MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2394654

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.08.2021 kl 11:25 9961

Jau, man skal jo betale den skatten med en viss glede. Men selv var jeg for treg til å bruke ASK, og det legger jo begrensninger selv på en liten trade.
Men det har jo vært en utrolig utvikling i Mpc siden november. Hadde vel tapt mye om man skulle ha tradet.
Struts
25.08.2021 kl 11:40 9903

Må innrømme jeg ikke ser på trading som tap hver gang man realiserer en gevinst. Realisasjon er nettopp det (selv når det er tap). Har kjøpt og solgt MPCC nærmere 500 ganger siden 27.11.2020. Eneste gang jeg tapte var da jeg trykket på feil knapp, meningen var kjøp-knappen. Så kan man argumentere for at man kan ha "vunnet" mer dersom man IKKE tradet. Men da er jeg tilbake til utgangspunktet, man har jo ikke tjent (eller tapt) en eneste krone før man har realisert. Men for all del, all fornuft burde tilsi at man skulle sitte rolig og avvente. Men fasiten er alltid enkel i ettertid.

Vi er uansett alle forskjellige, med forskjellige innfallsvinkler - og det er så bra! Selv er jeg dessverre en surrete sjel, så jeg må handle hver eneste børsdag - det ligger i denne infiserte steppeloppens blod. Skatt betaler jeg ALDRI med glede - særlig ikke på gevinster fra kjøp og salg av aksjer, det er for min del allerede tidligere beskattede midler jeg investerer med - så skal man jaggu bli flådd en gang til! Nuvel, nå begynner det å nærme seg Tjøme-tur! Da får vi vel beskue Lamborgini-bobilen?
Redigert 25.08.2021 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2021 kl 12:12 9705

Jeg vurderte ASK, men kom til at det ikke passer for meg.

Den utsettelsen av skatten som ligger i ASK-metoden, er for meg en skummel utsettelse. En for stpr fristelse, rett og slett!

Eksempel: Du får en solid papirgevinst i 2021. Du benytter gevinsten pluss sparepengene til å investere i Seadrill i 2022. Så faller kursen med 60%.
Og så selger du. Da får du riktignok trukket fra tapet i den gevinsten du har fra før, men fordi du har investert med gevinsten, blir investeringsbeløpet i 2022 enda høyere enn om du hadde betalt skatten din allerede. O g tapet enda høyere enn om du hadde latt være å investere med skattebeløpet.

Og selvsagt blir det omvendt dersom du oppnår en gevinst også på 2022-investeringen. Da er det helt topp med ASK. Men du må betale skatten til slutt uansett.

Men alt i alt får man etter min mening bedre oversikt over kapitalen ved å betale skatten hvert år (på etterskudd) (eller trekke fra tapet) i stedet for å skatteutsette det hele i flere år.

Chacun à son goût, (hver sin smak) sa franskmannen, han spyttet ut trøffelen til 5.000 kroner kiloen.....
Snasisneller
25.08.2021 kl 12:25 9647

En ASK konto per aksje jeg eier her. Utsatt skatt er jo bare gull!
Slettet bruker
25.08.2021 kl 12:57 9559

Skulle jeg ønsket meg noe fra selskapet så er det guiding på resultat og utbytter / gjenkjøp, samt tilleggsnotering på en mer relevant og mindre lettpåvirkelig børs.
Redigert 25.08.2021 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.08.2021 kl 13:11 9557

Ser det kanskje litt annerledes.
La oss snakke runde tall.
Per investerte kr 1 mill / 200.000 aksjer i nov 20 og tradet seg gjennom 2021. Per gjorde det ikke bedre enn markedet, men kom nøyaktig likt ut og sluttkurs til nyttår var kr 25. For å se sammenlikningen, så må vi si at containermarkedet ble utrolig stabilt, og kursen forble kr 25 de påfølgende år.
Per er en ihuga trader, og siste børsdag i året både selger han og kjøper tilbake alle aksjene.
Per må da betale 31,68% skatt av 4 mill han har realisert. I 2022 får Per kr 1.267.200 i restskatt. Han må da selge ca 50.000 aksjer, og sitter tilbake med 150.000 aksjer han kan motta utbytte for.

Pål har aldri vært en trader, så han investerte alle penge via ASK. 1 mill / 200k aksjer samme dato som Per.
I 2022 får Pål være i fred for skatteetaten, og vil motta utbytte for 200k aksjer.

Skatten må jo betales til slutt uansett, men det er jo en fordel å slippe å måtte selge aksjer for betale den kjære skatten før det er helt nødvendig.
Var det forståelig?
Slettet bruker
25.08.2021 kl 13:12 9643

"Alphaliner reports MSC has bought another four ships recently – the 2,572 teu Cosmos for $33m, the 1,794 teu Jennifer Schepers for $21m, the 1,740 teu Okee Ann Mari for $20m, and the 3,739 teu Xin Feng Yangzijiang for $30m"

https://splash247.com/msc-takes-secondhand-spree-past-the-100-ship-mark/
Hoasis
25.08.2021 kl 13:20 9588

Man kan trade så mye man vil uten å betale skatt så lenge pengene står på ASK kontoen. Personlig er jeg veldig glad i ASK kontoen, dette er pensjonen min og renter rente effekten er viktig og har mye å si på lang sikt!
Struts
25.08.2021 kl 13:23 9720

Virker i det minste som folk har begynt å lese aviser mht kursmål!

Og VolumOpp - takk for info, visste om de salgene (men ikke at MSC kjøpte Cosmos) bortsett fra det kinesiske skipet. Men det må ha vært et gammelt salg, som først dukker opp til overflaten nå. MSC er en ren støvsuger mht kjøp av skip, har forundret meg lenge hvorfor ikke de har svelget hele MPCC, for dem ville det innebære omtrent noe tilsvarende som for oss (ok, les meg da) å lete etter hvilket kort man skulle gjøre opp bar-regningen med. Visa eller Master?

For ikke å snakke om Maersk, kostet dem ikke en drue (skjønt allikevel 8 milliarder DKK) å kontrahere 8+4 enheter15,000 TEU her om dagen - for levering 2024 +
I den forstand blir MPCC lommerusk, noe jeg setter mer og mer pris på!
Redigert 25.08.2021 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.08.2021 kl 13:29 9673

Ja, skulle akkurat til å nevne det. Kanskje blir Mpc så bra at aksjebeholdningen blir stående nettopp der.
I tillegg til å slippe unødig skatt på trading, så kan man jo ta ut skattefritt de beløp man har tilført ASK kontoen.

Og Struts: Hyggelig at folk endelig har lært seg lesekunsten :)

atdnshinc
25.08.2021 kl 13:35 9688

De 8 største containerlinjene generer $$$ så det spruter - og mer blir det:
+++
Eight container carriers generated USD 25 billion in operating profits in first half

Eight of the world's largest container carriers have delivered combined operating profits of USD 25 billion in the first six months of 2021, writes Alphaliner. The second half of the year looks even more promising for liner companies.

BY SØREN PICO
Published: 25.08.21 at 10:28

The first half of 2021 has proven to be more than favorable for the world's largest container carriers, which are headed for an even better second half of the year.

Eight of the world's biggest players in the container market have so far generated more than USD 25 billion in operating profits (EBIT), while the top line revenue came to USD 70 billion in the first half of 2021, writes Alphaliner in its weekly newsletter.

The second half of the year appears to show promise of even larger profits for the carriers, the analyst firm writes.
"Estimates suggest the eight carriers, which represent 45 percent of global container capacity, will likely make more than USD 65 billion in operating profits for the full year," writes Alphaliner.

Specifically, the top container carriers reviewed by the analyst firm are Maersk, Hapag-Lloyd, Zim, ONE, HMM, Evergreen, Yang Ming and Wan Hai. Other major players like Chinese Cosco and CMA CGM, which have yet to present their second quarter results, are not included in the performance review.

The image being painted by the numbers is in contrast to figures from the years before the pandemic in 2020, which revealed net deficits exceeding USD 2.5 billion over a five-year period despite revenue of USD 350 billion, notes Alphaliner.

For some time, carriers have benefited from the extreme container market, where the rates have been driven up by strong demand, a shortage of capacity and major bottlenecks in supply chains.

Last week, the SCFI index set a record for the 15th week straight.
English Edit: Christoffer Østergaard
Struts
25.08.2021 kl 13:42 9696

Hehe, jaggu på tide! Lurte faktisk en stund på om jeg hadde glemt den selv!
PSI- Investor
25.08.2021 kl 13:45 9712

Jeg har nå delt investeringen i 3. De som bare står der med lavt snitt skal på ett tidspunkt realiseres, skatten betales og pengene brukes til helt andre ting.

En liten del står på ASK, og disse aksjene har jeg tradet med litt.

En tredje del er investert via AS. Dette er penger som skal investeres videre inne i AS'et.
Dette er penger som jeg har lånt ut til AS'et, så jeg kan få skattefrie renter på summen hvert år, og så kan jeg ta ut summen som selskapet skylder meg til slutt, uten å betale skatt. For selskapet er aksjegevinsten skattefri, så hele summen kan disponeres videre når aksjene selges.
Siden jeg ser for meg å investere videre inne i AS'et kan jeg der kjøpe hva som helst, f eks en varebil til for utleie eller en utleiebolig til. Slikt er det vanskelig å kjøpe via ASK- konto, da må det jo gjøres via å kjøpe aksjer.
Ulempen er at man må føre regnskap, men det må jeg uansett i dette selskapet da.
Slettet bruker
25.08.2021 kl 14:01 9636

Det var forståelig. Kbkristi!

Og det er derfor man har ASK, men det er nok ikke noe for meg som sagt.....

Du skrev om Per og Pål, men ikke om Espen. Men Espen er PSI-Investor! Han har delt sine investeringer på tre forskjellige områder;
Personlig, i AS og i ASK!

Det er alltid noen Askeladder ....... som vet å utnytte situasjonen. Det var faktisk et godt råd!
Redigert 25.08.2021 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
olje cowboy
25.08.2021 kl 14:36 9451

Gikk all inn i november, og kjøpt jevnt og trutt etter dette. Planen var at her skal en ikke selge en aksje før langt ut i 2024. Men klarte ikke og dy meg under denne lille dippen solgt ca 30 prosent. Ført kronene over til CMC Markets på 3 ganger giring😳👍. Så får en vurdere om en skal selge disse og kjøpe tilbake på børs for og få
Med seg utbyttene. Eller sitte med giringen og få med seg verdi stigningen som må komme når utbytte info kommer… valgets kval
Struts
25.08.2021 kl 14:40 9701

Ja, PSI er en luring - men jeg tror også han er en snilling. Og, er det noe som heter Flinking? Da er han det også!
PSI- Investor
25.08.2021 kl 15:17 9493

He he takk for hyggelige ord!

De får meg til å tenke på det diktet du la ut her for en stund siden om han som han som viste seg å ha rett når han trodde han tok feil...
Slettet bruker
25.08.2021 kl 15:43 9316

Blir stadig forundret over dei som velger å selge på dette nivået, så tidlig i syklusen. Ved siste «topp» for ein del år tilbake (blir som ein fartsdump å regne i forhold til dagens rateoppganger) steg aksjekursene i fleire rederier i to år etter oppgangen. Og denne gangen blir rekord kontraktene sluttet for gjerne 3 år framover i tid. Det er jo omtrent ingen nedside og meglerhusene ser stor oppside, så for min del skal det ikkje selges en eneste aksje, som predikert i lange tid - har det lønnet seg? JA.

Snasisneller
25.08.2021 kl 15:53 9269

Når våkna kursen litt her!
PSI- Investor
25.08.2021 kl 15:56 9298

70 milliarder utbetalt i forsikring for flomskaden i Tyskland står det på forsiden nå, blir vel sikkert noen containere med varer det også
Struts
25.08.2021 kl 16:06 9241

Æh, husker ikke det, men muligens var det fra "Peer Gynt" om "Hvor utgangspunktet er som galest, blir titt resultatet originalest"? Fant forresten nettopp et annet artig dikt (fra noen i nåtiden), som kanskje kan passe inn på lørdag, da skjer det jo uansett ikke noe...
Redigert 25.08.2021 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
Normalone
25.08.2021 kl 17:28 8804

Sterk utvikling i dag på veldig høy omsetning - vi er på vei til å bryte igjennom neste motstand (kr 27/28) og da kan vi virkelig få en fin tid fremover. Var det noen som snakket om cup and handle formasjon...?:)
Jan Banan
25.08.2021 kl 17:32 8889

Containers Vs Dry Bulk
- Containers har høyere marginer mtp fraktkostnader pga produktene. (Tåler høye priser bedre)
- Containers lager 2-3+års kontrakter mot dry bulk (2-3mnd) (lower risk)
- Containers er i All-Time-High, ikke dry bulk (art. argumenterer mot at det skjer). (Higher yield)

Med punktene over ville jeg bare illustrere risiko-fordelen ved å sitte i MPCC fremfor fx Belships, GOGL eller tankers. Dry bulk er higher risk/lower yield i dette ATH konteintermarkedet vi ser nå. Interessant artikkel som handler mest om dry bulk.
https://www.freightwaves.com/news/which-boom-is-bigger-containers-today-or-dry-bulk-07-08
Redigert 25.08.2021 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
Teps
25.08.2021 kl 18:46 8530

Verdt å ta en kikk på svarene på denne posten. Real life experience fra USA på logistikkutfordringer

https://twitter.com/prestonpysh/status/1430208050045104132?s=21

«I keep hearing supply chains are worsening.
I'm curious if you have any current first-hand accounts/stories?«
Redigert 25.08.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2021 kl 21:18 7926

"Ett corona-tilfelle var alt som skule til for at verdens tredje største havn, Ningbo-havnen i Kina, skulle stenge ned. Etter en to ukers nedstegningsperiode er havnen nå åpen igjen, ifølge CNN.

Det var Meishan-terminalen som er tilbake i virksomhet, og det er stor usikkerhet rundt tidpunktet for full gjenåpning av hele havnen. – Det kan ta oppimot 60 dager før hele havnen er tilbake i full drift. Det vil ta lang tid før alle de ansatte er tilbake fra karantene, og shippingselskaper vil fortsette å oppleve forsinkelser i det som er en travel handelsperiode, skriver shippinganalytiker Peter Sand i danske BIMCO til CNN. "
Kaga
25.08.2021 kl 23:12 7321

Artikkel publisert i kveld, med tittel og ingress som følger:

Slår alarm om global krise:
- Ute av kontroll

Julehandelen er truet, prisene skyter i været og forsinkelsene blir stadig større. Situasjonen for verdenshandelen blir bare «verre og verre», advarer logistikk-kjempe.

"Hovedpulsåra i den globale handelen er så godt som blokkert."

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/ute-av-kontroll/74147260
Redigert 25.08.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2021 kl 23:51 7134

Nå går MPCC igjen opp:)
Slettet bruker
25.08.2021 kl 23:59 7179

Svært forståelig.
Pål var den lure og får låne 31,68% av staten til ny investering.....blir på en måte gearing.
Per må selge 50000 aksjer for å betale skatt fortløpende og og ha en vanvittig månedslønn for å spare opp og kjøpe inn igjen disse solgte aksjene.
Det er snakk om å akkumulere opp til salgstidspunkt en gang i fremtiden.
Har selv Telenor og MPCC på ASK, Ernst Russ på vanlig AF konto. I dag hadde jeg kommet til å puttet ER på Zero-Investorkonto som er ganske lik ASK med utsatt skatt på gevinst aksjesalg og utbytte. Hadde ikke Zero-konto da jeg kjøpte ER i 2 omganger i juni og juli.
På Zero-konto ( IKZ)har jeg nå Zim og Costamare kjøpt 29.07.

Så hva gjør man når lønna og det lille ekstra satt i aksjer ikke gir avkastning fort nok.
Fikk 1 mill i kred. hos Nordnet. ...dette er kostnadsfritt.
Har på grunn av ildsjelene her inne og godt dokumentert case, brukt 1/3 av krediten på MPCC.
Antatt kursøkning og utbytte mer enn oppveier for renteutgifter til Nordnet.
Gearing.... mer for andres penger.
Røkke hadde ikke vært der han er i dag om han fortsatt hadde sittet som fisker og notert ned fangst og lotten sin.
Tro på sin strategi og god hjelp av andres penger...så KAN det gå bra...haha

Regnestykket med årlig betalt skatt eller reinvestert alt fortløpende kan det ikke være mye tvil om.......strekk Per og Pål sine valg over 10 år og gjør opp status med 2 strek under og kanskje ASK-konto blir det neste allikevel.

Uansett realisert er realisert ...tap eller gevinst det samme.

4000 MPCC til plukket på dipp i går...

Lykke til for de av oss som skal seile long.... :-)
Redigert 26.08.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Struts
26.08.2021 kl 06:01 6779

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 635’ aksjer, og har med det 71.77% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: State Street Bank ned 1,687’ (4,311’ totalt), Goldman Sachs minus 119’ (2,757’) og Nordnet Livsforsikring ned 79’ (5,319’ totalt). Ellers bare en del mindre endringer.

På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i ikke mindre enn fire beholdninger med hhv. 879’, 465’, 174’ og 165’ aksjer (til resp. 2,794’, 1,620’, 1,356’ og 1,222’ totalt), J.P. Morgan Luxembourg opp 421’ (1,440’) og Verdipapirfondet Storebrand pluss 37’ (1,689’ totalt). Ellers bare én mindre endring.

PS. I oppdatert liste (nå) fra VPS går det bla. frem at Clarkson Platou Securities har handlet inn 390,000 aksjer, og SEB CMU/SECFIN POOLED ACCOUNT (virker som noe relatert til Skandinaviska Enskilda) har kjøpt 500,000 aksjer, ingen av disse har hatt noen aksjer fra før. Totalt er det 23 på kjøpslisten som har handlet inn over 20' aksjer, og 27 som har solgt mer enn 20'. Blant sistnevnte er DNB Markets konto # 75 størst (foruten State Street Bank referert over) med en nedgang på 524' aksjer, vider MLI Stock Lon accnt ned 504' og Surfside Holding (Arve Bakke, investor) ned 500' aksjer.
Redigert 26.08.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
26.08.2021 kl 09:45 5896

Takk for oppdateringen!
Forbruket skal kraftig opp melder dnb i dag. Det er jo fint!
Struts
26.08.2021 kl 10:19 5806

Ja, nesten synd de ikke frakter Aass Pilsner i containere - da hadde vi blitt milliardærer hele gjengen!
Jan Banan
26.08.2021 kl 10:31 5759

Blir ikke særlig bedre enn dette. Hva skjer med markedet når det ikke er noen skip å få tak i. Ikke rart MSC har støvsugd bruktmarkedet de siste mnd. 12-24mnd tørke.

https://theloadstar.com/cosco-leads-the-final-charge-in-carrier-hunt-for-any-tonnage-to-charter/
Slettet bruker
26.08.2021 kl 10:51 5785

Fin artikkel som seier alt! Her er det berre å laste MPCC-skuta til ripa og holde stø kurs. Markedet for containerskip har aldri sett sterkere rater eller hatt lenger tidshorisont på utleige av skipene og dermed ligger rekord inntekter i horisonten (2022/2023). Sjøreisa for oss rederer er såvidt begynt. Kursmålet som ligger på 40 kroner er nok det som ligger nærmest realiteten per dags dato. KJØP & HOLD.

MPCC kursmål som foreligger etter Q2:

Pareto: 34 kr
Arctic: 33 kr
DNB: 27 kr
Clarkson: 40 kr
Redigert 26.08.2021 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.08.2021 kl 11:18 5922

Ja, ikke mye skip som blir ledige.
Vi har vel bare:følgende som blir ledig:

AS Sevilla desember 21
AS Columbia oktober 21
AS Clementina desember 21
MV Anne Sibum november 21
MV Stralsund november 21
Disse skipa blir nok ikke billige for leietaker.

Edit: Skrev 20 istedenfor 21 :)
Redigert 26.08.2021 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Keefer
26.08.2021 kl 12:01 5894

Vi har jo også en del ledige H1 2022 som også sannsynligvis er godt posisjonert til å dra nytte av høye rater i tillegg til disse du nevner ut 2021.
Redigert 26.08.2021 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
Alby
26.08.2021 kl 12:09 5890

Voldsom mye aksjer som lempes ut på 26.70 og 26.80 håper de snart er tomme. .
Slettet bruker
26.08.2021 kl 12:14 5912

Men ikkje gløymt at det er like mange som kjøper på 26.70 og 26.80, som igjen vil seie at aksjen står sterkere for kvar dag som går. Det bygges ein grunnmur tilsynelatende på dette nivået for øyeblikket.
Redigert 26.08.2021 kl 12:14 Du må logge inn for å svare