MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Helg11
22.08.2021 kl 11:40
12107
Takk Struts! Da er dette lagt inn i regnearket.
En observasjon: Økningen i skipsverdier har i det siste gjort at kursmål NAV YE22 har nærmet seg betydelig YE 22 P/E=7, her var avstanden betydelig større for et par måneder siden. Har vel med at skipsverdiene tidligere hang etter, som Constantin nevnte i earnings call. Kursmålene YE22 er nå samlet rett over/under 50-lappen. Når vi har bedre synlighet på 2023-inntjening (mars 2022?), regner jeg med vi kan switche til YE23-mål.
En observasjon: Økningen i skipsverdier har i det siste gjort at kursmål NAV YE22 har nærmet seg betydelig YE 22 P/E=7, her var avstanden betydelig større for et par måneder siden. Har vel med at skipsverdiene tidligere hang etter, som Constantin nevnte i earnings call. Kursmålene YE22 er nå samlet rett over/under 50-lappen. Når vi har bedre synlighet på 2023-inntjening (mars 2022?), regner jeg med vi kan switche til YE23-mål.
Alby
22.08.2021 kl 18:19
11364
Så begynner en ny uke, det blir spennende å se hva den bringer oss. Kanskje vi ser 28 igjen 😂😂
Struts
22.08.2021 kl 18:29
11512
Eh, takk til deg, Argus (mht Ibsen mm), Kbkristi, Ærligtalt, PSI, Normalone, Alby, Jack London (sry Londonmannen), Førstereis (for en haug med referater) og alle andre fine innlegg her! Beklager, men jeg endte opp med en voldsom pubreise (ingen av dem hadde Aass Pilsner) i går. Pussig nok utvidet i dag, så derfor har jeg ennå ikke tatt for meg Ernst Russ-verdier. Jeppe pleide å skylde på Nille, men jeg har altså ikke en gang henne å bebreide. Vurderte selvfølgelig å bebreide kollektivsystemet, men for en gangs skyld var alt i rute. Bare ikke denne kråka. Jeg har nedsatt synlighet fra før, men hva som vil foregå i 2023, for ikke å snakke om i morgen, må jeg med mine hyseøyne innrømme at jeg ikke er i nærheten av å visualisere. Nei, forresten nå, i akkurat den tilstanden rett før (det er meg) man aner konturene av Fata Morgana, så livnar det i lundar og lauvast det i li. I korthet, eg er attåt i heimen og kjylskapet (eller hva det heter på trøndersk) er på gløtt: Det er Aass i heimen!
Summa vepsesum (masse veps på brygga i dag): Helg & Co, dette kan dere!!
Summa vepsesum (masse veps på brygga i dag): Helg & Co, dette kan dere!!
Redigert 22.08.2021 kl 18:29
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
22.08.2021 kl 21:15
11328
He he alltid fornøyelig å lese dine innlegg!
Men jeg lurer litt på noe, altså når man har nedsatt synlighet, er man da vanskelig å få øye på...? Høres på et vis som en spennende skavank...
Jeg har kost meg med blogg i helgen, du kan vel legge ut link her sikkert, de som ikke vil titte lar jo bare være.
Men jeg lurer litt på noe, altså når man har nedsatt synlighet, er man da vanskelig å få øye på...? Høres på et vis som en spennende skavank...
Jeg har kost meg med blogg i helgen, du kan vel legge ut link her sikkert, de som ikke vil titte lar jo bare være.
Struts
23.08.2021 kl 06:52
10523
Vet ikke, men til en viss grad. For som du forstår, grunnen til at jeg har blitt struts, er at jeg sier (og skriver) så vanvittig mye dumt, at jeg har et ubendelig behov for å stikke hodet i sanden. Derav mindre synlig og nedsatt syn!
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 øker med 154’ aksjer, og har med det 72.11% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Nordnet Livsforsikring ned 147’ (5,332’ totalt), The Bank of NY Mellon ned 104’ (1,154’), J.P. Morgan Bank Luxembourg minus 66’ (1,311’), Nordnet Bank ned 50’ (2,454’), Intec International (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) ned det samme (1,809’ totalt) og Clearstream Banking minus 20’ (4,259’). Ellers bare én mikroskopisk endring.
På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i to andre beholdninger med hhv. 461’ og 435’ aksjer (til resp. 925’ og 2,324’ totalt), UBS Switzerland opp 87’ (1,334’) og UBS Europe pluss 37’ (9,542’ totalt). Ellers bare et par små endringer.
PS. På oppdatert oversikt (nå) fra VPS-loggen går det bla frem at DNB Markets konto # 75 reduserer beholdningen med 143' aksjer, og har med det totalt 761' aksjer.
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 øker med 154’ aksjer, og har med det 72.11% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Nordnet Livsforsikring ned 147’ (5,332’ totalt), The Bank of NY Mellon ned 104’ (1,154’), J.P. Morgan Bank Luxembourg minus 66’ (1,311’), Nordnet Bank ned 50’ (2,454’), Intec International (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) ned det samme (1,809’ totalt) og Clearstream Banking minus 20’ (4,259’). Ellers bare én mikroskopisk endring.
På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i to andre beholdninger med hhv. 461’ og 435’ aksjer (til resp. 925’ og 2,324’ totalt), UBS Switzerland opp 87’ (1,334’) og UBS Europe pluss 37’ (9,542’ totalt). Ellers bare et par små endringer.
PS. På oppdatert oversikt (nå) fra VPS-loggen går det bla frem at DNB Markets konto # 75 reduserer beholdningen med 143' aksjer, og har med det totalt 761' aksjer.
Redigert 23.08.2021 kl 07:34
Du må logge inn for å svare
Bsci
23.08.2021 kl 07:38
10421
Kan noen svare på dette, da jeg kunne tenke å prøve å ligge inn de rater DnB referer til i sin analyse i regnearket og se hva EPS som fremkommer.
DnB ligger til grunn USD36,5 k/dag (2,8 k TEU), USD32,8 k/dag (1,8 k TEU) og USD22,0 k/dag (1,0 k 1,0 k TEU),
Jeg antar i utgangspunktet at at det er OVER gitt TEU som beregnes etter de opplyste rater ?
Dvs. 1000K > 1800TEU 22k/USD.
Fra 1801 > 2800TEU 32,8k/USD
2801 > 36,5k/USD
DnB ligger til grunn USD36,5 k/dag (2,8 k TEU), USD32,8 k/dag (1,8 k TEU) og USD22,0 k/dag (1,0 k 1,0 k TEU),
Jeg antar i utgangspunktet at at det er OVER gitt TEU som beregnes etter de opplyste rater ?
Dvs. 1000K > 1800TEU 22k/USD.
Fra 1801 > 2800TEU 32,8k/USD
2801 > 36,5k/USD
Normalone
23.08.2021 kl 08:02
10380
Tusen takk Struts. Hvis dette er fra torsdagen - når Q2 ble sluppet og aksjen falt med over 6 prosent - er det småaksjonærene som var største selger (Nordnet livsforsikring). Flere småaksjonærer som trodde at vi allerede i Q2 ville se de store inntektene/få utbytte (ikke satt seg godt nok inn i MPCC)?
Redigert 23.08.2021 kl 08:02
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
23.08.2021 kl 08:31
10258
“We are looking at the potential risk of pressure on supply in terms of vessels,” he said. “We’re talking three, four or five years along the line.”
His warning was echoed by Andi Case, chief executive of Clarksons, the world’s largest shipping broker, who said the number of shipyards globally had dropped by two-thirds since 2007 to about 115. “We are miles off oversupplying the fleet,” he said.
https://amp.ft.com/content/90cf1470-8999-4a7e-8390-441305139928
Financial Times... Bør vel ha grei tillit på hva de skriver ?
His warning was echoed by Andi Case, chief executive of Clarksons, the world’s largest shipping broker, who said the number of shipyards globally had dropped by two-thirds since 2007 to about 115. “We are miles off oversupplying the fleet,” he said.
https://amp.ft.com/content/90cf1470-8999-4a7e-8390-441305139928
Financial Times... Bør vel ha grei tillit på hva de skriver ?
Ser ut til at det er en liten rekyl på gang. Er langt opp til forrige ukes nye kursmål fra Pareto på 34 kroner.
Vedlegger også Harpex-indexen, som beskriver rateoppgangen en ser i container-segmentet. Så få kvar enkelt gjøre sine vurderinger.
https://www.harperpetersen.com/harpex
Vedlegger også Harpex-indexen, som beskriver rateoppgangen en ser i container-segmentet. Så få kvar enkelt gjøre sine vurderinger.
https://www.harperpetersen.com/harpex
dollargliset
23.08.2021 kl 09:31
9814
Kanskje har jeg ikke fulgt helt med, men ble det gitt noen tegningsrettigheter i forbindelse med oppkjøpet av Songa?
atdnshinc
23.08.2021 kl 09:40
9791
Slettet brukerskrev Arctic nytt kursmål = 33,-
MPCC: Q2 REVIEW – UPGRADE TO BUY
1) In the all-time high container market, dividends are high on MPCC’s agenda, and we estimate ~19%/~22% yield for ‘22/’23 assuming 75% payout.
2) On the back of increased estimates, reflecting MPCC’s updated charter backlog and rates for uncovered days well below current 3yr TC levels, we upgrade
MPCC to BUY from HOLD and lift our TP to NOK 33/sh from 12.6/sh.
3) Our updated TP reflects end-2023e NAV using NB parity values (marking down current fleet value by ~39%).
Struts
23.08.2021 kl 09:48
9745
Andi Case ja. Hadde en del å gjøre med ham i gamle dager. Han var ganske hissig til tider. Så vi pleide å kalle ham Nutcase!
Normalone: Vet ikke helt, min din gjetning er nok minst like god som min
Normalone: Vet ikke helt, min din gjetning er nok minst like god som min
Redigert 23.08.2021 kl 09:48
Du må logge inn for å svare
Etter Q2 sitter da MPCC på kursmål:
Pareto: 34 kr
Arctic: 33 kr
DNB: 27 kr
Alle meglerhusene har dermed økt sine kursmål og ser potensielt større oppside som f.eks Pareto som indikerer 40 kr - om markedet står seg litt i tid. Som hele nyhetsbildet indikerer at vil skje.
Pareto: 34 kr
Arctic: 33 kr
DNB: 27 kr
Alle meglerhusene har dermed økt sine kursmål og ser potensielt større oppside som f.eks Pareto som indikerer 40 kr - om markedet står seg litt i tid. Som hele nyhetsbildet indikerer at vil skje.
Redigert 23.08.2021 kl 10:23
Du må logge inn for å svare
NetromK
23.08.2021 kl 10:40
9527
Kjem nok nytt kursmål får Clarkson (31) og Fearnley (30) også vil eg tru.
Det laveste kursmålet til Pareto på kr. 34 tilsier at det kan skje en økning på 32,5 % for å innfri dette målet.
Men, som mange her inne vet allerede, så er muligheten for å nå det andre kursmålet på kr. 40, svært god. Alle prognoser tilsier at Paretos forutsetninger for å benytte det høyeste kursmålet, blir innfridd til fulle. Og vel så det.
Og med et kursmål på kr 40 er oppsiden fra dagens kurs hele 56%.
Redigert 23.08.2021 kl 10:45
Du må logge inn for å svare
Du holder det gående natt og dag ser jeg, Struts! Både i MPCC og Ernst. Meget sterk innsats, må vite!
Og når det gjelder Ernst, er det på tide igjen å gjøre nye lesere oppmerksomme på at det tyske selskapet Ernst Russ AG eier en del containerskip, helt og delvis, derfor omtalen her. Selskapet gikk ut med en prewarning i forrige uke, med meget gode nyheter to-tre uker før resultatfremleggelsen den 6. september. Helg11 har nettopp redigert regnearket på den siden som står nederst til høyre dersom du benytter PC, under tittelsen PER review MPCC ER. (Obs! Det er redigering på gang eller en feil idet enkelte tall er feil for øyeblikket!)
Dette er en sammenligning mellom de to selskapene MPC og Ernst. Og av regnearket vil du se at Ernst har et potensial på cirka 430 % for å nå en PE på 7.
MPC har fortsatt et stort potensial, mens Ernst sitt potensial er helt eventyrlig.
Vil bare gjøre oppmerksom på dette idet vi vet at det er mange hundre, om ikke tusen, norske investorer i Ernst bare fra Nordnet, mye på grunn av innsatsen fra Helg11 og Struts med å regne ut selskapets verdier.
For å si det på en annen måte: Vi som er inne i MPC er "i samme båt".....
Hvis du kobler deg på Ernst, befinner tråden seg her inne på "shipping" og kan følges parallelt med MPC. Det er litt spesielt fordi mange av de samme bidragsyterne på Kbkristis tråd om MPC går igjen i tråden til Ernst. Og har investert i Ernst. Som jeg; omtrent 15% av den totale aksjeporteføljen som kun utgjør MPC og Ernst!!
Årets herligste investeringer!
Haussing?? Neida......
Redigering: Huff, nå ble det jo ganske enkelt en haussing, likevel. Jeg skal skjerpe meg! Omtalen som "Årets herligste investeringer" var en rent personlig vurdering! Shame on me!
Og når det gjelder Ernst, er det på tide igjen å gjøre nye lesere oppmerksomme på at det tyske selskapet Ernst Russ AG eier en del containerskip, helt og delvis, derfor omtalen her. Selskapet gikk ut med en prewarning i forrige uke, med meget gode nyheter to-tre uker før resultatfremleggelsen den 6. september. Helg11 har nettopp redigert regnearket på den siden som står nederst til høyre dersom du benytter PC, under tittelsen PER review MPCC ER. (Obs! Det er redigering på gang eller en feil idet enkelte tall er feil for øyeblikket!)
Dette er en sammenligning mellom de to selskapene MPC og Ernst. Og av regnearket vil du se at Ernst har et potensial på cirka 430 % for å nå en PE på 7.
MPC har fortsatt et stort potensial, mens Ernst sitt potensial er helt eventyrlig.
Vil bare gjøre oppmerksom på dette idet vi vet at det er mange hundre, om ikke tusen, norske investorer i Ernst bare fra Nordnet, mye på grunn av innsatsen fra Helg11 og Struts med å regne ut selskapets verdier.
For å si det på en annen måte: Vi som er inne i MPC er "i samme båt".....
Hvis du kobler deg på Ernst, befinner tråden seg her inne på "shipping" og kan følges parallelt med MPC. Det er litt spesielt fordi mange av de samme bidragsyterne på Kbkristis tråd om MPC går igjen i tråden til Ernst. Og har investert i Ernst. Som jeg; omtrent 15% av den totale aksjeporteføljen som kun utgjør MPC og Ernst!!
Årets herligste investeringer!
Haussing?? Neida......
Redigering: Huff, nå ble det jo ganske enkelt en haussing, likevel. Jeg skal skjerpe meg! Omtalen som "Årets herligste investeringer" var en rent personlig vurdering! Shame on me!
Redigert 23.08.2021 kl 11:07
Du må logge inn for å svare
Normalone
23.08.2021 kl 11:25
9229
Ja - alle kursmålene ligger over dagens kurs, og det kommer sikkert også oppdatering fra flere meglerhus (Clarkson og Fearnley). Det som er viktigst for min del er at ALLE meglerhusene igjen er nødt til å øke kursmålene, hvilket de har gjort hele veien, og dersom utviklingen fortsetter slik CEO uttrykte på Q2 tilsier alt at kursmålene blir økt igjen etter Q3 og Q4, hvor vi virkelig vil begynne og se effektene av det eventyrlige markedet vi nå er inne i (og som mange mener vil fortsette lenge).
Hardly
23.08.2021 kl 12:12
8933
Etter Q2 sitter da MPCC på kursmål:
Pareto: 34 kr
Arctic: 33 kr
DNB: 27 kr
Hardly: 45 kr pr 01.03.2022
Pareto: 34 kr
Arctic: 33 kr
DNB: 27 kr
Hardly: 45 kr pr 01.03.2022
Som predikert her på tråden, skipsverdiene skyter i været.
«Value of the global merchant fleet hits a new all-time high»
https://splash247.com/value-of-the-global-merchant-fleet-hits-a-new-all-time-high/
«Value of the global merchant fleet hits a new all-time high»
https://splash247.com/value-of-the-global-merchant-fleet-hits-a-new-all-time-high/
Redigert 23.08.2021 kl 13:51
Du må logge inn for å svare
atdnshinc
23.08.2021 kl 16:04
7819
Flott artikkel i Tradewinds i dag - de av oss som har tålmodighet blir belønnet ... Befraktere slutter nå skip som kommer åpen i 2022 for å sikre seg tonnasje:
++++
CMA CGM and MSC hoover up tonnage as attention shifts to 2022
Charter market sees vessels starting to be booked for positions next year
By Ian Lewis
in London
Mediterranean Shipping Co (MSC) continues to raid the secondhand market while its liner operator rivals are snapping-up chartered tonnage for delivery next year.
The Swiss containership giant has acquired the 3,700-teu teu Xin Feng Yangzijiang (built 2002) from Chinese owners for $30m, according to European shipbrokers.
That points to a chunky profit for Chinese logistics company Trawind Shipping, which paid just over $6m for the vessel in May 2017.
The Xin Feng Yangzijiang has been operated by the Dalian-based company as one of eight container vessels it owns and operates in the Chinese domestic trades.
The ship's sale continues an impressive acquisition spree by MSC that has left it as the buyer of around 100 secondhand containerships in the past year.
CMA CGM buys trio
MSC is facing competition from rival liners including France's CMA CGM.
The French operator, which like MSC would not comment on reported transactions, is reported to have picked up three classic panamax boxships en-bloc from Switzerland-based Niki Shipping.
The 4,900-teu sisters Ital Libera, Ital Lirica and Ital Lunare (all built 2007) have been purchased for an undisclosed price, brokers said.
Analyst MSI Horizon estimates the value of the three vessels to be around $61m each in the current market.
Eyes turn to 2022
The acquisitions come as more containerships are fixed with forward charters beginning in 2022.
In recent days, several vessels have been fixed for positions in the first half of next year, a process that does not normally begin until the fourth quarter of the year, brokers said.
They said Greek shipowner Danaos has fixed the 8,073-teu Phoebe (built 2005) to Singapore-based operator Pacific International Lines (PIL), with delivery taking place as late as September 2022.
PIL will take the the vessel for four years at a reported rate of $55,000 per day.
The forward fixtures reflect the dearth of tonnage coming open in the remainder of the year.
Danish giant AP Moller-Maersk is believed to have extended the 4,253-teu Synergy Oakland (built 2009) for three years at $51,000 per day.
But the vessel is one of the last vessels of this size coming open in the charter market this year, according to brokers.
Cosco enters the fray
Other liner operators seeking tonnage for delivery next year include China's Cosco Shipping Line, which has chartered three handymax boxships from Danaos.
The carrier has secured the 3,398-teu Express Spain, Express Black Sea (built 2011) and 3,314-teu Colombo (built 2004) for deliveries starting in the first quarter of 2022.
Rates are reported to be around $40,000 per day over the period.
Greek boxship owner Danaos, headed by chief executive John Coustas, is fixing ships for charters starting in 2022. Photo: Marine Money
Cosco is also reported to be taking older ships with forward delivery early next year.
The company has fixed the 2,174-teu Stride (built 1997) from Danaos for three years at $26,000 per day.
Four sisterships are understood to have been fixed on similar terms at rates up to $30,000 per day.
That demonstrates that “in this crazy market” even ships which have been clear scrap candidates a year ago can secure a charter income worth about $30m, notes shipbroker Harper Petersen.
Other forward fixtures have been agreed a slight discount to the price paid for prompt tonnage.
The 1,700-teu AS Selina (built 2012) has been taken by Maersk for three years at $29,500 per day, which is around $1,000 per day lower than the prompt rate
++++
CMA CGM and MSC hoover up tonnage as attention shifts to 2022
Charter market sees vessels starting to be booked for positions next year
By Ian Lewis
in London
Mediterranean Shipping Co (MSC) continues to raid the secondhand market while its liner operator rivals are snapping-up chartered tonnage for delivery next year.
The Swiss containership giant has acquired the 3,700-teu teu Xin Feng Yangzijiang (built 2002) from Chinese owners for $30m, according to European shipbrokers.
That points to a chunky profit for Chinese logistics company Trawind Shipping, which paid just over $6m for the vessel in May 2017.
The Xin Feng Yangzijiang has been operated by the Dalian-based company as one of eight container vessels it owns and operates in the Chinese domestic trades.
The ship's sale continues an impressive acquisition spree by MSC that has left it as the buyer of around 100 secondhand containerships in the past year.
CMA CGM buys trio
MSC is facing competition from rival liners including France's CMA CGM.
The French operator, which like MSC would not comment on reported transactions, is reported to have picked up three classic panamax boxships en-bloc from Switzerland-based Niki Shipping.
The 4,900-teu sisters Ital Libera, Ital Lirica and Ital Lunare (all built 2007) have been purchased for an undisclosed price, brokers said.
Analyst MSI Horizon estimates the value of the three vessels to be around $61m each in the current market.
Eyes turn to 2022
The acquisitions come as more containerships are fixed with forward charters beginning in 2022.
In recent days, several vessels have been fixed for positions in the first half of next year, a process that does not normally begin until the fourth quarter of the year, brokers said.
They said Greek shipowner Danaos has fixed the 8,073-teu Phoebe (built 2005) to Singapore-based operator Pacific International Lines (PIL), with delivery taking place as late as September 2022.
PIL will take the the vessel for four years at a reported rate of $55,000 per day.
The forward fixtures reflect the dearth of tonnage coming open in the remainder of the year.
Danish giant AP Moller-Maersk is believed to have extended the 4,253-teu Synergy Oakland (built 2009) for three years at $51,000 per day.
But the vessel is one of the last vessels of this size coming open in the charter market this year, according to brokers.
Cosco enters the fray
Other liner operators seeking tonnage for delivery next year include China's Cosco Shipping Line, which has chartered three handymax boxships from Danaos.
The carrier has secured the 3,398-teu Express Spain, Express Black Sea (built 2011) and 3,314-teu Colombo (built 2004) for deliveries starting in the first quarter of 2022.
Rates are reported to be around $40,000 per day over the period.
Greek boxship owner Danaos, headed by chief executive John Coustas, is fixing ships for charters starting in 2022. Photo: Marine Money
Cosco is also reported to be taking older ships with forward delivery early next year.
The company has fixed the 2,174-teu Stride (built 1997) from Danaos for three years at $26,000 per day.
Four sisterships are understood to have been fixed on similar terms at rates up to $30,000 per day.
That demonstrates that “in this crazy market” even ships which have been clear scrap candidates a year ago can secure a charter income worth about $30m, notes shipbroker Harper Petersen.
Other forward fixtures have been agreed a slight discount to the price paid for prompt tonnage.
The 1,700-teu AS Selina (built 2012) has been taken by Maersk for three years at $29,500 per day, which is around $1,000 per day lower than the prompt rate
viggi87
23.08.2021 kl 17:20
7402
Det betyr at prisen som MPCC fikk for JV-skipet på 2800 TEU som selges i oktober(?) slettes ikke er verst når vi sammenlignee med alder og størrelse rapportert i artikkelen. En x-faktor er jo selvsagt om disse er solgt charterfrie på leveringstidspunktet; noe som betyr en del. AS Selina har gått meg hus forbi. Skulle likt å vite hvor langt frem i tid det er før charteravtala starter.
Kaga
23.08.2021 kl 18:08
7190
Artikkelen i TradeWinds er nok en "bekreftelse" på det svært positive bildet de fleste her inne har på månedene fremover. Med stadig mer "desperasjon" og forward fixing så tipper jeg mange av de 15 skipene som skal på nye kontrakter i Q1 og Q2 i 2022 allerede er sluttet på nye kontrakter før dette året er omme. De 16 skipene som gjenstår å sluttes i Q3 / Q4 i år, jobbes det nok med, "as we speak". Vi snakker 31 skip som i de nærmeste månedene skal sluttes til historisk høye rater. Regnearket til Helg11 kommer til å bli ellevill lesing når disse slutningen blir kjent i markedet.
Kaga
23.08.2021 kl 18:16
6781
Artikkelen i TradeWinds er nok en "bekreftelse" på det svært positive bildet de fleste her inne har på månedene fremover. Med stadig mer "desperasjon" og forward fixing så tipper jeg mange av de 15 skipene som skal på nye kontrakter i Q1 og Q2 i 2022 allerede er sluttet på nye kontrakter før dette året er omme. De 16 skipene som gjenstår å sluttes i Q3 / Q4 i år, jobbes det nok med, "as we speak". Vi snakker 31 skip som i de nærmeste månedene skal sluttes til historisk høye rater. Regnearket til Helg11 kommer til å bli ellevill lesing når disse slutningen blir kjent i markedet
Redigert 23.08.2021 kl 19:53
Du må logge inn for å svare
Normalone
23.08.2021 kl 18:36
6717
Takk for at du deler artikkelen atdnschinc! Det du nevner Kaga ift forward fixing og tidspunkt for inngåelse av kontrakter, har Constantin også poengtert - at praksisen har endret seg ved at en nå inngår nye slutninger på et tidligere tidspunkt. Det har vi også sett flere eksempler på - så jeg tror i likhet med deg at MPCC veldig snart vil ha sluttet nye kontrakter for nevnte 16 skip, samt at det mest sannsynlig vil inngås kontrakter for de 15 skipene V22 innen årets slutt.
For de som har interesse av mer det tekniske, vil en ved å zoome ut se at vi har fått høyere bunner/topper - så får alle selv vurdere om det tekniske/fundamentale tilsier at den neste toppen blir høyere enn den forrige (og at vi fortsetter innenfor den positive trendkanalen).
For de som har interesse av mer det tekniske, vil en ved å zoome ut se at vi har fått høyere bunner/topper - så får alle selv vurdere om det tekniske/fundamentale tilsier at den neste toppen blir høyere enn den forrige (og at vi fortsetter innenfor den positive trendkanalen).
Redigert 23.08.2021 kl 18:39
Du må logge inn for å svare
velkjent
23.08.2021 kl 18:40
6700
Jeg tror Helg11 allerede har gitt gode estimater for fremtidige rater i regnearket, så den "elleville lesingen" må vel komme av nye kortsiktige slutninger i $100.000-klassen.
muri
23.08.2021 kl 19:13
8547
Ser Pareto hever kursmålet til 34 kr på MPCC. Fikk en del ledig kapital så tenkte meg inn denne uka. Hva tror dere som følger denne tett om videre fremgang.
Kbkristi
23.08.2021 kl 19:26
8537
dato kom med denne 19.8.21:
AS Selina, som er på kontrakt med Hapaq-Lloyd til oktober, med opsjon ut desember, har nå fått kontrakt med Maersk fra desember, til nov24/jan25 (første vi ser av 2025 på kontrakter :-), med rate 29 500 USD .
AS Selina, som er på kontrakt med Hapaq-Lloyd til oktober, med opsjon ut desember, har nå fått kontrakt med Maersk fra desember, til nov24/jan25 (første vi ser av 2025 på kontrakter :-), med rate 29 500 USD .
Normalone
23.08.2021 kl 19:37
8668
Du finner veldig mye informasjon om Cointaner markedet og MPCC på denne tråden - hvor jeg særlig anbefaler deg å se på regnearket til Helg11/dato (ligger øverst i denne tråden) som oppdateres løpende og "utskrift" fra Q2 presentasjonen (ble lagt ut på tråden på fredag). Så får du selv gjøre deg opp en mening om videre kursutvikling:)
viggi87
23.08.2021 kl 20:07
8648
Da har jeg sovna på jobben. Selv om det er skolestart, er det ingen unnskyldning. En fremoverslutning på et kvartal da. Ikke helt DAC-nivå på tidshorisonten. Det blir spennende å se hvilken strategi selskapet velger her. Og om vi kan se 40-tallet på de største båtene som skal sluttes på tampen av kvartalet. Det jeg personlig håper på er at 36-månedersgrensen på lengde kan brytes.
Regnearket øverst i tråden er det beste verktøyet for din vurdering, men følgende kan legges til grunn:
* økende etterspørsel av containerfrakt i lang tid
* økende skipsverdier
* økende forsinkelser i havnene er med å heve ratene
* fornyede slutninger inngås desperat før terminering, tyder på innforstått langvarig krise blant befraktere
* MPC er mindre sårbar på kort/mellomlang-sikt enn spotpris-selskaper med lange, forutsigbare slutninger.
* utbytte vil komme, mest sannsynlig i 2022, kanskje sent 2021.
* utbytte vil mest sannsynlig øke for hvert av de nærmeste årene
* Ved en børskorreksjon vil MPC trolig stå sterkt, eller komme raskt tilbake da de beste årene er foran oss
* særdeles tydelig og aksjonærvennlig CEO
For meg er dette nok til å fortsatt fylle på regelmessig
* økende etterspørsel av containerfrakt i lang tid
* økende skipsverdier
* økende forsinkelser i havnene er med å heve ratene
* fornyede slutninger inngås desperat før terminering, tyder på innforstått langvarig krise blant befraktere
* MPC er mindre sårbar på kort/mellomlang-sikt enn spotpris-selskaper med lange, forutsigbare slutninger.
* utbytte vil komme, mest sannsynlig i 2022, kanskje sent 2021.
* utbytte vil mest sannsynlig øke for hvert av de nærmeste årene
* Ved en børskorreksjon vil MPC trolig stå sterkt, eller komme raskt tilbake da de beste årene er foran oss
* særdeles tydelig og aksjonærvennlig CEO
For meg er dette nok til å fortsatt fylle på regelmessig
Kaga
23.08.2021 kl 20:09
8721
Ja, det ble litt feil, ser den. Så kan det komme noen heftige kortsiktige slutninger, forsåvidt :)
Men iallefall, "fixed operating" days og "fixed revenue" for årene fremover - i kommende kvartalsrapporter - kommer til å få seg et skikkelig løft etterhvert som disse 31 skipene sluttes.
Men iallefall, "fixed operating" days og "fixed revenue" for årene fremover - i kommende kvartalsrapporter - kommer til å få seg et skikkelig løft etterhvert som disse 31 skipene sluttes.
Redigert 23.08.2021 kl 20:29
Du må logge inn for å svare
Normalone
23.08.2021 kl 20:21
8761
Regnearket gir et veldig godt bilde overfor fremtidige inntekter - og som tidligere nevnt traff det tilnærmet 100 % ved Q2 resultatet (ratene var noe lavere i regnearket) - samtidig vil det alltid ligge en liten risiko, hvorledes en endelig kontrakt (på høye rater) vil være en trigger og gi et kursløft.
«Executives warn of growing container ship shortages»
https://www.google.com/amp/s/amp.ft.com/content/90cf1470-8999-4a7e-8390-441305139928
https://www.google.com/amp/s/amp.ft.com/content/90cf1470-8999-4a7e-8390-441305139928
Å følge med på denne tråden, og alt relevant som meldes i media, kan jo nærmest være en heldagsjobb. Jeg klarer det ikke i alle fall. Det fine er jo at om en tror, eller lurer på om en har gått glipp av noe, er det mange ‘speidere» å spørre her :-). Deler for øvrig håpet om at 36-måneders grensen brytes. Det vil kunne gi ytterligere oppsving på verdisiden.
Når det strategi på slutninger fremover er jo selskapet nå i en unik posisjon, og kan (antagelig) velge mellom tre forskjellige strategier;
Lange kontrakter på skip som er ledige nå/snart, lange kontrakter på skip som blir ledige noe frem i tid, som AS Selina, antagelig med noe rabatt, og korte kontrakter på opp til ett år til virkelig skyhøye rater. Selskapet er opptatt av å velge solide leietakere, og vil jeg tro til en viss grad i å pleie gode kunder (Maersk f.eks.), samt i de rådende markedsforhold finne de beste løsninger for å tjene mest mulig penger, og jeg vil tro de balanserer som best de kan mellom de tre strategiene for å oppnå akkurat det.
Når det strategi på slutninger fremover er jo selskapet nå i en unik posisjon, og kan (antagelig) velge mellom tre forskjellige strategier;
Lange kontrakter på skip som er ledige nå/snart, lange kontrakter på skip som blir ledige noe frem i tid, som AS Selina, antagelig med noe rabatt, og korte kontrakter på opp til ett år til virkelig skyhøye rater. Selskapet er opptatt av å velge solide leietakere, og vil jeg tro til en viss grad i å pleie gode kunder (Maersk f.eks.), samt i de rådende markedsforhold finne de beste løsninger for å tjene mest mulig penger, og jeg vil tro de balanserer som best de kan mellom de tre strategiene for å oppnå akkurat det.
Redigert 23.08.2021 kl 21:01
Du må logge inn for å svare
jadden
23.08.2021 kl 22:06
8532
For tiden foregår det et paradigmeskifte i containerskipmarkedet som investorer og analytikere i liten grad har maktet å ta innover seg. Hovedfaktorene er:
• Containerskipmarkedet har tradisjonelt bestått av kortvarige kontrakter, de kunne vanligvis telles i måneder og på én hånd
• Nå inngås kontrakter på 2-3 år og endog hele 4 år, ratene er 2-3-4 gangen av selvkost
• Typisk for shipping blir oppgangsperioder straks kontrahert i hjel, dvs rederne benytter med en gang de gode tidene til nykontraheringer av skip
• Nykontraheringer kan ikke drepe den igangværende oppgangen, den er historisk ved at ratene går over 3 år++, og det kan ikke leveres nybestillinger før disse 3 årene er ute, og det trenger ikke stoppe her.
• Aksjemarkedet i shipping er kjent for å skyte over, det betyr at nåværende kjente kursmål (kr 39,- i 22) blir skutt ned så det holder
Og så litt matematikk. Mange har allerede eventyrlig avkastning på sin investering i MPCC, de beste sitter kanskje med 22 gangen. Men husk, har du f.eks. sikret deg en million på oppgangen, vil du ha to millioner når Paretos kursmål innfris i 2022, da kommer også utbyttene.. Paradigmeskifte kalles det! (Dette er fakta, må ikke oppfattes som haussing)
• Containerskipmarkedet har tradisjonelt bestått av kortvarige kontrakter, de kunne vanligvis telles i måneder og på én hånd
• Nå inngås kontrakter på 2-3 år og endog hele 4 år, ratene er 2-3-4 gangen av selvkost
• Typisk for shipping blir oppgangsperioder straks kontrahert i hjel, dvs rederne benytter med en gang de gode tidene til nykontraheringer av skip
• Nykontraheringer kan ikke drepe den igangværende oppgangen, den er historisk ved at ratene går over 3 år++, og det kan ikke leveres nybestillinger før disse 3 årene er ute, og det trenger ikke stoppe her.
• Aksjemarkedet i shipping er kjent for å skyte over, det betyr at nåværende kjente kursmål (kr 39,- i 22) blir skutt ned så det holder
Og så litt matematikk. Mange har allerede eventyrlig avkastning på sin investering i MPCC, de beste sitter kanskje med 22 gangen. Men husk, har du f.eks. sikret deg en million på oppgangen, vil du ha to millioner når Paretos kursmål innfris i 2022, da kommer også utbyttene.. Paradigmeskifte kalles det! (Dette er fakta, må ikke oppfattes som haussing)
NetromK
23.08.2021 kl 22:30
8369
Interessant å lese logg (disse dagane). Dette gjeld altså fyrste dag MPCC fall kraftig førre veke, noko den óg gjorde fredag.
Omsetjinga torsdag var 7,5 mill aksjar opp frå 2,7 mill dagen før og MPCC fulgte OSEBX ned på ein raud dag, men kraftigare ned.
Nokre betraktningar
- Overraskande lite store forandringar i porteføljer gitt stor omsetjing.
- Ein ser altså at Nordnet kundar med investeringskonto er største selgar/reduserar mest (150'), og Nordnet bank (50') kjem i tillegg opp.Netto sal 200 000 aksjar. Mogleg fleire mekanismar bak dette, men samtidig er ikkje aksjar for 5 mill NOK spesielt voldsomt.
- Mogleg The Bank of NY Mellon gjer bra kjøp med auke på nær 800' aksjar, forøvrig ei relativt stor auke.
Men, kjøp/salstidspunkt avgjer kor god timinga var. Fyrste halvtimen klart MPCC seg bra, men fallet frå topp til botn var tett på 6%.
Så ventar ein spent på loggen for fredagen, då vart det omsatt ca. 6,2 mill aksjar på endå lågare kurs.
- Med forbehold om feil i loggregistrering og mi rekning
edit: flytta tekst
Omsetjinga torsdag var 7,5 mill aksjar opp frå 2,7 mill dagen før og MPCC fulgte OSEBX ned på ein raud dag, men kraftigare ned.
Nokre betraktningar
- Overraskande lite store forandringar i porteføljer gitt stor omsetjing.
- Ein ser altså at Nordnet kundar med investeringskonto er største selgar/reduserar mest (150'), og Nordnet bank (50') kjem i tillegg opp.Netto sal 200 000 aksjar. Mogleg fleire mekanismar bak dette, men samtidig er ikkje aksjar for 5 mill NOK spesielt voldsomt.
- Mogleg The Bank of NY Mellon gjer bra kjøp med auke på nær 800' aksjar, forøvrig ei relativt stor auke.
Men, kjøp/salstidspunkt avgjer kor god timinga var. Fyrste halvtimen klart MPCC seg bra, men fallet frå topp til botn var tett på 6%.
Så ventar ein spent på loggen for fredagen, då vart det omsatt ca. 6,2 mill aksjar på endå lågare kurs.
- Med forbehold om feil i loggregistrering og mi rekning
edit: flytta tekst
Redigert 23.08.2021 kl 22:56
Du må logge inn for å svare
Struts
24.08.2021 kl 06:07
7710
Ja, det jeg syntes er litt fint med tall, er at man kan gjøre sine egne betraktninger og slutninger ut fra det. Om vi har forskjellig eller likt syn på det er egentlig ikke så viktig (syntes jeg), og over tid så danner det seg et mønster, som riktignok kan være ganske vanskelig å få helt grep om slik som disse bankene sjonglerer, men...
Uansett:
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 1,027’ aksjer, og har med det 71.89% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: J.P. Morgan Bank Luxembourg reduserer i to beholdninger med hhv. 254’ og 190’ aksjer (til resp. 1,057’ og 4,069’ totalt), det gjør også The Bank of Ny Mellon med hhv. 248’ og 258’ aksjer (til resp. 2,076’ og 1,181’ totalt), Verdipapirfondet DNB SMB ned 116’ (5,681’), UBS Switzerland minus 77’ (1,256’), Nordnet Bank ned 69’ (2,384’), Verdipapirfondet Storebrand minus 36’ (1,652’) og Saxo Bank ned 29’ (1,156’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
På plussiden: The Bank of Ny Mellon øker i en tredje beholdning med 111’ aksjer (7,725’ totalt), UBS Europe opp 107’ (9,649’), Nordnet Livsforsikring pluss 75’ (5,408’) og Clearstream Banking + 46’ (4,305’). Ellers bare én liten endring.
PS. Revidert oppdatering (nå) fra VPS viser bla at Barclays Capital kvittet seg med hele beholdningen (428' aksjer), Skandinaviska Enskilda dumpet 227' og Kingston Invest (Steffen Patrick Mussche-Johansen, eiendomsforvalter) solgte 200' (dvs så nær som én aksje mindre). Cayenne AS (Jarle Nagell) derimot kjøpte 200' aksjer, MLI Stock accnt kjøpte 160', Societe Generale Paris handlet inn 100 og Optimuspistor (Peder Engeset) økte med 100' for å nevne noen.
Uansett:
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 1,027’ aksjer, og har med det 71.89% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: J.P. Morgan Bank Luxembourg reduserer i to beholdninger med hhv. 254’ og 190’ aksjer (til resp. 1,057’ og 4,069’ totalt), det gjør også The Bank of Ny Mellon med hhv. 248’ og 258’ aksjer (til resp. 2,076’ og 1,181’ totalt), Verdipapirfondet DNB SMB ned 116’ (5,681’), UBS Switzerland minus 77’ (1,256’), Nordnet Bank ned 69’ (2,384’), Verdipapirfondet Storebrand minus 36’ (1,652’) og Saxo Bank ned 29’ (1,156’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
På plussiden: The Bank of Ny Mellon øker i en tredje beholdning med 111’ aksjer (7,725’ totalt), UBS Europe opp 107’ (9,649’), Nordnet Livsforsikring pluss 75’ (5,408’) og Clearstream Banking + 46’ (4,305’). Ellers bare én liten endring.
PS. Revidert oppdatering (nå) fra VPS viser bla at Barclays Capital kvittet seg med hele beholdningen (428' aksjer), Skandinaviska Enskilda dumpet 227' og Kingston Invest (Steffen Patrick Mussche-Johansen, eiendomsforvalter) solgte 200' (dvs så nær som én aksje mindre). Cayenne AS (Jarle Nagell) derimot kjøpte 200' aksjer, MLI Stock accnt kjøpte 160', Societe Generale Paris handlet inn 100 og Optimuspistor (Peder Engeset) økte med 100' for å nevne noen.
Redigert 24.08.2021 kl 07:37
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
24.08.2021 kl 08:26
7394
Her tror jeg det er svært viktig å sette seg inn i realitetene rundt containersegmentet og ikke ensidig fokusere på kursen/kursutviklingen som har vært. For dersom man kjøpte seg inn på en kurs under kr 5,- så sier det seg selv at avkastningen hittil har vært formidabel. Og høydeskrekken har tydeligvis grepet mange. At noen snakker om et nærliggende krakk/korreksjon gjør neppe viljen til å realisere gevinsten mindre.
Men realitetene forteller oss at inntjeningen i MPCC vil ligge svært høyt i flere år, noe som fra 2022 vil genere solide utbytter. Og de kommer uansett om aksjemarkedet krakket eller ei.
Så dersom man er redd å miste gevinsten kan man redusere sin beholdning og sikre tilsvarende sum som man gikk inn med. Da vil man uansett ikke tape noe på sin investering, selv om rederiet mot formodning skulle konke. Men det kan jeg vanskelig se for meg.
Med de «gratis» aksjene man da sitter igjen med kan man høste innbytter utover i 2022 og 23. utbyttene betales av overskuddet, ikke hvordan aksjekursen skulle hoppe og danse. Det vil si at man kan sikre innskutt kapital, fortsatt være aksjonær i MPC og benytte utbytte til å øke sin beholdning, eventuelt kjøpe seg inn i andre aksjer. På den måten kan nattesøvnen reddes og man kan ta del i den videre veksten uten risiko for å tape på sin investering i MPC.
Men å sette seg fullstendig på utsiden av MPC vil være galskap i den fremtiden MPC kan fremvise gjennom Helg11 sitt regneark. Og det vet vi ligger nør opp til virkeligheten.
Men realitetene forteller oss at inntjeningen i MPCC vil ligge svært høyt i flere år, noe som fra 2022 vil genere solide utbytter. Og de kommer uansett om aksjemarkedet krakket eller ei.
Så dersom man er redd å miste gevinsten kan man redusere sin beholdning og sikre tilsvarende sum som man gikk inn med. Da vil man uansett ikke tape noe på sin investering, selv om rederiet mot formodning skulle konke. Men det kan jeg vanskelig se for meg.
Med de «gratis» aksjene man da sitter igjen med kan man høste innbytter utover i 2022 og 23. utbyttene betales av overskuddet, ikke hvordan aksjekursen skulle hoppe og danse. Det vil si at man kan sikre innskutt kapital, fortsatt være aksjonær i MPC og benytte utbytte til å øke sin beholdning, eventuelt kjøpe seg inn i andre aksjer. På den måten kan nattesøvnen reddes og man kan ta del i den videre veksten uten risiko for å tape på sin investering i MPC.
Men å sette seg fullstendig på utsiden av MPC vil være galskap i den fremtiden MPC kan fremvise gjennom Helg11 sitt regneark. Og det vet vi ligger nør opp til virkeligheten.
atdnshinc
24.08.2021 kl 08:32
7371
Her er en fersk artikkel fra Tradewinds som bekrefter hva du sier Londonmannen - reisen er ikke over ennå..:
+++
MPCC could be debt free in 2022 as markets stay 'elevated'
Clarksons Platou says containership owner's cash flow could hit $530m over the next 18 months
24 August 2021 6:12 GMT UPDATED 24 August 2021 6:12 GMT
By Gary Dixon
Oslo-listed MPC Container Ships (MPCC) should be able to eliminate net debt next year as markets are tipped to remain "elevated".
Frode Morkedal, managing director of research at Clarksons Platou Securities, said the German shipowner could generate operating cash flow of $530m in the next 18 months.
This is based on the present backlog and assumes current three-year time-charter rates are booked for open ships next year.
"MPCC could therefore become net debt free by the second quarter of 2022," the analyst said.
Morkedal estimates MPCC's net asset value at NOK 40 ($4.40) per share, the investment bank's new target price for the stock, which is currently trading at NOK 24.70.
MPCC is aiming to introduce dividends of up to 75% of net profit next year.
Clarksons Platou said this could mean NOK 5 or 6 per share.
"Overall, we see momentum staying with tonnage providers as it is difficult to alleviate the current vessel tightness in the short term," Morkedal said.
"It could take three years to build ships and although speed could increase, this would increase emissions for the liner companies."
Speeds must fall
Morkedal believes speed must drop "significantly" from 2023 to cope with the upcoming carbon regulations.
"As the market strength is therefore likely to linger on, MPCC should be able to book their remaining fleet at elevated levels for the next two to three years," he said. "This continues to give good risk/reward."
MPCC's second-quarter Ebitda of $30m was slightly below Clarksons Platou's $34m forecast.
This reflected the fact that the 11 vessels acquired from Songa Container were not accounted for, reducing operating days by 400.
The transaction was effective from 31 May, but earnings from June and July were only booked from the 9 August completion date.
MPCC reported net profit of $12m in the second quarter, reversing a loss of $17m in the corresponding period of last year.
Revenue was $68.8m for the period, up from $39m a year earlier.
Due to the upward trend in global trade and growing inefficiencies in logistical chains, MPCC said there are “no indications whatsoever of a weakening market before at least well into 2022”.
+++
MPCC could be debt free in 2022 as markets stay 'elevated'
Clarksons Platou says containership owner's cash flow could hit $530m over the next 18 months
24 August 2021 6:12 GMT UPDATED 24 August 2021 6:12 GMT
By Gary Dixon
Oslo-listed MPC Container Ships (MPCC) should be able to eliminate net debt next year as markets are tipped to remain "elevated".
Frode Morkedal, managing director of research at Clarksons Platou Securities, said the German shipowner could generate operating cash flow of $530m in the next 18 months.
This is based on the present backlog and assumes current three-year time-charter rates are booked for open ships next year.
"MPCC could therefore become net debt free by the second quarter of 2022," the analyst said.
Morkedal estimates MPCC's net asset value at NOK 40 ($4.40) per share, the investment bank's new target price for the stock, which is currently trading at NOK 24.70.
MPCC is aiming to introduce dividends of up to 75% of net profit next year.
Clarksons Platou said this could mean NOK 5 or 6 per share.
"Overall, we see momentum staying with tonnage providers as it is difficult to alleviate the current vessel tightness in the short term," Morkedal said.
"It could take three years to build ships and although speed could increase, this would increase emissions for the liner companies."
Speeds must fall
Morkedal believes speed must drop "significantly" from 2023 to cope with the upcoming carbon regulations.
"As the market strength is therefore likely to linger on, MPCC should be able to book their remaining fleet at elevated levels for the next two to three years," he said. "This continues to give good risk/reward."
MPCC's second-quarter Ebitda of $30m was slightly below Clarksons Platou's $34m forecast.
This reflected the fact that the 11 vessels acquired from Songa Container were not accounted for, reducing operating days by 400.
The transaction was effective from 31 May, but earnings from June and July were only booked from the 9 August completion date.
MPCC reported net profit of $12m in the second quarter, reversing a loss of $17m in the corresponding period of last year.
Revenue was $68.8m for the period, up from $39m a year earlier.
Due to the upward trend in global trade and growing inefficiencies in logistical chains, MPCC said there are “no indications whatsoever of a weakening market before at least well into 2022”.
PSI- Investor
24.08.2021 kl 09:13
7109
Takk, veldig bra, og endelig et kursmål på 40,-!
Og så er det bare å glede seg til nye rater og oppdaterte regneark i ettermiddag.
Og så er det bare å glede seg til nye rater og oppdaterte regneark i ettermiddag.
Kbkristi
24.08.2021 kl 09:25
7092
Veldig bra og tusen takk for deling.
Etter handelen å dømme, så er det mange som ikke har fått med seg dette.
Etter handelen å dømme, så er det mange som ikke har fått med seg dette.