MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2350843

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
aud590
22.07.2021 kl 07:44 6625

Du høres ut som en fin bestefar Kbkristi. Forsatt god ferie.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 08:35 6407

Høres veldig trivelig ut! Husker jeg drev med slike "situasjonsbetingende" eventyr for egne barn, og håper jeg kan få mulighet til det igjen med barnebarn etter hvert . :-)
Kos dere på tur!
Slettet bruker
22.07.2021 kl 09:09 6375

Meget sterk slutning. Her snakker me 90.000 dollar i fortjeneste på eit lite skip per dag. MPCC vil nok komme med fleire slutninger av denne standarden ut over høsten, og dei første ledige skipene er rett rundt neset i August. Det vil komme bølger av dollar innover bakken (les: forut på skipet) :-)
Redigert 22.07.2021 kl 09:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 09:21 6291

Til informasjon ang regneark.

For en del dager siden ble det av en eller annen (beklager, husker ikke hvem og tar meg ikke tid til å lete etter det) at det var feil i utregning av DPS i "kvartalsarket" for 2021. Det stemmer ikke at det var en feil der, og det er nå endret (nesten) tilbake til utgangspunktet (skatt er beholdt for å være på den "sikre" siden, selv om jeg neppe tror det blir snakk om skatt for inneværende år). Utregning av DPS er rett og slett gjort på annen måte i kvartalsarket enn i de øvrige.

Grunnen til dette er følgende "statement" fra MPCC (som man kan finne under "Dividend policy" på hjemmesiden): In support of its objective of maximizing returns to shareholders, MPC Container Ships’ intention is to pay regular dividends by way of distributing 75% of FREE CASH FLOW (min utheving) after CAPEX and working capital requirements, including liquidity reserves.

I de øvrige arkene er det ikke lagt opp til å utregne cash flow, og det er dermed valgt å bruke EPS som utgangspunkt. Ingen av metodene utgis seg for å være "den riktige", vi gjør bare så godt vi kan med den informasjonen vi har tilgjengelig, og leserne får ta det for hva det er: Amatørers amatørmessige forsøk på å "forutsi" fremtiden.

Når det er sagt, grunnen til at det det hele tatt er verdt å gjøre slike forsøk er jo at det foreligger svært mye informasjon fra selskapet. Arkene holdes (så raskt som mulig i disse ferietider) oppdatert med faktiske rater, og "break even" tall som legges til grunn er, om ikke nøyaktige, så i alle fall neppe langt fra sannheten i og med at de bygger på historiske tall og aktuelle utgifter har holdt seg ganske jevnt over lang tid. Når det gjelder antatte rater fremover er det i "kvartalsarket" en litt mer forsiktig tilnærming enn i de øvrige, men så langt har det vel vist seg at det er Helg11 sine tall som treffer best. I "kvartalsarket" oppjusteres fremtidige rater etter hvert som fremtidsutsiktene ser stadig bedre ut, i de øvrige er det valgt en mer "dristig" tilnærming ved å være i forkant. Det ser helt drøyt ut når man ser det slik i forkant, men når man ser i "speilet" viser det seg at antakelsene var mer i nærheten enn "man" turte tro på. Balansen mellom korte og lange kontrakter som selskapet driver med for tiden, kan gjøre at estimatene, til tross for stadig lengre (lange) kontrakter (+/-tre års), i snitt havner i nærheten av sannheten.

Vi setter selvsagt stor pris på innspill med forslag til forbedring av regnearkene, og det er selvsagt fint å få påpekt feil slik at vi kan få rettet de.
Redigert 22.07.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
jadden
22.07.2021 kl 09:41 6162

Problemer i havnene rundt om i verden er sterkt medvirkende til den spesielle situasjonen som containerskipmarkedet opplever. Det forventes at noen løsninger og forbedringer neppe kan påventes før 1H22. Så mye som 10 % av verdens shipping capacity er tatt ut grunnet havnebegrensninger, det har aldri skjedd før.

Jeg siterer fra Splash247:

“It is concerning to see the situation not yet improving,” Turloch Mooney, associate director, maritime and trade at IHS Markit, told Splash. “Schedule reliability is still way down on pre-pandemic levels. Taken together with very high growth in call sizes, many terminal yards at full capacity, and continuing problems with repositioning of equipment, it is difficult to see a meaningful improvement in the situation in the near-term.”

Hele artikkelen kan leses her:

https://splash247.com/global-port-congestion-worsens-116-ports-report-disruption/

Det bør kunne konkluderes med at MPCC-slutninger som skal skje i 2H2021 vil skje til rekordhøye markedsrater.
jadden
22.07.2021 kl 10:08 6004

I USA kneler jernbanenettet grunnet opphopning av containere pga "floden" med importcontainere. De sliter med å finne containervogner "chassis" for videretransport fra havner og mellomlager. Dette går ikke over med det første!

https://www.maritime-executive.com/article/flood-of-import-containers-disrupts-u-s-intermodal-rail
Slettet bruker
22.07.2021 kl 10:22 5958

Takk for infoen, dato!
Fantastisk arbeid av både deg og helg. :-)

(fikk melding av eldstemannen i går kveld som ikke klarte å se yngstemannen investert uten at han også var med. Da er min lille familie 'all in' i MPC) 🙂
Redigert 22.07.2021 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
velkjent
22.07.2021 kl 10:33 5925

Ser at skatteberegningen beholdes. Her er ordlyden i gjeldende rederibeskatning:
Rederiskatteordningen i Norge er konkurransedyktig i forhold til beskatningen i øvrige
europeiske land. Den norske rederibeskatningen er tett opp til den europeiske modellen både når det gjelder nivået på tonnasjeskatt og regelverket i modellen for øvrig. Ordningen er godkjent av EFTA Surveillance Authority (ESA) iht EØS retningslinjene for statsstøtte.
Ordningen innebærer blant annet endelig fritak for skatt på overskudd fra skipsfarts-virksomhet.
Finansinntekter beskattes i samme utstrekning som før.

Ettersom 22% skatt vil utgjøre en betydelig utgift og begrenser utbyttet, synes jeg at skatten som ligger inne i regnearket kan sløyfes. Tross alt påvirker en skatt både likviditet og kursutvikling i negativ retning. Det er sannsynligvis andre forhold i regnearket, som er mer usikkert enn skatten. Jeg vet forøvrig ikke om IPCC er aksjeeier i andre selskap der det kan hentes inntekter og må skattlegges, men hittil er ikke dette medtatt og om så er tilfelle, vil det øke MPCCs verdigrunnlag ytterligere.

Redigert 22.07.2021 kl 10:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 10:36 5990

Oppdatert agurk nytt .. AS CALIFORNIA legger snart til kai i Kina.
kansje den bare går mellom Kina og Syd Korea.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 10:59 5973

https://gcaptain.com/containership-scrapping-tanks-as-carriers-seek-out-anything-that-floats/


--An S&P broker told The Loadstar recently the current market reminded him of the evacuation of the allied forces from France in World War II.

“It’s just like Dunkirk,” he said, “any ship that can float is being deployed by the carriers at the moment. They [the carriers] are waving blank cheques in the owners’ faces and are not fussy about age or bunker consumption,” he said.
Redigert 22.07.2021 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
Struts
22.07.2021 kl 11:13 5901

Det var en fin metafor! Og det stemmer, gamle "baljer" kan nå oppnå tilnærmet nybygningspriser. Men det er få reelle salg å ta tak i, og enda mer vanskelig å få konkretisert underliggende og vesentlige detaljer rundt samme. I de mindre størrelsene (under 2000 TEU) er det praktisk talt intet interessant å ta tak i salgsmessig (mtp verdivurdering av MPCC-flåten). Men det kommer nok...

Det som er fantastisk med denne tråden (blant annet) er dugnadsånden, det er så mange som bidrar med forskjellig informasjon fra forskjellige ståsteder! Vel, det syntes nå jeg i det minste.
Redigert 22.07.2021 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 12:27 5602

Container Shipping: Who wants to be a (multi) billionaire?

...Even if carriers do revert to type and the current newbuild craze ends the upcycle in 2023, they will have made so much money between 2020-22 that they will be set up for years to come. They could potentially make as much profit in this window as they could have hoped in a decade, or more....

https://www.google.com/amp/s/www.hellenicshippingnews.com/container-shipping-who-wants-to-be-a-multi-billionaire/amp/
Alby
22.07.2021 kl 12:27 5624


Så er det noen av oss som ikke bidrar, men henger seg på som en Igle 😊😊
Alby
22.07.2021 kl 12:33 5691


Når det er så mange ledige konteinere , må det kunne lønne seg å ta med tomme den ene veien. Eller sette inn en båt som som kun frakter tomgods.
himself
22.07.2021 kl 12:36 5701

Det er det de gjør nå i større grad. Samtidig er dette lammende for eksporten til USA ettersom vanlig praksis er at disse containerne fylles med varer som skal eksporteres andre veien igjen.
Keefer
22.07.2021 kl 12:36 5695

@dato og helg11: Hvis dere på et eller annet tidspunkt skal ha en revisjon av regnearket, kunne det være nyttig å vurdere et "dashboard"-regneark som første ark? Altså overordnet og enkelt med kun de nøkkeltall/graf(-er) som er mest interessante å følge med på fra et overordnet perspektiv, og som oppdateres automagisk etter hvert som de underliggende tallene i de andre arkene oppdateres? Eks. EPS, NAV osv. fordelt på de årene man har tallgrunnlag nok til å mene noe om? Kun ment som et innspill dere kan vurdere om har noen verdi eller ei. Dere fortjener en stor takk for alt arbeid dere har lagt ned. Vet jeg snakker for mange når jeg nevner at det settes stor pris på alt dere gjør, og som deles her med alle!
JHoffa
22.07.2021 kl 13:52 5389

Det jeg kan bidra med i denne omgang er leveringstid fra kina til Norge. Noe / flere har nevnt helt siden i vinter at leveringstid kommer til å normalisere seg. Det har den ikke gjort, det har gått den andre veien. I vinter og tidlig vår tok det 6-7 uker å få varene fram til oss, nå tar det 10-11 uker. Man skal være veldig godtroende optimist om man tror at leveringstid kommer til å gå ned. Nå går vi inn i den mest travle tiden for konteiner frakt og den går rett over i kampen om å få varene ut før Kinesisk nyttår og sånn går det slag i slag framover. Kan jo være at det har bedret seg noe om 12-15 måneder.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 14:03 5324

Takk velkjent, jeg har valgt å slette skatteberegningen igjen i "kvartalsarket" som følge av innspillet ditt.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 14:08 5266

Takk for innspillet og gode ord keefer! Dette ligger over min kompetanse, så Helg11 får evt vurdere om et "dashboard" ark er en idé følge opp. Det blir nok i så fall en "kost/nytte" vurdering vil jeg tro. :-)
Slettet bruker
22.07.2021 kl 14:12 5240

Veldig bra, Jhoffa! Det er alltid verdifullt å få info fra noen som VET noe om situasjonen, og ikke bare tror. :-)
Slettet bruker
22.07.2021 kl 14:36 5087



MPCC fortsetter med å tjene penger
Siste posjon med agurk nytt for snart blir det hakk i plata

MPCC skipet AS CALIFORNIA har ankommet Dalian i Kina men det blir ikke noe ferie dere.
Skipet kaster loss i morgen og skal til Tianjin i Kina

De som ønsker å mønstre på kan gå til
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:685302/mmsi:255806116/imo:9342695/vessel:AS_CALIFORNIA




Teps
22.07.2021 kl 14:58 5001

I dagens oppsummering fra Xtrainvestor:

CONTAINER-SHIPPING (MPCC): Ratene innen containershipping har steget voldsomt siden starten av pandemien og vil sannsynligvis forbli forhøyet utover de neste 6 månedene ettersom den globale vareetterspørselen vil fortsette å overstige tilgjengelig kapasitet, sier aktører på et webinar hos Freightos. Selv når etterspørselen begynner å bli normalisert vil ratene neppe falle tilbake til tidligere lave nivåer. Normalt har containershipping sin toppsesong for varelevering fra Asia til USA fra juli til oktober. Det økte volumet har medført at havnene har hatt problemer med kapasiteten til å håndtere containerne  noe som igjen har medført opphopning og redusert tilgjengelig kapasitet for skip. (Hellenic Shipping News)
velkjent
22.07.2021 kl 15:12 4914

Vel og bra, men egentlig er artikkelen et sammensurium og villedende. Artikkelen skulle vel handle om panamax og de ultra store skipene. Men når det blandes inn reefere, som MPCC opererer, der ratene minst er tredoblet, blir det feil. Det samme gjelder kontraheringene, som dreier seg om de store skipene, ikke så mye reeferne, og perspektivet om leveringstidene dessuten utelatt. Rart hvordan journalister klarer å avsløre sin inkompetanse hver gang de ytrer seg, for det kan vel ikke være "ond vilje" eller misunnelse, som ligger bak?
Slettet bruker
22.07.2021 kl 15:24 4843

Helt enig i din vurdering av artikkelen, velkjent! Siden jeg velger å tro (i hovedsak) godt om mine medmennesker, går jeg for at det dreier seg om manglende kompetanse… :-)
TheGambler
22.07.2021 kl 15:55 4678

Jeg må si meg helt enig. Overskriften var bra, men resten var rotete🤷‍♂️
Slettet bruker
22.07.2021 kl 16:12 4629

Kanskje noen skulle sendt en mail til E24 der de riktige faktaopplysningene blir belyst, samt en anbefaling om at dem burde komme på banen med en artikkel?
velkjent
22.07.2021 kl 16:16 4649

Tenkte på det, men tror disse journalistene er så høye på seg selv og lettkrenkte at det ville virke mot sin hensikt, så jeg mener det beste er å "legge ballen død".
Struts
22.07.2021 kl 16:19 4785

Ikke for å spre malurt i noens begre. Men mht "reefere", så er det viktig å skille mellom Fryse-SKIP og fryse-PLUGGER. I "gamle dager" hadde man tradisjonelle fryseskip, de største (gjerne i bananfrakt som Ba-Nan-Mathiesen bla mottok, nå Bama) kunne frakte opp til 600-700,000 cbft med både det og andre laster som krevde nedkjøling til rundt +/- 20 grader C. Ok, glem fordums tid.

Nå fraktes mer og mer last via "våre" skip. La oss si et skip tar eksempelvis 6000 TEU. Et hvert rederi vil gjerne fremheve sine skips fortrinn. På foran nevnte skip er rigging (kraner/bommer) totalt uinteressant, da laste/losse-havner er så store at de tar seg av det. Men befrakter kan være interessert i å skipe store kvanta med frossen vare, og DA er det viktig å tilby nedkjølingskapasitet. La oss si foran nevnte og fiktive enhet har 800 reefer plugs. Som hver er tilpasset en 20 fots container. Det blir også en del bananer, reker, eller hva du nå enn vil nedkjøle (som du kan stappe inn i de).

Dersom dette ble for amatørmessig eller dumt, så beklager jeg, men det var i utgangspunktet godt ment.
Redigert 22.07.2021 kl 16:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 16:20 4850

Du har sikkert rett i dette, men det kan jo hende at noen i E24 sitter og brygger på en artikkel der dette kunne vært nyttig input? Man vet jo aldri..
Slettet bruker
22.07.2021 kl 16:23 4811

Jeg syns at artikkelen var flott, og ført i pennen av en ung kvinnelig journalist.
Lenge leve ungdommen!
Teps
22.07.2021 kl 16:26 4857

New contex 2348, opp fra 2290. I følge regnearket er det økning på over 7% for 1100TEU på 12 mnd kontrakt. Aksjekursen kommer også når det kommer en trigger fx flåteoppdatering, utbyttestrategi eller annet.

Hvordan gikk det med investeringen din i Bear x 2 på svenske indeksen Formel 1?
Redigert 22.07.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 16:36 4904

Hvilken shippingaksje er det Hannisdahl hyper i dagens FA?
Slettet bruker
22.07.2021 kl 16:36 5098

Hvilken shippingaksje er det Hannisdahl hyper i dagens FA?
velkjent
22.07.2021 kl 16:58 4984

Tar mot all ny kunnskap med stor iver, slik denne lange MPCC-tråden har bidratt til.
Men vil gjerne nevne at jeg var med å losse kjøleskip med bananer da jeg tjenestegjorde i garden på 1960-tallet. Glemmer det aldri; ikke fordi lossingen i seg selv var så spesiell ut fra datidens teknologiske utvikling, men mest på bakgrunn av den gruppen mennesker, som var rasket sammen for å jobbe. Kan ikke tenke meg at noen var LO-organiserte, men gøy var det og ingen pauser var tillatt.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 17:07 5019

Hehe, holder ikke på med slike veddemål, men du tenkte sikkert på Formel 1..?

Sorry Teps, ser nå at du rettet spørsmålet til Formel 1.. (Fatisk så er jeg litt spent på å høre fra Formel 1 jeg også hvordan det gikk hos svenskene..)
Redigert 22.07.2021 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
LPGfan
22.07.2021 kl 17:21 4889

Hva ser denne vise gjengen her er triggere for videre oppgang!? Den reagerer jo ikke opp på økte rarer, sinnsyke slutninger eller positiv medieomtale. Men reagere kraftig ned på generell negativ børs. Lavt volum i dag også..
Slettet bruker
22.07.2021 kl 17:21 4882

Jeg hadde ca 19000kr i fortjeneste på bear med kjøp salg samme dag. Videre solgte jeg Mpcc snitt ca 22,60kr. Kjøpte tilbake med snitt lavt på 20 tallet. Jeg sitter ikke med bear i dagevis når de fleste selskaper i USA leverer knalltall.
Fortjeneste i Mpcc var 134 090kr og ca 19000kr i Bearx2.
Dette var den dagen Mpcc falt med ca12%
Redigert 22.07.2021 kl 17:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 17:28 4910

Bra du solgte deg ut før mandagen var omme. Du virket så skråsikker på langvarig kursfall, så jeg fryktet at du hadde tapt noen kroner. ;-)