MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349463

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Struts
02.08.2021 kl 14:08 8342

Leie er greit, dvs da ville jeg brukt leie ut. Men "befraktning" er dekkende for å leie inn (og ut) skip. Skjønt det blir jo nyanser. Man kan si det meste, eksempelvis dersom du forteller meg at du vil leie en seilbåt for et par måneder, så vil de fleste (til og med denne kråka) forstå at du ønsker å betale for en viss periode, ikke leie den i bånd for en tur i parken. Ok, det ble en digresjon, dustete sådan. Beklager.

"Ledig for oppdrag" ville jeg kanskje brukt på norsk. Men shippingspråk er stort sett basert på engelsk. Har formidlet salg av skip mellom norske redere (minnes jeg vagt) hvor kontrakten var skrevet på engelsk.

Apropos ledig for oppdrag, så minnes jeg godt en historie fra de dager da Tharald Brøvig opererte. Men den kan jeg kanskje ta en annen gang. Festlig var den okke som!

Forøvrig, som påpekt, den fra Coronet i går kveld må det ligge mye arbeid bak - imponerende!
Redigert 02.08.2021 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
Ikaros200
02.08.2021 kl 14:54 8118

Er det ikke like greit å bare bruke ordet "charter", dvs kan chartres, blir tilgjengelig for chartring eller lignende?
Charter er jo tross alt et godt innarbeidet ord i det norske språk, f.eks som i charterferie ;-). Mulig det blir mer aktuelt igjen neste sommer hehe.
velkjent
02.08.2021 kl 15:10 8107

Innen shipping benyttes ofte ordet å "slutte/slutning" et skip og betyr at skipseier inngår avtale med en befrakter om å benytte skipet for en viss periode, eller oppdrag (certeparti) til avtalte betingelser.
Redigert 02.08.2021 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2021 kl 15:30 8020


Her var det mange gode forslag. Takk for det!

Jeg slo opp på nettet og fant en overskrift fra Finansavisen: (Som sikkert vil glede Struts, spesielt siden det gjelder 2020 Bulkers!)

"Attraktivt å slutte ut to skip." "2020 Bulkers leier ut to av sine store bilkskip til høye rater resten av året."

Jeg oppfatter det slik at rederen "slutter ut" skipene, mens befrakteren slutter skipene."

Skip o hoi!

Slettet bruker
02.08.2021 kl 16:18 7868

Hapag-Lloyd forventer økte inntekter og eit vedvarende sterkt marked.

https://container-news.com/hapag-lloyd-expects-growth-in-teu-volumes-and-earnings/
viggi87
02.08.2021 kl 18:11 7491

Nye charteravtaler relatert til MPCC fra før helgen. Det er mulig noen av de er kjent fra før.

AS Cleopatra. 3 år til 33 500/dag til Hapag Lloyd. Start 30 juli
AS Serena. 30 k/dag. Startdato 30. juli. Her er både charterer og lengde ukjent, så kanskje ikke veldig nyttig.
AS Sicilia. 30k/dag i 3 år. Startdato 30. juli til Feedertech.

Ellers er en på 3000 TEU tilhørende et annet selskap hyret inn til 150k/dag i 5 mnd.
canarias
02.08.2021 kl 18:18 7456

Det ser meget lovende ut ja, her det det bare å bli med og skumme fløten.
Ærligtalt
02.08.2021 kl 18:43 7376

Dette er meget gode rater - og bidrar til forutsigbarheten

...Dersom jeg ikke husker helt feil... Så sa vel Constantin nylig noe om at de skulle kombinere dette litt mellom korte avtaler og høye rater...Og lange avtaler med "lave" rater


...Dermed tenker jeg vi snart kan vente noen kortere avtaler med "sjokkrater"... som igjen muligens vil bidra til å få oss over på rett side av 30-tallet igjen?
Kbkristi
02.08.2021 kl 20:33 6954

150k i 5 mnd, dette blir moro. Får nok råd til mange km nå.
Tar kvelden i Flensburg hafen. Vært innom Citti 😂😂😂
PSI- Investor
02.08.2021 kl 21:49 6638

Flensburg , Danmarks nest største by, da vi var der oppdaget noen i reisefølget at man i enkelte butikker kunne smake på alle vinene de hadde, og da den prosessen var ferdig var det ingen som orket tanken på mer alkohol så det ble ingen handel...
Redigert 02.08.2021 kl 21:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2021 kl 21:57 6617

Kult 😎
Normalone
02.08.2021 kl 22:19 6576

Shippingkjempen Maersk øker guidingen for 2021 betraktelig;

https://aksjelive.e24.no/article/V1EBK6
Kbkristi
02.08.2021 kl 22:23 6599

Den butikken må vi innom 😂
Skulle jo ut å spise, men dessverre så stenger Tyskland matserveingen kl 2100. Vi får vel mat i morgen da, bobilen er jo full av delikatesser, så vi mangler ingenting 😂😂
Ærligtalt
02.08.2021 kl 22:39 6541

💥💥💥💥💥💥💥💥
PSI- Investor
02.08.2021 kl 22:40 6546

Takk!
Sicilia er nok ny, den står i alle fall ikke med hvitt i regnearket
Struts
03.08.2021 kl 06:18 5940

Artig med Warholms OL-gull og ny verdensrekord!

Ikke så inspirerende kanskje, men som vanlig: Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 547’ aksjer, og har med det 70.89% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: The Bank of NY Mellon minus 502’ (2,384’ totalt), State Street Bank ned 117’ (8,191’), Intec International (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) ned 50’ (2,009’) og Nordnet Bank ned 42’ (2,529’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.

På plussiden: Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) opp 166’ (9,672’ totalt). Ellers bare et par mindre endringer.
Slettet bruker
03.08.2021 kl 07:52 5698

Jeg finner VPS loggene mere intressant enn OL ..
Aksjeeier boken er offentlig informasjon så pr def burde langt mere info ligge online live
Ærligtalt
03.08.2021 kl 08:15 5586

Dette er også hyggelig lesning:
https://www.retaildive.com/news/you-can-pay-or-you-can-wait-how-retailers-are-navigating-a-shipping-cris/604071/

...Så får markedet fungere som et marked skal: Prise varer og tjenester høyere dersom det er mange om beinet og begrenset tilgang

Merker det klør litt etter oppdaterte kursmål også- hadde jo vært hyggelig om de i det minste oppdaterte i kraft av økt verdi på skipene...
Normalone
03.08.2021 kl 08:49 5462

Maersk oppdaterte guiding er også en nyhet i FA;

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/03/7713393/shippinggigant-hever-guidingen?internal_source=sistenytt

Det er interessant at Maersk velger å oppdatere guidingen kun et par dager før Q rapporten (kommer 6. aug). Kan en oppleve at MPCC også vil oppdagere guidingen før Q2 (som presenteres 19. aug)?
Ærligtalt
03.08.2021 kl 08:55 5432

...Vil ikke sitte ute om de gjør det i alle fall 💥💥💥💥
Dado83
03.08.2021 kl 08:57 5453

MPCC – MPCC continues to surf on a stellar container-market, with another 3x 3Y TCs emerging over the past week. This follows the 1Y deal for a 2.7k teu vessel at USD 70,000/day earlier this month. Now, 2x 1.7k teu vessels have been fixed for three years at USD 30,000/day – up from similar deals that were done at USD 27,000/day only a week ago. Furthermore, another 2.7k teu vessel has been chartered out to Hapag Lloyd for the same period of time at USD 33,500/day. Applying these levels to all unfixed vessels in these two asset classes would boost 2022 and 2023 EPS by ~NOK 0.8 – to NOK 6.2 and 7.1 respectively. We will address our lagging estimates after the upcoming Q2 report and fleet status update later this month – and expect another significant round of positive revisions. BUY TP NOK 30
Slettet bruker
03.08.2021 kl 08:59 5478

Fanken, Du var kjapp😂👍
Dado83
03.08.2021 kl 09:04 5469

Faen det sa kona også ;)
Redigert 03.08.2021 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Normalone
03.08.2021 kl 09:04 5517

PAS kunne også fint nevnt de 3 skipene med rater på over USD 100 000 som MPCC inngikk nylig (3 mnd):)

Her sier PAS (om ikke rett ut) at det nye kursmålet, som vil komme etter Q2, vil være høyere enn kr 30....
Redigert 03.08.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
03.08.2021 kl 09:26 5321

...We will address our lagging estimates after the upcoming Q2 report...

-Nice
Bsci
03.08.2021 kl 09:31 5297

Hvem er det som står bak dette referat og kursmål på 30,- ?
Dado83
03.08.2021 kl 09:33 5331

PAS
Slettet bruker
03.08.2021 kl 09:41 5277

Ny sterk guiding fra Maersk og kjøpsanbefaling på 30,- kr. God start på dagen. Har kjøpt litt til og har 100% av porteføljen kjørt inn i MPCC - så det får berre briste eller bære for min del. Men har aldri følt meg så sikker på eit case som denne gangen, så trur det kan bli ei kjekk reise det neste året.
Redigert 03.08.2021 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
03.08.2021 kl 10:01 5134

Må si at jeg lurer litt på hva det er som får investorene på Oslo børs til å vurdere at 23,90 er riktig kurs nå.
Så vidt jeg skjønner sier PAS selv at deres kursmål på 30,- lagger, Maersk oppjusterer guidingen med 40%, og dessuten er kbkristi på veien med bobilen, det kan da ikke være noen god grunn til å selge på dette nivået?
Redigert 03.08.2021 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
Normalone
03.08.2021 kl 10:09 5088

Alle får selv gjøre sine valg - men handelsmønsteret vi nå ser er 100 % likt før vi "brøyt" igjennom kr 23. Høyt volum når den stiger - og faller på lavt - og det bygges opp en "mur" på kr 24 (tilsvarende vi hadde på kr 23) før den tas i et "jafs"...

Det mest interessante med det PAS skriver er nettopp som du PSI Investor og Ærligtalt skriver - at det vil komme et oppdatert kursmål etter Q2 og at dagens kursmål på kr 30 (som en kom med i juni) ikke gjenspeiler utviklingen vi har hatt i markedet/ratene;

"We will address our lagging estimates after the upcoming Q2 report and fleet status update later this month – and expect another significant round of positive revisions."

Ærligtalt
03.08.2021 kl 10:29 4938

Jeg sitter long i selskapet... Men samtidig så bidrar jeg til tider også med at den går litt tilbake -da jeg liker å leke med 20-30 prosent av beholdningen

I dag for eksempel så ble det en kjapp trade med 20k aksjer fra 22,90,- som ble gjenkjøpt på 22,75,-... Egentlig bare tull når man trekker fra kurtasjeutgifter og 32 prosent til staten...Men en 1500,-/ 2000,- i lomma blir det jo i fortjeneste i hist og pist (penger det også)

Så har du algoer, storfisker, nervøse nykommere med mer :)

Det viktigste her blir jo hvor vi mener aksjen skal stå ikke bare mot slutten av året (35,-)... Men også å hensynta de sinnsyke utbyttene som vil tilfalle oss de neste 3 årene (!). Derfor er jeg helt enig i at det er helt tragisk med dagens kurs... Samtidig som vi alle må anerkjenne at rett prising alltid tar vesentlig lengre tid enn hva ihuga aksjonærer mener er rett og rimelig

Uansett: Lykke til, alle sammen!

Redigert 03.08.2021 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
03.08.2021 kl 10:41 4897

og takk til deg som fikk meg til å forstå hvorfor mpcc vil gjøre det så bra fremover. Du kjører nå omkring på fastlandet hvor de største deler av min genetikk stammer fra. Du må hilse om du kommer over noen bananer, bare si "Davs"... og husk å ha det hyggeligt, som danskene er så opptatt av, God tur!

Takk til Struts for en innføring i bransjens ord og uttrykk.

For landkrabber som ikke har hatt dørk(gulv) som beveger seg under beina kan jeg fra Marinens tid trekke frem enkelte godbiter.
Skaffetøy = bestikk
Hekken = Akter delen eller Rumpa - også kalt bak på skipet blant amatører. Brukes også om hokjønnets del når hannene griseprater seg imellom.
og så må jeg trekke frem det legendariske nordnorske uttrykket "Haill" som blant fiskerne betyr at man har hatt sex før man drar ut på fiske og det skal gi "fiskelykke".

Når det kommer til aksjekursen synes jeg se det gamle trappetrinn mønsteret har gjennopstått omkring 22.Juli og at forskjellen på topp/bunn er 50øre. Forhåpentligvis har nå "gammal sjø" fra stormen roet seg, tradere funnet seg lengre posisjoner eller forsvunnet helt og MPCC blitt "kjedelig" bra slik den var før i tiden.

Det er hva jeg kaller riktig hyggeligt og ønsker med dette alle godt fersk haill!
Redigert 03.08.2021 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.08.2021 kl 11:58 4512


Ærlig talt, du skriver at du "I dag for eksempel" tradet med 20k aksjer fra 22,90 og gjenkjøpte på 22,75. Men i dag har ikke kursen vært under kr. 23,05, så hvordan har dette vært mulig?

Du sikter kanskje til i går?
Ærligtalt
03.08.2021 kl 12:00 4525

23,75,- selvfølgelig - som illustrert ved at jeg beskriver den lille fortjenesten... skrivefeil fra mitt hold :)

Spennet 23,9,- til 23,75,- der altså :)
Redigert 03.08.2021 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
03.08.2021 kl 12:01 4805

Leste en artikkel nå, se link.
Hvis jeg forstår den riktig med mine dårlige engelskkunnskaper så går den ut på at importører like godt kan gi opp å få lavere fraktkostnader og heller bør gjøre andre tiltak i bedriften sin for å bedre sin økonomi da de ikke ser at fraktratene skal ned.
https://www.hellenicshippingnews.com/stormy-seas-for-importers/
Struts
03.08.2021 kl 12:13 4739

Kanskje også verdt å legge merke til en artikkel, også i Hellenic Shippingnews, om et amerikansk (hvor ellers fra?) selskap som går til sak mot store container-linjeselskap fordi de mener at de må betale for mye for å skipe containere:

https://www.hellenicshippingnews.com/us-company-sues-collusive-ocean-carriers-alleging-price-manipulation/

Typisk amerikansk, landet som forfekter fri konkurranse, mens de i virkeligheten er like proteksjonistiske som, vel, som eksempelvis norsk landbruk. Uansett, aksjekurser er prisgitt tilbud og etterspørsel.

Det som kan gruse mye er vanligvis:
1. Politikk.
2. Børskrakk.
Nr 2 ofte som konsekvens av skakkjørt nr 1.

Trøsten er at så lenge det finnes Aass Pilsner, så finnes det håp. Og som det står skrevet (denne gang på mitt favorittølkrus): "If nothing goes right, go LEFT"!

PS. Ironisk nok kan muligens amerikansk politikk føre til at container-ratene vil stige ytterligere, skal uansett bli interessant å følge utviklingen...
Redigert 03.08.2021 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.08.2021 kl 12:19 4733

1,740TEU container vessel EM Spetses. 36-40 months at the option of the charterer, at a gross daily rate of US$29,500.

Fleire som vil tjene store penger i årene som kommer. Break even ligger under UD$10,000 per dag for eit slikt skip per dags dato.

https://container-news.com/euroseas-secures-boxship-time-charter-for-us29500-day/