MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2179491

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Struts
13.07.2021 kl 10:32 5398

Det er det! Jeg opplevde i det minste ikke noe i nærheten i de 30 årene jeg var i bransjen. Netto inn godt i overkant av $ 21 mill i løpet av ett år for en gammel (unnskyld benevnelsen for en ungmøy på 15 år) balje på 2,824 TEU er nok ikke hverdagskost for noen og enhver. Hva 75 skip vil dra inn i løpet av dette og de følgende år er vel omtrent umulig å få plass til på regnearket til Helgenen & Co. Skjønt de klarer det vel. For å sitere (pussig nok) Ibsen: Mannen har sin vilje, og kvinnen har sin vei. Sukk.

...Samtidig som en del her inne virker å nedjustere sine kursmål...fordi den har "gått så mye"

Nei... alt vi ser om dagen er manipulasjon- den har ingenting å gjøre under 30,- as we speak


PSI - det er når en "leker" med tallene og beregner hva dette rent faktisk vil resultere i kroner og øre på bunnlinjen at en gnir seg i øynene... Særlig tatt i betraktning at selskapet faktisk i dag kun har Mcap på 8 mrd (ta f.eks NEL og Kahoot som har MCAP på nærmere 30 mrd)... Mange henger seg opp i at MCPP har steget mange hundre prosent - men det sentrale er å vurdere om dagens MCAP tilsier at selskapet er et attraktivt investeringsobjekt basert på fremtidig inntjening...
Formel 1
13.07.2021 kl 10:59 5167

Jeg er "all inn" i MPCC, og tror at denne massive rateøkningen vil gjenspeile seg i kursen. Dessuten gode utbytter fremover!

Enig. Forskjellen på NEL/Kahoot og MPCC er at fremtidige inntekter i NEL og Kahoot er basert på antagelser og håp, mens vi i MPCC etterhvert har håndfaste kontrakter på hva inntektene vil bli i flere år fremover. Pr nå taler mye for at aksjonærene i MPCC vil få tilbakebetalt investert kapital i løpet av de neste tre årene i form av utbytter. Og deretter sitter man med «gratis» aksjer og ser pengene renne inn. Joda, det er ikke helt risikofritt, men i forhold til NEL/Kahoot er det rimelig bekymringsløst.
Ps. Jeg er likevel ikke inne med mer enn 34% av investert kapital i MPCC.

Ja, de som ser på kursøkning det siste året glemmer å se på hele historien.
Covid 19 gjorde først at alt stoppet opp, og det var ikke så mye å frakte. Ratene var under selvkost, og man fikk ikke sluttet skipene på mer enn i beste fall 3 mnd.
De gjennomførte flere emisjoner fordi fremtiden var usikker, og den siste var rene kriseemisjonen på bare en krone.
Så viste det seg at dette kunne de latt være, for da disse pengene kom inn begynte også ratene å stige, og selskapet klarte seg uten å bruke krisepengene.
Men det er jo nettopp denne kriseemisjonen som gjorde at kursen gikk så veldig ned og vi fikk muligheten til å bli med opp igjen.
Det er klart det ble veldig mange flere aksjer å dele overskuddet på, men hvilke overskudd da, det er jo helt utrolig at kursen ligger på et nivå med den stipulerte inntjeningen de neste to år.
De som regner med PE på inneværende år bommer helt siden de gode overskuddene først kommer fra q3 som vi nå er inne i, og de som ser på kursøkning bare fra en viss tid bakover i tid og ikke kjenner historien bak kursfallet i fjor bommer helt. Tror jeg.
At det er en periode med flat kursutvikling burde vi ha vennet oss til selvsagt, sånn var det jo på 5 etter først å ha vært oppe i 6,50 over flere dager og rundt 6,80 intradag. Den gangen virket det som om noen absolutt ikke ville ha mer enn 5,- kr aksjen, og så fort han gikk på dass så steg kursen. Men så kom han tilbake til pulten og vi var på 5 igjen.
Siden har vi også hatt flere flate perioder, men da ikke så stort prosentvis kursfall først.
Før eller siden fortsetter ferden, det må den bare gjøre når inntektene fremover er så store i forhold til kursen.
Redigert 13.07.2021 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
dato
13.07.2021 kl 11:30 4926

Fullstendig enig! Jeg så for øvrig på hva denne slutningen på angivelig 70k for ett år betyr i merinntekt på bunnlinjen, utover den inntekten jeg hadde estimert fremover for skipet. Jeg hadde beregnet en rate på 35k, og ytterligere 35k betyr ca 24 øre EKSTRA rett på bunnlinjen pr aksje. Så kan hver og en se hva det totalt ville medført på egen bunnlinje, om "ekstrainntekten" ville blitt overført direkte til aksjonærene....

Edit, endret til 24 øre fordi 12 øre var for ett halvår. Litt for rask der :-)
Redigert 13.07.2021 kl 11:37 Du må logge inn for å svare

Veldig godt poeng PSI - se på historikken og bakgrunnen for at kursen lå på nivåene som den gjorde for en stund, samt at når en beregnet forventet inntjening de neste 2 årene er det etter mitt syn helt surrealistisk at MCAP kun er på 8 mrd. Som Londonmann også et inne på - det er mye som tyder på at selskapet de neste 2 årene kommer til å TJENE INN DAGENS MCAP!!

Kursen vil naturligvis aldri stige i en jevn linje - og en vil ha flate perioder og dager hvor den faller noe tilbake. Etter flere dager med kursoppgang på høyt volum, faller den tilbake i dag på lavere volum.

Ja Londonmann - det er en stor forskjell, at en i MPCC har håndfaste "bevis" på hvilke inntekter en forventer å få og at de vil komme inn i løpet av kort tid. Det er naturligvis alltid risiko forbundet med investering i aksjer - men jeg har knapt sett et mer "risikofritt" og spennende selskap (Risk and reward). Jeg skjønner ærlig talt ikke at MCAP kun er på 8 mrd.
Redigert 13.07.2021 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
jadden
13.07.2021 kl 11:42 4975

Nå er EU og klima i ferd med å spenne ben under shipping også, containerrederier går ikke klar. Det hevdes i FA sin markedskommentar at dette er grunnen til dagens lille nedgang. Artikkelen kom i går ettermiddag i børstid, noe ned på ettermiddagen i går, men solid opp i sluttauksjonen.
Trist hvis klima skal ødelegge ytterligere flere gode bransjer. Olje ligger på sotteseng i mangel på investorer, jeg har i flere år hatt en god pott i AkerBp, men den nekter å komme opp på gamle høyder til tross for sterk stigning i oljepris og dagsproduksjon. Jeg håper MPCC er mer resistent mot klimahysteriet. Hvis båtene skal gå saktere vil fartøydemand øke ytterligere.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/07/12/7704218/skipsredere-frykter-klimaavgifter
velkjent
13.07.2021 kl 11:53 4901

Normalone skrev Helt vilt!
Kommer det flere liknende gode nyheter nå, havner snittet mit for MPCC i minus.

Er ikke enig i at klimakrav vil spenne ben på containersegmentet. Frakt med skip er det rimeligste man kan få, spesielt over noe distanse.

Dersom det kommer krav om fartsreduksjoner så vil det føre til et økende behov for skip og i et marked med allerede for få skip vil det nødvendigvis bidra til å presse fraktrater opp.

Usikkerheten som nyemiljøkrav resulterer i gjør at det kontraheres færre nybygg enn det ellers ville blitt gjort i dagens rateklima. Det vil bidra til at rederne ikke ødelegger markedet med oppbygging av overkapasitet, slik vi harxsett det skje tidligere, sist i bulkmarkedet 2003-08.

Jeg er overbevist om at vi kommer til å leve med et stramt marked i flere år fremover.
nima
13.07.2021 kl 12:00 4898

EU trenger vel mer penger til papirflytterne i Brussel, da er det bare å pøse på med mer avgifter. EU er vel et av verdens største rottereir, skjønner mer og mer at England valgt å forlate EU

Jadden - vil ikke dette nettopp ha den effekt at en vegrer seg mot å bygge nye skip, som igjen viser seg ved at vi de neste årene har en mye høyere etterspørsel enn det selskapene klarer å levere (gir økte rater)? Vil ikke eventuelt en slik avgift, som du skriver, gjøre at farten på båtene reduseres - hvilket igjen vil gi en økt etterspørsel?
Redigert 13.07.2021 kl 12:30 Du må logge inn for å svare

Nå må dere lese dere opp, bruke internettmaskinen, google & youtube... jobbe litt for pengene, folkens!

Constantin kommenterte nylig dette med fartsreduksjon og kostnad pr. båt for å legge inn "sperrer"...
Alby
13.07.2021 kl 12:28 4938


Hvorfor faller den i dag, er det noe jeg ikke har fått med meg ?

Neida, er børsen som vanlig

Bare å sitte, stille og rolig :)

I et stramt marked der majoriteten av skip som sluttes, sluttes på langtidskontrakter blir resultatet et hvert skip som sluttes, i realiteten fjernes fra markedet de nest 2-5 år. Følgelig synker antall ledige skip og det blir tøffere og tøffere å få tak i tonnasje. I dette markedet skal altså MOCC slutte over 20 skip høsten 2021. Det kan bli noen eventyrlige slutninger. Og jeg tror ikke 70k som dagsrrate blir rekord.
Teps
13.07.2021 kl 13:08 4853

Helt normalt etter store nedsalg. Dette må konsolideres over litt tid. Den kan godt teste ca 18,40kr på nytt uten at det er negativt. Tenker at vi beveger oss i intervallet 18,50 til 22 noe tid til.
Struts
13.07.2021 kl 13:27 4969

FA slår opp salget av Klaveness' kvartett på 4 x 2500 TEU enheter bygget 2013+2013+2013+2014 til $ 120 mill E/B (enbloc). Hadde ikke trodd den prisen for en måned siden, men nå er det ikke til å lette på øyelokket av en gang. Syntes nesten for lavt, men kan ha med leveringstidspunkt, sen levering etc å gjøre. Salget av =KIEL TRADER= 2,526 TEU 2003 Kvaerner Warnow 3/45 ts cranes i forrige måned til $ 20 mill fremstår fremdeles for meg som kanonsalg nr 1 (ja, eller 2 da). Uansett, vil oppjustere flåteverdien - er jo ikke lenge siden - men drøyer litt, spørsmålet er ikke om det blir like mye (var vel $ 150 mill eller deromkring) men hvor mye MER enn det. Jaja, sånn går nå dagan...
Redigert 13.07.2021 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
dato
13.07.2021 kl 13:31 4980

Utrolig bra! Håper du fortsatt nyter livet og solen i Grimstad :-)
Struts
13.07.2021 kl 13:35 5011

Jo takk! Tilbake torsdag tror jeg, skal gi beskjed (med mindre du har lyst til å bli permanent referent fra VPS-loggen, haha)!

Som aksjonær ønsker man ar kursen skal stige hver dag - men ALLE aksjer har godt av korreksjoner underveis. MPCC steg på fredag med nesten 7 % (omsetning på 140 mill) og i går med nesten 5 % (omsetning på 117 mill). I dag ser vi etter min oppfatning derfor en helt naturlig korreksjon - hvor jeg regner med at vi havner på en omsetning i snitt på halvparten av fre/gårsdagens omsetning. Trenden er fortsatt veldig positiv og det fundamentale er utrolig sterkt. Stemmer det at MPCC har fått en dagsrate på USD 70 000 (ett år) - og MPCC vil oppnå noe av det samme for de ca 20 skipene som skal inngå nye kontrakter denne høsten, er det bare å ta frem kalkulatoren (hvis en ikke allerede har gjort det)...
Redigert 13.07.2021 kl 13:57 Du må logge inn for å svare

Vel, det vil være julaften og 17. mai samtidig dersom kursen igjen skulle bevege seg ned under 19 tallet. Men når noe høres for godt ut til å være sant, så er det det gjerne heller ikke. ;-))
Dan123
13.07.2021 kl 14:05 5237

New Contex opp 5.53% 🥳

Foreslår at du i tilfelle får tak i en kalkulator som er vannavkjølt, for med slike tall er det overhengende fare for varmgang!;-))
dato
13.07.2021 kl 14:10 5631

Jeg tror at vi kan få se ekstremt gode rater for flere kortere kontrakter, men jeg tror vi får se flere lange kontrakter (2-4 år) til mer «normale» rater. MPCC har så langt, i mine øyne, vært gode på å kombinere lange kontrakter, som gir både gode inntekter og forutsigbarhet, med korte og SVÆRT innbringende kontrakter.
viggi87
13.07.2021 kl 14:14 5632

Litt mer på Carlotta-charteravtalen om dere er interessert.. Bekreftet av CB i dag. Selve avtalen ble inngått for to uker siden. Per nå ligger forhandlingene på en 2700 TEU til 3-6 måneders lengde på rundt 120 000 USD/dag om en er interessert i kortere charteravtaler.
viggi87
13.07.2021 kl 14:18 5626

AS Roberta: 9. juli. Bengal Tiger Line 24 000 USD 2 år
AS Caralia: 5. juli Hapag Lloyd 33 000 USD 34-36 mnd.
Keefer
13.07.2021 kl 14:21 5610

Forstår jeg deg rett ved at AS Carlotta på 2700 TEU har fått en 1 års lang avtale til 70.000 USD/dag, samt er i forhandlinger om en forlengelse på 3-6 måneder på rundt 120.000 USD/dag ut over dette, eller er det snakk om et annet 2700 TEU skip det forhandles om ut over AS Carlotta?
viggi87
13.07.2021 kl 14:22 5677

Det er det siste. Altså 2700-klassen generelt.
dato
13.07.2021 kl 14:22 5696

Det er ekstremt bra det :-)
dato
13.07.2021 kl 14:25 5673

«Om dere er interessert», ja du kan spøke du :-). Tusen takk for (i dobbel forstand) verdifull info!
Redigert 13.07.2021 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Struts
13.07.2021 kl 14:29 5730

Du følger ikke bare med, du bidrar med info til de grader! Ett av skipene til MPCC hadde (så vidt mitt visne indre erindrer) en slutning på 60-85 dager (eller der omtrent) på tilsvarende (eller litt høyere nivå). Det er "lommer" som oppstår når markedet er euforisk multiplisert med ekstatisk som kan oppstå, gjerne med tanke på posisjonering frem mot nyklassing/dokking. Nyklassing er hvert 5 år (ingen utsettelse utover det vanlige "vindu") og dokking hvert 2.5 år (var det i det minste i min tid)

Ett av mange fine momenter med denne tråden er nettopp Deling av info. Hva hadde vi vært foruten? Og så får vi som vanlig ta en ettermiddagsbønn til Kbkristi (som sannsynligvis? - surrer rundt i en Lamborghini Bobil med frue og to døtre i påfølgende Porsche hakk-i-hæl eller noe i den duren)

Takk for info!
Dere har vel nå sett regnearkene selv men lager som vanlig min lille rapport likevel:
Med dagens rater stipuleres nå inntektene i 2022 til 10,51 og for 2023 til 14,34, totalt for disse to årene 24,85!!!
Hvis vi trekker fra 22% skatt blir det 19,38 kr igjen pr aksje for disse to årene samlet.
Vi kunne tatt med de stipulerte 15,49 for året 2024, men da vil jo dagens kurs se enda dummere ut så det dropper jeg...
Tror jeg skal ta en is jeg, en båtis nå, er lei miljøprat og grønn pistasjis
dato
13.07.2021 kl 14:39 5810

AS Roberta var på kontrakt med samme ut august. Dersom ny kontrakt gjelder fra starten av juli må altså en kraftig økt rate for de to siste månedene av siste kontrakt ($11,5k) være en del av avtalen. I så fall, veldig bra!

Ja da deg en is du. For aksjen er da vittelig ned 3,41% as we speak...
viggi87
13.07.2021 kl 14:51 5745

På de to i min siste post er det dagene de ble inngått. Roberta gjelder fra 20. aug. Carelia fra 5. aug. Beklager at jeg glemte dette.