MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Normalone
14.08.2021 kl 12:48
10277
Tusen takk Svar. I tillegg til de skipene som allerede har inngått nye slutninger i 2021, er det dermed 16 og 13 skip som skal inn på nye kontrakter i henholdsvis Høsten 2021 og våren 2022 (altså totalt 29). Etter en rask titt på oversikten i Helg11 sitt regneark, vil det være ca. 15 skip som skal inn på nye kontrakter høsten 2022. Videre viser regnearket til Helg11, etter en raskt titt, at det er nesten 20 skip (17-19) som allerede har inngått nye kontrakter. Det betyr at ved utgangen av 2022 har 62-64 (av totalt 75 skip) fått nye kontrakter. Dere må gjerne korrigere om noe her er feil.
Det betyr at Svar sine beregner som han la ut 12. august, med et overskudd på 5.2 mrd frem til 2024, var i stor grad kun basert på de nye kontraktene for 17-19 skip (og ingen inntekter for de resterende skipene etter at kontraktene deres går ut). En kan bare tenke seg hvor stort overskuddet blir frem til 2024/2025 (og videre) når en i tillegg tar med i betraktning nye kontrakter for de 42-45 skipene som vil bli inngått H21 og 2022. En får en god pekepinn ved å se på regnearket til Helg11.
Det betyr at Svar sine beregner som han la ut 12. august, med et overskudd på 5.2 mrd frem til 2024, var i stor grad kun basert på de nye kontraktene for 17-19 skip (og ingen inntekter for de resterende skipene etter at kontraktene deres går ut). En kan bare tenke seg hvor stort overskuddet blir frem til 2024/2025 (og videre) når en i tillegg tar med i betraktning nye kontrakter for de 42-45 skipene som vil bli inngått H21 og 2022. En får en god pekepinn ved å se på regnearket til Helg11.
Redigert 14.08.2021 kl 13:37
Du må logge inn for å svare
velkjent
14.08.2021 kl 13:11
10253
Såvidt jeg har forstått har Helg11 benyttet de sist oppdaterte ratene fra ConTex i beregningene. Det kan selvsagt spekuleres i at disse vil øke ytterligere, men det mest virkningsfulle, for å maksimere profitten, synes å være mer kortsiktige avtaler, gjerne spot, inntil en legger seg på et lengre perspektiv. Men her vil selvsagt de profesjonelle innen bransjen forhandle. Inntil videre synes det som om rederne sitter på de beste forhandlingskortene, men jeg vil tro at vi en tid fremover vil se en større blanding av kort-og langsiktige avtaler inntil en bedre transparens viser seg.
Struts
14.08.2021 kl 14:10
10065
Har både en innrømmelse og erkjennelse å komme med. Mht egne feilvurderinger av skrapverdier for containerskip. Mine estimater (sist 07.08.21 mener jeg) for samme har vært basert på egen forestilling om at «våre» skuter for det første (nr 1) oppnår en skrap-pris tilnærmet bulkskip, og for det andre (nr 2, viktigst ifb mitt skriftemål) at skipenes lettvekt er noe tilsvarende bulkskip, estimert ut fra sistnevntes dødvekt.
1. Jeg ser i ettertid at containerskip kan oppnå tilsvarende priser som tankskip. Mao er Clarksons estimat ($ 600 per ldt) helt korrekt (nå kanskje enda høyere, se under), se bort fra mitt konservative anslag.
2. Ser heller ikke nå bort fra at gjennomsnitt-lettvekten for MPCC-flåten faktisk kan ligge på 10-12,000 ldt. Med andre ord, se bort fra mine estimater der også.
Verdiestimatene (altså 2nd hand-verdiene anført 01.08.21) derimot føler jeg meg veldig komfortable med. Den dagen uttrykte jeg litt usikkerhet mht verdianslag for de minste enhetene, tvilen i så henseende er siden fordunstet. Nå er det faktisk en mulighet for at disse faktisk kan justeres opp ytterligere. Men det er ikke agendaen her.
Nylig (inneværende uke) ble et par gamle «damer» innen containersektoren rapportert solgt for skrap. Det er riktignok kombinasjons-skip, to reefer/container enheter bygget på Fincantieri i 1989 (!) Da jeg surret rundt i bransjen (på meglersiden) var det italienske verftet assosiert med klumsete skip og Fiat hovedmotor, det siste gjorde at vi uten å nøle (i likhet med skip utstyrt med Pielstick og Stork-Werkspoor hovedmotor) satte ned skipenes verdi ned med minimum $ 1 mill enn tilsvarende skip med «skikkelige» hovedmotorer (Sulzer, B&W eksempelvis). Vet ikke sikkert, men nå er muligens Fincantieri mest kjent for bygging av cruiseskip.
Uansett, M/V =DOLE CALIFORNIA= & =DOLE ECUADOR= rundt 16,313 tdw (hvis man skal tro Vesselfinder eller Marine traffic) med 178.85 x 27 m (loa/beam) og TEU-kapasitet på 910 TEU, med lettvekt på 8,314 og 8,327 LDT, er rapportert solgt for resp. $ 620 og 640 pr LDT til indiske kjøpere. Hvorfor den store forskjell i pris? Tør ikke lenger si noe bastant om irrgangene i skrapverden, men vil nevne at det første skipet har en propell (som de fleste) som veier 28 tonn (ikke noe man forbinder med en skjærgårds-jeep), mens den andre har i tillegg en reservepropell (liggende på dekk kanskje?) som naturlig nok veier det samme. Begge skipene er utstyrt med 6 (!) generatorer. Slikt er sikkert snadder for skraphandlere. VolumOpp (eksempelvis) som både har seilt på de syv hav OG har vært klasseinspektør (kanskje i DnV og ei Rina?) kan forhåpentligvis bidra med noen mer fornuftige kommentarer enn en Strutsekråke…
Bottom line: Å legge VesselValue estimater for skrap-verdi til grunn syntes høyst fornuftig! Min skamfølelse er noe redusert ved nytten av at VVs estimater (som referert i regneark av Helgenen) innebærer at flåteverdien bare øker og ikke det motsatte…
I mellomtiden har det drysset inn med fine innspill/betraktninger fra både den ene og andre her på forumet, så beklager dersom jeg med dette i for stor grad har forstyrret i rekken av samme.
IN NOMINE PATRIS, ET FILII, ET SPIRITUS SANCTI, AMEN.
Dere får ha en fin helg - selv er jeg overlykkelig over at de ikke gikk tom for øl på puben(e) fredag 13de! Spiritus betyr vel alkohol?
1. Jeg ser i ettertid at containerskip kan oppnå tilsvarende priser som tankskip. Mao er Clarksons estimat ($ 600 per ldt) helt korrekt (nå kanskje enda høyere, se under), se bort fra mitt konservative anslag.
2. Ser heller ikke nå bort fra at gjennomsnitt-lettvekten for MPCC-flåten faktisk kan ligge på 10-12,000 ldt. Med andre ord, se bort fra mine estimater der også.
Verdiestimatene (altså 2nd hand-verdiene anført 01.08.21) derimot føler jeg meg veldig komfortable med. Den dagen uttrykte jeg litt usikkerhet mht verdianslag for de minste enhetene, tvilen i så henseende er siden fordunstet. Nå er det faktisk en mulighet for at disse faktisk kan justeres opp ytterligere. Men det er ikke agendaen her.
Nylig (inneværende uke) ble et par gamle «damer» innen containersektoren rapportert solgt for skrap. Det er riktignok kombinasjons-skip, to reefer/container enheter bygget på Fincantieri i 1989 (!) Da jeg surret rundt i bransjen (på meglersiden) var det italienske verftet assosiert med klumsete skip og Fiat hovedmotor, det siste gjorde at vi uten å nøle (i likhet med skip utstyrt med Pielstick og Stork-Werkspoor hovedmotor) satte ned skipenes verdi ned med minimum $ 1 mill enn tilsvarende skip med «skikkelige» hovedmotorer (Sulzer, B&W eksempelvis). Vet ikke sikkert, men nå er muligens Fincantieri mest kjent for bygging av cruiseskip.
Uansett, M/V =DOLE CALIFORNIA= & =DOLE ECUADOR= rundt 16,313 tdw (hvis man skal tro Vesselfinder eller Marine traffic) med 178.85 x 27 m (loa/beam) og TEU-kapasitet på 910 TEU, med lettvekt på 8,314 og 8,327 LDT, er rapportert solgt for resp. $ 620 og 640 pr LDT til indiske kjøpere. Hvorfor den store forskjell i pris? Tør ikke lenger si noe bastant om irrgangene i skrapverden, men vil nevne at det første skipet har en propell (som de fleste) som veier 28 tonn (ikke noe man forbinder med en skjærgårds-jeep), mens den andre har i tillegg en reservepropell (liggende på dekk kanskje?) som naturlig nok veier det samme. Begge skipene er utstyrt med 6 (!) generatorer. Slikt er sikkert snadder for skraphandlere. VolumOpp (eksempelvis) som både har seilt på de syv hav OG har vært klasseinspektør (kanskje i DnV og ei Rina?) kan forhåpentligvis bidra med noen mer fornuftige kommentarer enn en Strutsekråke…
Bottom line: Å legge VesselValue estimater for skrap-verdi til grunn syntes høyst fornuftig! Min skamfølelse er noe redusert ved nytten av at VVs estimater (som referert i regneark av Helgenen) innebærer at flåteverdien bare øker og ikke det motsatte…
I mellomtiden har det drysset inn med fine innspill/betraktninger fra både den ene og andre her på forumet, så beklager dersom jeg med dette i for stor grad har forstyrret i rekken av samme.
IN NOMINE PATRIS, ET FILII, ET SPIRITUS SANCTI, AMEN.
Dere får ha en fin helg - selv er jeg overlykkelig over at de ikke gikk tom for øl på puben(e) fredag 13de! Spiritus betyr vel alkohol?
Redigert 14.08.2021 kl 14:10
Du må logge inn for å svare
Ser at du har shortet MPC. Javel, det er dit valg som jeg ikke skal kommentere på annen måte enn følgende:
Hvilket meglerfirma hadde MPC-aksjer tilgjgengelig for shorting?
I følge mine kilder blir ikke MPC shortet overhodet!
Hamburger
14.08.2021 kl 16:31
9711
Det er sannsynligvis bare tull og tøys og jug. Ikke verdt på bruke noe mer tid på. Ta en øl og sleng en burger på grillen, det gir bedre avkastning.
Jan Banan
14.08.2021 kl 17:04
9631
Strutsefuglen innrømmer en feil og skrapverdien dobles... uff å uff!
Takk for interessante betraktninger og jesu ord.. halleluja!
Her i skogen fikk vi plukket inn kantarell, steinsopp og jeg fikk felt et par ekstra trær som skal varme familien hele vinteren. Fant ut at jeg ikke var short mpcc, men at jeg var short på ved før sesongen starter. 2 måneder med speed-drying, ja - vi skal ha solskinn i 2mnd i strekk håper jeg slik at vi også kan få litt farge på Tjøme mens veden tørker av seg selv.
Det var også noen fine betraktninger ang når i 2022 vi er sikret vår fortjente fortjeneste og det stemmer godt overens med mitt bilde.
Hiv og hoi, snart er skatten vår, nå må vi bare vente i mange mange år.
Kom høydeskrekk treng deg på, her skal du motstand finne!
Takk for interessante betraktninger og jesu ord.. halleluja!
Her i skogen fikk vi plukket inn kantarell, steinsopp og jeg fikk felt et par ekstra trær som skal varme familien hele vinteren. Fant ut at jeg ikke var short mpcc, men at jeg var short på ved før sesongen starter. 2 måneder med speed-drying, ja - vi skal ha solskinn i 2mnd i strekk håper jeg slik at vi også kan få litt farge på Tjøme mens veden tørker av seg selv.
Det var også noen fine betraktninger ang når i 2022 vi er sikret vår fortjente fortjeneste og det stemmer godt overens med mitt bilde.
Hiv og hoi, snart er skatten vår, nå må vi bare vente i mange mange år.
Kom høydeskrekk treng deg på, her skal du motstand finne!
Bikez
14.08.2021 kl 17:46
9492
Tusen takk for alt dere legger ut av informasjon, regneark, synspunkter, vurderinger og historier. Dette har virkelig hjulpet meg med å være sikker på at Mpcc har vært den riktige investeringen. Jeg kom inn litt senere enn flere her men har vektet meg kraftig opp siden mine første kjøp på ca 10kr. Ingen aksjer solgt, kun kjøpt flere siden den gang. Men vurderer nå sterkt å kjøpe ca 40000stk til uken for å sitte i en god posisjon før q3, men magefølelsen er litt todelt. Hvis den får en liten dipp og går ned igjen mot 25.50-26.00 kjøper jeg før Q2, hvis ikke lurer jeg på å ta sjansen på at den vil falle litt etter rapporten og kjøper heller da. Men faren er jo selvfølgelig at den stiger videre med en gang etter Q2. På en annen side er jo alt under 30kr egentlig et røverkjøp.
NetromK
14.08.2021 kl 18:34
9376
Tilbake til tala frå presentasjonen 09.08.21 (Songakjøp).
Litt simpel matte igjen for ein som ikkje veit betydninga av skrapvekt avhengig av storleik og difor tek eit enkelt gjennomsnitt.
$ 76 millionar skrappris oppgjev MPCC for Songa flåten som er på 24 719 TEU.
Deler $ 76 mill på 24 719 TEU og gangar med totalt tal TEU på 157 400 TEU for heile flåten.
Får då $ 484 000 000 skarpverdi, eller NOK 4,26 mrd. totalt. Altså ca. NOK 9,6/aksje etter litt avrundingar undervegs og dollarkus 8,8.
Litt simpel matte igjen for ein som ikkje veit betydninga av skrapvekt avhengig av storleik og difor tek eit enkelt gjennomsnitt.
$ 76 millionar skrappris oppgjev MPCC for Songa flåten som er på 24 719 TEU.
Deler $ 76 mill på 24 719 TEU og gangar med totalt tal TEU på 157 400 TEU for heile flåten.
Får då $ 484 000 000 skarpverdi, eller NOK 4,26 mrd. totalt. Altså ca. NOK 9,6/aksje etter litt avrundingar undervegs og dollarkus 8,8.
Hamburger
14.08.2021 kl 18:40
9408
Jeg liker IKKE å gi råd. Men, det ser ut som du har bestemt deg og du skal inn med en mill. Det eneste rådet jeg er komfortabel med å gi er ; kjøp i flere omganger over tid.
velkjent
14.08.2021 kl 18:56
9427
Interessant nok, men kvifor selja skip som skrap om ein tener inn skrapverdien på eit halvår ved aktiv teneste. Flåten er vel omlag 10 år gamal i snitt og kan nyttast i mange år. Ved eit eller anna crazy seglingsforbod, der halparten av feederflåten i verda må skrapast eller seljast til u-land/Kina, vil ein ikkje oppnå kiloprisen i dag uansett, så slikt vert temmeleg teoretiske øvingar.
NetromK
14.08.2021 kl 19:10
9425
Er vel ingen her som verken trur eller vil at MPCC skal skrape skip på lang tid.
MPCC sjølv presenterer talet i sine rapportar, og det seier jo noko om underliggande verdiar som NAV, om enn på eit heilt anna plan. Sjølvsagt vil skrappris variere enormt med stålpris (som no er nær ATH) og for oss i Noreg med dollarkurs.Det gjer også salspris av skip avhengig av tilbod/etterspurnad.Talet fortel jo noko om at når skipa fram i tid har tjent inn enorme pengar og skal fasast ut er det potensielt store verdiar i skipa i seg sjølv, det sjølv om stålprisen faller godt tilbake frå dagens nivå.
Dette vert hypotetiske tal, som mykje anna i reknearket som endå ikkje er spikra fast. Samtidig seier det jo noko om at dei som trur aksjen skal ned mot/under 20-talet igjen og at det kan skje fort har enormt mange argument imot seg.
MPCC sjølv presenterer talet i sine rapportar, og det seier jo noko om underliggande verdiar som NAV, om enn på eit heilt anna plan. Sjølvsagt vil skrappris variere enormt med stålpris (som no er nær ATH) og for oss i Noreg med dollarkurs.Det gjer også salspris av skip avhengig av tilbod/etterspurnad.Talet fortel jo noko om at når skipa fram i tid har tjent inn enorme pengar og skal fasast ut er det potensielt store verdiar i skipa i seg sjølv, det sjølv om stålprisen faller godt tilbake frå dagens nivå.
Dette vert hypotetiske tal, som mykje anna i reknearket som endå ikkje er spikra fast. Samtidig seier det jo noko om at dei som trur aksjen skal ned mot/under 20-talet igjen og at det kan skje fort har enormt mange argument imot seg.
Det er minst to aspekter ved å regne på skrapprisen.
1. for tvilere så sier det verdien av stålet/aksjen om alt går til helvete.
2. gjelden skulle ned til skrapverdien før det var aktuelt å gi utbytte.
1. for tvilere så sier det verdien av stålet/aksjen om alt går til helvete.
2. gjelden skulle ned til skrapverdien før det var aktuelt å gi utbytte.
Redigert 14.08.2021 kl 20:32
Du må logge inn for å svare
Dexter
14.08.2021 kl 21:18
9378
Hei, og god helg til alle.
Jeg har vært litt til og fra denne helgen, så jeg er ikke helt opplest.
Jeg ser at Klaveness Invest AS står registrert som kjøper av 9 521 707 aksjer 12.8.21. Vet vi noe mer om dette?
Jeg har vært litt til og fra denne helgen, så jeg er ikke helt opplest.
Jeg ser at Klaveness Invest AS står registrert som kjøper av 9 521 707 aksjer 12.8.21. Vet vi noe mer om dette?
NetromK
14.08.2021 kl 21:34
9303
Hei,
Dette er ikkje kjøp, men oppgjør i samband med MPCC sitt kjøp av Songa Container AS. Klaveness eigde ein større del av Songa Container AS, ca 20%.
Dette er ikkje kjøp, men oppgjør i samband med MPCC sitt kjøp av Songa Container AS. Klaveness eigde ein større del av Songa Container AS, ca 20%.
Redigert 14.08.2021 kl 21:35
Du må logge inn for å svare
Dexter
14.08.2021 kl 21:48
9406
Takk, NetromK.
Det var det jeg ante meg, selv om det står oppført under "siste kjøp".
Det var det jeg ante meg, selv om det står oppført under "siste kjøp".
Askoeik
14.08.2021 kl 21:53
9490
Det ble sikkert diskutert rundt Q1, men siden spørsmålet om bokførte skipsverdier kom opp, forsøker jeg meg på et svar. Tok en liten kikk I regnskapene på nytt nå.
Selv om de bokfører etter ifrs standardene, som tillater noe fair value måles fortsatt skipsverdiene (fixed assets) etter historisk kost. Dvs at det kun er tidligere nedskrivninger (impairment) og ikke avskrivninger som kan reverseres dersom den enkelte CGU's (hvert enkelte skips) beregnede verdi stiger over bokførte beløp.
Per 31.12.20 var det 9 000 000 $ som var nedskrevet, men alt ser ut til å ha blitt reversert, og da også resultstført i Q1.
Altså vil vi ikke se noen økning av bokførte skipsverdier og tilhørende resultatføring på bakgrunn av økt virkelig verdi.
Det er nok også en av grunnene til at ingen egentlig synes q2 tallene er spennende, men quidingen som kommer med det, fordi det sier noe om forventede merverdier i eiendelene fremover. Det er disse merverdiene som kommer til uttrykk gjennom det struts har regnet ut i NAV beregningene.
Selv om de bokfører etter ifrs standardene, som tillater noe fair value måles fortsatt skipsverdiene (fixed assets) etter historisk kost. Dvs at det kun er tidligere nedskrivninger (impairment) og ikke avskrivninger som kan reverseres dersom den enkelte CGU's (hvert enkelte skips) beregnede verdi stiger over bokførte beløp.
Per 31.12.20 var det 9 000 000 $ som var nedskrevet, men alt ser ut til å ha blitt reversert, og da også resultstført i Q1.
Altså vil vi ikke se noen økning av bokførte skipsverdier og tilhørende resultatføring på bakgrunn av økt virkelig verdi.
Det er nok også en av grunnene til at ingen egentlig synes q2 tallene er spennende, men quidingen som kommer med det, fordi det sier noe om forventede merverdier i eiendelene fremover. Det er disse merverdiene som kommer til uttrykk gjennom det struts har regnet ut i NAV beregningene.
Jan Banan
14.08.2021 kl 22:12
9481
Torsdag 19.August Q2:
LEIR POSITIV: (TRIGGERE)
- Helt greie kvartalstall. Estimat gj.snittlig inntjening pr.skip fra Q1: $10.500 til Q2: $12.500(redusert ift regneark med ca $500). På Q3 forventes omkring $18.000.
Med break even på $8000 vil estimert overskudd pr.skip pr.dag se slik ut Q1: $2500 - Q2: $4500(+80%) – Q3: $10.000(+120%)
- Ny og høyere guiding pga økte rater
- Pareto har gitt uttrykk for økning av kursmål
- 36mnd slutninger er ikke priset inn -> høye og stabile inntekter.
- Nye gode slutninger? (mitt håp)
-----------------------------------------------------
LEIR NEGATIV: (DE TROR MANDAG-ONSDAG KAN BLI KURSFALL DAGER)
- Det meste er priset inn i dagens kurs (tror de)
- Høye forventninger (mener de)
- Kursen har gått så mye! (synes de)
- Eneste grunnen for en korreksjon som jeg ser er at kursen ligger i øvre del av traderkanalen(TA) (hvis man fjerner tidligere blow-off-top). Så gjeddene vaker i sivet og håper på en ny lavere inngang regner jeg med.
----------------------------------------------------------------
Begge leirene er enige om at kursen skal opp på sikt.
For de som mener at kursen har gått for mye må jeg minne dere på at det er stor forskjell på helvete(konkurs) og himmelen(All-Time-High i conteinershipping). Tidligere kurs er intet mål på hva nåværende kurs skal være. Når MPCC går fra tapsprosjekt til milliardbutikk blir stigningen bratt.
LEIR POSITIV: (TRIGGERE)
- Helt greie kvartalstall. Estimat gj.snittlig inntjening pr.skip fra Q1: $10.500 til Q2: $12.500(redusert ift regneark med ca $500). På Q3 forventes omkring $18.000.
Med break even på $8000 vil estimert overskudd pr.skip pr.dag se slik ut Q1: $2500 - Q2: $4500(+80%) – Q3: $10.000(+120%)
- Ny og høyere guiding pga økte rater
- Pareto har gitt uttrykk for økning av kursmål
- 36mnd slutninger er ikke priset inn -> høye og stabile inntekter.
- Nye gode slutninger? (mitt håp)
-----------------------------------------------------
LEIR NEGATIV: (DE TROR MANDAG-ONSDAG KAN BLI KURSFALL DAGER)
- Det meste er priset inn i dagens kurs (tror de)
- Høye forventninger (mener de)
- Kursen har gått så mye! (synes de)
- Eneste grunnen for en korreksjon som jeg ser er at kursen ligger i øvre del av traderkanalen(TA) (hvis man fjerner tidligere blow-off-top). Så gjeddene vaker i sivet og håper på en ny lavere inngang regner jeg med.
----------------------------------------------------------------
Begge leirene er enige om at kursen skal opp på sikt.
For de som mener at kursen har gått for mye må jeg minne dere på at det er stor forskjell på helvete(konkurs) og himmelen(All-Time-High i conteinershipping). Tidligere kurs er intet mål på hva nåværende kurs skal være. Når MPCC går fra tapsprosjekt til milliardbutikk blir stigningen bratt.
Redigert 14.08.2021 kl 22:21
Du må logge inn for å svare
Jan Banan
14.08.2021 kl 22:24
9426
Hamburger skrev Sopp på burgeren, vedfyrt grill?? Spennende!
Kona stekte litt sopp, lagde soppsuppe og tørket resten... tror jeg må finne litt mer og smekke opp en soppburger! Bra forslag. Ikke vedfyrt men man tager vad man haver sier danskene.
PSI- Investor
14.08.2021 kl 23:51
9134
Bra skrevet!
Hvordan kursen går fra dag til dag er det umulig å vite, så negative vil innimellom ‘få rett’. Bare man er stor nok kan man styre det. Vi ser jo daglig på rapportene til Struts at banker selger til seg selv ( selger fra en konto, kjøper på en annen). På den måten er det jo lett å få det som man vil.
Men argumenter som at kursen fra da selskapet måtte ha emisjon fordi de fryktet fremtiden som så beksvart ut skal ha noe med dagens kurs å gjøre ( har steget for mye) er jo bare tull og argumenter som brukes for å skremme eller fordi man ikke vet noe som helst om historien eller om potensialet.
Og reelle dårlige nyheter finnes jo ikke.
Det er jo ulike strategier. De som trader tenker kanskje fra dag til dag eller minutt for minutt. For dem er jo alle småsignaler viktig.
For oss som er langsiktige er det de større linjene som teller.
Jeg tror nok det godt kan skje at kursen en dag er langt lavere enn nå over tid. Men når, hva får vi i utbytte i mellomtiden, og hvor høyt kommer kursen først? Tror dette blir bra jeg!
Hvordan kursen går fra dag til dag er det umulig å vite, så negative vil innimellom ‘få rett’. Bare man er stor nok kan man styre det. Vi ser jo daglig på rapportene til Struts at banker selger til seg selv ( selger fra en konto, kjøper på en annen). På den måten er det jo lett å få det som man vil.
Men argumenter som at kursen fra da selskapet måtte ha emisjon fordi de fryktet fremtiden som så beksvart ut skal ha noe med dagens kurs å gjøre ( har steget for mye) er jo bare tull og argumenter som brukes for å skremme eller fordi man ikke vet noe som helst om historien eller om potensialet.
Og reelle dårlige nyheter finnes jo ikke.
Det er jo ulike strategier. De som trader tenker kanskje fra dag til dag eller minutt for minutt. For dem er jo alle småsignaler viktig.
For oss som er langsiktige er det de større linjene som teller.
Jeg tror nok det godt kan skje at kursen en dag er langt lavere enn nå over tid. Men når, hva får vi i utbytte i mellomtiden, og hvor høyt kommer kursen først? Tror dette blir bra jeg!
Jan Banan
15.08.2021 kl 09:31
8594
Jepp. Q2 kursbevegelser er egentlig helt uinteressant for oss som sitter long. Det som teller er at alt peker riktig vei og det gjør det. I regnskapet peker det mot 9-10kr i utbytte i 2022, hva er normalt utbytte %? 5 eller 10% da skal jo kursen egentlig være 200 eller 100kr. Det høres for godt ut til å være sant og er nok det. Men si 50kr og 20% utbytte, hvem vil ikke sitte med MPCC på utbyttedag da....
Det tjenes penger og det vil tjenes penger i denne sektoren i lang tid fremover som det er kommentert hundrevis av ganger på denne tråden.( Hapag-Lloyd Announces Good Q2 2021 Results Thanks to 'Strong ) https://www.transportandlogisticsme.com/smart-sea-freight/hapag-lloyd-announces-good-q2-2021-results-thanks-to-strong-demand Er takknemlig for at det jobbes så mye med oppdateringer hele tiden. Takk for innsatsen det gjør det mer interessant og tryggere å investor i MPCC,
fr Hapag-Lloyd Announces Good Q2 2021 Results Thanks to 'Strong Demand'
aTLME News Service
Published on :
15 Aug, 2021, 9:20 am
Hapag-Lloyd has published its figures for the first half year of 202. It concluded with an EBITDA of $4.2 billion. The EBIT rose to $3.5 billion, and the Group profit climbed to $3.3 billion.
Rolf Habben Jansen, CEO of Hapag-Lloyd said: “In a market with very strong demand for container transports, we have benefitted from significantly improved freight rates and look back on a very good first half year.
"Among other things, we were able to reduce our net debt by $1.5 billion, although we paid out a significantly higher dividend compared to the prior year.”
Revenues increased in the first half year of 2021 by approximately 51%, to $10.6 billion, mainly because of a 46% higher average freight rate of $1,612/TEU (H1:2020: $1,104/TEU).
The freight rate development was the result of high demand combined with scarce transport capacities and severe infrastructural bottlenecks.
Transport volumes were up to 6,004 TTEU and thereby 4% higher than the comparable figure for the previous year, which was impacted by a slump in demand in the second quarter due to the COVID-19 pandemic.
Hapag-Lloyd Orders 60,000 TEU of Standard Containers
In addition, a roughly 6% lower average bunker consumption price, which amounted $421 per tonne in the first half year of 2021 (H1 2020: $448 per tonne), had a positive impact on earnings.
While demand remains high in the current congested market environment, it is leading to a shortage of available weekly transportation capacity.
For this reason, Hapag-Lloyd expects earnings to remain strong in the second half of the financial year. EBITDA for the full year is expected to be in the range of $9.2 to 11.2 billion and EBIT to be in the range of $7.5 to 9.5 billion.
Rolf Habben Jansen: “We are naturally pleased by this extraordinary financial result. But the bottlenecks in the supply chains continue to cause enormous strains and inefficiencies for all market participants and we have to do our utmost to resolve them jointly as soon as possible.
"Looking at the market environment today, we however do not believe that the situation will return to normal any time soon – despite all the efforts made and the additional container box capacity that is being injected. We currently expect the market situation only to ease in the first quarter of 2022 at the earliest.”
fr Hapag-Lloyd Announces Good Q2 2021 Results Thanks to 'Strong Demand'
aTLME News Service
Published on :
15 Aug, 2021, 9:20 am
Hapag-Lloyd has published its figures for the first half year of 202. It concluded with an EBITDA of $4.2 billion. The EBIT rose to $3.5 billion, and the Group profit climbed to $3.3 billion.
Rolf Habben Jansen, CEO of Hapag-Lloyd said: “In a market with very strong demand for container transports, we have benefitted from significantly improved freight rates and look back on a very good first half year.
"Among other things, we were able to reduce our net debt by $1.5 billion, although we paid out a significantly higher dividend compared to the prior year.”
Revenues increased in the first half year of 2021 by approximately 51%, to $10.6 billion, mainly because of a 46% higher average freight rate of $1,612/TEU (H1:2020: $1,104/TEU).
The freight rate development was the result of high demand combined with scarce transport capacities and severe infrastructural bottlenecks.
Transport volumes were up to 6,004 TTEU and thereby 4% higher than the comparable figure for the previous year, which was impacted by a slump in demand in the second quarter due to the COVID-19 pandemic.
Hapag-Lloyd Orders 60,000 TEU of Standard Containers
In addition, a roughly 6% lower average bunker consumption price, which amounted $421 per tonne in the first half year of 2021 (H1 2020: $448 per tonne), had a positive impact on earnings.
While demand remains high in the current congested market environment, it is leading to a shortage of available weekly transportation capacity.
For this reason, Hapag-Lloyd expects earnings to remain strong in the second half of the financial year. EBITDA for the full year is expected to be in the range of $9.2 to 11.2 billion and EBIT to be in the range of $7.5 to 9.5 billion.
Rolf Habben Jansen: “We are naturally pleased by this extraordinary financial result. But the bottlenecks in the supply chains continue to cause enormous strains and inefficiencies for all market participants and we have to do our utmost to resolve them jointly as soon as possible.
"Looking at the market environment today, we however do not believe that the situation will return to normal any time soon – despite all the efforts made and the additional container box capacity that is being injected. We currently expect the market situation only to ease in the first quarter of 2022 at the earliest.”
Redigert 15.08.2021 kl 12:27
Du må logge inn for å svare
Alby skrev Mener dere det er mulig med utbytte i år ?
Tålmodighet.
Vi må alle formodentlig vente til Q3 den 20. nov. vedr. det temaet.
Penger til utbytte er det, men CEO Baach og co har bevist at de kan business med Songa kjøpet så de har kanskje nye genistreker på gang som hever utbyttene i 2022 og 2023 ytterligere. Ikke dumt det heller. Som eksempel er det bedre med 12 kr i utbytte for 2022 enn 10 kr (tall tatt ut av løse luften).
Vi må alle formodentlig vente til Q3 den 20. nov. vedr. det temaet.
Penger til utbytte er det, men CEO Baach og co har bevist at de kan business med Songa kjøpet så de har kanskje nye genistreker på gang som hever utbyttene i 2022 og 2023 ytterligere. Ikke dumt det heller. Som eksempel er det bedre med 12 kr i utbytte for 2022 enn 10 kr (tall tatt ut av løse luften).
Redigert 15.08.2021 kl 14:49
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
15.08.2021 kl 16:15
7861
Utbytter blir nok neppe avklart endelig før 20.11 nei...
Men for all del - om folk slipper aksjer grunnet dette den 19. denne måneden... Vel, da er det vel bare å ta imot?
Men for all del - om folk slipper aksjer grunnet dette den 19. denne måneden... Vel, da er det vel bare å ta imot?
Hamburger
15.08.2021 kl 17:48
7719
Når vi først prater om utbytte. Jeg stresser ikke med dette. Tror dere det er mulig vi kan få det kvartalshvis? Hadde vært digg å få spredd det litt utover og ikke senke kursen rett ned i fjerde underetasje en gang i året.
Struts
16.08.2021 kl 07:05
6228
Savner soppturer. I alle fall de som endte med litt kantareller og piggsopp. Jaja.
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 øker med 317’ aksjer, og har med det 72.26% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: KLP Aksjenorge Indeks ned 750’ (2,285’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg minus 221’ (4,569’), The Bank of NY Mellon ned 151’ (1,443’) og Nordnet Livsforsikring ned 44’ (5,408’ totalt). Ellers bare et par små endringer.
På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i en annen beholdning med 243’ (932’ totalt), State Street Bank opp 227’ (8,377’) Verdipapirfondet DNB Indeks pluss 70’ (1,576’) og Avanza Bank pluss 20’ (1,719’ totalt). Ellers bare én mindre endring.
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 øker med 317’ aksjer, og har med det 72.26% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: KLP Aksjenorge Indeks ned 750’ (2,285’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg minus 221’ (4,569’), The Bank of NY Mellon ned 151’ (1,443’) og Nordnet Livsforsikring ned 44’ (5,408’ totalt). Ellers bare et par små endringer.
På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i en annen beholdning med 243’ (932’ totalt), State Street Bank opp 227’ (8,377’) Verdipapirfondet DNB Indeks pluss 70’ (1,576’) og Avanza Bank pluss 20’ (1,719’ totalt). Ellers bare én mindre endring.
Ærligtalt
16.08.2021 kl 07:22
10400
Jeg tror ikke kursen vil synke tilsvarende utbyttet... For da skylder vel alle aksjonærer børsen penger om et par - tre år?
Det ble spurt om hva jeg mente med manipulasjon... Vel, det er kort og godt banker som selger frem og tilbake til seg selv via forskjellige konti...Som igjen bidrar til større spread...som igjen algoene benytter seg av
Uansett: Lykke til alle sammen
Det ble spurt om hva jeg mente med manipulasjon... Vel, det er kort og godt banker som selger frem og tilbake til seg selv via forskjellige konti...Som igjen bidrar til større spread...som igjen algoene benytter seg av
Uansett: Lykke til alle sammen
Redigert 16.08.2021 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
Struts, så nå er enda et DnB fond på banen med en økning på en måneds tid? Hmmm, ja.
Hva tror dere er sjansen for at aksjen blir tatt opp på hovedindeksen neste opptaket? Hadde vært en fin kursdriver, det.
Har gledet meg som en unge til denne uken, mest til guidinger, som begynner med kick-off i et par tørrbulk aksjer før vi vender nesen mot Q2 guiding-gleder i denne. Jeg tror det blir som juleaften, 3 dager denne uken og har en liten flaske bobler på kjøling, klar til fredag :-)
(bank i bordet, vegger og gulv og må kanskje kaste noe salt over skulderen. Heh :-)
Det blir en spennende uke. Lykke til, alle sammen.
Hva tror dere er sjansen for at aksjen blir tatt opp på hovedindeksen neste opptaket? Hadde vært en fin kursdriver, det.
Har gledet meg som en unge til denne uken, mest til guidinger, som begynner med kick-off i et par tørrbulk aksjer før vi vender nesen mot Q2 guiding-gleder i denne. Jeg tror det blir som juleaften, 3 dager denne uken og har en liten flaske bobler på kjøling, klar til fredag :-)
(bank i bordet, vegger og gulv og må kanskje kaste noe salt over skulderen. Heh :-)
Det blir en spennende uke. Lykke til, alle sammen.
jadden
16.08.2021 kl 07:55
10322
Takker for svar, gjelder også Svar(!). Kursutviklingen fremover tåler nok eventuelle fallende dagrater, allerede inngåtte kontrakter er så solide at de vil gi en markant løft i inntjeningen og som vil generere heftige utbytter i 2022. Et eventuelt ratefall vil derfor ha mest en psykologisk betydning, men må likevel tas med i det store bildet.
Så hva kan vi forvente utover uken, spesielt den 19.de? Jeg ser ser for meg at vi ser 28-tallet før torsdag, men neppe mer. I Q2-resultatet ligger ingen store forventninger, men guidingen bør løfte oss opp mot 30-tallet og tidligere kursmål på 30-31 innfris. Fredag/lørdag kommer de positive utsiktene på trykk sammen med nye kursmål omkring 40. Kursen begynner å spise av 30-tallet neste uke.
Frykten for nye blokksalg vil være der, men er urealistisk ved denne korsvei grunnet bindinger/sperrer. Dersom de engelske investringsselskapene på eiersiden vil realisere ytterligere sine investeringer gjennom blokksalg, betyr det at de har større forventninger til avkastning på andre objekter fremover. De objektene tror jeg neppe finnes.
Så hva kan vi forvente utover uken, spesielt den 19.de? Jeg ser ser for meg at vi ser 28-tallet før torsdag, men neppe mer. I Q2-resultatet ligger ingen store forventninger, men guidingen bør løfte oss opp mot 30-tallet og tidligere kursmål på 30-31 innfris. Fredag/lørdag kommer de positive utsiktene på trykk sammen med nye kursmål omkring 40. Kursen begynner å spise av 30-tallet neste uke.
Frykten for nye blokksalg vil være der, men er urealistisk ved denne korsvei grunnet bindinger/sperrer. Dersom de engelske investringsselskapene på eiersiden vil realisere ytterligere sine investeringer gjennom blokksalg, betyr det at de har større forventninger til avkastning på andre objekter fremover. De objektene tror jeg neppe finnes.
Redigert 16.08.2021 kl 07:57
Du må logge inn for å svare
Struts
16.08.2021 kl 08:17
10374
Ja, ikke så lett å forstå seg på hva DnB driver med... Mht hovedindeks så har jeg ingen formening egentlig, pleier som regel dessverre å tippe feil uansett. Men det det er lov å håpe!
Ser også frem til en del denne uken, foruten MPCC så har jeg aksjer i 2020 Bulkers, Tekna Holding og Kahoot, som alle kommer med kvartalstall samme dagen. Har kjøpt inn Aass Pilsner, men det har jeg jo alltid. Sukk.
Ser også frem til en del denne uken, foruten MPCC så har jeg aksjer i 2020 Bulkers, Tekna Holding og Kahoot, som alle kommer med kvartalstall samme dagen. Har kjøpt inn Aass Pilsner, men det har jeg jo alltid. Sukk.
Ærligtalt
16.08.2021 kl 08:28
10325
DNB... Hva de driver med er ikke godt å si nei
...Men så lenge de blir bøtelagt 400 millioner kroner for å passivt ha fasilitert for hvitvasking... Så er de vel neppe til å stole på uansett hvor fancy logo de har?
https://www.dn.no/marked/dnb/finanstilsynet/antihvitvasking/finanstilsynet-gir-bot-pa-400-mill-og-refser-dnb-ledelsen-og-styret/2-1-1004322
Edit: Smått utrolig at de flyttet den ned såpass på det lave volumet... Plukket litt rundt 26,4/5,-... Sjekker ikke folk hvilke havner som stenges i Kina...over helgen?
...Men så lenge de blir bøtelagt 400 millioner kroner for å passivt ha fasilitert for hvitvasking... Så er de vel neppe til å stole på uansett hvor fancy logo de har?
https://www.dn.no/marked/dnb/finanstilsynet/antihvitvasking/finanstilsynet-gir-bot-pa-400-mill-og-refser-dnb-ledelsen-og-styret/2-1-1004322
Edit: Smått utrolig at de flyttet den ned såpass på det lave volumet... Plukket litt rundt 26,4/5,-... Sjekker ikke folk hvilke havner som stenges i Kina...over helgen?
Redigert 16.08.2021 kl 09:17
Du må logge inn for å svare
Jeg tror det er litt overmodig å ta frem bobler FØR resultatet fremlegges. Mulig jeg er litt overtroisk, men det har sine grunner:
* Resultatet for 2. kvartal blir neppe noe jubelresultat. Til det var det for mange gamle kontrakter i porteføljen.
* Forventningene er skrudd i været (også av meg!), og mange sitter og venter uten å kjøpe.
* En generell usikker børs kan bikke kursen litt, og så lenge de virkelig store resultatene ikke er manifistert ennå, vil markedet kanskje være litt tilbakeholdent.
Men når det er sagt og skrevet, har jeg lagt merke til en artikkel i Kapital som jeg mottok i dag. Der er det en klar kjøpsanbefaling på Aker Solution.
Hvorfor? Blant annet fordi man forventer en cash-flow i snitt på 1 milliard.!!!!
Da slo det meg: Hvorfor har ikke Kapital, DN eller Finansavisen en kjempeanbefaling på MPC når vi nærmest vet at resultatet fra 2022 allerede blir noe tilsvarende og kanskje mer????
Har det sammenheng med at anbefalingene i Kapital ikke har holdt mål de siste par årene? Pr. i dag f.eks. ligger økningen i hovedindeksen fra 01.01.2021 på 17,62, mens avkastningen på Kapitals portefølje fra 01.01.2021 er på kun 11,07 %. Fjoråret var en katastrofe, med stort minustall!
* Resultatet for 2. kvartal blir neppe noe jubelresultat. Til det var det for mange gamle kontrakter i porteføljen.
* Forventningene er skrudd i været (også av meg!), og mange sitter og venter uten å kjøpe.
* En generell usikker børs kan bikke kursen litt, og så lenge de virkelig store resultatene ikke er manifistert ennå, vil markedet kanskje være litt tilbakeholdent.
Men når det er sagt og skrevet, har jeg lagt merke til en artikkel i Kapital som jeg mottok i dag. Der er det en klar kjøpsanbefaling på Aker Solution.
Hvorfor? Blant annet fordi man forventer en cash-flow i snitt på 1 milliard.!!!!
Da slo det meg: Hvorfor har ikke Kapital, DN eller Finansavisen en kjempeanbefaling på MPC når vi nærmest vet at resultatet fra 2022 allerede blir noe tilsvarende og kanskje mer????
Har det sammenheng med at anbefalingene i Kapital ikke har holdt mål de siste par årene? Pr. i dag f.eks. ligger økningen i hovedindeksen fra 01.01.2021 på 17,62, mens avkastningen på Kapitals portefølje fra 01.01.2021 er på kun 11,07 %. Fjoråret var en katastrofe, med stort minustall!
Redigert 16.08.2021 kl 09:19
Du må logge inn for å svare
Cash flow for 2021 er ca. 1.400.000.000,- og for 2022 er ca. 4.250.000.000,- i regnearket (disclaimer det gjenstår en del kontrahering for 2022).
Redigert 16.08.2021 kl 09:41
Du må logge inn for å svare
Ja, nemlig, og da gjentar jeg og omformulerer spørsmålet mitt:
Hvorfor ser ikke de toneangivende aviser og tidsskrifter at man her har å gjøre med en aldri så liten sensasjon???
Har man blitt for mye byråkrater og for lite nysgjerrige? Er det ingen av journalistene som leser forumet eller er det slik at de ikke tror på dette lille mirakelet?
For hadde man trodd på dette, så ville det ha vært på alles lepper idag!!!
Trygve Hegnar: Nå må du gi klar beskjed til dine skrivende medarbeidere: Og ta en Trump: Skjerp dere, ellers blir det fyken.....
Hvorfor ser ikke de toneangivende aviser og tidsskrifter at man her har å gjøre med en aldri så liten sensasjon???
Har man blitt for mye byråkrater og for lite nysgjerrige? Er det ingen av journalistene som leser forumet eller er det slik at de ikke tror på dette lille mirakelet?
For hadde man trodd på dette, så ville det ha vært på alles lepper idag!!!
Trygve Hegnar: Nå må du gi klar beskjed til dine skrivende medarbeidere: Og ta en Trump: Skjerp dere, ellers blir det fyken.....
Redigert 16.08.2021 kl 09:39
Du må logge inn for å svare
Ein overraskende sterk start på uka. Mange aksjer sliter, men MPCC har lite selgerer, så når kursen overvinner 27-knekken, kan det bli ein rask oppgang videre. Har sjølv kjøpt i dag, er så sikker på det fundamentale og det som venter, at eit kjøp på 27,- kroner ser eg på som ein meget god investering. Kursmålene som foreligger på 30 & 31 kroner, vil bli økt kraftig innen 14 dager, rater, kontrakslengde, mangelen på tonnasje i markedet, EPS, NAV etc. tatt i betraktning. Tipper aksjen står i ca. 28.50, innen Q2 på torsdag. KJØP & HOLD.
Redigert 16.08.2021 kl 10:20
Du må logge inn for å svare
Selvsagt skjønner jeg alle dine punkter, Argus.
Jeg er temmelig nøktern som person, men tillater meg litt forventningsgleder denne uken, aller mest for guidingen mot Q3.
Sålangt har den første tørrbulk aksjen min svart til forventningene, opp ca 23% på to børsdager og raske gevinster tatt for reinvestering. Som nevnt, så er boblene på kjøling helt til fredag!
Jeg er temmelig nøktern som person, men tillater meg litt forventningsgleder denne uken, aller mest for guidingen mot Q3.
Sålangt har den første tørrbulk aksjen min svart til forventningene, opp ca 23% på to børsdager og raske gevinster tatt for reinvestering. Som nevnt, så er boblene på kjøling helt til fredag!
Redigert 16.08.2021 kl 10:22
Du må logge inn for å svare
He-he, det var ikke meningen min å være festbrems, Pentad, beklager det!!
For alt tilsier at vi vil få muligheten til å heve glassene både to og fire ganger i løpet av de neste tolv månedene.
Neida, jeg blir kanskje litt forretningsmessig fra morgenen av og glemmer å gi positive signaler. Poenget var at vi ikke må skru forventningene så høyt at markedet blir skuffet SELVOM det kommer gode nyheter fordi tallene ikke var 1000%, men "bare" 500%. Skjønner?
Jeg sitter pal med mine aksjer i MPC, men også i Ernst Russ AG i Tyskland. Aksjer som kan kjøpes gjennom norske meglere og som i følge regnearket er superbillige dersom man sammenligner med ordinære kriterier for lignende containerrederier.
For alt tilsier at vi vil få muligheten til å heve glassene både to og fire ganger i løpet av de neste tolv månedene.
Neida, jeg blir kanskje litt forretningsmessig fra morgenen av og glemmer å gi positive signaler. Poenget var at vi ikke må skru forventningene så høyt at markedet blir skuffet SELVOM det kommer gode nyheter fordi tallene ikke var 1000%, men "bare" 500%. Skjønner?
Jeg sitter pal med mine aksjer i MPC, men også i Ernst Russ AG i Tyskland. Aksjer som kan kjøpes gjennom norske meglere og som i følge regnearket er superbillige dersom man sammenligner med ordinære kriterier for lignende containerrederier.
Redigert 16.08.2021 kl 10:38
Du må logge inn for å svare
Jeg sitter med et lite papirtap i Ernst Russ, men har troen på at med tålmodighet, så vil den betale bra. Ingen hast der, altså.
Vi kan være litt prisgitt gevinstsikring og småaksjonærer sine tolkninger av mpcc resultatene denne uken, ja, mtp kursutviklingen. Men hver gang jeg tenker på dupp fellene, tenker jeg, 'De skipsverdiene da! Holy moly". Tar ikke noe raske gevinster her, nei.
Vi kan være litt prisgitt gevinstsikring og småaksjonærer sine tolkninger av mpcc resultatene denne uken, ja, mtp kursutviklingen. Men hver gang jeg tenker på dupp fellene, tenker jeg, 'De skipsverdiene da! Holy moly". Tar ikke noe raske gevinster her, nei.
Redigert 16.08.2021 kl 10:56
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
16.08.2021 kl 11:04
9474
Det vil alltid være noen aksjonærer som selger. Enten for å sikre gevinst eller redusere ens eksponering i et selskap som har steget kraftig i verdi. Men jeg er ikke redd for at interessen for MPCC vil tilta når det går opp for investorene hvilke utbytter som kommer aksjonærene tilgode i årene som kommer.
100% enig. Interessen vil tilta når ein ser kva som venter av utbytter i årene som kommer. Har lasta til ripa, så vil få godt betalt om eg kommer meg trygt i havn. Sjøreisa vil dog ta eit par år.
Redigert 16.08.2021 kl 11:30
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.08.2021 kl 11:32
9336
Melding fra Xtrainvestor:
Melding fra MPC Container:
I løpet av de siste månedene har det vært en kraftig økning i antall norske aksjonærer, og ikke minst norske retail aksjonærer, i MPC Container Ships ASA. Det er vi i MPC veldig glade for og ønsker med dette å vise takknemlighet ved å sponse en tidlig utsendelse av nyhetsmailen fra BørsXtra. Nå som kjøpet av Songa Container AS er fullført, ser vi frem til resultatpresentasjonen for 2. kvartal 2021 som annonseres torsdag 19. august 2021 kl. 08:00. Vi inviterer til webcast/investorpresentasjon samme dag kl. 15:00 for dem som ønsker å lære mer om selskapet og markedet vi opererer i, samt å høre om vårt syn på fortsettelsen av det som er en svært spennende tid innenfor container shipping. Her er lenke for påmelding.
Melding fra MPC Container:
I løpet av de siste månedene har det vært en kraftig økning i antall norske aksjonærer, og ikke minst norske retail aksjonærer, i MPC Container Ships ASA. Det er vi i MPC veldig glade for og ønsker med dette å vise takknemlighet ved å sponse en tidlig utsendelse av nyhetsmailen fra BørsXtra. Nå som kjøpet av Songa Container AS er fullført, ser vi frem til resultatpresentasjonen for 2. kvartal 2021 som annonseres torsdag 19. august 2021 kl. 08:00. Vi inviterer til webcast/investorpresentasjon samme dag kl. 15:00 for dem som ønsker å lære mer om selskapet og markedet vi opererer i, samt å høre om vårt syn på fortsettelsen av det som er en svært spennende tid innenfor container shipping. Her er lenke for påmelding.
Ærligtalt
16.08.2021 kl 11:45
9245
Hallo... hei..Hallo, du... haaaalloo!
https://marketfeed.news/the-impact-of-chinas-port-shutdown-on-global-trade/
Markedet sover - jeg økte litt på denne...
...Despite the diversion of shipments, industry experts are anticipating a backlog of consignments, and average wait times are likely to increase. All major ports around the world are bracing for a sharp decline in cargo volumes. Shipping companies are likely to pass on the extra costs to consumers, which could lead to a further hike in global inflation...
...With economies reopening and manufacturing activities growing to pre-Covid levels, the global shipping system will struggle to handle an unprecedented rise in demand...
https://marketfeed.news/the-impact-of-chinas-port-shutdown-on-global-trade/
Markedet sover - jeg økte litt på denne...
...Despite the diversion of shipments, industry experts are anticipating a backlog of consignments, and average wait times are likely to increase. All major ports around the world are bracing for a sharp decline in cargo volumes. Shipping companies are likely to pass on the extra costs to consumers, which could lead to a further hike in global inflation...
...With economies reopening and manufacturing activities growing to pre-Covid levels, the global shipping system will struggle to handle an unprecedented rise in demand...
Redigert 16.08.2021 kl 11:53
Du må logge inn for å svare
Dette lukter gode nyheter lang vei. Tviler på ein hadde tatt seg bryet med ei slik melding om det ikkje er positive nyheter i pipelinen..
Kbkristi
16.08.2021 kl 12:02
9196
Det er nok ikke tvil om at Mpc gleder seg til å publisere rapporten :)
Redigert 16.08.2021 kl 12:02
Du må logge inn for å svare
Hehe.. Nei.. :-)
Forresten ein god kjøpsmulighet på dippen i skrivende stund, om du sitter på kaien å venter eller ønsker meir last ombord.
Forresten ein god kjøpsmulighet på dippen i skrivende stund, om du sitter på kaien å venter eller ønsker meir last ombord.
Og for den som måtte lure, MPCC topper beholdningen til DNB SMB A fondet. Så kanskje kommer det snart eit nytt kursmål her også, tiden vil vise.
https://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04P36
https://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04P36
Redigert 16.08.2021 kl 12:33
Du må logge inn for å svare