower= Pmax 4253 Samsung 2003 - CMA CGM - 5 yrs USD 38000
=Lucie Schulte= Sub P 2602 STX Offshore 2006 - Moller Maersk AS - 3 yrs USD 31000
=Mandalay= Sub P 2345 Zhejiang East Coast Shipbuilding 2019 - CMA CGM - 5 yrs USD 25000
=Spirit of Dubai= Feedermax 1155 Sedef 2009 - ZIM - 3 yrs USD 18700
=Jaguar= Feedermax 1122 Volkswerft 1996 - CMA CGM - 2 yrs USD 16000
=Contship Max= Feedermax 966 Yangfan Zhoushan 2006 - MSC - 2 yrs USD 15000

Alt vel i Grimstad - og å få høre på Ole Paus+Rønning var stort, samt å få hilse på trubaduren, hvis
oldefar var Henrik Ibsens fetter, og hvis tipp-oldefar var Knud Ibsens bror, nesten størst!
Redigert 09.07.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
jadden
09.07.2021 kl 22:04 6953

Ja, mr Mintzmyer er ikke den eneste som lurer på hvorfor kursenene ikke er mangegangen nåværende nivå:

Harpex (containership rates) running full parabolic! We have companies trading at less than 2x earnings while securing 4-5 year charters… Never seen anything like this in 11-years! Why are these stocks not all 2-3x higher?! $ATCO $CMRE $CPLP $ESEA $GSL $MPCC $NMM $ZIM #shipping
Redigert 09.07.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Helg11
09.07.2021 kl 23:09 7116

Takk for innspill til regnearket NetromK, det settes det pris på! :-)

Ja: Formlene kan videreføres, men krever da at jeg setter opp en automatikk på å beregne hvilke skip som har fått hvilke kontraktslengder. Har tenkt å gjøre dette når større deler av 2023 er dekket. Pt. er kun 12% av operating days i 2023 dekket inn (se side 12 i Songa-presentasjonen), så størsteparten blir foreløpig estimater fra ConTex.

Kostnadsbildet har vi ikke like god kontroll på som inntektene, så derfor er dette et område som er mer work in progress. I "best guess case" har jeg brukt 9500, som nok egentlig er worst case scenario. Merk at dette er Daily cost/ship total, og skal derfor dekke inn "søkke og snøre" = alt. I versjon 2 har dato gjort en grundigere jobb og også fordelt ut kostnader pr kvartal ifht. dry dock etc i kvartalets kostnader, som kommer i tillegg til CBE tallet i celle G11. Vi har jo lyst til å ende opp med en modell som gjør at vi kan beregne earnings og utbyttepotensial så godt som mulig, og forsøker å være på den nøkterne siden. Tar gjerne imot innspill til forbedringer, enten her på forumet eller til datompcc@gmail.com.

Tanken bak 8000 som daily cost/ship total fra 2022 er at vi da har fått tatt mye dry dock kostnader og også nedbetalt og refinansiert gjeld. Vi vet ikke alt om Songa-flåtens behov for dock og klassing, men ut fra aldersprofil er det kun MV Anne Sibum som trenger et lenger opphold i dock i 2022.
Svar
09.07.2021 kl 23:26 7143

Jeg har vært litt nyskjerrig på hva ratene er på pool skipene. Gikk gjennom weekly Seasure Market Report og weekly market report Banchero Costa for 2020 og 2021.
Følgende resultat:
Name TEU Rate $/day Report Charterer Period
AS Rosalia 1500 11250 Friday 04 December 2020 COSCO Shipping Development 6 months
As Floriana 1300 13500 Friday 05 March 2021 Container Freight Service 1 Year
AS Floretta 1,28 14250 Friday 21 May 2021 King Ocean 3 Years
AS Franziska 1345 18000 Friday 04 June 2021 Maersk Line Ltd 2 Years
AS Romina 1500 22000 Friday 11 June 2021 CMA CGM 2 Years
AS Fatima 1296 18500 Friday 11 June 2021 COSCO Shipping Development 27 Months

AS Rosalia har vi da rater halve 2021 før ny kontrahering. Ser at As Floriana, AS Franziska, AS Romina og AS Fatima er oppdatert i 2022 med riktige rater, men ikke i 2021 arkfanene.
3 års avtale for AS Floretta er ikke registrert i noen av arkfanene.

Ble overrasket av hva ratene var i Q1/Q2 2020 stort sett 3 /6 måneders, og tolkes som lavest pris fikk avtalen. Eller kortere : As Fabrizia 2008 1296 957 yes fixed to Seaboard 14/21 days $6,300/d
velkjent
10.07.2021 kl 10:00 6453

KOmmentar til kostnader.
Hadde kontakt med IR for en tid tilbake der han meddelte at docking- cost ble avskrevet ovr 5 år, mens skipene over 25 år. Dette skulle bety at docking belaster likviditeten når det oppstår, men kostnaden er en del av avskrivningene. Songa-flåtens anskaffelsesverdi skal da avskrives i løpet av gjenværende "levetid" og jeg antar at disse avskrivningene blir vesentlig høyere pr. skip ( 3-gangeren?) enn MPCC-flåten. Dette skulle bety at skattbart overskudd holdes nede, mens utbyttekapasitet/likviditet holdes oppe. Basert på regnskapet pr. 31.3.21, tyder akkumulerte avskrivninger på at MPCC-flåten ble anskaffet brukt de senere år. (Ansk. verdi $ 615 M, avskr.128 M, tyder på kort eiertid når gj. snittlig alder er over 10 år og det avskrives ca. $ 50 M/år)

Er usikker på om hele anskaffelsesverdien av Songa-flåten blir gjenstand for ordinære avskrivninger. Vil tro at en del blir ansett for å representere fremtidig gevinst av befraktningsaktiviteten og vil muligens bli bokført som goodwill (aktivert) og avskrevet etter egne regler.
Redigert 10.07.2021 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
NetromK
10.07.2021 kl 11:14 6331

I finansrapporten Q1-21 side 16 står det i fotnoter (1):
"CBE based on actual Q1 2021 figures for the consolidated vessels. Capex per day excl. dry-docks"
Her ser det ut som docking kjem utanom CBE?

Meinar du dry-dock kan inngå i "Interest & Amortization", og at dette beløpet vil komme til å stige noko pga. Songa-flåten må avskrivast meir?.
Helg11
10.07.2021 kl 11:45 6195

New ConTex-Commentary - issued: July 8, 2021. Et par ting jeg bet meg merke i:
- Noen 2700 TEUs har fått rater på over 70k for 12 mnd.
- Linere (våre kunder) drar inn 250k/ship/day. Da har de råd til å inngå enda dyrere kontrakter enn det vi ser i dag, om de føler markedet skal holde seg.
- Peak season starter etter sommeren (og etterspørselen er allerede himmelhøyt over tilbudet av skip).

When looking at the w-o-w development of the New ConTex during Q2/21, we noticed weekly increases averaging to around 4%.
With the start of the 3rd Quarter last week, the increase nearly doubled to 7.5% and this week marked a new record, adding
another 13.6% and thereby passing the 2000 mark.
Biggest increases (matching the average) were enjoyed by vessels' sizes 1700 to 3500 TEU, for shorter periods - with the 2700
TEUs even gaining 19.8% - no surprise, as there have been actual fixtures at 70k for 12 months already.
Worth noting are the 6500 TEU vessels, showing an "average" increase of 13.7%; however in real numbers this equals to USD 9.412-
a few years ago these vessels had to be fixed for period at what is a weekly increase today.
Rumors have it that currently Liner Operators on FE/Europe and US trades earning a Time Charter Equivalent of some USD 250k per
ship per day... Where will this lead to? Demand is still outstripping supply by far, open tonnage is scarce, containers are hardly
available. But what will happen when the recently contracted newbuildings will come to the market? Will the cargo flow remain
strong enough to cope with that?
Time will tell.
In the meantime let's enjoy a summer with the traditional peak season still ahead of us...
velkjent
10.07.2021 kl 12:01 6171

Ja, gjennomsnittsalder på MPCC-og Songa flåten er ikke vesensforskjellig, så gjenværende avskrivningstid er omtrent lik, men anskaffelsesverdien pr. skip i Songa er langt høyere og vil bidra til høyere avskrivninger (amortization) i de årene som gjenstår. Docking-cost er vel lik uansett, men avskrives altså på 5 år etter at de er betalt.
Docking-avskrivningene spesifiseres ikke i regnskapet, så de må inngå i samlet beløp for amortization. Mtt forkus på dette er at skattbart overskudd reduseres mens evne til nedbetaling av gjeld og/eller utbetaling av utbytte øker. Følgelig er jeg enig i at spread-sheets for årene 2022 etc. fokuserer på EBITDA minus finans og ikke nettores. før skatt, som i 2021. Forøvrig er min holdning at nedbetalingen av gjeld bør holdes innenfor en fornuftig kapitalstruktur; især så lenge rentene er lave og det er rikelig tilgang på fremmedkapital. I et 3-4 års perspektiv med god kontroll på lønnsomheten, bør gjeldsgraden gjerne være minst 50%, eller litt høyere enn i dag.
Helg11
10.07.2021 kl 12:08 6644

@Svar: Flott gjennomgang!!! Siden MPCC ikke vil dele alle detaljer om pool-skipene, så må endel estimeres (som vi da har valgt å gjøre for 2021). I versjon 2 så er ratene hevet jevnt og trutt utover året, men mulig vi ikke treffer 100%. Og som du påpeker er dette små størrelser hvor avtalene i fjor var korte -> betyr at mange skal heves til rekordrater i år...
AS Floretta er oversett. Bra, takk, rettet opp frem til juni 2024 (!!!!!) nå.

@velkjent: Enig. I versjon 2, 2021-arket så påvirker DD-kostnadene cash flow (likviditeten) for kvartalet, men holdes utenom profit-beregningen. Linje 31 og 32.

@NetromK: Ja, tenker at DD kommer utenom CBE. Ref. kommentarene til @velkjent. Se også formlene i regnearket. Kommentaren min ifht. Songa var rettet mot at DD kostnader i 2021 for MPCC er ekstraordinært høye, og at oppkjøpet av Songa mot formodning ikke vil endre på at DD vil være vesentlig lavere i 2022 -> flere operating days.