MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2377633

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2021 kl 16:17 13765


Bra innlegg, Normalone, er veldig enig i din vurdering av hva som vil skje for de to neste kvartalsfremleggelsene.
Londonmannen
21.08.2021 kl 16:24 13782

Jepp, ikke bare lå reelle ratene over Helg11 sine beregnede i Q2, men siden den gang har ratenivået gått kraftig opp, samtidig som MPCC har en stor andel av flåten som skal sluttes til nye kontrakter ut 2021 og i løpet av 2022. Ikke rart man snakker om en vegg av penger.

Så får vi se hvor lenge MPCC aksjen forblir på billigsalg. MPCC skal utover i 22/23/24 og trolig enda lengre gi meg et hyggelig tilskudd til pensjonen.
Normalone
21.08.2021 kl 17:26 13666

Helt riktig Londonmannen - det er fra Q3 og utover den virkelig økningen i inntekten kommer. H2021 skal hele 16 skip inn på nye kontrakter - og I 2022 er det også nesten 30 skip som skal inngå nye slutninger. Det er derfor veldig betryggende at MPCC - og det vi ellers leser av såkalte eksperter - mener at det gode markedet vil holde seg minst til langt inn i 2022 (på den måten vil nesten alle skipene gå over på nye eventyrlige kontrakter).

Vi som har fulgt med på denne tråden vet dette - og hadde ikke høyere forventninger enn rundt USD 13 000 i gjennomsnittlig rater (som faktisk ble overgått) i Q2. Det vil derimot bli en mye kraftigere økning når vi kommer til Q3 - og beskrivelsen CEO ga om fremtiden og inntektene i 2022/2023 stemmer godt med regnearket til Helg11/dato. Når kursen likefullt gikk ned denne uken, har jeg fundert hva som kan være årsaken til det. Basert på det jeg har lest flere steder, kan det faktisk virke som at flere hadde forventet at de store pengene allerede ville komme i Q2 - og at det ville utdeles utbytte raskere enn 2022. Nå har jeg gjentatt dette mange ganger før - men jeg ser fortsatt disse dippene som vi har opplevd hele veien den siste perioden som en god kjøpsanledning, og at vi er på vei til nye høyder. Kursen holder seg meget godt innenfor den positive trendkanalen - og som også sagt, jeg er helt overbevist om at meglerhusene vil heve kursmålene igjen etter Q3, Q4 mv. Ferden er etter mitt syn langt fra over:)
velkjent
21.08.2021 kl 17:54 13583

Ikke godt å vite hvilke beveggrunner MPCC har for ikke å dele ut utbytte i 2021. "Opprydding" i balansen skulle ikke tilsi en utsettelse av utbyttet. Kontantstrømmen i 2.halvår er såpass god at en dividende på en krone/aksje kan lett la seg ordne. Gjeldsgraden basert på den siste verdiberegningen av skipene, er dessuten så lav, nærmere 20%, at å låne litt mer, ville vært innenfor god aksjonærpolicy. Balansen viser riktignok en gjeldsgrad på over 60% basert på bokførte verdier, en grad som vil bli redusert til ca. 50% når Songa-skipene inkluderes, men har en tro på fremtiden, slik mange andre skipsaksjeselskap tydeligvis har når de er rause med utbyttene, er det ikke ulogisk at kursen er solgt ned av utålmodige aksjonærer, slik Normalone antyder ovenfor.
Slettet bruker
21.08.2021 kl 18:04 13563

Fra Simply Wall st.
Meglere oppgraderer sitt syn på MPC Container Ships ASA (OB: MPCC) med disse nye prognosene
AvBare Wall St.Publisert21. august 2021
OB: MPCCKilde: Shutterstock
Fester kan være på sin plass for MPC Container Ships ASA ( OB: MPCC ) aksjonærer, og analytikerne leverer en betydelig oppgradering av sine lovbestemte estimater for selskapet. Analytikerne økte inntektsestimatene sterkt, noe som tyder på en sterk forbedring av forretningsgrunnlaget.

Etter oppgraderingen er den siste konsensus for MPC Container Ships fra sine tre analytikere om inntekter på 367 millioner dollar i 2021, som hvis den oppfylles, vil være en enorm økning på 103% på salget de siste 12 månedene. Tapene forventes å gå over i overskudd snart, med analytikere som spår 0,33 dollar i resultat per aksje. Tidligere hadde analytikerne modellert inntekter på 326 millioner dollar og inntjening per aksje (EPS) på 0,24 dollar i 2021. Så vi kan se at det har vært en ganske klar økning i analytikerstemning i nyere tid, med både inntekter og inntjening per aksje mottatt et greit løft i de siste estimatene.

Se vår siste analyse for MPC Container Ships

inntjening og inntektsvekst
OB: MPCC inntjening og inntektsvekst 21. august 2021
Med disse oppgraderingene er vi ikke overrasket over å se at analytikerne har løftet sitt kursmål 5,9% til 3,45 dollar per aksje. Det kan også være lærerikt å se på omfanget av analytikerestimater, for å evaluere hvor forskjellige de ytre meningene er fra gjennomsnittet. Den mest optimistiske MPC Container Ships -analytikeren har et kursmål på 34,44 dollar per aksje, mens de mest pessimistiske verdier den til 24,05 dollar. Så vi ville ikke tildele analytikerprismål for mye troverdighet i dette tilfellet, fordi det er tydelig forskjellige meninger om hva slags ytelse denne virksomheten kan generere. Som et resultat er det kanskje ikke mulig å hente mye mening fra konsensusprismålet, som tross alt bare er et gjennomsnitt av dette brede spekteret av estimater.

En annen måte vi kan se disse estimatene er i sammenheng med det større bildet, for eksempel hvordan prognosene stabler seg opp mot tidligere resultater, og om prognosene er mer eller mindre bullish i forhold til andre selskaper i bransjen. Det er klart fra de siste estimatene at veksthastigheten til MPC Container Ships forventes å akselerere meningsfullt, med prognosen 3x årlig omsetningsvekst til slutten av 2021 merkbart raskere enn den historiske veksten på 16% pa de siste tre årene. Derimot antyder dataene våre at andre selskaper (med analytikerdekning) i en lignende bransje forventes å øke omsetningen med 12% per år. Med tanke på prognoseakselerasjonen i inntekter, er det ganske klart at MPC Container Ships forventes å vokse mye raskere enn bransjen.

Bunnlinjen
Den største takeawayen for oss fra disse nye estimatene er at analytikere oppgraderte sine estimater for inntjening per aksje, med forventet forbedret inntjeningskraft i år. De oppgraderte også inntektsestimatene for i år, og salget forventes å vokse raskere enn det bredere markedet. Gitt at konsensus ser nesten universelt bullish ut, med en betydelig økning i prognoser og et høyere prismål, kan MPC Container Ships være verdt å undersøke nærmere.

Likevel er de langsiktige utsiktene for virksomheten mye mer relevante enn neste års inntjening. Vi har anslag - fra flere MPC Container Ships -analytikere - som går ut til 2023, og du kan se dem gratis på plattformen vår her.

Selvfølgelig kan det å se selskapsledelse investere store summer i en aksje være like nyttig som å vite om analytikere oppgraderer sine estimater. Så det kan også være lurt å søke i denne gratis listen over aksjer som innsidere kjøper .

Hvis du ønsker å handle MPC-containerskip, må du åpne en konto med den rimeligste* plattformen som profesjonelle Interactive Brokers stoler på . Kundene deres fra over 200 land og territorier handler aksjer, opsjoner, futures, forex, obligasjoner og midler over hele verden fra en enkelt integrert konto.
Normalone
21.08.2021 kl 18:27 13517

Velkjent - jeg er for så vidt ikke uenig med deg ift det du skriver om utbytte, og dette tror jeg nettopp er en (om kanskje ikke hovedårsaken) til kursfallet denne uken; mange som forventet at en ville dele ut utbytte allerede nå (hvor de utålmodige valgte å selge seg). Jeg har derimot så langt ikke hatt noen grunn til å betvile at ledelsen gjør det som er til det beste for aksjonærene - og for de som er noe mer langsiktig, vil tidspunktet for når utbytte utdeles (om det skjer i 2021 eller 2022) som er avgjørende - men hvor store de til slutt vil bli - og det har så langt vært gunstig å kjøpe når disse dippene (innenfor den positive trendkanalen) kommer. Med utbytte policyen som ble uttrykt på Q2 (75 % av net profit), vil det deles ut rimelige store utbytter totalt i 2022 og 2023.
Redigert 21.08.2021 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
NetromK
21.08.2021 kl 22:27 12940

Takk for tips, fant ein del bra lesestoff med varianter av det søket :)

Elles eit lite innspel igjen, opp mot NAV berekning. Ser ut til at gjeld har stige til i overkant av $ 400 mill etter refinansieringa og det nye lånet på $ 70 mill.
Alle gjeld per 19.08.21 står i siste slide i Q2 "earnings presentation"

edit: Dei har som før i underkant av $ 50 mill i cash, så fråtrekket på 350 mill på VV så vert det vel ganske riktig som det alt står.
Med Struts nye berekning er ein vel rett i overkant av NOK 36/aksje no i NAV.

https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q2_2021_Earnings_call.pdf
Redigert 21.08.2021 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
Teps
21.08.2021 kl 23:12 12810

Clarkson TP på 40,- Noen som vet om dette stemmer evt har litt mer info?

https://twitter.com/cpahaddock/status/1428715162165448706?s=21
Kbkristi
22.08.2021 kl 09:18 12233

Tusen takk for oppdateringen Struts. Håper Inkognito innfrir din faktura. Well done :)
Helg11
22.08.2021 kl 11:40 11785

Takk Struts! Da er dette lagt inn i regnearket.
En observasjon: Økningen i skipsverdier har i det siste gjort at kursmål NAV YE22 har nærmet seg betydelig YE 22 P/E=7, her var avstanden betydelig større for et par måneder siden. Har vel med at skipsverdiene tidligere hang etter, som Constantin nevnte i earnings call. Kursmålene YE22 er nå samlet rett over/under 50-lappen. Når vi har bedre synlighet på 2023-inntjening (mars 2022?), regner jeg med vi kan switche til YE23-mål.
Alby
22.08.2021 kl 18:19 11042


Så begynner en ny uke, det blir spennende å se hva den bringer oss. Kanskje vi ser 28 igjen 😂😂
Struts
22.08.2021 kl 18:29 11190

Eh, takk til deg, Argus (mht Ibsen mm), Kbkristi, Ærligtalt, PSI, Normalone, Alby, Jack London (sry Londonmannen), Førstereis (for en haug med referater) og alle andre fine innlegg her! Beklager, men jeg endte opp med en voldsom pubreise (ingen av dem hadde Aass Pilsner) i går. Pussig nok utvidet i dag, så derfor har jeg ennå ikke tatt for meg Ernst Russ-verdier. Jeppe pleide å skylde på Nille, men jeg har altså ikke en gang henne å bebreide. Vurderte selvfølgelig å bebreide kollektivsystemet, men for en gangs skyld var alt i rute. Bare ikke denne kråka. Jeg har nedsatt synlighet fra før, men hva som vil foregå i 2023, for ikke å snakke om i morgen, må jeg med mine hyseøyne innrømme at jeg ikke er i nærheten av å visualisere. Nei, forresten nå, i akkurat den tilstanden rett før (det er meg) man aner konturene av Fata Morgana, så livnar det i lundar og lauvast det i li. I korthet, eg er attåt i heimen og kjylskapet (eller hva det heter på trøndersk) er på gløtt: Det er Aass i heimen!

Summa vepsesum (masse veps på brygga i dag): Helg & Co, dette kan dere!!
Redigert 22.08.2021 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
22.08.2021 kl 21:15 11006

He he alltid fornøyelig å lese dine innlegg!
Men jeg lurer litt på noe, altså når man har nedsatt synlighet, er man da vanskelig å få øye på...? Høres på et vis som en spennende skavank...

Jeg har kost meg med blogg i helgen, du kan vel legge ut link her sikkert, de som ikke vil titte lar jo bare være.
Struts
23.08.2021 kl 06:52 10201

Vet ikke, men til en viss grad. For som du forstår, grunnen til at jeg har blitt struts, er at jeg sier (og skriver) så vanvittig mye dumt, at jeg har et ubendelig behov for å stikke hodet i sanden. Derav mindre synlig og nedsatt syn!

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 154’ aksjer, og har med det 72.11% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Nordnet Livsforsikring ned 147’ (5,332’ totalt), The Bank of NY Mellon ned 104’ (1,154’), J.P. Morgan Bank Luxembourg minus 66’ (1,311’), Nordnet Bank ned 50’ (2,454’), Intec International (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) ned det samme (1,809’ totalt) og Clearstream Banking minus 20’ (4,259’). Ellers bare én mikroskopisk endring.

På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i to andre beholdninger med hhv. 461’ og 435’ aksjer (til resp. 925’ og 2,324’ totalt), UBS Switzerland opp 87’ (1,334’) og UBS Europe pluss 37’ (9,542’ totalt). Ellers bare et par små endringer.

PS. På oppdatert oversikt (nå) fra VPS-loggen går det bla frem at DNB Markets konto # 75 reduserer beholdningen med 143' aksjer, og har med det totalt 761' aksjer.
Redigert 23.08.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Bsci
23.08.2021 kl 07:38 10099

Kan noen svare på dette, da jeg kunne tenke å prøve å ligge inn de rater DnB referer til i sin analyse i regnearket og se hva EPS som fremkommer.
DnB ligger til grunn USD36,5 k/dag (2,8 k TEU), USD32,8 k/dag (1,8 k TEU) og USD22,0 k/dag (1,0 k 1,0 k TEU),
Jeg antar i utgangspunktet at at det er OVER gitt TEU som beregnes etter de opplyste rater ?
Dvs. 1000K > 1800TEU 22k/USD.
Fra 1801 > 2800TEU 32,8k/USD
2801 > 36,5k/USD
Normalone
23.08.2021 kl 08:02 10058

Tusen takk Struts. Hvis dette er fra torsdagen - når Q2 ble sluppet og aksjen falt med over 6 prosent - er det småaksjonærene som var største selger (Nordnet livsforsikring). Flere småaksjonærer som trodde at vi allerede i Q2 ville se de store inntektene/få utbytte (ikke satt seg godt nok inn i MPCC)?
Redigert 23.08.2021 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
23.08.2021 kl 08:31 9936

“We are looking at the potential risk of pressure on supply in terms of vessels,” he said. “We’re talking three, four or five years along the line.”

His warning was echoed by Andi Case, chief executive of Clarksons, the world’s largest shipping broker, who said the number of shipyards globally had dropped by two-thirds since 2007 to about 115. “We are miles off oversupplying the fleet,” he said.

https://amp.ft.com/content/90cf1470-8999-4a7e-8390-441305139928

Financial Times... Bør vel ha grei tillit på hva de skriver ?
Slettet bruker
23.08.2021 kl 09:07 9642

Ser ut til at det er en liten rekyl på gang. Er langt opp til forrige ukes nye kursmål fra Pareto på 34 kroner.

Vedlegger også Harpex-indexen, som beskriver rateoppgangen en ser i container-segmentet. Så få kvar enkelt gjøre sine vurderinger.

https://www.harperpetersen.com/harpex
Slettet bruker
23.08.2021 kl 09:20 9524

Arctic nytt kursmål = 33,-
dollargliset
23.08.2021 kl 09:31 9492

Kanskje har jeg ikke fulgt helt med, men ble det gitt noen tegningsrettigheter i forbindelse med oppkjøpet av Songa?
atdnshinc
23.08.2021 kl 09:40 9469

Slettet bruker skrev Arctic nytt kursmål = 33,-

MPCC: Q2 REVIEW – UPGRADE TO BUY
1) In the all-time high container market, dividends are high on MPCC’s agenda, and we estimate ~19%/~22% yield for ‘22/’23 assuming 75% payout.
2) On the back of increased estimates, reflecting MPCC’s updated charter backlog and rates for uncovered days well below current 3yr TC levels, we upgrade
MPCC to BUY from HOLD and lift our TP to NOK 33/sh from 12.6/sh.
3) Our updated TP reflects end-2023e NAV using NB parity values (marking down current fleet value by ~39%).
Struts
23.08.2021 kl 09:48 9423

Andi Case ja. Hadde en del å gjøre med ham i gamle dager. Han var ganske hissig til tider. Så vi pleide å kalle ham Nutcase!

Normalone: Vet ikke helt, min din gjetning er nok minst like god som min
Redigert 23.08.2021 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2021 kl 10:16 9369

Etter Q2 sitter da MPCC på kursmål:

Pareto: 34 kr
Arctic: 33 kr
DNB: 27 kr

Alle meglerhusene har dermed økt sine kursmål og ser potensielt større oppside som f.eks Pareto som indikerer 40 kr - om markedet står seg litt i tid. Som hele nyhetsbildet indikerer at vil skje.
Redigert 23.08.2021 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
NetromK
23.08.2021 kl 10:40 9205

Kjem nok nytt kursmål får Clarkson (31) og Fearnley (30) også vil eg tru.
Slettet bruker
23.08.2021 kl 10:44 9205


Det laveste kursmålet til Pareto på kr. 34 tilsier at det kan skje en økning på 32,5 % for å innfri dette målet.

Men, som mange her inne vet allerede, så er muligheten for å nå det andre kursmålet på kr. 40, svært god. Alle prognoser tilsier at Paretos forutsetninger for å benytte det høyeste kursmålet, blir innfridd til fulle. Og vel så det.

Og med et kursmål på kr 40 er oppsiden fra dagens kurs hele 56%.
Redigert 23.08.2021 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2021 kl 11:02 9067

Du holder det gående natt og dag ser jeg, Struts! Både i MPCC og Ernst. Meget sterk innsats, må vite!

Og når det gjelder Ernst, er det på tide igjen å gjøre nye lesere oppmerksomme på at det tyske selskapet Ernst Russ AG eier en del containerskip, helt og delvis, derfor omtalen her. Selskapet gikk ut med en prewarning i forrige uke, med meget gode nyheter to-tre uker før resultatfremleggelsen den 6. september. Helg11 har nettopp redigert regnearket på den siden som står nederst til høyre dersom du benytter PC, under tittelsen PER review MPCC ER. (Obs! Det er redigering på gang eller en feil idet enkelte tall er feil for øyeblikket!)

Dette er en sammenligning mellom de to selskapene MPC og Ernst. Og av regnearket vil du se at Ernst har et potensial på cirka 430 % for å nå en PE på 7.
MPC har fortsatt et stort potensial, mens Ernst sitt potensial er helt eventyrlig.

Vil bare gjøre oppmerksom på dette idet vi vet at det er mange hundre, om ikke tusen, norske investorer i Ernst bare fra Nordnet, mye på grunn av innsatsen fra Helg11 og Struts med å regne ut selskapets verdier.

For å si det på en annen måte: Vi som er inne i MPC er "i samme båt".....

Hvis du kobler deg på Ernst, befinner tråden seg her inne på "shipping" og kan følges parallelt med MPC. Det er litt spesielt fordi mange av de samme bidragsyterne på Kbkristis tråd om MPC går igjen i tråden til Ernst. Og har investert i Ernst. Som jeg; omtrent 15% av den totale aksjeporteføljen som kun utgjør MPC og Ernst!!

Årets herligste investeringer!

Haussing?? Neida......

Redigering: Huff, nå ble det jo ganske enkelt en haussing, likevel. Jeg skal skjerpe meg! Omtalen som "Årets herligste investeringer" var en rent personlig vurdering! Shame on me!
Redigert 23.08.2021 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Normalone
23.08.2021 kl 11:25 8907

Ja - alle kursmålene ligger over dagens kurs, og det kommer sikkert også oppdatering fra flere meglerhus (Clarkson og Fearnley). Det som er viktigst for min del er at ALLE meglerhusene igjen er nødt til å øke kursmålene, hvilket de har gjort hele veien, og dersom utviklingen fortsetter slik CEO uttrykte på Q2 tilsier alt at kursmålene blir økt igjen etter Q3 og Q4, hvor vi virkelig vil begynne og se effektene av det eventyrlige markedet vi nå er inne i (og som mange mener vil fortsette lenge).
Hardly
23.08.2021 kl 12:12 8611

Etter Q2 sitter da MPCC på kursmål:

Pareto: 34 kr
Arctic: 33 kr
DNB: 27 kr
Hardly: 45 kr pr 01.03.2022
Slettet bruker
23.08.2021 kl 13:51 8146

Som predikert her på tråden, skipsverdiene skyter i været.

«Value of the global merchant fleet hits a new all-time high»

https://splash247.com/value-of-the-global-merchant-fleet-hits-a-new-all-time-high/
Redigert 23.08.2021 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
atdnshinc
23.08.2021 kl 16:04 7497

Flott artikkel i Tradewinds i dag - de av oss som har tålmodighet blir belønnet ... Befraktere slutter nå skip som kommer åpen i 2022 for å sikre seg tonnasje:
++++
CMA CGM and MSC hoover up tonnage as attention shifts to 2022
Charter market sees vessels starting to be booked for positions next year

By Ian Lewis

in London
Mediterranean Shipping Co (MSC) continues to raid the secondhand market while its liner operator rivals are snapping-up chartered tonnage for delivery next year.
The Swiss containership giant has acquired the 3,700-teu teu Xin Feng Yangzijiang (built 2002) from Chinese owners for $30m, according to European shipbrokers.
That points to a chunky profit for Chinese logistics company Trawind Shipping, which paid just over $6m for the vessel in May 2017.
The Xin Feng Yangzijiang has been operated by the Dalian-based company as one of eight container vessels it owns and operates in the Chinese domestic trades.
The ship's sale continues an impressive acquisition spree by MSC that has left it as the buyer of around 100 secondhand containerships in the past year.

CMA CGM buys trio
MSC is facing competition from rival liners including France's CMA CGM.
The French operator, which like MSC would not comment on reported transactions, is reported to have picked up three classic panamax boxships en-bloc from Switzerland-based Niki Shipping.
The 4,900-teu sisters Ital Libera, Ital Lirica and Ital Lunare (all built 2007) have been purchased for an undisclosed price, brokers said.
Analyst MSI Horizon estimates the value of the three vessels to be around $61m each in the current market.

Eyes turn to 2022

The acquisitions come as more containerships are fixed with forward charters beginning in 2022.
In recent days, several vessels have been fixed for positions in the first half of next year, a process that does not normally begin until the fourth quarter of the year, brokers said.
They said Greek shipowner Danaos has fixed the 8,073-teu Phoebe (built 2005) to Singapore-based operator Pacific International Lines (PIL), with delivery taking place as late as September 2022.
PIL will take the the vessel for four years at a reported rate of $55,000 per day.
The forward fixtures reflect the dearth of tonnage coming open in the remainder of the year.
Danish giant AP Moller-Maersk is believed to have extended the 4,253-teu Synergy Oakland (built 2009) for three years at $51,000 per day.
But the vessel is one of the last vessels of this size coming open in the charter market this year, according to brokers.

Cosco enters the fray
Other liner operators seeking tonnage for delivery next year include China's Cosco Shipping Line, which has chartered three handymax boxships from Danaos.
The carrier has secured the 3,398-teu Express Spain, Express Black Sea (built 2011) and 3,314-teu Colombo (built 2004) for deliveries starting in the first quarter of 2022.
Rates are reported to be around $40,000 per day over the period.
Greek boxship owner Danaos, headed by chief executive John Coustas, is fixing ships for charters starting in 2022. Photo: Marine Money
Cosco is also reported to be taking older ships with forward delivery early next year.
The company has fixed the 2,174-teu Stride (built 1997) from Danaos for three years at $26,000 per day.
Four sisterships are understood to have been fixed on similar terms at rates up to $30,000 per day.
That demonstrates that “in this crazy market” even ships which have been clear scrap candidates a year ago can secure a charter income worth about $30m, notes shipbroker Harper Petersen.
Other forward fixtures have been agreed a slight discount to the price paid for prompt tonnage.
The 1,700-teu AS Selina (built 2012) has been taken by Maersk for three years at $29,500 per day, which is around $1,000 per day lower than the prompt rate

PSI- Investor
23.08.2021 kl 16:58 7193

Fin artikkel, takk!
viggi87
23.08.2021 kl 17:20 7080

Det betyr at prisen som MPCC fikk for JV-skipet på 2800 TEU som selges i oktober(?) slettes ikke er verst når vi sammenlignee med alder og størrelse rapportert i artikkelen. En x-faktor er jo selvsagt om disse er solgt charterfrie på leveringstidspunktet; noe som betyr en del. AS Selina har gått meg hus forbi. Skulle likt å vite hvor langt frem i tid det er før charteravtala starter.
Kaga
23.08.2021 kl 18:08 6868

Artikkelen i TradeWinds er nok en "bekreftelse" på det svært positive bildet de fleste her inne har på månedene fremover. Med stadig mer "desperasjon" og forward fixing så tipper jeg mange av de 15 skipene som skal på nye kontrakter i Q1 og Q2 i 2022 allerede er sluttet på nye kontrakter før dette året er omme. De 16 skipene som gjenstår å sluttes i Q3 / Q4 i år, jobbes det nok med, "as we speak". Vi snakker 31 skip som i de nærmeste månedene skal sluttes til historisk høye rater. Regnearket til Helg11 kommer til å bli ellevill lesing når disse slutningen blir kjent i markedet.
Kaga
23.08.2021 kl 18:16 6588

Artikkelen i TradeWinds er nok en "bekreftelse" på det svært positive bildet de fleste her inne har på månedene fremover. Med stadig mer "desperasjon" og forward fixing så tipper jeg mange av de 15 skipene som skal på nye kontrakter i Q1 og Q2 i 2022 allerede er sluttet på nye kontrakter før dette året er omme. De 16 skipene som gjenstår å sluttes i Q3 / Q4 i år, jobbes det nok med, "as we speak". Vi snakker 31 skip som i de nærmeste månedene skal sluttes til historisk høye rater. Regnearket til Helg11 kommer til å bli ellevill lesing når disse slutningen blir kjent i markedet
Redigert 23.08.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Normalone
23.08.2021 kl 18:36 6524

Takk for at du deler artikkelen atdnschinc! Det du nevner Kaga ift forward fixing og tidspunkt for inngåelse av kontrakter, har Constantin også poengtert - at praksisen har endret seg ved at en nå inngår nye slutninger på et tidligere tidspunkt. Det har vi også sett flere eksempler på - så jeg tror i likhet med deg at MPCC veldig snart vil ha sluttet nye kontrakter for nevnte 16 skip, samt at det mest sannsynlig vil inngås kontrakter for de 15 skipene V22 innen årets slutt.

For de som har interesse av mer det tekniske, vil en ved å zoome ut se at vi har fått høyere bunner/topper - så får alle selv vurdere om det tekniske/fundamentale tilsier at den neste toppen blir høyere enn den forrige (og at vi fortsetter innenfor den positive trendkanalen).
Redigert 23.08.2021 kl 18:39 Du må logge inn for å svare
velkjent
23.08.2021 kl 18:40 6507

Jeg tror Helg11 allerede har gitt gode estimater for fremtidige rater i regnearket, så den "elleville lesingen" må vel komme av nye kortsiktige slutninger i $100.000-klassen.