MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2410481

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2021 kl 12:50 8430

Hehe, ikkje for å tråkke nokon på tærne - men anbefaler ikkje å legge ferien til Nigeria, nei. 😅 Fasinerende å sjå at nokon velger å selge, langt unna kursmål på ein aksje som er i ein stigande trendkanal, i tillegg har Pareto varslet nytt økt kursmål ifm. Q2. Fasinerende.

-Drewry expects rates further increase at a slower rate-

https://container-news.com/drewry-expects-rates-further-increase-at-a-slower-rate/
Redigert 10.08.2021 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
10.08.2021 kl 12:58 8379

Anbefales lest... Det er ikke sjangs havet (pun intended) spør du meg... På at dette går "bra" i den forstand at kapasitetsproblemene bedrer seg fremover

https://www.portcalls.com/no-short-term-easing-of-freight-rate-levels-in-sight/


Jeg tror vi vil se meget gode slutninger på resterende skip - endog lange avtaler til høye rater... Da det nå er siste mulighet på lange tider å sikre seg kapasitet


Er jeg fremdeles redd for teite blokksalg? Litt - men ikke så ille som tidligere... Har begynt å glede meg til utbytter
Redigert 10.08.2021 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
Alby
10.08.2021 kl 13:53 7982

Kan vi forvente utbytte i år ? Ærligtalt
Redigert 10.08.2021 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2021 kl 14:03 7892

CEO sa at de måtte ha kontroll på balansen først. Og det har de vel ved Q3 den 20. november. Jeg smører meg med tålmodighetskremen min til da. Den har virket hittil og virker sikkert til Q4 også. (Tålmodighetskremen er kunnskapen som ligger i regnearket her)
Cashisking
10.08.2021 kl 14:15 7890

Strålende å få kjøpt mere i dag😄
Slettet bruker
10.08.2021 kl 14:21 8062

Ein veldig god kjøpsmulighet for øyeblikket, så lurt gjort. Ei heilt normal korreksjon innenfor trendkanalen.

New ConTex-indexen (ratene) fortsetter den sterke oppgangen. Ny 3,5% oppgang siden sist torsdag.

https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Redigert 10.08.2021 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
10.08.2021 kl 14:39 8029

I år?

Jeg er litt tvilende til det...

Vår godeste CEO uttalte på et lengre intervju for et par måneder siden at han forventet å kunne kommunisere endelig utbytteintervall og strategi i Oktober-November... Fordi selskapet ønsket bedre oversikt over inntekter og slutninger (en mindre podcaster som la ut intervjuet på YouTube)

Men om det nå blir eller ikke blir... Så fungerer vel markedet såpass godt at de uansett priser aksjen korrekt (Not)

Uansett - vi går en spennende tid i møte; guidingen blir eksplosiv


Edit: Jeg tror korreksjonen i dag er grunnet at mange aksjonærer kun leser Facebook og ikke har den ringeste anelse om hva ConTex er... Det er ingen grunn til at MPCC ikke skal ta av nå...foruten frykten for blokksalg

Redigert 10.08.2021 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
10.08.2021 kl 14:48 7919

Mulig at folk ikke så den guidingen i går også? På tlf fant ikke jeg linken i børsmeldingen, vet ikke hvorfor. Hadde ikke link ligget her hadde jeg ikke sett den jeg.

Formel 1 fikk nå rett igjen han, jeg tok feil, det ble ned i dag.

Straks er nye rater på plass i regnearkene, og da kommer EPS jo oppover igjen etter at de ble justert ned i går for å speile lange kontrakter som jo sluttes på noe lavere rater.
Struts
10.08.2021 kl 14:51 7993

Skjønner ikke en fluelort av hva som skjer. Men Fjesboken av alle ting? Da er det jo bare å laste opp (hvilket jeg også har gjort, dog begrenset til 8000, brukte litt av 5PG-pengene). Hadde forstått det hvis det var DNB eller en imaginær Hode-skulder-kne-og tå konspirasjon om at det er behov for gulrøtter i Usbekistan, og derfor blir all containertransport kansellert som følge av tilgang på dronebærende veps fra Østre Toten. Men det er ikke så lett å få øye på akkurat den tråden. Og nå har man jo til og med etablert at havvannet vil stige og temperaturen øke. Her snakker vi om containerskip som kan faktisk levere ved et svaberg nær deg. For å ikke nevne behovet for kjøleskap og frysere, dette blir bonanza for skip (les: en god del av våre) med fryseplugger på dekk! Nirvana neste!

Ok, liten digresjon der. Beklager.
Ærligtalt
10.08.2021 kl 15:01 7960

Jeg tipper at 70 prosent av alle småaksjonærer i MPCC følger stemningen på Facebook... Det er morgenkaffen, deretter å poste et lite bilde med hjerter og fjas - for så å spørre: Går vi opp i dag?

-Så besvares det med skrivefeil og det hele...Helt til noen poster en bil eller motorsykkel de har kjøpt for pengene de har tjent...i MPCC :)

Men hvor mange saumfarer nettet, leser poster på Hegnar og stikker innom det eminente regnearket på denne tråden? Jeg tipper et fåtall

...Og dermed er det duket for svingninger som går stikk i strid med de fundamentale forhold. Men vi er tross alt til sjøs - så litt bølger får man tåle på veien mot målet?


https://www.forbes.com/sites/joanverdon/2021/08/03/shipping-container-crisis-could-derail-holiday-toy-sales/?sh=68497aa8f89e

https://shippingwatch.com/carriers/Container/article13182765.ece

https://timesofindia.indiatimes.com/business/india-business/trade-hit-as-cost-of-freight-from-china-surges-200/articleshow/85083086.cms

https://www.valenciaport.com/en/freight-rates-continue-to-rise-due-to-the-container-shortage-and-the-economic-pull-of-the-usa/

https://container-news.com/freight-rates-continue-global-upward-trend/
Redigert 10.08.2021 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
10.08.2021 kl 15:06 7919

he he veldig bra!

Så er tallene altså nok en gang på plass i regnearkene, og allerede nå bedre enn i går da.
Nå er estimert overskudd pr aksje for 2022 og 2023 samlet på kr 22,10 etter at Helg11 altså justerte ned i går for å ta hensyn til at det sluttes lange kontrakter.
Tar vi med 2024 er vi nå på 35,72.
Egentlig like greit at Pareto venter noen dager til med å oppjustere sitt kursmål da ratene jo sikkert rekker å stige en god del til innen den 19. august.
Jeg har forresten også kjøpt noen få aksjer i dag, så mange som jeg hadde råd til.
toftos
10.08.2021 kl 15:10 7902

Tror ikke man alltid skal skylde på småaksjonærer hver gang det går nedover, det er omsatt neste 6 millioner aksjer. Ser man på ordrene, så ser man at det e noen av de store som selger.
Teps
10.08.2021 kl 15:16 7879

Det er ikke uventet. Småsparere som kjøpte når DnB kom med nedgraderingen er i balanse og vil ut. Tradere har gjort mange prosent og vil sikre gevinst. Frem til det kommer noe som drar oss videre (fx ny høyere TP, utbyttemelding, US notering el), så kommer vi til å ligge her. Helst ikke mye under 26, men det kan være greit med en ny utvasking også. Oppgangen blir i såfall mer robust…..tror jeg
Slettet bruker
10.08.2021 kl 15:17 7874

Har behov for å minne MPC-befolkningen om at selskapet for øyeblikket prises til en PE på 2,69 på grunnlag av estimatene for 2022! Og en fortjeneste pr. aksje på kr. 9,61.

Det er ekstremt billig, for det første.

For det andre ville nogenlunde rett kurs basert på en PE på 7 innebære en aksjekurs på kr. 67.

For de fleste vil det være en underlig tanke at kursen, som har steget mer enn 1000% på ett år, skal stige videre mer enn 100%.

Men alle tallene som er regnet ut gang på gang på gang i regnearket ovenfor tilsier at vi får noen vanvittige inntjeninger i 2022 og 2023.

Men husk: Ikke si det til noen for da kan det bli et rush etter MPC-aksjer. Og det vil vi jo ikke ha, eller?

Teknisk analyse tilsier at vi får en motstand på kr. 28-30. Men deretter er det ikke noe motstand av særlig karakter før kr. 53.
Det stemmer rimelig godt med det fundamentale.
Redigert 10.08.2021 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2021 kl 15:23 7834

PSI-Investor: Den måten du regner ut fortjenesten tom. år 2024 tilsier en samlet sum på kr. 35,72.

Det er en annen måte å regne på enn jeg er vant til, men jeg ser poenget.

Men det betyr vel også at med en PE på 7 så skal kursen i 2024 egentlig være kr. 250????

Neida, det går neppe an å regne det slik, men det var en interessant tanke.....

Ellers skaffet jeg meg end anoen aksjer i dag, men nå går det på lissene løs. Det er like før lommeboka sier stopp!
Redigert 10.08.2021 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
Normalone
10.08.2021 kl 15:25 7834

PSI-Investor; Formel 1 skrev at han solgt alt på kr 25 for flere dager siden (av frykt), så han har vel trodd på en korreksjon relativt lenge? Selv etter en naturlig korreksjon i dag på nesten 4 %, er kursen likevel på kr 26.10 - dvs. ca 5 % over kr 25. Mener du at Formel 1 har hatt rett? Det er ikke veldig vanskelig å tippe om kursen skal ned eller opp en dag....Dette viser etter mitt syn at å drive med trading i MPCC er faktisk tilnærmet ren gambling - og jeg er rimelig sikker på at det knapt er noen som har tjent på trading i MPCC den siste tiden sml. med å sitte rolig (kjøpe mer på dippene).

Videre skjønner jeg ikke alt oppstyret (kanskje særlig på FB) hver gang kursen faller noen prosent. Det er ingen aksjekurser som går i en rett linje - det kan være lurt å zoome ut, følge med på de fundamentale/handelsmønsteret og legge en plan (ikke handle på frykt/affekt). Korreksjonene vi ser i MPCC er helt naturlig - og faktisk bra for den videre oppgangen - og som dere alle ser, har kursen steget mye de siste ukene/månedene/året (selv om det kommer korreksjoner underveis). Er det noe som tilsier at vi allerede har sett toppen? Det er bare å se på regnearket, slutningene som blir inngått på lengre og lengre tidsperiode (med høyere og høyere rater), signalene om at dette markedet vil vare lenger enn forventet og det som ellers skrives - så finner dere svaret der.
PSI- Investor
10.08.2021 kl 15:32 7795

Hehe nei PE basert kursmål på inntjening i 2022 er jo riktig slik du gjorde over her.
Poenget mitt med å legge sammen for de fremtidige årene er jo at jeg synes det gir et godt bilde da overskuddet ser ut til å skulle øke år for år. Regner man bare på 2022- tall får man jo ikke med at 2023 blir mye bedre, 2024 enda bedre.
Slettet bruker
10.08.2021 kl 15:35 7780


Ja, ha-ha, PSI, men jeg endret mitt innlegg det samme minutt som deg, så du så det ikke.

Hadde det litt moro, men det skal man være forsiktig med når det gjelder penger!!

PE må regnes ut fra år til år!
Helg11
10.08.2021 kl 15:57 7615

Fra IR på skraping:
"VesselsValue rapporterer også LDT i tillegg til satsen USD/LDT, denne satsen kan sammenlignes med Clarksons Shipping Intelligence Network (SIN) som vi oppga på 600 USD/LDT i presentasjonen. Når det gjelder LDT i VV, er det ikke alltid konsistent med vår egen database." (Har også spurt om LDT fra deres database, men det er ikke likebehandling av aksjonærer om de hadde gitt dette til meg, og ikke utgitt før).

"Som du nok er fullt klar over så er både demolition og market values fra VV teoretiske estimeringer med alle antakelser og forbehold som ikke tar hensyn til f.eks kostnader and reguleringer vedrørende skraping av skip til chartere tilhørende skipene. Når det er sagt, så må du nok ta hensyn til JV-flåten hvor MPCC eier 50%." (VV har jo ikke tatt hensyn til JV-skipene, så der må det dras ut 50%. I tillegg er det da kostnader ved skraping, som jeg ikke har peiling på hva kan ligge på).
velkjent
10.08.2021 kl 16:56 7259

Jeg ser at det diskuteres hvilken skrapverdi skipene har, men lurer på hvorfor. Verdien av rederiet ved salg i dag minus fremmedkapital, dividert på antall aksjer gir en teoretisk verdi av aksjen. Alternativet er ved å beregne aksjeverdien ut fra fremtidig inntjening og diskontere denne.
Det er vel bare hvis skipene ikke genererer profitt at skraping kan bli aktuelt og at den restverdien en oppnår ved skraping er størrre enn bokført verdi og derfor representerer en skjult reserve, som kan hensyntas ved beregning av likvidasjonsverdi/kurs.
Om et skip selges i dag til en pris som er over skrapverdi, er det bokført verdi, som vil justere regnskapsresultatet, enten pluss eller minus, men jeg innser jo at salg kan ha en likviditetseffekt, som er viktigere enn rent bokførings-/regnskapsmessige forhold og derfor kan påvirke kursen.
PSI- Investor
10.08.2021 kl 17:08 7225

Det er vel at man prøver å beregne verdi av inntekter så lenge som det er gode rater og så tenke at i værste fall dersom alt raser så får man bare skrapverdi til slutt. Hvis dette regnestykket gir god sannsynlighet for å få f eks 60,- kr aksjen ( bare et løs valgt tall) i løpet av noen år uten å selge aksjen så er det jo en alternativ måte å regne på som gir mening. Da er det jo lite risiko å kjøpe på 30.
Goldy
10.08.2021 kl 17:15 7235

Det eneste jeg fant negativt med gårsdagens melding angående songa kjøpet var at antall aksjer kom på nesten på 50mill istedenfor nærmere 48 mill som Constantine har hintet om under forrige oppdatering.

Hva tenker dere eksperter om det?
Struts
10.08.2021 kl 17:23 7179

Skrapverdien har en teoretisk verdi (akkurat som flåteverdien i dag). Det tas ikke hensyn til medfølgende T/C-er når 2nd hand skip vurderes. Helt hypotetisk, har du en bolig som du har leid ut på fast kontrakt ti år frem i tid til en utleie som skal betales med en fast pris på fire agurker og ett gresskar i måneden, så er leietager såre glad. Med mindre landbruksprisene tar enda mer av enn i steinrøysa Norgistan. Nuvel. Men takstmann (heldigvis nå fra siste år verdivurdert av megler) forholder seg til boligen i nåtid, uavhengig av hva selger/utleier driver med. Samme med skrap-prisen, det er pr dags dato man regner på. Skrap er det som ligger (helt) i bunn. Hva markedet er i 2023-2024 er helt i det blå, bokstavelig talt. Jeg er bare nysgjerrig.

Har solgt noen VLCC'er for skrap (dødvekt typisk rundt 300,000 tdw), og de hadde en lettvekt på rundt 40-42,000 LDT. MPCC's flåte har etter sigende (?) gjennomsnitts TEU-inntak (påstått på i overkant av 2000), implisitt en dødvekt på rundt 1/10-del av de største tankskipene. Jeg bare undrer på hvordan de da kan ha en lettvekt på 1/3-del. Men for all del, som nevnt tidligere, kan (selvfølgelig) leve med disse tallene. Skipene skal nå uansett ikke skrapes neste 3-4 år (selv om de antagelig var farlig nær ved å bli skrapet på denne tid i fjor - husk det!), så det er ikke viktig for meg (nå). Men, jeg vil faktisk tippe at de aller, aller største containerskipene som har nettopp blitt levert (mao 20,000 TEU+) har en lettvekt på rundt 40,000 LDT...
Redigert 10.08.2021 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
velkjent
10.08.2021 kl 17:34 7103

Som skrevet er skrapverdien teoretisk. Om fraktmarkedet blir så dårlig at det ikke genererer fortjeneste og rederiene ikkje klarer å holde långiverne fra livet, kan skraping være alternativet. Men i en slik situasjon er nok metallprisene langt lavere enn i dag og tilsvarende for skrapverdien.
PSI- Investor
10.08.2021 kl 17:41 7081

Selskapet har jo også sagt at de vil betale nedpå gjelden frem til den tilsvarer skrapverdi.
Hva gjelden er nå sånn ca er jo kjent, inntekten er kjent, da kan man beregne ca når utbytte begynner å komme.

Siden den uttalelsen kom har jo situasjonen blitt en annen ved at ratene er ekstremt mye bedre nå. Så muligens haster ikke denne gjeldsnedbetalingen like mye nå som inntekter er sikret for flere år.

Uansett også pussig om skrapverdi er MER enn gjelden. Da gir jo ikke utsagnet om å betale ned til skrapverdi mening.
Og jeg oppfatter absolutt ikke ledelsen som surrehuer.
Derimot gir det mening om skrapverdi er f eks på nivå med det som Struts anslår den til å være. I så fall burde vi få svært gode utbytter i 2022
Teps
10.08.2021 kl 17:46 7057

Edit: Lenke til månedens aksjer fra Pareto - https://vimeo.com/582504918 - MPCC fra ca 4:30. Fantasikontrakter både på lengde og rate….og estimater skal bra opp… Fra 3/8, så ikke helt ny. Greit å ta med seg uansett på en dag med motgang på børsen :)

Strutser’n, usikker på om « MPCC's flåte har etter sigende (?) gjennomsnitts TEU-inntak (påstått på i overkant av 2000)…» er et spørsmål du forventer svar på. Jeg hentet verdien fra vedlegget til pressemeldingen side 5. Den sier at «average carrying capacity» er omtrent 2100 TEU for hele flåten inkludert Songa.

Tror det kommer en rekyl i morgen. Flere shipping aksjer er opp over 5% over dammen. Det har jo ikke akkurat kommet negative nyheter fra MPCC, så ingen grunn til at den skal korrigere videre ned.
Redigert 10.08.2021 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
Nottet
10.08.2021 kl 19:20 6581

StockNews kom med en enkel analyse nå. Kan vel ha bidratt til oppgangen over dammen og bør vel gjelde MPCC også:

https://www.investing.com/news/stock-market-news/3-stocks-to-buy-as-shipping-costs-soar-2585777
Redigert 10.08.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2021 kl 21:09 6005

Ja, ein voldsom oppgang i container segmentet over fjorden i dag. Det fundamentale med rekord rater på lange kontrakter vil tilslutt vise igjen. New ConTex opp nye 3,5% i dag.

https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Redigert 10.08.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
10.08.2021 kl 21:14 5963

Vel, antar Amerikanerne trenger litt varer og containertransport...Når de skal pusse opp hele landet sitt?
Jan Banan
10.08.2021 kl 21:40 5833

Hallo i luken!

Helg11/dato : Jeg ser 120k skipet nå er satt opp på 4mnd... det er i det minste en halv mnd for mye... hvis siste mnd kan justeres til 60k tror jeg vi kan være enige.

Ellers leser jeg det florerer det ene og andre om en fjesbok og jeg er ikke helt enig i at alle skriker og hyler når det går ned der, men om folk har behov for å spy - så må man vel spy. Jeg har plukket og tittet på regnearket og takker ellers for et raskt stykke arbeide. Nydelig! Fint å se fantasiratene spådd har kommet seg ned litt, det gjør godt i en nøktern sjel. Det blir bra uansett. Med 57% av dagene i 2022 kjent er det bare å ruge på aksjene da vi ganske så sikkert vil se +40kr ila 2022, hvis ikke før.

Godt å få lest seg opp igjen her inne.
durrrrant
10.08.2021 kl 21:54 5747

Flott at du deler!
Da kan vi vel for ordens skyld også inkludere en nyere artikkel, fra samme nettside: "Drop in container freight rate index described as ‘just noise’"

https://www.tradewindsnews.com/containerships/drop-in-container-freight-rate-index-described-as-just-noise-/2-1-1050486
NetromK
10.08.2021 kl 21:55 5758

Skjønnar delvis at Facebook gruppa vert holdt moro med, sidan nokre tøyseinnlegg førekjem, og det openbart er ein del nybyrjarar der når gruppa har over 8000 medlemmar. Vil likevel seie at ein del personar bidreg med mykje nyttig informasjonsdeling, og hjelper opplyse folk som har spørsmål på ein vil eg seie edrueleg måte. Det vert heilt andre moglegheiter der ein kan dele bilder og etc. samt "tagge" personar. I tillegg slepp ein anonymitet og kan moderere vekk "trolling" som ein ser ein del av i denne tråden diverre (dog mykje mindre enn i mange andre trådar på FF). Med moderering slepp ein også dobbelt/trippelposting.
Eg brukar ein god del tid begge plassar og finn styrkar og svakheiter begge plassar :) .
Theonlywayisup
10.08.2021 kl 22:07 5605

Kjøpt en pott i går- kjøpt en pott ganger 2 i dag. Jeg har veldig tro på MPCC ut i fra alt jeg har lest på denne tråden. Min toppick nr 1!
Helt greit m en liten korreksjon idag etter at den har gått nærmere 15 prosent de 3 siste dagene.
Jeg sitter long i denne og gleder meg til Q3 18 nov.
Jan Banan
10.08.2021 kl 22:18 5492

Helt enig. Facebook som plattform er et bedre valg vil jeg si når det kommer til funksjonalitet, men gamlekara som jeg gikk i læra hos sitter her og da er jeg begge steder. At det er store deler førstegangskjøpere med stjerner i øynene er ikke å komme unna. Men nå er det også noen stjerner eller dollartegn i øynene her inne om jeg ikke leser helt feil, det er en grunn til at man sitter investert. Uansett, en ufattelig fin ferd være seg FA tråd eller fjesbok.
Bullco
10.08.2021 kl 22:52 5301

Planlegger du inngang igjen, Longsitinbulk? Om jeg ikke husker feil tok du også inngang rundt 3 og forlot toget i god tid før 10.
Jeg sitter enda med det meste og tenker at vi tåler noen humper i veien før utbyttene begynner i Q3.
Hva tenker du om videre potensiale i container frakt segmentet det nærmeste året?
Slettet bruker
10.08.2021 kl 23:02 5275

Definitivt ikke.
Ønsker dere bare lykke til.

https://www.tradewindsnews.com/containerships/container-freight-rates-register-largest-fall-in-five-years/2-1-1049840

Ja det stemmer jeg kjøpte på 3 men solgte ikke på 10, 12 derimot, var og er fortsatt trålende fornøyd med avkastningen på 400%
Jeg prøvde derimot å shorte denne i dag, finner ikke aksjer, hvem megler låner ut?
Redigert 10.08.2021 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
Cashisking
10.08.2021 kl 23:11 5220

Bedre inngang en i dag får du ikke , bare å hoppe på nå før 30++ kommer 💸🚢
lykke til deg også
Redigert 10.08.2021 kl 23:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2021 kl 23:16 5197

Er du helt sikker på det?
Du kunne jo kjøpt på 20 for 14 dager tilbake, så hvorfor dagens inngang var et scoop fatter ikke jeg.

Hvem låner ut aksjer for short?
Bullco
10.08.2021 kl 23:17 6767

Lykke til m shortingen. Skjønner at du mener at det kommer en generell nedgang. Negativ, til null rente og ingen andre alternativer å plassere kapital, så trenden vil fortsette opp til fed tar ned støttekjøpene betraktelig.
Så her står vi på hver vår side. lol
Redigert 10.08.2021 kl 23:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2021 kl 23:19 6774

Sikkert ikke så mange. Hehe, du kan jo høre med Blystad om han har noen til overs. Han holder vel på å kjøpe alt som finnes av ledige MPCC-aksjer. Det sier jo sitt.. Vi skal oppover og oppover.
Slettet bruker
10.08.2021 kl 23:23 6782

Kjøper Blystad?
Trodde han nylig vektet seg ned i Container
Slettet bruker
10.08.2021 kl 23:28 6739

Nei, han og kona kjøper..
viggi87
11.08.2021 kl 00:19 6460

Ratene øker jevnt oppover, og det er veldig positivt. Det MPCC har sammenlignet med en del av de amerikanske selskapene er en jevn strøm av skip som blir ledige fremmover. Igjen positivt, men om det er hell eller dyktighet, er vanskelig å mene noe sikkert om. Det jeg har sett de siste månedene er som nevnt at ratene stiger. Selv skip på 1000 containere har begynt å få 3-årskontrakter nå. MEN for de litt større skipene har charterlengden stått stille de siste par månedene. Det virker som om skipa må være på over 3000 TEU for å bryte 3-årsgrensa. 2025 er så langt helt blank hos MPCC, og det bekymrer meg litt. Ser også at charteravtalen til AS Constantina nevnes som god. Det er den isolert sett, men når vi vet at MPCC inngikk to charteravtaler for båter på 1700 TEU til 30K/dag, blir ikke en 18% rateøkning for en båt som er 50% større så imponerende isolert sett. Det er størrelsesrabatter ute å går. Disse charteravtalene ble da og inngått samtidig. Ellers har det versert en del rykter i det siste. MPCC nevnes som en mulig kjøper av ATCO sine båter i sub 5000-segmentet da disse ikke blir sett på som strategiske eiendeler.
Struts
11.08.2021 kl 06:41 6077

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 695’ aksjer, og har med det 70.58% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Goldman Sachs minus 743’ (4,201’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg ned 253’ (5,070’), The Bank of NY Mellon ned 204’ (804’ totalt), Nordnet Livsforsikring minus 139’ (5,169’), UBS Europe ned 113’ (9,540’) og Nordnet Bank ned 31’ (2,622’ totalt). Ellers bare noen små endringer.

På plussiden: J.P. Morgan Bank Luxembourg øker i en annen beholdning med 436’ (1,603’ totalt), Songa Capital (A. Blystad) opp 200’ (2,000’) og UBS Switzerland pluss 114’ (1,345’ totalt). Det var det hele, i hvert fall på denne delen av morgenkvisten.
Redigert 11.08.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
11.08.2021 kl 07:47 5877

God info- 2025 er jo fremdeles langt unna... Men alltid greit å se fremover også

Dersom de kjøper ATCO sine båter...Vet ikke hvor begeistret jeg eventuelt er for det

(Begynner vel som alle andre å bli utbyttesulten)
Redigert 11.08.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2021 kl 07:56 5822

Hvis du leser dem første 6-7 sider her så ser du at tullingen har kjøpt på 2,8 kr cirka og solgt på 4,6 kr. Jeg kjøpte mine første på 5,6kr, og da som vanlig kalte han oss idioter som gidder å sitte i en aksje som skal ned. Så da kan du tenke deg hvor mye gevinst han har tapt til nå. Det er bare ren løgn at han har vært med videre til 12 kr.
Redigert 11.08.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2021 kl 07:58 5842

Kaller aldri andre idioter,
lærte tidlig av mor og far at den slags språk bruk ikke egnet seg.

Lykke til i aksjen på dagens høyder.
Redigert 11.08.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Normalone
11.08.2021 kl 08:34 5672

Ja Viggi87, jeg har også lest flere steder at MPCC har et fortrinn ved at relativt sett mange skip skal inn på nye avtaler H21 og V22. Det har også Constantin fremhevet i flere sammenhenger, at de er godt rustet til å dra nytte av det ekstreme markedet.

Det er ikke lenge siden det ble snakket om at de gode ratene kun ville vare i en relativt kort stund. Det vi nå ser ift at lengden på kontraktene blir mye lenger enn vanlig praksis tyder klart at en forventer at dette vil vare i lang tid. Jeg må være såpass ærlig at vi begynner å bli bortskjemte når en allerede nå, i 2021, bekymrer seg for 2025 - når vi nå vet at det blir/vil bli inngått kontrakter (på meget gode rater, naturligvis med noe rabatt) som går helt til slutten av 2024. Når det er sagt, mange skip vil i 2022 inn på nye kontrakter - og det er sikkert en del av disse som vil gå ut til 2025.
Redigert 11.08.2021 kl 08:55 Du må logge inn for å svare