MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2179511

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Pentad
09.08.2021 kl 11:56 6058

Ja, som gandi skrev artikkelen refererte til de selskapene med nåværende høyest utbytte (i prosenter). MPC kommer sikkert med på listen når den melder første utbytte.

OK. Vi får tro det. ;-) Hvis ikke må de nok ta serven tur til SpecSavers.

Så forøvrig noen som spådde aksjekursen til maks kr 28,- ved utgangen av august. Tror nok det blir vel konserbativt anslag. Pareto har allerede erkjent at kursmål på kr 30,- lagger. Det vil si at de kommer med et nytt, oppdatert kursmål etter Q2 er fremlagt. Vil ikke bli overrasket om det ligger på 40-tallet. I så tilfelle er det nok sannsynlig at vi vil se en reprising i slutten av august. Da tror jeg nok vi går ut av august med kurs inne på 30-tallet. Den som lever får se.
Granatmannen
09.08.2021 kl 12:20 5911

DnB markeds har kommet med endringer i porteføljen sin. Hadde vel vært overraskende om MPCC var med der .

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/08/09/7716137/dnb-markets-dropper-orkla-anbefaler-ni-andre-aksjer
Redigert 09.08.2021 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Skytta
09.08.2021 kl 12:50 5710

Ukesporteføljen til DNB er jo etterhvert blitt (og har kanskje lenge vært) gørr kjedelig, og jeg kan ikke forstå at de trenger 20 mann+ med million lønninger for å spa ut noe så konservativt som dette til sine kunder.

Rent subjektivt så kan det nesten virke som det er personlig preferanser og/eller andre ukjente faktorer som DNB har lagt til grunn for den senere tids anbefalingen og guidance av MPC. For en person med marginal innsikt i DNB, men med kompetanse på MPC, så er det ihvertfall lite forståelig.

Det skal bli spennende dager for MPC på børsen nå frem mot fremleggelse av Q2,

Kan vi knekke 27 idag, mon tro :)😁🚀
Argus
09.08.2021 kl 13:23 5521

Vi har jo spekulert i det før om DNB rett og slett ekskluderer et selskap og "fryser ut" selskapet når meglerfirmaet / banken ikke får oppdraget med å tilrettelegge for emisjoner, fusjoner o.l.

Spekulasjoner er ikke det samme som bevis eller dokumentasjoner, men det er flere av oss her inne som har hatt å gjøre med DNC / DNB opp gjennom årene. Og som ser karakteristiske kjennetegn i hvordan meglerne opptrer i ulike sammeheng.

Jeg har dessuten innsidere på DNBs hovedkontor som forteller hoderystende om hva slags negative holdninger som hersker innen konsernet. Det er en egokultur og en konkurranseånd som minner mye om miljøene blant leger rundt på enkelte sykehus. Først meg selv og så meg selv, og til slutt meg selv!

Det var jo påfallende at DNBs kursmål ble endret til det negative nesten likt med kjøpet av Songa, på tross av at det var en perfekt timing sett fra MPCs side.

Begge parter (Songa og MPC) har hatt en fenomenal utvikling etter dette; MPC ved at verdiene og ratene har skutt i været bare den siste måneden og slikt sett for lengst har rettferdiggjort handelen; Songa ved at man valgte å ta deler av oppgjøret i form av MPC-aksjer. Disse har jo økt ganske mye etter Songas salg til MPC.

Etter at DNB satte aksjen på Hold og reduserte kursmålet til kr. 22, ligger kursen i dag, bare vel en måned senere vel 22% over kursmålet. Det må kunne sies å være en ganske kraftig brøler.

Men vi fortsetter som før: Med dyktige folk som Kbkristi, Helg11, dato m.fl. (sikkert glemt noen) med oppdaterte regneark døgnet rundt, føler jeg meg overbevist om at vi har bedre kildemateriale enn Norges største bank og meglerhus. Vi kjører i samme bane videre og bryr oss ganske enkelt ikke om de idiotiske anbefalingene DNB har hatt og fortsatt gir med sine daglige nyhetsbrev. Det er oppskriften på å gå i null eller minus.
Redigert 09.08.2021 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Teps
09.08.2021 kl 13:30 5485

Vi kan vel slå fast at en bare skal høre på F1 de gangene han sier at MPCC skal til himmels. De gangene han gir salgsanbefaling fortsetter aksjen opp. Like greit å bestille en kaffekopp og T-skjorte, sitte rolig i aksjen og bli med på oppgangen, F1. Tror du tjener mer på det enn styret du holder på med :D

Sitter på en historie jeg også, en megler som måtte slutte i DNB, en del år siden, fordi han var for opptatt av at kundene hans skulle tjene penger. Det som var viktig var at DNB tjente penger fikk han beskjed om.
Granatmannen
09.08.2021 kl 13:31 5532

https://www.offshore-energy.biz/ts-lines-adds-six-1100-teu-containerships-to-its-fleet/?utm_source=worldmaritimenews&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter_2021-08-09&fbclid=IwAR355HFnHqQ4jC2F_39qiQ5IIX9v2h8O7kqKdpJ7X2k7YiuHXR_pOf7IcNc

Hentet denne fra Facebook siden. Forstår jeg det riktig om leveringsdato og pris ikke er fastsatt? Men en vil jo tro det er ekstra lang leveringstid nå, selv om skipene er i det mindre segmentet. Snakker vi 2024? Er det ellers noen som har oversikt over leveringer i vårt segment? Stort sett er det store skip som er bestilt og de kommer først i 2023 og 2024, i følge Mintz med flere.
Argus
09.08.2021 kl 13:56 5394

Interessant, PSI-Investor! Det er mange meglere i DNC og DNB som har måttet slutte opp gjennom årene. Mange fordi de ikke har holdt seg til fullmakten eller har bedrevet uetisk virksomhet. Men grunnen til at det skjer, er at ledelsen har åpnet opp for slikt. Så lenge man tjener penger, går det meste, men taper man, blir man støtt ut.

Det er flere aksjemeglere i DNC/DNB som har måttet gå på dagen, men ikke blitt anmeldt fordi man ikke ønsket oppmerksomhet rundt fadesen.

Norgeshistoriens største aksjesvindler er aksjemegleren og franskmannen Philippe Hecker som i 1988 ble dømt til tre års fengsel for grov utroskap i DnC (i dag en del av DnB). Han handlet aksjer utover sine fullmakter og påførte banken et tap på 80 millioner kroner.

Det var flere sjefer som måtte ta sin hatt og gå da, visstnok også toppsjefen selv!


Redigert 09.08.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
09.08.2021 kl 13:58 5373

«Freight rates continue global upward trend» - ingen ende i sikte.

https://container-news.com/freight-rates-continue-global-upward-trend/

Struts
09.08.2021 kl 14:33 5201

Har gjengitt en oversikt om dette før (du må nesten lete, husker ikke eksakt dato). Men (I VÅRT SEGMENT) er ordrene neglisjerbare, særlig i de minste størrelsene. Årsaken er egentlig ganske enkelt, redere vil ikke kontrahere slike da de er relativt sett vil bli nesten like dyre som enheter som er større. Og verft kvier seg, for de ser større inntjeningspotensiale ved å ta i mot ordrer på de største enhetene - som de nærmest kan masseprodusere. Hvorfor bruke tid på en ordre på, la oss si $ 20 mill for en enhet på 1000 TEU+, når du får bestillinger på 20 skip på 20,000 TEU hver til $ 170 mill pr stykk (mitt roughe estimat).

Men la merke til det du nevnte om (TS-Lines) som muligens har bestilt 6 enheter (1100) for levering 2023-2024. Mao., begge år.

Så kan man spørre seg (og det gjør jeg ganske ofte); hva skjer når markedet går ned (og det vil det) om en stund, og skip skrapes. Det vil da finnes massevis med store og moderne enheter tilgjengelig, men de små og eldre (hvor antall kontraheringer har nærmest motsatt fortegn enn de store), som tross alt tjener de store (derav navnet feedere) med videreformidling til lossehavner med mindre dybde-, lengde- og bredderestriksjoner), hva vil skje med ratene for dem?

Jaja, bare en liten betraktning. Så, ja, man kan undres!

PS. Undrer forresten fremdeles på hvordan dere regneark-eksperter (under NAV) har havnet på en "Demolition Value" på $ 417 mill, det kan vel umulig stemme? Vil ikke ha det festet til meg (intet vondt ment), men det må da være altfor høyt?? 2nd hand verdiene derimot, de er jeg ganske fornøyd med (om det er lov til å si det)...
Redigert 09.08.2021 kl 14:41 Du må logge inn for å svare

Jeg klarer ikke å dy meg - tenk på de som selger seg ut nå, de må jo være blodferske amatører som burde kreve skolepengene tilbake umiddelbart. Denne aksjen kommer til å fly ut av alle grafer, og på veien blåser den DNB klovnene over ende

Du kom meg i forkjøpet, WilderInvest:)

Guidingen MPCC uttrykker i artikkelen er tilsvarende den som ble gitt i børsmeldingen 22. juni i år. Basert på den kraftige økningen i ratene/nye slutninger - og det CEO har uttrykt i senere artikler - er det mye som tyder på at det vil komme en høyere guiding senest ifm Q2 (19. august).

TradeWinds akurat naa:


Container freight rates register largest fall in five years!

Transpacific box market plunges, but it’s likely to be temporary, analysts believe
Container freight rates have fallen by their highest level in nearly in five years.
The benchmark Freightos Baltic Index (FBX Global) dropped by 770, or 7.3%, on Friday to hit 9,770.
That is the FBX’s largest fall since inception in October 2016, brokers said.

The drop was led by a sharp drop on in the transpacific market
Rates on the FBX1 route from China to the US West Coast dropped $3,410 to $15,827 per 40-foot equivalent unit (feu).
Rates from China to the US East Coast on the FBX3 registered a fall of $841 to $19,963 per feu.

Anticipated correction!
The falls are registered on trades where freight rates are five to six times higher than a year ago.
A spike towards the end of last month saw the FBX climb from 6,878 on 27 July to over 10,000 in the first week of August.

The figures will have been impacted by technical changes implemented by the Freightos and the Baltic Exchange to include container freight rate premiums.
Yet it reflects the volatile nature of the transpacific market, with new players like China United Lines (CULines) and BAL Container entering the extraordinarily profitable trade.

AP Moller-Maersk’s chief executive of ocean and logistics, Vincent Clerc, warned recently that extreme levels on short-term rates meant “that corrections toward a more normal level are likely to be quite rapid”.

Just a blip?
Despite the sharp correction, a sustained fall in freight rates is deemed unlikely, analysts said.
Growing Covid-19 restrictions in China are seen as likely to exacerbate bottlenecks in ports, according to Lars Jensen, chief executive of Vespucci Maritime.

“Over the past days the number of local cases in China appears to be growing, and any impact on the other major port cities would significantly impact the supply chains as well,” Jensen wrote in the FBX newsletter.

“Hence, unfortunately, the current short-term outlook is not for an abatement of the very high rate levels.
“Instead, the risk elements are leaning towards a higher likelihood for increases than decreases.”

The shortage of capacity meant there was no reason why rates should not continue to rise until shippers were priced out of the market, he added.
The rise and fall of short term freight rates is mirrored by record increases in the price of long term rates.

The long term contract rate surged by a massive 28.1% in July, the largest ever monthly increase, according to the Xeneta Shipping Index (XSI).
The hike eclipses the previous record set in May 2019, which registered an 11.1.% increase.
Redigert 09.08.2021 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Struts
09.08.2021 kl 14:59 5050

Fant det faktisk, datert 23.07.21 på en annen (utrolig nok) MPCC tråd. Skrev da:

Selv følger jeg ikke så nøye med på de store enhetene (typisk 15-20,000 TEU) mtp kontraheringer, men legger selvfølgelig merke til (som dere) at i den størrelsen er det snakk om MASSIVE antall, ikke sjelden 10-12 enheter i slengen. Men jeg følger noenlunde godt med på feedere (eller kontraheringer under 4000 TEU), og i forhold til de større er samme neglisjerbart. Dette er hva jeg har fått med meg de siste månedene i så henseende:

Antall nybygg (+ er opsjoner), TEU, Verft, levering, pris pr enhet, kjøper når kjent, i parentes måned rapportert.

6 x N/B 3.500 TEU 2022/24 China 800 plugs $ 40.00 til Japan; incl. longterm t/c to Maersk (midten juli 21)
3 x N/B 3,300 TEU 2023/24 China - $ 29.00 China (midten juli 21) for innenlands trade
12 x NB 3,055 TEU/2022-2023 Nihon Japan $ 48.8 m Wan Hai Taiwan (rapportert slutten av 06.21)
2 x NB 2,800 TEU/2023 Hyundai Mipo $ 38 m Euroseas Greece (Juni 2021)
2+2 NB 2,700 TEU/2023 Huangpu Wenchong $ 32 m Green World Cyprus (mai 2021)
NB 1,930 TEU/2023 Huangpu Wenchong $ 23 m Briese Schiffahrts (April 21)
2+2 NB 1,900 TEU/2023 Huangpu $ 26 m each Green World Cyprus (Mai 21)
3+3 NB 1800 TEU/2023 Hyundai Mipo 2023 $ 31.3 m each Greece (Juli 21)

Og så har vi da de siste (når bekreftet) fra TS-Lines.

At det kan komme en korreksjon er vel ikke uventet. Det er imidlertid et stort MEN med de nye container rederiene som det refereres til. Får de losset containerene på vestkysten av USA? Det er jo "Port congestion" - skipene ligger i kø for å losse varer. Desto større skip desto færre havner er det som kan ta imot de største skipene. Så om frakten går ned så kan det vel hende at "port congestion surcharge" øker - slik at totalen for kunden ikke går ned. Liggetid for å komme til kai må jo også betales (av kunden).
Teps
09.08.2021 kl 15:25 5001

Aldri feil å ta gevinst, så jeg er helt uenig i det du sier. Alle proffe vil ta gevinst på vei opp…..bare amatører som binder seg til masten (er selv en av dem….). Det kan fort komme en dupp, så selg deler av porteføljen på vei opp er anbefalingen fra proffene.
VolumOpp
09.08.2021 kl 15:37 4985

Ja, her fastslår ein det denne tråden har predikert i eit halvt år. Det blir rekordoverskudd i årene som kommer og utbyttene vil komme. Sjølv ein halvering i dagens rater vil skape rekordoverskudder for selskapene. Men med dagens lange kontrakter som sluttes, er nedsiden liten dei første årene, uansett.
Redigert 09.08.2021 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Helg11
09.08.2021 kl 15:38 4983

Beklager sent svar Struts,

Nei, du skal slippe å belemres med den oppgitte Demolition Value som ligger i regnearket. Forøvrig meget godt observert, hadde glemt at jeg hadde lagt igjen det tallet der.... Kilden på 417 mUSD (MPCC+Songa) er fra VesselsValue som er oppslagsverket for andre skipseiere og analysehus. Derfor er det jo interessant at differansen er betydelig mot ditt anslag, men jeg må grave litt mer i hvordan VesselsValue anslår skrapverdi (de legger til grunn en litt høyere pris pr. tonn enn deg, men kun marginalt). Har heller ikke kommet noe særlig videre med DCF beregningen slik at vi kan beregne absolutt worst case verdi pr. aksje (DCF+demo, som uansett er betydelig høyere enn dagens pris).
Struts
09.08.2021 kl 16:12 4746

Fint å få gjengivelse fra Tradewinds - hadde mye med dem å gjøre i "gamle dager", så takk!
Kaga
09.08.2021 kl 17:29 4346

Det var pussig?

På FBX nettside står det at indexen økte fra 10.196 den 30. juli, til 10.380 den 6. august ??

https://fbx.freightos.com/
Pentad
09.08.2021 kl 17:38 4309

Der kom meldingen om at Songa kjøpet er gjennomført.
Kaga
09.08.2021 kl 17:38 4329

Oslo, 9 August 2021 – MPC Container Ships ASA (“MPCC” or the “Company”) today announces that it has completed its acquisition of Songa Container AS ("Songa") pursuant to the share purchase agreement to acquire 100% of the shares in Songa for a total value of USD 210.25 million on a debt and cash free basis, as entered into and announced on 22 June 2021.

The consideration is paid partly in cash and partly in new shares, and in total 49,795,250 new shares are being issued in relation to the transaction. The selling shareholders of Songa who are receiving consideration shares have entered into customary undertakings with MPCC pursuant to which the consideration shares are subject to lock-up of up to 3 months from completion of the acquisition.

Constantin Baack, Chief Executive Officer of MPC Container Ships commented: ”It is with great pleasure we announce the successful closing of this milestone transaction. Charter rates have continued to rise since the signing of the agreement, improving the risk-reward dynamics of the transaction even further. This transaction will have an immediate accretive impact on our earnings in a surging container market. Our growing fleet reinforces our industry leading position as an intra-regional trade tonnage provider. The visibility of strong cash generation for the years ahead combined with an extremely low residual value risk makes MPCC an attractive and unique investment opportunity during these exciting times in container shipping."

Arne Blystad, Chairman of Songa Container AS commented: “We are excited to join forces with MPCC. The Company is perfectly positioned to generate super profits in the current strong container market and to consolidate this segment further. The present market parameters constitute one of the most attractive opportunities in container shipping in the last decades.”

The above information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Struts
09.08.2021 kl 17:38 4345

Da kom også børsmelding om overtagelse av Songa-skipene. Etterlengtet og befriende, syntes nå jeg:

https://newsweb.oslobors.no/message/539174

Sukk, slik er det med alderen, ikke lenger like rask som Lucky Luke!
Redigert 09.08.2021 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
Helg11
09.08.2021 kl 17:46 4289

Mer snadder her:

https://www.mpc-container.com/investors-and-media/press-releases/2021/mpc-container-ships-asa-completes-acquisition-of-songa-container-as/

NORMALIZATION NOT IN SIGHT
Tight supply with nearly no charter vessels available, at least until
2023
• Port congestion at ongoing record high level, driven by US ports
• Strong trade demand with low inventory levels, high commodity goods trade and a rethinking of sourcing patterns that foster regional trade.
• AP Moller-Maersk and Hapag-Lloyd revised their EBITDA guidance repeatedly upwards due to the “continuation of the exceptional market situation with strong rebound in demand causing bottlenecks […] and
equipment shortage” and expect no normalization before 2022.
• Market analysts also see no signs of relaxation and expect the boom to continue well into 2022. Some meanwhile even talk about 2023 (e.g. DAV Panalpina).
Redigert 09.08.2021 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
Teps
09.08.2021 kl 17:49 4270

Har de sagt noe om når aksjekapitalen blir utvidet med de ekstra 50mill aksjene?

https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3393630/210809-mpcc---investor-presentation.pdf

Ny presentasjon og flåteoppdatering

Expected gross pool rate (1) for the remaining year 2021 for the various TEU clusters is:  USD ~15,100/day (1,300 TEU grd)
 USD ~15,100/day (1,300 TEU gls)
 USD ~16,900/day (1,500 TEU gls)
Redigert 09.08.2021 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
china
09.08.2021 kl 17:53 4224

Greier ikke helt følge med her!! Har ratene hatt et kraftig fall? Meldingen ang Songa, er vel positivt?
Formel 1
09.08.2021 kl 17:55 4206

Ja, største fallet på 5år. Kar bli en stygg dag i morgen. Glad jeg er ute!
china
09.08.2021 kl 17:58 4184

Fant bare dette: Containerrederiene på vei mot
historisk overskudd på 700 mrd.
VolumOpp
09.08.2021 kl 17:58 4195

Veldig bra!

Likte spesielt:

«The visibility of strong cash generation for the years ahead combined with an extremely low residual value risk makes MPCC an attractive and unique investment opportunity during these exciting times in container shipping."

Arne Blystad, Chairman of Songa Container AS commented: “We are excited to join forces with MPCC. The Company is perfectly positioned to generate super profits in the current strong container market and to consolidate this segment further. The present market parameters constitute one of the most attractive opportunities in container shipping in the last decades.”

Og for dei som måtte tru at markedet krasjer på ein dags nedtur, er det berre å selge. Så kan me resten sitte.

Nevnte index:
https://fbx.freightos.com/
Redigert 09.08.2021 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
Teps
09.08.2021 kl 18:00 4170

Du kjøpte jo en del i Ernst Russ…..du vet vel at de også har containerskip…..eller du har vel solgt alt der med kjempehøy fortjeneste….F1 er best på back trading igjen
Formel 1
09.08.2021 kl 18:06 4093

Hei,
Det stemmer at jeg har kjøpt ER, og de selger jeg ikke.(16K) snitt 3,532.
Ellers har jeg handlet Arr, Endur, AOW, Magnora, Nsol, og CCL den siste nå i kveld.
Slik at det står bra til her.
Lykke til.
Hilsen Formel 1 (alltid fremst i løpet)
Redigert 09.08.2021 kl 18:07 Du må logge inn for å svare
china
09.08.2021 kl 18:10 4025

Hvorfor var mpc opp i dag ?

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/09/7716594/mpcc-fullforer-oppkjopet-av-songa-perfekt-posisjonert-til-a-levere-superprofitt?internal_source=sistenytt

"Selskapet er perfekt posisjonert til å levere superprofitt. Markedsparameterne representerer et av de mest attraktive mulighetene i containershipping de siste tiårene, sier Blystad."
Redigert 09.08.2021 kl 18:21 Du må logge inn for å svare
Dan123
09.08.2021 kl 18:13 4151

Hvorfor vil det ha noe større påvirkning på MPCC kontra Ernst? Driver jo i samme markedet...

Side 3 i presentasjonen (https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3393630/210809-mpcc---investor-presentation.pdf):

Since signing in June:
- USD ~47m in additional EBITDA secured on Songa-Fleet
- Songa-Fleet values up by 60% (on a charter-free basis)

For et røverkjøp!