MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2377651

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Normalone
20.08.2021 kl 14:26 7747

Det virker veldig merkelig - og uten at jeg har sjekket det du poengterer ift ratenivåene - kan det lave kursmålene til meglerhusene være at en ikke helt tror på at det sterke markedet vil vedvare, og derfor legger til grunn I sine kursmål en høyere risiko, dvs. at en mener at sannsynligheten for inntektene som beregningene/ratene tilsier (og som en forsåvidt har lagt til grunn) er en del lavere enn 100 %? Det er ikke uten grunn at meglerhusene løpende hele veien har vært nødt til å oppdatere sine kursmål - og dersom en skulle basert seg på DnB anbefaling skulle en ikke kjøpt etter at kursen passerte kr 15 eller kr 16 (etter det har anbefalingen vært enten selg eller hold)....

Nå viser derimot resultatet fra Q2 at Helg11/dato treffer utrolig godt med sine estimater - og at det er all grunn til å tro at MPCC minst vil oppnå så gode rater frem til minst 2024 og at kursmålet derfor bør ligge godt over kr 40... Som tidligere nevnt - jeg er overbevist om at vi ser nye og høyere kursmål etter Q3 og Q4.
Redigert 20.08.2021 kl 14:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2021 kl 14:35 7745

DNB har kanskje tenkt å øke MPCC-beholdningen ytterligere, men er avhengig av å først omrokkere noen andre beholdninger i andre aksjer. De kjøper seg litt tid med andre ord? Dersom de pr. dags dato ligger inne med den beholdningen de har tenkt, så er det rart at de ønsker å gå ut med et såpass konservativt kursmål. Jeg vet det der med tette skott mellom avdelingene og at de ikke har lov å planlegge slik, men før jeg tror på akkurat dèt, så velger jeg heller å tro på julenissen for å si det slik..

Vet egentlig ikke noen bedre forklaring på dette..
Slettet bruker
20.08.2021 kl 14:52 7651

ikke fikk med seg presentasjonen i går.
God dag, og takk for at du vil være med. Velkommen til inntektssamtalen i 2. kvartal 2021. På dette tidspunktet er alle deltakere i en lyttemodus. Etter foredragsholderens presentasjon vil det være en spørsmål og svar -økt.

Jeg vil nå gjerne overrekke konferansen til taleren din i dag, Constantin Baack. Vær så snill, sir.

Constantin Baac

Takk, operatør. God ettermiddag og god morgen alle sammen. Dette er Constantin Baack, jeg er administrerende direktør i MPC Container Ships, og jeg vil ønske deg velkommen til vår innkalling for 2. kvartal 2021. Takk for at du ble med oss ​​for å diskutere inntektene fra MPC Container Ship i andre kvartal.

I morges har vi utstedt børsmeldinger som dekker MPCCs andre kvartalsresultater for perioden som slutter 30. juni 2021. Utgivelsen, samt den tilhørende presentasjonen for denne konferansesamtalen, er tilgjengelig på Investor and Media -delen på nettstedet vårt.

Vær oppmerksom på at materialet som tilbys og diskusjonen vår i dag inneholder både fremtidsrettede uttalelser og veiledende tall. Faktiske resultater kan avvike vesentlig fra de som er angitt eller antydet av fremtidsrettede uttalelser på grunn av risiko og usikkerhet knyttet til virksomheten vår.

Før jeg veileder deg gjennom presentasjonen, la meg starte med noen få innledende kommentarer. Det positive momentumet i containermarkedet styrkes kontinuerlig støttet av et meget sterkt grunnlag som resulterer i en ytterligere innstramming av skipets tilgjengelighet på grunn av den oppadgående trenden i global handel, samt økende ineffektivitet i de logistiske kjedene, det er ingen indikasjoner på det overhodet svekkelsen av markedene før i det minste godt ut i 2022.

Under disse markedsforholdene har vi fullført totalt 42 inventar i år, og med oppkjøpet av Songa Container AS har vi utvidet flåten vår med ytterligere elleve fartøyer, låst inn gunstige priser og dermed forbedret EBITDA -etterslepet. Vi har en mye bedre kontantstrømssynlighet for 2021, og har derfor økt retningslinjene våre.

På dette notatet vil jeg starte med dagens presentasjon, kommentere med en kort oppsummering av 2. kvartal 2021, etterfulgt av en markedsoppdatering og deretter et syn på de viktigste aspektene fremover for 2021 og fremover.

Når det gjelder lysbilde 4, vil jeg starte med å gå gjennom et sammendrag med noen viktige høydepunkter og KPI -er. Det er verdt å merke seg at vi for tiden befinner oss i historisk sterke frakt- og chartermarkeder. E HARPEX-indeksen er en indikator som har økt med over 240% hittil i år. Vi vil komme til flere detaljer om det når vi går gjennom presentasjonen.

Som jeg nevnte i mine innledende bemerkninger, har vi en meget høy befraktningsaktivitet, 42 inventar som oversetter til mer enn 830 millioner dollar i - mer enn 830 millioner dollar i kontraktsinntekter. Det gir en betydelig omsetning og EBITDA -etterslep, og for øyeblikket har vi en EBITDA -etterslep på rundt 500 millioner dollar.

I tillegg har vi gjennomført det vi synes er et svært akkretivt og transformerende oppkjøp som Songa Container AS kjøper med elleve fartøyer. Dette la til $ 70 millioner dollar i ytterligere EBITDA -etterslep i vår portefølje.

Videre, som jeg antydet, har vi revidert retningslinjene våre for 2021 til $ 210 millioner til $ 215 millioner. Dette inkluderer et overskudd fra salg av en eiendel på 2800 TEU containerskip på rundt 15 millioner dollar, som fremdeles er i ferd med å bli fullført og utført.

Og sist, men ikke minst, har vi startet med et balanseoptimaliseringsprogram der vi har økt fleksibiliteten i forlengede løpetider for visse lån ved å bli enige om en revolverende kredittfasilitet på 70 millioner dollar etter balansedagen. Jeg kommer til det større opplegget for vårt balanseoptimaliseringsprogram mens vi går gjennom presentasjonen.

La meg begynne med noen viktige høydepunkter for kvartalet. Vend deg til Slide 5, med omtrent 64 millioner dollar nettoinntekter i 2. kvartal, vi er rundt 25% og dermed betydelig over Q1 2021 -nivåene, noe som gjenspeiler rullering av charter og kontinuerlig forbedrede chartermarkeder. På samme måte kom EBITDA inn på rundt $ 32 millioner dollar, noe som er rundt 43% over respektivt Q1 2022 -tall.

Gjennomsnittlig EBITDA per dag og TCE, samt flåteutnyttelse er for tiden veldig sterk og underbygger den positive markedsutviklingen. Når det er sagt, har COVID -pandemien fortsatt å påvirke operasjonene og til en viss grad også OpEx for 2. kvartal, særlig i forhold til mannskapsendringer av fartøyavvik. Imidlertid er vi totalt sett veldig fornøyd med driften av våre flåter og støtten fra våre sjøpartnere til tross for visse COVID-relaterte utfordringer.

Ved utgangen av 2. kvartal hadde selskapet en kontantsaldo på rundt 46 millioner dollar, og dessuten har sentrale balansetall og KPI -er styrket seg ytterligere med en egenkapitalandel på bare å si under 50% og en moderat finansiell innflytelse på 38%. For ytterligere informasjon om våre finanser for 2. kvartal 2021, se vedlegget til denne presentasjonen, spesielt lysbilde 21 eller til nettstedet vårt under Q2 Financial Reporter.

La oss nå gå til Slide 6, der vi oppdaterer viktige utviklinger og aktiviteter. La oss starte med markedene. Globalt BNP og handelsvekst er revidert oppover på grunn av den forbedrede vaksinasjonsprosessen, og vi ser for tiden på en BNP -vekst på 6% og handelsvekst på rundt 5% for 2021. Veldig solide tall, spesielt etter et svært utfordrende år 2020.

Når vi ser på containermarkedene, har trengsel og andre implikasjoner akselerert situasjonen. Det er imidlertid alt i kombinasjon med meget sterke markedsgrunnlag, noe som særlig betyr en veldig attraktiv saldo mellom tilbud og etterspørsel. Vi kommer til det når vi går gjennom presentasjonen mer detaljert.

Charter- og eiendomsmarkeder, veldig viktig, alle viktige grunnleggende elementer som flåteutnyttelse, charterpriser, charterperioder har ikke bare fortsatt å forbedre seg i løpet av de første åtte månedene i år, men de er på et historisk høyt nivå. Eiendomsverdiene har hengt etter. Imidlertid har gapet lukket i det siste, og vi kommer til det når vi går gjennom presentasjonen.

Når vi ser på bedrifts- og finansiell utvikling hittil i år, har vi utgitt vår andre ESG-rapport i slutten av 1. kvartal, og vi er fullt engasjert i ESG og IMOs klimambisjon, inkludert potensielle investeringer i flåten vår, og jeg skal utdype det i mer detaljer når vi går gjennom presentasjonen, også.

Videre har vi startet vår balanseoptimalisering ved å avslutte, som jeg nevnte tidligere, en svært fleksibel RCF. Vi tror det nåværende markedsmiljøet i vår EBITDA -etterslep er et meget solid fundament for å forbedre balansen ytterligere og optimalisere den for å nå våre mål.

Gå til neste lysbilde, lysbilde 7, drift og porteføljesammendrag fra år til dato. Så vi berører driften og porteføljen. La oss starte med noen aspekter ved flåteoptimalisering. Vi har totalt solgt fire fartøyer med en gjennomsnittlig kapasitet på 1000 - omtrent 1500 TEU og en gjennomsnittsalder på rundt 17 år. Og samtidig har anskaffet 12 fartøyer med en gjennomsnittlig kapasitet på 2200 TEU og en gjennomsnittsalder på 12 år. Så vi har i utgangspunktet økt gjennomsnittsstørrelsen mens vi har redusert gjennomsnittsalderen.

Senest har vi - som en 50% partner i vårt joint venture Bluewater JV, og vi har avtalt et salg av AS Cordelia for 39 millioner dollar, og nettoinntektene fra vår forholdsmessige andel vil være rundt 15 millioner dollar, basert på salget avsluttes og utføres.

Forberedelser til den kommende årlige 2030-forskriften, et veldig viktig aspekt. Vi har fullført en veldig omfattende konsekvensanalyse fartøy for fartøy for hele flåten vår sammen med DNB, samtidig har vi identifisert en rekke tiltak og stilte dem opp for å sikre at vi forbedrer ytelsen til våre flåter og oppnår våre egne bærekraftsmål.

I tillegg balanserer vi nå våre tilpassede operative behov nøye med IMO -kravene for å sikre at vi er en pålitelig partner for våre kunder.

På utnyttelsessidene har vi et veldig godt år hittil. Vi hadde noen ledige stillinger knyttet til COVID-avvik. Men bortsett fra det, er vi veldig fornøyd med den totale utnyttelsen på rundt 98% hittil i år.

Når jeg så på fikseringsaktiviteten, hentydet jeg til det tidligere. Du kan se kvartal for kvart dynamikken som har utviklet seg i markedene mer spesifikt, økende rater og samtidig økende perioder.

Så mens i 1. kvartal var gjennomsnittlig charterrate 16 000 og gjennomsnittlig periode 15 måneder, men vi er nå omtrent på midten av 30-tallet når det gjelder priser og rundt tre år når det gjelder charterperioder, hvis du ser på Q3-inventarene. Totalt sett oversatte de 42 inventarene til et inntektsreserve på rundt 830 millioner dollar, og vi tror vi vil fortsette å forbedre dette fremover med de kommende inventarene som jeg vil utdype snart.

La oss se frem til markedsdelen. Jeg vil gjerne fortelle deg en rask oppdatering på markedene. Så vennligst gå til lysbilde 9. Dette lysbildet viser nøkkelindikatorene for havfrakt og chartermarkeder. På venstre side ser du havfraktvolumer og fraktraterindeks, SCFI. Så den mørke linjen gjenspeiler utviklingen av sjøbårne handler over tid.

Og etter en dukkert i 2020 som et resultat av COVID, har vi sett en betydelig økning i 2021 og veldig solide nivåer. Samtidig har fraktprisene økt betydelig som du kan se fra den røde linjen.

På samme tid, når vi ser på chartermarkedet på høyre side, og ikke det liknende bildet, den mørke - den mørke linjen gjenspeiler den inaktive flåten som er på et veldig, veldig lavt og ikke bare på et lavt, men også , vi forventer at det vil holde seg lav gitt chartervarigheten som er fastsatt på en rekke fartøyer, og vi kommer til det i løpet av et minutt. Og samtidig er HARPEX, tiden for charter i tid til enhver tid høy.

Redigert 20.08.2021 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2021 kl 14:56 7637

For di som ikke fikk med seg presentasjonen i går. Del to.
du kan se øverst til venstre og øverst til høyre, kan du også se at aktivaprisene har fulgt.

Samtidig har vi sett en ganske betydelig aktivitet i S & P -markedet, som er de lyseblå kolonnene bak i grafen øverst til høyre. Vi er for øyeblikket i utgangspunktet på et veldig, veldig høyt punkt i historien når det gjelder verdier og charterpriser.

I løpet av de siste kvartalene har vi alltid sammenlignet eiendelsverdier med charterverdier. Og som vi har forklart, har vi ofte valgt å fikse fartøy i lengre perioder for å krystallisere verdien for selskapet og for våre aksjonærer.

Hvis du ser på diagrammet nederst til venstre, kan du se at charterpriser og aktivapriser, gapet sakte blir sakte. Vi hadde en ganske betydelig henger bak den faktiske eiendelsverdien, sammenlignet med skipets charterverdi. Og det er også derfor vi tror, ​​for eksempel på litt eldre skip, det er et alternativ som vi har gjort med Cordelia å i det minste utforske potensielt salg av eiendeler for å generere det beste resultatet for selskapet og for våre aksjonærer.

La oss nå se på - et annet aspekt ved chartermarkedet som er veldig spesifikt ved siden av priser. Perioden øverst til venstre, du ser periodene og omleveringsspredningene, spredningene for omlevering har strammet seg betydelig mens periodene har gått ganske mye opp, og dette er for fartøy mellom 1000 TEU og 5000 TEU, dvs. for våre størrelsesparenteser ifølge Clarksons.

På samme tid, hvis du ser på fartøyets tilgjengelighet på grunn av at fartøyer blir fikset i lange og lengre perioder, er de ikke tilgjengelige for chartermarkedene, og det gjenspeiles faktisk øverst til høyre der du ser gjennomsnittlig start på års skipstilgjengelighet de siste tre årene har vært et sted i nærheten av 1500 fartøyer.

Nå, i dag, ser du på rundt 800 til resten av året, og det forventes at vi bare har en tredjedel av det volumet av de 1500 som vi hadde i gjennomsnitt i 2022, noe som gir deg en ide om at 66% av fartøyene som vanligvis er på charter er borte i lengre perioder på charter. Samtidig er vi i et marked der forsyningskjedene er under betydelig stress.

Vi har sett mye forstyrrelser, havnestengninger nylig i Ningbo på terminalsiden, men også hendelsen med noen gang gitt eller betydelige overbelastninger på vestkysten av USA, noe som gjør markedene ekstremt utfordrende og påliteligheten til operatørene svært lave. Bare mindre enn hver andre boks blir faktisk levert i tide i dagens marked.

Nå går vi videre til tilbud og etterspørsel dynamikk på lysbilde 12. På venstre side ser du totalmarkedet. Blå linje er tilbudstilveksten. Rød linje er etterspørselsvekst, og vi ser etter et svært utfordrende år 2020 med COVID og dens implikasjoner på etterspørselssiden, vi ser faktisk en betydelig rebalansering av tilbud og etterspørsel for de samlede markedene for 2021, det samme forventes i 2022.

Hvis vi da ser mer spesifikt på situasjonen i de interregionale bransjene, de bransjene hvor våre skip er ansatt, ser du at spesielt etterspørselsutviklingen forventes å bli høyere, men også tilbudssiden ser mer gunstig ut for det segmentet. Og vi vil utdype det litt mer detaljert på de neste lysbildene.

Ser på interregionale handler og etterspørselsvekst, sammenlignet med de totale markedene. Nederst på lysbildet ser du utviklingen i etterregistreringene i interregionale handler etter fallet i 2020 og sammenlignet med TEU-etterspørselen på hovedtransportene. Veldig viktig er det å merke seg at 97% av fartøyene som er ansatt i intraregionale handler faktisk er under 5000 TEU, det vil si at vår flåteprofil passer veldig godt inn i de intraregionale bransjene, hvor vi ser betydelig høyere vekst de neste årene.

Ser vi på ordreboken, et aspekt som åpenbart har vært en veldig viktig faktor de siste ni månedene. Vi har sett en betydelig økning i ordrebok og total ordrebok og forhold mellom ordrebok og flåte, vi er nå et sted mellom 21% og 22% av ordreboken til flåten.

Imidlertid er det store flertallet rettet mot fartøyer over 12 000 TEU og faktisk omtrent 15 000 TEU for det meste. Hvis det sees i sammenheng med den individuelle aldersprofilen, spesielt av de mindre størrelsene vi opererer, vil du se at omtrent 40% av flåten er omtrent 15 år gammel, noe som betyr at ordreboken er slank, kantprofilen faktisk antyder at vi trenger flere bestillinger også i de mindre størrelsene, men vi tror at mens ordreboken har økt betydelig for de større størrelsene, er det noe vi faktisk trenger flere bestillinger fremover i de mindre størrelsene.

La meg nå avslutte presentasjonen min med et kort selskapssyn på Slide 16, bare for å gjenskape markedsposisjonen vår. Vi er den største tonnasjeleverandøren for intra-regionale handler. Vi har 75 fartøyer som opererer kapasitet på mer enn 1500 TEU og gjennomsnittsalderen vår for å støtte
Slettet bruker
20.08.2021 kl 14:57 7649

Del tre.

Du kan se handelsområdene der våre fartøy er utplassert nederst til venstre på kartet, og vi opererer mellom 1500 TEU-fartøyer, som jeg sa, alle disse fartøyene og ansatt i interregionale handler.

La oss nå se på noen tall, eksponering og faste inntekter. Øverst til venstre viser Q1, Q2, Q3, Q4, 2021 eksisterende driftsdager, faste driftsdager og åpne driftsdager. For dette året har vi omtrent 4% til 5% av driftsdagene fremdeles tilgjengelige og ikke-fikset. Vi har faste inntekter på rundt 330 millioner dollar. Og for neste år har vi omtrent fastsatt 58 dager til dags dato eller rundt 300 millioner dollar i inntekter.

For 2023 og 2024 øker også synligheten, i hovedsak med hver armatur fikser vi vanligvis fartøyer i dagens marked i en treårsperiode på tvers av størrelser.

Ser vi nederst til høyre og de kommende charterfornyelsene, har vi ytterligere 16 fartøyer som kommer til å leie i løpet av dette året. Hvis disse fartøyene ville bli fikset på dagens ratenivåer og perioder, vil dette føre til en ekstra inntektsetthet på rundt 330 millioner dollar og en ytterligere EBITDA -etterslep på rundt 260 millioner dollar hvis markedet forblir som det er.

Og lignende tall kan antas hvis markedet fortsetter for våre Q1 og Q2 inventar, ytterligere 15 fartøyer. Vi ville også se på dagens kurs- og periodenivå på rundt 320 millioner dollar i inntekter og 260 millioner dollar i EBITDA.

Selvfølgelig, med et mer betydelig EBITDA og etterslep, skifter vi bort fra fjorårets sysselsettingsusikkerhet og covenant- og likviditetsfokus til motpartsrisiko og fokus. Vi har vært veldig detaljerte i å identifisere de riktige partene for våre charter. Vi har vår egen risikoanalyse.

Først og fremst tjener linjeselskapene for tiden mange penger, og mange av dem deler faktisk balansen, noe vi også har tenkt å gjøre for å optimalisere vår balanse og samtidig omtrent 80% av våre kontrakterte volum er det vi anser som A -kontoer, og det betyr ikke nødvendigvis offisiell ekstern kredittvurdering, men vår egen vurdering på disse motpartene.

Ser man på noen følsomhet for 2022, og dette er bare en illustrasjon, og bør ikke betraktes som en veiledning på noen måte. Vi kommer fra første halvdel av kontanthjelpen på venstre side, omtrent $ 7.700 totalt kontantinnskudd.

Vi har rundt 300 millioner dollar i allerede kontrakterte inntekter for neste år, og hvis vi da ville søke på høyre side for de åpne dagene, som er 42% åpne dager for tiden. Hvis vi skulle fly gjennomsnittet på 20 år fra Clarksons, som er 12 500 dollar per dag, ville vi sett på en EBITDA for neste år på 260 millioner dollar. Og hvis vi ser på nåværende spotpriser på rundt $ 38 000 for skipskurven vår, ser vi på en EBITDA på rundt $ 500 millioner.

Dette er bare for å vise sensitiviteten. Jeg tror på ingen måte at prisene vil falle når som helst snart til nivåene $ 12 500, men dette gir deg en ide om følsomheten til de åpne stillingene for resten av året og neste år, så langt som våre 2022 -resultater og EBITDA er bekymret.

For å avslutte presentasjonen min og deretter åpne ordet for spørsmål og forhåpentligvis ha en god diskusjon, vil jeg gjerne kommunisere våre prioriteringer for resten av året. Som et kontinuerlig positivt momentum i containermarkedet, som vi har forklart, er det selvfølgelig en blanding mellom sterke grunnleggende og ytterligere ineffektivitet og logistiske kjeder, som begge etter vårt syn antyder at det ikke er noen indikasjon på svekkelse av markedet før 2022 , som etter vårt syn er veldig positivt og setter en meget god grunnleggende utvikling av virksomheten vår videre.

Videre vil flåten, sysselsettingsstrategien, fortsette å utføre vår befraktningsstrategi for å låse attraktive priser og perioder i et forbedret charterrentemiljø og forbedre vår EBITDA og inntektsforsinkelse. Vi vil selvfølgelig også følge strategien vår med fokus på intra-regionale handler.

Til slutt, og veldig viktig, og jeg har hentydet til at vi noen ganger i denne presentasjonen, vår balanse, har til hensikt å opprettholde en moderat innflytelse, moderat til lav innflytelsesstrategi, og vi vil fortsette å optimalisere finansieringsstrukturen for å oppnå en effektiv balansestruktur fremover for å posisjonere selskapet på det grunnlaget når vi har optimalisert balansen vår til å kunne utbetale utbytte i 2022 og tanken er å følge gjennomføringen av vår balanseoptimalisering for å sikte på et utbytte på opptil 75% av nettoresultatet fra 2022 og fremover.

Når det er sagt, er det noen få prioriteringer vi trenger og ønsker å jobbe i løpet av de neste par månedene mot slutten.

Og på denne notatoperatøren, jeg er veldig glad for å overlate deg tilbake, og jeg gleder meg til spørsmål.

Spørsmål-og-svar-økt

Operatør

[Brukerinstruksjoner] Så vi har spørsmål fra telefonlinjene. Og ditt første spørsmål kommer fra linjen [Indiscernible
Redigert 20.08.2021 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2021 kl 15:00 7666

Del fire.
Still et spørsmål. Linjen din nå er åpen.

Uidentifisert analytiker

Ja. Takk skal du ha. Hei folkens. For det første, jeg beklager hvis du sannsynligvis berørte det tidligere, men jeg kom litt sent. Men Songa -transaksjonen, du hadde ingen inntekter fra det i 2. kvartal? Og jeg er nysgjerrig på hvordan det er med den trygge fremover i tredje kvartal. Fordi det virker som om du skal få inntektene fra det 31. mai, hvis jeg ikke tar feil.

Constantin Baack

Ja. For - takk for spørsmålet ditt. Og først og fremst ble Songa -avtalen signert og avtalt og på slutten av mai. Vi vil imidlertid bare gjøre den første konsolideringen i bøkene våre ved avslutningen, som var 9. august. Så det er ingen, slags P & L -implikasjoner i faktisk - eller ingen balanseimplikasjoner verken i våre Q2 -rapporter.

Vi vil fra august fortsette å inkludere inntektsstrømmene fra Songa. Men vi har åpenbart inntjeningen mellom slutten av mai og august som vil bli bokført av egenkapitalen som en del av den første konsolideringen av Songa -selskapet. Men fra begynnelsen av august vil vi også ha inntekter og balansebidrag fra Songa. Og vi forventer for dette året omtrent $ 22 millioner til $ 24 millioner i EBITDA -bidrag fra Songa for dette året.

Uidentifisert analytiker

Greit. Det er flott. Ja. Så, EBITDA -akkumuleringen du nettopp nevnte på side 18, hva ville du vurdere det treårige charteret bare rentene der? Fordi dagens spotpriser antar jeg at det er ett års charter, som er det treårige ekvivalenten?

Constantin Baack

Jeg mener, jeg gir deg noen eksempler. 1.700 -tallet og 1.300 -tallet du fikser i disse dager for $ 30.000 i tre år og 2.800 du fikser for $ 40.000. Så, de tre årene - dette er ikke langt unna en tre års renter, spotprisene. Så dette er sannsynligvis en to til tre års rente, tre års renter i gjennomsnitt vil sannsynligvis være 32 000.

Uidentifisert analytiker

Greit. Og vet du, på hvilket tall det er - vil det være på 32?

Constantin Baack

På 32 ville du sannsynligvis være på $ 460 millioner.

Uidentifisert analytiker

Nøyaktig. Så - og det er ganske sannsynlig, ganske sannsynlig riktig, fordi du allerede har 68% i 2022 og basert på de kommende charterfornyelsene, viste du nettopp at flertallet av disse vil bli fikset senere i år og til neste - tidlig neste år, Ikke sant? Så…

Constantin Baack

Ja jeg ville…

Uidentifisert analytiker

Så hvis vi kommer innen utgangen av dette året, hvilken type prosentandel vil du forvente for 2022?

Constantin Baack

Jeg regner med at innen fjerde kvartal - mot slutten av fjerde kvartal, vil vi ha det, omtrent 80% i det minste neste år. Så vi vil ha et veldig solid bilde når det gjelder 2022 mot fjerde kvartal. Og når vi ser på periodene vi kan fikse, vil vi også ha en veldig, veldig forbedret synlighet for 2023, ikke sant? Og jeg er ikke sikker på om du hørte meg nevne tallene.

Og når du ser på de kommende charterfornyelsene, ikke sant, de 16 skipene i dag til dagens priser og perioder som vil være omtrent $ 330 millioner i inntekter og omtrent $ 260 millioner i EBITDA for inventarene som fremdeles kommer i 3. kvartal, 4. kvartal. Og det er åpenbart over en generell treårsperiode og omtrent det samme tallet vil gjelde for Q1, Q2 -posisjonene neste år, hvis markedet forblir der det er.

Uidentifisert analytiker

Ja. Utmerket. Og det virker som om du tror at det beveger seg godt opp i 2022?

Constantin Baack

Vel, i det minste har jeg ingen indikasjon på å tenke på hvorfor det skal jevne ut når som helst snart, ikke sant? Jeg mener, eiendeler spør oss om at vi har en mye lavere tilgjengelighet og volumene er høye. Vi har tilleggsbelastning og forstyrrelser i forsyningskjeden. Så jeg tror i det minste de fleste datapunkter tyder på at dette vil forbli i et stramt marked når det gjelder eiendeler som kommer godt inn i 2022.

Uidentifisert analytiker

Ja. Veldig bra. Og på den utbyttepolitikken på 75%, hvordan kommer du frem til 7% til 5% hvis du har noen farge på det?

Constantin Baack

Ja. Det er, jeg mener, og jeg setter pris på at vi legger mange ansvarsfraskrivelser, og grunnen er at vi fortsatt må og ønsker å optimalisere balansen vår som data. Så det er ikke en formell og endelig utbyttepolitikk som vi vil kommunisere når vi har tatt ytterligere ekstra optimaliseringstiltak for balansen, som vi jobber med mens vi snakker, som vi forventer å ha fullført innen utgangen av dette året.

Og vi vil da være mer konkrete og veldig spesifikke når det gjelder utbyttepolitikken. Men tanken er å dele ut en betydelig del, og det er derfor vi sa opptil 75% av nettoresultatet vårt i årene fremover i lys av fikseringsaktiviteten, høy synlighet av kontantstrømmer og med det endelige målet å returnere kapital til investorer .

Uidentifisert analytiker

Og hva slags spesifikke skritt må du ta for å nå en utviklet posisjon?

Constantin Baack

Vel, det er mer å optimalisere balansen. Vi har etter vårt syn i dette markedet med en betydelig EBITDA -etterslep, vi kan mer optimalt utnytte våre eiendeler og våre kontantstrømmer for å generere v
Slettet bruker
20.08.2021 kl 15:01 7950

Del fem.
alue for selskapet etter mitt syn. For øyeblikket, på kredittsiden, er for eksempel obligasjonen veldig bra, veldig godt sikret med 37 eiendeler og 37 fartøyer og en betydelig EBITDA -etterslep, som veier mer EBITDA -etterslep enn utestående gjeld og verdibeskyttelsen alene på 130 millioner dollar.

Så jeg tror vi kan optimalisere de forskjellige bassengene og få på plass en balansestruktur som gjør at vi kan være veldig fleksible for å oppnå også beheftede fartøyer og være i posisjon til å ha høy grad av skjønn om våre kapitalallokeringsbeslutninger fremover . Og det er det vi har tenkt å oppnå. Og det er det vi jobber med med det endelige målet om å få det på plass innen utgangen av dette året.

Uidentifisert analytiker

Ja. Flott. Høres bra ut. Så, basert på det treårige tids chartret EBITDA du nettopp nevnte, $ 460 millioner som i utgangspunktet ville være åtte hjørne EPS, høyre og seks hjørne utbytte potensielt hvis du betaler ut 75%. Så håper du kommer dit. Så takk.

Constantin Baack

Takk, Porter. Takk.

Operatør

Takk skal du ha. Og ditt neste spørsmål kommer fra linjen til Eric Howenson [Ph]. Still et spørsmål.

Uidentifisert analytiker

Ja. Hei, takk for at du tok et nytt spørsmål her. Bare først på varigheten av kampene, fordi jeg tror vi ser - vi har sett varigheten komme opp til tre år, og det har vært ganske stabilt, men jeg tror vi også ser noen første tegn på enda lengre kamper . Er det noe du forventer å se fire, fem års varighet eller enda mer? Fordi jeg antar at vi alle er trygge i 2022 og 2020 og kanskje 2024, men utover det er det fortsatt usikre løgner. Så varigheten her er, ser du noe mer å si?

Constantin Baack

Jeg mener, vi har i utgangspunktet sett et steg opp de siste ni månedene, ikke sant? Det startet for de større fartøyene i vår brakett 12 måneder, og vi plutselig så høyere priser og enda lengre perioder. Og det er helt klart et trykk. Og jeg ville ikke bli overrasket om for eksempel for større del av flåten vår. Så, over 2000 TEU, vil vi på et tidspunkt se helårsperioder.

Det har ikke vært tilfelle på hele benken. Det har vært noen få selektive inventar som går litt lenger. Men det er for tiden den etablerte perioden er fortsatt tre år. Men igjen, det har hoppet noen ganger til og med over natten at ett år blir lagt til, og det er også slik at eiendelsprisene faktisk har økt ytterligere og lenger, ikke sant? Fordi du i utgangspunktet ser at et år blir lagt til, og for øyeblikket har du et fjerde år lagt til i en lignende hastighet, for eksempel 2800 TEO containerskip, verdien bør være godt over $ 40 millioner da for uansett, 15, 18, 20 år gammelt skip.

Så på spørsmålet ditt vil jeg ikke utelukke det. Vi har ikke sett det gjennom benken, men det er tydelig for øyeblikket et press for lengre perioder, og kanskje ser vi fire års perioder i en ikke altfor fjern fremtid. Men jeg vil ikke garantere det åpenbart.

Uidentifisert analytiker

Greit. Takk skal du ha. Og avhendelsene du foretok med partneren din, er det din - var det din partners beslutning? Eller er det din beslutning? Eller er du 100% enig i at det var det riktige?

Constantin Baack

Det er alltid godt å ha partnere som er 100% enige, og i dette tilfellet vi - det er et spørsmål om fartøyets dokkingposisjon, fartøyets alder, evnen til å få en avtale til disse prisnivåene og det var i 100% avtale med vår partner. Men det betyr ikke at du vet at alle skip bør selges. Det er virkelig en individuell beslutning knyttet til charterposisjon, dokkingposisjon og aldersprofil og muligheten til å selge dette fartøyet til denne prisen.

Vi kjøpte den tilbake i 2017 for $ 6 millioner. Så det har en betydelig løfting, og vi tror på dette spesifikke tilfellet, det var en god beslutning å gå inn i et salg.

Uidentifisert analytiker

Og til slutt nevnte du at det trengs flere nye båter i matersegmentet. Er det det som skal tildeles de resterende 25% av inntektene dine? Eller kan du utelukke det?

Constantin Baack

Nei, for øyeblikket, åpenbart, ser vi på alt, fordi vi er i fraktområdet, ikke sant? Jeg mener, du bør aldri lukke øynene for noen muligheter. Når det er sagt, synes jeg personlig at det alltid er godt å sitte med et unikt element. Og jeg tror det mest unike elementet i containerskip for øyeblikket er brukte skip på vannet som er tilgjengelig for våre kunder. Og det er der du faktisk får den ekstra milen.

På et nybygg handler det om kapitalkostnader. Det er egentlig ikke fornuftig på dette stadiet fra vårt perspektiv. Vi tror det, og det er derfor vi også er ganske klare på å si at vi ønsker å returnere kapital til investorer fra og med neste år etter en optimalisering av balansen, og det er slik vi ser en nybyggende side av tingene. Så, fokuser på diagrammet vårt - implementering på befraktningsstrategi, muligens optimalisering av flåten og der som vi gjorde gjennom dette året, men absolutt
Slettet bruker
20.08.2021 kl 15:02 8011

Del seks.
til da, i dette markedet også returnere kapital til investorer.

Uidentifisert analytiker

Veldig bra. Tusen takk.

Constantin Baack

Værsågod.

Operatør

Takk skal du ha. Det er ingen flere spørsmål for øyeblikket. Vennligst fortsett.

Constantin Baack

Greit. Det er ganske mange spørsmål gjennom nettet. Jeg ville lese dem opp. Det er ett spørsmål fra [Indiscernible]. Som sier, jeg leste det opp. Jeg er imponert over virksomheten i selskapet. Men jeg har to spørsmål. For det første, så langt jeg har sett, har ingen av selskapets skip fått lengre charterfester på mer enn 36 måneder til tross for at charterprisene beveget seg nordover i løpet av det siste kvartalet. Har du sett tilbake noen bevegelser i charterperioden nylig?

Jeg tror jeg svarte på det da Eric stilte det spørsmålet. Så det er potensielt en trend. Men vi har vært gjennomsnittlige på fix tre år. Vi vil vurdere lengre perioder, hvis tilgjengelig til attraktive priser.

For det andre, har du noen farge å legge til ved refinansiering av obligasjoner og annen gjeld? Som jeg sa, under presentasjonen min er det helt klart en - etter vårt syn en mulighet til å optimalisere hele sikkerhetsstrukturen for å forenkle balansestrukturen.

Og det er dette vi sikter til. Og det er ikke mer å rapportere på dette stadiet enn at vi er sikre på grunnlag av EBITDA -etterslepet og den forbedrede markedsdynamikken for å kunne forbedre balansen frem til årsskiftet for å posisjonere selskapet til å betale utbytte.

[Indiscernible] Reist spørsmålet inntekt fra bassengfartøy virker ganske lavt i forhold til nye kontekstfrekvenser? Hva er ditt estimat for gjennomsnittspriser for bassengfartøyer i 2022 basert på markeder i dag?

Det er - det er et godt spørsmål. Bassenget har hengende etter fordi charterene som løper inn i år hadde en annen varighet enn resten av flåtene. Det er et større basseng. Så bassenget er bra i et mer utfordrende marked. Det trenger lengre tid for å tilpasse seg et bedre marked. For neste år ser vi tydelig en betydelig oppgang i bassengrentene, fordi vi vil ha fordøyd alle - jeg vil si, eldre charter fra i fjor.

Og for å gi deg et eksempel, de 1.300 TEU -fartøyene, de som vi fikset i dag, og vi fikset dem et sted mellom $ 25.000 og $ 30.000 i opptil tre år. Så i det øyeblikket overflyttingen er basert på å bli fullført, ville vi se på prisene som sikkert er $ 20.000 nordover, hvis ikke $ 25.000 for neste år.

[Usynlig] Størrelse på utbytte i 2022. Vel, jeg nevnte tidligere at vi har et sett med prioriteringer. Den viktigste prioriteten er å få balanseoptimaliseringsprogrammet på plass, og da vil vi være tydelige på utbytte. Det klare målet er 75% av nettoresultatet, og Porter var for et minutt siden snill nok til å gå gjennom tallene. Så 75% av nettoresultatet for neste år, og jeg vil da henvise til analytikerrapportene, som absolutt har god lesning på nettoresultatet vårt for neste år.

[Indiscernible] spør om prisen av en eller annen grunn plutselig går ned til 2020 -nivå, har kundene dine en sjanse til å reforhandle kontrakten? Det er ikke en juridisk vei for å reforhandle kontrakter. Så kontraktene er kontrakter og er faste. Når det er sagt, har det åpenbart vært tider etter finanskrisen der reforhandling av kontrakter fant sted.

Når jeg ser på motpartene for øyeblikket og ser på mennesker som Maersk og Hapag og COSCO, våre viktigste kunder og CMA, vil jeg si at Maersk vil tjene rundt 20 milliarder dollar i år. Så alle disse gutta reduserer også balansen betydelig. Så jeg vil påstå at hele bransjen er i en mye bedre form enn etter finanskrisen. Og derfor, ja, motpartsrisiko, som jeg nevnte er en risiko.

Men jeg tror vi er i stand til å håndtere det skikkelig og synes bransjen er i ganske god form og andre aktører i markedene, spesielt linjeskiftene sletter også balansen.

Og det er et spørsmål fra Lars Eric [Ph], vil han si, vil det være fokus på å etablere 24 til 26 måneders kontrakter for alle fartøy de neste årene, eller vil du jage bedre inntjening i spotmarkedet, selv om du vil redusere nivået av forutsigbarhet ettersom du kan få mobilisering, er at forutsigbarhet er bedre enn å øke inntjeningen?

Vel, vi har benyttet anledningen til å chartre noen få skip korte, det var mer knyttet til spesifikke tørrdokkstillinger. Og hvis du ser på Slide 17, der vi har vist de kommende charterfornyelsene. Du ser at i kraft av våre charterstillinger og drydock -stillinger, har vi en forskjøvet charterbok. Så det er ikke slik at alle fartøyene i morgen vil bli fikset i tre år, og da har vi ingen ytterligere markedseksponering.

Når det er sagt, vil vi gå lenge. Vi ønsker å låse inn kontantstrømmene som vi tror vil støtte verdien av selskapet og for aksjonærene, og derfor vil strategien vår fortsatt være å låse interesser i kontantstrømmer.

Neste spørsmål av Thomas Susan [Ph]. Noen tanker om gjeldende aksjekurs? Tror du gjeldende sto
Slettet bruker
20.08.2021 kl 15:04 8347

Del syv.
ck -prisen gjenspeiler selskapets verdi basert på fremtidige kontantstrømmer? Jeg tror det er betydelige oppsider i aksjen. Hvis du ser på sensitiviteten på EBITDA for de neste to til tre årene, og vi har gjennomgått det med Porter tidligere.

Med dagens renter, ville vi se på EBITDA for neste år på 500, året etter 500 til 600. Så de to EBITDA, lånet pluss skrot representerer allerede selskapets markedsverdi, ikke sant? Så, jeg tror - og da, fartøyene i gjennomsnitt 16, 17 år gamle. Jeg tror fartøyene ville handle i hvert fall frem til 2025. Og vi vil fortsette, om nødvendig, også å investere i disse fartøyene. Og vi tror det er en betydelig oppside utover tidsvinduet, spesielt gitt dynamikken i tilbud og etterspørsel og den begrensede ordreboken - i våre stramme parenteser.

Neste spørsmål fra Paul Naveng [Ph] siden du er trygg på det sterke markedet til slutten av 2022, hvorfor går du ikke for kortere perioder for høyere priser? Jeg tror jeg har tatt opp det i mitt forrige spørsmål.

Det neste spørsmålet er fra [Indiscernible] Hva synes du om videre M & A -aktivitet for MPCC ved å bruke andelen din som valuta? Selvfølgelig tror jeg - jeg personlig tror Songa -transaksjonen var en veldig tiltrekkende transaksjon for vårt selskap og for våre aksjonærer, fordi vi i utgangspunktet har hatt fordeler av å henge etter eiendelspriser kontra charterrenter. Etter vårt syn, da vi inngikk avtalen, hang eiendelprisene etter, mens charterverdiene allerede var høyere.

Og derfor har vi vært i stand til å gjennomføre en transaksjon som er svært tiltrekkende for aksjonærene. Når det er sagt, er det absolutt mulig å utforske videre M & A -aktiviteter. Det må alltid være accretive på EPS -basis. Vi ville sett på det. Men først og fremst, som sagt, har vi en prioritet til å nå optimalisere balansestrukturen, men så også for å potensielt ta muligheter.

Spørsmål fra Duncan. Duncan Farley [Ph] Kan du fikse charter i dag på skip med befraktning og gjennom første halvår 2022? Det ser ut til å være det Danaos har gjort nylig. Ja, det er diskusjoner om visse posisjoner fremover. Men Danaos -fartøyene er litt større som er fikset på dette grunnlaget. Det er helt klart muligheten til også å gå inn i diskusjoner fremover. Vi har blitt kontaktet av befraktere på selektiv basis allerede for stillinger i 2022, og jeg snakker ikke generelt.

Men den er ikke tilgjengelig på hele benken. Men jeg vil ikke utelukke det, spesielt i lys av det jeg tidligere har sagt om mangel på eiendeler og redusert fartøytilgjengelighet som vi allerede forutser nå tidlig i 2022.

Rennet Matthews [Ph] reiste spørsmålet. Er du fornøyd med din nåværende aksjekurs? Vel, det er alltid rom for forbedring. Og som jeg nevnte, tenker jeg på bakgrunn av EBITDA -forventninger, forutsatt at markedet vil fortsette sterkt i løpet av de neste kvartalene. Jeg tror det er betydelig oppside og derfor bør oppsiden faktisk gjenspeiles i aksjekursen fremover.

Med tilbakeføring av kapital til investorer og forpliktelser, først og fremst for å optimalisere balansen og deretter gå for utbytte fra 2022, er jeg sikker på at folk vil sette pris på en oppskrivning av aksjen fremover.

[Indiscernible] reiste spørsmålet, vennligst si noen ord om planer om å gå null utslipp skjermen og også mulige investeringer for å gjøre det, og vil dette påvirke beslutningen om å betale utbytte neste år? Dette vil ikke påvirke beslutningen om utbytte. Som jeg nevnte under presentasjonen, som en del av vårt interne IMO 2030- og ESG -prosjekt, har vi analysert hvert enkelt fartøy, identifisert tiltak, potensielle investeringer som er nødvendige for å overholde også CII -kravene i løpet av de neste årene fra 2023 og fremover .

Og vår type forventede CapEx, maksimal forventede CapEx relatert til det er rundt $ 30 millioner for flåten. Dette er ingenting som ville sette vår motivasjon og vår evne til å betale utbytte i fare hvis markedet fortsetter å utvikle seg i den basen. Og vi er definitivt der for å følge våre bærekraftsmål. Vi har et klart sett med bærekraftsmål som vi-det betyr at vi vil fortsette å investere i å gjøre alle fartøyene mer attraktive og mer miljøvennlige i den grad vi kan investere i våre brukte fartøyer.

[Indiscernible] har reist spørsmålet, beklager, men jeg kom sent. Er estimatet for EBITDA inkludert Songa -skipene? Ja, det er med tilleggskommentaren om første inkludering ved stenging, dvs. i begynnelsen av august, så det vil være fra og med august, men det er inkludert i EBITDA -veiledningen.

[Indiscernible] reiste spørsmålet. Et generelt spørsmål fra samfunnet. Undersøker du og ser på risikoen med hva slags varer du transporterer, spesielt rundt fire sider knyttet til økt redusert eksport fra Asia. Ser jeg på dette og planlegger skalering deretter, er jeg ikke sikker på at jeg helt forstår spørsmålet. Når det gjelder hva slags varer du er
Slettet bruker
20.08.2021 kl 15:07 8560

Del åtte.
transporterer?

Vel, vi opererer åpenbart med de viktigste aktørene i markedet som selv har et veldig grundig overvåkingssystem. Så jeg er ikke helt sikker - vær så snill, vær mer konkret på det spørsmålet, så jeg er glad for å utforske det mer detaljert.

Og det er et spørsmål fra [Indiscernible] Tror du at verdenspolitikere kan påvirke markedet ved regulering, og så videre, hvis disse prisene kommer til å forstyrre verdenshandelen?

Vel, det har åpenbart vært alle slags diskusjoner om linjesamarbeid med samarbeid, som jeg synes er fullstendig tull. Jeg tror at dette virkelig er en kombinasjon, og la oss si en kombinasjon av forskjellige effekter, store mengder, forstyrrelser gjennom stenging av havner, noen gang gitt og du vet, trengsel på den amerikanske vestkysten.

Så jeg tror dette egentlig er det det handler om. Og jeg tror ikke at politikerne ville ha det bra å blande seg inn i dette, for forsyningskjedene er allerede på kanten og vi må sørge for at folk mottar varene i tide. Og dette strekker det allerede ganske mye for linjeoperatørene. Så jeg ser ikke det som en betydelig risiko på dette tidspunktet.

Så, operatør, det er ingen flere spørsmål på nettet. Jeg har adressert dem alle. Jeg håper at hvis det er flere spørsmål, er du velkommen til å droppe en annen linje og/eller komme gjennom voice-over via operatøren. Og på det notatet, tilbake til operatøren, vær så snill?

Operatør

Ja. Det er ikke flere spørsmål i telefonlinjene. [Brukerinstruksjoner]

Constantin Baack

La oss vente et minutt til for å sikre at vi ...

Operatør

Ja. [Operatørinstruksjoner] Så det er ingen flere spørsmål for øyeblikket. Jeg overlater til deg, Mr. Constantin.

Constantin Baack

Ja. Det er et spørsmål til, faktisk. Det er et spørsmål fra David [Indiscernible] Vil du vurdere å kjøpe aksjer i tillegg til utbytte? Tilbakekjøp av aksjer er helt klart et instrument i verktøykassen vår, og det er definitivt noe å vurdere.

Når det er sagt, og som jeg sa tidligere, vil vi først og fremst fokusere på våre prioriteringer, men tilbakekjøp av aksjer vil definitivt være et instrument vi vurderer. Vi har faktisk gjort det tidligere, og vi vil fortsette å betrakte dette fremover som en ekstra måte å returnere kapital til investorer og skape verdier.

Og til slutt kommer det et annet spørsmål fra [Indiscernible]. Har du vurdert - samme ting, har du vurdert å kjøpe tilbake aksjer? Så jeg tror jeg svarte på det. Så Doug [Ph] og Paul [Ph], enten tar du i ett rom samme spørsmål. Ja.

Greit. Da er det ingen flere spørsmål. Og jeg gir deg gjerne tilbake, operatør.

Operatør

Ja. Det er ikke flere spørsmål på telefonlinjene. [Brukerinstruksjoner] Fortsatt nei - det kommer noen spørsmål, så fortsett.

Constantin Baack

Greit. Hvis det ikke er flere spørsmål, operatør, takker jeg deg for at du var vertskap for dette og alle andre for interessen for å delta. Gleder meg til resten av året. Det er et interessant markedsmiljø. Og jeg håper vi alle vil nyte resten av 2021 og fremover i containersektoren.

Tusen takk og vær forsiktig. Ha det.
Goldy
20.08.2021 kl 15:18 8923

Takk for referat!

Da gleder jeg meg til de 6 hjørnene jeg får i utbytte til neste år :)
Redigert 20.08.2021 kl 16:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2021 kl 16:01 8682

For den index-glade.

Shanghai containerized freight index, opp +1,4% siste veka.

https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp
Kbkristi
20.08.2021 kl 16:03 8835

Supert du kan legge ut.Nå har jeg lektyre en stund :)
Harpex er stabil, uforandret unntatt 2.700 TEU som er 1.000 opp til $70.000

Harpex Index 3 560 3 554
TEU 20.8.21 13.8.21
1 100 35 000 35 000
1 700 44 000 44 000
2 500 63 000 63 000
2 700 70 000 69 000
3 500 73 000 73 000
PSI- Investor
20.08.2021 kl 17:02 8628

Takk for referatet! Tok litt tid å lese alt men det var det verdt!
Slettet bruker
20.08.2021 kl 17:46 8709

Hei.

Takk for svar selv om det ikke var helt det jeg spurte om.
Jeg er klar over det du skriver. Jeg stresser ikke med tanker om utbytte fra MPC på denne siden av nyttår.

Det var setningen....75% av net profit for 2022 i utbytte.
Det betyr jo at vi må gjøre FERDIG 2022 og de bruker en måned eller 2 ut i 2023 for å få oversikt på net profit for 2022.
Blir det kvartalsvis blir jo evt. 1. utbytte for Q1/22 utbetalt i mai 2022 pluss/minus.
Enda bedre bedre fortløpende mnd for mnd. selvsagt.

Men slik det står nå, tolker jeg det som at det KAN drøye til mai 2023 før net profit for HELE 2022 er klart....eller?


...kom akkurat hjem...ikke oppdatert nettleser før jeg svarte. Ser det ligger svar på "tankene" mine....:-)
Redigert 20.08.2021 kl 18:00 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.08.2021 kl 18:10 8838

Glem månedlig utbytte, men kvartalsvis som Psi har forklart er naturlig.
Slik jeg forstår det, så blir det utbetalt utbytte for hele 2022.
«når vi har optimalisert balansen vår til å kunne utbetale utbytte i 2022 og tanken er å følge gjennomføringen av vår balanseoptimalisering for å sikte på et utbytte på opptil 75% av nettoresultatet fra 2022 og fremover.»

«Når det er sagt, er det noen få prioriteringer vi trenger og ønsker å jobbe i løpet av de neste par månedene «
Her jobber de nok med et spennende prosjekt som nok gavner aksjonærene på sikt.

Supert at du la ut dette Førstereis. Her var mye snadder som bør settes fokus på.
Kbkristi
20.08.2021 kl 18:21 8876

Ref bilde 11 i presentasjonen:
"der du ser gjennomsnittlig start på års skipstilgjengelighet de siste tre årene har vært et sted i nærheten av 1500 fartøyer."
"Nå, i dag, ser du på rundt 800 til resten av året"

For 1 januar 2022 er det kun 598 skip tilgjengelig pr idag.
Står vi på kanten av stupet for fallende rater, tror dere?
Kbkristi
20.08.2021 kl 18:29 8894

Ref bilde 13:
Årlig vekst: Teu demand 6,4% pr år
Supply growth 2021: 4,4%
Supply growth 2022: 2,6%
De som tror de kan ligge på latsiden og kjøpe seg inn til neste år for samme pris som idag, får seg nok en overraskelse :)
NetromK
20.08.2021 kl 18:35 8946

Same tenker eg, og har sagt før. Ratene vil falle saktare enn dei steig. Få skip tilgjengeleg eit godt stykke fram i tid, sjølv om nye vil komme til.
Er jo også eit stort etterslep av varer på land som vil trasnporterast når prisen kjem evt. litt og litt ned.
I tillegg stig verdshandel vidare også dei neste åra etter alle solemerke, om ein ein liten dump no etter crazy vekst under korona.
velkjent
20.08.2021 kl 19:47 8809

Hei, nå er to kvartaler registrert og jeg tok en kikk på regnearket og sammenlignet med resultatene for de to kvartalene. Det ser ut til at det gjennomgående beregnes høyere revenue enn resultatet og lavere kostnader. Dette gir prosentvis store utslag i profit, f.eks.25% lavere i 2 kv. Er noe usikker på hvordan revenue blir justert for J/V, men summen for 2021 på månedsbasis stemmer med total revenus for året. Er korreksjonen for J/V hensyntatt i de månedlige revenues?
Lavere revenue henger kanskje sammen med litt dårligere flåteutnyttelse enn den som ligger inne i regnearket.
MPCC antydet EBITDA på $210-220M for 2021, og jeg kommer da til $76M og $91M, resp.for 3. og 4 kv.
Forøvrig regner jeg med at gevinsten ved salg av skip ikke inngår i EBITDA, men legges til under financials.
Normalone
20.08.2021 kl 22:25 8371

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-om-skremmende-utvikling/74132004

"Mens fraktproblemene byr på en kritisk situasjon for store deler av næringslivet verden over, opplever rederiene en bonanza av de sjeldne - med fraktpriser som har skutt i været.

Rederiene sier at dette vil være et sterkt marked, i hvert fall ut året. Jeg tenker vi kan anta at det vil vare godt inn i 2022. Det store spørsmålet er hvor lenge problemene vil vedvare, for på tilbudssiden får man ingen nevneverdig drahjelp før i 2023."
NetromK
20.08.2021 kl 23:25 8226

Mogleg det er nemnt tidlegare, men disse poolskipa.
På Q2 finanspresentasjon er det 15 poolskip. Kvar finn ein/korleis veit ein kor lenge disse er "låst" til pool og evt.når dei kan over "vanlege" kontrakter?
Ser i rekneskapsarket for 2022 at det ser ut som dei fleste skipa ligg med andre rater enn beskrivne/estimerte poolrater, nokre med NewContex.
På den andre sida ligg framleis AS Floretta og AS Fatima i 2022 med rater lågare enn estimerte poolrater haust 2021.
Kbkristi
21.08.2021 kl 01:20 8016

Nå er det sånn at det slett ikke er opp til oss her på tråden å finne ut et nøyaktigere resultat enn det selskapet finner ut selv.
Vår oppgave er å å se om det går i riktig retning.
Det at Helg og dato legger ned så mye arbeid i dette, det må dere bare bøye dere i støvet for!
Alt her inne blir gjort på dugnad, og dere som krever svar, bør også tilby deres tjenester!
Struts
21.08.2021 kl 06:44 7879

Siden det ikke skjer så mye i løpet av helgen (børsmessig) tar jeg meg den frihet å gjengi en historie fra året Henrik Ibsen feiret 70 år:

Invitert i kjølvannet av sin 70-årsdag ankom Henrik Ibsen København mot slutten av mars 1898. Det ble et voldsomt opplegg, feiringer, banketter, oppføringer av dramatikerens skuespill - det hele kanskje noe i overkant for den nå noe aldrende Ibsen.

Søndag 3. april var han til stede ved oppføringen av «Brand» (utgitt mars 1866, urpremieren var først 24.03.1885). Det var en festforestilling til ære for dikteren på Dagmarteatret i København. Ibsen hadde aldri sett stykket oppført før. Forestillingen fikk blandet kritikk, men det unge personalet spilte med stor entusiasme, og Ibsen ble både meget rørt og meget begeistret. Til teatersjefen Martinius Nielsens (1859-1928, dansk skuespiller og teaterdirektør) kone Oda, som satt ved siden av ham, sa han: «Dette tar. Dette er hele min ungdom; jeg har ikke tenkt på Brand i tredve år.»

Teaterdirektør Martinius Nielsen hadde dessuten sørget for rikelig servering, og Ibsen deltok med liv og lyst på et improvisert nachspiel helt til klokken tre om natten. Peter Rosenberg (1858-1935, dansk forfatter og sceneinstruktør) fortalte også fra festen:

«Ved bordet satt jeg like overfor Ibsen; en vase med blomster stod mellom oss. Da Martinius Nielsen hadde skjenket champagnen opp og talt for hedersgjesten, flyttet denne vasen til side, så på meg med et forskende blikk og sa ganske langsomt:

'Man taler her i landet om min filosofi. Jeg har ingen filosofi. Man kaller meg stundom en sannhetsforkynner. Jeg vét ikke av, at jeg har forkynt en eneste sannhet. Har jeg?'

Martinius Nielsen sa: 'Doktoren har dog sagt, at den mann var den sterkeste, som står mest alene.'-

'Vent litt,' svarte Ibsen. 'Når har jeg sagt det?'
'I 'En folkefiende'.' -
'Er det ikke Stockmann, som sier det dér?'
'Jo-h.' -
'Jeg er ikke ansvarlig for alt det tøv, han kommer med.'
'Nej, men man får dog gjennom stykkets Gang,' bemerket jeg, 'en tydelig Fornemmelse av, hvor Doktorens Sympati er.' -
'Tror De, De vét det?' svarte han. 'Kanskje tar De feil.'
'Ja, ja,' svarte jeg, 'ét Sted har Doktoren da uttalt sin mening, sin sympati eller antipati.' -
'Hvor?' spurte han skarpt. -
'I de lyriske Digte.' -
Ibsen tenkte et øyeblikk og sa så med et uutgrunnelig smil: 'Ja, de små djevlene skulle aldri vært trykt.'»

«En folkefiende» ble utgitt 28.11.1882, Ibsens (eneste) diktsamling ble utgitt 3. mai 1871, med flere opplag under hans levetid hvorunder de første 55 diktene ble supplert med noen flere. Velkjent kanskje, men i Bergen hvor han huserte fra 1851-1857 skrev han en rekke kjærlighets- og leilighetsdikt. Jeg tror ikke det at han forfattet det senere tonesatte «Vi vandrer med freidig mot» er så velkjent. Eller at han var opphavsmann til ordet «friluftsliv», det finner man i diktet «Paa Vidderne» (ja, nå sier man vel «På viddene») fra 1860. Diktet er langt, hele 69 strofer.

Nå skal jeg forsøke å arbeide litt med økte skipsverdier, melder meg tilbake i løpet av dagen eller morgendagen (forhåpentligvis).
Redigert 21.08.2021 kl 06:59 Du må logge inn for å svare
jadden
21.08.2021 kl 08:22 7809

Når det gjelder tidspunkt for start utbyttebetaling er det ikke klart kommunisert til nå, men først skal det skje en balanseoptimalisering de første kommende måneder. Balanseoptimaliseringen blir gjort i løpet av høsten, og ferdig ved årsskiftet. Utbytter skal betales i 2022, derom ingen tvil. Jeg regner med at det blir kvartalsvise utbytter, utbytteguiding får vi mer presist ved Q3 presentasjonen i november. Jeg sitter i et annet utbytteselskap, AkerBp. De guider gjerne for flere år fremover. Når det er guidet endring av utbytte for et kalenderår fremover, iverksettes utbetalingen/endringen ved Q4 presentasjonen. Analogt vil vi for MPCC´s tilfelle få første utbetaling i februar 22.
Helg11
21.08.2021 kl 08:45 7820

Skip i pool blir som hos Ernst Russ, dette deler ikke MPCC fritt av konkurransehensyn. Men der vi har fanget opp nye kontrakter fra andre kilder, så er dette lagt inn for å gi et så riktig bilde som mulig. Eksempel AS Floretta, kilde: https://www.hellenicshippingnews.com/wpcontent/uploads/2021/05/21-May-2021.pdf

Hvis du lurer på et spesielt skip, anbefaler jeg å google slik:
"site:hellenicshippingnews.com as floretta"

Og Struts: Du må bli forfatter i ditt neste liv. Jeg føler det som jeg sitter i rommet sammen med Ibsen, ut fra det du skriver. En multikunstner! 👍 📙 🎭
Redigert 21.08.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
velkjent
21.08.2021 kl 08:56 7794

Hva leggs i begrepet "balanseoptimalisering" og kan det sees i sammenheng meg utbyttet? Min tanke er at selskapet ikke kan/ønsker å gi utbytte så lenge balansen inneholder et fremførbart underskudd. I 2.Q ble dette redusert med de $12 M i nettoresultat, og ut fra mine beregninger og regnearkets tall, skulle resterende underskudd bli "spist" opp i løpet av november -21. Så, ja, det er godt mulig et utbytte kommer i 1.Q/22. (Etter fremleggelse av regnskapet for 4.Q/21).
Ærligtalt
21.08.2021 kl 12:01 7388

https://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/shipping-container-price-increase-1.6146496

Jeg tror... Det neste vi ser er statlig subsidiering av containerfrakt?

Eksempel: Hvordan skal Biden kunne pusse opp hele USA og behandle anbud... når de som ønsker å delta i anbudsprosessen ikke vet om det koster 50 % mer neste år å frakte varene/utstyret som må til?
Struts
21.08.2021 kl 12:11 7404

Takk Helgenen! Det var egentlig ikke så vanskelig, kopierte en del fra bøker jeg har lest, dog litt oppdatert til norsk språkform.

Uansett:

I følgende to bolker (tre inklusive denne, grunnet plasshensyn) følger oppjusterte verdier for hele flåten (75 skip inklusive det ene som er solgt for levering q3, mao prompt). Sist verdianslag (01.08.21) landet på $ 1886.875 mill (en betydelig økning fra forrige 03.07.21 på $ 1569.25 mill). Dagens estimerte verdier innebærer nok en betydelig økning (min mening), de har nå landet på $ 2144,525 (slik jeg ser det opp $ 257.65 mill, det er penger det også i løpet av 3 uker). Jeg er IKKE regnearksekspert, så overlater til Helgenen, dato, Kbkristi, PSI mfl å kontrollere. De individuelle verdianslagene står jeg (selvfølgelig) selv inne for.

For å sette verdiøkningen litt i kontekst, nevnes at MPCC selv satte flåtens verdi til $ 553 mill pr 12/3-2021. Og det var jo da fantastiske nivåer sammenlignet med slutten av 2020!

Til slutt (før verdiene følger) vil jeg nevne at jeg under de siste par verdianslag har måtte legge til side visse konteringsprinsipper, uten at jeg ønsker å gå spesifikt inn på hver enkel begrunnelse for et hvert enkelt skip. Men, som de fleste av oss har fått med seg, vi befinner oss i eksepsjonelle (og gode) tider, verdien for eldre skip (les: nær 20 år) nærmer seg høyder tilsvarende (og i enkelte tilfeller over) kontraheringsnivåer (nybygg). Dette er enhver reders våte drøm! Og merk, kjøpere bryr seg ikke (eller kommer ikke unna med det) om objektet de kjøper er SS (special survey) «due or passed». Dette kan kun forsvares, og gjør det da også, basert på at nybygg kontrahert nå tidligst vil gi levering i 2023, det er inntjening mellom dags dato og to år frem i tid som forsvarer dette. Men for å gjøre en lang historie kort: Prisforskjellen p.a. mellom eldre og nyere enheter har jeg justert ned. For å følge forsiktighets-prinsippet. Denne gang føler jeg meg ganske komfortabel med alle verdianslag, en liten usikkerhet er det for de to-tre største enhetene (samme derfor også oppjustert «beskjedent»).

Jeg er ellers ganske overrasket over å observere (rett eller feil) at skipsmeglerselskaper (da tenker jeg primært S&P- og verdimessig) verden rundt (med noen hederlige unntak) ikke syntes å følge spesielt nøye med på container-segmentet, i det minste ikke de «mindre» enhetene. Slik har det vært i årtier, men flere burde ha våknet siste året. Pussig at jeg som vel er kvalifisert til det helt motsatte, har kommet ut av et eller annet strutsehi som en slags obskur Fugl Phønix. Anal-ytikerne (som etter siste presentasjon 19.08.21 fremstod med engelsk-kunnskaper på linje med ti-åringer undervist av en gresk-ortodox pungsvale i Tadsjikistan) virket mer opptatt av rater enn verdier. Men de kan nok sine regneark, det skal de ha! Slik kan det gå. Sukk.

Min nota (på beskjedne $ 50,000) sendes inkognito, med håp om at den blir innfridd i form av Aass Pilsner en gang i mitt neste liv! Hvis katta klore har ni, kan vel en Struts bli innvilget, eksempelvis 3?
Redigert 21.08.2021 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
Struts
21.08.2021 kl 12:13 7418

Her følger flåteverdi (pr dags dato), først MPCC:

NAME TEU BUILT $ PRICE Former value (01.08.21) in $

1 AS LAETITIA 966 2007 $ 17,85 Mill 15,3 Mill
2 AS FREYA 1223 2004 $ 16,25 Mill 13,2 Mill
3 AS FENJA 1223 2005 $ 17,1 Mill 14,2 Mill
4 AS FLORA 1223 2005 $ 19,75 Mill 14,2 Mill
5 AS FABRIZIA 1284 2008 $ 19,25 Mill 17,8 Mill
6 AS FAUSTINA 1284 2007 $ 19,25 Mill 16,8 Mill
7 AS FLORETTA 1284 2007 $ 19,25 Mill 16,8 Mill
8 AS FATIMA 1284 2008 $ 19,75 Mill 17,8 Mill
9 AS FEDERICA 1284 2007 $ 19,25 Mill 16,8 Mill
10 AS FIORELLA 1296 2007 $ 19,25 Mill 16,8 Mill
11 AS FABIANA 1296 2007 $ 19,25 Mill 16,8 Mill
12 AS FELICIA 1296 2006 $ 18,3 Mill 15,8 Mill
13 AS FLORIANA 1296 2008 $ 19,75 Mill 17,8 Mill
14 AS FILIPPA 1345 2008 $ 19,8 Mill 18,3 Mill
15 AS FRANZISKA 1345 2005 $ 17,8 Mill 15,1 Mill
16 AS ROBERTA 1440 2006 $ 19,7 Mill 17,2 Mill
17 AS RAFAELA 1440 2007 $ 20,7 Mill 17,2 Mill
18 AS RICCARDA 1496 2012 $ 23,3 Mill 23,3 Mill
19 AS RAGNA 1496 2009 $ 21,8 Mill 20,3 Mill
20 AS ROMINA 1496 2009 $ 21,8 Mill 20,3 Mill
21 AS ROSALIA 1496 2009 $ 21,8 Mill 20,3 Mill
22 AS SOPHIA 1713 2007 $ 25,5 Mill 20,25 Mill
23 AS SERENA 1713 2007 $ 25,5 Mill 20,25 Mill
24 AS SAVANNA 1713 2009 $ 26,5 Mill 22,25 Mill
25 AS SERAFINA 1713 2010 $ 27 Mill 23,25 Mill
26 AS SAMANTA 1713 2009 $ 26,5 Mill 22,25 Mill
27 AS SVENJA 1713 2010 $ 27 Mill 23,25 Mill
28 AS SARA 1713 2010 $ 27 Mill 23,25 Mill
29 AS SABRINA 1713 2009 $ 26,5 Mill 22,25 Mill
30 AS SUSANNA 1713 2010 $ 27 Mill 23,25 Mill
31 AS SELINA 1740 2012 $ 28,1 Mill 25,35 Mill
32 AS SICILIA 1794 2008 $ 26,2 Mill 21,45 Mill
33 AS SEVILLIA 1794 2008 $ 26,2 Mill 21,45 Mill
34 AS ANGELINA 2127 2007 $ 32,5 Mill 28,75 Mill
35 AS PAOLA 2478 2005 $ 34,2 Mill 29,5 Mill
36 AS PATRICIA* 2496 2006 $ 36 Mill 31,75 Mill
37 AS PETRA 2556 2004 $ 32,75 Mill 27,5 Mill
38 AS PALINA 2556 2004 $ 32,75 Mill 27,5 Mill
39 AS PETRONIA 2556 2004 $ 32,75 Mill 27,5 Mill
40 AS PAULINA 2556 2004 $ 32,75 Mill 27,5 Mill
41 AS PETULIA* 2564 2008 $ 37,25 Mill 34 Mill
42 AS PAULINE 2572 2006 $ 36,25 Mill 32 Mill
43 AS PENELOPE 2572 2005 $ 34,45 Mill 29,75 Mill
44 AS PALATIA 2572 2006 $ 36,25 Mill 32 Mill
45 AS PATRIA 2572 2006 $ 36,25 Mill 32 Mill
46 AS CONSTANTINA 2742 2005 $ 39,5 Mill 33,5 Mill
47 AS CLARA 2742 2006 $ 40 Mill 36 Mill
48 AS COLUMBIA 2742 2006 $ 40 Mill 36 Mill
49 AS CLEOPATRA* 2742 2006 $ 40 Mill 36 Mill
50 AS CHRISTIANA 2742 2006 $ 40 Mill 36 Mill
51 AS CARLOTTA 2742 2006 $ 40 Mill 36 Mill
52 AS CALIFORNIA 2824 2008 $ 41,5 Mill 38,5 Mill
53 AS CLEMENTINA 2824 2006 $ 40,5 Mill 36,5 Mill
54 AS CAROLINA 2824 2006 $ 40,5 Mill 36,5 Mill
55 AS CAMELLIA 2824 2006 $ 40,5 Mill 36,5 Mill
56 AS CARINTHIA* 2824 2003 $ 39 Mill 29,5 Mill
57 CARDONIA* 2824 2003 $ 39 Mill 29,5 Mill
58 CARPARTHIA* 2824 2003 $ 39 Mill 29,5 Mill
59 CIMBRIA* 2824 2002 $ 38 Mill 27,5 Mill
60 CORDELIA** 2824 2003 $ 39 Mill 29,5 Mill
61 AS CYPRIA 2824 2006 $ 40,5 Mill 36,5 Mill
62 AS CARELIA 2824 2006 $ 40,5 Mill 36,5 Mill
63 AS CLARITA 2846 2006 $ 40,5 Mill 36,5 Mill
64 AS NADIA 3586 2007 $ 44 Mill 40 Mill

Fleet value MPCC $ 1906,1 Mill 1646,85

Fleet value less 50% J/V $ 1752,475 Mill

*J/V skip i MPCC er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CORDELIA=, =AS PATRICIA=, =CARPATHIA=, =CARDONIA=, =CIMBRIA= og =AS PETULIA=

** =CORDELIA= has been sold for $ 39 mill basis dely q3 2021 (ie prompt), MPCC’s gain based on 50% (assumed less debt) is guestimated at $ 15.9 mill (according to MPCC’s q2 21 report released 19.08.21). The latter (ie $ 19.5 vs. 15.9m) has NOT been taken into account in above evaluation.


(For disclaimer, see next entry)
Redigert 22.08.2021 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
Struts
21.08.2021 kl 12:15 7542

Så var det Songa:

SONGA (now integrated in MPCC - ALL FIGURES IN $ MILL)

65 ANNE SIBUM 1036 2007 $ 17,85 15,3
66 GRETE SIBUM 1036 2008 $ 18,85 16,3
67 STEFAN SIBUM 1036 2008 $ 18,85 16,3
68 SONGA BONN 1970 2009 $ 33,5 30,75
69 SONGA NÜRNBERG 1970 2010 $ 34 31,75
70 SONGA IRIDIUM 2015 2008 $ 33 29,75
71 CITY OF BEIJING 2564 2009 $ 37,75 35
72 CITY OF SHANGHAI 2564 2009 $ 37,75 35
73 SONGA ANTOFAGASTA 2851 2008 $ 41,5 38,5
74 STRALSUND 3421 2014 $ 57 55
75 SONGA CALABRIA 4256 2010 $ 62 60

Fleet value SONGA $ 392,05 363,65 mill

Fleet value MPCC+SONGA minus J/V $ 2144,525 mill

Change in value since last: $ 257,65 mill

Disclaimer:

Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering. For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier (skjønt mindre i disse dager). Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn. Men med en så stor flåte vil i det minste gjennomsnittet komme ut noenlunde greit. Føler jeg. Som kjent går skip gjennom hovedklasse hvert 5. år, mao. vil eksempelvis skip bygget 2006 og 2011 normalt gå gjennom samme i år.
Ærligtalt
21.08.2021 kl 12:36 7764

Imponerende... Tusen takk for arbeidet du gjør her inne

At verdien av assets er opp nær 260 millioner dollar siden sist oppdatering...surrealistisk at markedet straffer dette på børs
Redigert 21.08.2021 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
Struts
21.08.2021 kl 14:10 7887

Takk! Det du skriver er egentlig det samme jeg tenkte etter melding torsdag forrige (eh, ok denne da) uke, og grunn til at jeg handlet inn så mye jeg kunne klare. Men slik er verden, og skal ikke fornekte at markedet har både rett og viser vei! Men det kommer sannsynligvis en uke etter denne også!
Redigert 21.08.2021 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2021 kl 14:23 8000

Imponerende faktaarbeid.
Så får vi håpe verdiene holder seg. Forbruksmønsteret i USA og verdenshandelen styrer den siden av saken. WTO mener mye om TRADE og her en en link, hvor kurven viser jevn økning. Finnes sikkert kurver som går videre flere år. Med taksonomi etc. så kan dette bygge seg opp til the perfect storm. Vi får se!

https://www.wto.org/english/news_e/pres21_e/pr876_e.htm

https://www.wto.org/english/news_e/pres20_e/pr862_e.htm
Redigert 21.08.2021 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
21.08.2021 kl 14:54 7971

Hjertelig takk for strålende arbeide!
Med 43 kr aksjen i flåteverdi og hurtig minkende gjeld får kursen ev bare surre rundt der den gjør og gi muligheter for ytterligere aksjekjøp til latterlig lav pris etter hvert som man får inn penger.
MPCC har en dyktig ledelse. Hadde de ment at det ville lønne seg å selge flåten for 43,- kr aksjen, dele ut pengene og legge ned hadde de sikkert gjort det. Men antar st det er enda større potensiale i å drive videre.
Slettet bruker
21.08.2021 kl 15:34 8003

Struts: Dette er verdifull nordisk/internasjonal litteraturhistorie. Takk så mye for gjengivelsen - av alle ting - på en børstråd! Veldig artig!
Redigert 21.08.2021 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
Normalone
21.08.2021 kl 16:01 8412

Struts - det prisverdig jobben du legger ned i prisingen av flåteverdien. Tusen takk! Jeg merket meg også den utrolig høye prisen på skipet som ble solgt i Q2 - og med dim siste oppdatering ligger den samlede flåteverdien langt over dagens kurs... I tillegg til at den gjennomsnittlige rateverdien lå høyere enn forventet i Q2, fremtidsutsiktene har aldri vært lysere (og virker å være i tråd med estimatene til Helg11/dato sitt regneark), kursmålene ble (som vanlig) økt av Pareto og DnB og en kan bare forestille seg hvilket kursmål som vil komme etter Q3/Q4 når ca 80 % av skipene er inne på kontrakter i 2022 og vi nærmer oss utbytte... Likevel har kursen falt med over 8 % sist uke - så det er vanskelig å skjønne hvilke forventninger investorer hadde - men som du skriver Struts, det kommer flere uker og tallene vil alltid til slutt vinne:)

Redigert 21.08.2021 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
21.08.2021 kl 16:09 8430

Ja, helt utrolig. Forlat dem for de vet ikke hva de gjør. Men en dag vil de våkne. For deres del får vi håpe det ikke er for sent.
Slettet bruker
21.08.2021 kl 16:14 8429


Bra innlegg, Normalone, er veldig enig i din vurdering av hva som vil skje for de to neste kvartalsfremleggelsene.