MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2177645

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare

For å oversette til det Formel 1 egentlig mener når han skriver følgende;

"De selger jeg ikke"= Selges ASAP i morgen.
"Kan bli en stygg dag i morgen. Er glad jeg er ute"= Håper virkelig at kursen faller i morgen, slik at jeg får kjøpt meg inn. Jeg angrer bittert på at jeg solgte meg ut.

Redigert 09.08.2021 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Formel 1
09.08.2021 kl 18:19 5942

Hehe... du må være klarsynt.
Klart jeg angrer på at jeg solgte meg ut, jeg er jo ingen liten Tosk!
Redigert 09.08.2021 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
china
09.08.2021 kl 18:22 5923

Kommer til å gå hver dag mot 19/8

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/09/7716594/mpcc-fullforer-oppkjopet-av-songa-perfekt-posisjonert-til-a-levere-superprofitt

MPC Container Ships har fullført oppkjøpet av Songa Container.
Oppkjøpet ble klart i slutten av juni.
Kjøpet har en verdi på totalt 210,25 millioner dollar – nær 1,9 milliarder kroner. 115 millioner dollar av kjøpesummen gjøres opp i kontanter, mens rett under 50 millioner nye aksjer blir utstedt for å gjøre opp for resten av kjøpesummen.
Arne Blystad, styreleder i Songa Container, har blitt allokert 18,4 millioner aksjer i MPC Container Ships etter oppkjøpet. Totalt eier da Blystad og nærstående 29,4 millioner aksjer i selskapet, tilsvarende 6,6 prosent av aksjene.
– Transaksjonen vil ha en umiddelbar effekt på inntektene i et blomstrende containermarked, sier Constantin Baack, adm. direktør i MPC Container Ships, i børsmeldingen.
– Selskapet er perfekt posisjonert til å levere superprofitt. Markedsparameterne representerer et av de mest attraktive mulighetene i containershipping de siste tiårene, sier Blystad.

Du har jo selv innrømmet at du har blitt frakjørt i MPCC flere ganger - er du formel 1s svar på Mazepin...?😀

Lykke til!
NetromK
09.08.2021 kl 18:24 6390

AS Constantina ser ut til å ha fått 3 års- kontrakt etter superkontrakta, og har altså sikra inntjening ut 2024 med 35 500$/døgn.
Teps
09.08.2021 kl 18:33 6665

Hvis jeg ser riktig i aksjonærregisteret, så solgte du deg ut av SOFF rett før den gikk opp i midten av juli også :) Sikkert fornuftig å høre på deg
Redigert 09.08.2021 kl 18:36 Du må logge inn for å svare
Struts
09.08.2021 kl 18:33 6782

Jeg bestiller en øl til!

Og for å sette den slutningen i perspektiv, konservativt sett, så vil det egentlig innebære fra mitt lille ståpunkt (basert på vanlige driftskostnader) at netto inntjening gjennom de 3 år for den 2005 byggete damen vil ligge på over $ 30 mill. Selv har jeg evaluert henne til $ 33.5 mill (0.08.21, T/C-fri basis), i tillegg til det kommer selvfølgelig etter endt periode skrapverdi, jeg tipper fremdeles (pr nå) noe i underkant av $ 3.8 mill (naturlig nok også nåværende konservative anslag) for en slik enhet (basert på estimert LDT).
Redigert 09.08.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Formel 1
09.08.2021 kl 18:38 6774

Hvis du har slik oversikt ser du vel at jeg har 113% fortjeneste på 1år.
Lykke til med dine investeringer.
Eqnrqec
09.08.2021 kl 18:39 6794

Frister å selge etter en solid gevinst, kanskje være ute en uke eller to får så og håpe på en solid dipp! Tørr rett å slett ikke, burde bare tenkt, wow nå er jeg superfornøyd, realiser! Men neida, sitter nok til den er nede i 15 igjen 😅 Krysser fingrene på oppturen fortsetter da…🙈

Vært med MPCC siden sommeren 2020 og har hatt fast lesestund her på forumet hver kveld siden side 9. Takker trådstartere og "gamlekara" for å holde koken. Snittet, antall aksjer og verdi har økt kraftig takket være stødig og trygg kurs, tross litt små ugjevnheter siste par måneder ;-)

Spm: hvorfor gjør ikke MPCC tilbakekjøp av aksjer nå før Q2? Er det regler som hindrer?

Der var meldingen jeg ventet på ja, så bra!’
Noen som tror vi skal ned i morgen hehe...?
Struts
09.08.2021 kl 18:56 6760

Jeg har brent meg nok til å ikke anbefale så mye, jeg følger bare litt med. Etter fattig evne, hva morgendagen bringer vet man aldri. Men for egen del, må jeg innrømme at det var hyggelig å høre at Songa-oppkjøpet faktisk BLE realisert. Man vet jo aldri, særlig når priser stiger osv. Men det hadde nok ikke latt seg gjøre med FYSISK overtagelse av skipene (derfor klokt med kjøp av selskap), med alt det ville innebære av overtagelser (I Covid-regime) osv. Så, norsk mot norsk selskap (uten forherligelse av det) så var det noenlunde sikkert, men det er det med en liten bør fra skuldre eller noe slikt. Hva dette med oppgjør i nye aksjer osv vil innebære, overlater jeg til noen som kan noe om det å gjøre. Men Blystad (og fruen hans også ut fra seneste dager handler) virker ganske fornøyd, det er vel hyggelig å høre på en mandag?
Redigert 09.08.2021 kl 18:58 Du må logge inn for å svare
Struts
09.08.2021 kl 19:33 6436

Og Blystad er over 5% i MPCC (men jeg er kanskje sent ute der også?):

“Disclosure of large shareholding
Reference is made to the press release in MPC Container Ships ASA on 22 June 2021 and the closing of the transaction as announced by MPC Containerships ASA today.

Songa Investments AS, a company controlled by Mr. Arne Blystad and his family, has following MPC Container Ships ASA's acquisition of the shares in Songa Container AS been allocated 18,399,438 shares in MPC Container Ships ASA as partial consideration in relation to the transaction.

Following the allocation of the new shares, companies owned and controlled by Mr. Arne Blystad and his immediate family will own 29,378,753 shares, representing 6.62% of the outstanding shares capital and voting rights in MPC Containerships ASA, and has thereby exceeded the 5% threshold. The foregoing calculations are based on 444,051,377 outstanding shares in MPC Containerships ASA after the issuance of the new shares.
Oslo, 9 August 2021”
Formel 1
09.08.2021 kl 19:48 6292

De ble stille i fjøset når ratene stupte?
Helg11
09.08.2021 kl 20:06 6210

Regnearket begynner å bli oppdatert med dagens fleet update. Jeg syns MPCC i høy grad nå har signert lange kontrakter med rabatt ifht. ConTex, så tenker at det er fornuftig å legge inn en rabatt for langtidskontraktene. Har lagt denne til 30%, så kan dette diskuteres.

En interessant slutning er AS Serena som er sluttet på 60k i et år, og så 15k de påfølgende årene. (Shanghai Jin Jiang). Begynner å få god oversikt på cash flow i årene fremover.

Litt usikker på hva MPCC ønsker med å reklamere for andres slutninger (siste slide nr. 14), men lærte meg hvertfall et nytt shippinguttrykk: Laycan. (Lay days, cancellation date).
Dan123
09.08.2021 kl 20:10 6359

"Despite the sharp correction, a sustained fall in freight rates is deemed unlikely, analysts said.
Growing Covid-19 restrictions in China are seen as likely to exacerbate bottlenecks in ports, according to Lars Jensen, chief executive of Vespucci Maritime."

Dersom du hentyder til at vi er noe slags kveg i et fjøs, Formel 1, så vil jeg informere deg om at vi er en oppegående og selvtenkende gjeng damer og menn på et nettforum, og at du Formel 1 noen ganger fremstår som forumets nett-troll..

Har de "stupt" ?

Jaja -får bare kjøpe mer i morgen da :)
Formel 1
09.08.2021 kl 20:22 6276

Hei KongA
Jeg er ikke på forumet primært for å få venner og kjøpe t-shorter, nei jeg er her for å tjene penger.
Tror du det er positivt for kursen i morgen at ratene stuper mer enn de har gjort på 5år.
Jeg tror at mange velger å ta gevinst, og fallet i morgen tror jeg blir markant.
Men dette er ren spekulasjon fra min side (ønsketenking)
VolumOpp
09.08.2021 kl 20:25 6229

Formel 1, trådens nett-troll. Skryter at han sitter "long" eine dagen og alt går til himmels, dagen etter "stuper" alt og han har solgt. Komedie. Her har ein indeksen som har "stupt" - for den som måtte være interessert. Og for den som skulle lure, "stupet" til Formel 1 var sist fredag og det kom ein reportasje midt i opningstida på børsen i dag. Det er ekstremt viktig å sjå etter skjær i sjøen, men dette blir berre tull og tøys - anbefaler ingen å følge hans "gode tips", uansett aksje.

https://fbx.freightos.com/

Veldig mange gode nyheter i dag. Både børsmeldinger, presentasjon og E24/FA.
- https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3393630/210809-mpcc---investor-presentation.pdf
- https://e24.no/boers-og-finans/i/39Lq5q/containerrederiene-paa-vei-mot-historisk-overskudd-paa-700-mrd
- https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/09/7716594/mpcc-fullforer-oppkjopet-av-songa-perfekt-posisjonert-til-a-levere-superprofitt
Redigert 09.08.2021 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
Teps
09.08.2021 kl 20:26 6241

Hadde du vært her for å tjene penger F1, så hadde du kunne tjent 317,4% YTD. Dette bare ved å høre på trådstarter. Ikke noe stress og ingen handler. Selv har jeg gjort over 400%, men det blir bare en påstand på et anonymt forum :D
Redigert 09.08.2021 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
Formel 1
09.08.2021 kl 20:34 6132

Flott Teps
,. Jeg ble desverre ikke oppmerksom på Mpcc i starten, og berømmer at du har gjort en kule på denne aksjer, det er flott at du hr blitt med opp hele veien.
Det eneste som gjr meg forbannet her på forumer er påstander om back trading . Dette vil jeg ha meg frabedt,
PUNKTUM.
Teps
09.08.2021 kl 20:40 6141

Det du driver med er melding om anonyme handler i etterkant = back trading. Ønsker du å bli tatt seriøst, så deler du portefølje og handler på Shareville direkte fra Nordnet kontoen. Alt annet er påstander. Nok om deg og dine ustødige handler….tilbake til tema, som er MPCC til himmels :D
Redigert 09.08.2021 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
Struts
09.08.2021 kl 20:41 6139

Serena er jo liten (1713 TEU) og raten høy første år, men bare 15' neste årene (hvor mange?). Noe rart der, put-options kanskje? Eller mer sannsynlig, noe rart med meg. Sukk.

Nei, du får nok ingen venner ved å fremstå som du gjør. Tror heller ikke du oppnår så mye med å trolle som du gjør i dag. En dag er du superpositiv til aksjen, der det neste dag er snakk om krakk og i neste omgang at ratene stuper.. Tror de fleste her på forumet kjenner til Formel 1 og hun/han kun meler sin egen kake.

Synes virkelig det er trist om det skulle skje, men dersom du i fortsettelsen opplever at folk ikke lenger svarer på innleggene dine, så er det mest sannsynlig på grunn av at de ikke tar deg seriøst.

Nei, kjøp deg inn med en sum som du kan håndtere i et lengre perspektiv og bli med oss i stedet for å drive å trolle på utsiden. På en god dag er du forumets lykketroll og da setter vi stor pris på deg, men på dager som i dag er du bare et nett-troll.

Velkommen tilbake, lykketrollet vårt!
Teps
09.08.2021 kl 20:48 6095

USD 60,000 per day for the 1st 12 month and USD 15,000 per day for the balance period - juli/sep 24.
Formel 1
09.08.2021 kl 20:50 6103

Takk for det, no blei jeg nesten rørt.
Men ka farsken, jeg kan jo ikke være positiv, jeg har ingen aksjer!🐱‍🐉🐱‍🐉🐱‍🐉🐱‍🐉

Så vidt jeg skjønner er det totalt 3 år. 60+15+15=90 /3 gir snitt på 30.000,- pr år. Så det er jo ikke så galt, bare litt rart?
NetromK
09.08.2021 kl 20:55 6011

Struts og Helg11.

NB STOR EDIT

I dagens presentasjon side 5 verkar det som MPCC angjev skrapverdien på Songaflåten til $ 76 mill.
Dei opererar då med "(2) Scrap value based on USD 600/LDT as per Clarksons SIN"
Simpel mattematikk 76 mill/ 11 skip x 75 = ca. 520 mill.
Songa skipa er vel i snitt 10% større enn totalflåten. Veit ikkje om alder har noko å seie?
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=539174&attachmentId=222064&obsvc.item=1

Ved presentasjon 22.06.21 var tilsvarande beløp $ 62 mill på side 9.
Side 10 fotnote nr. 3: "Scrap basis current market price of USD 530/LTD provided by Clarksons"
$ 62 mill/11 skip x75 skip kjem ein til ca. $ 420 mill, nær Helg11 sitt tal i rekneark.
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=536623&attachmentId=220315&obsvc.item=1

Redigert 09.08.2021 kl 21:13 Du må logge inn for å svare

Så nå er regnearkene altså vesentlig mer edruelige.
EPS samlet for de neste tre år er nede i drøyt 34,- kr aksjen. Var oppe i drøyt 51 før nedjustering.
Fint å få det på riktigere nivå, er jo ekstremt i forhold til kursen uansett.
Vil sikkert øke to ganger i uken fremover også.

Nå venter vel neppe Pareto til den 19. med sitt nye kursmål, det blir spennende å se!

Det som er litt rart med det der er at de har sagt at de vil prioritere å betale ned på gjelden til den når skrapverdi og så begynne med utbytter etterpå.
Så mye gjeld som det der har de jo ikke.
Så da er det neppe skrapverdi som er så høy.