MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2350309

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2021 kl 13:21 9623

Uten å legge noen føringer for deg, TraderMom, så har jeg gått inn med 20% i Ernst og 80% i MPC.

MPC går som bare det i dag og er vel på full fart over kr. 30.

Vil ikke fremstå som hausser, men Ernst ligger nå på et usedvanlig interessant nivå teknisk sett. Den har touchet bunnen på Euro 3,20 flere ganger og har et teknisk potensial på over 50% i løpet av rimelig kort tid.

Først skal den passere motstandsnivået på Euro 4,25 (som var forrige topp) og deretter er det full fart opp mot cirka Euro 6,00. Desto lenger tid som går før kursen tar av, desto større potensial har kursmålet. Når kursen beveger seg nogenlunde sidelengs slik som i det siste, blir det mer å ta igjen ovenfor i det tekniske bildet.

Når vi vet at det fundamentale også har et enormt potensial, kan det gå bare en vei.

På minussiden må jeg legge til at Ernst omsettes på lavt volum, slik at det er vanskelig å få kjøpt og solgt større poster på én og samme dag.

Det er også et minus at shipping ikke står seg så godt i Tyskland som på shippingbørsen Oslo. Det kan vi imilertid få endret ved å kontakte toneangivende analytikere og media. Når det skal skje, synes jeg Kbkristi og Helg11 skal få beslutte.
Kbkristi
04.08.2021 kl 14:01 9416

ER er Helg11 sitt funn, så jeg skal ikke bry meg der 😊
Struts
04.08.2021 kl 14:07 9376

Det var en imponerende gjenoppretting av logg du har fått med deg!

VPS-loggen viser da for 07.07 at tredje største aksjonær Brown Brothers Harriman selger i overkant av 5.2 millioner aksjer.

Dagen før selger Star Spike opp mot 20 millioner aksjer, disse havner hos ABGs meglerkonto. Naturlig nok for videreformidling.

Når jeg nå sjekker formidling av aksjer datert 07.07 (som mer eller mindre alltid innebærer reelt 2 handledager før - min erfaring) er ABG oppført med et salg av de samme aksjene (19,787,111 for å være presis). Samme dag dukker Citigroup Global Market opp med pluss 3,6 mill aksjer, J.P. Morgan Securities med 2.8 mill, Apollo Asset Ltd (da ny aksjonær) også med pluss 2.8 mill, US. Bank National Association + 1,568 mill, Songa (Blystad) Asset Management med + 1.3 mill. Sistnevnte er også oppført med ytterligere to økninger (Songa Capital AS Konto 4 & 2) med 1.2 mill hver. Det er drøssevis andre økninger, men håper det gir et lite bilde av hva som skjedde (eller kan ha skjedd).

Vil også nevne at Spiralen Holding (min favoritt-bjellesau S. Morten Blix) samme dag er oppført med økning på 329’ aksjer.

Jeg vet ikke om dette var et dekkende svar på ditt spørsmål. Men mine korte referater er altså ikke HELT dekkende for handler på VPS, de er nok mer en indikator. For en time eller så senere på dagen, kommer mer omfattende oppdateringer. Omtalte dag (07.07.21) kan jeg gjengi at det var 46 (!!) kjøp av mer enn 20,000 aksjer, og 15 tilsvarende salg.

Så da har du et forholdstall med henblikk på hva som ble registrert den 7. juli i VPS klokken 06.16 om morgenen referert fra denne kråka. Slik er det kanskje; gammel mann er nok vond å vende, men ikke vond å vekke?

PS. Spiralen (Blix) dukker forøvrig opp dagen etter (08.07.21) med kjøp i to beholdninger med hhv 800' og 752' aksjer, samt privat (Sverre Morten Blix) + 400,000.
Redigert 04.08.2021 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
jadden
04.08.2021 kl 16:47 8866

Containerkrisen lar seg ikke løse ved flere nybygg/kontraheringer, problemet er størst på land. Det gjelder havnekapasiteter, landtransport og annen logistikk. Dette er en formidabel oppgave å løse, det må planlegges, finansieres og bygges. Hele systemet er kommet bakpå, det kan bli mange gyldne år i supersyklusen for containerskip:

https://www.seatrade-maritime.com/containers/solution-container-sectors-delays-lies-landside-not-more-ships

Londonmannen
04.08.2021 kl 16:58 8888

Fikk meg 14k nye aksjer i dag. La inn kjøp på 24.10 men var på fjelltur med dårlig dekning så ordren kom ikke gjennom. Endte opp med å betale kr 24.35. Fortsatt godt fornøyd. Pengene får jeg uansett igjen i utbytter i løpet av 22/23 + kursoppgangen.
Redigert 04.08.2021 kl 17:27 Du må logge inn for å svare
canarias
04.08.2021 kl 17:24 8796

Sitter tungt inne og er LONG her. Dividender vil bli store og rause de neste årene.
Londonmannen
04.08.2021 kl 17:28 8788

Samme her. Og enda tyngre etter dagens handel.
atdnshinc
04.08.2021 kl 17:31 8868

Flott artikkel l Tradewinds i dag::

Peter Dohle secures record fixture as new faces enter small containership sector
Charter rate of $150,000 per day has been paid for a small handymax boxship
4 August 2021 14:32 GMT UPDATED  4 August 2021 14:32 GMT
By Ian Lewis  in    London 
Charter rates have reached record levels in the sub-panamax boxship sector.
The move is fuelled by newcomer Singapore-based Transfar Logistics, which is paying top dollar for two small boxships, according to market sources.
Transfar is paying $150,000 per day to take the 3,091-teu Minna (built 2005) for about five months from German tonnage provider Peter Dohle.
The fixture is believed to be the highest time-charter rate ever secured by the Hamburg-
Transfar, which is part of a larger group in China called Worldwide Logistics is believed to have taken a second small ship on similar terms.
The unnamed gearless vessel of 2,800 teu is believed to have been fixed for three months at levels reflecting a 50% jump in charter rates in the space of a few weeks.
Smaller ships share the joy
The fixtures suggest that smaller boxships are enjoying the kind of rates that were earlier this year limited to larger panamax sizes and above.
Short-term rates for 2,800-teu vessels broke through the $100,000 per day barrier in June.
That was propelled by new names such as China United Lines (CU Lines).
The Chinese operator took the 2,742-teu AS Columbia (built 2006) at $100,000 per day for use in a new transpacific service
Those rates now appear attainable by smaller ships of between 1,000 teu and 3,000 teu, which are being taken for round voyages in the transpacific and Asia.
Chinese newcomer BAL Container Line recently fixed the 1,732-teu Hansa Salzburg (built 2011 ) for a month at $100,000 per day.
Such deals have impacted on the long-term charter market, where three-year fixtures at about $30,000 per day have become the norm.
US-listed containership owner Euroseas has fixed 1,740-teu EM Spetses (built 2007) for 36 to 40 months at a gross rate of $29,500 per day.
That is about three-and-a-half times the level of its current employment and will secure Euroseas at least $31m in contracted revenues.
Fast rising market
Euroseas chief executive Aristides Pittas said the rate was “the second highest rate earned by a vessel in our fleet, and, notably, by one of our smallest vessels”.
In May, the 1,740-teu sistership EM Hydra (built 2005) obtained $20,000 per day for two years, “indicating how strongly the market has risen in the span of just three months”, Pittas said.

Euroseas chief executive Aristides Pittas says the fixture of its smaller vessels shows how strongly the containership market has risen in just three months. Photo: Harry Papachristou
He added that Euroseas has four more ships, “about 30% of our fleet on the water, which are expected to open up till the end of the year”.
Smaller ships are also obtaining longer periods from charter market newcomers, including Pasha Group of the US and RIF Line of Italy
The 1,200-teu Cape Flores (built 2005) is said to have been fixed for 12 months at a rate of between $38,000 and $39,000 per day by an unidentified charterer.
Observers expect that demand for tonnage will remain strong until at least the end of the current peak cargo season in October.
TheGambler
04.08.2021 kl 19:15 8456

I regnearket er det lagt inn. 22% skatt. Er det noen eksperter som kan bekrefte at dette er et godt estimat?

Jeg pratet med en bekjent som jobber for et annet shippingselskap. Han mente MPC var underlagt rederiskatteordningen, og dermed betaler minimalt med skatt av driftsinntekter. Dette er en ordning som skal hindre utflagging. Noen som har kunnskap om skattlegging shippingselskap som er registrert som AS?

Rederiskatteordningen

Skipsfartsinntekter opptjent under rederiskatteordningen er endelig skattefrie. Dette er blant annet begrunnet i næringens internasjonale og mobile karakter og formålet om å etablere en konkurransedyktig norsk rederiskatteordning.

Rederiskatteordningen er en frivillig ordning. Selskaper som kvalifiserer kan i utgangspunktet selv bestemme om de ønsker å være innenfor ordningen og hvor lenge. Selskaper innenfor ordningen har skattefritak for sine skipsfartsinntekter, men er skattepliktige for finansinntekter. I tillegg betaler selskapene en moderat tonnasjeskatt.
velkjent
04.08.2021 kl 19:35 8327

Dette har vært diskutert tidligere og såvidt jeg vet er det ikke beregnet skatt i verken nettoresultat for 2021 eller i cash-flowene for senere år. Skatteprosenten kom med på et tidlig stadium og de som styrer regnearket må ha glemt åfjerne den. Skattereglene for slike rederier er klare nok. Jeg vet ikke om MPCC har fin. inntekter nå; i regnskapet for 2020 opereres det med en avgift på 100K.
TheGambler
04.08.2021 kl 19:41 8438

For 2021 er det uansett et fremførbart underskudd. Jeg tenker mer på 2022 og 2023 hvor det kommer til å bli store driftsoverskudd.
velkjent
04.08.2021 kl 19:50 8385

Det fremførbare underskuddet kan ikke benyttes til annet enn å redusere egenkapitalen, om det nedskrives. Skattereglene er klare nok. INGEN SKATT PÅ DRIFTSOVERSKUDDET:
Redigert 04.08.2021 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
TheGambler
04.08.2021 kl 19:55 8357

Takk for svar👌
Dexter
04.08.2021 kl 19:56 8366

Takk for svar, Pilegrim.
Et par ting først: Jeg leker ikke med aksjer, det er investeringer. Og jeg har to barn. Min regel er enkel: Kos deg mens du lever, barna får nok, uansett. Derfor er mitt liv etter et, skal vi si, evigvarende kos/nok-igjen-begrep. Nokså ukjent, dette K/NI-begrepet, men det funker for meg.:)

Så til saken. I den grad inflasjon kan prises inn (økte priser, mindre avkastning for noen) er nok muligens mye av dette priset inn i forskjellige markeder? Du nevner, som jeg også tror, at det kan bli et politisk press rettet mot de høyere ratene.

Men spørsmålet da er om et eventuelt politisk press vil la seg gjøre? Jeg tror ikke politisk press vil kunne påvirke ratene direkte, men heller hvordan trafikken vil gå. Altså at et mulig politisk press vil sørge for vareflyt til og fra for eksempel afrikanske havner. Noe som betyr at trafikken går, om enn i andre linjer. Har du noen tanker om det?

Så kommer markedsmekanismer til torgs. Det finnes vel en pyramide der behov avdekkes/er laget. Maslovs behovspyramide er en av dem. For oss konsumenter er det kort og godt "Need to have, good to have & nice to have". Faktisk er det nok sånn, tror jeg, at det som for kanskje for bare ti år siden var "Nice to have" nå er over på "need to have". Tenk 65" TV, Smarttelefon, PC osv. Altså er det andre verdier i behovspyramiden.

Si det sånn: Her jeg sitter, ser jeg følgende: En kjøkkenøy, vifte og platetopp, PC, stereokomponenter, vinyl, CDer, LED-lys, TV, gitarforsterkere, gitarer, effektbokser osv. Kjøkkenting. Stort sett importvarer, avhengig av frakt.

Hvis vi skreller vekk alle luksusbehov, i den grad det finnes, vil vi fortsatt være avhengig av frakt. Frossen mat, sko, klær, Primærbehovene.

Konsumenter/bedrifter og endret mønster, samt flytting av produksjon/adferd/kjøpemønster?

Jeg tror det er lettere sagt enn gjort. Skrell vekk godene (privat sektor), og vi vil fortsatt ha behov for frakt. Og skal man trekke virksomhet nærmere markedet for å slippe frakt, må man endre forutsetning for at det skal være lønnsomt. Noe som nok vil være en politisk prosess.

Så jeg tror at selv om luksusbehovene må vike, vil det fortsatt være et primærbehov. Og vi vil fortsatt trenge frakt. Den regningen må konsumenter/bedrifter betale. Og siden vi er forholdsvis enkle skapninger, venner vi oss fort til en prisøkning.

Altså: Per i dag, og tre-fire år frem i tid, tror jeg det bare er politisk press som kan påvirke ratene.

Jeg lette etter skjærene i sjøen. Men jeg finner dem fortsatt ikke.

Beklager hvis noen synes dette var rotete, men det er høyst relevant for MPCC.

Frakt vil aldri forsvinne, men hvilke skjær er i sjøen i dag og tre-fire år fremover?



Helg11
04.08.2021 kl 20:07 8297

Har hatt skatten liggende inne for å være nøktern (CB har nevnt at de også ønsker å nedbetale noe gjeld), men forstår at dette oppleves som forvirrende. Skattesatsen er derfor herved fjernet.
PS: Personen som får utbytte utløser personbeskatning etter vanlige regler.
Normalone
04.08.2021 kl 20:15 8254

Flott dag i dag - men det er fortsatt veldig mye å gå på. Analytikerne begynner å få øyne opp for at dette vil vare mye lenger enn først antatt;

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/04/7714392/shipping-fosser-frem?internal_source=sistenytt

Redigert 04.08.2021 kl 20:25 Du må logge inn for å svare
velkjent
04.08.2021 kl 20:18 8246

Ettersom jeg regner med at proffe aktører, som driver rederiene og folk, som leier skipskapasitetene deres til å transportere varer, inngår avtaler på 2-3- år samt chartrer nybygg eller kjøper gamle skip til nybyggpriser (eller mer) for levering enda lengre frem i tid, må optimismen knyttet til verdenshandelen være temmelig stor. Å begrense fraktbehovet ved allokering av produksjonen nærmere konsumentene, vil for det første kreve lang tid og for det andre vil de økte klimapåslagene, som innføres i disse landene, men ikke der varene produseres i dag, redusere terms of trade (konkurranseevnen) i forbrukslandene ytterligere. Dette makrobildet tror jeg avtegner seg for ekspertisen og da er det vel bare økt fattigdom i vesten, som over tid kan redusere fraktbehovet.
PSI- Investor
04.08.2021 kl 20:33 8130

Altså det med å flytte produksjonen for å spare frakt, det er klart st det vil gå i noen tilfeller.
Men f eks klesproduksjon, når tekstilene veves i Kina så hjelper det jo ikke på frakten om man skulle begynne å sy i Europa igjen, da må man jo også eventuelt begynne å veve, og hvor lages tråden man bruker til å veve?
Lenge siden jeg drev med klesproduksjon nå, men jeg tror nok at for de nærmeste årene så trenger vi ikke tenke så alt for mye på at fraktbehovet går ned pga flytting av produksjon.
Slettet bruker
04.08.2021 kl 21:18 7908

Politisk press (det blir litt hypotetisk):
Nå skal president Biden i gang med sin infrastrukturplan med x tusen milliarder dollar. For å få mest ut av pengene passer det ekstremt dårlig at mye av midlene renner ut i sanden som fraktkostnader. Hvorfor da ikke kjøpe opp kapasitet eller etablere bindinger. Tror de kommer til å gjøre et eller annet rundt det. Konsekvensen er at ratene ellers øker/ikke går ned.
FN/WTO kan komme på banen hvis høye rater drøyer (noe de jo gjør).
Ser egentlig lite skjær i sjøen jeg og. Ser vel egentlig for meg det motsatte at containerskip nå surfer på bølgene.
TheGambler
04.08.2021 kl 21:47 7759

Nøkternhet er bra. Vi får smøre oss med tålmod fram til Q3 og CB uttaler seg om utbytte.
Dexter
04.08.2021 kl 22:05 7657

velkjent,
Hjertens enig i dette. Og da ser vi et et mulig, men ikke sannsynlig, skjær i sjøen. Tror vi virkelig på økt fattigdom i vesten? Enkel tankegang skulle tilsi at dersom de fattige/vanlige får mindre å rutte med, vil tilsvarende kapital havne hos de bedre stilte. Altså vil ikke fraktbehovet endres.

Så jeg tror at når denne syklusen er over, vil vi sitte igjen med en minste fraktrate som overgår det vi er vant til. Vi kan kalle det en ny minstepris per TEU, om vi vil.

Min agenda er å lete etter skjærene i sjøen for ikke å bli sveiseblind. Og alt det politiske, "negative" og mulig fantaserende jeg kommer med er i beste hensikt. Jeg er like bull som alle andre, men er født realist.

Seil trygt!
Redigert 04.08.2021 kl 22:06 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
04.08.2021 kl 22:42 7439

Egentlig helt på siden, men likevel på en måte relevant:
Jeg har lyst til å anbefale en lydbok på Storytel. Den handler om homo sapiens og nær sagt alle aspekter. Fra det big bang til hvordan aksjehandel startet på 1600 tallet, hvordan man startet med komandittselskaper, hvordan erobringer ble finansiert, bakgrunnen for at det heter Wall Street, hvordan religioner oppsto. Hvordan sapiensene etter hvert som man spredde seg ut over hele verden utryddet den ene arten etter den andre, inkludert andre menneskearter (som sapiensene også forplantet seg med).
Jordbruksrevolusjonen, hvordan hveten ut fra et biologisk synspunkt om at den art som klarer å reprodusere seg selv mest vinner, gjorde mennesket til sine slaver.
Han er også inne på hvordan vekst kom i gang, og hvorfor det er viktig at noen er rike (har ledig kapital til mer enn egne primærbehov) slik at de kan sette i gang med å skape arbeidsplasser.
Det er mulig at det høres politisk ut når jeg her gjenforteller, men jeg oppfatter ikke boka sånn.

Jeg synes det er en helt fantastiskt god bok, og skulle ønske at jeg klarte å huske alt sammen.
Den avslutter med å drøfte cyborger og menneskeskapt utvikling, og om hva arten sapiens, som oppfører seg som guder, men strengt tatt kun er opptatt av å kose seg og slappe av, egentlig ønsker å oppnå.
https://www.storytel.com/no/nn/books/713537-Sapiens---en-kort-historie-om-menneskeheten

Kan forresten med fordel høres på hastighet 1,25. Storytel kan prøves gratis i 14 dager
Redigert 04.08.2021 kl 23:35 Du må logge inn for å svare
Struts
05.08.2021 kl 06:25 6797

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 469’ aksjer, og har med det 70.89% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: The Bank of NY Mellon minus 223’ (1,910’ totalt), UBS Europe ned 118’ (9,948’), Bergen Kommunale pensjonskasse ned 107’ (730’) og Intec International (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) ned 100’ (1,909’). Ellers bare noen mindre endringer.

På plussiden: Nordnet Livsforsikring pluss 72’ (5,131’ totalt), Nordnet Bank + 52’ (2,569’) og Avanza Bank opp 25’ (1,710’ totalt). Ellers bare én mindre endring.

Legger ellers merke til at nederst (nr 50) på listen har AKB AS kommet inn med 686’ aksjer. Og bak det selskapet står, så vidt jeg har kunnet etablere, daglig leder Marianne Heien Blystad. Antagelig også verdt å nevne at styrets leder er Arne Blystad.
Jan Banan
05.08.2021 kl 09:10 6201

Godt poeng Jadden. Det virker ikke som det er et veldig stort fokus på infrastruktur i nyhetsbildet. J Mintz har nevnt en 10 år lang periode med for lite investering i infrastruktur dog Kina er nok eneste land dette ikke gjelder.
Slettet bruker
05.08.2021 kl 09:23 6105

Den skal jeg høre på, takk for tips, PSI. :-)
PSI- Investor
05.08.2021 kl 09:44 5975

Så bra, håper du liker den, synes den er veldig lærerik.
Og siden han vinkler alt helt fra verdens og menneskehetens spede begynnelse, og ikke bare starter ett tilfeldig sted, så gir det han skriver mening. Veldig godt og lettfatterlig skrevet også, det er ikke noe vanskelig å skjønne hva han skriver.
Finnes på engelsk også. Altså i storytell- appen. Du laster den bare ned på tlf . Så kan man høre på f eks mens man kjører bobil...
Redigert 05.08.2021 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
NetromK
05.08.2021 kl 09:54 5898

Litt manuelt arbeid vart det, men var så nysgjerrig at det måtte til. Med dine nye tal her og dei eg hadde i rapportane dine har eg sett på nokre større aktørar og funnet at:

- Citigroup Global Markets hadde solgt alt 19.07, hadde 3,6 mill aksjar 07.07 rapport.
- J.P. Morgan Securities solgt seg kraftig ned, spesielt rapport 20.07 «ned 2,199’ (1,461’ totalt)», hadde 4,6 mill aksjar 08.07 rapport.
- Apollo Asset Ltd rett ut like etter kjøp?
- Spiralen solgte seg ned veldig jevnlig gjennom juni, aukar opp igjen gradvis gjennom juli, frå rapport 07.07 og heilt til no.
Gått opp igjen frå 7 til 9,7 mill aksjar.
- UBS Europe pluss 6,964’ (10,067’ totalt) 05.07 rapport – sal 100’ fyrst i 05.08 rapport.

- Verdipapirfondet DNB SMB hadde ved rapport 03.06 - 1,6 mill aksjar. 23.06 – 3,3m. 24.06 - 3,7m. 28.06 – 4,6m. 29.06 – 5m. 05.07 – 5,1m. 02.07 – 5,2m. 06.07 – 5,3m. 07.07 – 6,2m. 13.07 – 6,1m. 15.07 – 6m. Etter dette lagt på ca. 6 mill aksjar.

Som alltid med forbehold om feil.
Redigert 05.08.2021 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2021 kl 10:32 5604

Ser ut til at det kan komme eit nytt kursmål fra DNB snart også da, om ein ser på den kraftige økte beholdningen. For den som er interessert øker antall «småsparer» med aksjer i Nordnet daglig også. Mange har nok sett kva som skjer i markedet og innser at kursmålene som er satt på 31,- & 30,- kroner snart kommer.
Redigert 05.08.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2021 kl 10:43 5537

Takk, har lastet ned app'en og funnet boken. Den får være med meg på joggetur i dag. Gull-bobil må vente men spanderte på meg en Sveitsisk diamant klokke som er på vei fra Paris (spanderer litt skryt også, ser du). Verdier i den også, ikke sant? (som en liten feiring på et vellykket H1 i MPC). Dette begynner å bli gøy. Aksjonærene i gruppen min er i ekstase og storgleder seg til guidingen om et par uker.
Tålmodighet er ikke lett, akkurat nå. First world problems..ho ho :-)
Slettet bruker
05.08.2021 kl 10:45 5536

Vil ikke ha noe kursmål fra DnB. Hva blir det da? 24,- 'selg' ? 😆
Redigert 05.08.2021 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Struts
05.08.2021 kl 10:59 5439

Ja, Blix (Spiralen) har vært aktiv. DNB også, men de har jeg aldri forstått. Anbefaler man salg, så burde man forvente at bankens fond også gjør det, men den gang ei...

Mht Apollo vet jeg ikke helt, de har flere kontoer. Men siste beholdning (konto 2) er så vidt jeg kan se datert 14.07.21 på bare 99,000 aksjer. Og det er jo ganske kraftig ned fra de 2.8 millioner de hadde 07.07.21 (med de vanlige to børsdager forsinkelse på faktisk kjøp/salg). I ettertid kan man si det var dårlig timing. Men av og til er det dårlig, av og til (sjelden) blir man genierklært...
Slettet bruker
05.08.2021 kl 11:08 5363

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/05/7714749/kjoper-nye-containerskip
Ikke MPCC denne gang.
Redigert 05.08.2021 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2021 kl 11:13 5319


Den opplysningen din, Struts, om Marianne Heien Blystad, er dagens desidert viktigste, etter min mening. Flott!

Hennes inntreden gjennom selskapet AKB AS med 686` aksjer viser at også Arne Blystad, som selskapets styreleder, har tro på en kursøkning. Det visste vi jo forsåvidt allerede i og med det faktum at Blystad tok noe av oppgjøret for skipene sine i form av aksjer til kr. 22. Hans teft har allerede vist seg å stemme. Han har hatt en kursøkning allerede på næørmere kr. 4. Med neoen millioner aksjer blir det penger av slikt også.....

Samtidig viser familien Blystad ved dette siste kjøpet at man har ståltro på MPC. Man overtar altså MPC-aksjer delvis i stedet for kontanter og delvis ved å kjøpe aksjer gjennom et annet selskap. Det satses dobbelt her, noe man bør legge merke til. Det er sjelden at noen profesjonelle investorer satser så til de grader på ett selskap. Med unntak kanskje av banker som går inn og ut av aksjer på flere fronter; klientkonti, fonds osv.

Det vil være interessant å få vite til hvilken kurs AKB AS har kjøpt aksjene. Er det mulig å finne ut det sånn nogenlunde, Struts?
Slettet bruker
05.08.2021 kl 11:19 5280

Argus, var ikke aksjene for Songa til kr 17,50, og så var det blokksalget som var på kr 22? Bare pirk fra min side, men det styrker bare påstanden din om at han har ståltro på Mpc🙂
velkjent
05.08.2021 kl 11:22 5304

Mener aksjene ble notert til NOK 17,34 ved salget av Songa-skipene til MPCC.
Slettet bruker
05.08.2021 kl 11:24 5279

Velkjent, ja, det stemmer bedre! Takk for korrigering!🙂🙂
Slettet bruker
05.08.2021 kl 11:48 5122


Å ja, beklager, det var nok blokksalget som skjedde til kr. 22,00.

Blystad viste at han hadde troen på MPC ved å ta deler av oppgjøret i MPC-aksjer. Og når hans hustru kjøper ytterligere aksjer gjennom et annet selskap, viser det at hele Familyen har ståltro på MPC.

Mens de sitter og spiser middag, kan formuen ha økt med 10 millioner bare etter ett tygg!
Struts
05.08.2021 kl 11:50 5142

Tja, ikke helt eksakt vil jeg tro. Men hun kjøpte 07.07.21 225,000 aksjer, og nå (i dag) opp til 686,199 aksjer. Så dersom man antar 2 børsdager fratrekk lander på 5. juli for første handel, så samsvarer det ganske bra med dato for nedsalg på rundt/underkant 22 nok pr aksje. Mht notering i dag, dreier det seg vel da om kjøp på tirsdag 03.08.21. Og da varierte jo kursen (som vanlig) men jeg kjøpte selv et par tusen da til 23.35 og 23.4 nok. Skulle gjerne ha kopiert fru Blystad, men jeg er ikke så veldig misfornøyd. Faktisk ikke i det hele tatt. Og ikke minst, nå er det snart tid for Aass Pilsner - nærmere nirvana kan man vel ikke komme!

Hm. Kanskje jeg skulle ringe Blystad og minne ham på mitt salg(bare som megler selvfølgelig) av et tankskip til ham en gang på 80-tallet. Nei, forresten, han må vel tro jeg er gal i så fall. Hvilket selvfølgelig ikke er så langt unna sannheten, men...

Sukk, som vanlig treg på avtrekkeren. Jaja.
Redigert 05.08.2021 kl 12:03 Du må logge inn for å svare