MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2179802

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
viggi87
15.07.2021 kl 08:04 6047

Igjen ikke helt relevant for MPCC direkte, MEN:
Skipseier Evergreen har lyst på feedere. De er visst i markedet etter 12 stk 2300 TEU, 12 stk 3300 TEU og et par 1800 TEU. Ryktene sier visstnok at de fikk forespeilet 40 mill USD per 2300-skip og 49 mill USD per 3300 skip. Dette er nybygg og prisene inkluderte ikke scrubberinstallasjonen. Visstnok har de fått forespeilet fullføring av ordren i løpet av 2025 om den plasseres nå. Og nybyggprisene i klassen har visstnok økt med 40% i q2. Noe av dette har riktignok å gjøre med en dramatisk økende stålpris i der siste.
Edit: Ble mye "visstnok" her. Beklager det. Er visstnok trøtt.
Redigert 15.07.2021 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Kaga
15.07.2021 kl 08:52 5747

Du er god til å skrive Londonmannen. Godt formulerte innlegg som trekker frem det essensielle i MPC-caset. Kjekt at du slang deg på her :-)

Takk. Hyggelig du liker mine skriblerier. Innleggene blir nok litt i lengste laget, men når man har vært gift med en bergenserinne i en del år, så blir det fort mange ord. ;-))

Når det gjelder det å slenge seg på, så er jeg irritert på meg selv at jeg ikke tok sats noe tidligere. Men det er jeg nok ikke alene om, og flere vil det bli.
dato
15.07.2021 kl 09:18 5500

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 699’ aksjer, og har med det 71.91% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

Salg: The Bank of NY Mellon, reduserer i to konti: 387' / 49' (3 728') / 1 415'), J.P Morgan Securities: 358' (4 017'), State Street Bank: 227' (8 296'), Citigroup Global: 201' (1 986'), Verdipapirfondet DNB: 90' (6 028'). Ellers bare to endringer under 22'.

Kjøp: Skandinaviska Enskilda Banken(inn igjen på topp 50): 400' (800'), The Bank of NY Mellon: 234' (1 015'), Nordnet Bank: 141' (2 762'), Nordnet Livsforsikring: 80' (5 015'), Avanza Bank: 42' (1 753'). Ellers bare to mindre endringer under 20'.

Største kjøper totalt er en ukjent, med 515' (516') (ja, hadde 1' fra før :-)

Dette var for øvrig (aller) siste bidrag fra vikaren, hva referat fra Topp 50 angår.
Redigert 15.07.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
jadden
15.07.2021 kl 09:20 5485

Skulle tro at gårsdagens markedsbeskrivelse fra ledelsen gjennom FA-artikkelen skulle ha nok krutt til å sende kursen gjennom 22, men den gang ei! Kursløftet varte bare 3-4 timer før vi var tilbake til utgangspunktet. Det er vanskelig å forstå at aksjer med dagens stigningspotensiale blir solgt på dette nivået, sjelden man er borti et så opplagt case.
Redigert 15.07.2021 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
Veim
15.07.2021 kl 09:23 5479

Ein skigard kan ikkje vara evig veit du. Litt samme med kurs. Tålmodighet. Skrevet i stein oppgang så bare å nyte morrakaffen, ut å finne ramme senere på Rusta, til artikkelen i finansavisa.
Redigert 15.07.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare

Får håpe hun har dem, mer enn 3000 kr stk blir jo fort en formue for en liten bunke slike, og hvis hele greine nærmest er ‘glemt’ kan det bli en fin overraskelse
Kaga
15.07.2021 kl 09:29 5413

Det er ferietid, har vel litt å si det også. Rimelig sikker på (opplagt case som du skriver...) at i august blir det riktig gøy å være MPC-aksjonær igjen.

Torsdag i dag. Når kommer oppdatering av rate-indexene?
Dan123
15.07.2021 kl 09:52 5210

Rundt 14 mener jeg 🤔
Sydney
15.07.2021 kl 09:56 5204

Har ihvertfall aldri komet over en aksje så til de grader hauset som ikke stiger mer enn den gjør fra disse nivåer. Nå er det vel sånna t ratene bør holde seg gode og båtene Signes før pengene renner inn. Jeg slang meg på på 21,5.
jadden
15.07.2021 kl 10:11 5119

Legger inn fra Loadstar.com jf link fra Nani Alvez i går kveld. Utrolige slutninger, men også en liten advarsel om boble:

By Mike Wackett 14/07/2021
Containership owners that have ships with expiring deals are having their heads turned by the vast sums being offered for short-term charters.

And, according to one Hamburg-based broker, the boxship charter market is “in danger of eating itself” in the “craziest market I have ever seen”.

Several non-operating owners (NOOs) are using scheduled dry dockings and any slack time between charters to fix small containerships with eager charterers at astronomical hire rates of $150,000 a day or more.

Amounts on offer are now so vast they are tempting NOOs to reconsider their strategy of agreeing long-term charters at highly elevated rates in favour of “paying off the mortgage” with a short-term fixture.

Freight forwarders, NVOCCs and entrepreneurial Chinese carriers CU Lines and BAL Container Line are among those driving the huge leaps in daily hire rates for one or two round-trip fixtures from Asia to North Europe and the US west coast.

Alphaliner reports that Hong Kong-headquartered BAL has chartered the 5,042 teu CSL Santa Maria for three months between Asia and North Europe at an eye-watering $160,000 a day.

Its owners will therefore receive a massive $14.5m in charter hire for the 90 days of employment – almost twice the value of the vessel just six months ago. Unsurprisingly, given its current earning power, Vesselsvalue has upgraded its valuation of the 16-year-old panamax to $49m, a substantial bonus for the Greek owners who purchased the CSL Santa Maria in 2017 for just $7.6m.

And according to Alphaliner, there is no sign that the historically high charter rates will start to fall any time soon. It said: “Demand remains strong across the board with prompt vessels of any sizes rapidly finding a new employment.”

Another notable recent short-term fixture was the 1,800 teu handy container vessel, A Fuji, fixed by an unnamed NVOCC for six-to-seven months at $87,000 a day – the ship’s previous charter in January with CMA CGM was for a three-month period at $17,000 a day. The new fixture will bring in $15.7m-$18.3m for the owner. The ship was ordered in 2018 and delivered in January, and cost Lomar Shipping just $22m.

“I never seen the containership charter market like this in my 25 years as a shipbroker, but it can’t go on for much longer,” said the Hamburg broker. “OK, so the shipowners have had a very tough time for a number of years, but the market has now swung the other way so severely that it is danger of eating itself, and that will not do anybody any good.”

Alphaliner agrees. “It is unclear how long such a bonanza will last for NOOs, but it is hard not to consider the current extremes as a bubble waiting to burst,” it warned.
Pentad
15.07.2021 kl 10:14 5128

Noen fikk et bra kjøp på 21,20 i morges.

@Struts, hun vil ikke ha noe med de 'greiene' å gjøre. :-)
@PSI, ikke sant? 'She pulled a Warren Buffett' uten å vite det. Sitt og hold på de aksjene (i et bra case) nesten til graven, så blir det verdier ut av dem.

Jeg tok en ringe runde til de største rederiene MSC, COSCO, MAERSK og HAPAQ LLoyd og spurte hva prisen er for en 20foter og en 40foter i dag. Dem oppga priser på USD 8500-USD 10000 for en 20foter og det dobbelte, dvs USD 17000-2000 for en 40foter. I 2019 og store deler av 2020 var prisene på disse USD 1000-USD1200 i snitt for en foter (Prisene økte noe mot slutten av 2020, særlig de to siste månede til ca pluss minus USD 18000 for en 20foter og det dobbelte for en 40foter!), og det dobbelte for en 40foter. Det som er spesielt nå er at selvom kundene betaler gjerne i øvre sikte ca USD 10000,- for en 20foter eller USD 20000,-, så er det ikke sikkert de vil få plass med det første. Men gjerne vente i 1 til 2 måneder før de får plass på skipene. Noe som igjen betyr at container rederiene, med eksisterende rater, har omtrent 10doblet inntjeningen sin i forhold til 2019 og i store deler av 2020. Hvis vi kun legge til grunn at MPCC oppnår rater som er 70% av dagens høye ratenivå, tilsier det en ca en 7-dobling av inntjeningen. I følge rederiene vil dagens stramme marked vare i minst 2 år til, med tanke på pandemien og markedets ubalanse. Med tillegg oppkjøpet av Songa Container, vil selskapetsinntjening øker også vesentlig. Legg merke til at oppgjøre er 50/50, dvs halvparten i kontanter og halvparten i aksjer. Blystad og co tar gevinst, samtidig som dem vil også få med seg oppgang i de siste ukenes rater oppgang. Fredly vil være med også med sine 60mill. innvestering. Jeg mener at vi i løpet av høsten vil se kurser mot kr 55-60 basert på dagens inntjening. Selskapet er for billig og kontantstrømmen er svært sterk. Selskapet guider allerede utbytte utover. Blir overrasket om dette blir en utbyttemaskin i de neste årene!

Vel, produktene som markedet etterspør må fraktes fra produsent til forbruker. På en klode sæder 2/3 av overflaten er dekket av hav, så sier detcdeg selv at transporten av containere må enten skje vis sjøtransport eller flytransport. Man må ikke være mye bevandret innen logistikk for å skjønne at kapasiteten ombord i skip kontra flyfrakt vil gjøre sjøtransport til det foretrukne transportapparatet.

Og når det mangler både ledige konteinere såvel som skip til å frakte dem på, så gjør det noe med ratene. Hva kan i såfall sprekke denne «boblen»? Jo, en betydelig økning i kapasitet av containerskip. Men hvordan skal det skje i en verden der verftskapasiteten er begrenset? Bygge nye verft? Ja, det skjer jo over natten. Bygge flere containere? Vel, det vil kreve mer fraktkapasitet. Flere containerskip? Så det var bestille en del containerskip, men rederiet var forespeilet at leveransen kunne finne sted i løpet av 2025.

Jada, ser med spenning frem til hva som skal sprekke denne «boblen». Vanskelig å se at det skjer innen 2022/23. Men må gjerne tro at så skal skje, men noen må neste komme opp med et realistisk scenario hvorrdan det skal skje.

Prøv å ringe til dem du også, og si at du vil bestille en container med dine varer og se hva dem kan tilby deg av priser ...

Bli ikke overasket når MPCC blir en utbytte maskin de neste årene!

Skriblerier her på FA forum eller TI har aldri i seg selv hatt kraft i seg til å bevege kursen. Det er helt andre krefter som styrer kursutviklingen. Holder man fokus på det fundamentale er man rimelig sikker. Tenker vi får noen sinnsyke kvartalsrapporter for Q2 og Q3 som vil ta pusten fra de fleste. Da vil nok også interessen ta seg betydelig opp, sammen med stigende aksjekurs. Grattis med kurs 21,50. Du vil snart nok se at du har gjort en kjempegod investering.
Lykke til!

Det sier seg selv at en ikke til evig tid kan ha dagsrater som vi ser i dag - men som det står i artikkelen;

"And according to Alphaliner, there is no sign that the historically high charter rates will start to fall any time soon. It said: “Demand remains strong across the board with prompt vessels of any sizes rapidly finding a new employment.”

Videre står det også i artikkelen at vi nå ser flere avtaler som strekker seg over lengre periode (mange år).

For min del er det så enkelt at når markedsutsiktene - og avtalene MPCC inngår - viser at selskapet vil ha et OVERSKUDD i løpet av de neste to årene som utgjør minst dagens verdi pr aksje, kan jeg knapt finne en bedre investering. Dette er altså et selskap som allerede nå tjener utrolig med penger - og som vil tjene enda mer i 2022 og 2023. Tenk bare hvilket utbytte som vil bli delt ut i løpet av kort tid.

Takk for artikkel!

Selv tenker jeg at når vi hører om rater på 70-120.000 dollar om dagen så er det nettopp som CB har fortalt om, det er lite skip ledige og behovet er stort. MPCC har skip å tilby og får betalt for det.
Så kan noen mene at toppen er nådd eller er nær, men ærlig talt, det gjør vel ikke så mye, det er sykt bra med stabile rater på det nivået. Det vil gi ekstreme inntekter til MPCC!
Jeg drømmer ikke om rater på 200.000 dollar dagen. På ett eller annet nivå vil det ikke lenger lønne seg å frakte varene. Det er ikke noe vits i at vi kommer dit.

https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2021/07/15/7706061/morten-astrup-sikrer-portefoljen-med-short-posisjon-pa-obx-indeksen

Kjøpsanbefaling på MPCC.
Astrup skriver at kontantstrømmen de neste tre årene vil overstige dagens markedsverdi!! Flere som har funnet frem kalkulatoren...
Redigert 15.07.2021 kl 11:21 Du må logge inn for å svare

Trekker også frem at MPCC kommer til å bli en utbyttemaskin og mener det er positivt å få inn en langsiktig eier som Blystad.
jadden
15.07.2021 kl 11:30 4787

Ja det er vanskelig å se for seg at denne supersyklusen i rater skal falle brått, å se 2-3 år frem i tid føles rimelig safe. Når det gjelder kapasiteter på fartøyer, nybygging etc som Londonmannen er inne på, er det fint lite man kan gjøre på kort sikt som kan forbedre tilbudet. Imidlertid er det annen side som kan slå ut i markedet, det er pris. Jeg tenker ikke da på stålpriser og fartøypriser, men prisene på varer og gods som transportereres. Med de eksplosive høye ratene vi nå ser, vil dette slå ut på produktprisen til sluttkunden. Blir prisøkningen for stor må kunden kjøpe mindre, og det blir mindre å frakte. Men dette kan heller ikke skje over natten, coronaen har bygget opp et enormt varebehov globalt, befrakterne er på etterskudd. Dette etterslepet må først bygges ned, vi er knapt i starten på den jobben, snakker minst 2025.
Alby
15.07.2021 kl 11:34 4776


Var det i august selskapet skal ta stilling til utbytte ?
dato
15.07.2021 kl 11:35 4772

Q2 tror jeg (trallala...) lander på +/-$14 mill på bunnlinjen, og +/-$19 mill i cashflow. Veldig bra historisk sett, men tar vel neppe pusten fra noen. Q3 blir nok bedre enn noen turte å tenkte bare for ett par uker siden, med minst $60 mill i cashflow. For så å øke derfra...

Tusen takk for gode innlegg!

Du skriver voldsomt godt, som flere her inne påpeker. Enorm kudos til deg og flere andre her inne. Tusen takk!
Håper dere fortsetter 🤝
jadden
15.07.2021 kl 11:52 4690

Morten Astrup er intervjuet i FA, han har valgt MPCC som en av sine favoritter: FÅR GODT BETALT: MPC Container Ships tjener rått på dagens skyhøye rater for containerfrakt, påpeker investor Morten Astrup.

"Skyhøye fraktrater

Investoren liker imidlertid MPC Container Ships, som er ledende innenfor «feeder container»-segmentet, der flåten er aldrende og ordreboken mer moderat enn for de større skipene.

– Hele årets kursoppgang kan enkelt regnes hjem i skyhøye rater, forklarer han.

– Det innebærer at kontantstrømmen i de neste tre årene trolig vil overstige dagens markedsverdi, slik at alt ligger til rette for en utbyttefest når selskapets utestående obligasjoner mest sannsynlig refinansieres i løpet av året.

Også aksjonærvennlige eiere som Arne Blystad er et viktig pluss, ifølge Astrup."

Nei, det var etter at Q3 var ferdig og de hadde gjort seg ferdig med de fleste slutningene i 2021. Men tar jeg ikke mye feil, så er det bare å glede seg. For det som kommer vil trolig gi oss alle en skikkelig bakoversveis! Har du tilfeldigvis tupé, anbefaler jeg st du holder på den! ;-))
Salbei
15.07.2021 kl 12:35 4531

:-) Heldigvis, som hårløs slipper jeg å holde på noe som helst. Verre med hjertet tenker jeg..vurderer pacemaker:-) Hvor mange containere går det på et sånt skip? 100? Gjevt å eie aksjer man ikke skal selge før om 3 år værtfall. Da kan utbyttene betale for mitt nye kjøkken og for katten sitt lekestativ:-)
dato
15.07.2021 kl 13:01 4374

ANGÅENDE TREFF FOR AKSJONÆRER
Det har dukket opp noen nye skribenter/aksjonærer på denne tråden i det siste. bl. a. deg Londonmannen. Jeg er derfor usikker på om du/dere har registrert at en del av oss aksjonærer skal treffes på Havna Hotell på Tjøme, 4.-5. september. Hva med deg viggi87?

Det ser ut til at vi blir mellom 20 og 30 stk. Flere av personene som skriver og deler info her, skal være med. Til info, det kommer også folk som ikke har skrevet her, men bare har opplevd å ha glede av tråden, og det er på ingen måte slik at det bare kommer folk som sitter på mange aksjer. Nevner det også fordi det har vært spørsmål rundt det. Antall aksjer er overhodet ikke interessant! Jeg vet f.eks. at jeg sitter på vesentlig færre aksjer enn flere. Skulle noen rekke å selge seg ut før 4.september, kan de selvsagt fortsatt være med, om de ønsker det.

Det er svært få overnattingsmuligheter igjen på hotellet, men det er evt mulig å leie hytter på en campingplass få kilometer unna.

For mer info, send en mail: datompcc@gmail.com

Pacemaker kan anbefales, kanskje sågar hjertestarter. For det kan bli litt ov noen positive sjokk vi står foran. ;-))

Artig å følge denne om dagen :-) Jeg var inne i mpcc første gang fra 7-tallet og solgte ut på 14-tallet. Men nå klarte jeg ikke sitte på sidelinjen lenger, gitt, og mønstret på igjen forrige uke etter den lille dippen som kom ned mot 20 igjen. Kjøpte også litt mer i dag for å utnytte rød børs ...

Andre som laster opp mer nå, i påvente av eventuell oppgang i forbindelse med Q2?
MdC81
15.07.2021 kl 13:39 4180

Fikk melding om utkast av logo trolig i morgen. Gleder meg 😁
dato
15.07.2021 kl 13:52 4144

Høres bra ut, det blir veldig spennende :-)
viggi87
15.07.2021 kl 13:53 4323

@ Dato: Tusen takk for påminnelsen/invitten. Det hadde vært veldig trivelig å sosialisere og treffe dere og prate containerfrakt og mye annet (Ibsen feks?). Problemet er at helga passer ikke mtp. skolestart selv om det er på helg. Dette er en ganske hektisk periode for en filolog. Men dere får kose dere, og kanskje det blir et vårtreff? Hadde vært fint å sitte å kose seg i mai mens de unge håpefulle har sine skriftlige eksamener, for eksempel.

Uansett, sendte Mintzmyner noen spørsmål gjennom en chat som han har både om NOO-er generelt, og MPCC spesielt. Den siste uka har han vært i kontakt med flere meglere, og alle bekreftet at de hadde blitt kontaktet av chartere med forespørsel om korttidskontrakter ala de som MPCC sikret før helgen. Det er særlig 1700 TEU klassen og oppover som er populær. Det finnes så å si ikke ledige skip, og MPCC har en god del av de som faktisk blir ledige fremover. Vi kommer derfor trolig til å se flere slike avtaler. Ellers spurte jeg også om charteravtaler på lenger enn 3 år for båter i MPCC sitt segment. Han skrev at et par avtaler for båter på ca 2500 hadde blitt gjort på rundt fem år, men at raterabatten ift en 3-årsavtale var stor. Han ville ikke tippe noe om utviklingen der, men mente at ratene for avtaler opp til tre år kom til å øke fremmover. Ellers skrev han i en artikkel (ikke til meg) om containerfrakt at de flåteverdiene som særlig VV opererer med ikke reflekterer de prisene som blir oppnådd ved salg av andrehåndstonnasje, og at han skrev "you likely have not seen nothing yet" i forhold til skipsverdier. Her er han altså enig med CB om at skipsverdiene "lagger" charterratene, men han hinter også om at tjenester som VV er bakpå.
Redigert 15.07.2021 kl 13:55 Du må logge inn for å svare

Dato
Hjertelig takk for omtanke og invitasjon til Tjøme helgen 4-5 sep d.å. Det blir nok en særdeles hyggelig samling. Men dessverre blir det ikke mulig for meg å delta. Setter pris på å bli invitert og ønsker dere alle en hyggelig, interessant og sosial samling! Med Q2 tallene bak oss på den tid vil jeg tro det kan bli høy sigarføring og edle dråper i krystallglassene!🥂