MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Jeg liker deg mye bedre i dag enn jeg gjorde i går Formel 1 🤗
Flott, her blir det ikke solgt en aksje på 2-3 år, mist!
Struts
20.07.2021 kl 13:43
8402
Slettet brukerskrev I skrivende stund 5% blank
Hehe, du megler en megler? Da jeg var ung, lærte jeg det motsatte: Broke an Owner, never broke a broker! Og da tenkte jeg ikke på konkurs, men om yrket. Jaja, når nicket er Formel, så kan det jo være både pga at man liker å kjøre raskt i svingene eller man er litt N.H.Abel-aktig. Kanskje du er noe midt i mellom, i så fall ikke det verste!
Container Ships In High Demand as Rates Skyrocket.
https://www.hellenicshippingnews.com/container-ships-in-high-demand-as-rates-skyrocket/
https://www.hellenicshippingnews.com/container-ships-in-high-demand-as-rates-skyrocket/
Normalone
20.07.2021 kl 14:23
8219
Jeg har aldri vært tilhenger av skribenter som den ene dagen skriver om børskrakk/dommedag - mens neste dag er super positiv og skal ikke selge aksjer de neste 2-3 årene. MPCC har tydeligvis blitt en veldig attraktiv traderaksje - og jeg registrerer både her og på FB siden at det har kommet inn mange nervøse investorerer som ikke helt vet/skjønner den voldsomme svingningen en ser i aksjen (og som ikke helt vet hvordan en skal reagere når en ser de røde tallene på aksjekontoen).
Et klart råd; undersøk selv før en investerer, lag en klar plan og aldri stol på noe av det som skrives (som ikke er av objektiv karakter)! For MPCC - sjekk utviklingen i ratene, les dere opp på artikler/presentasjoner/rapporter, beregn selv hvilke inntekter MPCC vil få de nærmeste årene og alltid still dere selv spørsmålet; hva er grunnen til at kursen synker/stiger? Er det noe fundamentalt som tilsier at MPCC skulle falle med nesten 1 mrd I MCAP i går? Hvis ikke - er dagens kurs en kjøpsmulighet eller er det noe ift det fundamentale som tilsier at en bør selge på dagens kurs? Sjekk selv og gjøre deres egne vurderinger- og aldri la panikk/grådighet styre deres beslutninger!!
Et klart råd; undersøk selv før en investerer, lag en klar plan og aldri stol på noe av det som skrives (som ikke er av objektiv karakter)! For MPCC - sjekk utviklingen i ratene, les dere opp på artikler/presentasjoner/rapporter, beregn selv hvilke inntekter MPCC vil få de nærmeste årene og alltid still dere selv spørsmålet; hva er grunnen til at kursen synker/stiger? Er det noe fundamentalt som tilsier at MPCC skulle falle med nesten 1 mrd I MCAP i går? Hvis ikke - er dagens kurs en kjøpsmulighet eller er det noe ift det fundamentale som tilsier at en bør selge på dagens kurs? Sjekk selv og gjøre deres egne vurderinger- og aldri la panikk/grådighet styre deres beslutninger!!
FA2000
20.07.2021 kl 14:31
8379
Det som bekymre “rookies” som mig selv er når FA skriver at Morgan Stanley forventer børs-korrektion på 20%… og at man skal holde sig fra volatile aktier.. måske særligt den som er steget meget som F.eks MPCC.. men uanset hvad så har det fundamentale ikke ændret sig negativt nærmere positivt med rater som stiger….
Jeg sidder også LONG i denne aktier men forstår godt bekymringen som nogen lykkes at skabe..
Jeg sidder også LONG i denne aktier men forstår godt bekymringen som nogen lykkes at skabe..
Struts
20.07.2021 kl 14:34
8444
Fra Banchero Costas ukerapport flg slutninger rapportert:
Vessel Name Built TEUs TEU@14 Gear Fixture Period Rates
Rdo Concord 2009 6966 4920 no fixed to Hapag L. 58-62 m $55,000/d
Thorstar 2003 2824 2020 no fixed to Zim 36 m $34,500/d
Contship Ice 2011 1345 925 yes fixed to Zim 35-37 m $25,000/d
Contship Sun 2007 957 604 yes extended to Cma Cgm 24-26 m $15,500/d
Vessel Name Built TEUs TEU@14 Gear Fixture Period Rates
Rdo Concord 2009 6966 4920 no fixed to Hapag L. 58-62 m $55,000/d
Thorstar 2003 2824 2020 no fixed to Zim 36 m $34,500/d
Contship Ice 2011 1345 925 yes fixed to Zim 35-37 m $25,000/d
Contship Sun 2007 957 604 yes extended to Cma Cgm 24-26 m $15,500/d
Salbei
20.07.2021 kl 14:34
8464
Tror det er mange nybegynnere/amatører som eier aksjer i MPCC. Selger så fort de ser et lite rødt tall:-) Jeg må bare le. Man lærer etterhvert at det sikreste og mest lønnsomme i slike aksjer er å eie de i flere år. Da kan man gjøre andre ting og trenger ikke følge med, samtidig som man blir rik. Tålmodighet er noe ungdommen ikke har i dag, men det kan lærest. Det sa min mor:-)
viggi87
20.07.2021 kl 14:44
8433
Jeg har flere. Ingen av "våre" dog
3500 TEU 38K 60 mnd
2600 TEU 31k 42 mnd
2700 TEU 75k 12 mnd
1700 TEU 28k 36 mnd
1000 TEU 20K 36 mnd
1700 TEU 87 K 6 mnd
5000 TEU 160k 3 mnd
3500 TEU 38K 60 mnd
2600 TEU 31k 42 mnd
2700 TEU 75k 12 mnd
1700 TEU 28k 36 mnd
1000 TEU 20K 36 mnd
1700 TEU 87 K 6 mnd
5000 TEU 160k 3 mnd
Redigert 20.07.2021 kl 14:57
Du må logge inn for å svare
TheGambler
20.07.2021 kl 14:46
8424
Struts
20.07.2021 kl 14:51
8403
Alle sterke, men for meg syntes den nest og tredje siste mest imponerende - takk! At det ikke er "våre" er egentlig uvesentlig (intet vondt ment, tvert i mot), for MPCC er nok mer enn klar over hva "ståa" er!
Redigert 20.07.2021 kl 15:35
Du må logge inn for å svare
Struts
20.07.2021 kl 14:56
8368
Jo, men man skal heller ikke kimse av ungdommen - de er fremtiden! Til ungdommen skal man le til og med, ikke AV, da glemmer man jo sin egen?
velkjent
20.07.2021 kl 15:00
8349
TheGambler skrev https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1 New Contex. Opp 4,6%
1700-klassen opp over 40% siden 20.6. og MPCC-kursen var høyere den gang enn i dag!
Kloke ord!
Struts, jeg registrerte at du påpekte at du ikke er online med Frankfurter-børsen. Det er heller ikke jeg, men sitter på en fortauskafe i Frankfurt, og inntar en Dimbling. Øl i grønn sone! Og leser kurser og innlegg med store øyne og registrerer også at de fleste av de trofaste aksjonærene fortsatt et i bildet! Herlig!
Jeg har ønsket lenge å spørre deg - og gjør det nå. - hvordan skjer egentlig forhandlingene om nye rater. Hvem tar initiativet, hvordan kommer man frem til endelig rate og hvordan kontraktsfestes avtalen til slutt????
Jeg har ønsket lenge å spørre deg - og gjør det nå. - hvordan skjer egentlig forhandlingene om nye rater. Hvem tar initiativet, hvordan kommer man frem til endelig rate og hvordan kontraktsfestes avtalen til slutt????
Redigert 20.07.2021 kl 15:24
Du må logge inn for å svare
Normalone
20.07.2021 kl 15:26
8218
Så har du samtidig andre som mener at vi ikke er inne ien korreksjon/krise;
https://e24.no/boers-og-finans/i/jzrqG9/tydelig-boersfall-i-usa-det-er-ikke-noe-krise
Samtidig er min oppfatning at MPCC, et selskap som tjener og vil tjene enda mer i 2022/23 (verdiaksje), vil være et sikrerer kort enn selskap som ikke tjener penger (såkalte vekstaksjer) dersom en kommer inn i en korreksjon. Samtidig er det viktig å ta med i betraktning hvilket tidsperspektiv en har på investeringen sin - samt vurdere på hvilken måte nettopp ditt selskap vil bli påvirket av en ev. Korreksjon (dvs. se hen til hva som ev. er årsaken til at markedet vil oppleve en korreksjon - siden det er noen selskaper som helt klart er "tjent" med en krise - ref flere teknologiaksjer ifm pandemien).
En ser fra dagens oversikt at ratene fortsetter å stige - og vi vet at MPCC skal inngå totalt 26 nye kontrakter/slutninger i løpet av høsten (noen er allerede inngått med eventyrlige rater), og basert på dagens ratenivå bør en forvente minst like gode rater på de nye slutningene fremover. Selskapet har også uttrykt i artikkel i FA forrige uke at en er nødt til å oppdatere guidingen (ref guidingen gitt i børsmeldingen 22. juni).
Oppsunmert; de fundamentale forholdene i MPCC er betraktelig sterkere i dag sml med når kursen var over kr 28 - og en kan forvente relativt store utbytter i 2022/2023. Jeg mener derfor at MPCC, med en MCAP i dag på ca 8 mrd, er et meget attraktiv investeringsobjekt sett i et 1-2 års perspektiv. MEN; du/dere må selv ta deres egne beslutninger!
Kan også nevne at forutsetningene for kursmålene som ble satt av Pareto, DnB mv var basert på et ratenivå som var betraktelig lavere enn det vi ser i dag.
https://e24.no/boers-og-finans/i/jzrqG9/tydelig-boersfall-i-usa-det-er-ikke-noe-krise
Samtidig er min oppfatning at MPCC, et selskap som tjener og vil tjene enda mer i 2022/23 (verdiaksje), vil være et sikrerer kort enn selskap som ikke tjener penger (såkalte vekstaksjer) dersom en kommer inn i en korreksjon. Samtidig er det viktig å ta med i betraktning hvilket tidsperspektiv en har på investeringen sin - samt vurdere på hvilken måte nettopp ditt selskap vil bli påvirket av en ev. Korreksjon (dvs. se hen til hva som ev. er årsaken til at markedet vil oppleve en korreksjon - siden det er noen selskaper som helt klart er "tjent" med en krise - ref flere teknologiaksjer ifm pandemien).
En ser fra dagens oversikt at ratene fortsetter å stige - og vi vet at MPCC skal inngå totalt 26 nye kontrakter/slutninger i løpet av høsten (noen er allerede inngått med eventyrlige rater), og basert på dagens ratenivå bør en forvente minst like gode rater på de nye slutningene fremover. Selskapet har også uttrykt i artikkel i FA forrige uke at en er nødt til å oppdatere guidingen (ref guidingen gitt i børsmeldingen 22. juni).
Oppsunmert; de fundamentale forholdene i MPCC er betraktelig sterkere i dag sml med når kursen var over kr 28 - og en kan forvente relativt store utbytter i 2022/2023. Jeg mener derfor at MPCC, med en MCAP i dag på ca 8 mrd, er et meget attraktiv investeringsobjekt sett i et 1-2 års perspektiv. MEN; du/dere må selv ta deres egne beslutninger!
Kan også nevne at forutsetningene for kursmålene som ble satt av Pareto, DnB mv var basert på et ratenivå som var betraktelig lavere enn det vi ser i dag.
Struts
20.07.2021 kl 15:30
8197
Åh, skål til deg i landet som har vært så hardt rammet! Har også en venn i Tyskland, han var inntil i går i Berlin, og han fortalte (selvfølgelig etter bekymringsmeldingene) at der var det eneste fuktige vin... Han skal til München i dag, så vet ikke helt - er så mange rapporter om flommen som nå går fra Østerrike og via Donau til Budapest. Skumle tider!
Når det gjelder rateforhandlinger kan jeg ikke hjelpe deg. Men det er nok noe ala forhandlinger om kjøp og salg av skip. Og det kunne jeg i det minste litt om. Men jeg får ta det en annen gang (dersom ok), men i utgangspunktet handler begge deler om tillitt - som i all forretningsdrift (vil jeg tro). I shipping kjenner mer eller mindre "alle alle"... Du får ha en fortsatt riktig god Dimbling!
Når det gjelder rateforhandlinger kan jeg ikke hjelpe deg. Men det er nok noe ala forhandlinger om kjøp og salg av skip. Og det kunne jeg i det minste litt om. Men jeg får ta det en annen gang (dersom ok), men i utgangspunktet handler begge deler om tillitt - som i all forretningsdrift (vil jeg tro). I shipping kjenner mer eller mindre "alle alle"... Du får ha en fortsatt riktig god Dimbling!
Londonmannen
20.07.2021 kl 15:47
8226
Normalone
Helt enig. Har selv ferie for tiden og er kun sporadisk innom. Men det fundamentale er intakt. Gleder meg til høsten og 2022! Dette blir Megabra!
Helt enig. Har selv ferie for tiden og er kun sporadisk innom. Men det fundamentale er intakt. Gleder meg til høsten og 2022! Dette blir Megabra!
Salbei
20.07.2021 kl 15:49
8224
Skipperen og Conteiner-mannen møtes i en brun pub nær kaia. Der drikker de seg snydens, sjekker opp damer de egentlig ikke vil ha, og slåss litt med de lokale havneguttene. Ratene bestemmes over et slag Bulgarsk revkrok der det er om å gjøre å få motpartens skulder ute av ledd. Dersom skipperen vinner får han høyere rater og visa versa. Dette er jo noe man må vite før man investerer tenker jeg.
https://www.searates.com/ er intressant sted å kikke litt på.
Uten å måtte logge så fikk jeg opp rater for container frakt fra Shanghai til Rotterdam.
En kan ikke ta alt for god fisk men det gir pekepinn.
Uten å måtte logge så fikk jeg opp rater for container frakt fra Shanghai til Rotterdam.
En kan ikke ta alt for god fisk men det gir pekepinn.
Normalone
20.07.2021 kl 19:02
7666
Londonmannen - jeg har også startet ferien, og er i likhet med deg kun innom sporadisk. Ha en fortsatt fin ferie!
Ser at ratene i dag igjen steg og for flere av "klassene" har dem gått opp med 40 % på 1 måned. Markedet har aldri vært bedre - og det inngås slutninger (også for flere år frem i tid) som er helt sinnsyke. Kursen derimot er lavere i dag sml for 1 måned siden - og det er nesten 50 % opp til toppen for et par måneder siden...
MPCC er i den unike situasjonen at de allerede i dag tjener godt med penger, og har inngått kontrakter som vil sikre dem et enormt overskudd i 2022 og 2023 som basert på dagens kurs/prising tilsier en P/E ned mot 2...
Jeg har faktisk aldri vært tryggere for en investering - og som det ble sagt i Aksjesladder (og underbygget i flere av de siste artiklene), MPCC sin inntjening i dag underbygger kursen (og den siste stigning) - tenk bare hva kursen bør være når en hensyntar inntjeningen for 2022 og 2023 som vi vet blir betraktelig høyere (ref ovennevnte ift P/E) - og ratene bare fortsetter å øke... For ikke å gjenta meg selv - de siste kursmålene som er gitt på kr 30 og 31 er basert på rater som er mye lavere enn det vi ser i dag...
Men dere må ikke ta mitt ord på det - undersøk selv!
Ser at ratene i dag igjen steg og for flere av "klassene" har dem gått opp med 40 % på 1 måned. Markedet har aldri vært bedre - og det inngås slutninger (også for flere år frem i tid) som er helt sinnsyke. Kursen derimot er lavere i dag sml for 1 måned siden - og det er nesten 50 % opp til toppen for et par måneder siden...
MPCC er i den unike situasjonen at de allerede i dag tjener godt med penger, og har inngått kontrakter som vil sikre dem et enormt overskudd i 2022 og 2023 som basert på dagens kurs/prising tilsier en P/E ned mot 2...
Jeg har faktisk aldri vært tryggere for en investering - og som det ble sagt i Aksjesladder (og underbygget i flere av de siste artiklene), MPCC sin inntjening i dag underbygger kursen (og den siste stigning) - tenk bare hva kursen bør være når en hensyntar inntjeningen for 2022 og 2023 som vi vet blir betraktelig høyere (ref ovennevnte ift P/E) - og ratene bare fortsetter å øke... For ikke å gjenta meg selv - de siste kursmålene som er gitt på kr 30 og 31 er basert på rater som er mye lavere enn det vi ser i dag...
Men dere må ikke ta mitt ord på det - undersøk selv!
Redigert 20.07.2021 kl 19:24
Du må logge inn for å svare
Normalone
20.07.2021 kl 19:19
7793
Bidden sine "trusler" ift ev. restriksjoner (regulere markedet (som virker helt fjernt)) for å få ned importkostnadene inn til USA vil ikke berøre MPCC i særlig grad, siden de har i all hovedsak sin inntjening fra andre land (enn USA). Dette ble også nevnt i sist Aksjesladder (fra ca 75 min) - hvor de poengterte akkurat det samme;
https://www.radio-norge.org/podcasts/aksjesladder
https://www.radio-norge.org/podcasts/aksjesladder
Redigert 20.07.2021 kl 19:26
Du må logge inn for å svare
jadden
20.07.2021 kl 20:24
7501
EU er på banen med nye European emissions rules, og skal ha sin del av kaka. "A pure money grab" blir det karakterisert som. Containerskip bransjen blirt hardest rammet av de nye EU-forskriftene. En trøst får være at forskriftene ikke trer i kraft før 2023, så det er god tid til å høste både kursgevinster og utbytter innen den tid.
Konsekvensen kan fort bli at nybyggbestillinger blir utsatt grunnet at man ikke vet konsekvensene av de nye forskriftene, og hva som kreves av nye motorinstallasjoner og drivstoff. Hvem som skal betale for gildet vil også være uavklart, avgiftene blir trolig bare plusset på døgnratene.
https://splash247.com/container-shipping-faces-the-brunt-of-new-european-emissions-rules/
Konsekvensen kan fort bli at nybyggbestillinger blir utsatt grunnet at man ikke vet konsekvensene av de nye forskriftene, og hva som kreves av nye motorinstallasjoner og drivstoff. Hvem som skal betale for gildet vil også være uavklart, avgiftene blir trolig bare plusset på døgnratene.
https://splash247.com/container-shipping-faces-the-brunt-of-new-european-emissions-rules/
Redigert 20.07.2021 kl 20:26
Du må logge inn for å svare
Gasman
20.07.2021 kl 21:23
7320
En av de store pådriverne er bransjen selv, med Maersk i spissen, så jeg er ikke helt sikker på at dette er så negativt som man kunne tro. Reguleringer vil bl.a kunne bli begrensninger på motorkraft. Det vil gjøre at skipene seiler langsommere. For å øke farten må skip oftere ut til rensing av skroget og nymaling. Begge deler gir lavere flåteutnyttelse og kan vise seg å være megabull for ratene.
PSI- Investor
20.07.2021 kl 22:11
7111
Alle har sikkert sjekket regnearkene i dag? Med nye rater og dagens dollarkurs stipuleres nå overskudd pr aksje i årene 2022 og 2023 til totalt 27,40!
Cashisking
20.07.2021 kl 22:26
7069
En perfekt storm!
Flere havner gir arbeidere begrenset tilgang til havnene, ifølge Bloomberg, samtidig så stiger smittetallene, men landene står uten mulighet til å vaksinere sjøfolkene, som ofte fra utviklingsland.
– Det er en perfekt storm, sier Esben Poulsson, styreleder i International Chamber of Shipping (ICS), som organiserer skipsredere, til nyhetsbyrået.
https://e24.no/naeringsliv/i/ePzL8Q/advarer-mot-treg-vaksinering-av-sjoefolk-en-perfekt-storm
Flere havner gir arbeidere begrenset tilgang til havnene, ifølge Bloomberg, samtidig så stiger smittetallene, men landene står uten mulighet til å vaksinere sjøfolkene, som ofte fra utviklingsland.
– Det er en perfekt storm, sier Esben Poulsson, styreleder i International Chamber of Shipping (ICS), som organiserer skipsredere, til nyhetsbyrået.
https://e24.no/naeringsliv/i/ePzL8Q/advarer-mot-treg-vaksinering-av-sjoefolk-en-perfekt-storm
Struts
21.07.2021 kl 06:21
6484
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 873’ aksjer, og har med det 71.19% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: The Bank of NY Mellon reduserer nok en gang i fire (!) beholdninger med hhv. 429’, 87’, 75’ og 69’ aksjer (til resp. 3,048’, 1,240, 1,003’ og 7,404’ totalt), J.P. Morgan Securities ned 178’ (1,283’ totalt), Goldman Sachs minus 49’ (5,498’), State Street Bank ned 38’ (8,475’) og Verdipapirfondet DNB Norge ned 37’ (1,531’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
På plussiden: Kun Nordnet Livsforsikring med pluss 119’ (5,203’ aksjer totalt). Ellers bare et par små endringer.
Topp 50 reduserer med 873’ aksjer, og har med det 71.19% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: The Bank of NY Mellon reduserer nok en gang i fire (!) beholdninger med hhv. 429’, 87’, 75’ og 69’ aksjer (til resp. 3,048’, 1,240, 1,003’ og 7,404’ totalt), J.P. Morgan Securities ned 178’ (1,283’ totalt), Goldman Sachs minus 49’ (5,498’), State Street Bank ned 38’ (8,475’) og Verdipapirfondet DNB Norge ned 37’ (1,531’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
På plussiden: Kun Nordnet Livsforsikring med pluss 119’ (5,203’ aksjer totalt). Ellers bare et par små endringer.
FAST FINGER ble i natt innlagt på lukket avdeling
jadden
21.07.2021 kl 07:34
6419
Nei, økte klimakrav/avgifter trenger nødvendigvis ikke være negativt for rederne. Det vil ganske sikkert medføre mindre fraktkapasitet. Men usikkerhet om hva som kommer vil som regel påvirke en aksje negativt, så kan det tenkes at faktorene oppveier hverandre.
Jeg merker meg at en av utfordringene med mangel på containerkapasitet skyldes at tomme containere hoper seg opp i USA og vesten, og Kina spesielt har heftig mangel på containere å fylle opp. Spørsmålet er om dette er en problemstilling som kan finne en kjapp løsning over natten, eller om det er en type logistikkutfordring som er seig å få avlivet.
Jeg merker meg at en av utfordringene med mangel på containerkapasitet skyldes at tomme containere hoper seg opp i USA og vesten, og Kina spesielt har heftig mangel på containere å fylle opp. Spørsmålet er om dette er en problemstilling som kan finne en kjapp løsning over natten, eller om det er en type logistikkutfordring som er seig å få avlivet.
USA sine havner jobber på spreng for å ta i mot alle containerskipene. Skal de returnere mer tomme containere går det ut over det først nevnte. Pest eller kolera. Dvs at havnene må bygges ut og det er ikke gjort i en håndvending.
I tillegg har de utfordringer med jernbanen sin og at mange trucker (lastebiler) ikke er konstruert for å frakte fulle containere. Å eksportere containere med x % luft skaper ytterligere treghet fra USA.
Altså, det blir sagt at «problemet» 😀 med skiping av containere varer inn i 2022. For oss som har fulgt med en stund så har vi hørt stadig nye tidspunkt hvor floken løser seg. Nei, jeg tror det vil ta år å løse denne floken. Flere skip og større havner, og USA må få en effektiv jernbane og lastebilpark.
I mens er det nok lurt å ha mange aksjer før Q3 den 18. november. Etter det blir aksjen dyr.
I tillegg har de utfordringer med jernbanen sin og at mange trucker (lastebiler) ikke er konstruert for å frakte fulle containere. Å eksportere containere med x % luft skaper ytterligere treghet fra USA.
Altså, det blir sagt at «problemet» 😀 med skiping av containere varer inn i 2022. For oss som har fulgt med en stund så har vi hørt stadig nye tidspunkt hvor floken løser seg. Nei, jeg tror det vil ta år å løse denne floken. Flere skip og større havner, og USA må få en effektiv jernbane og lastebilpark.
I mens er det nok lurt å ha mange aksjer før Q3 den 18. november. Etter det blir aksjen dyr.
Redigert 21.07.2021 kl 08:24
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
21.07.2021 kl 08:54
6062
Folk fatter nok ikke hva som ligger bak tallene, PSI.
Men vi får la kurs være kurs, og nyte sommeren.
Plutselig finner noen store kalkulatoren :)
Men vi får la kurs være kurs, og nyte sommeren.
Plutselig finner noen store kalkulatoren :)
PSI- Investor
21.07.2021 kl 09:19
5968
Nei det virker jo ikke sånn.
Men i følge Struts selger jo de større aktørene mer enn de kjøper for tiden. Det vil jo presse kursen.
Men kanskje folk selger fra sine fond for å handle varer på nett he he...
Er ikke noe som helst bekymret i det hele tatt.
Men i følge Struts selger jo de større aktørene mer enn de kjøper for tiden. Det vil jo presse kursen.
Men kanskje folk selger fra sine fond for å handle varer på nett he he...
Er ikke noe som helst bekymret i det hele tatt.
Struts
21.07.2021 kl 09:37
6006
Jeg refererer bare fra VPS-loggen. Jeg kunne selvfølgelig ha ventet en time, for da kommer det inn mange flere tall. Men jeg står altså opp tidlig, og for å være (litt?) egoistisk, så foretrekker jeg det da, fordi det er atskillig flere tall å referere fra rundt 07.30-08.00 om morgenen enn 06.00+. Eksempelvis i dag ser jeg nå at det er 26 (!) som har solgt mer enn 20,000 aksjer mandag, mens det er 24 (!) som har kjøpt mer enn det samme. Mens da jeg sjekket var det vel bare 1 på sistnevnte liste. Men tilbake til egoismen, skulle jeg referert fra den mest oppdaterte listen ville jeg bruke masse tid på noe som vel er bare perifert av interesse for de fleste. Skjønt tallenes tale er greit å få med seg, syntes jeg. Og hovedkonturene kan man ane allerede rundt 0600 (min mening). Jeg er lat? Absolutt, men en gammel sullik må få lov til det, det er viktigere ting her i livet. Som eksempelvis AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAss Pilsner! Nuvel, det var da voldsomt. Sukk.
Blant tallene jeg ikke fikk i morges (men litt senere) nevnes på plussiden at Meglerkonto ABG Sunndal Collier kjøpte (da for videreformidling vil jeg anta) 386' aksjer, og Meglerkonto DNB Innland handlet tilsvarende inn 342' aksjer. Deutsche Bank er også oppført med pluss 196' aksjer, Deutsche Bank AG opp 33' for å nevne noen få.
Blant tallene jeg ikke fikk i morges (men litt senere) nevnes på plussiden at Meglerkonto ABG Sunndal Collier kjøpte (da for videreformidling vil jeg anta) 386' aksjer, og Meglerkonto DNB Innland handlet tilsvarende inn 342' aksjer. Deutsche Bank er også oppført med pluss 196' aksjer, Deutsche Bank AG opp 33' for å nevne noen få.
Redigert 21.07.2021 kl 09:40
Du må logge inn for å svare
Folk må begynne å opplyse media litt, dersom ein er sikker på at tallene stemmer (gjerne på den konservative sida) - så vil kunnskapsspredning være sunt. Ser DN Investor ligger inne med EPS 1,72 kr for 2022 - og det er eit fåtall som lese denne tråden vår i den store sammenhengen. Alle har alt å vinne på felles informasjon og kunnskap, ein skal ikkje gå rundt og tru at det gagner berre oss innpå forumet her at me «veit». Kursmål 30,- & 31,- som foreligger, vil ikkje komme heilt av seg sjølv. Det hadde heller ikkje skadet med litt nyheter ang. utbytte snart. Men men, ut i sola. Hold stø kurs og full ahead. Ha ein fortsatt solrik dag og del gjerne EPS-tallene der ein måtte finne det forgodt!
Redigert 21.07.2021 kl 09:49
Du må logge inn for å svare
Kjempebra å få en tidlig oppdatering på disse tallene. Du er tidligere oppe enn det jeg er for tiden, så da koser jeg meg med loggen din og en kaffekopp før frokost hver dag. Trenger ikke være 100% oppdaterte tall til enhver tid, da dette uansett er umulig.
Viktig at du får tid til å kose deg med noen Aas i løpet av dagen Struts. Det er deg vel unt!
Viktig at du får tid til å kose deg med noen Aas i løpet av dagen Struts. Det er deg vel unt!
CatchTrader
21.07.2021 kl 09:54
8307
Ser ut som OSE utvikler en noenlunde stabil retning i dag, fortsetter det så kan vi få et bra byks oppover
Spennende å se om trendkanalen holdes på kort sikt
Spennende å se om trendkanalen holdes på kort sikt
PSI- Investor
21.07.2021 kl 10:04
8385
Det er veldig bra at du gidder referere, det tar jo helt sikkert tid, og så er det så godt å få noe servert allerede tidlig.
Kanskje er det mulig å gjøre det enklere. Hoppe over de bankene som selger og kjøper mellom egne kontoer og heller referere til ting som er mer uvanlig, nye aksjonærer eller noen som blir borte, og slik du gjorde nå med at 26 har solgt mens 24 har kjøp.
Mulig slikt tar like lang tid for alt jeg vet.
Jeg har fått litt fri fra ferie for å jobbe, og her sitter jeg... nå får jeg vel legge ut de betalingene jeg skulle... ha en fin sommerdag alle!
Kanskje er det mulig å gjøre det enklere. Hoppe over de bankene som selger og kjøper mellom egne kontoer og heller referere til ting som er mer uvanlig, nye aksjonærer eller noen som blir borte, og slik du gjorde nå med at 26 har solgt mens 24 har kjøp.
Mulig slikt tar like lang tid for alt jeg vet.
Jeg har fått litt fri fra ferie for å jobbe, og her sitter jeg... nå får jeg vel legge ut de betalingene jeg skulle... ha en fin sommerdag alle!
Mange vil ha kursen opp. Den tid kommer når de store investorene kan lese tallene svart på hvitt ved Q2 og særlig Q3, og blir yre i blikket og drar fram den store kalkulatoren. Inntil det, er det for meg greit å laste i det små ved lønningsdager på dagens nivå.
Jeff Bezos dro på rakett-tur i går. Pilegrim skal på rakett-tur den 18. november. 😉
Jeff Bezos dro på rakett-tur i går. Pilegrim skal på rakett-tur den 18. november. 😉
Redigert 21.07.2021 kl 10:57
Du må logge inn for å svare
Struts
21.07.2021 kl 10:40
8310
Jo takk (til deg og PSI). Mye jeg kunne gjort annerledes, var egentlig meningen å bare forklare litt, så det blir nok også i fortsettelsen slik jeg har gjort det foreløpig. Dere får alle ha fortsatt både god sommer og morgenkaffe!
Alby
21.07.2021 kl 10:59
8272
Det snakkes en del om utbytte senere i år, kan vi kunne regne med en krones penger?
Struts
21.07.2021 kl 13:14
7884
Ungdommelig fjas har vi alle vært med på, men fint om du kan forholde deg til fakta en gang i blant også. På tross av agurktid, og lobotomert er du vel ei (med mitt fødselstall så var jeg muligens selv i den kategorien), så kunne du kanskje rette tankegodset mot Helg(enens) utmerkete tråd i den forbindelse? Forresten, glem ?-tegnet.
PS. Jeg tøyser like mye? Joda, men aldri om at kursen på en aksje har gått opp eller ned med prosenter den/de vitterlig ikke har. Jeg håper det er en liten forskjell.
PS. Jeg tøyser like mye? Joda, men aldri om at kursen på en aksje har gått opp eller ned med prosenter den/de vitterlig ikke har. Jeg håper det er en liten forskjell.
Redigert 21.07.2021 kl 13:26
Du må logge inn for å svare
NetromK
21.07.2021 kl 13:47
7737
Kursen var då opp 4,8% på tidspunktet han skreiv dette. Frå 3,32 til 3,48€. 3,6% opp akkurat no.
Om det er nødvendig å publisere det i denne tråden kan diskuterast, men var då voldsomt.
Om det er nødvendig å publisere det i denne tråden kan diskuterast, men var då voldsomt.
Både Mæersk, Hapag Loyd, Erns Russ bl.a stiger fint i dag. Så er ikkje tiden for salg, men påfyll kan vera på sin plass. Berre å ta livet heilt med ro og ta ei styrepils, EPS, NAV og P/E forteller at denne skal opp.
Redigert 21.07.2021 kl 14:05
Du må logge inn for å svare