MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2350823

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 17:34 7452

Min personlige mening på kort sikt er at MPCC må bli formelt ferdig med oppkjøpet av Songa, og så vil det ta seg oppover. Kjøpet er antydet ferdigstilt i løpet av juli, så da betyr det i løpet av neste uke. Ikke noe fasitsvar fra meg dette, men vi får se hva som skjer. Neste trigger er vel når q2-tallene kommer på bordet den19. august.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 17:35 7441

Av og til kan det lønne seg å trade, men slett ikke alltid. Jeg tradet Mpcc når den var rundt 15-16 kr og med det resultat at den gikk fra meg. Skal sitte musestille i båten fremover😊
Slettet bruker
22.07.2021 kl 19:29 7173

Flex LNG ser det ut til. Fra sell, 64kr til hold 113.
Ligger ute på Twitter
Slettet bruker
22.07.2021 kl 19:32 7154

Berre tull. Som oftest det siste halve året har aksjen gått i pluss på røde dager. De siste dagene er aksjen opp over 5 prosent, viktig at ein ikkje mister bakkekontakten heilt. Jevn fin oppgang over tid, er sunt og bra for oss alle i lengda.
Redigert 22.07.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 20:01 7089

Rateøkningene går så fort for øyeblikket, at ein nærmest ikkje trur kva ein ser. Skal bli livat med 25+ skip som skal inn på ny hyre, det neste halve året - som vil seie ca. 1 skip i veka i snitt!🤩
Redigert 22.07.2021 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 20:16 7067

Enig! Kan plutselig bli noen solide hopp oppover. Det blir en spennende høst/vinter/vår/sommer. Null korttidstankegang for min del..
viggi87
22.07.2021 kl 20:42 6981

Litt trivia som ikke er helt relevant for selskapet, men synes det gir et godt bilde på situasjonen. Jeg har en kompis som har møbelsnekring som hobby. Var innom han nå. Han skal kjøpe ny dimensjonshøvel. En av de han så på var fra Kina gjennom et østerriksk selskap. Levering? Februar neste år. Han gikk for et annet kjøp gjennom et lokalt selskap. Estimert levering i november. Det er visst frak av høvelen og deler til produksjon som er problemet. Tror ikke markedet kollapser med det første.....
Redigert 22.07.2021 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
Mousehunt
22.07.2021 kl 21:24 6784

Sånn er det i min bransje også (sykler). Shimano nordic som normalt sett har det meste på lager evt 1-2 uker leveringstid opererer stort sett med 30-100(!!) uker på melk & brød varer. Slik er det med alt fra gir til rammer til hjul til dekk til elsykkelbatterier og motorer.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 22:28 6515

Enig i at det er vanskelig å forstå hvor raskt rateøkningen egentlig skjer!

Da er det på sin plass å minne om hvor vi står pr. i dag:

Resultatet pr..aksje skal bli kr. 1;85 i 2002. Med en naturlig PE på 7,,skulle aksjekursen da ha vært kr. 80,40. Med de utregningene som Helg11, dato og Krisb til stadighet oppdaterer, er jeg rimelig sikkker på at grunnlaget er korrekt. Mer sikker enn hva DNB legger til grunn for sine mislykkede kursmål. Helg11 opererer med kurs kr. 56,,om jeg erindrer rett. Det er uansett milevis mellom dagens kurs og forventet kurs.

Når man legger tabellene i regnearkene til grunn, er det en viss forskjell mellom hva man får ved å regne ut en ordinær PE på 7 og hva som benytttes i regnearkene. Jeg forstår det slik at dato og Helg11 tar ut skatten for 2021, men naturlig nok ikke for 2022 fordi da må man vel betale skatt for noe av gevinsten. Underskuddet fra før bortfaller mer eller mindre i 2022.

Altså opererer «Gutta boys» med et kursmål for MPC på kr. 54 og for Ernst med kr. 256. Samme hvem som har «rett», er det enormt mye igjen. Ernst har vel 650 % igjen før man ender opp i PE på 7. MPC har 156% å gå,på,før PE blir 7. Ernst omsettes for tiden til cirka kr. 36, mens forventet kurs skal være kr. 269!

Jeg forstår at dette er vanskelig å ta innover seg, men det er kun regnestykker! Ikke følelser eller haussing.

Det er enorme forskjeller mellom dagens kurser og de kursene man kan forvente å nå med de faktiske rateøkningene..

Vi har ekstremt mye å gå på, jeg har en svært betydelig post både i MPC og Ernst, rettere sagt alt jeg eier og har, men jeg tenker nå på dere som har observert de siste ukers nedgang og blitt skremt. I løpet av de neste åtte månedene må kursen stige ganske betydelig, hvis ikke må det være noe fundamentalt galt.
Redigert 22.07.2021 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 22:39 6434

Det er gøy å ta seg en dram i blant, skål!
Londonmannen
22.07.2021 kl 22:40 6413

Tar jeg ikke mye feil blir kursutviklingen i MPCC høsten 2021 den beste underholdning man kan ønske seg. ;-))
Gasman
22.07.2021 kl 22:55 6329

@Argus:
Resultat pr. aksje regner du til kr. 1,85, antar det er for 2021 det skal stå og ikke 2002.
I mitt hode gir det en P/E på 11,49. Det er ikke noe spesielt lav P/E for et shippingselskap. Særlig ikke hvis man forutsetter at selskapet er i en ekstremsituasjon som man neppe kan legge til grunn for en langsiktig investering.
Hva mener du med at P/E på 7 er "naturlig"? Jeg skjønner heller ikke hvor 80,40 kommer fra...
Redigert 22.07.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Maduro
22.07.2021 kl 23:48 6144

AS Filippa, 1350 TEU, 3 år 18 250
Songa Iridium, 2007 TEU, 3 år, 29 000
AS Carelia, 2824 TEU, 3 år, 33 000
Redigert 22.07.2021 kl 23:57 Du må logge inn for å svare
Gasman
23.07.2021 kl 00:03 6086

Det er jo noen helt ville slutninger @maduro!
Hvor får du den informasjonen?
Maduro
23.07.2021 kl 00:05 6065

Samme kilde som Viggi87 har.
Redigert 23.07.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Gasman
23.07.2021 kl 00:11 6186

Aner ikke hvem det er. Men du har ikke link eller noe?
Svar
23.07.2021 kl 00:32 6142

AS Carelia er kjent ligger i regnearket
AS Fillippa er et pool skip og har fått 3 års avtale på omtrent samme rate som f.eks AS Franziska (pool) har fått på 2 år - meget bra
Songa Iridium gikk frem til i dag på en rate på 6150 altså underskuddfortagende meget bra med en kontanstrøm nærmere 200 mill før skatt
viggi87
23.07.2021 kl 00:34 6297

@Maduro. Takk for at du sparte meg arbeidet her. Ser på lista selv nå. MANGE feedere. MPCC sine står seg godt sammenlignet med andre NOOs. Ser også at en på 2700 TEU har fått 75k/d i et år, så MPCC sitt 1700 TEU skip til 70k/d står seg godt.
Gasman
23.07.2021 kl 00:38 6276

Der var du jo:-)
For en som ikke er helt innforstått med alt internt i forumet her: Hva for en liste? Er det en alle kan følge med på?
viggi87
23.07.2021 kl 00:44 6350

Det spørs hvor mye du er villig til å legge i potten. Betalingstjeneste, men veldig god å ha til og med for en småkar som meg.
PSI- Investor
23.07.2021 kl 01:08 6708

Takk for mye god informasjon! Ingen nevnt, ingen glemt.
Likte godt at like etter at pressen skriver at jernbanen skal ta over containerfrakt så finner noen en artikkel om mangel på togvogner.
Ingen kvikk fix er realistisk!
Med dagens nye og høyere rater men noe lavere dollarkurs estimeres nå overskudd pr aksje for årene 2022 og 2023 til samlet å bli kr 27,68.
Svar
23.07.2021 kl 01:45 6886

Ser at estimatene for
AS Filippa, 1350 TEU, 3 år 18 250
Songa Iridium, 2007 TEU, 3 år, 29 000
Ligger en del høyere i regnearket, kan estimatene være litt for høye?
Normalone
23.07.2021 kl 02:18 6840

Svar - hvis jeg har forstått det riktig, er estimatene basert på at en vil få inn en miks av lange/korte kontrakter/slutninger, men en vil naturligvis ikke vite hvilke skip en vil få lang/korte kontrakter. Blant annet fikk MPCC for en kort tid siden to av skipene på 3 måneders kontrakter på dagsrater på USD 120 000 og et skip på 1 års kontrakt på USD 70 000 som dermed lå langt over estimatene opprinnelig lagt inn i regnearket.

Avtalene på AS Filippa og Songa Irdium - som dermed er kontrakter på 3 år er "lange" avtaler og kun disse 2 skipene vil gir MPCC en sikret kontantstrøm (overskudd) på 300 mill på 3 år. Det er utrolig bra!!

I sum har derfor estimatene lagt inn i regnearket truffet veldig bra så langt - når en ser at noen kontrakter inngås over kortere perioder (høyere rater enn estimert) mens de lengre kontrakter vil gi en rate noe lavere enn estimert.

Som PSI Investor skrev tidligere - når en tar hensyn til dagens nye og høyere rater, men noe lavere dollarkurs, estimeres nå overskudd pr aksje for årene 2022 og 2023 til samlet å bli kr 27,68...

Noen må gjerne korrigere meg dersom det jeg her skriver ikke stemmer.
Redigert 23.07.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Normalone
23.07.2021 kl 02:28 6962

Vi får nå flere og flere bekreftelser som viser at kontantstrømmen/overskuddet kun for 2022/2023 langt overstiger dagens aksjekurs!! Ratene fortsetter å stige - og det som skrives om manko på skip - tyder på at markedet ikke vil stilne med det første. Jeg liker veldig godt at MPCC utnytter dette markedet med å inngå en kombinasjon av korte kontrakter (med helt hinsides rater) og lange kontrakter (som likefullt sikrer en utrolig høy kontantstrøm/overskudd) over lang periode).

Tenke bare hva overskuddet pr aksje vil være dersom vi også tar med 2021 og 2024....

Jeg har nevnt dette tidligere - men det er likevel en viktig påminnelse; Pareto la til grunn i sitt kursmål på kr 30 en forutsetning om at kontantstrømmen i 2022 og 2023 ville utgjøre 50 % pr aksje....Nå er det mye som tyder på at den vil utgjøre langt over 100 %...
Redigert 23.07.2021 kl 02:43 Du må logge inn for å svare
Normalone
23.07.2021 kl 02:40 6963

Gasman - Argus kan helt sikkert svare for seg selv, men for ordens skyld; slik jeg oppfatter Argus mente han at i regnearket for 2022 (basert på de nye kontraktene/høye ratene) vil overskuddet i dette året tilsi at dagens aksjekurs (kr 21,25) gir en P/E på 1.85 (denne informasjonen ligger i regnearket). Dersom en legger til grunn en P/E på 7 isolert for 2022 (som vil være et greit sml innenfor shipping - derfor en "naturlig P/E) tilsier det at aksjekursen burde vært kr 80,40...

En annen måte å vise at dagens kurs er latterlig lav er - som PSI investor skriver i sitt innlegg - "at med dagens nye og høyere rater men noe lavere dollarkurs estimeres nå overskudd pr aksje for årene 2022 og 2023 til samlet å bli kr 27,68." Det betyr at kontantstrømmen KUN for disse 2 årene (2022/2023) langt overstiger dagens aksjekurs...
Redigert 23.07.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
Struts
23.07.2021 kl 06:32 6830

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 594’ aksjer, og har med det 70.78% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv 393’ og 24’ aksjer (til resp. 2,143’ og 1,121’ totalt), J.P. Morgan Securities ned 182’ (899’), J.P. Morgan Luxembourg minus 56’ (1,294’), Nordnet Bank ned 40’ (2,562’), Verdipapirfondet DNB SMB ned 27’ (5,979’) og Saxo Bank minus 25’ (1,125’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.

På plussiden: Nordnet Livsforsikring opp 85’ (5,396’) og Clearstream Banking pluss 73’ (4,371’ totalt). Ellers bare et par små endringer.
Redigert 23.07.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
Struts
23.07.2021 kl 07:24 6743

For ordens skyld og i den grad av interesse: Oppdatert VPS-logg nå viser at det var 24 som solgte 20' aksjer eller mer, mens det var 30 som kjøpte tilsvarende.
Slettet bruker
23.07.2021 kl 08:47 6460

Utrulige slutninger m.t.p at break even på skipene ligger på 8000-9000 USD. Veldig bra at ein velger ein tilnærming av blanding mellom lange sikre lukrative kontrakter og korte kontrakter på ekstreme rater (100.000+ USD/dag).
Redigert 23.07.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2021 kl 09:13 6355

Takk, Normalone, fint at du klarte opp på en forståelig måte, så slapp jeg det!
Slettet bruker
23.07.2021 kl 09:14 6362

Flott å se at "nattskiftet" står på og formidler gode nyheter, takk Maduro :-)

Ytterligere to skip på lange kontrakter og gode rater sikrer inntekter fremover. Songa Bonn og Songa Iridium vil i løpet av de neste tre årene netto tjene inn over 20% av kjøpesummen for alle 11 skipene. Det ser mer og mer ut som en god deal i mine øyne...

@Normalone - jeg er langt på vei enig i din forklaring til Svar. Kvartalsarket er dog ikke ment å estimere ett snitt av fremtidige rater, men er en ren antakelse på hva ratene kan bli fremover, tenkt ut fra 2 års kontrakter. I og med at to års kontrakter ser ut til å være nærmest uaktuelle for tiden, vil jeg se over og justere til estimerte 3 års kontrakter i stedet. Eventuelle nye 3-12 mnd kontrakter blir således en ren opptur, i dobbel forstand.

Det kan ellers sies at med AS Filippa er nå, så langt jeg vet, 6 av 15 pool skip over på 2-3 års kontrakter, med snittrate på $18,6k. I tillegg er et skip, AS Floriana på kontrakt til mars/april neste år til 13,5k, som også drar opp snittet for poolen. Det er dermed grunn til å tro at inntjening på pool skipene for andre halvår blir så bra at snittet for året blir en del høyere enn det selskapet selv har estimert. Nå er det jo ikke snakk om store beløp pr skip, slik vi ser på de større skipene, men med 15 skip kan det likevel bli en sum verdt å regne med.
Slettet bruker
23.07.2021 kl 09:42 6207

Angående oppdatering av regneark.
Jeg har nå oppdatert kvartalsarket med estimerte summer for avskrivning av Songa skipene. Blir spennende å se om jeg er på feil jorde...
Det er verdt å merke seg at økte avskrivninger IKKE skal påvirke evnen til utbytte, kun bunnlinjen.
Normalone
23.07.2021 kl 10:18 6097

MPCC har forskjellige størrelser på skipene (antall cointanere), lengden varierer mye (lange kontrakter med god inntjening og kortere avtaler med spinnvill rater), og tidspunktet for inngåelsen av kontraktene spiller også naturlig inn på størrelsen på ratene. Dette er godt ivaretatt i regnearket.
Men tatt i betraktning en gjennomsnitt av de siste 3 slutningene (AS Filippa/Songa Iridium/As Carelia som ble inngått for 3 år - gir det en dagsrate på USD 26 833. For forenklingens skyld - la oss legge til grunn en kostnad på USD 9000 pr dag (ligger vel mellom USD 8000-9000 for hvert skip) - gir et overskudd pr dag for hvert skip på USD 17 833. Med en dollarkurs på kr 8.5 gir det et overskudd på kr 151 000 pr dag for hvert av disse 3 skipene.

Legger vi til grunn for tankens del at MPCC i gjennomsnitt hadde inngått tilsvarende 3 års kontrak for alle skipene, ville en fått et overskudd/fri kontantstrøm pr år de neste 3 årene på NOK ca 4,2 mrd (151*75 skip* 365 dager), totalt NOK 12,6 mrd på 3 år....

Nå vet vi at MPCC har inngått kortere kontrakter som gir helt spinnvill rater (3 mnd) - og tallene /estimatene i regnearket for hvert enkelt skip gir helt klart et mye mer riktig bilde (og betraktelig bedre inntjening) - men dette veldig forenklede regnestykke viser etter mitt syn at MPCC kommer til å få et overskudd som ikke er gjenspeilet i dagens kurs.
Redigert 23.07.2021 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
Struts
23.07.2021 kl 12:07 5828

Var noe snakk om kontraheringer på den andre MPCC-tråden (som jeg kaller Hode-skulder-kne-og-tå, uten at det er så veldig vondt ment). Så legger for ordens skyld ut det her også, kan kanskje være relevant:

Selv følger jeg ikke så nøye med på de store enhetene (typisk 15-20,000 TEU) mtp kontraheringer, men legger selvfølgelig merke til (som dere) at i den størrelsen er det snakk om MASSIVE antall, ikke sjelden 10-12 enheter i slengen. Men jeg følger noenlunde godt med på feedere (eller kontraheringer under 4000 TEU), og i forhold til de større er samme neglisjerbart. Dette er hva jeg har fått med meg de siste månedene i så henseende:

Antall nybygg (+ er opsjoner), TEU, Verft, levering, pris pr enhet, kjøper når kjent, i parentes måned rapportert.

6 x N/B 3.500 TEU 2022/24 China 800 plugs $ 40.00 til Japan; incl. longterm t/c to Maersk (midten juli 21)
3 x N/B 3,300 TEU 2023/24 China - $ 29.00 China (midten juli 21) for innenlands trade
12 x NB 3,055 TEU/2022-2023 Nihon Japan $ 48.8 m Wan Hai Taiwan (rapportert slutten av 06.21)
2 x NB 2,800 TEU/2023 Hyundai Mipo $ 38 m Euroseas Greece (Juni 2021)
2+2 NB 2,700 TEU/2023 Huangpu Wenchong $ 32 m Green World Cyprus (mai 2021)
NB 1,930 TEU/2023 Huangpu Wenchong $ 23 m Briese Schiffahrts (April 21)
2+2 NB 1,900 TEU/2023 Huangpu $ 26 m Green World Cyprus (Mai 21)
3+3 NB 1800 TEU/2023 Hyundai Mipo 2023 $ 31.3 m each Greece (Juli 21)

Beklager en del redigeringer, pga veldig dårlige formuleringer fra min side.
Redigert 23.07.2021 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
Helg11
23.07.2021 kl 12:28 6108

Takk for innspill Keefer,

På dagens startfane ("dashboard") har jeg tenkt at det er bra å ha info som er greit for nye investorer i MPCC, og samtidig tenke at "less is more". Er mulig dette blir for spinkelt for den erfarne investor, men viktig å få inn nye også og gjøre containershipping forståelig.

Av tall ligger nå TARGET PRICE (based on NAV YE22) og
TARGET PRICE (based on YE22 P/E=7) i dashboard, men skal tenke litt på hvordan jeg kan inkludere noe mer EPS, DPS til neste oppdatering.
viggi87
23.07.2021 kl 13:29 6143

Det er mangt jeg ikke kan om både container og utregninger. Jeg trader heller ikke i aksjer. Men jeg har kommet over en del info i det siste. J. Mintzmyner skrev i siste containerposten sin ( i går) at verdivurderingen av skip som blant annet VV gjør er veldig lav sammenlignet med hva skipene faktisk går for. Dette sier meg at NAV på MPCC kommer til å vokse bra fremmover. Spørsmålet er hva en skal bruke i verdsettelsen. P/E eller NAV. Vanligvis vil jo NAV være relevant (tror jeg) i en spotrelatert bransje. Men i juli har jeg ikke sett noen inngåtte normale charteravtaler på under tre års varighet. Hva gjelder skipsprisene, er jo de ekstremt vanskelige å regne ut, ettersom du ikke bare kjøper skipet, men også charterkontrakta de går på. Det gode her er å enten selge et skip charterfritt (som Struts påpeker) eller med en enormt god chartekontrakt knyttet til seg. Eksempelvis kjøpte DAC to skip tidligere i måneden på 5000 TEU til en ganske rabattert pris fordi de hadde beskjedne chartere som går ut om to år knyttet til seg. Et konkret eksempel er et skip fra samme slutningsliste som det ble vist til i går. Et på 5000 TEU fra 2004 fikk 55 k i fem år. VV verdsetter skipet til 46 mill USD. Sida til Mintzmyner regnet EBITDA av charteravtalen til 80 mill USD. I tillegg kommer stålprisen som har økt i det siste. Eksempelvis verdsetter VV skrapprisen (og legg merke til at det er skrapprisen) av en 2700 TEU til litt sør for 7 mill nå.
Redigert 23.07.2021 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
jadden
23.07.2021 kl 13:46 6149

Alixpartners gav i mars ut rapporten: 2021 container shipping report. Ved å gå inn på linken kan rapporten lastes ned som pdf-dokument. Rapporten trekker opp containerskipmarkedet historisk og selvfølgelig utsiktene for 2021. Det som er essensen og spørsmålet, blir det annerledes denne gangen, eller vil markedet på ny bli bygget i hel? Griper markedet muligheten?

Denne gangen er det ihvertfall en stor forskjell, det inngås kontrakter på flere år frem i tid, det er nytt, jeg vil kalle det et paradigmeskifte.
Dette paradigmeskiftet ser det ut som analytikerne ikke har fått med seg, det ser ut som de forventer brått ratefall når som helst og i tråd med tidligere bølger. Men som sagt, denne er annerledes.
Rapporten finner du her:

https://www.alixpartners.com/insights-impact/insights/2021-container-shipping-report/
Struts
23.07.2021 kl 14:22 6006

Det er ufattelig mye jeg ikke kan om containerskip, dog litt om shipping, men tilnærmet intet om regnskaplige utregninger. Din info derimot, er veldig bra - fortsett med det! Jeg kan litt mer om verdivurderinger av skip, og prøver i den forstand å følge gammelt "håndverk". Dvs verdivurderinger basert på T/C-fri levering. Og ja, verdiansettelser vil følge i ETTERKANT av rapporterte slutninger, man vil ha konkret empiri. I teorien kunne jeg oppjustert MPCC-flåten med la oss si $ 250 millioner her og nå. Og siden jeg ikke lenger er medlem av NSF (Norsk Skipsmegler Forening), er det vel ingen som kan stille meg juridisk til veggs for det. Men, det blir for dumt.

Så for å tak i det siste, som jeg syntes er litt underfundig (handler da om VV, ikke om din gjengivelse selvfølgelig): Mao hvordan VV havner på en skrapverdi for en 2700 TEU på litt sør for $ 7 mill nå. Det er helt korrekt at skrap-prisen har skutt i været siste par måneder (selv ikke tankredere gidder selge for skrap nå), la oss for alle praktiske formål si den er nå på $ 600 per ldt/lwt. Da basis levert Bdesh/Pstan/India range.

Ikke at den er skrapet (høyere makter forby), men fra MPCC's flåte er =AS COLUMBIA= et relevant eksempel. Den er bygget i 2006 og tar 2742 TEU. Den har 222 m LOA, bredde på 30 meter og en dødvekt (viktig) på rundt 38,000 tdw. Mao under panamax størrelse, det vi i gamle dager ville kalt Handymax dersom det hadde vært et rent tørrlastskip. Ok, se bort fra det, ut fra størrelsen vil jeg anslå lettvekten på skipet til maks 8,000 tonn. Multipliser det med $ 600 og jeg lander på $ 4.8 millioner. LANGT sør for 7. Men ok, det interessante er egentlig hva skrapverdien kan være for HELE flåten, slik jeg ser det. De mindre enhetene (1000-1500 TEU osv) har muligens en skrapvekt på rundt 3,000 LDT (litt avhengig av hvilke verft de er bygget på, og om de skulle ha isklasse), de største rundt 10-11,000 tonn kanskje.

75 skips skrapvekt er vel noe der i mellom? Basert på 5,000 LDT (Light displacement tonnes) x 75 x $ 600 lander jeg på et tall som er for stort til min lille kalkulator. Og det er også basis prompt levering...
Redigert 23.07.2021 kl 14:28 Du må logge inn for å svare