MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2419448

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Struts
08.08.2021 kl 14:36 9063

Han deler nok, det er vel utgangspunktet her...
Redigert 08.08.2021 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
Normalone
08.08.2021 kl 14:46 9015

Kort oppsummert; Det gode markedet vil fortsette og som han skriver; MPCC kommer til å "tjene rått" på ratenivåene som vil vare i lang tid (og økningen i ratene vil fortsette). Pareto regner med at investorene vil få øynene opp for dette etter Q2. Kjøpsanbefaling!
Redigert 08.08.2021 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
TheGambler
08.08.2021 kl 14:58 8944

Skal sjølsagt dele👌

Containermarkedet fortsetter å sette nye rekorder, og slutninger som for seks måneder siden var på ratenivåer vi aldri før hadde sett på korte kontrakter, ble i juni gjort for perioder på ett år – og nå ser vi samme nivåer for flere år, forteller analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities.
– Flaskehalser i globale havner samt økt varekonsum i forbindelse med coronanedstengninger gjør at trenden fortsetter, og nye nedstengninger som følge av deltavarianten er bare positivt.
Analysesjefen regner med at MPC Container Ships vil tjene rått på utviklingen.
– Aksjekursen har den seneste måneden fått et helt ufortjent fall, men denne ukens kvartalstall med oppdatert flåterapport vil trolig åpne markedets øyner på nytt, sier ha
Londonmannen
08.08.2021 kl 15:07 8949

Må bare si meg helt enig. Men uten det fatale fallet i begynnelsen av juli er det tvilsomt om jeg hadde kjøpt meg opp såpass som jeg har. DnB sitt tøvete utspill var slik sett veldig positivt for min del.

Jeg er likevel svært overrasket over at markedet har tillatt kursen å forbli på et såpass lavt nivå såpass lenge. Rett nok tok den seg noe opp forrige uke, men det er vel først i slutten av kommende uke og i uken deretter at kursen virkelig vil ta seg inn igjen. Og ja, etter at markedet får en oppdatert analyse vil kursen gjøre et betydelig byks. Gleder meg!
Struts
08.08.2021 kl 15:20 8915

Takker! Så, da; den vanlige "hangover"-dagen derpå kan av og til vende mot gladmandag, og 19.08 (torsdag) eller guiding før det kan lede til både det ene og det andre kalas! Men man vet aldri, dog er Haavaldsen (og Pareto) svært dyktige. Dersom DNB snart kommer med en ytterligere salgs-anbefaling er jo for alle praktiske formål fasiten gitt. Øh, vel - nok om det - vi går mot et par interessante uker, føler i det minste denne gamle kråka.
Redigert 08.08.2021 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
Alby
08.08.2021 kl 15:38 8914

Jeg må atter en gang få lov til å dele ut blomster til hele tråde. Vi skiver. På en tråd som strekker seg fra Moss til Kirkenes og tråden består av flotte og faglige innlegg. En tråd som samtidig innholdet vennlighet , forståelse,samt toleranse. Her tenker jeg bla. på oss som ikke her innsikten og kanskje forståelsen av det hele.
Jeg har vært på børsen i godt 15 år, hvor jeg har lest sjikanerende innlegg og selvfølgelig god velfunderte innlegg
Derfor er det en fornøyelse å sitte lse på vår tråd.

Jeg håper av hele mitt hjerte at vi alle vil lykkkes og lykkes godt her vi er nå og jeg håper virkelig at vi i 2021 vil se et utbytte bli utbet.
Fortsatt god søndag 😊😊
Redigert 08.08.2021 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Eqnrqec
08.08.2021 kl 18:27 8379

Satt han et kursmål, eller kun en kjøpsanbefaling?
Kbkristi
08.08.2021 kl 18:50 8274

Det er bare å logge seg inn, opprette konto hos fotoknudsen.no. Der kan du laste opp et bilde og velge f.eks kaffekopp som de preger med logoen.
hectorgonzales
08.08.2021 kl 18:57 8306

Jeg prøvde å finne informasjon om det totale container markedet og kom over denne rapporten fra mars 21. Veldig interessante betraktninger rundt hva redere må gjøre for å unngå overkontrahering (altså bestille så mange nye skip at det blir overkapasitet på tilbudsiden som fører til "boom-and-bust").
https://www.alixpartners.com/media/17348/alixpartners-2021-container-shipping-report-vf-2.pdf

TheGambler
08.08.2021 kl 19:11 8398

Mandag 2. august gjentok Pareto sitt kursmål på kr 30 fra 25. juni. Vil trolig komme med nytt kursmål ifb med Q2-presentasjon. Ikke nytt kursmål i denne anbefalingen.
Normalone
08.08.2021 kl 19:51 8207

Pareto kommer helt sikkert med nytt kursmål etter Q2 - og basert på dagens artikkel i FA og det de skrev 2. august er det mye som tyder på at kursmålet blir økt. Gjentar deler av det Pareto skrev når de gjentok sitt kursmål 2. august;

"We will address our lagging estimates after the upcoming Q2 report and fleet status update later this month – and expect another significant round of positive revisions. BUY TP NOK 30"
Nani Alvez
08.08.2021 kl 21:40 7746

Finansavisen kom nettopp med en artikkel hvor DNB trekker frem 45 aksjer gir utbytte på over 5 prosent. Med andre ord så er det aksjestrateg Paul Harper i DNB Markets som har satt listen. Dette går på selskaper som skal gi utbytte nå i år og neste år. På denne listen av 45 (!) selskaper, så kom ikke MPCC engang med på listen. Synes ikke det litt rart? Er ikke MPCC en klar utbytte kandidat?

Det skriver tilogmed: "Omtrent alt innen shipping, bortsett fra stortank, opplever nå gode tider.". Og fortsatt nevner ikke DNB noe om MPCC.
Redigert 08.08.2021 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
Nsm
08.08.2021 kl 21:46 7716

Det er ikke rart når Constantin har sagt at info om eventuelt utbytte kommer rundt q3.
TraderMom
08.08.2021 kl 21:48 7726

Jeg leste akkurat artikkelen og var nysgjerrig på om MPCC var med, men tìpper det er fordi det ikke er besluttet utbytte enda. Det kommer info ifm Q3 sannsynligvis når det gjelder MPCC og utbytte, men de har også nedbetaling av gjeld de ønsker å prioritere. Uansett, spennende tider i møte for alle med MPCC-aksjer :-)
Nani Alvez
08.08.2021 kl 21:48 7754

Hele artikkelen er jo om DNBs forventninger om hvilke selskaper som muligens kan betale ut utbytter fremover.

For eks om Rana Gruber skrivers det: "Rana Gruber, som ble børsnotert 26. februar i år. Kjøper du aksjen på dagens kursnivåer, forventes det en utbytteavkastning på over 20 prosent det neste året, hvis analytikernes forventninger inntreffer."
Redigert 08.08.2021 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2021 kl 21:51 7719

Ingen dramatikk i dette. Det er predikert eit uttall ganger, at det er for årene 2022-2023-2024 utbyttene fra MPCC virkelig vil sette spor på kontoen. At DNB ikkje følger med i timen, får så være. Det er nok Pareto og Fearnley som treffer blink, aksjen er kraftig underpriset.

Snart ny veka, så vedlegger Harpex-indexen fra fredag. Ny kraftig rateøkning.
https://harpex.harperpetersen.com/harpexVP.do

Vil også anbefale alle og lytte til denne, som ble publisert her i går. Meget imponert over CB og hans kunnskaper, ein trygg leder for selskapet.
Men, husk; dette ble spilt inn i starten av juni, ratene og skipsverdiene har eksplodert siden den gang. Men ønsker du meir kunnskap, ta deg tid å lytt igjennom. Her får ein verdifull innsikt.
https://seekingalpha.com/article/4445562-containerships-set-fresh-records-market-insights-from-mpcc-podcast-transcript
Redigert 08.08.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
NetromK
08.08.2021 kl 22:35 7445

Nokon som trur utbyttestrategi eller snakk kan komme overraskande alt ved Q2?

MPCC har gjeld på ca. NOK 3 mrd. etter kjøpet av Songaflåten. Forventa EPS 21 + 22 er ca. 15 kroner per aksje eller NOK 6,6 mrd.
Berre for -21 kan inntjeninga verte på NOK 1,1-1,4 mrd. Altså om EPS 3,13 per aksje skulle verte treff er det nær halve gjelda.
Det må seiast at framleis er mykje av -22 estimert inntjening på New Contex rater, men disse ratene har ikkje stoppa å auke endå.
Slik MPCC og andre selskap har forhandla kan det også komme nye kortvarige sjokkrater i -21 som drar innteninga endå høgare.

Ser argumentet med at dei vil betale gjeld, og ha oversikt over inntjening. Men sjølv om ratene no skulle falle ganske markant (som få trur) vil dei vel framleis ligge ann til å kunne betale ned all gjeld og sitte igjen med mykje pengar berre på alt inngåtte kontrakter 21-24. Med mindre då ratene skulle falle 70-80% fort og nye kontrakter ikkje genererar noko eller minus i rekneskapet (det trur vel knapt nokon).

Personleg så har eg ein lengre periode sett på 0,5kr/aksje som sannsynleg utbytte for -21, men byrjar helle mot 1kr/aksje. Eit anna alternativ dei har når kursen er sopass låg mtp. inntjening er å kjøpe tilbake aksjar. Sjølvsagt kan dei også komme til å gjere ein del nye investeringar.

Uansett, ein spennande haust og 2022 i vente.
Londonmannen
08.08.2021 kl 23:09 7246

Kjeltringene i DnB fornekter seg ikke. Det er jo kun vel en måned siden de kom med et tøvete kursmål og bidro til etkursras i MPCC, til glede for kun dem som på det tidspunktet stod på utsiden.

Jeg er derfor ikke overrasket at de samme julenissen ikke evner å finne plass til pengemaskinen MPCC på en liste med utbytteselskaper. Jeg er rimelig sikker på at kundene til DnB er i ferd med å få tidenes sjokk i løpet av de kommende 12 månedene. Og troverdigheten til analytikere i DnB vil bli meeeget tynnslitt når kundene får se hvilke amartørere som hever millionlønninger hos DnB for en jobb apekatter kunne gjort bedre med pilkast.

Ha en innbringende uke!
Slettet bruker
08.08.2021 kl 23:34 7135

Det er også nevnt evt. share buyback som alternativ til utbytte i 2021 (utover høsten), er der ikke det?
Struts
09.08.2021 kl 06:19 6711

Jaha? Laste opp MPCC-bildet da (som jeg ikke vet hvor er). Vel, innbiller meg at jeg fikk bestilt via dato, så det går seg muligens til. Men takk for svar!

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 302’ aksjer, og har med det 70.88% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: UBS Switzerland ned 418’ (1,228’ totalt), State Street Bank minus 197’ (8,193’), Goldman Sachs minus 51’ (5,539’), Clearstream Banking ned 29’ (4,359’) og Verdipapirfondet DNB SMB ned 25’ (5,869’ totalt). Ellers bare et par mindre endringer.

På plussiden: UBS Europe opp 415’ (9,653’ totalt), The Bank of NY Mellon pluss 127’ (1,720’), HSBC Bank + 100’ (1,050’), Credit Suisse opp 73’ (964’), Nordnet Bank opp 37’ (2,615’) og Nordnet Livsforsikring + 33’ (5,269’ totalt). Ellers bare to små endringer.
gandhi-21
09.08.2021 kl 07:21 6565

Hei, her går det litt fort i svingene. Minner om at overskriften i FA er " 45 aksjer som gir skyhøyt utbytte" og ikke "Aksjer som kanskje gir utbytte neste år".

Slettet bruker
09.08.2021 kl 09:13 6087

Stadig økende press på rater og manglende skip. Positive nyheter over heile linja. Kommer til å bli to meget fine veker, med Q2 og påfølgende økte kursmål. Ser ein på omsetningen på morningen i dag, kan dette raskt bli ein innbringende dag om ein ikkje velger å selge. Pareto som tar MPCC inn i kjøpsporteføljen lukter lunta.

«Freight Rates Continue To Rocket With No End In Sight To Container Crisis»

https://www.hellenicshippingnews.com/freight-rates-continue-to-rocket-with-no-end-in-sight-to-container-crisis/

Redigert 09.08.2021 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
09.08.2021 kl 09:47 5734

Takk, veldig bra!!!
Litt travelt sånn første dag etter ferien så rekker ikke lese mer enn overskriften men den er jo klar som dagen
Londonmannen
09.08.2021 kl 11:39 5077

Kan ikke annet enn å le rått når jeg tenker på hva anal-ytikerne hos DnB klarer å få seg til å offentliggjøre. Med såpass høye renteinntekter burde banken klare å anskaffe seg noen bedre krystallkuler enn det spåmennene deres i dag sliter med. Redd for at de kommer til å stå med tidenes skivebom!
Londonmannen
09.08.2021 kl 11:47 5058

Mener du at MPCC ikke vil komme inn i første kategori du nevner? Det er ihvertfall ikke snakk om noe kanskje, og jeg tror nok det vil komme skyhøye utbytter i 22/23/24.
Slettet bruker
09.08.2021 kl 11:56 6814

Ja, som gandi skrev artikkelen refererte til de selskapene med nåværende høyest utbytte (i prosenter). MPC kommer sikkert med på listen når den melder første utbytte.
Londonmannen
09.08.2021 kl 12:16 6676

OK. Vi får tro det. ;-) Hvis ikke må de nok ta serven tur til SpecSavers.

Så forøvrig noen som spådde aksjekursen til maks kr 28,- ved utgangen av august. Tror nok det blir vel konserbativt anslag. Pareto har allerede erkjent at kursmål på kr 30,- lagger. Det vil si at de kommer med et nytt, oppdatert kursmål etter Q2 er fremlagt. Vil ikke bli overrasket om det ligger på 40-tallet. I så tilfelle er det nok sannsynlig at vi vil se en reprising i slutten av august. Da tror jeg nok vi går ut av august med kurs inne på 30-tallet. Den som lever får se.
Slettet bruker
09.08.2021 kl 12:20 6666

DnB markeds har kommet med endringer i porteføljen sin. Hadde vel vært overraskende om MPCC var med der .

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/08/09/7716137/dnb-markets-dropper-orkla-anbefaler-ni-andre-aksjer
Redigert 09.08.2021 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Skytta
09.08.2021 kl 12:50 6465

Ukesporteføljen til DNB er jo etterhvert blitt (og har kanskje lenge vært) gørr kjedelig, og jeg kan ikke forstå at de trenger 20 mann+ med million lønninger for å spa ut noe så konservativt som dette til sine kunder.

Rent subjektivt så kan det nesten virke som det er personlig preferanser og/eller andre ukjente faktorer som DNB har lagt til grunn for den senere tids anbefalingen og guidance av MPC. For en person med marginal innsikt i DNB, men med kompetanse på MPC, så er det ihvertfall lite forståelig.

Det skal bli spennende dager for MPC på børsen nå frem mot fremleggelse av Q2,

Kan vi knekke 27 idag, mon tro :)😁🚀
Slettet bruker
09.08.2021 kl 13:23 6275

Vi har jo spekulert i det før om DNB rett og slett ekskluderer et selskap og "fryser ut" selskapet når meglerfirmaet / banken ikke får oppdraget med å tilrettelegge for emisjoner, fusjoner o.l.

Spekulasjoner er ikke det samme som bevis eller dokumentasjoner, men det er flere av oss her inne som har hatt å gjøre med DNC / DNB opp gjennom årene. Og som ser karakteristiske kjennetegn i hvordan meglerne opptrer i ulike sammeheng.

Jeg har dessuten innsidere på DNBs hovedkontor som forteller hoderystende om hva slags negative holdninger som hersker innen konsernet. Det er en egokultur og en konkurranseånd som minner mye om miljøene blant leger rundt på enkelte sykehus. Først meg selv og så meg selv, og til slutt meg selv!

Det var jo påfallende at DNBs kursmål ble endret til det negative nesten likt med kjøpet av Songa, på tross av at det var en perfekt timing sett fra MPCs side.

Begge parter (Songa og MPC) har hatt en fenomenal utvikling etter dette; MPC ved at verdiene og ratene har skutt i været bare den siste måneden og slikt sett for lengst har rettferdiggjort handelen; Songa ved at man valgte å ta deler av oppgjøret i form av MPC-aksjer. Disse har jo økt ganske mye etter Songas salg til MPC.

Etter at DNB satte aksjen på Hold og reduserte kursmålet til kr. 22, ligger kursen i dag, bare vel en måned senere vel 22% over kursmålet. Det må kunne sies å være en ganske kraftig brøler.

Men vi fortsetter som før: Med dyktige folk som Kbkristi, Helg11, dato m.fl. (sikkert glemt noen) med oppdaterte regneark døgnet rundt, føler jeg meg overbevist om at vi har bedre kildemateriale enn Norges største bank og meglerhus. Vi kjører i samme bane videre og bryr oss ganske enkelt ikke om de idiotiske anbefalingene DNB har hatt og fortsatt gir med sine daglige nyhetsbrev. Det er oppskriften på å gå i null eller minus.
Redigert 09.08.2021 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Teps
09.08.2021 kl 13:30 6238

Vi kan vel slå fast at en bare skal høre på F1 de gangene han sier at MPCC skal til himmels. De gangene han gir salgsanbefaling fortsetter aksjen opp. Like greit å bestille en kaffekopp og T-skjorte, sitte rolig i aksjen og bli med på oppgangen, F1. Tror du tjener mer på det enn styret du holder på med :D
PSI- Investor
09.08.2021 kl 13:30 6268

Sitter på en historie jeg også, en megler som måtte slutte i DNB, en del år siden, fordi han var for opptatt av at kundene hans skulle tjene penger. Det som var viktig var at DNB tjente penger fikk han beskjed om.
Slettet bruker
09.08.2021 kl 13:31 6279

https://www.offshore-energy.biz/ts-lines-adds-six-1100-teu-containerships-to-its-fleet/?utm_source=worldmaritimenews&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter_2021-08-09&fbclid=IwAR355HFnHqQ4jC2F_39qiQ5IIX9v2h8O7kqKdpJ7X2k7YiuHXR_pOf7IcNc

Hentet denne fra Facebook siden. Forstår jeg det riktig om leveringsdato og pris ikke er fastsatt? Men en vil jo tro det er ekstra lang leveringstid nå, selv om skipene er i det mindre segmentet. Snakker vi 2024? Er det ellers noen som har oversikt over leveringer i vårt segment? Stort sett er det store skip som er bestilt og de kommer først i 2023 og 2024, i følge Mintz med flere.
Slettet bruker
09.08.2021 kl 13:56 6141

Interessant, PSI-Investor! Det er mange meglere i DNC og DNB som har måttet slutte opp gjennom årene. Mange fordi de ikke har holdt seg til fullmakten eller har bedrevet uetisk virksomhet. Men grunnen til at det skjer, er at ledelsen har åpnet opp for slikt. Så lenge man tjener penger, går det meste, men taper man, blir man støtt ut.

Det er flere aksjemeglere i DNC/DNB som har måttet gå på dagen, men ikke blitt anmeldt fordi man ikke ønsket oppmerksomhet rundt fadesen.

Norgeshistoriens største aksjesvindler er aksjemegleren og franskmannen Philippe Hecker som i 1988 ble dømt til tre års fengsel for grov utroskap i DnC (i dag en del av DnB). Han handlet aksjer utover sine fullmakter og påførte banken et tap på 80 millioner kroner.

Det var flere sjefer som måtte ta sin hatt og gå da, visstnok også toppsjefen selv!

Redigert 09.08.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2021 kl 13:58 6120

«Freight rates continue global upward trend» - ingen ende i sikte.

https://container-news.com/freight-rates-continue-global-upward-trend/

Struts
09.08.2021 kl 14:33 5948

Har gjengitt en oversikt om dette før (du må nesten lete, husker ikke eksakt dato). Men (I VÅRT SEGMENT) er ordrene neglisjerbare, særlig i de minste størrelsene. Årsaken er egentlig ganske enkelt, redere vil ikke kontrahere slike da de er relativt sett vil bli nesten like dyre som enheter som er større. Og verft kvier seg, for de ser større inntjeningspotensiale ved å ta i mot ordrer på de største enhetene - som de nærmest kan masseprodusere. Hvorfor bruke tid på en ordre på, la oss si $ 20 mill for en enhet på 1000 TEU+, når du får bestillinger på 20 skip på 20,000 TEU hver til $ 170 mill pr stykk (mitt roughe estimat).

Men la merke til det du nevnte om (TS-Lines) som muligens har bestilt 6 enheter (1100) for levering 2023-2024. Mao., begge år.

Så kan man spørre seg (og det gjør jeg ganske ofte); hva skjer når markedet går ned (og det vil det) om en stund, og skip skrapes. Det vil da finnes massevis med store og moderne enheter tilgjengelig, men de små og eldre (hvor antall kontraheringer har nærmest motsatt fortegn enn de store), som tross alt tjener de store (derav navnet feedere) med videreformidling til lossehavner med mindre dybde-, lengde- og bredderestriksjoner), hva vil skje med ratene for dem?

Jaja, bare en liten betraktning. Så, ja, man kan undres!

PS. Undrer forresten fremdeles på hvordan dere regneark-eksperter (under NAV) har havnet på en "Demolition Value" på $ 417 mill, det kan vel umulig stemme? Vil ikke ha det festet til meg (intet vondt ment), men det må da være altfor høyt?? 2nd hand verdiene derimot, de er jeg ganske fornøyd med (om det er lov til å si det)...
Redigert 09.08.2021 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
CatchTrader
09.08.2021 kl 14:43 5871

Jeg klarer ikke å dy meg - tenk på de som selger seg ut nå, de må jo være blodferske amatører som burde kreve skolepengene tilbake umiddelbart. Denne aksjen kommer til å fly ut av alle grafer, og på veien blåser den DNB klovnene over ende
Normalone
09.08.2021 kl 14:44 5864

Du kom meg i forkjøpet, WilderInvest:)

Guidingen MPCC uttrykker i artikkelen er tilsvarende den som ble gitt i børsmeldingen 22. juni i år. Basert på den kraftige økningen i ratene/nye slutninger - og det CEO har uttrykt i senere artikler - er det mye som tyder på at det vil komme en høyere guiding senest ifm Q2 (19. august).
Sonatrach
09.08.2021 kl 14:46 5868

TradeWinds akurat naa:

Container freight rates register largest fall in five years!

Transpacific box market plunges, but it’s likely to be temporary, analysts believe
Container freight rates have fallen by their highest level in nearly in five years.
The benchmark Freightos Baltic Index (FBX Global) dropped by 770, or 7.3%, on Friday to hit 9,770.
That is the FBX’s largest fall since inception in October 2016, brokers said.

The drop was led by a sharp drop on in the transpacific market
Rates on the FBX1 route from China to the US West Coast dropped $3,410 to $15,827 per 40-foot equivalent unit (feu).
Rates from China to the US East Coast on the FBX3 registered a fall of $841 to $19,963 per feu.

Anticipated correction!
The falls are registered on trades where freight rates are five to six times higher than a year ago.
A spike towards the end of last month saw the FBX climb from 6,878 on 27 July to over 10,000 in the first week of August.

The figures will have been impacted by technical changes implemented by the Freightos and the Baltic Exchange to include container freight rate premiums.
Yet it reflects the volatile nature of the transpacific market, with new players like China United Lines (CULines) and BAL Container entering the extraordinarily profitable trade.

AP Moller-Maersk’s chief executive of ocean and logistics, Vincent Clerc, warned recently that extreme levels on short-term rates meant “that corrections toward a more normal level are likely to be quite rapid”.

Just a blip?
Despite the sharp correction, a sustained fall in freight rates is deemed unlikely, analysts said.
Growing Covid-19 restrictions in China are seen as likely to exacerbate bottlenecks in ports, according to Lars Jensen, chief executive of Vespucci Maritime.

“Over the past days the number of local cases in China appears to be growing, and any impact on the other major port cities would significantly impact the supply chains as well,” Jensen wrote in the FBX newsletter.

“Hence, unfortunately, the current short-term outlook is not for an abatement of the very high rate levels.
“Instead, the risk elements are leaning towards a higher likelihood for increases than decreases.”

The shortage of capacity meant there was no reason why rates should not continue to rise until shippers were priced out of the market, he added.
The rise and fall of short term freight rates is mirrored by record increases in the price of long term rates.

The long term contract rate surged by a massive 28.1% in July, the largest ever monthly increase, according to the Xeneta Shipping Index (XSI).
The hike eclipses the previous record set in May 2019, which registered an 11.1.% increase.
Redigert 09.08.2021 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Struts
09.08.2021 kl 14:59 5797

Fant det faktisk, datert 23.07.21 på en annen (utrolig nok) MPCC tråd. Skrev da:

Selv følger jeg ikke så nøye med på de store enhetene (typisk 15-20,000 TEU) mtp kontraheringer, men legger selvfølgelig merke til (som dere) at i den størrelsen er det snakk om MASSIVE antall, ikke sjelden 10-12 enheter i slengen. Men jeg følger noenlunde godt med på feedere (eller kontraheringer under 4000 TEU), og i forhold til de større er samme neglisjerbart. Dette er hva jeg har fått med meg de siste månedene i så henseende:

Antall nybygg (+ er opsjoner), TEU, Verft, levering, pris pr enhet, kjøper når kjent, i parentes måned rapportert.

6 x N/B 3.500 TEU 2022/24 China 800 plugs $ 40.00 til Japan; incl. longterm t/c to Maersk (midten juli 21)
3 x N/B 3,300 TEU 2023/24 China - $ 29.00 China (midten juli 21) for innenlands trade
12 x NB 3,055 TEU/2022-2023 Nihon Japan $ 48.8 m Wan Hai Taiwan (rapportert slutten av 06.21)
2 x NB 2,800 TEU/2023 Hyundai Mipo $ 38 m Euroseas Greece (Juni 2021)
2+2 NB 2,700 TEU/2023 Huangpu Wenchong $ 32 m Green World Cyprus (mai 2021)
NB 1,930 TEU/2023 Huangpu Wenchong $ 23 m Briese Schiffahrts (April 21)
2+2 NB 1,900 TEU/2023 Huangpu $ 26 m each Green World Cyprus (Mai 21)
3+3 NB 1800 TEU/2023 Hyundai Mipo 2023 $ 31.3 m each Greece (Juli 21)

Og så har vi da de siste (når bekreftet) fra TS-Lines.
hectorgonzales
09.08.2021 kl 15:07 5863

At det kan komme en korreksjon er vel ikke uventet. Det er imidlertid et stort MEN med de nye container rederiene som det refereres til. Får de losset containerene på vestkysten av USA? Det er jo "Port congestion" - skipene ligger i kø for å losse varer. Desto større skip desto færre havner er det som kan ta imot de største skipene. Så om frakten går ned så kan det vel hende at "port congestion surcharge" øker - slik at totalen for kunden ikke går ned. Liggetid for å komme til kai må jo også betales (av kunden).
Teps
09.08.2021 kl 15:25 5748

Aldri feil å ta gevinst, så jeg er helt uenig i det du sier. Alle proffe vil ta gevinst på vei opp…..bare amatører som binder seg til masten (er selv en av dem….). Det kan fort komme en dupp, så selg deler av porteføljen på vei opp er anbefalingen fra proffene.
Slettet bruker
09.08.2021 kl 15:37 5732

Ja, her fastslår ein det denne tråden har predikert i eit halvt år. Det blir rekordoverskudd i årene som kommer og utbyttene vil komme. Sjølv ein halvering i dagens rater vil skape rekordoverskudder for selskapene. Men med dagens lange kontrakter som sluttes, er nedsiden liten dei første årene, uansett.
Redigert 09.08.2021 kl 15:53 Du må logge inn for å svare