MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349814

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Struts
12.08.2021 kl 07:15 8063

Det er forresten rapportert om et salg blant mindre enheter: M/V =JETT= 1,304 TEU Blt China 2007 skal ha oppnådd $ 19 mill fra israelske kjøpere. I begynnelsen av august anslo jeg en slik årgang/størrelse til $ 17.3 mill.

Minner om at MPCC har 21 enheter mellom 966 og 1,496 TEU. I tillegg er det tre enheter på 1,036 TEU fra Songa som nå er innlemmet i flåten. Har IKKE tenkt å gå gjennom en ny sesjon med flåteverdianslag nå, men en hver kan gjøre sine egne refleksjoner (om noen). For oss aksjonærer er de vel neppe negative. Håper jeg.
Ærligtalt
12.08.2021 kl 08:03 8067

...Flåteverdien opp 8-9 prosent på noen få uker, da bør vi vel korrigere videre ned?

Oppkjøp snart? MAERSK ville bundle Songa med MPCC før de overtar?
Slettet bruker
12.08.2021 kl 08:18 7970

Klaveness…interessant.
Har ventet på opplysninger om hvem som kjøper skipene deres ….og venter fortsatt. Det må jo ha vært noe kontakt mellom Klaveness og CEO Constantin Baack, bare for å føle på handelsinteressen og gitt litt informasjon.
jadden
12.08.2021 kl 08:31 7910

Da er vi i den meget spesielle situasjonen at av de tre containerskiprederiene i Norge så selger to seg ut og fortsetter å investere i det tredje. De kjenner jo bransjen best og må ha ståltro på både markedet og MPCC med denne form for reinvestering.
Normalone
12.08.2021 kl 08:42 7816

Det er veldig spesielt - og alle får selv tenke over hvorfor Blystad og Klaveness ønsker seg aksjer i MPCC som en del av betalingen for Songa (og Blystad har kjøpt seg ytterligere opp i MPCC i ettertid ). Jeg tolker dette i alle fall som BULL - det er vel ingen som kjenner dette markedet bedre!
Redigert 12.08.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
NetromK
12.08.2021 kl 08:47 7976

Både Blystad sitt store hopp, at Klaveness og CANOMARO SHIPPING AS kjem inn på lista er fordi dei var eigarar i Songa Container AS og har fått oppgjeret sitt i aksjar no, med lock-up 3 mnd. frå transaksjon vart sluttført. Dette er dei nye 49,795,250 som er utsteda.

https://www.proff.no/roller/songa-container-as/oslo/-/IF6K08I0000/
PSI- Investor
12.08.2021 kl 09:07 7810

Artikkel fra i dag, sier vel stort sett det samme som alle andre (bortsett fra DNB):
https://www.hellenicshippingnews.com/container-market-boom-to-continue-in-the-near-term/

The boom in the container market is continuing with no sign of abatement in the near term
LPGfan
12.08.2021 kl 09:24 7622

Den greier altså å åpne ned for 3.dagen på rad. Det er altså det mest irrasjonelle og frustrerende . Noen er meeeget godt informert eller fullstendig uvitende om hva de eier.
Slettet bruker
12.08.2021 kl 09:29 7643

Skjedde ikke dette her ca en uke før Q1 også, eller husker jeg feil? Jeg mener å huske at det var noen kjedelige og uforståelige dager i det tidsrommet.
Ærligtalt
12.08.2021 kl 09:32 7641

Du har helt rett -glemte helt bort akkurat den

Ellers:
https://gulfnews.com/business/far-east-sea-freight-rates-to-increase-again-shortly-1.303193

Ocean freight rates on the Far East-Middle East sector will increase again by the end of the month in anticipation of a surge in year-end cargo volumes.
Slettet bruker
12.08.2021 kl 09:33 7629

Heilt normal korreksjon innenfor trendkanalen, snur snart. Opp 22% siste måneden, svært få andre kan vise til samme tallene. Så for dei som vil inn, er det mulig å kjøpe på denne dippen. Tolmodighet lønner seg som regel i aksje verden, også denne gangen.
Kbkristi
12.08.2021 kl 09:33 7635

Aldri så gæli at det ikke er godt for noe.
Fikk litt påfyll på kr 25,45.
Inntektene som ligger foran oss forsvinner ikke om kursen gjør en dipp.
Redigert 12.08.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
12.08.2021 kl 09:49 7514

En fin artikkel som forteller om hvor stort shipping problemet egentlig er og hvordan det ikke adresseres.
- Det er slike artikler som forteller meg om hvorfor MPCC er i et maraton og ikke en sprint (som mange tror).

Lykke til med investeringen og ikke minst maratonet. Vi sees på seierspallen i 2024 ;)

https://gcaptain.com/port-crisis-short-sea/
Londonmannen
12.08.2021 kl 10:22 7302

Ja du kan så si. I Bibelen står det st Herrens veier er uransakelige. Men når man ser hvordan investorene i MPCC agerer på alt det positive som skjer i containersegmentet generelt og MPCC spesielt, så synes jeg de ordene passer vel så godt på investorene i MPCC.

Det burde ikke være tvil om at de verdiene MPCC sitter på i form av skip og den inntjening selskapet vil generere utover i 2021/22/23/24 forsvarer en helt annen aksjekurs enn det vi ser den omsatt for den siste tiden. Og med en slik prising vil jeg slett ikke bli overrasket om MPCC er i kikkerten til større aktører som har appetitt på hele pengemaskinen.
Slettet bruker
12.08.2021 kl 10:31 7240

Ja, berre å lagre denne:

Den 01.01.2023 er det mange aksjonærer som kommer til å rive seg i håret av fortvilelse over salget dei gjorde i MPCC i 2021.

Helsing
VolumOpp
12.08.2021
JHoffa
12.08.2021 kl 10:36 7201

Her kommer en oppdatering på frakt situasjonen, for oss som er avhengig å få varer in. Tar vi med økt produksjonstid, så må vi bestille nå, om vi ønsker varer før vi ser 2022 og når vi nærmer oss jul så må vi bestille for å få varer ut før Kinesisk nytt år og sånn er det heletiden.

Her en oppdatering på de utfordringene vi har i forbindelse med skipninger til og fra Asia og USA/Canada for øyeblikket.

Siden før sommerferien har ikke situasjonen bedret seg nevneverdig. Fra Kinesiske havner er det fortsatt kritisk med plass og containere og fra India og Bangladesh har situasjonen blitt forverret i takt med nedstengninger og opphopning av store lastemengder i havnene.
Ratenivåene beveger seg stadig oppover i litt lavere takt enn for 5-6 uker siden.

Vi forventer kraftig trykk på kapasiteten frem mot Golden week i Kina i starten av Oktober. Forhåpentligvis vil vi se noe bedring etter midten av oktober, men med en ny topp fra tidlig i November frem mot kinesisk nyttår.

Det er nå også fare for nye nedstengninger i Kina, noe som selvsagt vil påvirke våre fraktprodukter, men vi må komme tilbake til dette hvis det blir en realitet.
Last fra Vietnam, Thailand og Bangladesh har vært påvirket av nedstengninger de siste ukene og her vil det være trangt de neste ukene også.

Eksport til USA og Canada fra Europeiske havner er offer for flytting av de største skipene fra Trans Atlantisk trafikk til rutene mellom Asia og USA/Europa, der volumene er større og rederiene har større inntjening.
Det medfører midlertidig stans i bookinger og lang ventetid før booking aksepteres. Vi snakker her om 4-6 uker før avgang.

Havnene på kontinentet i Europa som Rotterdam og Hamburg er også fortsatt flaskehalser der last hoper seg opp da feedere ikke kan laste etter oppsatte planer og mangel på biler og sjåfører gjør at last ikke kommer ut fra havnene raskt nok.

Som tidligere informert så jobber vi intenst med hver eneste booking og benytter vårt nettverk over hele Asia for å skaffe plass og utstyr. Vi henstiller til booking minimum 4 uker før avgang fortsatt for å ha realistisk muligheter for plass.
velkjent
12.08.2021 kl 10:48 7134

Endringen i eiersammensetningen er interessant. Nå domineres den i større grad av det vi vel må kunne kalle "aktive" eiere med erfaring innen shipping, mens de mer passive, banker, inv. selskaper etc. har mindre innflytelse. Vi må vel også regne med endringer i styresammensetningen og innkalling til ekstraordinær GF i nær fremtid.
Spørsmålet nå er hva disse "aktive" vil med selskapet, for det er neppe hensikten bare å hente ut utbytte og se på kursutviklingen.
PSI- Investor
12.08.2021 kl 10:53 7138

Takk! Dette er jo ren insideinfo fra markedet. Helt topp at du deler!

Har vært og sett på logoen nå (i butikk), de ble veldig fine og akkurat passe store (10 cm). De har begynt å sende ut, men noen måtte vente et par dager på bestillingsvare sa de.
Foreløpig er det kun 6 personer som har bestilt, så muligens var dette slett ikke en så god ide som jeg håpet. Det er fremdeles mer enn 30 logoer ledig.
For den som er interessert ligger altså info på regnearket i åpningsinnlegget, det er egen fane for MPCC wear.
Alby
12.08.2021 kl 11:05 7277

Når det gjelder båtene til Klaveness, kan det være vårt selskap som er kjøperen ?

Fins det en mailadr til butikken med t. skjortene 😊
Redigert 12.08.2021 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
12.08.2021 kl 11:21 7231

...Med de volumene de besitter, hva er vel bedre med en hedge mot inflasjon i kraft av heftige utbytter de neste årene - fra titalls millioner av aksjer?

Jeg tror faktisk... at planen kan være nettopp å sitte på aksjene :)
Normalone
12.08.2021 kl 11:57 7008

Takk for at du deler artikkelen (det gjelder deg også PSI). Begge disse artiklene underbygger bare det J Mintzmyer (og flere) har uttrykt, nemlig at dette ikke er forbigående og at vi kommer til å oppleve et utrolig sterkt marked mye lenger enn først antatt.

I dag er det 1 uke til Q2 og vi vil få flere nye kursmål rett etter Q2. Jeg ser at Pareto sist gang økte kursmålet fra kr 23 til kr 30. I kursmålet på kr 30, som kom i juni, hadde en som tidligere nevnt lagt inn en forutsetning om at kontanstrøm i 2022 og 2023 som tilsvarte ca. 50 % av aksjekursen (dvs. PE på rundt 4). Basert på dagens ratenivå og de siste slutningene som er inngått ligger PE i regnearket på hhv. 2.8 og 2.2 for disse to årene... Det er mye som tyder på at ratene vil fortsette å stige utover høsten...
Slettet bruker
12.08.2021 kl 11:59 7143

Rett og slett meget imponerende tall. Ser også at fuel prisen har vore fordelaktig i første halvår for Hapag Lloyd.

https://container-news.com/hapag-lloyds-h1-profit-increases-almost-tenfold/
PSI- Investor
12.08.2021 kl 12:05 7104

Ja, mailadressen står også på regnearket under fanen MPCC Bull wear.
Den er: ordre@work-wear.no
Det hadde så absolutt vært hyggelig dersom flere bestilte!
De hadde sorte, enkle regnjakker til bare 100,- kr. Størrelse S bare, men passet til meg som vanlig vis bruker mest L og av og til M. Ble fint med logo på!

Det er vel fremdeles rom for litt humor her. Jeg synes ofte journalister har så fine overskrifter på ting, som i den artikkelen her, bare les selve linken:

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/08/12/7718176/iea-nedjusterer-global-ettersporsel-etter-smitteblomstring?internal_source=sistenytt

Det har da aldri noen sinne vært noen global etterspørsel etter smitteblomstring
På den annen side, for oss som 'driver med' utleie av containerskip...
Redigert 12.08.2021 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2021 kl 13:40 6629


Tusen takk for informasjonen, JHoffa!

Den er nyttig og sier mye om den faktiske situasjonen i markedet for tiden.

Er det ditt inntrykk at forsinkelsene, som også omfatter feedere, fortsatt fører til økte rater og vil gjøre det i de hektiske høstmånedene?
velkjent
12.08.2021 kl 13:54 6653

For den som er villig til å bruk $4000, så foreligger det en rapport som følger:
https://lydmagasinet.com/2021/06/20/containerflate-marked-2021-trender-med-siste-utvikling-forretningsutsikter-vekstmuligheter-ettersporselsstatus-og-ledende-spilleranalyse-til-2026/
Mener en av overskriftene indikerte at "velstanden" ville vedvare minst til 2026.
Slettet bruker
12.08.2021 kl 14:14 6566

Ny rate oppgang hos New ConTex. 3,5% på to dager.

Rekordene står for fall ved hver oppdatering.

https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Redigert 12.08.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
12.08.2021 kl 14:29 6463

I den grad velstanden vil vedvare til 2026 så skal man være klar over at hele flåten til MPCC skal sluttes på nye kontrakter i løpet av denne perioden. De skipene som skal sluttes på kontrakter i år og i 2022 vil sågar bli sluttet to ganger i mløpet av denne perioden. Forutsatt at samtlige skip sluttes på langtidskon trakter med varighet 3-4 år.

Men som vi har sett så slutter MPCC også skip på betydelig kortere kontrakter med desto bedre inntjening. Jeg tror rederiet vil fortsette å seile en mindre del av flåten på korttids, særdeles lukrative kontrakter. Skipene de eventuelt benytter til dette vil seile inn såpass mye penger til rederiet at de formelig kan gi dem bort når vi kommer ut i 2026, noe de selvfølgfelig ikke gjør. En viss skrapeverdi vil de ha.

Dog viser dette hvilke enorm gunstig situasjon MPCC befinner seg i. Og hvilke eventyrlige inntekter rederiet vil seiele inn de kommende årene blir kun spekulasjoner. Regnearket til Helg11 gir oss en viss indikasjon men rateoppgangen i markedet viser med all tydelighet at den reelle inntjeningen kan bli langt høyere enn det regnearket hittil har klart å fange opp. Og policyen er at 75% av inntekstene skal pløyes tilbake til aksjonærene i form av utbytter.

Folkens; det kommer formelig til å regne penger over oss de nærmeste årene. Og i en slik skituasjon er det altså en del aksjonærer som velger å rake inn gevinsten allerede i dag. Joda, den er sikkert grei nok den, men kjære vene, evner de ikke å se hva som ligger like foran oss? Håper de ikke velger å følge med på utviklingen i MPCC etter at de har solgt seg ut. Dette er uten tvil en once in a lifetime mulighet. Den skal jeg ikke la gå fra meg.
PSI- Investor
12.08.2021 kl 14:33 6446

Ikke jeg heller. Fikk kjøpt noen hundre aksjer i dag også.
Slettet bruker
12.08.2021 kl 14:38 6470

Jeg også, til 26. Jeg skulle ha kjøpt i går. Jaja...
JHoffa
12.08.2021 kl 14:48 6397

Ja, kan ikke se at det roer seg før nærmere våren 2022. Mye kan jo hende før den tid, men det er større sannsynlighet for høyere rater en lavere.
PSI- Investor
12.08.2021 kl 14:54 6375

Det er godt å høre!

Ratene for i dag er på plass i regnearkene nå.
Dollaren er litt ned siden tirsdag, så EPS- tallene er bare noe øre høyere enn da:

2022: 9,62
2023: 12,59
2024: 13,76
Totalt overskudd pr aksje for disse tre årene er da altså estimert til kr 35,97

Hvis det går slik det spås over her med økte rater helt frem til våren 2022 så er vel dette her som et slags minimum å regne...
Noen reagerer kanskje på at tallene er lavere enn for et par uker siden. Det er jo fordi Helg11 la inn en rabatt på ratene fordi kontrakter som går over flere år ofte er noe lavere enn de som New Contex opererer med.

Kan vi gå ut i fra at det kan sluttes gode 3- årige avtaler minst til og med våren 2022 så blir det nok veldig gode tall også for 2025.
Dessuten har jo perioden for hvor lenge de høye ratene skal være blitt spådd stadig lenger frem i tid, senest i dag lenger opp her helt til 2026. Og med tre- års avtaler fra 2026...
Redigert 12.08.2021 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
Struts
12.08.2021 kl 15:12 6222

Mange fine innlegg i dag (som vanlig må man vel kunne få lov å si), med interessante innfallsvinkler fra flere sider av container-markedet, samt kles- og regnearksbransjen!

Litt flåsete (vanligvis er jeg svært flåsete, så slikt sett en forbedring, sukk), men kanskje man kan si at når det regner på presten (Blystad & Co) så drypper det litt på Regneark (Helgenen) & Co også! Ok, sikkert også på fagforeningsfolk (Hoffa) og storaksjonærer i Strongpoint (PSI), samt Lamborghinibobileiere som Kbkristi mfl, sjøfolk/klasse-inspektører som VolumOpp (+), ærlige som Ærligtalt, Bananer i lange baner, eksperter som dato, folk med Argusøyne, Jack London, Penthouse (sry Pentad), Normalone, Viggi87 samt nykommeren Cheeseburger (eller Hamburger) og mange flere. Skulle skrevet ingen nevnt, ingen glemt., men klarte ikke å prestere det en gang. Nuvel, gammel mann er vond å vende!
Redigert 12.08.2021 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
TheGambler
12.08.2021 kl 15:50 5976

Du nevnte Jack London, Struts. Da kan jeg anbefale Kong Alkohol, en bok om alkoholens gleder og ulemper🍻😫
Struts
12.08.2021 kl 15:56 5966

Hehe, du har nok et poeng der! Tenkte på Londonmannen selvfølgelig, men siden du er en Gambler (har jeg også vært i 5PG), har du lest boken The Dice Man? En av de mest utrolige romaner jeg har lest (var riktignok mange år siden), om en kar som er så "fed up" med livet at han bestemmer seg for å leve etter terningkast. Han begynner i det små, som hvor og hva han skal spise (ja, eller noe annet trivielt), men det ender altså med helt andre alternativer på terningen, ganske surrealistisk - jeg syntes den var utrolig spennende. Eh, ok, nok om det.

PS. Og burde nevnt, har ikke lest den boken av ham. Skulle egentlig gjerne huske hvilke av ham jeg har lest. Slik er det når hjernecellene renner ut og noe annet inn!
Redigert 12.08.2021 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
gandhi-21
12.08.2021 kl 15:58 5960

Teknisk analyse på FA-tv i dag, lite hode skulder tå å spore der
Redigert 12.08.2021 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
TheGambler
12.08.2021 kl 16:17 5938

Jeg har nok kjøpt en del aksjer med terning-metoden. Heldigvis er det litt mer gjennomtenkt for MPC.

Godt at tråder tåler litt snikk-snakk mens vi venter på Q2, med EBITDA, NAV, PE og andre nøkkeltall.

Skal ikke spamme mer😇
Slettet bruker
12.08.2021 kl 16:18 5962

Markedet tar godt i mot Hapag-Lloyd AG`s halvårsrapport, aksjen er opp 3.9% i skrivende stund.
Stor mulighet for det samme vil skje ved MPCC`s fremleggelse i neste uke, så ikkje sitt på "poppen" og vent til det er for seint. Anbefaler heller ikkje å gå i livbåten, da blir ein raskt akterutseilt.
Redigert 12.08.2021 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2021 kl 16:37 5485

Jeg er mest spent på guidingen i Q2.
Resultatet i Q2 blir greit så ikke bli skuffet, men det er først ved Q3 som vi er midt i nå som moroa begynner.