MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349215

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
muri
23.08.2021 kl 19:13 8192

Ser Pareto hever kursmålet til 34 kr på MPCC. Fikk en del ledig kapital så tenkte meg inn denne uka. Hva tror dere som følger denne tett om videre fremgang.
Kbkristi
23.08.2021 kl 19:26 8182

dato kom med denne 19.8.21:
AS Selina, som er på kontrakt med Hapaq-Lloyd til oktober, med opsjon ut desember, har nå fått kontrakt med Maersk fra desember, til nov24/jan25 (første vi ser av 2025 på kontrakter :-), med rate 29 500 USD . 
Normalone
23.08.2021 kl 19:37 8313

Du finner veldig mye informasjon om Cointaner markedet og MPCC på denne tråden - hvor jeg særlig anbefaler deg å se på regnearket til Helg11/dato (ligger øverst i denne tråden) som oppdateres løpende og "utskrift" fra Q2 presentasjonen (ble lagt ut på tråden på fredag). Så får du selv gjøre deg opp en mening om videre kursutvikling:)
muri
23.08.2021 kl 19:44 8307

@Normalone,takk for info. Skal lese meg litt gjennom tråden ;)
Normalone
23.08.2021 kl 19:48 8379

:) Lykke til med investeringene, Muri!
muri
23.08.2021 kl 19:53 8370

Takk for det :)
viggi87
23.08.2021 kl 20:07 8293

Da har jeg sovna på jobben. Selv om det er skolestart, er det ingen unnskyldning. En fremoverslutning på et kvartal da. Ikke helt DAC-nivå på tidshorisonten. Det blir spennende å se hvilken strategi selskapet velger her. Og om vi kan se 40-tallet på de største båtene som skal sluttes på tampen av kvartalet. Det jeg personlig håper på er at 36-månedersgrensen på lengde kan brytes.
Slettet bruker
23.08.2021 kl 20:07 8313

Regnearket øverst i tråden er det beste verktøyet for din vurdering, men følgende kan legges til grunn:

* økende etterspørsel av containerfrakt i lang tid
* økende skipsverdier
* økende forsinkelser i havnene er med å heve ratene
* fornyede slutninger inngås desperat før terminering, tyder på innforstått langvarig krise blant befraktere
* MPC er mindre sårbar på kort/mellomlang-sikt enn spotpris-selskaper med lange, forutsigbare slutninger.
* utbytte vil komme, mest sannsynlig i 2022, kanskje sent 2021.
* utbytte vil mest sannsynlig øke for hvert av de nærmeste årene
* Ved en børskorreksjon vil MPC trolig stå sterkt, eller komme raskt tilbake da de beste årene er foran oss
* særdeles tydelig og aksjonærvennlig CEO

For meg er dette nok til å fortsatt fylle på regelmessig
Kaga
23.08.2021 kl 20:09 8371

Ja, det ble litt feil, ser den. Så kan det komme noen heftige kortsiktige slutninger, forsåvidt :)

Men iallefall, "fixed operating" days og "fixed revenue" for årene fremover - i kommende kvartalsrapporter - kommer til å få seg et skikkelig løft etterhvert som disse 31 skipene sluttes.
Redigert 23.08.2021 kl 20:29 Du må logge inn for å svare
Normalone
23.08.2021 kl 20:21 8411

Regnearket gir et veldig godt bilde overfor fremtidige inntekter - og som tidligere nevnt traff det tilnærmet 100 % ved Q2 resultatet (ratene var noe lavere i regnearket) - samtidig vil det alltid ligge en liten risiko, hvorledes en endelig kontrakt (på høye rater) vil være en trigger og gi et kursløft.
Slettet bruker
23.08.2021 kl 20:26 8487

«Executives warn of growing container ship shortages»

https://www.google.com/amp/s/amp.ft.com/content/90cf1470-8999-4a7e-8390-441305139928
Slettet bruker
23.08.2021 kl 21:00 8338

Å følge med på denne tråden, og alt relevant som meldes i media, kan jo nærmest være en heldagsjobb. Jeg klarer det ikke i alle fall. Det fine er jo at om en tror, eller lurer på om en har gått glipp av noe, er det mange ‘speidere» å spørre her :-). Deler for øvrig håpet om at 36-måneders grensen brytes. Det vil kunne gi ytterligere oppsving på verdisiden.

Når det strategi på slutninger fremover er jo selskapet nå i en unik posisjon, og kan (antagelig) velge mellom tre forskjellige strategier;
Lange kontrakter på skip som er ledige nå/snart, lange kontrakter på skip som blir ledige noe frem i tid, som AS Selina, antagelig med noe rabatt, og korte kontrakter på opp til ett år til virkelig skyhøye rater. Selskapet er opptatt av å velge solide leietakere, og vil jeg tro til en viss grad i å pleie gode kunder (Maersk f.eks.), samt i de rådende markedsforhold finne de beste løsninger for å tjene mest mulig penger, og jeg vil tro de balanserer som best de kan mellom de tre strategiene for å oppnå akkurat det.
Redigert 23.08.2021 kl 21:01 Du må logge inn for å svare
jadden
23.08.2021 kl 22:06 8182

For tiden foregår det et paradigmeskifte i containerskipmarkedet som investorer og analytikere i liten grad har maktet å ta innover seg. Hovedfaktorene er:

• Containerskipmarkedet har tradisjonelt bestått av kortvarige kontrakter, de kunne vanligvis telles i måneder og på én hånd
• Nå inngås kontrakter på 2-3 år og endog hele 4 år, ratene er 2-3-4 gangen av selvkost
• Typisk for shipping blir oppgangsperioder straks kontrahert i hjel, dvs rederne benytter med en gang de gode tidene til nykontraheringer av skip
• Nykontraheringer kan ikke drepe den igangværende oppgangen, den er historisk ved at ratene går over 3 år++, og det kan ikke leveres nybestillinger før disse 3 årene er ute, og det trenger ikke stoppe her.
• Aksjemarkedet i shipping er kjent for å skyte over, det betyr at nåværende kjente kursmål (kr 39,- i 22) blir skutt ned så det holder

Og så litt matematikk. Mange har allerede eventyrlig avkastning på sin investering i MPCC, de beste sitter kanskje med 22 gangen. Men husk, har du f.eks. sikret deg en million på oppgangen, vil du ha to millioner når Paretos kursmål innfris i 2022, da kommer også utbyttene.. Paradigmeskifte kalles det! (Dette er fakta, må ikke oppfattes som haussing)
NetromK
23.08.2021 kl 22:30 8019

Interessant å lese logg (disse dagane). Dette gjeld altså fyrste dag MPCC fall kraftig førre veke, noko den óg gjorde fredag.
Omsetjinga torsdag var 7,5 mill aksjar opp frå 2,7 mill dagen før og MPCC fulgte OSEBX ned på ein raud dag, men kraftigare ned.

Nokre betraktningar
- Overraskande lite store forandringar i porteføljer gitt stor omsetjing.
- Ein ser altså at Nordnet kundar med investeringskonto er største selgar/reduserar mest (150'), og Nordnet bank (50') kjem i tillegg opp.Netto sal 200 000 aksjar. Mogleg fleire mekanismar bak dette, men samtidig er ikkje aksjar for 5 mill NOK spesielt voldsomt.
- Mogleg The Bank of NY Mellon gjer bra kjøp med auke på nær 800' aksjar, forøvrig ei relativt stor auke.

Men, kjøp/salstidspunkt avgjer kor god timinga var. Fyrste halvtimen klart MPCC seg bra, men fallet frå topp til botn var tett på 6%.

Så ventar ein spent på loggen for fredagen, då vart det omsatt ca. 6,2 mill aksjar på endå lågare kurs.

- Med forbehold om feil i loggregistrering og mi rekning

edit: flytta tekst
Redigert 23.08.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Struts
24.08.2021 kl 06:07 7360

Ja, det jeg syntes er litt fint med tall, er at man kan gjøre sine egne betraktninger og slutninger ut fra det. Om vi har forskjellig eller likt syn på det er egentlig ikke så viktig (syntes jeg), og over tid så danner det seg et mønster, som riktignok kan være ganske vanskelig å få helt grep om slik som disse bankene sjonglerer, men...

Uansett:

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 1,027’ aksjer, og har med det 71.89% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: J.P. Morgan Bank Luxembourg reduserer i to beholdninger med hhv. 254’ og 190’ aksjer (til resp. 1,057’ og 4,069’ totalt), det gjør også The Bank of Ny Mellon med hhv. 248’ og 258’ aksjer (til resp. 2,076’ og 1,181’ totalt), Verdipapirfondet DNB SMB ned 116’ (5,681’), UBS Switzerland minus 77’ (1,256’), Nordnet Bank ned 69’ (2,384’), Verdipapirfondet Storebrand minus 36’ (1,652’) og Saxo Bank ned 29’ (1,156’ totalt). Ellers bare noen små endringer.

På plussiden: The Bank of Ny Mellon øker i en tredje beholdning med 111’ aksjer (7,725’ totalt), UBS Europe opp 107’ (9,649’), Nordnet Livsforsikring pluss 75’ (5,408’) og Clearstream Banking + 46’ (4,305’). Ellers bare én liten endring.

PS. Revidert oppdatering (nå) fra VPS viser bla at Barclays Capital kvittet seg med hele beholdningen (428' aksjer), Skandinaviska Enskilda dumpet 227' og Kingston Invest (Steffen Patrick Mussche-Johansen, eiendomsforvalter) solgte 200' (dvs så nær som én aksje mindre). Cayenne AS (Jarle Nagell) derimot kjøpte 200' aksjer, MLI Stock accnt kjøpte 160', Societe Generale Paris handlet inn 100 og Optimuspistor (Peder Engeset) økte med 100' for å nevne noen.
Redigert 24.08.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
24.08.2021 kl 08:26 7044

Her tror jeg det er svært viktig å sette seg inn i realitetene rundt containersegmentet og ikke ensidig fokusere på kursen/kursutviklingen som har vært. For dersom man kjøpte seg inn på en kurs under kr 5,- så sier det seg selv at avkastningen hittil har vært formidabel. Og høydeskrekken har tydeligvis grepet mange. At noen snakker om et nærliggende krakk/korreksjon gjør neppe viljen til å realisere gevinsten mindre.

Men realitetene forteller oss at inntjeningen i MPCC vil ligge svært høyt i flere år, noe som fra 2022 vil genere solide utbytter. Og de kommer uansett om aksjemarkedet krakket eller ei.

Så dersom man er redd å miste gevinsten kan man redusere sin beholdning og sikre tilsvarende sum som man gikk inn med. Da vil man uansett ikke tape noe på sin investering, selv om rederiet mot formodning skulle konke. Men det kan jeg vanskelig se for meg.

Med de «gratis» aksjene man da sitter igjen med kan man høste innbytter utover i 2022 og 23. utbyttene betales av overskuddet, ikke hvordan aksjekursen skulle hoppe og danse. Det vil si at man kan sikre innskutt kapital, fortsatt være aksjonær i MPC og benytte utbytte til å øke sin beholdning, eventuelt kjøpe seg inn i andre aksjer. På den måten kan nattesøvnen reddes og man kan ta del i den videre veksten uten risiko for å tape på sin investering i MPC.

Men å sette seg fullstendig på utsiden av MPC vil være galskap i den fremtiden MPC kan fremvise gjennom Helg11 sitt regneark. Og det vet vi ligger nør opp til virkeligheten.
atdnshinc
24.08.2021 kl 08:32 7021

Her er en fersk artikkel fra Tradewinds som bekrefter hva du sier Londonmannen - reisen er ikke over ennå..:
+++
MPCC could be debt free in 2022 as markets stay 'elevated'

Clarksons Platou says containership owner's cash flow could hit $530m over the next 18 months

24 August 2021 6:12 GMT UPDATED 24 August 2021 6:12 GMT
By Gary Dixon

Oslo-listed MPC Container Ships (MPCC) should be able to eliminate net debt next year as markets are tipped to remain "elevated".
Frode Morkedal, managing director of research at Clarksons Platou Securities, said the German shipowner could generate operating cash flow of $530m in the next 18 months.

This is based on the present backlog and assumes current three-year time-charter rates are booked for open ships next year.
"MPCC could therefore become net debt free by the second quarter of 2022," the analyst said.

Morkedal estimates MPCC's net asset value at NOK 40 ($4.40) per share, the investment bank's new target price for the stock, which is currently trading at NOK 24.70.

MPCC is aiming to introduce dividends of up to 75% of net profit next year.
Clarksons Platou said this could mean NOK 5 or 6 per share.

"Overall, we see momentum staying with tonnage providers as it is difficult to alleviate the current vessel tightness in the short term," Morkedal said.
"It could take three years to build ships and although speed could increase, this would increase emissions for the liner companies."

Speeds must fall
Morkedal believes speed must drop "significantly" from 2023 to cope with the upcoming carbon regulations.
"As the market strength is therefore likely to linger on, MPCC should be able to book their remaining fleet at elevated levels for the next two to three years," he said. "This continues to give good risk/reward."

MPCC's second-quarter Ebitda of $30m was slightly below Clarksons Platou's $34m forecast.
This reflected the fact that the 11 vessels acquired from Songa Container were not accounted for, reducing operating days by 400.
The transaction was effective from 31 May, but earnings from June and July were only booked from the 9 August completion date.

MPCC reported net profit of $12m in the second quarter, reversing a loss of $17m in the corresponding period of last year.
Revenue was $68.8m for the period, up from $39m a year earlier.

Due to the upward trend in global trade and growing inefficiencies in logistical chains, MPCC said there are “no indications whatsoever of a weakening market before at least well into 2022”.
Struts
24.08.2021 kl 08:50 6918

Takk for den - Bra info!
PSI- Investor
24.08.2021 kl 09:13 6759

Takk, veldig bra, og endelig et kursmål på 40,-!
Og så er det bare å glede seg til nye rater og oppdaterte regneark i ettermiddag.
Kbkristi
24.08.2021 kl 09:25 6742

Veldig bra og tusen takk for deling.
Etter handelen å dømme, så er det mange som ikke har fått med seg dette.
Londonmannen
24.08.2021 kl 09:29 6737

Takk for info. Dette bygger opp under det vi allerede vet. Men godt å se at enkelte analytikere er villioge til å sette et realistisk kursmål, selv om dette ligger betydelig over dagens handlekurs. Og sant og si tror jeg ikke de tar for hardt i. Vil slett ikke bli overrasket om dette kursmålet justeres videre opp etter at Q3 21 tallene er presentert senere i høst.
PSI- Investor
24.08.2021 kl 09:54 6627

I tillegg til gjeldfritt
Er nok best å komme seg ut så fort som mulig, ellers risikerer man rikdom og blir en av de som den rødgrønne siden skal ta etter valget
Kbkristi
24.08.2021 kl 10:18 6506

Ja, aksjer er en merkelig sak. Å vente noen måneder og så få rikelig betalt, høres vel kanskje for utrolig ut.
Men vi som har vært med siden trådstart, kan se tilbake på en femdobling. Og framtiden ser jo lysere ut enn noengang.
Markedet styres egentlig kun av 2 ting. Mengde varer som skal fraktes og tilgjengelig kapasitet til å frakte disse varer.
Dette blir jo godt belyst hver dag. Så får hver og en avgjøre selv om man bør sitte i ro i båten.
Patron72
24.08.2021 kl 10:32 6419

Vil nok tro at dette blir et sentralt tema i fremtiden. Vi kan være enig/uenig om menneskeskapte klimaendringer, men kravene vil komme om en grønnere skipsfart. Og jeg er slettes ikke overbevist at det holder å sakke ned på farten.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/24/7724496/maersk-blar-opp-9-milliarder-for-gronne-containerskip?internal_source=sistenytt

Når dette er sagt er dagens rater en gavepakke som gjør selskapene solide og klare for de kravene som måtte komme.
gandhi-21
24.08.2021 kl 11:42 6141

Rykter som svirrer om at capesize blir leid inn for å frakte containere er nok bare et rykte uten hold, det er ingen som kan bekrefte det. Bulkterminaler mangler også kraner for å håndtere slik last blant mange andre faktorer for at slikt skal være tilfelle.
Kbkristi
24.08.2021 kl 11:51 6166

Shippinganalytiker hever og spår aksje opp 55 prosent
Clarksons-analytiker Frode Mørkedal følger shippingsektoren nøye, men nå har han plutselig hevet én av aksjene 30 prosent, og spår aksjen opp 60 prosent.
TAR GREP: Frode Mørkedal i Clarksons skrur opp kursmålet med 30 prosent på en aksjen han allerede har kjøpsanbefaling på.MPC har vært én av Clarksons-analytiker Frode Mørkedals shippingfavoritter. Det er aksjen fortsatt, men nå hever han kursmålet kraftig - fra 31 til 40 kroner. Når aksjen tirsdag er ørlige ned på børsen til 25,80, betyr det et potensial på 55 prosent for dem som tror på Mørkedal.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/08/24/7724707/shippinganalytiker-hever-og-spar-aksje-opp-55-prosent?internal_source=sistenytt
Slettet bruker
24.08.2021 kl 11:57 6153

Er du sikker på at dette gjelder MPCC.
Hardly
24.08.2021 kl 11:59 6135

Også denne fæle formuesskatten da. Nei. Fri og bevare oss for den. Tror jeg kommer meg ut fortes mulig mens det ennå er tid.
Slettet bruker
24.08.2021 kl 12:23 6099

Synd at den var 'pluss artikkel' i FA og ikke åpent for alle å lese.
Slettet bruker
24.08.2021 kl 12:26 6094

Capes har det travelt nok for tiden, de også. Kunne de ha håndtert container?
gandhi-21
24.08.2021 kl 12:26 6408

"MPC har vært én av Clarksons-analytiker Frode Mørkedals shippingfavoritter. Det er aksjen fortsatt, men nå hever han kursmålet kraftig - fra 31 til 40 kroner. Når aksjen tirsdag er ørlige ned på børsen til 25,80, betyr det et potensial på 55 prosent for dem som tror på Mørkedal." Thats all!
Carrera
24.08.2021 kl 12:41 6425

Hva kan årsaken være at markedet ikke responderer mer positivt på gode Q2 tall,nye og gode kursmål,gode framtidsutsikter osv.
Nani Alvez
24.08.2021 kl 13:00 6117

Hvor ligger vi i trendkanalen på en teknisk analyse nå?
Kbkristi
24.08.2021 kl 13:07 6044

Jeg limte inn det som hadde med Mpc å gjøre.
Ærligtalt
24.08.2021 kl 13:10 6024

Laste, laste, laste... når det er såpass heftige utbytter skal man ikke en eneste aksje kaste!